رییس جدید وزرای صندوق توسعه اوپک

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، از انتخاب دکتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عنوان رییس شورای وزیران صندوق توسعه اوپک (اوفید) در جریان نشست چهلم آن در مقر این سازمان در وین خبر داد. چهلمین اجلاس وزرای صندوق توسعه بینالمللی اوپک صبح روز پنجشنبه با حضور وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت اتریش گشایش یافت.

دژپسند بر اساس برنامه اعلامشده، قرار است متعاقب این نشست با برخی مقامات اتریش ملاقات کند. دیدار با مدیرکل سازمان توسعه بین المللی ملل متحد (یونیدو) و رئیس کل بانک مرکزی اتریش از جمله برنامههای او در این سفر عنوان شده است.

 

مدیریت مناسب بانک مرکزی در تعدیل نرخ دلار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: مولفه های متعدد اقتصادی سبب شد که بازار ارز با روند کاهشی و پلکانی حرکت کند و سودای نزول قیمت در سر داشته باشد. رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کاهش حدود 2 هزار تومانی قیمت ارز در هفته های اخیر، گفت: منابع ارزی کشور ظرف هفتههای گذشته بهبود یافته و درآمدهای ارزی کشور بهتر شده که این موضوع سبب شده بازار ارز با روند کاهشی و پلکانی حرکت کند و سودای نزول قیمت در سر داشته باشد. زارع همچنین کوچ بازیگران بزرگ از بازار ارز در هفتههای اخیر را یکی از دلایل کاهش قیمت آن عنوان کرد.

 

ثبت دارایی های موهوم با اخذ سود مرکب

رییس کمیته پولی و بانکی مجلس، گفت: هم اکنون انباشت سود مرکب از گذشته یک مسئله است، چراکه برخی از مردم از قبل با این موضوع درگیر هستند و بدهی های سنگین ایجاد و ترازنامه بانکها قفل و دارایی های موهوم ثبت شده و دائم فربه تر می شود. محمدحسین حسین زاده بحرینی در گفت وگو با خانه ملت،با اشاره به تصویب دو فوریت طرح الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: بانک مرکزی انگیزه دارد که سود مرکب حذف شود و بانک ها این بار نیز پیش قدم شده و مشکلی برای حذف این ربح ندارند و نمایندگان مجلس نیز در این حوزه کاملاً همراه هستند.

توسعه روابط پولی و بانکی ایران و ترکیه اجتناب ناپذیر است

رئیس کل بانک مرکزی از تلاش ایران و ترکیه برای دستیابی به حجم تجارت 30 میلیارد دلاری و توسعه روابط پولی و بانکی بین دو کشور خبر داد. عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام نوشت: امروز (پنجشنبه 27 /4 /98 ) در آنکارا با مراد اویسال رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه، دیدار و برای ایشان در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت کردم. دستیابی به حجم تجارات 30 میلیارد دلاری هدفگذاری شده بین ایران و ترکیه، توسعه روابط پولی و بانکی بین دو کشور را اجتناب ناپذیر میکند. دیدار و مذاکره امروز با ایشان در فضایی صمیمی و دوستانه انجام شد و بسیار سازنده بود. اراده روسای جمهوری دو کشور، توسعه حجم تجارت بین ایران و ترکیه است. برنامه راهبردی ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه بویژه ترکیه را مورد تاکید قرار دادم.

کاهش روند تسهیلات دهی بانک ها

یک کارشناس بانکی اظهار داشت:کاهش نسبت تسهیلات به سپرده در ایران به معنی کاهش "سهم" تسهیلات در خلق سپرده است و مهر تاییدی بر کاهش روند تسهیلات دهی بانکها است. به گزارش ایلنا، گزارش بانک مرکزی از وضع کل مانده سپردهها و تسهیلات ریالی و ارزی بانکها و مؤسسات اعتباری در پایان اسفند سال ۱۳۹۷، حاکی از آن است که مانده کل سپردهها بالغ بر هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به پایان سال قبل معادل ۴۲۰۹.۳ هزار میلیارد ریال یعنی ۲۵.۶ درصد، افزایش نشان میدهد. مانده کل تسهیلات بیش از ۱۵۰۹۰.۲ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به پایان سال ۹۶، رقم ۲۵۰۳.۱ هزار میلیارد ریال (به میزان ۱۹.۹ درصد) افزایش نشان میدهد.نسبت تسهیلات به سپردهها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۳ درصد بود که نسبت به پایان سال ۹۶ به میزان ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان میدهد. عباس دادجوی توکلی در مورد اهمیت نسبت تسهیلات به سپرده گفت: نسبت تسهیلات به سپرده به عنوان شاخصی برای میزان واسطهگری مالی بانکها است. و نشان دهنده این است که بانکها، چه درصدی از سپردهها را به شکل تسهیلات به مشتریان اختصاص دادهاند. این نسبت با چنین تعریفی در سالهای اخیر در نظام بانکی کشور روند کاهشی داشته و چنین استدلال میشود که بانکها، سپردهها را کمتر به شکل وام در اختیار متقاضیان قرار داده اند.

 
تجارت روند نزولی نرخ دلار در روزهای اخیر را بررسی کرد؛

گروه تجارت: هفته گذشته قیمت دلار و نرخ ارز به طور چشمگیری روند نزولی پیدا کرد. در عین حال فعالان اقتصادی و همین طور بسیاری از مردم همچنان مترصد تغییرات جدید در بازار ارز هستند و ظاهرا هیچ نوع ثباتی را برای این بازار قائل نیستند و اصلاح بازار ارز را دور از دسترس می دانند. یک کارشناس اما در این مورد اعتقاد دارد برای اصلاح مدیریت بازار ارز، دولت باید هرچه سریعتر اصلاح در شیوه عملکرد بانکها و همچنین اصلاح سیاستگذاری پولی که هدف آنها مهار نقدینگی باشد، در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش تجارت کامران ندری در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» معتقد است که با راهاندازی بازار متشکل ارزی، بعید به نظر میرسد که نرخ دلار شتاب کاهش قیمت گیرد. با ابن حال او تأکید میکند که اگر بازارهای متشکل درست عمل کنند و معاملات تحت نظر مقام ناظر انجام گیرد، از منظر اقتصادی، تشکیل آنها توجیهپذیر است. به اعتقاد ندری، در حال حاضر بانک مرکزی باید بر کنترل تورم متمرکز شود و رشد نقدینگی در اقتصاد را به نحوی کنترل کند که ما درگیر تورم بالا نشویم. اصلاح شبکه بانکی دیگر نکتهای بود که ندری در صحبتهای خود به آن اشاره کرد. به اعتقاد این کارشناس بانکی در حال حاضر بانک مرکزی به خوبی از مشکلات نظام بانکی آگاه است و در همین زمینه ضروری است تا رابطه بانکها با بانک مرکزی ضابطهمند و مطابق بر استانداردها قرار گیرد. او همچنین افزود: در حال حاضر سیاستگذاری پولی تحت تأثیر سلطه مالی دولت قرار دارد و ضروری است تا رابطه دولت با بانک مرکزی به نحوی تعریف شود تا در بلند مدت، این سیاستگذاری به سمت مهار تورم هدفگذاری شود. ندری خاطرنشان کرد: بررسی تجربه کشورهای مختلف در مهار تورم نشان میدهد که این مشکل حل نشدنی نیست. همانطور هم که از از دهه 90 به این سو، پدیده تورم به عنوان یک معضل در اغلب کشورها نداشتیم. البته استثناهایی مانند ونزوئلا وجود دارد؛ اما تجربه نشان داده است کشورهای مختلف با بهره گیری از دانش اقتصاد در حوزه اقتصاد کلان و سیاستگذاری پولی، توانستهاند تورم را مهار کنند.

  • ضرورت اصلاحات ساختاری در حوزه بانکی و پولی

    اصلاح ساختار نظام بانکی بیش از همه بر عهده بانکمرکزی است. رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری غیردولتی در این باره عنوان می کند: «بانکمرکزی طی سالهای اخیر تلاش موثری در مدیریت بازار پول و شبکه پولی و بانکی کشور به ویژه ساماندهی موسسات غیرمجاز و نظمبخشی در حوزه نظام پرداخت و اعتبار داشته که نتیجه این مدیریت، به ثبات نسبی و توقف شوک در بازار ارز و بازگشت آرامش ذینفعان شبکه بانکی اعم از سپردهگذاران و سهامداران منجر شده است. » کورش پرویزیان در گفتوگو با خبرآنلاین میافزاید: «در شرایطی که خصومتهای برخی دولتهای خارجی علیه کشور و ملت ایران لحظهای قطع نمیشود، دستیابی و حفظ ثبات در اقتصاد بدون شک نیازمند مدیریت اولویتها است. » پرویزیان تصریح میکند: «اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه بانکی و پولی اگرچه لازم و مفید است، اما شرط موفقیت این اصلاحات، زمانبندی درست برای اعمال آنها و اولویتدهی حفظ آرامش حوزه بانکی و پولی نسبت به آنها است که بانکمرکزی بهدرستی تلاش دارد این تقدم و تاخر را رعایت کند. » پرویزیان ادامه داد: «یکی دیگر از مصادیق مدیریت اولویتها، تقدمبخشی به حفظ آرامش نسبت به کاهش ریسک استفاده از ابزارها و روشهای نوین خصوصا در حوزه ابزارهای الکترونیک است. اگرچه بهکارگیری شیوههای نوین در حوزه اقتصاد مانند هر حوزه دیگری مستلزم پذیرش حد قابل قبولی از ریسک برای بهرهمندی از منافع این شیوهها است، اما باید به این واقعیت هم توجه داشت که شرایط خاص کشور ما، آستانه ریسکپذیری را محدود کرده است. » وی ضمن تایید فواید محتمل استفاده از رمزارزها متذکر میشود: «بهرهگیری از سازوکار رمزارزها، توکنها و… در ایجاد پویایی در اقتصاد خصوصا مواردی مانند خارج کردن داراییهای بانکها از حالت راکد و عمومیسازی اقتصاد قطعا مفید است، اما باید توجه داشت این روشها در حوزه بازار متشکل پولی و بانکها صرفا با الزام به ایجاد زیرساخت مناسب و در هماهنگی و با مجوز نهاد نظارتی امکانپذیر است. » پرویزیان با ذکر مثالی، میگوید: «در مورد روش توکنیزاسیون قرار دادن داراییها به عنوان پشتوانه، در حوزه بازار الکترونیک و توکنهای قابل مبادله مساله مهمی است که هم برای اطمینانبخشی به علاقمندان این حوزه و هم برای مدیریت و ارزیابی ریسکهای مرتبط ضروری است. » رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی تصریح میکند: «از آنجایی که بانکمرکزی تلاش دارد بازار ارز و پول به ثبات رسیده و سرعت گردش پول را نیز مدیریت کند، به درستی تاکید دارد ارز دیجیتال یا رمزینه ارزها تحت مدیریت و انحصار این نهاد قرار داشته باشد؛ البته با این تخصیص که اصرار بر انحصار در مورد رمزارزهایی است که به پشتوانه دارایی زمینه انتشار پیدا میکنند و از این طریق در معرض تبادل قرار میگیرند. »

  • جمع بندی

    با توجه به آنچه که گفته آمد اصلاح ساختار نظام بانکی که همواره مد نظر کارشناسان بوده و مسئولان قول اجرای آن را هر از گاهی می دهند حال به نظر می رسد برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و در کنار راهکارهای گوناگون بایستی کارآمدی نظام بانکی نیز افرایش و ارتقا پیدا کند و با استفاده از آخرین متدهای مورد استفاده در نظامات مالی و پولی جهان شیوه شبکه بانکی کشورنیز روزآمد و چابک سازی شود.

مدیرعامل سرمایه گذاری سپه ضمن بیان اینکه افت و خیز شاخص ذات بازار سرمایه است، گفت: حرکت شاخص در هفته گذشته تحت تاثیر مجموعه ای از سیگنال های سیاسی، نرخ ارز، اخبار و رفتار های هیجانی بود و با این حال به نظر می رسد ریسک سیستماتیکی پیش روی بازار قرار ندارد و بورس مسیر رو به رشد خود را ادامه می دهد.سید ابراهیم عنایت، ضمن بیان مطلب فوق گفت: بازار سرمایه پس از هر رشدی به اصلاح احتیاج دارد. طی ماه های گذشته بارها با رشد ۵ هزار واحدی شاخص مواجه بوده ایم، بنابر این اصلاح حدود هفت هزار واحدی نباید مساله ای فاجعه آمیز یا غیر عادی تلقی شود. در واقع هفته گذشته افت و خیز شاخص رویدادی طبیعی بود و اتفاقا به تقویت روند صعودی بازار نیز کمک می کند.وی همچنین گفت: رشد شاخص بورس تهران طی دو سال گذشته بی سابقه بود .

پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: تخصیص بهینه منابع، شفاف سازی اقتصاد و کاهش بازار دلالی و سوداگری از جمله مزیت های تجمیع منابع در بازار سرمایه است.به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به افزایش متقاضیان برای خریداری سهام از بورس، گفت: هرچه بتوان توسعه کیفی و کمی در بازار سرمایه ایجاد کرد تا بر آن اساس تعداد سهامداران افزایش یابد، در واقع یک شاخص مطلوب و مثبت در ارزیابی اقتصاد ایران محسوب می شود. عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه تعداد سهامداران در دنیا در بازارهای بورس یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت کشورها شده است، گفت: هر چقدر که بتوان تعداد سهامداران را افزایش داد به نفع کشور است و مجلس از توسعه آن حمایت و استقبال کرده و این افزایش میتواند اثرات مثبت اقتصادی داشته باشد.

کاهش حجم و ارزش معاملات فرابورس

فرابورس معاملات هفته جاری را با تغییر مالکیت ۸ هزار و ۳۲۹میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۰ هزار و ۴۴ میلیارد ریال به پایان رساند که در مقایسه با هفته قبل کاهش ۱۸ و ۱۵ درصدی حجم و ارزش معاملات به ثبت رسید.به گزارش ایبِنا، شاخص کل فرابورس نیز در آخرین روز کاری هفته در نزدیکی ۳ هزار و ۲۰۷ واحد ایستاد تا آیفکس از ابتدای تیرماه رشد ۸ درصد و از آغاز سال افزایش ۴۲ درصدی را به ثبت برساند.رصد معاملات بازارهای فرابورسی در هفتهای که گذشت نیز نشان میدهد به ترتیب در بازارهای اول و دوم ۵۲۲ و ۳ هزار و ۱۳۹ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۲۸۳ و ۱۴ هزار و ۴۸۹ میلیارد ریال دست به دست شده که در بازار اول کاهش ۲۹ درصدی معاملات را نشان میدهد و در بازار دوم از رشد ۲۳ و ۱۶ درصدی حجم و ارزش دادوستدها حکایت میکند.

پترول، پتروشیمی دهدشت را واگذار میکند

شرح شرایط واگذاری شرکت پتروشیمی دهدشت توسط پترول، از سوی سازمان فرابورس ایران منتشرشد، که در این میان پرداخت پول به صورت یکجا توسط خریدار میتواند اما و اگرهای متفاوتی را به همراه داشته باشد.اقتصادآنلاین- میلاد عبداللهی؛ طبق بیانیه منتشر شده از سوی شرکت فرابورس ایران، شرکتهای گروه پتروشیمی سرمایهگذاری ایرانیان (پترول) و زیرمجموعهاش، مدیریت توسعه گروه پتروشیمی ایرانیان قصد دارند به ترتیب تعداد 812 و 260 میلیون سهم را که در مجموع حدود 1میلیارد و 72 میلیون سهم و به عبارتی معادل 69.23درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت است به طور یکجا و ازطریق بازار فرابورس ایران به فروش برساند، لازم به ذکر است قیمت پایه هر سهم معادل 467 ریال و تاریخ عرضه آن 28 مرداد ماه سال جاری است.گفتنی است طبق صورتهای مالی پترول، بهای تمام شده سهام پتروشیمی دهدشت برای پترول و مدیریت توسعه گروه پتروشیمی ایرانیان به ترتیب 108 و 27.5 میلیارد تومان است. به این ترتیب با فرض انجام معامله، پترول به طور مستقیم 272 میلیارد تومان، و مدیریت توسعه گروه پتروشیمی ایرانیان 94 میلیارد تومان از این معامله سود خواهد برد.

با رشد هفتگی 4/9 درصد رقم خورد؛
 

گروه بورس: بازار سهام در روزهای اخیر تحت تاثیر روند کاهشی قیمت ارز قرار گرفت و عرضهها نسبت به تقاضا رشد کرد، این موضوع سبب شد که علیرغم افزایش ارزش معاملات شاخصهای بازار سرمایه با افت مواجه شود.

به گزارش ایسنا، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ۵ روز کاری در این هفته به حدود ۷ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومان رسید این در حالی است که رقم مورد اشاره در ۵ روز کاری هفته قبل تا ۶ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان پیش رفت. در نتیجه در این هفته ارزش معاملات شاهد ۹.۴ درصد رشد بوده است.

تعداد دفعات معامله در هفته گذشته به حدود یک میلیون و ۴۲۱ نوبت رسید اما در ۵ روز کاری اخیر این آمار بیش از ۶۷ درصد رشد کرد و عدد ۲ میلیون و ۳۸۴ را تجربه کرد.

در روزهای اخیر بازار ارز بر جو روانی قیمتها در بازار سرمایه تاثیر بسزایی داشت به طوری که با روند نزولی قیمت ارزهای خارجی قیمت سهم ها مخصوصا سهمهای صادرات محور با افت رو به رو شد و این موضوع سبب کاهش شاخصهای بازار سرمایه شد.

البته با توجه به رشد مداوم قیمتها در بازار سهام بسیاری انتظار داشتند که بازار با اصلاح قیمتی رو به رو شود و کاهش هفته اخیر را در این راستا میدانستند علاوه بر این بکارگیری سامانه مدیریت ریسک در این هفته، خود در افزایش عرضه ها تا حدودی موثر بوده است. به طوری که شاخص کل در چهارشنبه هفته گذشته در تراز ۲۴۹ هزار و ۶۲۲ واحدی قرار داشت، اما فشارهای عرضه در روزهایی از هفته سبب شد که این شاخص با افت فزاینده ای همراه باشد ولی با توجه به رشد تقاضا در روزهای دیگر این کاهش تلطیف شد و نماگر اصلی در تراز ۲۴۶ هزار و ۷۹۰ واحدی نشست.

شاخص بازار اول و دوم در این مدت هر کدام به ترتیب با ۲۴۵۸ واحد افت و ۳۱۰۸ واحد افت رو به رو شدند.

همچنین تعداد ۲۹۱ میلیون واحد از صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۳۰۲۴ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که با ۴۱ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

علاوه بر این ها در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می شود، تعداد ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۷۸۸۲ میلیارد ریال معامله شد.

  • رفتارهای هیجانی در بورس باید کنترل شود

    همچنین ابراهیم خلیلی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با ایبِنا با اشاره به اُفت شدید شاخص بورس و قیمت سهام بیشتر شرکتها در تالار شیشهای روز گذشته گفت: اُفت و خیر قیمتها و شاخص در بازار سهام امری طبیعی و عادی است و نباید اینگونه انتظار داشت که همواره قیمتها در این بازار روند رو به رشدی داشته باشند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به رشدهای پیاپی قیمت سهام شرکتها و همچنین رکوردشکنیهای شاخص بورس، در مقطعی بازار نیاز به اصلاح دارد. بنابراین بخشی از اُفت چشمگیر شاخص و قیمتها در بورس به اصلاح قیمتی باز میگردد.

    وی اضافه کرد: از طرف دیگر پس از افزایش قیمتها در بازار سهام، در مقاطعی سرمایهگذاران به بهانههای مختلف اقدام به فروش سهام خود و ذخیره و شناسایی سود میکنند که بخشی دیگری از فشار فروش در بازار سرمایه در روز گذشته به این موضوع مرتبط است.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه دیگر در این زمینه این است که بخش قابل تاملی از فروشهای دیروز بازار مرتبط با رفتار هیجانی و به اصلاح فعالان بازار، «رفتار گلهای» است که موجب شد تا در بیشتر نمادهای معاملاتی شاهد فشار فروش باشیم.

    وی گفت: این در حالی است که همزمان با افزایش حجم و ارزش معاملات بازار فرهنگسازی و اطلاعرسانی مناسبی نیز صورت گیرد و توسعهیافتگی بازار سرمایه و اقتصاد بدون فرهنگسازی امکانپذیر نخواهد بود.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ ارز در اُفت دیروز بازار اثرگذار بوده است، تصریح کرد: هر چند که کاهش نرخ ارز برای شرکتهای صادرتمحور خبر ناخوشی است و اثر منفی بر معاملات این گروه از شرکتها دارد، اما در مجموع کاهش نرخ ارز نویدبخش کاهش هزینههای تولید و تامین مواد اولیه است، بنابراین کاهش نرخ ارز به تنهایی نمیتواند موجب اُفت چشمگیر شاخص و قیمتها شود. ضمن اینکه اثرگذار کاهش نرخ ارز بر تمامی نمادهای معاملاتی یکسان نیست.

طی هفته اخیر، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بیش از ۱۰۶ هزار تن انواع فرآوردههای هیدروکربوری به ارزش بیش از ۴، ۶۸۳ میلیارد ریال معامله شد. بازار برق نیز شاهد معامله ۴۱ میلیون و ۶۶۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال بود.به گزارش ایسنا، در این بازار بیش از ۸۴ هزار تن از محصولات معامله شده در رینگ داخلی و بیش از ۲۲ هزار تن در رینگ بینالملل این بازار مورد داد و ستد قرار گرفتهاند. همچنین ارزش ریالی معاملات در رینگ داخلی بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال و در رینگ بینالملل بیش از ۶۶۵ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است؛ ارزش معاملات بازار فیزیکی نیز نسبت به هفته گذشته افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. طی این هفته سه تولیدکننده بزرگ در بازار فیزیکی فرآوردههای هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادهاند عبارتند از شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت نفت ستاره خلیج فارس که به ترتیب با اختصاص ۲۳، ۲۱ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات، ۵۴ درصد از ارزش معاملات هفته جاری را از آن خود کردهاند.