بهره برداری از 5/3 میلیارد دلار طرح تا پایان سال

قائم مقام و مشاور ارشد اجرایی ایمیدرو گفت: نزدیک به ۳.۵ میلیارد دلار طرح را با دستور وزیر مورد پیگیری قرار دادیم که تا پایان سال به بهره برداری برسند.

به گزارش ایلنا به نقل از ایمیدرو، عباس نعیمی با بیان این مطلب، افزود: با بهره برداری از این طرح ها نزدیک به 40 تا 50 هزار شغل ایجاد می شود. وی در تصریح کرد: کل اکتشافات انجام شده تاکنون 270 هزار کیلومتر خطی بوده است، اما می خواهیم در سال 1398 نزدیک به 300 هزار کیلومتر اکتشاف خطی داشته باشیم که این رقم بیش از کل اکتشافات انجام شده است و این برنامه در راستای دستورات وزیر صنعت معدن و تجارت و فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 

ترخیص ۶۶۵۳ خودرو وارداتی

معاون امور گمرکی گمرک از ترخیص ۶۶۵۳ خودرو وارداتی بر اساس مصوبه هیات وزیران خبر داد و گفت: تاکنون برای ۳۴۰ دستگاه از خودروهای اظهار شده صدور پروانه انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به آخرین آمار ترخیص خودرو از گمرک اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ورود خودروی خارجی از تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ تا تاریخ ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۸ در این مدت ۶۶۵۳ دستگاه خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شده است.

معاون امور گمرکی گمرک افزود: تاکنون ۳۴۰ دستگاه از خودروهای اظهار شده منجر به صدور پروانه نشده و به دلایلی نتوانستهاند مجوزهای لازم را برای ترخیص اخذ کنند.

 

انتقال نمایشگاههای پرمخاطب به شهرآفتاب

از موافقت دولت برای انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به شهرآفتاب خبرداد. شهردار تهران در گفت وگو با ایسنا، در مورد سرانجام رایزنی با مسئولان نمایشگاه بین المللی در مورد عدم برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب وتبادل نمایشگاه با شهرآفتاب گفت: ما با دولت مذاکره کردیم و دولت نیز این پیشنهاد را پذیرفته است. پیروز حناچی افزود: در پی پذیرش دولت، قرار شد بخشی از نمایشگاههایی که جنبه ملی و بسیار پرمخاطب دارند را به نمایشگاه شهرآفتاب منتقل کنیم. به گزارش ایسنا، براساس مصوبه شورای شهر دوم مقرر شد که نمایشگاههای پرمخاطب که موجب ایجاد ترافیک در بزرگراه و مسیرهای پیرامون میشوند به نمایشگاهی در خارج از تهران منتقل شوند و برهمین اساس نمایشگاه شهرآفتاب ساخته شد.

مصوبه لغو روادید برای ورود

اتباع چین به ایران ابلاغ شد

مصوبه لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد. به گزارش ایسنا، این مصوبه که از سوی معاون اول رییسجمهور ابلاغ شده به شرح زیر است: تصویبنامه در خصوص لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۴/۲ به پیشنهاد مشترک شماره ۹۸۲۱۰۰/۵۷۳۰ مورخ ۱۳۹۸/۳/۲۹ وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد تبصره (۴۳) قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ کل کشور تصویب کرد:

وزارت امور خارجه مجاز است نسبت به برقراری مقررات لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

کاهش نرخ بیکاری نتیجه

جنب و جوش اقتصادی ۲ سال اخیر

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه کاهش نرخ بیکاری استان را ناشی از دوسال جنبوجوش اقتصادی در کرمانشاه دانست. کیوان کاشفی در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در کل کشور و استان کرمانشاه، اظهار کرد: برخی از کارشناسان اثرات این کاهش نرخ بیکاری را ملموس ندانستند و یا به آن ایراداتی وارد کردند. وی با بیان اینکه آمار بیکاری در ایران بر اساس استانداردهای روز دنیا اعلام میشود، یادآور شد: اگر آمارهای قبلی نرخ بیکاری که در استان و کشور اعلام شده را پذیرفتیم باید این کاهش نرخ بیکاری را نیز پذیرا باشیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران از تاثیر بهبود فضای کسب و کار استان برای ایجاد اشتغال یاد کرد و ادامه داد: حساسیت جدی که از سوی مجموعه مدیریتی استان در رابطه با فضای کسب و کار ایجاد و به جلسه دستگاهها و منتقل شد نتیجه خود را در ارتقای شاخص های استان در فضای کسب و کار و نرخ بیکاری نشان داد.

کاشفی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر جلسات ستاد تسهیل به صورت مستمر و هفته ای دو بار برگزار میشود و مشکلات تمام واحدهای بزرگ و متوسط استان در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و... در این جلسات رسیدگی میشود.

مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری تشریح نمود؛

گروه تجارت: مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری گفت: ثبت سفارشها صرفا بر اساس رتبه بندی و تایید اهلیت بازرگان انجام میشود.

عدم کنترل ثبت سفارش ها با اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی محمدجواد ، مدیر «سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری» وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه صورتهای مالی گویای کارنامه عملکرد یک شرکت یا بنگاه اقتصادی است، اظهار کرد: کارنامه مالی در وهله اول کارکرد داخلی برای آن شرکت یا بنگاه اقتصادی دارد چرا که سهامداران از وضعیت مالی شرکت یا بنگاه اقتصادی و میزان سود یا زیان ده بودن آن مطلع میشوند. هادی دهکردی افزود: کارکرد دوم این صورتهای مالی برای حاکمیت و ذینفعان مختلف است که در تعاملات خود با شرکتها یا بنگاههای اقتصادی به اطلاعاتی نظیر «سرمایه»، «دارایی»، «بدهی»، «وجوه نقد» دست پیدا کرده تا بر این اساس روابط خود را با آنها تنظیم کنند.

  • بازرگانان بر اساس رتبه اعتباری تسهیلات دریافت میکنند

    هادی دهکردی با اشاره به اینکه در «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری»، رتبهبندی اعتباری از سه بخش «مسئولیتپذیری»، «شاخصهای کسب و کار» و «وضعیت مالی» تشکیل شده است، اظهار کرد: در خصوص شاخصهای وضعیت مالی باید اطلاعات صورتهای مالی وجود داشته باشد، اما تاکنون این اطلاعات به صورت کاغذی و اسکن شده وجود داشت و به همین دلیل عملا پردازش مکانیزه آن امکانپذیر نبود.

    وی با بیان اینکه هماکنون با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت فرآیندی طراحی شده است که این اطلاعات از حالت کاغذی به داده های الکترونیکی تبدیل شود، بیان کرد: بعد از این مرحله داده خام وارد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری به عنوان یکی از زیر سامانههای سامانه جامع تجارت میشود. هادی دهکردی ادامه داد: پس از اینکه دادههای مربوطه در کنار سایر شاخصها قرار گرفت، رتبه بازرگان مشخص میشود که بر اساس آن مزایا و تسهیلاتی از جمله تخصیص ارز به بازرگان تعلق میگیرد. مدیر «سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری» وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اجرای سیاست تخصیص ارز دولتی به شرکتها و تبعات آن گفت: سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی منجر به این شد که، کنترلی روی ثبت سفارش وجود نداشته باشد و فهرست بلند بالایی از شرکتهایی پدید آید که پس از دریافت کارتبازرگانی، بدون اینکه هدفی برای واردات به کشور داشته باشند ارز دولتی دریافت کنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی ثبت سفارشها نشان داد که در ابتدای اجرای سیاست ارز دولتی، سیستم تخصیص ارز مبتنی بر ارزیابیهای کارشناسی و خبره محور بود، افزود: از ابتدای دی ۹۷ با ابلاغ سازمانهای صنعت و معدن و تجارت استانها، ثبت سفارشها صرفا بر اساس رتبهبندی و تایید اهلیت بازرگان انجام میشود.

  • شفافیت تجاری با سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری

    دهکردی با بیان اینکه با استقرار این سامانه در حوزه واردات و صادرات بنگاههای اقتصادی شفافیت صورت میگیرد، اظهار کرد: بازرگانان و تجاری که شفاف عمل کنند، براساس ساز و کار این سامانه نفع بیشتری میبرند. مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری وزارت صمت در پایان گفت: همچنین به دلیل اینکه اطلاعات بازرگانان و تجار با حسابرسی از آنها مبنای عمل وزارت صمت قرار میگیرد، فرآیند دریافت مزایا و تسهیلات ارائه شده به آنها در حوزههایی مانند «تسهیلات بانکی»، «معافیتهای مالیاتی»، «بیمه» تسهیل خواهد شد.

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: بعید به نظر میرسد که در شرایط فعلی، خارجیها از مصوبه صدور مجوز اقامت پنجساله برای اتباع خارجی سرمایهگذار در ایران استقبال کنند. چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری مصوبه صدور مجوز اقامت پنجساله برای اتباع خارجی سرمایهگذار در ایران را ابلاغ کرد؛ اقدامی که انتظار میرود در این روزها بتواند به رشد سرمایهگذاری خارجی منجر شود که پیشتر از ترکشهای تحریم بینصیب نمانده است. بر اساس این مصوبه اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانکهای ایران سپرده بلندمدت گذاشته یا در ایران سرمایهگذاری کنند، پس از تأیید وزارت اقتصاد مجوز پنجساله اقامت در ایران دریافت میکنند. با این حال هنوز در موفق شدن این طرح شک و شبهه وجود دارد، چنانچه یکی از اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار اقتصادی ایرنا میگوید: بعید به نظر میرسد که در شرایط فعلی، خارجیها از این طرح استقبال کنند. اوایل برجام بسیاری از کشورها تمایل به سرمایهگذاری در ایران داشتند اما بعد از اعمال مجدد تحریمها چه کسی چنین ریسکی میکند و برای سرمایهگذاری به کشوری میآید که تحت ظالمانهترین تحریمها قرار دارد؟ «محمدحسن دیدهور» به طرح تشویقی ترکیه برای جذب سرمایهگذاری اشاره کرد و افزود: ترکیه هم اعلام کرده به سرمایهگذاران خارجی با ۲۵۰ هزار دلار اقامت دائم میدهد؛ سرمایهگذار پولش را جایی میبرد که بتواند روابط قتصادی داشته باشد نه جایی که مبادلات خودش هم با مشکل مواجه است.

 

یک نماینده مجلس گفت: در صورتی که دولت و مجلس قوانین سخت گیرانه را از سر راه تولید بردارند و تولید کنندگان اجناس با کیفیت تولید و مردم خود را موظف به خرید کالای ایرانی بدانند رونق تولید امکان پذیر می شود. محمد خدابخشی در گفت وگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که برای رونق تولید چه مولفه هایی را باید رعایت کرد، گفت: برای حذف قوانین دست و پاگیر و مزاحم تولید، باید مجلس شورای اسلامی به عنوان قانونگذار تلاش کند و موانع قانونی را اصلاح کند. خدابخشی با بیان اینکه اخذ برخی استعلام ها برای آغاز به کار تولیدی بسیار زمان بر است، گفت: در این زمینه دولت و مجلس باید حداکثر همکاری را داشته باشند تا در حداقل زمان ممکن با صدور مجوزهای لازم یک تولید کننده بتواند اقدامات لازم برای یک فعالیت تولیدی را انجام دهد.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، سامانه ثبت معاملات را یکی از فوریترین نیازهای این اتحادیه برشمرد که مانع از فساد در معاملات و قیمتسازی در سایتها و فضای مجازی میشود.

«سعید موتمنی» در گفت وگو با ایرنا افزود: هرچند ثبت چنین سامانهای نخستینبار در سال ۸۷ کلید خورد، اما در ادامه در سال ۹۲ مسکوت ماند.

وی بیان داشت: مقرر بود وزارت صنعت این سامانه را با هدف شفافیت بیشتر معاملات خودرو و کاهش فساد در معاملات نظارتی راهاندازی کند، اما به دلایلی انجام نشد.

موتمنی یادآور شد: همچنین قرار بود همه ۱۰ هزار نفر اعضای این اتحادیه کد معاملاتی داشته باشند و هیچ معاملهای بدون داشتن کد اتحادیه انجام نشود تا همه خرید و فروشهای خودرویی قابل مشاهده باشد.

تحریم، تعامل تولیدکنندگان صنایع فلزی را بیشتر کرد

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان آلومنیوم با بیان اینکه تحریم، تعامل تولیدکنندگان صنایع فلزی را بیشتر کرده است، گفت: بازار آلومنیوم شرایط مناسبتری نسبت به قبل پیدا کرده است.هوشنگ گودرزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: محدودیتهای ناشی از تحریم موجب شده هم تولیدکنندگان آلومینیوم و هم صنایع پاییندستی ارتباط و تعامل بهتری باهم پیدا کنند و بازار آلومینیوم، شرایط مناسبتری نسبت به قبل داشته باشد که در این بین بورس کالا با ایجاد بستری شفاف در ایجاد این رونق نقش مهمی داشته است. وی افزود: یکی از محصولات پرطرفدار بورس کالا، آلومینیوم است که بررسی معاملات این محصول از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد ۲۰ درصدی حجم معاملات این محصول است. براساس آمار معاملات بورس کالای ایران، امسال تاکنون ۳۹ هزار و ۹۶۰ تن انواع آلومینیوم مورد معامله قرار گرفته است که این مقدار در مدت مشابه سال ۹۷ بالغ بر ۳۳ هزار و ۴۴۰ تن بود. در این میان با توجه به روند کاهش موجودی انبارهای آلومینیوم در بازارهای جهانی و روند صعودی تقاضای این محصول در بازارهای داخلی و صادراتی، چشمانداز صنعت آلومینیوم روشن است.

توسعه بازار فناوری باید مد نظر قرارگیرد

مشاور رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اصلی ترین بازیگران زیست بوم عرضه و تقاضای فناوری را وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم تحقیقات، فناوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برشمرد و گفت: همگی باید به توسعه بازار فناوری کمک کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایدرو، کمال محمدی در پنل تخصصی کارگزاران تبادل فناوری در رونق تولید که در حاشیه دومین روز نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید در سالن کنفرانس اداری نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، از فناوری به عنوان عامل اصلی قدرت در کشورها و سازمانها نام برد و افزود: سه عامل اصلی تبادل فناوری شامل متقاضیان فناوری، دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان و همچنین واسطه های فناوری هستند.

وزیر صنعت تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن: وزیر صمت اظهار داشت: خوشبختانه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان و اساتید دانشگاهی کشور بزرگوارانه در خصوص ساخت داخل نکاتی را فرمودند و از همان روز وزارت صمت و وزارت علوم، با یک توان جدید حرکتهایی را آغاز کردیم.

وی افزود: در گام اول همایش دانشگاه و صنعت به همت وزارت علوم برگزار شد و در گام بعدی و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت "نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید" در دستور کار قرار گرفت که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

رحمانی اضافه کرد: همگان باید باور کنیم که "ما میتوانیم"، خودباوری آن چیزی است که همواره در فرمایشات موکد امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست و ما باید در جهت آن حرکت کنیم.

وزیر صمت تاکید کرد: کشور ما دارای موقعیتی استراتژیک بوده و از منابع طبیعی و انسانی قابل توجهی برخورداریم.

رحمانی تصریح کرد: اگر صنعت و تولید فعال باشد آثارش فراگیر خواهد شد، راهکار اساسی حل مسایل کشورمان هم همین است.

وی افزود: نمود اقتصاد مقاومتی و شرکت های دانش بنیان و حتی بهره وری و دستگاه های دیگر در همین تولید و صنعت و واحدهای صنعتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کارکرد موثر تولید در عملکرد سایر دستگاههای دولتی، گفت: اگر تولید رونق بگیرد اشتغال ایجاد می شود و موضوعاتی مانند مالیات و روابط کارگر و کارفرما دارای نمود بیشتری خواهد شد.

رحمانی بیان کرد: مردم باید احساس کنند که در جبهه جنگ اقتصادی قرار داریم و در حال مبارزه هستیم.

وزیر صمت اظهار داشت: خوشبختانه در شرایط موجود جوانان متخصص و توانمند پای کار آمدند و ظرفیت های خوبی در حال فعال شدن است، باید از فرصت وجود همین جوانان و توانمندی های آنها در بخش های مختلف صنعتی استفاده کنیم .

رحمانی اعلام کرد: امسال یک روح جدید، انگیزه، شور و اراده جدی و جهادی در بخش تولید و صنعت مشاهده می کنیم که باید تقویت شود.

وی گفت: صنعت برای توسعه واقعی و برای پرواز به دو بال فناوری و صادرات نیاز دارد.

رحمانی با اشاره به استقرار ۶ هزار واحد فناور در پارک های علم و فناوری کشور، تصریح کرد: این ظرفیت بسیار خوبی است که باید از آن بهره لازم را ببریم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: واحدهای بزرگ در حوزه های فولاد، خودرو و پتروشیمی اگر فعال شوند، قطعا بر واحدهای کوچک و پایین دست نیز تاثیر خواهند داشت.

وی گفت: ضروری است نمایشگاه فرصت های ساخت داخل در واحدهای بزرگ تداوم داشته باشد، در واحدهای کوچک از طریق تشکل ها ادامه یابد، اطلاع رسانی دقیق انجام بشود.

رحمانی تصریح کرد: با انجمن ها و تشکل ها شخصا در این خصوص صحبت کردم و کار را نیز شروع کرده اند و در همین راستا انجمن ها، وب سایتهای معرفی فرصت ها و توانمندی ها و نیازها را راه اندازی کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: متناسب با هر نمایشگاه تخصصی، پیوست ساخت داخل تهیه و تنظیم شود.

رحمانی بیان کرد: در سیاست های تجاری و وارداتی مان این برنامه را داریم که اگر کالایی به حد کافی ساخت داخل داشتیم، وارداتش را ممنوع می کنیم.

وی اعلام کرد: مجموعه ای را برای شناسایی کالاهای دارای امکان ساخت داخل به عنوان مرکز ساخت داخل راه انداختیم که به این امورات رسیدگی می کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایدرو به رسالت خودش متناسب با شرایط روز برگشته است، ایدرو در حوزه مرکز ساخت داخل که راه افتاده است، پیگیری های لازم را انجام می دهد.

  • داخلی سازی قطعات وارداتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در دستور کار است

    در خبری دیگر، وزیر صنعت از برنامه ریزی برای داخلی سازی قطعات و تجهیزاتی معادل ۱۰ میلیارد دلار خبر داد که تا پیش از این از خارج کشور تامین می شدند و گفت: به این منظور سهمیه داخلی سازی برای صنایع مختلف خودرویی، فولادی و غیره تعیین شده است.

    «رضا رحمانی» در حاشیه نخستین نمایشگاه «فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید» در جمع خبرنگاران افزود: اگر بتوانیم این ۱۰ میلیارد دلار قطعات و تجهیزات را امسال یا حداکثر در سال آینده داخلی سازی کنیم، به همان نسبت از ارزبری اقتصاد کشور کاسته شده و چه بسا که امکان صادرات و ارزآوری آنها نیز فراهم شود.

    رحمانی گفت: هر قطعه یا تجهیزاتی که پیش از این از طریق واردات تامین می شد، در این نمایشگاه در معرض دید دانشجویان، شرکت های دانش بنیان، سازندگان و عموم مردم قرار گرفته و آحاد مردم می توانند از طریق الکترونیکی یا حضوری از نمایشگاه بازدید کرده و با نیازها آشنا شوند.

    وی همچنین درخصوص گلایه واحدهای تولیدی و صنعتی در موضوع مالیات بر ارزش افزوده در شرایط کنونی دشوار اقتصادی، گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس در دستور اصلاح است و تا یکی دو ماه دیگر نهایی می شود.

    رحمانی خاطرنشان کرد: جهتگیری کلی اصلاحیه این قانون، در حمایت از تولید و واحدهای تولیدی است.