یادداشت

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

پیشرفت فن‌آوری دنیای کنونی ما را به عصر تاخت‌وتاز وسایل ارتباط جمعی از رادیو و تلویزیون تا ماهواره و تلفن همراه و شبکه‌های اینترنتی تبدیل کرده است. استفاده از این ابزارهای ارتباطی به ویژه گوشی‌های همراه با صدها شبکه اجتماعی و تالارهای مجازی کفت و گو و ارتباط ...به یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین سرگرمی این روزها و جز جدانشدنی از مناسبات روزمرهٔ زندگی مردم شده است که بدون آن زندگی برای بسیاری غیرممکن و بی معناست.

برنامه‌های جدید مثل تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و... که زمان زیادی از عمرشان نمی‌گذرد از پرطرفدارترین رسانه‌های ارتباطی امروزه بوده که هر روز افراد بیشتری ساعات طولانی و متمادی از عمرشان را صرف گشت و گذار در این فضاها می‌کنند و حلقه‌هایی تازه از معاشرت و روابط اجتماعی بر بستر فضای مجازی شکل گرفته که نوعی از سبک زندگی را ترویج می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی یک فن‌آوری نو و جوان است که به رفتارها و تعاملات ما معنای جدید و تازه‌ای داده‌اند و موجی از فرصت‌ها وارائه خدمات نوین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. ظرفیت‌های پویا نظیر سرعت بخشی و آسان سازی تعاملات، دریافت و انتقال آزاد اطلاعات، بهره گیری ازارتباط سمعی و بصری، اشتراک گذاری علایق و نیازمندی‌ها و نشر افکار و تبادل نظر با هزینه پایین و تنوع و جذابیت بالا و سرگرم کننده سبب گرایش هر چه بیشتر به این فضا شده است.

در کنار این ظرفیت‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی و تأثیر چشمگیر فضای مجازی بر کسب و کار و جلوه‌های گوناگون زندگی متاسفانه باید گفت انزوای کاربران در فضای واقعی، دور شدن از کانون خانواده و غرق شدن در دنیای هزار رنگ شبکه‌های اجتماعی از چالش‌های ویژه این فن‌آوری نوظهور است که نگرانی بسیاری از جامعه شناسان را در پی داشته است. این شبکه‌ها به واسطه عدم امکان نظارت کامل و گستردگی و دسترسی آسان به این اطلاعات اکنون به ابزاری برای ترویج انواع و اقسام دیدگاه‌ها و افکار درست و نادرست گروه‌ها و نحله‌های فرهنگی تبدیل شده است که همه مغز نوجوانان و نسل جدید را هدف قرار داده‌اند. ترویج فرهنگ غربی، استحاله فکری، حمله به باورهای مذهبی، تشویق به ساختارشکنی و تلاش برای ترویج مفاهیمی نظیر ازدواج سفید، فرقه گرایی و صدها مورد دیگر از جمله تهدیدهایی است که از گوشی موبایل یک جبهه نبرد تمام عیار می‌سازد که متاسفانه خاکریز اول و خط مقدم آن در خانه‌های ما قرار دارد.

هر چند قابلیت‌های مثبت فراوان فضای مجازی غیر قابل انکار است اما این واقعیت تلخ نشان دهنده خطری است که در صورت بی توجهی به آن و آموزش ندادن کودکان و نوجوانان برای استفاده از فضای مجازی، در آینده نزدیک زیان‌های محسوسی خواهد داشت و درست شبیه به میدان جنگ فرستادن سربازانی بی تجربه و آموزش ندیده است که باید با جنگجویانی تا بن دندان مسلح بجنگند.

سرمقاله

شهاب نادری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

گروه اقتصاد کلان: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰، یکی از مترقی‌ترین قوانین اقتصادی کشور است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، کمتر از ۲۰ درصد آن محقق شده است. این سوال بزرگی است که چرا یک ...موضوع از میزان تقاضا برای سکه و ارز کاملا مشخص است. بر این اساس باید بساط فعالیت دلالان و سوداگران از سر بازارهای مختلف به ویژه ارز و طلا برچیده شود. با تشکیل بازار متشکل ارزی بساط بسیاری از این دلالی ها جمع می شود، چراکه با راه اندازی این بازار میزان عرضه و تقاضای واقعی مشخص و نرخ واقعی دلار کشف می شود. با مدیریت بازار پولی و بانکی توسط بانک مرکزی و همراهی مردم و اقدامات به موقع دولت در کنترل بازار ارز، دلالان نمی توانند با ایجاد تقاضای کاذب آرامش بازار را بر هم زنند و دستگاه قضا نیز باید با خاطیان که به دنبال ایجاد تنش در اقتصاد کشور هستند، برخورد کند. هیچ کدام از مولفه های اقتصادی قیمت فعلی ارز را تایید نمی کند. قیمت ارز حداکثر باید 8 هزار تومان باشد و بیش از این رقم با هیچ یک از مولفه های اقتصادی همخوانی ندارد و بازار باید تا رسیدن به قیمت واقعی خود روند نزولی داشته باشد. عده ای از دلالان در کشورهای همسایه و در داخل کشور به دنبال این بوده اند که هرج و مرجی در بازار ارز ایجاد کنند، اما با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی تا حدود زیادی ناکام مانده اند و پس از این نیز موفقیتی کسب نمی کنند.

منبع: خانه ملت

انگلیس از شراکت در تروریسم اقتصادی

دست بردارد

وزیر امورخارجه ایران توقیف نفتکش انگلیسی را کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی کشتیرانی برشمرد و خطاب به لندن تاکید کرد که این کشور باید دست از شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا بردارد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.

وی ادامه داد: همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.

ظریف همچنین خاطر نشان کرد: انگلیس باید شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا را متوقف کند.

نیروهای انگلیسی بیش از دو هفته پیش در جبل‌الطارق یک نفتکش حامل نفت ایران را با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده توقیف کردند و تاکنون نیز مبادرت به آزای آن نکرده‌اند.

مقامات ایران این اقدام انگلیس را غیرقانونی و مصداق دزدی دریایی دانسته‌اند و وزارت امورخارجه کشورمان نیز در واکنش سفیر انگلیس در تهران را فراخواند.

توقیف نفتکش انگلیسی

مبتنی بر مقررات بین‌المللی است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که «ایران در توقیف نفتکش انگلیسی با تخلف رخ داده برخورد کرد»، گفت: اقدام نیروی دریایی سپاه مبتنی بر مقررات بین‌المللی و قوانین حاکم بر رفت و آمد کشتی‌ها بود.علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه گفت: اقدام نیروی دریایی سپاه دقیقا مبتنی بر مقررات بین‌المللی و قوانین حاکم بر رفت و آمد کشتی‌ها انجام شد. کشتی انگلیسی در جهت مخالف حرکت می‌کرد همچون خودرویی که در یک جاده بر خلاف حرکت ماشین‌ها می‌رود.به گفته‌ وی نفتکش انگلیسی اشکالات زیست محیطی ایجاد کرده بود، با توجه به این که در تقسیم بندی نیروهای مسلح مسئولیت امنیت خلیج فارس با سپاه است، لذا برخورد با این تخلف طبیعی بود. این کار بر اساس مقررات بین‌المللی کشتیرانی انجام شده است که حتما در ادامه راه پروسه قانونی و قضایی آن هم برای تصمیم گیری طی و لحاظ می‌شود.

تاثیر مثبت لایحه مالیات بر درآمدهای بادآورده

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: لایحه مالیات بر درآمدهای بادآورده که گفته شده قرار است به مجلس داده شود، بسیار خوب است و در صورت تصویب و اجرایی شدن می‌تواند اثرگذاری خود را بر اقتصاد کشور داشته باشد. امیر خجسته در گفت‌وگو با ایسنا درباره لایحه مالیات بر درآمدهای بادآورده که قرار است به مجلس داده شود، بیان کرد: بخش های مختلفی در کشور داریم که از زیر ذره بین مالیات خارج هستند و مالیات برای آنان وضع نشده است نظیر منازل خالی که در کلانشهرها وجود دارند. بنابراین لایحه مالیات بر درآمدهای بادآورده بسیار خوب است و در صورت تصویب و اجرایی شدن می تواند اثرگذاری خود را بر اقتصاد کشور داشته باشد. نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه باید در این لایحه به فرار مالیاتی نیز توجه شود، تصریح کرد: امروز ما قریب به ۵۰ هزار میلیارد تومان در کشور فرار مالیاتی داریم که باید جلوی آن ایستاد. این افراد با زور و قدرت و ثروت از دادن مالیات می گریزند که باید در مقابل آنان ایستاد.

از هرگونه بهبود در روابط آمریکا و ایران

استقبال می‌کنیم

رئیس‌جمهور روسیه با توجه به افزایش تنش‌ها در روابط واشنگتن-تهران از تاثیر منفی آن ابراز نگرانی کرد. به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره تقابل میان آمریکا و ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: این[ وضعیت] ما را نگران می‌کند چراکه در نزدیکی مرزهای ما رخ می‌دهد. این ممکن است وضعیت پیرامون ایران را بی‌ثبات کرده، برخی کشورهایی را که با آن‌ها روابط نزدیکی داریم تحت تاثیر قرار دهد، موجب افزایش موج پناهندگان در اندازه‌ای بزرگ شده و به اقتصاد جهانی از جمله در بخش انرژی آسیب وارد کند. پوتین افزود: ما از هرگونه بهبودی در روابط آمریکا و ایران استقبال می‌کنیم. حتی کمی گسترش تنش‌ها به نفع هیچ کسی نیست. به نظرم این شامل آمریکا نیز می‌شود.

واکنش گوترش به اتفاقات اخیر در تنگه هرمز

دبیرکل سازمان ملل در رابطه با اتفاقات اخیر در تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به اتفاقات اخیر در تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد. وی با تاکید بر ضرورت احترام به حقوق کشتیرانی همه طرف ها را به خویشتنداری و عدم اتخاذ اقدامات تنش زا تشویق کرد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد که عصر روزجمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

پذیرش حق ایران برای غنی‌سازی

شرط ورود به مذاکرات بود

شمخانی گفت: اظهارات مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که طی آن حقوق ایران برای غنی سازی اورانیوم را نفی کرده است، نمادی از بدعهدی، یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن مجموعه هنجارهای بین المللی بوده و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار حقوقی است‌. به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز جمعه در یادداشتی کوتاه در واکنش به اظهارات بولتون در نفی حق غنی سازی ایران نوشت:۱-️ غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز ، حق همه کشورهایی است که عضو معاهدهNPT هستند و قابل سلب یا اعطا نیست.

روحانی در نشست با مدیران ارشد بخش مسکن تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به ضرورت افزایش هماهنگی و تمرکز میان دستگاه های مسئول در بخش مسکن، گفت: کمک به مردم در بخش مسکن موجب افزایش رفاه، آسایش و امنیت آنان شده و ضمن ایجاد سرمایه برای مردم، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی به آنان را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در نشست با مدیران ارشد بخش مسکن به منظور پیگیری اجرای طرح‌های دولت تدبیر و امید در این بخش، گفت: موضوع مسکن یکی از مسایل مهم اجتماعی، اقتصادی و رفاهی مردم بوده که کاهش دغدغه آنان در این بخش در توسعه اشتغال و رشد اجتماعی کشور هم تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های مختلف مرتبط با بخش مسکن از جمله مسکن شهری و روستایی، تکمیل پروژه‌های مربوط به طرح مسکن مهر و احیاء بافت فرسوده، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا در ۲ سال باقیمانده از دولت گامی مهم در بخش مسکن به انجام برسانیم که در این راستا دولت باید از سرمایه‌هایی که در اختیار دارد، مانند ارایه خدمات ارزان‌قیمت، تسهیل در ارایه جواز، اعطای زمین و کمک بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن استفاده کند.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت اهتمام بیشتر مسئولان در احیاء بافت‌های فرسوده، گفت: باید تلاش کنیم تا با تکمیل طرح‌های گذشته در زمینه مسکن و ایجاد و بازسازی خانه‌هایی که در مناطق مختلف کشور به واسطه بلایای طبیعی تخریب و یا دچار آسیب شده، مسکن مورد نیاز مردم را تأمین کنیم.

روحانی با ابراز تأسف از وقوع حادثه آتش‌سوزی در میدان حسن‌آباد تهران، اظهار داشت: آثار و ابنیه تاریخی نشان‌دهنده هویت ملی و تاریخی و هنر ایرانیان بوده و ارزشی ملی، فرهنگی و باستانی دارد که باید از آنها به خوبی حفظ و حراست کرد.

رئیس جمهور افزود: باید هر آنچه که از گذشته برای ما باقیمانده را پاس بداریم، چرا که آثار و ابنیه تاریخی مانند میدان نقش جهان اصفهان نشان‌دهنده هنر و همت بلند ایرانیان با مهندسی و معماری دقیق است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید برنامه‌ای فوری برای بازسازی و مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی و ساماندهی اماکن مجاور آنها که امکان حادثه‌آفرینی دارند، داشته باشند، گفت: براساس قول شهردار تهران میدان حسن‌آباد ظرف مدت ۶ ماه به حالت قبلی بازگشته و اقدامات بعدی برای حفاظت از این اثر تاریخی انجام خواهد شد.

روحانی با اشاره به گزارش‌های ارایه شده در این جلسه از سوی مسئولان دستگاه‌های ذیربط در بخش مسکن، اظهار داشت: در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش مسکن روستایی ۲۰۰ هزار مسکن در سال جاری و ۲۰۰ هزار مسکن سال آینده ایجاد و وزارت راه و شهرسازی نیز امسال و سال آینده در مجموع ۴۰۰ هزار مسکن را ایجاد و ۵۰۰ هزار مسکن نیز تکمیل خواهد کرد. رئیس جمهور ادامه داد: ایجاد این تعداد مسکن رقم قابل توجهی است که باید بر مبنای قولی که دستگاه‌ها داده‌اند، تا پایان سال ۹۸ و ۹۹ تکمیل شود. روحانی تلاش و سرمایه‌گذاری در زمینه احیاء بافت فرسوده در شهرها را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: کارهایی نظیر احیاء بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه‌نشینی در شهرها موجب رفاه بیشتر و افزایش سرمایه زندگی برای مردم خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اجرای طرح تأمین مسکن کارمندان توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب ظرف مدت چند سال واحدی مسکونی برای کارمندان ایجاد کرده و در اختیارشان قرار دهیم، اقدامی بسیار خوب برای جوانانی است که تازه مشغول بکار شده و با این کار دغدغه آنها در زمینه تأمین مسکن کاهش خواهد یافت. روحانی با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است. البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است. رئیس جمهور تصریح کرد: شهرداران کلانشهرها می‌توانند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، داشته باشند که در این راستا باید برنامه‌ریزی کنند. روحانی با اشاره به اهمیت اجرای طرح احیاء بافت فرسوده در نقاط مختلف کشور، گفت: هر کجا زمین دولتی مناسب برای ساخت و ساز وجود دارد، ضروری است که برای ساخت مسکن در اختیار دستگاه مربوطه قرار گیرد.

تا نیمه مردادماه سال جاری در مناطق سیل‌زده همه منازل مسکونی که نیاز به ترمیم داشته تحویل مالکان خواهد شد

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های بخش‌های مختلف برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از حوادث و بلایای طبیعی، بویژه سیل و زلزله، گفت: براساس وعده وزیر کشور و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا نیمه مردادماه سال جاری در مناطق سیل‌زده همه منازل مسکونی که نیاز به ترمیم داشته تحویل مالکان خواهد شد و این اقدامی ارزشمند است.

روحانی افزود: همچنین خانه‌هایی که نیاز به بازسازی کامل داشته‌اند نیز با تلاش دستگاه‌های مربوط تا پایان سال تکمیل و در اختیار مردم در این مناطق قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع مسکن از نگرانی‌های مردم به شمار می‌رود، گفت: امروز آنهایی که مستأجر بوده و در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و مسکن مستقلی ندارند هر یک به گونه‌ای دچار مشکن هستند که دولت وظیفه دارد در این زمینه به آنها کمک کند.

روحانی افزود: اگر بتوانیم در منطقه‌ای که امکان ارایه خدمات گوناگون در آن وجود داشته باشد، یک شهر متوسط با معماری که یادی از معماری جمهوری اسلامی ایران را زنده کند، ایجاد کنیم، اقدامی حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: این جلسات از این پس به صورت فصلی برای بررسی دقیق و ساماندهی بخش مسکن برگزار می‌شود، چرا که معتقدیم باید تمرکز و هماهنگی میان دستگاه‌ها در بخش مسکن بیش از پیش تقویت شود.

در این جلسه مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شماری از مدیران ارشد بخش مسکن گزارش های جداگانه ای از روند اقدامات انجام شده دردولت یازدهم و دوازدهم در زمینه ساخت مسکن در حوزه‌های مختلف شهری، روستایی، بافت فرسوده، حاشیه شهرها و تکمیل طرح های مسکن بجا مانده از دوره های گذشته مانند مسکن مهر ارائه کردند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افشا کرد؛

گروه سیاسی: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وجود رانت در نحوه هزینه کرد ۱۴ میلیارد دلار منابع مالی برای تأمین کالاهای اساسی و دارو خبر داد و گفت: واردات ۳ درصد داروی خارجی بیش از یک میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل کرده است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، محمدحسین قربانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر تولید 97 درصد از داروهای مورد نیاز داخل حدود 550 میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد در حالی‌که واردات تنها 3 درصد داروی خارجی بیش از یک میلیارد و 400 میلیون دلار هزینه به کشور تحمیل کرده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلسه غیرعلنی مجلس با هدف اصلاح ساختار بودجه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: دولت به هر دلیلی امروزه نتوانسته 14 میلیارد دلاری را که مجلس برای تأمین کالاهای اساسی در اختیارش قرار داده بود را مدیریت کند به طوری‌که بخش اعظمی از این منابع در محل خود صرف نشده است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با بیان اینکه دولت در برابر پرسش‌های مکرر مجلس و نحوه هزینه کرد 14 میلیارد دلار اعتبار هیچ پاسخ درستی ارائه نمی‌دهد ابراز داشت: دولت در این حیطه نه‌تنها عملکرد درست و قابل قبولی نداشته است بلکه حتی نمی‌تواند در مورد نحوه هزینه کردها یک آمار درست و شفافی به مجلس ارائه دهد.

قربانی عملکرد دولت در حوزه مدیریت بازار سکه، طلا و ارز را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: دولت برای اینکه آرامش لازم را به جامعه برگرداند با اجرای یکسری سیاست‌ها تا حدود زیادی نوسانات بازار سکه، طلا و ارز را کنترل کرد و وضعیت کشور را از آن حالت بحرانی چند ماه گذشته به وضعیت آرامش نسبی فعلی سرو سامان داد.

وی با تأکید بر اینکه عدم مدیریت در نحوه تخصیص 14 میلیارد دلار سرمایه ارزی با نرخ 4 هزار و 200 تومانی از سوی دولت برای مجلس به هیچ عنوان قابل قبول و پذیرفته شدنی نیست گفت: چگونه می‌توان باور کرد که دولت در امر کنترل بازار ارز و سکه موفق شود اما نتواند جلوی رانت‌خواری در حوزه تأمین کالاهای اساسی را بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدام غیرقانونی بنگاه‌های اقتصادی و عرضه کالا بدون نظارت و با هر قیمتی توسط آنان در بازار را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: این مسئله امروزه به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مجلس تبدیل شده به طوری‌که برای چاره اندیشی درباره آن جلسات علنی و غیرعلنی زیادی برگزار شد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با اشاره به اینکه دولت در راستای عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری اصلاح ساختار بودجه را تعریف و آن را جهت بررسی به مجلس ارائه داده است عنوان کرد: امیدواریم موضوع اصلاح ساختار بودجه کشور تا هفته آینده در مجلس نهایی شود و گزارش نهایی آن نیز متعاقباً به اطلاع عموم مردم برسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

 

گروه اقتصاد کلان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سود روی سود خلاف ضوابط شرعی است، گفت: فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی در حال حاضر متوقف است، اما سود مرکب بانک ها هر روز کنتور می اندازد.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل موضوع محاسبه ربح مرکب و حذف آن در اقتصاد کشور از سوی مجلس مطرح شده است، گفت: بارها مبانی و شرعی آن از سوی مراجع عظام تقلید مطرح شده است و از سوی دیگر بنگاه های اقتصادی در شرایط خاصی هستند که تمامی این موارد سبب شده که مجلس تجدیدنظر جدی در نحوه محاسبه سود مرکب در قراردادهای بانکی داشته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سال گذشته مجلس به موضوع حذف ربح مرکب ورود کرد، افزود: ورود مجلس به این موضوع منجر به جلسه مشترکی بین رییس مجلس با روسای بانک ها شد که در آن نشست بحث و توافق شد که مسیر حذف سود مرکب با همکاری بین مجلس و دولت تعیین شود.

حذف سود مرکب مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل می کند

وی ادامه داد: با حذف سود مرکب از یک سو مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حل می شد و از سوی دیگر بانک ها می توانستند به جای بلوکه کردن دارایی‌هایی که دردی از آنها دوا نمی کند و تنها در سر جمع دارایی‌های فریز شده و راکد آنها اضافه شده است منابع نقدی دریافت کنند.

سقف تسهیلات در طرح جدیدی که برای حذف ربح مرکب ارائه شده کاهش یافته و یک دوم رقم قبلی شده و همچنین اصلاحاتی در نحوه محاسبه انجام شده است

پورابراهیمی با بیان اینکه در نشست رییس مجلس و روسای بانک‌ها، بانک‌های دولتی و خصوصی با حذف سود مرکب موافقت کردند، تاکید کرد: بر اساس آن توافقی متنی نوشته شد که این متن در قالب اصلاحیه بودجه سال ۹۸ قرار گرفت و با تصویب در مجلس برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد، اما شورا آن را رد و عنوان کرد که مجلس نمی تواند در لایحه ورود کند و دولت باید در قالب لایحه متن را ارائه می کرد.

  • حذف سود مرکب می‌تواند منابع بانکی را وصول کند

وی درباره رد حذف سود مرکب در قالب اصلاحیه بودجه توسط شورای نگهبان، افزود: پس از تصویب در بودجه سال 98 که جایگاه قانونی داشت، شورای نگهبان با محتوای آن مخالفت کرد که در این راستا با شورا چند جلسه برگزار کردیم، اما صحبت روسای بانک‌ها این بود که حذف ربح مرکب سبب هزینه عدم النفع برای نظام بانکی می شود و هزینه آن سنگین است.

وی ادامه داد: بانک ها معتقد بودند که حذف سود مرکب به نفع نظام بانکی و کشور نیست، در حالی که اعتقاد ما بر این است که این موضوع کمک به نظام بانکی است، چراکه بر این اساس می‌توان منابع بانکی را وصول کرد و همچنین طرح های اقتصادی از این وضعیت خارج می‌شود، در نهایت مجلس برای دومین بار بر نظر خود اصرار ورزید، لذا مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت رفت و مجمع در نهایت نظر شورای نگهبان را پذیرفت.

تجارت روند کند اجرای مصوبه مجلس را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰، یکی از مترقی‌ترین قوانین اقتصادی کشور است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، کمتر از ۲۰ درصد آن محقق شده است. این سوال بزرگی است که چرا یک قانون مصوب مجلس، تا این میزان مورد بی اعتنایی قرار می‌گیرد، آن هم در حالی که تحقق آن می‌تواند گره‌های زیادی از اقتصاد کشور را باز کند.

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران با توجه موکد روی اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روند اجرا و موانع پیش روی اجرای این قانون را بررسی کردند. این در حالی است که اخیرا معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در بخشنامه‌ تازه‌ای همه نهادها و سازمان‌ها را به اجرای مواد 2 و 3 این قانون مکلف کرده است.

در ابتدای این جلسه، محمدرضا نجفی‌منش که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد، عنوان کرد که این کمیسیون در ابتدای این دوره برای تعیین اهداف و برنامه‌های خود بررسی روند اجرای این قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار را در دستور کار قرار داده تا خلا‌ها و موانع اجرای آن را شناسایی و ماموریت خود را در رفع این موانع تعریف کند.

  • پیشرفتی در اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ایجاد نشده است

پس از این توضیحات، احمد مرکز مالمیری، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس که پیش از این نیز گزارشی از پیشرفت اجرای قانون مذکور ارائه کرده بود، در ارائه‌ گزارشی تازه از وضعیت اجرای این قانون گفت: تصور ما این بود، انتشار این گزارش که نشان‌دهنده عدم اجرای 50 درصد از قانون است، بازخوردهای شدیدی را برانگیزد. اما در این زمینه اتفاقی رخ نداد.

مالمیری با بیان اینکه در سال‌های 1397 و 1398 اجرای قانون پیشرفت خاصی را تجربه نکرده است، ادامه داد: در ماه گذشته به سفارش کمیسیون اقتصادی مجلس، بررسی روند اجرای این قانون را بار دیگر آغاز کردیم که این بررسی‌های نشان ‌می‌داد، همچنان 9 حکم اجرایی شده،21 حکم اجرای ناقص داشته و 23 حکم نیز اجرا نشده است.

او افزود: یکی از دلایل عدم توفیق در اجرای قانون این است که شبیه قوانین برنامه تدوین شده است و دارای آرمان‌های بلند است.

  • موانع بهبود فضای کسب وکار کدامند؟

در این راستا هفته گذشته مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه کشورهای همسایه در سهولت کسب و کار از ایران پیشی گرفته‌اند، بروکراسی شدید دولتی را اساسی ترین موانع در این حوزه عنوان کرد.

رحیم سرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به راهکارهای عملیاتی برای بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: اینکه چالش‌ها و قوانین مخل کسب و کار چه مواردی هستند، سال‌هاست مورد سوال فعالان و مخاطبان جامعه هدف است. شاید برایتان جالب باشد که در رتبه بندی ۲۰۱۹ افغانستان و ترکیه جز ۱۰ کشور دارای بیشترین رشد رتبه در شاخص «بهبود سهولت کسب و کار و فضای کسب و کار آسان» هستند و شاید بیشتر تعجب کنید که گرجستان رتبه ششم در این رتبه بندی را دارد، کشوری که شاید تا چند سال قبل جز رتبه‌های بالا در این رتبه بندی نبود و پس از اصلاحات ساختاری رتبه شفافیت و سهولت کسب و کار آن تغییر کرد.

وی با بیان اینکه رتبه سهولت کسب و کار ایران در سال ۲۰۱۹ نیز همچنان در جایگاه ۱۲۸ جهان است، افزود: این در حالی است که کشورهای همسایه ایران با سرعت از کشور ما پیشی گرفته‌اند.

مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار در وزارت کار ادامه داد: اگر امروز از بخش خصوصی بپرسید که دولت برای بهبود فضای کسب و کار چه اقداماتی باید انجام دهد، قطعاً پاسخ آنها این خواهد بود که همین که دولت کاری نکند بزرگ‌ترین کمک است؛ اما آیا واقعاً دولت وظیفه‌ای در قبال بهبود سهولت فضای کسب و کار ندارد یا به دلیل اینکه دولت‌ها نقش خود را به خوبی در این حوزه بازی نکردند از اقدامات دولت ناامید شدند؟ سرهنگی تاکید کرد: بارها در جلسات مشترک بین بخش خصوصی و دولت نمایندگان هر دو گروه وارد گفتگو، جدال، مناظره، مذاکره، بده بستان و هر چیزی شبیه این شده‌اند تا مانعی از سر راه کسب و کار بردارند اما در واقع نمایندگان بخش خصوصی هم خیلی نتوانسته‌اند به اصلاح و تسهیل این فرآیند کمک کنند. وی با اشاره به بررسی قوانین مربوط به تجارت و مقایسه این قوانین با سایر کشورها در یکی از جلسات مشترک بین نمایندگان بخش خصوصی و دولت گفت: واقعیت این است که نکات و ضعف‌ها خیلی قابل توجه نبود که در عمل این فاصله محسوس است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر اینکه بسیاری از ایده‌ها و استراتژی‌های حوزه بهبود فضای کسب و کار در سایر کشورها، در ایران نیز به نوعی در امور سیاستگذاری مطرح شده است، گفت: اما این استراتژی‌ها در اجرا ناقص بودند. پس این سوال مطرح می‌شود که مشکل فضای کسب و کار ایران از کجاست و مسئله چیست که تمام راه حل‌ها مطرح شده اما هیچگاه به درستی اجرا نشدند یا بدون پیش نیازهای آن به صورت صوری در دستور کار سیاست گذاران قرار گرفته است.

سرهنگی با اشاره به دلایل ناکارآمدی فضای کسب و کار در کشور نیز گفت: این دلایل در چند قالب قابل بررسی است؛ بروکراسی دولت، ناکارآمدی برنامه‌های دولت، سهم خواهی وزارت خانه‌های مختلف از اعمال قدرت و بودجه، نبود یک سازوکار هماهنگ بین اجزای دولت برای اقدام مشترک، اقتصاد نفتی و رانتی، عدم گفتگوی مؤثر بین دولت و بخش خصوصی و وجود نهادهایی که به درستی بخش خصوصی را نمایندگی نمی‌کنند از مهمترین عوامل ناکارآمدی فضای کسب و کار در کشور هستند.

دزدی دریائی روباه پیر بی پاسخ نماند
 

گروه بین الملل: روزی که انگلیسی ها با کماندوهای خود به کشتی گریس 1 هجوم بردند و این نفتکش ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کردند شاید در مخیله آنها نمی گنجید ایران چند روز بعد و در تنگه هرمز دو کشتی انگلیسی را توقیف کند و جهان را در شوک خبری فرو ببرد. دو هفته پیش کماندوهای نیروی دریایی ارتش انگلیس با حمله به کشتی حامل نفت ایران آن را توقیف کردند. در پی این اقدام نیز دادگاهی در جبل الطارق به بهانه واهی مدت توقیف کشتی مذکور را تمدید کرد. جمهوری اسلامی در اعتراض به این حرکت این اقدام غیرقانونی انگلیس را «دزدی دریایی» نامیده و این کشور را به انجام اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد تا اینکه درست در روزی که دادگاه جبل الطارق برخلاف وعده ها و مذاکراتی میان مقامات ایران و جبل الطارق در خصوص نفت‎کش گریس ۱ منتشر شده بود رأی به ادامه توقیف آن برای ۳۰ روز دیگر داد انتشار خبر توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز معنای خاصی با خود داشت. عصر روز جمعه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.» این موضوع که تاوان توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق تلقی می‌شد؛ به سرعت به سرتیتر اخبار مهم رسانه های معتبر دنیا تبدیل شد. دقایقی بعد با انتشار خبر توقیف کشتی دوم به نام مصدر تنگه هرمز در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت تا خاطره ها دستگیری ملوانهای انگلیسی در خلیج فارس دوباره زنده شود و انگلیسی ها که روزگاری خود را پادشاه دریاها می دیدند با این سیلی محکم مصداق جمله "خباثت های انگلیس بی جواب نمی ماند" را ببینند. هر چند بعد از چند دقیقه خبر توقیف کشتی دوم تکذیب و مشخص شد تنها به این کشتی هشدار داده شده اما کشتی نخست داستانی دیگر داشت و روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد:عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. این اطلاعیه می افزاید : نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

راه‌اندازی نخستین واحد پالایشگاهی فاز ١٤

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: فاز ١٤ آخرین و اولویت‌دارترین طرح باقی‌مانده پارس جنوبی است که تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ( روزانه ۲۸.۲ میلیون مترمکعب) از دو سکوی فاز نخست آن محقق شده است و دو سکوی باقیمانده نیز تا پیش از زمستان امسال نصب و تولیدی می‌شوند.به گزارش ایسنا، محمد مشکین‌فام اظهار کرد: برداشت حداکثری گاز از میدان پارس جنوبی اولویت وزارت نفت است و در فاز ١٤ پارس جنوبی با رسیدن به ظرفیت تولید ٥٦ میلیون مترمکعب گاز ترش، این برنامه تکلیفی به‌طور کامل محقق خواهد شد.وی گفت: پیش از این در بخش تامین کالاهای فله‌ای باقیمانده پالایشگاه فاز ١٤ عقب ماندگی وجود داشت که با تلاش و مدیریت کارفرما این اقلام تامین می‌شود.

 

لزوم بازنگری ماموریت شرکت‌های آب و فاضلاب

وزیر نیرو در نشست شورای معاونان آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: تحقق این مهم نیازمند تمرکززدایی و بارگذاری بیشتر فعالیت‌ها بر عهده مدیریت‌های استانی است و استان‌ها بایستی اختیارات بیشتری را بر عهده بگیرند. به‌گزارش وزارت نیرو، رضا اردکانیان با اشاره به برنامه ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده و برنامه در مراحل نهایی است که امیدواریم در تابستان امسال شاهد یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور باشیم.وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ماموریت‌های شرکت‌های آب و فاضلاب پس از سه دهه فعالیت بایستی متناسب با اهداف و نیاز‌های پیش‌رو بازنگری شوند، گفت: شرکت آبفا بایستی در طرح‌های اجرایی نقش نظارتی داشته باشند و فعالیت‌ها را برون سپاری کند.

 

ادامه صادرات پتروشیمی ایران به سه قاره جهان

مدیرکل گمرک پارس جنوبی با اشاره به روند تجارت خارجی از این گمرک، گفت: یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن صادرات غیرنفتی به ارزش بالای ۷۰۰ میلیون دلار از گمرک پارس جنوبی به مقصد ۳ قاره دنیا در خرداد امسال انجام شده است.احمد پورحیدری،در گفت و گو با ایرنا با بیان این مطلب ادامه داد: خرداد امسال در مجموع ۱۰ هزار تن کالا از این گمرک وارد کشور شده که ارزشی ۴۳۰ میلیون دلاری دارد.وی با اشاره به اینکه حجم واردات در خرداد امسال از نظر ارزش ۲۹۰ درصد بیشتر از خرداد سال ۹۷ بوده افزود: مبدا واردات کالا به ایران بیشتر کشورهای ایتالیا، آلمان، چین، امارات، اسپانیا و کره‌جنوبی بوده است.