کنترل و نظارت، از اصول مدیریت مطالبات است

علی رضا چهره معاون حقوقی بانک مهر اقتصاد در این همایش برنامه ريزي های علمی و اجرايي در بخش وصول مطالبات در ساختار شبکه بانكي را زمینه ساز کنترل و کاهش معوقات عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان آذربایجان شرقی،وی با مقایسه عملکرد استان در حوزه مطالبات در سال های اخیر، گفت: کاهش 20 درصدی مطالبات آذربایجان شرقی در سال 97 نشان از برنامه ریزی و مدیریت مدبرانه و حاصل کار گروهی است و حرکت مستمر استان در این مسیر موجب رشد تمامی شاخصهای عملکردی خواهد بود.وی کنترل جریان ورودی پرونده ها به مطالبات غیرجاری، تمرکز بر پرونده های کلان مطالبات غیر جاری و ارتقاء و بهبود و نظارت برفرآیند وصول مطالبات را از نکات برجسته و موثر عنوان کرد.

 

مجمع عمومی عادی پستبانک ایران برگزار شد

مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به پایان 1397صندوق رفاه و تأمین آتیه کارکنان پستبانکایران با حضور دکتر شیری مدیرعامل این بانک و رئیس مجمع صندوق و اعضا هیأتمدیره و بازرس قانونی صندوق مذکور برگزار و صورتهای مالی مربوطه تصویب و مقرر شد 65 درصد سودخالص بین اعضای صندوق توزیع و مابقی نیز در مانده سپردههای آنان نزد صندوق لحاظ گردد.به گزارش روابطعمومی پستبانکایران: دکتر شیری در این جلسه بر استفاده بهینه از فرصتهای موجود برای انجام سرمایهگذاریهای سودآور درراستای افزایش رفاه هرچه بیشتر کارکنان از امکانات جدید تأکید کرد.وی افزود: دستورالعملهای صندوق باید براساس مأموریت ها و کنترلهای داخلی اصلاح شود تا براساس آن رشد دارائیهای صندوق به حداکثر برسد.

 

بازدید مدیرعامل شرکت بیمه آرمان از شعبه سنندج

دکتر پیکار جو مدیرعامل شرکت بیمه آرمان در رأس هیئتی متشکل از معاونین اجرایی ،فنی ، مالی و سرمایه گذاری آقایان حمیدرضا امیرحسنخانی ،عسگر معزی و محمدرضا مجد رضایی وارد سنندج شد .به گزارش روابط عمومی شرکت بیمه آرمان ،دکتر پیکارجو و هیئت همراه ضمن بازدید و دیدار با مدیریت منطقه و همکاران شعبه سنندج از نزدیک با آخرین وضعیت این شعبه آشنا شده و به بررسی نقاط ضعف و قوت این شرکت در استان کردستان پرداختند .در ادامه به منظور رفع مشکلات موجود و تسریع در امور خدمات رسانی به بیمه گذاران ،هیئت عامل به دستور دکتر پیکارجو در محل شعبه ی سنندج تشکیل جلسه داد و مصوباتی در همین خصوص به تصویب رسید.

رشد 2753 درصدی درآمدهای بانک تجارت

بانک تجارت صورتهای مالی حسابرسی شده سال 97 را با وضعیتی متفاوت منتشر کرد.براساس این گزارش بانک سال 97 را در حالی به پایان برد که با افزایش سرمایه 390 درصدی خود به بزرگترین شرکت بورسی با داشتن 223 میلیارد سهم تبدیل شده بود ، این بانک طی سال گذشته توانست رشدی معادل 2753 درصدی را در کسب درآمد تجربه کند و بر اساس این عملکرد سود عملیاتی خود را تا 28 برابر بهبود ببخشد.بانک تجارت صورتهای مالی حسابرسی شده سال 97 را با وضعیتی متفاوت منتشر کرد.براساس این گزارش بانک سال 97 را در حالی به پایان برد که با افزایش سرمایه 390 درصدی خود به بزرگترین شرکت بورسی با داشتن 223 میلیارد سهم تبدیل شده بود ، این بانک طی سال گذشته توانست رشدی معادل 2753 درصدی را در کسب درآمد تجربه کند و بر اساس این عملکرد سود عملیاتی خود را تا 28 برابر بهبود ببخشد.

زمان بانکداری سنتی به پایان رسیده

رحمتی عضو هیأت مدیره بانک رفاه در حاشیه این سفر از مدیریت شعب و برخی شعب این استان بازدید و ضمن ابراز رضایت از عملکرد استان، نقش بانک ها در فعالیت های اقتصادی را بی بدیل دانست و گفت: بانک ها علاوه بر تأثیرگذاری بر اقتصاد می توانند بر زندگی افراد جامعه نیز مؤثر باشند.ویدر ادامه با تاکید بر لزوم به کارگیری بانکداری نوین افزود: زمان بانکداری سنتی به پایان رسیده و باید به دنبال استقرار بانکداری نوین و جامع بود و ضرورت دارد خدمات بانک را طوری گسترش دهیم که امکان ارائه خدمات به مشتریان در هر زمان و مکانی فراهم گردد.

تعامل صنعت بیمه با سه قوه باید تقویت شود

مدیرعامل بیمه تجارت نو با اشاره به نقش و اهمیت دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در تحولات صنعت بیمه بر لزوم برقراری تعاملات مناسب با سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه برای پیش برندگی صنعت بیمه تاکید کرد.نیما نوراللهی در گفت و گو با ایبِنا در خصوص انتخابات دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران گفت: با توجه به رسالت سندیکای بیمه گران برای ایجاد همگرایی بین شرکت های بیمه در سطح اقتصاد کشور، دبیرکل نقش مهم و به سزایی را می تواند در این زمینه داشته باشد.وی یکی از شاخصه های مهم دبیرکل را شناخت مناسب از صنعت بیمه توصیف کرد و افزود: یکی دیگر از شاخصه های دبیرکل آن است که در فضای سیاسی و اقتصادی وی را بشناسند و بتواند به ویژه با سه قوه تعاملات خوبی را برقرار کرده و برای صنعت بیمه پیش برندگی داشته باشد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی مطرح کرد؛

گروه بانک و بیمه|: ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن به همراه اعضای هیات مدیره و تعدادی از مدیران امور این بانک از شعب بانک مسکن در استان خراسان شمالی بازدید کرد.

به گزارش خبری بانک -هیبنا رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در جریان این سفر به همراه هیات مدیره و تعدادی از مدیران امور این بانک پس از بازدید از شعبه فاروج و شعب سطح شهر بجنورد در سمینار روسای شعب این استان نیز شرکت کرد.

رحیمی انارکی در این سمینار از تلاش های صورت گرفته در راستای تحقق برنامه ها و اهداف مورد نظر بانک و دستاوردهای خوبی که از زمان انتصاب مجید اسدی فر به سمت مدیر شعب این استان حاصل شده، قدردانی کرد.

وی همچنین کاهش قیمت تمام شده پول و پرهیز از سپرده ها و منابع گران قیمت را یکی از اقدامات موثر در راستای جبران اثر قطع یارانه های مسکن مهر عنوان کرد و اظهار کرد: با تلاش، برنامه ریزی و سیاستهایی که در چند سال اخیر در سطح کلان بانک اتخاذ شده بهای تمام شده پول کاهش خوبی پیدا کرده که موفقیت در این امر، بسیار ارزشمند است اما همچنان این تلاش ها باید تارسیدن به رقم مطلوب مورد نظر بانک ادامه پیدا کند.

رحیمی انارکی با ابراز خرسندی از اینکه بهای تمام شده منابع در مدیریت خراسان شمالی از میانگین بهای تمام شده در کل بانک پایین تر است گفت: برای ایجاد توازن بین هزینه ها و درآمدهای بانک و اینکه بتوانیم این مسائل را به نحو مطلوب مدیریت کنیم باید مراقب باشیم تا وارد رقابت نرخ سود با سایر بانکها نشویم.

وی افزود ورود به مقوله نرخ سودها و جذب منابع گران قیمت به دلیل عقب نماندن از عرصه رقابت با سایر بانکها، هزینه های اضافی زیادی را به بانک تحمیل خواهد کرد که با اصل بهره وری در تناقض است.

مدیر عامل بانک در بخش دیگری از سخنانش با پرداختن به موضوع بهره وری در بانک گفت: یکی از اقدامات بسیار اثرگذاری که در حال حاضر مورد تاکید جدی هیات مدیره بانک می باشد بحث نهادینه کردن فرهنگ بهره وری در همه ارکان بانک هست که در همین راستا از تمامی کارکنان در همه رده های خدمتی می خواهیم تا این مساله را مورد توجه خاص قراربدهند و به اصول بهره وری وفادار باشند.

رحیمی انارکی در ادامه صحبت هایش در رابطه با نهادینه سازی فرهنگ بهره وری و سرلوحه قراردادن آن توسط تمامی کارکنان، مساله فروش اموال مازاد بانک را نیز یکی از موارد مورد توجه در پیاده سازی برنامه های عملیاتی بهره وری در بانک عنوان کرد و تصریح کرد: دارایی ها واموال مازاد بانک باعث می شود هزینه های سربار و اضافی زیادی به ما تحمیل شود و به تبع آن در تخصیص منابع جهت پرداخت تسهیلات به کندی عمل شود بنابراین با فروش اموال مازاد بانک، از بسیاری از دغدغه هاو هزینه های مربوط به نگهداری و مدیریت این اماکن رها می شویم.

وی همچنین با بیان اینکه تعطیلی شعب ناکارآمد یکی از برنامه های ما در عملیاتی کردن موضوع بهره وری در بانک خواهد بود از تعطیلی 50 شعبه ی بانک در سالجاری و تعطیلی نزدیک به 200 شعبه بانک مسکن تا پایان سال 1400 در راستای ارتقا و افزایش سطح بهره وری در بانک خبر داد.

وی در توضیح این مسأله افزود کاهش هزینه های بانک از محل تعطیلی شعب زیان ده و ناکارآمد، یکی از مهمترین دستاورهای این اقدام است.

وی ادامه داد: حذف و ادغام شعب ناکارآمد در سایر شعب، منجر به کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و چابک تر شدن بانک خواهد شد.

گفتنی است در پایان این همایش،توسط مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک از تعداد6 نفر از همکاران فرزند شهید شاغل در شعب استان تجلیل شد.

همچنین شایان ذکراست در جریان سفر مدیر عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران امور بانک به این استان ، در قالب چهار تیم مختلف از کلیه شعب تحت پوشش این استان بازدید به عمل آمد.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که وقتی به کسی تذکر می دهید که فلان کا را نکند در پاسخ تان بگویند: «ای بابا کار باید از ریشه درست شود»، « کشتی را با بارش می خورند اتفاقی نمی افتد آن وقت شما به ما پیله کرده اید که فلان کار را نکن یا فلان کار را بکن»، « حالا اگر ما این کار...را نکنیم همه چیز درست می شود؟» و عبارت هایی از این قبیل. فکرش را بکنیم که اگر هر کدام از ما بخواهیم به امید و انتظار دیگری یا دیگران بمانیم که کارشان را درست انجام بدهند و با این تصور اقدام خلاف و نادرست خودمان را توجیه کنیم، سنگ روی سنگ بند نمی شود و اوضاع بدتر می شود و کار از پیش نمی رود. در مقابل اگر هرکسی کار خودش را تا آنجایی که برایش مقدور است درست انجام بدهد و همانطور که از دیگران توقع دارد که کارشان را درست و بی نقص به انجام برسانند خودش هم به همین نحو رفتار کند، امور جامعه و عالم تا حدود زیادی درست می شود و زمینه برای وقوع مفاسد و خلاف های بزرگتر از بین می رود. ریشه بسیاری از مشکلات ریز و درشت جامعه از همین تصور اشتباه ریشه می گیرد که همه ما توقع و انتظار داریم که دیگران کارشان را درست انجام دهند اما وقتی به خودمان می رسیم این تکلیف و توقع را از یاد می بریم. در توضیح این نکته باید گفت اختلاس ها و ارتشاء ها و دزدی های بزرگی که در کشور اتفاق افتاده باعث شده تا قبح عمل خلاف در جامعه کمرنگ شود و بعضی افراد به خودشان حق بدهند که چون تعدادی دارند در ابعاد کلان می برند و می دزدند و فساد می کنند پس فساد و عمل خلاف ما چندان به چشم نمی آید و اگر قرار است جامعه درست و اصلاح شود پس باید اول جلوی دزدی ها و فسادهای کلان گرفته شود. البته که بایستی از وقوع فساد و خلاف در ابعاد بزرگ جلوگیری شود اما به همان اندازه پیشگیری از ارتکاب عمل خلاف در سطح کوچک و در ابعاد کم هم مهم است. همه ما این مثل را شنیده ایم که تخم مرغ دزد شتردزد می شود. این ضرب المثل البته برای آن دسته از افرادی است که زمینه و استعداد ارتکاب خلاف های بزرگ را دارند.

سرمقاله

محمدرضا مودودی

سرپرست سازمان توسعه تجارت

ایران در صادرات برخی کالاها از مزیت نسبی و منابع قابل توجهی برخوردار است. برای مثال ما در عرصه نفت و گاز و کالاهای حاصل از آنها همچون صنعت پتروشیمی، یک مزیت مهم و قابل اتکا داریم. از سوی دیگر برآیندی که از مشتریان پتروشیمی ایران به...دست می آید، مثبت است و این نشان دهنده محبوبیت کالاهای ما در این بخش است. برای تضمین شدن بازار کالاهای مزیتدار باید شیوه های تجاری مختلف اجرایی شود، برای توسعه صادرات پتروشیمی از یک سو باید زنجیره تولید کالایی گسترش پیدا کند که این مسئله در سیاست های صنعتی کلان کشور تعریف میشود و از سوی دیگر باید سیاستهای تجاری به سمت افزایش نفوذ کالاهای ایرانی حرکت کند. امروز بسیاری از کشورهای جهان برای آنکه صادرات خود را تضمین کنند، به سراغ خرید برندها و کارخانه هایی میروند که اصلی ترین مشتری محصولاتشان هستند. با این اتفاق هدایت کارخانه ای که مشتری صادراتی آن کشور است، در اختیار خودشان قرار میگیرد و صادرات تضمین خواهد شد. ما اگر بتوانیم تنها در حوزه پتروشیمی و با مشتریان منطقهای چنین سیاستی را به پیش ببریم، قطعا یک برد اقتصادی مهم خواهیم داشت. سیاستهای اقتصادی داخلی نمیتواند بدون توجه به شرایط منطقهای و جهانی اتخاذ شود. حفظ کیفیت و ارائه محصولاتی که نیاز روز بازار است، موضوعی مهم است که در حفظ بازارهای صادراتی بیشترین اهمیت را دارد. جدای از آن اتفاقاتی که داخل کشور صادرکننده میافتد نیز بر بازار صادراتی تاثیر مستقیم میگذارد. هرچه ثبات اقتصادی و قیمتی حفظ شود، میزان اعتماد مصرفکننده به کالاهای صادراتی افزایش خواهد یافت.

بسیاری از کشورهای جهان برای حفظ توان صادراتی خود بر وابستگیهای متقابل تاکید میکنند. اینکه کشوری برای بلندمدت روی محصولات ما حساب کند و در ازای آن بخشی از نیازهای وارداتی ما را نیز تضمین کند، قطعا اتفاقی مثبت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود.

منبع: ایسنا