سعی کردیم که نقش آب کمتر از زمین و هوا نباشد

رئیس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی با بیان اینکه فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه صنایع دریایی با سازمان بنادر ارتباط تنگاتنگی دارد گفت: فراکسیون با مسئولان صنایع توسعه دریایی و صندوق توسعه دریایی نشستهای بسیار خوبی داشته و کارهای پژوهشی آنها را بررسی، پیگیری و حمایت کرده است.قاسم احمدی لاشکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فعالیت فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی گفت: فراکسیونها برای تشکیلات و دستگاههایی که نیاز به ترمیم یا تجدید قانون دارند، کمک کننده بوده و میتوانند موثر واقع شوند؛ این فراکسیون نیز نشستهای مختلفی را با مسئولان وزارت راه و با متولیان امر در حوزه هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی داشت.

 

سه قطعه از آزادراه خرم آباد - اراک افتتاح می‎شود

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء گفت: سه قطعه از آزادراه خرمآباد - اراک تا پایان امسال افتتاح می‎شود.

به گزارش ایسنا سردار سعید محمد در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در صورت تأمین منابع مالی، پروژههای لرستان از ظرفیت خوبی برای اجرا برخوردار هستند. وی تصریح کرد: قولها و مساعدتهایی از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور داده شد و قرارگاه خاتم خود را کمک دولت میداند، تمام ظرفیتها را استفاده میکنیم، بخش عمدهای از کارکردهای ما مطالبات است اما با این وجود سعی میکنیم که پروژهها را فعال نگه داریم. با توجه به نبود نقدینگی از راه‎های دیگر مانند تهاتر ملک، دارایی و سایر روشهایی که امکان تأمین منابع مالی باشد استفاده میشود تا کمک کنیم.

 
کنترل بازار مسکن با سیاست های دستوری

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت:بهترین راه کار برای مدیریت بازار اجاره بها در شرایط کنونی، تعیین سقف اجارهبها بود تا مالکان نتوانند قیمت اجاره را به میزان دلخواه بالا ببرند.

سیداحسن علوی در گفتوگو با خانه ملت، با انتقاد از مخالفت اعضای هیأت دولت با تشکیل کمیته تعیین سقف اجارهبها، گفت: امروز کشور با معضل بزرگی مانند گرانی مسکن مواجه بوده و عملا مردم به ویژه مستأجران در شرایط کنونی قادر به تأمین مسکن نیستند.

علوی ادامه داد: شرایط امروز بازار خرید و فروش و اجاره مسکن بحرانی است و دولت باید این وضعیت را مدیریت کند، اما متأسفانه اقدام قابل قبولی در این رابطه صورت نگرفت.

پرداخت جریمه ۵ میلیارد دلاری بوئینگ

در سه ماهه دوم ۲۰۱۹

بوئینگ با کاهش درآمد پنج و شش دهم میلیارد دلاری در سه ماهه دوم سال جاری میلادی مواجه بوده است در حالی که در این مدت نزدیک به پنج میلیارد دلار به شرکتهای هواپیمایی جریمه پرداخت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، در پی دو سقوط مرگبار هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس، این شرکت نزدیک به پنج میلیارد دلار از درآمد خود را به ضرر و زیان ناشی از زمینگیر شدن این هواپیماها به شرکتهای هواپیمایی و مشتریان خود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی پرداخت کرده است.

این در حالی است که این شرکت با کاهش درآمد پنج و شش دهم میلیارد دلاری در سه ماهه دوم سال جاری میلادی مواجه بوده است. بوئینگ با زمینگیر شدن این سری از هواپیماهای خود که پرفروشترین هواپیمای این شرکت محسوب میشد، با بزرگترین بحران حال حاضر خود رو بهرو بوده است. پس از دو سقوط وحشتناک این مدل هواپیما که مجموعا منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر در دو خط هوایی اندونزی و اتیوپی شد، شرکتهای هواپیمایی جهان و اتحادیه هواپیمایی آمریکا از پرواز این هواپیما جلوگیری کردند.

بحران مسکن و افزایش سن خرید خانه

در انگلیس

آمار و گزارش ها حکایت از بحران روز افزون بی خانمانی در انگلیس بر اثر سیاست های ریاضتی دولت دارد و نتایج تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که میانگین سن خرید خانه در این کشور طی نیم قرن گذشته دو برابر افزایش یافته است.

تازهترین گزارش بانک «اچ. اس. بی. سی» در این باره نشان میدهد که افراد به مرور زمان به این باور رسیدهاند که زودتر از ۳۹ سال قادر به خرید خانه نخواهند بود. این در حالی است که در دهه ۶۰ میلادی میانگین سن خرید خانه ۲۳ سال بوده و افراد تنها با پرداخت ۵۹۵ پوند پیش پرداخت، صاحب خانه میشدند. مؤسسه تحقیقاتی کیپموت گزارش داد که در حال حاضر میانگین پیش پرداخت برای خرید خانه به ۲۰ هزار و ۶۲۲ پوند رسیده و این مساله باعث کاهش آمار صاحب خانه در انگلیس شده است. «آرون شینول» مسؤول موقت امور وام مسکن و پس انداز بانک اچ. اس. بی. سی این آمارها را نگران کننده خواند و گفت بسیاری از متقاضیان خرید خانه افرادی هستند که صاحب خانواده و فرزند هستند.

توسط معاون وزیر اقتصاد تشریح شد؛

گروه راه و مسکن: معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با تشریح ۲ راهکار تقویت قدرت خرید وام خانه اولی ها، گفت:با تزریق منابع یارانهای وام می تواند به طور میانگین سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند که تا حد قابل توجهی قدرت خرید تسهیلات صندوق یکم را جبران خواهد کرد.

به گزارش تجرات به نقل از خبرگزاری تسنیم محمدعلی دهقان دهنوی با تشریح مکانیزم صندوق پس انداز مسکن یکم که با هدف کمک به خرید مسکن توسط خانه اولیها طراحی شده است، اظهار کرد: این صندوق بر پایه رژیم پس انداز اشخاص طراحی شد و از ابتدا مقرر شد بانک مسکن از طریق منابع دولتی که قبلا تزریق شده بود نیز برای اعطای تسهیلات به سپرده گذاران در صندوق یکم استفاده کند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن چه به شکل تدریجی و چه به صورت جهش میتواند قدرت خرید تسهیلات را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، افزود: در حال حاضر نیز تحت تاثیر جهش قیمت مسکن در سال گذشته قدرت خرید تسهیلات ویژه خانه اولیها به پایین ترین حد کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: راهکار خروج از این وضعیت را نباید در داخل صندوق جستوجو کرد، بلکه باید به دنبال منابعی در خارج از صندوق باشیم تا به کمک بیاید و بتواند قدرت خرید این نوع تسهیلات را که ویژه خانه اولیها طراحی شده است، احیا کند.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه از ابتدای طراحی صندوق یکم، راهکار تقویت قدرت خرید تسهیلات از این محل در صورت افزایش قیمتها پیشبینی شده بود، ادامه داد: طرح اقدام این بود که در طول دورههای زمانی مشخص، متناسب با تغییرات قیمت مسکن سقف تسهیلات پرداختی نیز به تدریجی افزایش یابد. اما عملیاتی شدن این برنامه تحت تاثیر عوامل پیرامونی و اقتصاد کلان کشور قرار دارد و در نتیجه زمینه اجرای آن فراهم نشد.

دهقان دهنوی در این باره توضیح داد: یکی از عوامل بیرونی موثر بر این موضوع، نرخ سود بانکی است. از آنجا که نرخ سود در اقتصاد ایران بالاست، زمانی که سقف تسهیلات افزایش می یابد ممکن است مبلغ اقساط به کلی از استطاعت تسهیلاتگیرندگان و به خصوص خانه اولیها خارج شود. از طرفی اگر قرار باشد نرخ سود تسهیلات کاهش یابد هم نیازمند منابعی به جز سپردههای متقاضیان مسکن در صندوق یکم هستیم تا به کمک بیاید.

وی با بیان اینکه بانک مسکن در سالهای اخیر تلاش زیادی کرد تا بتواند منابعی را بابت تسهیلاتدهی به سپردهگذاران صندوق پسانداز مسکن یکم اضافه کند، یادآور شد: این منابع میتوانست از محل سپردهگذاری صندوق توسعه ملی در بانک مسکن تامین شود و یا منابع یارانهای دیگری از سوی دولت به این موضوع اختصاص یابد. اما به دلیل وجود برخی از محدودیتها این اتفاق نیفتاد و در نتیجه امکان ترمیم سقف تسهیلات متناسب با افزایش قیمت مسکن پیدا نشد.

به گفته وی، اگر سقف تسهیلات از طریق یکی از دو راهکار تامین منابع به شکل سپردهگذاری دولت با نرخهای پایین در بانک مسکن و یا تزریق منابع یارانهای از محل بودجه عمومی به طور میانگین سالانه 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کند، تا حدود قابل توجهی می توان قدرت خرید تسهیلات صندوق یکم را جبران کرد و مکانیزم صندوق میتواند در بازار مسکن نیاز خانه اولیها را کماکان تامین کند.

وی تاکید کرد: با وجود محدودیت منابع یارانهای دولت، همین حالا هم میتوان از این راهکار برای احیای صندوق پسانداز مسکن یکم استفاده کرد.

  • در صنف مشاوران املاک دلالِ سوداگر نداریم

    در خبری دیگر، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که در صنف مشاوران املاک دلالی که مانند نخود و لوبیا باعث سوداگری شود، نداریم گفت: سال گذشته ۱۷۲۰ بنگاه املاک متخلف با همکاری اداره اماکن تعطیل شدند.

    مصطفی فلی خسروی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه مشاوران املاک دلال هستند و بین فروشنده، خریدار و مالک و مستاجر کار دلالی را انجام می دهند، اظهار کرد: در برخی حوزه ها از جمله آهن، دلال آهن، نخود، لوبیا و... دلال داریم، اما در صنف مشاوران املاک دلالی که باعث سوداگر و سفته بازی میشود، نداریم.

    وی با بیان این که سلطان سکه صراف نبود انا کارهای آنچنانی میکرد، افزود: مشاوران املاک برای خدمات رسانی به مردم هستند و مطابق ماده 27 و 28 قانون نظام صنفی چنانچه مرتکب تخلفی شوند با آنها به شدت برخورد خواهد شد. وی ادامه داد: سال گذشته 1720 بنگاه املاک متخلف با کمک اتاق تهران و اماکن بنگاه تعطیل شدند.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان ای نکه بالاترین تعطیلی املاک متخلف را در این دوره داریم، تصریح کرد: این تخلفات شامل اضافه دریافت، عدم احراز مالکیت، استفاده از چک امانت گذاشته شده و... بوده است.

اختصاص ۱۱۰میلیارد تومان کمک فوری

به زلزله زده گان مسجد سلیمان

صبح دیروز دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) باحضور در استان خوزستان از مناطق زلزله زده مسجدسلیمان بازدید و از نزدیک با مردم این مناطق دیدار کرد.دراین بازدید که اولین بازدید یک مسئول کشوری از این مناطق است، استاندار خوزستان، نماینده ولیفقیه، نماینده مجلس و فرماندار نیز حضور داشتند.

دکتر مخبر در گفتگو با مردم آسیب دیده مناطق "پشت کوه و نمرهیک" مسجدسلیمان اعلام کرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام همانند حوادث گذشته درکنار مردم خواهد بود.

وی در جمع مردم وعده داد بزودی ستاد اجرایی فرمان امام ۲۰۰۰ بسته لوازم ضروری خانگی شامل ۱۲هزار قلم کالا را بین مردم این مناطق توزیع خواهد کرد.

مخبر همچنان از اجرای ۱۰۰۰ طرح اشتغال خرد و توزیع ۳۰۰۰ بسته لوازم التحریر در این منطقه خبر داد و افزود: مجموع بودجه در نظر گرفته شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای مناطق زلزله زده مسجدسلیمان ۱۱۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود:همانند سیل ابتدای سال، تا هروقت لازم باشد در کنار مردم آسیب دیده مسجدسلیمان و خوزستان خواهیم ماند.

گفتنی است دوشنبه 17 تیرماه نزدیک به ساعت 11 و 30 دقیقه صبح زلزلهای با قدرت 5.7 ریشتر مسجدسلیمان و بخشهای اطراف آن را لرزاند. این حادثه باعث ایجاد خرابی و واردشدن خسارت به برخی منازل مسکونی شد.

توییت مدیرکل روابطعمومی بانک صادرات ایران

در خصوص آتشسوزی میدان حسنآباد:

1بانک صادرات در آن محل فاقد صرافی بوده و آتشسوزی صرافی تکذیب میشود.

2به طبقه دوم شعبه بانک خسارت وارد شده اما باجهها، صندوق و طبقه همکف آسیبی نداشته و برای جلوگیری از آسیب احتمالی، شعبه تخلیه و شعبه ۱۰۶۰ به عنوان شعبه جایگزین معرفی شده است.

3رییس شورای شهر تهران گفته است احتمال شروع آتشسوزی از انبار کاغذ بانک صادرات ایران وجود دارد. بانک صادرات ایران در آن محل انبار کاغذ نداشته و مشخص نیست بر چه مبنایی چنین صحبتی مطرح شده است.