گزارش تکان دهنده مرکز پژوهشهای مجلس نشان می دهد

مرکز پژوهش های مجلس معتقد است با بررسی قوانین متوجه خواهیم شد که مشکلات گوناگونی در قوانین وجود دارد مانند به روز نبودن جرایم، نبود قوانین مالیاتی کافی در زمینه محیط زیست، نبود قوانین کافی در زمینه بهره برداری پایدار از منابع و نبودن قوانین کافی محاسبات هزینه های پنهان تخریب محیط زیست.

گزارش تازه مرکز پژوهشهای مجلس نشان می دهد، بیتوجهی به «اقتصاد محیط زیست» در ایران باعث خسارتهای ۸.۵ میلیارد دلاری سالانه به اقتصاد کشور و ایجاد سرطان و بیماریهای پوستی و تنفسی برای مردم بوده است.

هر چند براورد صورت گرفته متعلق به نزدیک به ۱۷ سال پیش است اما رقم اعلامی در این گزارش عمق فاجعه در حوزه بی توجهی به محیط زیست را به نمایش می گذارد. براوردها نشان می دهد در سال ۲۰۰۲ ، هشت میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار، میزان کل خسارت وارد بر محیط زیست ایران است. با این حال در سال ۲۰۱۳، تنها خسارت وارد بر تالاب بختگان کشور حدود ۵۰۳ میلیون دلار بوده است. از طرف دیگر، شیوع سرطان به خاطر آلودگیهای محیط زیستی در منطقه عسلویه، تنها یکی از هزینههای اجتماعی ناشی از توسعه صنعتی بدون توجه به اقتصاد محیطزیست بوده است. با محاسبه ای سرانگشتی با احتساب قیمت 12 هزار تومانی هر دلار این میزان خسارت حدود 100 هزار میلیارد تومان در هر سال است . البته مرکز پژوهشهای مجلس مینویسد: «با توجه به عدم توجه مسئولان به بخش محیط زیست احتمال افزایش این رقم در سالهای اخیر بسیار زیاد است.» این گزارش نشان میدهد که مسئله اقتصاد محیطزیست در ایران در مراحل اولیه تکامل قرار دارد و حتی برآوردهای دقیقی از خسارتهای محیطزیستی در دست نیست. در حالیکه اولین مرحله برای اجرای مبانی اقتصاد محیطزیست که به طور مستقیم با جان مردم پیوند خورده است، برآورد خسارتهای آن است. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، هر فعالیت اقتصادی دارای هزینههای اجتماعی محیط زیستی است که این موضوع در گذشته در نظر گرفته نشده بود، اما در سالهای اخیر موضوع هزینههای اجتماعی در کشورهای توسعه یافته به شدت مورد توجه است. برای مثال بیماریهای ناشی از آلودگیهای محیط زیستی یکی از هزینههای اجتماعی بوده که در ایران در مناطق آلوده مانند منطقه اقتصادی عسلویه (از جمله بیماریهای پوستی، تنفسی، سرطان و…) قابل مشاهده است.در نتیجه، مرکز پژوهشهای مجلس مینویسد: «اگرچه دولت تلاش کرده با گسترش صنعت رشد اقتصادی را افزایش دهد، اما در آن سوی قضیه، بخش قابل توجهی از درآمد حاصل از رشد اقتصادی باید صرف هزینه درمان نیروی انسانی کشور شود.»

تاج به فیفا اعلام کرد با حضور زنان در ورزشگاه موافقیم

 

گروه ورزش: بعد از انتشار نامه تهدیدآمیز جیانی اینفانتینو که در نامه ای شدید اللحن از خلف وعده ایران و وزارت ورزش انتقاد کرده بود حالا آنگونه که مسئولان فیفا می گویند مشکل حضور تماشاگران زن در استادیومهای فوتبال در حال حل شدن بوده و فدراسیون فوتبال ایران با حضور تماشاگران زن در استادیومهای فوتبال موافقت کرده است. به گزارش خبرآنلاین؛ آن طور که فیفا به تازگی اعلام کرده، فدراسیون فوتبال ایران موافقت خود را برای حضور زنان در ورزشگاهها برای بازیهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده است، ولی هنوز موافقت دولت در این زمینه باقی مانده است.

فیفا مدتهاست که برای ورود زنان به ورزشگاهها در ایران با فدراسیون فوتبال مذاکره کرده است و در بازی فینال لیگ قهرمانان بین پرسپولیس و کاشیما نیز تعدادی از بانوان توانستند در حضور اینفانتینو این بازی را از نزدیک ببینند.

حدود یک ماه قبل رییس کل فیفا با انتشار نامهای اضطراری از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرد تا مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 را با حضور زنان در ورزشگاهها آغاز کند. جیانی اینفانتینو با انتشار نامهای فوری به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد باید مراتب حضور بانوان در ورزشگاههای ایران هرچه زودتر فراهم شود. در متن این نامه که توسط رییس فیفا برای مهدی تاج نوشته شده، آمده است: « در دیدار پرسپولیس و کاشیما، در یک دیدار تاریخی حاصر بودم. وقتی بعد از 40 سال زنان ایرانی توانستند دوباره به ورزشگاه بیایند و از یک مسابقه فوتبال رسمی لذت ببرند. این یعنی بیش از هزار زن ایرانی توانستند تیم محبوبشان را در فینال لیگ قهرمانان آسیا تشویق کنند، در مهمترین بازی فصل.