شرط پتروشیمی ها برای عرضه مداوم کود اوره

عضو انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: صادرات طبق روال قبل انجام میشود و اعمال تحریم مشکلی در محصولات پتروشیمی بوجود نیاورده است، در زمینه نقل و انتقال پول هم مشکل حادی وجود ندارد.پرویز صحافزاده در گفتوگو با ایلنا، ادامه داد: موضوع کمبود مربوط به مصوبهای است که بر اساس آن باید قیمت طبق نرخهای پایه بورس تعیین شود و نه قیمتی که تا کنون سوبسیدی تعیین میشد.وی افزود: قرار است شرکتهای پتروشیمی کود اوره را بر پایه نرخ بورس تحویل دهند و کاهش عرضه فقط به همین دلیل است.عضو انجمن کارفرمایی پتروشیمی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در کود اوره نداریم، تصریح کرد: قمیت پایه بورس تاکنون 660 تومان بوده اکنون بر اساس نرخ 1400 تومان است.

 

انگلیس اشتباه خود جبران کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انگلیس باید هرچه سریعتر رفتار اشتباه خود را با تحویل کشتی به ایران جبران کند، گفت: هیچ بهانهای برای توقیف کشتی گریس۱ جزء خوش رقصی برای آمریکا وجود ندارد.فریدون حسنوند در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به توقیف نفتکش گریس1 توسط دولت بریتانیا، گفت: این اقدام انگلیس راهزنی دریایی است که توسط ارتش یک کشور بهطور رسمی انجام شده، لذا سازمانهای بینالمللی باید به این موضوع ورود کنند چراکه اگر دزدی دریایی رسمیت پیدا کند هیچ آب راهی مصون نخواهد شد و تمام دنیا ناامن خواهد شد و ارتشهای کشورها میتوانند به بهانههای مختلف از عبور و مرور کشتیها در دریاها جلوگیری کنند.

 

تولید نفت روسیه به سطح توافق اوپک بازگشت

وزیر انرژی روسیه گفت این کشور تولید نفت خود را به سطح توافق کاهش تولید اوپک و غیر اپک رسانده است .به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت این کشور تولید نفت خود را به سطح توافق کاهش تولید اوپک و غیر اپک رسانده است .تولید نفت روسیه در نیمه دوم جولای نسبت به نیمه اول آن افزایش مییابد.نواک گفت:«تولید نفت ما همگام با طرح ها و برنامه هایمان افزایش یافته است. روزهایی بود که تولید نفت ما به کمتر از حد توافق می رسید .این مشکل مربوط میشد به فرآیندهای فنی».

آمریکا و چین بزرگترین صادرکننده

و واردکننده گاز طبیعی میشوند

آژانس بینالمللی انرژی (IEA) پیشبینی کرد آمریکا و چین تا پنج سال دیگر به ترتیب به بزرگترین صادرکننده و واردکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان تبدیل میشوند.به گزارش ایسنا، ژان باپتیست دوبروی، تحلیلگر ارشد گاز طبیعی در آژانس بینالمللی انرژی در نیویورک اظهار کرد: انتظار میرود صادرات LNG آمریکا در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند.همچنین واردات LNG چین در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا میکند و در رتبه بالاتر از ژاپن قرار میگیرد که در حال حاضر بزرگترین واردکننده جهان است.واردات LNG ژاپن پس از این که در سال ۲۰۱۴ به اوج رسید، رو به کاهش بوده است زیرا نیروگاههای هستهای که پس از آسیب دیدگی نیروگاه هستهای فوکوشیما بر اثر زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ برای بازرسی ایمنی اجباری تعطیل شده بودند، فعالیتشان را از سرگرفتهاند.بر اساس گزارش رویترز، آژانس بینالمللی انرژی انتظار دارد مصرف گاز در چین به دلیل رشد اقتصادی آهستهتر، تا سال ۲۰۲۴ با نرخ سالانه حدود هشت درصد رشد کند. آمریکا که در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده گاز در جهان است، تولیدش در سال ۲۰۲۴ به بیش از یک تریلیون میلیارد متر مکعب رشد خواهد کرد و سهمش از تولید جهانی به حدود ۲۳ درصد میرسد.

پالایش نفت چین ۷/۷ درصد

افزایش یافت

چین در ژوئن حدود ۵۳.۷۰ میلیون تن نفت خام پالایش کرد که ۷.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، پالایش نفت خام چین در نیمه اول 2019 ، 316.97 میلیون تن بود که 5.8 درصد به صورت سالانه افزایش داشت.چین تنها در ژوئن حدود 53.70 میلیون تن نفت خام پالایش کرد که 7.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت و نرخ رشد آن 4.9 درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت. میزان پالایش روزانه به 1.79 میلیون تن در ژوئن رسید که 116 هزار تن نسبت به ماه می بیشتر بود.کل تولید نفت خام در چین حدود 16.3 میلیون تن بود که یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. تولید روزانه 537 هزار تن، یک افزایش 13 هزار تنی را نسبت به ماه می نشان می دهد.

با ادعای امریکا مبنی بر انهدام پهپاد ایران رقم خورد؛

گروه انرژی: قیمت نفت در معاملات روز جمعه 28 تبرماه بازارها پس از این که تنشهای خاورمیانه به دنبال ادعای انهدام پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس دوباره افزایش یافت، بیش از ۲ درصد جهش کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۳ سنت یا ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز گذشته ۲.۶ درصد سقوط کرده بود که چهارمین کاهش روزانه متوالی بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از شش درصد کاهش نشان میدهد.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۱۷ سنت یا معادل ۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه ۲.۷ درصد کاهش داشت و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از پنج درصد کاهش داشته است.

آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد یک ناو این کشور در تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را ساقط کرده است اما ایران اعلام کرد هیچ اطلاعی درباره از دست دادن یک پهپاد ندارد.

همچنین اظهارات مقامات بلندپایه بانک مرکزی آمریکا که انتظارات برای کاهش نرخهای بهره را تقویت کرد، عامل دیگری بود که از افزایش قیمتهای نفت پشتیبانی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین آژانس بینالمللی انرژی به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی، پیش بینی نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بینالمللی انرژی به رویترز گفت: اگر اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد چین ضعیفتر شود، ممکن است این آژانس در نرخهای مورد پیشبینی خود دوباره تجدیدنظر کند.

بانک بارکلیز نیز با اشاره به احتمال رشد کمتر تقاضا و ضعیف شدن وضعیت اقتصاد کلان جهانی، قیمت مورد پیش بینی برای نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ را کاهش داد. این بانک قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در نیمه دوم امسال را دو دلار کاهش داد و به ترتیب ۶۹ دلار و ۶۱ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. همچنین قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را شش دلار کمتر کرده و ۶۹ دلار و قیمت وست تگزاس اینترمدیت را پنج دلار کاهش داد و ۶۲ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

  • در صورت عدم توافق با ایران، قیمت نفت به بالای ۱۵۰ دلار میرسد

    پایگاه «سیانبیسی» در گزارشی به عواقب عدم توافق با ایران بر سر مساله هستهای پرداخته و اذعان کرد که جنگ احتمالی در خلیجفارس، نفت را به بالای ۱۵۰ دلار خواهد رساند.ایران در قالب کاهش تعهدات برجامی، سقف غنیسازی اورانیوم خود را افزایش داده است و صورت بروز هرگونه تقابل نظامی بین ایران و آمریکا یا ایران و اسرائیل، قیمت نفت به رقمی نجومی خواهد رسید.هرگونه تقابل نظامی با ایران ممکن است عبور یک سوم نفت جهان که از خلیج فارس عبور میکند را با مشکل مواجه کند و قیمت نفت را به بیش از ۱۵۰ دلار برساند. همچنین به تعویق افتادن یک توافق بین آمریکا و ایران ممکن است تنشها را هر لحظه بیشتر کند.

  • تقاضا کم شده و قیمت نفت افزایش چندانی نمییابد

    فاتح بیرول، رئیس آژانس بینالمللی انرژی گفت این سازمان انتظار ندارد که قیمت نفت به میزان چشمگیری افزایش یابد زیرا تقاضا در حال کم شدن است و همچنین بازار جهانی نفت اشباع است.

    وی در کنفرانس دو روزه انرژی در دهلینو گفت: «قیمتها با بازار تعیین میشوند... اگر امروز بازار را میبینیم، میبینیم که تقاضا به میزان چشمگیری در حال کاهش است.»

    به گزارش رویترز بیرل گفت: آژانس بینالمللی انرژی، پیشبینی خود از رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال 2019 را تغییر و به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش داده و ممکن است، اگر اقتصاد جهان و به ویژه چین ضعف بیشتری نشان دهد، آن را دوباره کاهش دهد. سال گذشته، آژانس بینالمللی پیشبینی کرد تقاضا برای نفت در سال 2019 ممکن است تا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد اما در ماه ژوئن امسال، این سازمان پیشبینی رشد را به 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داد.

    بیرول ادامه داد: «مقدار قابل توجهی از نفت از سوی آمریکا، حدود 1.8 میلیون بشکه در روز، بعلاوه از سوی عراق، برزیل و لیبی روانه بازار شده است.»

    وی ادامه داد تحت شرایط عادی، انتظار «افزایش قابل توجه» در قیمت نفت را ندارد اما هشدار داد تنشهای جدی سیاسی میتواند هنوز بر پویایی بازار تاثیر بگذارد.

    قیمت نفت پس از ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی پهپاد ایران نزدیک به 2 درصد افزایش یافته است.

رئیس بنیاد گندمکاران ایران، قاچاق گندم را شایعه دانست و گفت: این محصول مانند سایر کالاها در حجم کم قابلیت قاچاق ندارد و باید از طریق کامیون یا کشتی حمل شود.علی قلی ایمانی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بنابراین قاچاق این محصول با حجم بالا امکان پذیر نیست، افزود: احتمال این می رود که در برخی استان های مرزی کشور کیسه های آرد با حجم کم از طرق مختلف از جمله کوله بری قاچاق شود اما این موضوع برای گندم نمی تواند صحت داشته باشد.وی پیش بینی خرید گندم امسال دولت را بیش از ۱۰ میلیون تن دانست و افزود: در زمان حاضر خرید تضمینی گندم از مرز پنج میلیون تن عبور کرده با وجود اینکه نزدیک ۵۰ درصد گندم برداشت نشده است.وی گفت: شایعاتی مبنی بر خرید گندم توسط دلالان با قیمت های بالاتر و افزایش قیمت گندم توسط دولت نیز صحیح نیست.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر در هر یک از انواع لوازم خانگی دو تا پنج قطعه وارداتی است، گفت که در صورت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، این امکان وجود دارد که واردات قطعه در کمتر از یک سال به صفر برسد.محمدرضا غزنوی در گفتوگو با ایسنا، مهمترین مشکل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی را کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: با تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی میتوانند تولید خود را افزایش دهند و بازار داخل را به صورت کامل تأمین کنند.وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی در سالهای اخیر در زمینه ساخت داخل و طراحی پیشرفت خوبی داشتهاند، اظهار کرد: اخیرا وابستگی ما به کشورهای خارجی در زمینه تولید لوازم خانگی، بسیار کم شده که افزایش نرخ ارز و بهصرفه نبودن واردات قطعات و مواد اولیه، یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه بوده است.

قیمت سیب زمینی کاهش یافت

رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش هزارتومانی قیمت سیب زمینی خبر داد و گفت: در روزهای آینده با افزایش عرضه، نرخ این محصول کاهش بیشتری خواهد داشت.حسن صابری در گفتگو با مهر از کاهش ١٠٠٠ تومانی قیمت سیب زمینی خبر داد و گفت: قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار به کیلویی ٤ تا ٥ هزارتومان رسیده و قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی نو ممتاز نیز ٦ هزارتومان است.این فعال بخش خصوصی ادامه داد: قیمت این محصول طی روزهای آینده با افزایش عرضه، کاهش بیشتری خواهد شد.

ثبات نرخ طلای سرخ در بازار

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت زعفران در هفتههای اخیر تغییر محسوسی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.وی افزود: با توجه به افزایش قیمت زعفران در ۲ ماه گذشته، بازار در رکود به سر میبرد چرا که زعفران به عنوان کالای لوکس جز اولویت سبد خانوار نیست.میری با اشاره به اینکه صادرات زعفران به کندی در حال انجام است، گفت: با توجه به فشار بانک مرکزی به صادرکنندگان مبنی بر بازگشت ارز به سامانه نیما، بسیاری از صادرکنندگان تمایلی به استفاده از کارت بازرگانی خود ندارند و ترجیح میدهند امر صادرات را با کارتهای اجارهای انجام دهند.

بازار داغ رقابت محصولات ایرانی

با نمونههای خارجی

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاککننده گفت: افزایش کیفیت تولیدات داخلی مواد شوینده منجر شده است تا با مشابه خارجی رقابت و گرایش مردم به خرید داخلی به مراتب بیشتر شود.رضایی قهرودی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازار موادشوینده اظهار کرد: طی ۲ ماه گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در مواد شوینده را در این صنف شاهد بودیم.وی گفت:کمبودی در بازار مواد شوینده و پاککننده احساس نمیشود، هم اکنون کالا در بازار عرضه میشود و بازار ثبات قیمت دارد.وی با تاکید بر اینکه در تهران ۴۰ تا ۵۰ واحد عمده فروشی مشغول به فعالیت اند، تصریح کرد: انتظار میرود که واحدهای توزیع مواد شوینده در سطح شهر روند افزایشی داشته باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح کرد؛
 

گروه اصناف: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیش بینی های لازم برای ذخایر استراتژیک واکسن دام و طیور در کشور انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: بیش از ۹۵ درصد واکسن های بیماری های دامی در داخل کشور تولید می شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان این که برای ۲ سال آینده هم واکسن سازان پیش بینی های لازم را کرده اند؛ اضافه کرد: در واکسن طیور ۶۰ تا ۶۵ درصد واکسن ها وارداتی بوده ولی پیش بینی های لازم انجام شده و شرکت های داخلی با ظرفیت کامل در حال کار کردن هستند و ما پیش بینی نیاز سه تا ۶ ماه آینده را انجام دادیم تا مشکلی پیش نیاید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حالی که ما با تحریمهای ظالمانه به خصوص در یک سال اخیر مواجه بودیم اما تمام نهادههای مورد نیاز دامداران، آبزی پروران، مرغداران و در بخشهای مختلف دیگر اعم از صنایع دارویی و واکسن، بسته بندی و کشتارگاه ها با هیچ کمبودی مواجه نیستیم.

رفیعی پور بیان کرد: در حوزه بیماری های دام، طیور و آبزیان دامپزشکی کشور در دو سال گذشته اقدامات خوبی با تامین نهاده های مورد نیاز انجام داده است.

وی اضافه کرد: با تامین واکسن، دارو و مواد بیولوژیک و در حوزه مبارزه و کنترل بیماری ها در سال گذشته و در ابتدای سال جاری شرایط مطلوب تری در کشور وجود داشت و حدود ۳۰ تا ۷۵ درصد در تمامی بیماری های دام و طیور و آبزیان کاهش گزارش شده است.

رفیعی پور با اشاره به رصد و پایش های موجود از جمعیت دامی کشور بیان کرد: در رصد و پایش هایی که همکاران انجام می دهند به صورت فعال و غیر فعال اگر بیماری مشترک بین انسان و دام و طیور گزارش شود بلافاصله به محل مراجعه می کنند و وضعیت آبزیان و طیور را رصد می کنند.

رییس سازمان دامپزشکس کشور اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت دام در روزهای اخیر کشور را از آنفلوانزای حاد پرندگان عاری و عاری و پاک اعلام کرده است.

رفیعی پور افزود: یکی از بیماری هایی که بتواند استان آذربایجان غربی را متاثر کند تب برفکی است که دامداران این منطقه در سالهای قبل درگیر آن بودند اما در سال ۱۳۹۷ و امسال در این زمینه با واکسیناسیون های انجام شده بیماری در حالیت کنترل شده است.

وی گفت: در صورت ایمن سازی خوب، رصد و پایش در بیماری های شاربون، لمپی اسکین، تب مالت و تب برفکی نیز هر چند امکان ورود ویروس هست ولی می توان موفقبود.

وی درباره بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری هم اکنون در حالت فصل طغیان است و تا کنون پنج نفر در مواجهه این موضوع فوت شدند و ۶۰ نفر نیز بیمارشده اند. رفیعی پور بیان کرد: این بیماری ۲۰ سال است در کشور بروز و ظهور دارد ولی قابل پیشگیری است.

وی توصیه کرد: مردم کشور و دامداران، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه ها و میادین دامی که در ارتباط با دام هستند از مواجهه با کنه بپرهیزند و با سمپاشی آنها را از بین ببرند و به مردم در این زمینه آموزش بدهند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: ذبح دام در کشتارگاه و استفاده از چکمه، عینک و دستکش در این راستا ضروریست تا از ابتلا به بیماری پیشگیری شود.

وی افزود: این بیماری در استان سیستان و بلوچستان سه نفر، اردبیل یک نفر و گیلان یک نفر تلفات انسانی داشته است و این ویروس در کل کشور وجود دارد و رعایت توصیه های دامپزشکی راه عدم ابتلا به آن است.

وی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته سالانه فوت پنج تا ۱۰ نفر در کشور گزارش شده و امید است افزایش پیدا نکند.

رییس سازمان چای از خرید تضمینی حدود ۶۷ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خبر داد و گفت: با همکاری خوب کارخانه های چای تاکنون حدود ۸۳ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است و چایکاران از نرخ و نحوه خرید تضمینی محصولشان راضی هستند.حبیب جهانساز در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت چای تاکنون حدود ۶۷ هزار و ۷۰۰ تن برگ سبز چای از چایکاران به ارزش حدود ۲۰۵ میلیارد تومان خریداری کردهایم که از این مبلغ حدود ۸۳ درصد یعنی ۱۶۹ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.وی با بیان اینکه ۷۴ درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و ۲۶ درصد درجه دو است، ادامه داد: در سالهای گذشته همواره درصد چای کیفی و درجه یک در چین اول و چین بهاره، بیشتر از دیگر فصول برداشت چای است که البته بارندگیهای مناسب و انجام عملیات بهزراعی و تغذیه گیاهی در این زمینه اثرگذار است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه با بیان این که به دلیل نبود زیرساخت های لازم، ۴۰ درصد گل و گیاه تولید داخل از بین می رود گفت: ایران در جایگاه هفدهم تولید گل در جهان است اما سال گذشته فقط ۹۸ میلیون دلار درآمد از صادرات گل داشته است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی ابراهیمی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور ایران وارد کننده گل و گیاه بود، افزود: امروز با 4500 هکتار سطح زیر کشت گل، گیاهان زینتی و آپارتمانی و درخت و درختچه های زینتی یکی از صادرکنندگان گل در منطقه هستیم.ابراهیمی با اشاره به جایگاه هفدهم ایران در تولید جهانی گل و گیاه، گفت: میزان صادرات ایران از این مقدار تولید، 98 میلیون دلار در سال 97 بود در حالیکه ما توان صادرات بیش از 800 میلیون دلار در سال را داریم.