به کالاهای گروه 4 اجازه واردات نمی دهیم

وزیر صمت اظهار داشت: ۹۰ درصد کالاهای موجود در گمرک جزو کالاهای اساسی است و اکنون با همکاری گمرک در تلاش هستیم که کالاهای گروه ۴ را شناسایی کنیم و به هیچ وجه به آنها اجازه ورود نخواهیم داد. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر صمت در جمع خبرنگاران در خصوص رسوب کالاها در گمرک گفت: روند ترخیص کالا روند طبیعی خود را طی می‌کند و با همکاری گمرک و بانک مرکزی سعی داریم تسریع عمل صورت بگیرد. وی ادامه داد: ۹۰ درصد کالاهای موجود در گمرک جزو کالاهای اساسی است و اکنون با همکاری گمرک در تلاش هستیم که کالاهای گروه ۴ را شناسایی کنیم و به هیچ وجه به آنها اجازه ورود نخواهیم داد.

 

صرفه‌جویی در داخلی‌سازی قطعات

معاون صنایع وزیر صمت گفت: تا به امروز 740 میلیارد تومان قرارداد با قطعه‌سازان داخلی برای خودروهای پرتیراژ به امضا رسیده است.

به گزارش ایلنا، فرشاد مقیمی معاون صنایع وزیر صمت در مراسم نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو گفت: تا به امروز 740 میلیارد تومان قرارداد با قطعه‌سازان داخلی برای خودروهای پرتیراژ به امضا رسیده است تا از این پس این قطعات در داخل کشور تولید شود. وی افزود: با داخلی‌سازی این قطعات شاهد صرفه‌جویی 85 میلیون یورویی در صنعت خودرو خواهیم بود. در این قراردادها 32 قطعه‌ساز کشور اقدام به تولید 35 قطعه وارداتی خودرو خواهند کرد.

 

تحریم‌ها اثر روانی خود را از دست داده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه نهادها پشتیبان داخلی‌سازی هستند و با استفاده از جلسات سران قوا تصمیم‌گیریها سریع‌تر شده و انشاالله جنگ اقتصادی را با استقلال تولید به پایان خواهیم برد. شبه گزارش ایلنا، در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تراز تجاری کشور گفت: تراز تجاری 30 میلیارد دلار نتیجه تحریم آمریکا است و تنها راه‌حل مقابله با آن تقویت تولید داخل و کاهشوابستگی به خارج است. وی ادامه داد: باید سعی کنیم از چتر تحریم بیرون بیاییم و مشکلات خود را به صورت کامل حل کنیم. استراتژی قطعی ما باید تولید کالای ایرانی و رونق تولید داخل باشد.

سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا"

در اتاق شیشه‌ای واگذار شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس معتقد است برخی با استفاده از رانت اطلاعاتی به دنبال خرید سهام دولت در خودروسازی‌ها هستند بنابراین برای جلوگیری از این موضوع، واگذاری سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" باید در اتاق شیشه‌ای صورت گیرد.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره واگذاری سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا"، گفت: اگرچه براساس قانون اصل ۴۴ سهام دولت در ایران خودرو و سایپا باید واگذار شود اما این واگذاری باید کاملا شفاف باشد این در حالی است که اغلب واگذاری‌های فعلی با اما و اگرهای بسیاری همراه است و خصوصی‌سازی ساز و کار شفافی ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم مسئولیت‌پذیری سازمان خصوصی‌سازی درباره نظارت بر شرایط بنگاه‌های اقتصادی پس از واگذاری‌ها مشهود است، افزود: واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها باید در اتاق شیشه‌ای صورت گیرد و افرادی که تمایل دارند در این واگذاری شرکت کنند، مشخص شده و خصوصی‌سازی در کمال سلامت و بدون ابهام صورت گیرد.

افزایش ظرفیت تردد کامیون‌ در مرز بازرگان به ۱۲۰۰ دستگاه

مدیرکل روابط بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرفیت تردد کامیون در مرز بازرگان - گوربولاغ با توافق مدیران گمرک ایران و ترکیه به یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه افزایش می‌یابد.

حسین کاخچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نشست مشترک مدیران گمرک ایران و ترکیه، ۲ طرف در خصوص افزایش تردد کامیون‌ها تا ۵۰۰ دستگاه از سوی ایران و ۷۰۰ دستگاه از سوی ترکیه و ساماندهی مسافران خروجی موافقت کردند.

وی اضافه کرد: توسعه ترانزیت دام زنده و انتقال تبادل اطلاعات گمرکی از دیگر توافق‌های صورت گرفته در این نشست مشترک بود. کاخچی با اشاره به توافق رؤسای جمهور ایران و ترکیه برای گسترش مبادلات به ۳۰ میلیارد دلار بیان کرد: مرزهای مشترک بازرگان، سرو و رازی و گمرکات مقابل در ترکیه مهمترین عوامل در رسیدن به این هدف به شمار می‌رود که باید تمام توان خود را برای ارتقای مراودات اقتصادی در کنار تسریع در ترخیص کالا و مسافر به کار گیرند.

پنجاه‌و‌نهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش ‌خصوصی برگزار شد؛

گروه تجارت: نمایندگان دولت و بخش خصوصی استان تهران در نشست شورای گفت‌وگوی موضوعات مهم و مختلف حوزه اقتصاد از جمله اعطای تسهیلات بانکی به بخش خصوصی برای تامین سرمایه در گردش، تعیین تکلیف دفن پسماند شهر‌ک‌های صنعتی عزیزآباد و هوشنگ‌آباد و تراز تجارت خارجی در سه ماهه اول سال را مورد بررسی قرار دادند. هم‌چنین رئیس اتاق بازرگانی تهران از اجرای طرحی برای کمک به بهبود وضعیت کودکان کار با همکاری شهرداری و یک کارآفرین بخش خصوصی خبر داد که جزییات آن در نشست بعدی شورا مطرح خواهد شد.

در پنجاه‌و‌نهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش ‌خصوصی استان تهران درباره وضعیت تسهیلات پرداختی بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، بحث و تبادل‌نظر شد.به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این نشست استاندار تهران آخرین وضعیت اشتغال در استان تهران را تشریح کرد. انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به داده‌های مرکز آمار ایران، از کاهش نرخ بیکاری در استان تهران طی سه ماهه امسال خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری استان تهران طی بهار امسال 10.8 درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.3 درصد کاهش یافته است.وی افزود: گزارش مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که در سه ماهه سال جاری، نرخ بیکاری در 20 استان کاهشی و در 11 استان افزایشی بوده ‌است.

  • کاهش روند حقیقی تسهیلات پرداختی بانک‌ها

تحلیل آخرین داده‌های مربوط به تامین مالی بنگاه‌ها، موضوعی بود که معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در این جلسه آن را تشریح کرد و راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران برای رفع چالش‌های این بخش را ارائه داد.مریم خزاعی با بیان اینکه داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی سال گذشته در مجموع 774 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده‌است، افزود: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند حقیقی تسهیلات پرداختی نظام بانکی کشور از سال 1395 به بعد، نزولی بوده‌ به طوری که این میزان در سال گذشته نسبت به سال 96، در حدود 16 درصد کاهش داشته است.وی همچنین از کاهش سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی در سال 97 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و گفت: این در حالی است که سهم ایجاد و توسعه در این بازه زمانی با رشد همراه بوده است.به گفته معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، سهم مسکن و ساختمان و همچنین بازرگانی از تسهیلات پرداختی در سال 97 نسبت به سال پیش از آن، رشد داشته و این در حالی است که سهم بخش صنعت و معدن و خدمات کاهشی بوده است.خزاعی در ادامه با اشاره به اینکه متوسط جهانی نسبت تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی به تولید ناخالص داخلی در سال 2017 میلادی معادل 105 درصد بوده ‌است، افزود: این نسبت در کشور از سال 1395 به بعد، نزولی بوده و طی سال 97 به 32 درصد رسیده است.وی در همین رابطه، به منابع آماری بانک جهانی از نسبت اعتبارات پرداختی به بخش‌خصوصی به تولید ناخالص داخلی برخی کشورها در سال 2017 اشاره کرد و گفت: در حالی این میزان در کشورهایی مانند ژاپن، چین و جمهوری کره، به ترتیب معادل 169، 156 و 145 درصد است که این نسبت در ایران 40.8 درصد گزارش شده است.معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران سپس به وضعیت تسهیلات پرداختی بانکی در کشور طی سال‌های 95 تا 97 گریز زد و گفت: طی این بازه زمانی، به طور متوسط تعداد فقره تسهیلات پرداختی نزدیک به 6 درصد رشد داشته در حالی که متوسط رشد ارزش تسهیلات در این مدت 18.7 درصد بوده و عدم تقارن بین مبلغ و تعداد تسهیلات به رغم رشد مبلغ تسهیلات، نشان می‌دهد که تعداد تسهیلات متناسب با ارزش، افزایش نداشته است.به گفته وی، داده‌های بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که طی این بازه زمانی، سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی، کوچک‌تر شده است.معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران سپس به برخی راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران به منظور ترمیم شکاف ایجاد شده در تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر آنکه رشد حقیقی تسهیلات پرداختی باید مثبت شود، شکاف میان نرخ ارز نیمایی و سنا باید به حداکثر 3 درصد کاهش یابد و کنترل دستوری قیمت برای کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت نمی‌کنند نیز باید حذف شود.

  • هدف‌گذاری بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها

نماینده بانک مرکزی نیز در این نشست، توضیحاتی درباره وضعیت تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها ارائه داد و گفت: از کل تسهیلات 209 هزار میلیارد تومانی پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن کشور در سال 97 معادل 78 درصد آن در قالب سرمایه در گردش بوده است.محمدحسین اینانلو با بیان اینکه طی دو ماهه امسال نیز میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی رقمی معادل 92 هزار میلیارد تومان بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 34 درصدی داشته‌ است، افزود: طی این مدت، بخش صنعت و معدن کشور 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده‌است.به گفته معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، هدف بانک مرکزی این است که در سال جاری، 65 درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌ها تخصیص پیدا کند.

  • دفن پسماند هوشنگ‌آباد در انتظار موافقت منابع طبیعی

همچنین در پنجاه‌و‌نهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران پیرامون آخرین تصمیمات مربوط به دفن پسماندهای صنعتی شهرک صنعتی مستقر در عزیزآباد و هوشنگ‌آباد را به طور خلاصه تشریح کرد.فرزانه دهنادی با بیان اینکه مکاتبات لازم برای رفع این مشکل با دستگاه‌های دولتی مربوطه انجام شده است، افزود: به رغم پیگیری‌های متعدد و موافقت‌های اخذ شده از اداره کل محیط زیست استان تهران، از اداره کل منابع طبیعی استان تهران همچنان پاسخی دریافت نشده است.

در همین رابطه، استاندار تهران طی تماس تلفنی با عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، آخرین وضعیت تصمیمات برای انتقال اراضی این دو منطقه صنعتی و دفن پسماندهای صنعتی آن را از وی جویا شد که وی نیز از موافقت تمامی دستگاه‌های مرتبط برای حل این مشکل خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر اجرای پروژه پاکسازی معطل موافقت سازمان منابع طبیعی است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ضمن اعلام اینکه امسال احیای معادن کوچک در چارچوب اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس قرار دارد، گفت: این معادن علاوه بر تامین نیاز داخل، می تواند رویکرد به بازارهای صادراتی داشته باشد.«وجیه الله جعفری» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: واقعیت اینکه سرمایه گذارانی بودند چون نیاز به مصرف برخی اقلام معدنی داشتند، معادن غیرفعال در ارتباط با حوزه عملکردشان را خواستار بودند تا امکان تهیه مواد اولیه موردنیاشان فراهم شود.به گفته وی، اواخر سال ۹۶ تفاهم نامه مربوطه بین گل گهر، میدکو و برخی مجموعه های معدنی مربوطه امضا، اما در سال ۹۷ گام های ابتدایی برداشته شد و امسال شتاب گرفت و سازمان ایمیدرو هم نقش خود را در این ارتباط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی محول کرد.

 

دبیر انجمن سازندگان قطعات در پاسخ به انتقاد عده‌ای که پژو ۳۰۱ تولیدی ایران خودرو را متفاوت از نسخه‌ای که قرار بوده در پسابرجام در کشورمان تولید شود می دانند، گفت:‌ با افتخار اعلام می‌کنیم که تولید این خودرو که «ایرانیزه»‌ شده افتخار ماست.

«مازیار بیگلو» در گفت وگو با ایرنا افزود: موتور این خودرو، موتور بهبودیافته مشهور تی. یو ۵ (TU۵) است که پیش از این با موفقیت در سایر مدل های پژوی تولیدی کشورمان بکارگیری شده بود و رضایتمندی از این موتور وجود دارد.وی گفت: قطعات این خودرو نیز متناسب با توان قطعه‌سازان کشورمان داخلی سازی شده است.بیگلو، در عین حال از سوء تفاهم پیش آمده برای عده ای در راه اندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ انتقاد کرد و یادآور شد: این برنامه افتتاح «خط تولید» پژو ۳۰۱ بود نه افتتاح و رونمایی از این خودرو.

شاخص سنگ آهن بازار سی آف آر شمال چین با درجه خلوص ۶۲ درصد دیروز (جمعه) در مقایسه با مبادلات صورت گرفته در روز پنجشنبه ۲۷ تیر با افزایش ۲ دلار و ۳۵ سنتی روبرو شد و به سطح ۱۲۱ دلار و ۸۵ سنت در هر تن رسید. به گزارش نشریه اس اند پی گلوبال پلاتس، بازار سنگ آهن وارداتی آسیا روز جمعه هفته گذشته با افزایش روبرو شده است. این گزارش همچنین نشان می دهد، میزان مبادلات سنگ آهن برای تحویل در ماه اوت (مرداد-شهریور) با ۲ دلار و ۳۰ سنت افزایش به ۱۱۶ دلار و ۷۵ سنت در روز می رسد. این در حالیست که بهای هر تن سنگ آهن در بازار کالای دالیان چین در هفته گذشته با ۱.۲ درصد کاهش در مقایسه با اخرین معاملات صورت گرفته به ۸۹۹.۵ یوان رسید و این برخلاف رویه افزایشی پیشین بود. پیش از این شماری از تحلیلگران اقتصادی گفته بودند که بهای جهانی سنگ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ با کاهش روبرو خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

 

گروه اقتصاد کلان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سود روی سود خلاف ضوابط شرعی است، گفت: فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی در حال حاضر متوقف است، اما سود مرکب بانک ها هر روز کنتور می اندازد.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل موضوع محاسبه ربح مرکب و حذف آن در اقتصاد کشور از سوی مجلس مطرح شده است، گفت: بارها مبانی و شرعی آن از سوی مراجع عظام تقلید مطرح شده است و از سوی دیگر بنگاه های اقتصادی در شرایط خاصی هستند که تمامی این موارد سبب شده که مجلس تجدیدنظر جدی در نحوه محاسبه سود مرکب در قراردادهای بانکی داشته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سال گذشته مجلس به موضوع حذف ربح مرکب ورود کرد، افزود: ورود مجلس به این موضوع منجر به جلسه مشترکی بین رییس مجلس با روسای بانک ها شد که در آن نشست بحث و توافق شد که مسیر حذف سود مرکب با همکاری بین مجلس و دولت تعیین شود.

حذف سود مرکب مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل می کند

وی ادامه داد: با حذف سود مرکب از یک سو مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حل می شد و از سوی دیگر بانک ها می توانستند به جای بلوکه کردن دارایی‌هایی که دردی از آنها دوا نمی کند و تنها در سر جمع دارایی‌های فریز شده و راکد آنها اضافه شده است منابع نقدی دریافت کنند.

سقف تسهیلات در طرح جدیدی که برای حذف ربح مرکب ارائه شده کاهش یافته و یک دوم رقم قبلی شده و همچنین اصلاحاتی در نحوه محاسبه انجام شده است

پورابراهیمی با بیان اینکه در نشست رییس مجلس و روسای بانک‌ها، بانک‌های دولتی و خصوصی با حذف سود مرکب موافقت کردند، تاکید کرد: بر اساس آن توافقی متنی نوشته شد که این متن در قالب اصلاحیه بودجه سال ۹۸ قرار گرفت و با تصویب در مجلس برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد، اما شورا آن را رد و عنوان کرد که مجلس نمی تواند در لایحه ورود کند و دولت باید در قالب لایحه متن را ارائه می کرد.

  • حذف سود مرکب می‌تواند منابع بانکی را وصول کند

وی درباره رد حذف سود مرکب در قالب اصلاحیه بودجه توسط شورای نگهبان، افزود: پس از تصویب در بودجه سال 98 که جایگاه قانونی داشت، شورای نگهبان با محتوای آن مخالفت کرد که در این راستا با شورا چند جلسه برگزار کردیم، اما صحبت روسای بانک‌ها این بود که حذف ربح مرکب سبب هزینه عدم النفع برای نظام بانکی می شود و هزینه آن سنگین است.

وی ادامه داد: بانک ها معتقد بودند که حذف سود مرکب به نفع نظام بانکی و کشور نیست، در حالی که اعتقاد ما بر این است که این موضوع کمک به نظام بانکی است، چراکه بر این اساس می‌توان منابع بانکی را وصول کرد و همچنین طرح های اقتصادی از این وضعیت خارج می‌شود، در نهایت مجلس برای دومین بار بر نظر خود اصرار ورزید، لذا مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت رفت و مجمع در نهایت نظر شورای نگهبان را پذیرفت.

شرکت آسیاتک در بیست و پنجمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ( الکامپ) حضوری قدرتمندانه دارد.

محمد علی یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک در سومین روز نمایشگاه ضمن ابراز خرسندی از استقبال کم نظیر از غرفه آسیاتک گفت: آسیاتک با هدف ارائه انواع سرویس های ارتباطی با کیفیت، در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است. وی افزود: آسیاتک در نمایشگاه بین المللی الکامپ 1398، انواع بسته های جذاب و هیجان انگیز اینترنت پر سرعت ADSL2+ به همراه پکیجی از سایر محصولات را با تخفیف های میلیونی هیجان انگیز ارائه می کند. یوسفی زاده ادامه داد: شرکت آسیاتک با دارا بودن کامل ترین سبد محصولات اینترنت ثابت کشور، در جهت پاسخ گویی مناسب به نیاز انواع مشترکین، در نمایشگاه الکامپ آمادگی مذاکره و واگذاری سایر سرویس های خانگی و سازمانی خود همچون تلفن ثابت آسیاتل، OWA، Public WiFi، شبکه اختصاصی سازمانی ( VPN)، دیتاسنتر، پهنای باند اختصاصی، تلفن Toll-free، خدمات مشاوره فنی-مهندسی ( ICT) و خانه هوشمند (IOT) را نیز دارا می باشد. مدیرعامل آسیاتک گفت: از آن جایی که یکی از دغدغه های اصلی ما در آسیاتک علاوه بر ارائه راهکارهای ارتباطی با کیفیت در سراسر کشور، تامین و ارائه محتوای مناسب برای مشترکین و استفاده بهینه از وقت گرانبهای آنها است، آسیاتک به عنوان یکی از برترین شرکت های ارتباطات ثابت کشور، در راستای تکریم مشترکین و ارتقاء کیفیت زندگی آنها، سایت تماشاخونه را به عنوان یکی از تاثیرگزار ترین سایت های VOD کشور راه اندازی کرده است.

سرمقاله

شهاب نادری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

گروه اقتصاد کلان: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰، یکی از مترقی‌ترین قوانین اقتصادی کشور است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، کمتر از ۲۰ درصد آن محقق شده است. این سوال بزرگی است که چرا یک ...موضوع از میزان تقاضا برای سکه و ارز کاملا مشخص است. بر این اساس باید بساط فعالیت دلالان و سوداگران از سر بازارهای مختلف به ویژه ارز و طلا برچیده شود. با تشکیل بازار متشکل ارزی بساط بسیاری از این دلالی ها جمع می شود، چراکه با راه اندازی این بازار میزان عرضه و تقاضای واقعی مشخص و نرخ واقعی دلار کشف می شود. با مدیریت بازار پولی و بانکی توسط بانک مرکزی و همراهی مردم و اقدامات به موقع دولت در کنترل بازار ارز، دلالان نمی توانند با ایجاد تقاضای کاذب آرامش بازار را بر هم زنند و دستگاه قضا نیز باید با خاطیان که به دنبال ایجاد تنش در اقتصاد کشور هستند، برخورد کند. هیچ کدام از مولفه های اقتصادی قیمت فعلی ارز را تایید نمی کند. قیمت ارز حداکثر باید 8 هزار تومان باشد و بیش از این رقم با هیچ یک از مولفه های اقتصادی همخوانی ندارد و بازار باید تا رسیدن به قیمت واقعی خود روند نزولی داشته باشد. عده ای از دلالان در کشورهای همسایه و در داخل کشور به دنبال این بوده اند که هرج و مرجی در بازار ارز ایجاد کنند، اما با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی تا حدود زیادی ناکام مانده اند و پس از این نیز موفقیتی کسب نمی کنند.

منبع: خانه ملت