تئوری پنجاه سال پیش ملاک اعتبار است!

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: وقتی دارایی‌های سسیستم بانکی منجمد باشد و بدهی‌ها سالانه رشد ۲۰ درصدی داشته باشد در واقع بانک مرکزی چه بخواهد و چه نخواهد ۲۰ درصد بر نقدینگی کشور افزوده خواهد شد. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی نصیری اقدم در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با اشاره به نقش توسعه‌ای بانک مرکزی گفت: شاید بسیار از ما باور داشته باشیم که اگر بانک مرکزی بتواند نرخ تورم را کنترل کند لطف بزرگی کرده و لازم نیست به مباحث توسعه‌ای ورود کند. در حالیکه اگر از همین زاویه به موضوع نگاه کنیم پرسشی مطرح است مبنی بر اینکه چرا ما نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم؟ که یکی از دلایل آن این است که بانک مرکزی برای خود نقش توسعه‌ای قائل نیست.

 

زنجیره‌های دارای مزیت شناسایی شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: زنجیره اقتصادی دارای مزیت بر اساس ظرفیت نقاط مختلف در کشور و استان سمنان شناسایی و برای بهره‌مندی هرچه بیشتر برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود. سید حسن حسینی شاهرودی در نشست شورای برنامه ریزی استان سمنان در سالن اجتماعات یادگار امام ستانداری سمنان افزود: زنجیره اقتصادی در مراحل مختلف متناسب با شرایط منطقه ای باید شناسایی شود و برای ایجاد تولید ثروت و اشتغال پایدار با بهره‌گیری از آن برنامه‌ریزی نیاز است. وی ، تصریح کرد: شناسایی زنجیره مزیت‌دار اقتصادی موجب ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی می‌شود و بر همین اساس، تحقق این راهبرد باید مدنظر و اولویت کار مسئولان قرار بگیرد.

 

بانک ها آمار دقیق اموال مازاد خود را نمی دهند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: گفت: آمار دقیقی از میزان اموال مازاد بانک‌ها وجود ندارد، در حالی که براساس قانون تا پایان سال این اموال باید واگذار شود. منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه متاسفانه در ایران بیشتر بانک ها ماموریت بانکداری خود را رها کرده و وارد سایر موضوعات اقتصادی و بازارها می شوند، افزود: بیشتر بانک ها نقدینگی خود را در بخش ساختمان، مسکن و بنگاهداری سرمایه گذاری می‌کنند، در حالی که این اموال را می توانستند در بحث سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در بخش فعالیت های اقتصادی مولد هزینه کنند.

 

گیر افتادن دلار در دوراهی صعود یا کاهش

وجود اخبار مثبت و منفی متعدد باعث شد تا شاخص دلار دچار نوسانات زیادی شود.

به نقل از رویترز، هر چند که مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا با عقب‌نشینی نسبتا محسوس از مواضع قبلی خود اعلام کردند که هنوز نسبت به کاهش نرخ بهره مصمم نیستند، تنش‌ها در منطقه خلیج فارس باعث شد تا دلار نتواند به طور کامل از این شرایط بهره گیرد. جان ویلیامز، رئیس دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک با اشاره به تلاش این نهاد برای برقراری تعادل بین نرخ بهره و تورم گفت: سیاست کاهش نرخ بهره سریع در دستور کار قرار ندارد.

جاشوا تدبیر، مدیر پوشش ریسک در موسسه "وسترن یونیون بیزینس سالوشنز" گفت: نظر مدیران بانک مرکزی به معنای تغییرات فوری در سیاست‌های پولی نیست و این مساله باعث شد تا دلار شروع به بازیابی خود کند. دلار به اخبار مرتبط با بانک مرکزی آمریکا حساسیت زیادی پیدا کرده است.

اروپایی‌ها بدهکارتر شدند!

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی به حدود ۸۶ درصد رسید.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد تا پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو منطقه یورو به ۸۵.۹ درصد و در سطح اتحادیه اروپا به ۸۰.۷ درصد رسیده است که این رقم در مقایسه با سه ماهه سوم سال در سطح منطقه یورو ۰.۸ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

طی این مدت ۱۵.۸ درصد بدهی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شکل بدهی های مبتنی بر ارزهای خارجی و ۱۳.۹ درصد شامل سپرده ها بوده است. در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۲۰۱۸ مربوط به یونان با ۱۸۱.۹ درصد بوده است و پس از این کشور، ایتالیا با ۱۳۴ درصد، پرتغال با ۱۲۳ درصد، بلژیک با ۱۰۵.۱ درصد و قبرس با ۱۰۵ درصد دیگر کشورهایی هستند که بدهی آن ها بزرگ تر از اندازه اقتصاد آن ها است. از سوی دیگر کمترین میزان بدهی به تولید ناخالص داخلی مربوط به استونی با ۸.۱ درصد است و پس از این کشور، بلغارستان با ۲۱.۲ درصد و لوکزامبورگ با ۲۱.۳ درصد قرار دارند.

تجارت روند کند اجرای مصوبه مجلس را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰، یکی از مترقی‌ترین قوانین اقتصادی کشور است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، کمتر از ۲۰ درصد آن محقق شده است. این سوال بزرگی است که چرا یک قانون مصوب مجلس، تا این میزان مورد بی اعتنایی قرار می‌گیرد، آن هم در حالی که تحقق آن می‌تواند گره‌های زیادی از اقتصاد کشور را باز کند.

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران با توجه موکد روی اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روند اجرا و موانع پیش روی اجرای این قانون را بررسی کردند. این در حالی است که اخیرا معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در بخشنامه‌ تازه‌ای همه نهادها و سازمان‌ها را به اجرای مواد 2 و 3 این قانون مکلف کرده است.

در ابتدای این جلسه، محمدرضا نجفی‌منش که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد، عنوان کرد که این کمیسیون در ابتدای این دوره برای تعیین اهداف و برنامه‌های خود بررسی روند اجرای این قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار را در دستور کار قرار داده تا خلا‌ها و موانع اجرای آن را شناسایی و ماموریت خود را در رفع این موانع تعریف کند.

  • پیشرفتی در اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ایجاد نشده است

پس از این توضیحات، احمد مرکز مالمیری، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس که پیش از این نیز گزارشی از پیشرفت اجرای قانون مذکور ارائه کرده بود، در ارائه‌ گزارشی تازه از وضعیت اجرای این قانون گفت: تصور ما این بود، انتشار این گزارش که نشان‌دهنده عدم اجرای 50 درصد از قانون است، بازخوردهای شدیدی را برانگیزد. اما در این زمینه اتفاقی رخ نداد.

مالمیری با بیان اینکه در سال‌های 1397 و 1398 اجرای قانون پیشرفت خاصی را تجربه نکرده است، ادامه داد: در ماه گذشته به سفارش کمیسیون اقتصادی مجلس، بررسی روند اجرای این قانون را بار دیگر آغاز کردیم که این بررسی‌های نشان ‌می‌داد، همچنان 9 حکم اجرایی شده،21 حکم اجرای ناقص داشته و 23 حکم نیز اجرا نشده است.

او افزود: یکی از دلایل عدم توفیق در اجرای قانون این است که شبیه قوانین برنامه تدوین شده است و دارای آرمان‌های بلند است.

  • موانع بهبود فضای کسب وکار کدامند؟

در این راستا هفته گذشته مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه کشورهای همسایه در سهولت کسب و کار از ایران پیشی گرفته‌اند، بروکراسی شدید دولتی را اساسی ترین موانع در این حوزه عنوان کرد.

رحیم سرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به راهکارهای عملیاتی برای بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: اینکه چالش‌ها و قوانین مخل کسب و کار چه مواردی هستند، سال‌هاست مورد سوال فعالان و مخاطبان جامعه هدف است. شاید برایتان جالب باشد که در رتبه بندی ۲۰۱۹ افغانستان و ترکیه جز ۱۰ کشور دارای بیشترین رشد رتبه در شاخص «بهبود سهولت کسب و کار و فضای کسب و کار آسان» هستند و شاید بیشتر تعجب کنید که گرجستان رتبه ششم در این رتبه بندی را دارد، کشوری که شاید تا چند سال قبل جز رتبه‌های بالا در این رتبه بندی نبود و پس از اصلاحات ساختاری رتبه شفافیت و سهولت کسب و کار آن تغییر کرد.

وی با بیان اینکه رتبه سهولت کسب و کار ایران در سال ۲۰۱۹ نیز همچنان در جایگاه ۱۲۸ جهان است، افزود: این در حالی است که کشورهای همسایه ایران با سرعت از کشور ما پیشی گرفته‌اند.

مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار در وزارت کار ادامه داد: اگر امروز از بخش خصوصی بپرسید که دولت برای بهبود فضای کسب و کار چه اقداماتی باید انجام دهد، قطعاً پاسخ آنها این خواهد بود که همین که دولت کاری نکند بزرگ‌ترین کمک است؛ اما آیا واقعاً دولت وظیفه‌ای در قبال بهبود سهولت فضای کسب و کار ندارد یا به دلیل اینکه دولت‌ها نقش خود را به خوبی در این حوزه بازی نکردند از اقدامات دولت ناامید شدند؟ سرهنگی تاکید کرد: بارها در جلسات مشترک بین بخش خصوصی و دولت نمایندگان هر دو گروه وارد گفتگو، جدال، مناظره، مذاکره، بده بستان و هر چیزی شبیه این شده‌اند تا مانعی از سر راه کسب و کار بردارند اما در واقع نمایندگان بخش خصوصی هم خیلی نتوانسته‌اند به اصلاح و تسهیل این فرآیند کمک کنند. وی با اشاره به بررسی قوانین مربوط به تجارت و مقایسه این قوانین با سایر کشورها در یکی از جلسات مشترک بین نمایندگان بخش خصوصی و دولت گفت: واقعیت این است که نکات و ضعف‌ها خیلی قابل توجه نبود که در عمل این فاصله محسوس است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر اینکه بسیاری از ایده‌ها و استراتژی‌های حوزه بهبود فضای کسب و کار در سایر کشورها، در ایران نیز به نوعی در امور سیاستگذاری مطرح شده است، گفت: اما این استراتژی‌ها در اجرا ناقص بودند. پس این سوال مطرح می‌شود که مشکل فضای کسب و کار ایران از کجاست و مسئله چیست که تمام راه حل‌ها مطرح شده اما هیچگاه به درستی اجرا نشدند یا بدون پیش نیازهای آن به صورت صوری در دستور کار سیاست گذاران قرار گرفته است.

سرهنگی با اشاره به دلایل ناکارآمدی فضای کسب و کار در کشور نیز گفت: این دلایل در چند قالب قابل بررسی است؛ بروکراسی دولت، ناکارآمدی برنامه‌های دولت، سهم خواهی وزارت خانه‌های مختلف از اعمال قدرت و بودجه، نبود یک سازوکار هماهنگ بین اجزای دولت برای اقدام مشترک، اقتصاد نفتی و رانتی، عدم گفتگوی مؤثر بین دولت و بخش خصوصی و وجود نهادهایی که به درستی بخش خصوصی را نمایندگی نمی‌کنند از مهمترین عوامل ناکارآمدی فضای کسب و کار در کشور هستند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره تأسیس تابلوی بازار برتر در بورس تهران گفت: شرکت‌هایی می‌توانند در بازار برتر پذیرش شوند که حداقل نمره اطلاع‌رسانی‌شان کمتر از ۷۰ نباشد. همچنین قرار است در بازار برتر دامنه نوسان قیمت سهم‌ها افزایش یابد.علی صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ویژگی‌های بازار برتر که قرار است در بورس رونمایی شود، اظهار کرد: هیأت مدیره بورس تهران این پیشنهاد را داده که تابلوی بازار برتر در بورس رونمایی شود. قرار است در بازار برتر دامنه نوسان قیمت سهم‌ها افزایش یابد.وی توضیح داد: شرکت‌هایی که حداقل نمره اطلاع رسانی شان کمتر از ۷۰ نباشد، سرمایه شان حداقل ۱,۰۰۰ میلیارد تومان و سهام شناورشان حداقل ۲۵ درصد باشد یا اینکه سهام آزاد شناورشان از نظر ریالی ۱,۵۰۰ میلیارد تومان باشد می‌توانند در این بازار لیست شوند.-

مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: کمیته بلاک‌چین با ارزیابی پتانسیل فین‌تک‌های اکوسیستم مالی کشور به ‏انتشار ابزارهای مالی نوین بر بستر تکنولوژی بلاک‌چین در بازار سرمایه کشور اقدام می‌کند.به گزارش ایبِنا، امیر هامونی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر فناوری‌های مالی با تغییر دورنمای کسب‌وکارها و ‏حرکت بازارهای مالی به سمت توسعه خدمات ‏الکترونیکی به بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد جهانی بدل شده‌اند، ‏گفت: بازارهای مالی کشور نیز با بهره‌گیری از دانش متخصصان حوزه فناوری‌های نوین و همچنین ظرفیت ‏استارتاپ‌های فین‌تک، همگام با پیشرفت‌های فناورانه شتاب قابل توجهی داشته‌اند.به گفته هامونی تشکیل «کمیته بلاک‌چین» با هدف بررسی فرصت‌ها، تهدیدها و مزایا معایب این تکنولوژی، زیر نظر ‏هیات‌مدیره فرابورس در راستای اهمیت بررسی‌های انجام‌شده پیرامون این تکنولوژی صورت‌ گرفت و این کمیته رویکرد و ضوابط پیشنهادی بورس‌ها و نهادهای نظارتی کشورهای ‏مختلف در حوزه رمز ارزها و انتشار توکن را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

با افت ۳۵۳ واحدی رقم خورد؛
 

گروه بورس: معاملات تالار شیشه‌ای روز شنبه 29 تیرماه ، با ریزش بیش از ۳۵۰ واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۲۴۶ هزار و ۴۳۷ واحد به پایان رسید.

به گزارش ایبِنا، جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می دهد که همه شاخص های معاملاتی در بازار سهام روز 29 تیرماه، با کاهش مواجه شدند.

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری اکثر شاخص های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۳۵۳) واحد کشاهش معادل (۰.۱۴) درصد به ۲۴۶ هزار ۴۳۷ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۹۷) واحد افت معادل (۰.۱۴) درصد به ۶۷ هزار ۸۹۷ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۱۶) واحد رشد معادل (۰.۳۶) درصد به ۵۹ هزار و ۷۴۲ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۴۶) واحد افزایش، معادل (۰.۳۶) درصد به ۴۰ هزار و ۳۹۸ واحد، شاخص آزاد شناور با (۸۰۱) واحد کاهش، معادل (۰.۲۹) درصد به ۲۷۴ هزار و ۸۲ واحد، شاخص بازار اول با (۶۱۴) واحد افت معادل (۰.۳۴) درصد به ۱۸۱ هزار ۷۵۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۸۷۵ واحد افزایش معادل ۰.۱۸ درصد به ۴۸۹ هزار و ۳۳۵ واحد رسید.

  • نمادهای تاثیرگذار

از سویی دیگرجزییات داد و ستدهای روز جاری مشخص می کند که روز شنبه ۳ نماد « کگل با (۲۴۱) واحد، فملی با (۲۳۱) واحد، شبندر با (۷۷) واحد و اخابر با (۲۳۶) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

  • نوسان شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، روز جاری اکثر شاخص صنایع تالار شیشه ای با ریزش مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «محصولات چرمی با ۳۱۳ واحد رشد معادل ۴.۲۰ درصد به ۷ هزار و ۷۷۹ واحد، محصولات فلزی با (۷۵۰) واحد کاهش معادل (۱.۴۱) درصد به ۵۲ هزار و ۳۳۲ واحد، سیمان با (۲۴) واحد ریزش معادل (۱.۴۲) درصد به یک هزار و ۷۱۶ واحد، کانه فلزی با (۱۱۱۱) واحد کاهش معادل (۱.۵۰) درصد به ۷۳ هزار و ۱۵۱ واحد، حمل و نقل با (۱۲۳) واحد افت شدید، معادل (۱.۹۲) درصد به ۶ هزار و ۳۲۷ واحد، انتشار و چاپ (۱۲۸۵۹) واحد افت معادل (۲.۱۷) درصد به ۵۸۰ هزار و ۲۴۷ واحد، سایر معادن با (۲۱۷۷) واحد کاهش معادل (۴.۶۴) درصد به ۴۴ هزار ۷۲۵ واحد» رسید.

بیشترین کاهش قیمت ها

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی دیروز 29 تیرماه، بازار سهام مشخص می کند: قیمت سهام نمادهای « شفن، پرداخت، خفنر، غنوش، قزوین، غچین و کفپارس» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «شسینا، بالبر، سرود، تکشا، بنیرو، وساخت و سهگمت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

به این ترتیب، در پایان اولین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۳۳۴ هزار و ۳۰۸ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۸۸۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۸ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۹۲۲ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان رسید.

  • آخرین وضعیت شاخص فرابورس

همچنین شاخص فرابورس نیز روز شنبه 29 تیرماه، بیش از ۶ واحد رشد داشت و بر روی کانال سه هزار و ۲۱۳ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار یک میلیارد و ۶۳۲ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۶ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.در بین تمامی نمادها، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و بانک دی (دی) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.در مقابل فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی مارون (مارون) و سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس گفت: امکان بهره گیری از فناوری بلاک چین در ایران گسترده است. برنامه ما در بازار سرمایه نیز انتشار توکن مبتنی بر ورقه بهادار برای قدم اول است و پس از راه اندازی پروژه بلاک چین در بازار سرمایه می توانیم از این فناوری بهره مند شویم.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، فرزاد جعفری، رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ، گفت: بلاک چین از ۱۹۹۹ به وجود آمد، اما تا سال ۲۰۰۹ صحبتی از آن به صورت عمومی نبود اما اکنون در بازار سرمایه همه کشورها نحوه استفاده از بلاک چین در حال بررسی است.وی ادامه داد: در این میان چنانچه این فناوری به عنوان یک صنعت پذیرفته شود امکان تعریف و راه اندازی ETF های مبتنی بر کریپتو کارنسی ها و ورود آنها به بازار سرمایه نیز وجود دارد.

اطلاعیه عرضه نفت‎ خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی برای تاریخ سه شنبه، اول مرداد ۱۳۹۸ منتشر شد.به گزارش ایلنا از NIOC، اطلاعیه عرضه دو میلیون بشکه نفت‎ خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۶۱ دلار و ۴۲ سنت برای هر بشکه منتشر شد. برای دریافت فرم اطلاعیه عرضه اول مرداد در این قسمت کلیک کنید.این سیزدهمین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین الملل بورس انرژی در دوره جدید و ششمین عرضه در سال ۹۸ است.خریداران می‎توانند تا ۳ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان پذیر است.

یادداشت

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

پیشرفت فن‌آوری دنیای کنونی ما را به عصر تاخت‌وتاز وسایل ارتباط جمعی از رادیو و تلویزیون تا ماهواره و تلفن همراه و شبکه‌های اینترنتی تبدیل کرده است. استفاده از این ابزارهای ارتباطی به ویژه گوشی‌های همراه با صدها شبکه اجتماعی و تالارهای مجازی کفت و گو و ارتباط ...به یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین سرگرمی این روزها و جز جدانشدنی از مناسبات روزمرهٔ زندگی مردم شده است که بدون آن زندگی برای بسیاری غیرممکن و بی معناست.

برنامه‌های جدید مثل تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و... که زمان زیادی از عمرشان نمی‌گذرد از پرطرفدارترین رسانه‌های ارتباطی امروزه بوده که هر روز افراد بیشتری ساعات طولانی و متمادی از عمرشان را صرف گشت و گذار در این فضاها می‌کنند و حلقه‌هایی تازه از معاشرت و روابط اجتماعی بر بستر فضای مجازی شکل گرفته که نوعی از سبک زندگی را ترویج می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی یک فن‌آوری نو و جوان است که به رفتارها و تعاملات ما معنای جدید و تازه‌ای داده‌اند و موجی از فرصت‌ها وارائه خدمات نوین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. ظرفیت‌های پویا نظیر سرعت بخشی و آسان سازی تعاملات، دریافت و انتقال آزاد اطلاعات، بهره گیری ازارتباط سمعی و بصری، اشتراک گذاری علایق و نیازمندی‌ها و نشر افکار و تبادل نظر با هزینه پایین و تنوع و جذابیت بالا و سرگرم کننده سبب گرایش هر چه بیشتر به این فضا شده است.

در کنار این ظرفیت‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی و تأثیر چشمگیر فضای مجازی بر کسب و کار و جلوه‌های گوناگون زندگی متاسفانه باید گفت انزوای کاربران در فضای واقعی، دور شدن از کانون خانواده و غرق شدن در دنیای هزار رنگ شبکه‌های اجتماعی از چالش‌های ویژه این فن‌آوری نوظهور است که نگرانی بسیاری از جامعه شناسان را در پی داشته است. این شبکه‌ها به واسطه عدم امکان نظارت کامل و گستردگی و دسترسی آسان به این اطلاعات اکنون به ابزاری برای ترویج انواع و اقسام دیدگاه‌ها و افکار درست و نادرست گروه‌ها و نحله‌های فرهنگی تبدیل شده است که همه مغز نوجوانان و نسل جدید را هدف قرار داده‌اند. ترویج فرهنگ غربی، استحاله فکری، حمله به باورهای مذهبی، تشویق به ساختارشکنی و تلاش برای ترویج مفاهیمی نظیر ازدواج سفید، فرقه گرایی و صدها مورد دیگر از جمله تهدیدهایی است که از گوشی موبایل یک جبهه نبرد تمام عیار می‌سازد که متاسفانه خاکریز اول و خط مقدم آن در خانه‌های ما قرار دارد.

هر چند قابلیت‌های مثبت فراوان فضای مجازی غیر قابل انکار است اما این واقعیت تلخ نشان دهنده خطری است که در صورت بی توجهی به آن و آموزش ندادن کودکان و نوجوانان برای استفاده از فضای مجازی، در آینده نزدیک زیان‌های محسوسی خواهد داشت و درست شبیه به میدان جنگ فرستادن سربازانی بی تجربه و آموزش ندیده است که باید با جنگجویانی تا بن دندان مسلح بجنگند.