فرسودگی هواپیماها نگرانی اصلی صنعت هوایی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس بررسیهای انجام شده میانگین عمر ناوگان حمل و نقل هوایی کشور ۲۴ سال است، گفت: فرسودگی هواپیماها نگرانی اصلی در صنعت هوایی کشور به شمار می رود.

سیدهادی بهادری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فرسودگی هواپیماهای ایرانی نگران کننده است، بیان کرد: دولت و مجلس در کنار یکدیگر برای نوسازی این ناوگان باید وارد عمل شوند. وی با پیشنهاد اینکه می توان اقدام به خرید هواپیماهای دست دوم پنج ساله کرد، افزود: به دلیل وجود برخی مشکلات، خرید هواپیماهای روسی در دستور کار نیست و خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی در اولویت قرار دارد.

 

اهمیت راه اندازی مرکز ایمنی فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: فرودگاههای کشور در سیل بهار امسال ( اواخر اسفند ) فعالیت پرحجمی داشتند، براین اساس اهمیت راه اندازی مرکز ایمنی و اضطراری آشکار شد. «سیاوش امیرمکری» روز یکشنبه در حاشیه مراسم افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری گفت: این مکان زمانی مرکز کنترل فضای کشور بود و بعد به سالن اجتماعات تغییر کاربری داد و در دوره مدیریت قبلی به مرکز مدیریت ایمنی تبدیل شد و امروز با تجهیز آن، توسط وزیر به بهره برداری رسید. وی اضافه کرد: همزمان با بحران سیل امسال در کشور، عملکرد فرودگاهها تحت تاثیر قرار گرفت که از جمله آنها فرودگاه گرگان بود، این مساله اهمیت راه اندازی مرکز ایمنی را آشکار ساخت.

 

تهران دارای بیشترین میزان زمینخواری

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفت: براساس ارزیابیهای انجام شده، بیشترین موارد زمینخواری در کشور مربوط به استان تهران میشود، هر چند روند زمینخواری در سالهای اخیر کنترل شده است.

سرهنگ جواد خردمند روز یکشنبه در جلسه حفاظت از راضی تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی اردبیل افزود: مقابله و جلوگیری از زمینخواری در استان تهران و دیگر شهرستانها جدی شده و تنها در هفته گذشته ۱۰ هکتار از اراضی ملی دماوند رفع تصرف شد.

وی همچنین در باره دماوند بیان کرد: عزم جدی برای جلوگیری از تخریب باغهای این شهرستان صورت گرفته و با کمک نیروهای این یگان اجازه تعدی به اراضی ملی داده نمیشود.

نقش مخرب دلالان و گروههای غیررسمی در افزایش قیمت کالاها

یک نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت بلیط پروازهای داخلی گفت: هزینههای سنگین دولت جهت تجهیز ناوگان هوایی کشور باید امکان تردد هوایی را در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار دهد. جمشید جعفرپور در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره افزایش زیاد قیمت پروازهای داخلی و تاثیر آن بر جامعه و کمتر شدن این نوع پرواز گفت: سوءاستفاده از مصوبه آزادسازی نرخ بلیط پروازهای داخلی منجر به تخلف شرکتهای هواپیمایی در قیمتگذاری بلیطها شده است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این مساله سقف قیمتگذاری رعایت نمیشود. وی تاکید کرد: یک ضرورت جدی در این حوزه از سوی سازمان هواپیمایی، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت راه و شهرسازی بر قیمتگذاری شرکتها لازم است. نماینده مردم لارستان با بیان اینکه عدم نظارت باعث بروز هرج و مرج در قیمتگذاری بلیط پروازهای داخلی شده است، گفت: عدم وجود نظارت جدی بر قیمت بلیط پروازهای داخلی باعث این نوسانات شده است.

بحرین میزبان کنفرانس بین المللی

امنیت دریانوردی در ماههای آینده

وزارت خارجه بحرین با انتشار بیانیهای از آمادگی این کشور برای برگزاری کنفرانس بینالمللی امنیت دریایی و هوایی با همکاری واشنگتن و ورشو خبر داد. به نقل از روسیاالیوم، وزارت خارجه بحرین با انتشار بیانیهای اعلام کرد که آماده میزبانی کنفرانس بینالمللی امنیت دریایی و هوایی با همکاری واشنگتن و ورشو است. در این بیانیه آمده است که کنفرانس مذکور در مرحله آینده با همکاری آمریکا و لهستان و با مشارکت بیش از ۶۰ کشور برگزار میشود و در امتداد نتایج کنفرانس بینالمللی حمایت از صلح و امنیت در خاورمیانه است که چندی پیش با همکاری واشنگتن در شهر ورشو برگزار شد. وزارت خارجه بحرین در بیانیه خود این کنفرانس را در چارچوب نقش منامه در تقویت امنیت و ثبات منطقه و درک خطرهای ناشی از فعالیت ایران در ناوگان دریایی و هوایی عنوان کرده است. در ادامه بندهای بیاساس این بیانیه آمده است که کنفرانس مذکور فرصت مهمی برای رایزنی و تبادل دیدگاهها بین بسیاری از کشورهای جهان به منظور دستیابی به راهکارهای بازدارنده در مقابله با خطر ایران و تضمین آزادی دریانوردی در این منطقه استراتژیک جهان به شمار میرود.

وزیر راه تشریح کرد:

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت مسکن افت کرده، روند شتابان رشد آن کند شده است و کاهش چشمگیر قیمتها در منطقه پردیس نشان می دهد که یک وادادگی در حوزه مسکن رخ داده است.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، محمد اسلامی روز یکشنبه در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ایمنی و اضطراری شرکت فرودگاههای کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که استدلال رءیس جمهوری برای افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها چه بوده است؟ گفت: معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، مبنای این اطلاعات است.

وی اضافه کرد: بر اساس دیتاهایی که در معاونت مسکن از بانک مرکزی و مرکز آمار به دست آمده و تحلیل شده است، متوسط افزایش اجارهبها حد فاصل سه ماهه سال جاری در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، حداکثر ۳۰ درصد بوده است.

اسلامی ادامه داد: البته ممکن است در برخی مناطق موجران افزایش ۴۰ درصدی هم داده باشند یا در منطقه ای کمتر از ۳۰ درصد؛ این رقم (رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهوری) مربوط به متوسط افزایش نرخ اجاره بها است.

وی همچنین خبر داد که بر اساس اطلاعات رسیده روند رشد قیمت مسکن در ماه جاری متوقف شده است.

اسلامی گفت: اگر قیمت ها در پردیس را با قیمت های چند ماه پیش مقایسه کنید شاهد کاهش قیمت ها خواهید بود و یک وادادگی در حال حاضر در حوزه مسکن درحال رخ دادن است.

در دولت نهم و دهم کمتر از ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم داده شد. این در حالی است که در دولت یازدهم و و دوازدهم بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل مردم دادیم

وزیر راه در خصوص برنامه این وزارتخانه برای راه اندازی سامانه املاک نیز گفت: باید تمام اطلاعات درباره واحدهای مسکونی جمع آوری شود و با یک مدل نرم افزاری این اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی متصل کنیم تا خانههای خالی شناسایی شود.

وی گفت: در گذشته گفته میشد این وظیفه شهرداریها است که خانههای خالی را شناسایی کنند اما ما با یک سیاست جدید و با استفاده از دیتاهابیس های دستگاههای دیگر، این سامانهها را به یکدیگر لینک دادهایم تا خانههای خالی شناسایی شوند.

وی در باره طرح مسکن کارمندان دولت (طرح تامکاد) نیز گفت: اجرای تامکاد فقط شامل کارکنان دولت نمیشود بلکه شامل کارگران و تمام اقشاری که در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار هستند میشود.

به گفته وی وزیر راه شهرسازی هر بنگاهی (بخش خصوصی) که تضمین کند که میتواند حقوق نیروها را ماهانه کسر و به حساب صندوق مشخص واریز کند، میتواند به این طرح ورود داشته باشد بنابراین صندوقهای بازنشستگی و شرکتهای زیرمجموعه دستگاههای دولتی هم میتوانند در این طرح سرمایهگذاری کنند.

وی گفت که این طرح به تائید رئیسجمهوری رسیده و آن را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

اسلامی گفت: به محض ابلاغ از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت راه و شهرسازی، اجرای آن را آغاز خواهیم کرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی با اجرای طرح خانه دار شدن کارمندان دولت در کنار ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و تکمیل مسکن مهر، نرخ امید برای خرید خانه در بین جوانان افزایش خواهد یافت.

اسلامی جامعه هدف را خانوارهایی دانست که متقاضی خرید خانه های زیر ۱۰۰ متر هستند و ادامه داد: با طرح اقدام ملی نسبت به ساخت و تحویل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با این مشخصات به جامعه هدف اقدام کردیم.

متوسط افزایش اجارهبها حد فاصل سه ماهه سال جاری در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، حداکثر ۳۰ درصد بوده است

وزیر راه با بیان اینکه اکنون واحدهایی که در دولت های گذشته عرضه شده است بزرگمتراژ بوده و از توان خرید مردم خارج است گفت: این واحدها فقط عاملی در افزایش سوداگری در بخش مسکن شده است.

اسلامی گفت: قرار است ۶۰ هزار واحد از این ۴۰۰ هزار واحد در اطراف تهران ساخته شود و برای ساخت واحدهایی در داخل تهران نیز با نیروهای مسلح قراردادهایی امضا کردهایم که در محل پادگانهایی که از شهر خارج میشود، احداث شود.

وی گفت: مبلغ این واحدها چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود و متراژ آنها بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این واحدها به مخاطب و قشر اصلی که نیازمند مسکن هستند عرضه میشود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تحویل مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در دولت نهم و دهم کمتر از ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم داده شد. این در حالی است که در دولت یازدهم و و دوازدهم بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل مردم دادیم که نشان از اراده و عزم دولت برای خانه دار شدن مردم دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۳۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که ۶۵ هزار واحد آن آماده تحویل است و تمام مسکن مهر تا سال ۹۹ تحویل داده میشود.

شرکت انتقال داده های آسیاتک در جریان برگزاری الکامپ 1398 از تلفن هایToll-Free خود رونمایی کرد. به گزارش روابط عمومی آسیاتک، Toll-Free یک سیستم تماس جدید در دنیااست که بر اساس آن، در صورت تماس با مراکز پشتیبانی یا فروش سازمان یا شرکت ها، هزینه ای شامل مشتری (تماس گیرنده) نخواهد بود. بر اساس این گزارش سازمان هایی که با حجم انبوهی از مشتریان سر و کار دارند، در راستای تکریم مشتریان و در جهت افزایش رضایتمندی آنها اقدام به استفاده از تلفن Toll-Free کرده و کلیه هزینه های تماس مشترکین با مراکز آنها را بر عهده می گیرند. Toll-free که به تلفن رایگان معروف است، سیستمی است که هزینه مکالمه توسط صاحب خط (دریافتکننده تماس) پرداخت شده و برای تماسگیرندگان هزینهای در بر نداشته و رایگان است. شرکت آسیاتک به عنوان یکی از برترین اپراتورهای ارتباطات ثابت در کشور، اولین شرکتی است که سیستم Toll-Free را به صورت تجاری و آماده واگذاری وارد بازار کرده است. از دیگر مزایای استفاده از خطوط Toll-Free می توان به امکان ارسال و دریافت پیامک و برقراری تماس از این شمارهها به سایر مشترکین اشاره کرد. این تلفن ها شامل یک شماره 8 رقمی سراسری و بدون نیاز به کد با سرشماره 9000 است که 4 رقم باقی مانده میتواند از 5 دستهبندی (پلاتینیوم، طلایی، نقرهای، برنز و عادی) به سلیقه مشتری انتخاب شود. در این طرح با قراردادی بین تمامی اپراتورهای تلفن همراه و تلفن ثابت و ایجاد بستر یکپارچه، هزینه تماس از تمامی خطوط به خط اعلام شده، برای تماس گیرنده به صورت رایگان است و هزینه تماس ها بر اساس تعرفه توافقی آسیاتک با صاحب خط تلفن محاسبه می شود. در انتهای این خبر آمده است شرکت آسیاتک در راستای تسهیل ارتباطات ثابت و افزایش کیفیت زندگی هموطنان، از به روزترین امکانات و تکنولوژی های دنیا به همراه دانش، تلاش و تخصص جوانان کشور استفاده می کند.

در مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی مبین منتهی به 29 اسفند 1397 که با حضور بیش از 85 درصد سهامداران حاضر در جلسه برگزار شد در ازای هر سهم 150 تومان سود تقسیم شد و سود خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد افرایش یافته است.اعضای هیات مدیره حاضر در این مجمع بترتیب آقایان افشار سرکانیان(رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی)، علیرضا شمیم رئیس امور مالی،ناظران،حسابرس و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار بودند.گفتنی است ، شرکت پتروشیمی مبین نخستین شرکت ایرانی است که صورت های مالی خود را براساس استاندارهای جهانی ارائه می دهد.قابل ذکر است در پایان جلسه؛ مجمع فوق العاده پتروشیمی مبین برگزار شد و طی آن با تصویب اکثریت اعضای حاضر در مجمع، شرکت پتروشیمی مبین به "مبین انرژی خلیج فارس" تغییر نام پیدا کرد.پتروشیمی مبین با این تغییر نام در تلاش است تا با تغییر موضوع فعالیت و خارج شدن از گروه پتروشیمی ها نرخ خوراک خود را به 130 تومان کاهش دهد.

فشار خون بالا یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی، عروقی و کلیوی در کشور است.براساس آمارها ۴۰ درصد از مردم از بیماری فشار خون بالای خود اطلاعی ندارند.وزارت بهداشت امسال طرحی را با عنوان بسیج ملی کنترل فشارخون از خرداد ماه در کشور آغاز کرد.یکی از راه های درمان فشار خون بالا مصرف قرص لوزارتان است که یکی از پرکاربرد ترین داروها برای کنترل فشار خون در افراد به حساب می آید.طبق آمار حدود 3 میلیون ایرانی از داروی لوزارتان برای کنترل فشار خون خود استفاده می کنند.نیمه تیرماه امسال بود که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت که متولی دارو در کشور است طی بخشنامه ای فروش قرص لوزارتان تولیدی شرکت اکتوورکو را به علت سرطان زا بودن ممنوع اعلام کرد. البته ممنوعیت فروش این قرص با برند این شرکت داخلی که نام تولید کننده آن هم با تاخیر اعلام شد با حاشیه های بسیاری همراه بود.طبق اسناد برخط در اینترنت ماده اولیه قرص لوزارتانی که توسط شرکت هترو هند تولید می شد در تاریخ های 20دسامبر 2018 و 25 فبریه 2019توسط سازمان غذا و داروی امریکا هشدار ریکال داوطلبانه به بیماران و کادر درمان در مورد وجود ناخالصی های سرطان زا این ماده اولیه هندی داده بود و کمسیون اروپا در تاریخ29 ژانویه یا 9 بهمن ماه 97 مجوز شرکت را تعلیق می کند.حتی طبق اسناد موجود شرکت هترو هند نیز در چندین اطلاعیه نسبت به جمع آوری قرص های لوزارتانی که با ماده اولیه این شرکت تولید می شد هشدار داده بود.بدر این حال مجید کیانپورنماینده مردم درود و ازنا در مجلس با انتقاد از دیرکرد وزارت بهداشت و درمان در اعلام جمع آوری و ممنوعیت فروش داروی لوزارتان غیراستاندارد و سرطان زا گفت: موضوعاتی در رابطه با واردات داروهای غیر استاندارد مطرح شده که نشان دهنده آن است که باید رویکرد وزارت خانه نسبت به روند واردات دارو تغییر کند.این نماینده مجلس ادامه داد: این موضوع به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که وزارتی مانند بهداشت ودرمان، دارویی اجازه واردات مواد اولیه دارویی را دهد، که مصرف آن موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان در بیماران شود. کیان پور با تاکید بر اینکه البته این موضوع مطرح شده که وزارتخانه نسبت به ریکال کردن داروی سرطان زا فشار خون تاخیر داشته است، که این اقدام به هیچ وجه پذیرفتی نیست به نظارت ضعیف وزارت بهداشت نسبت به نوع و کیفیت داروهای وارداتی اشاره و تصریح کرد: قطعا واردات داروهای غیراستاندارد، بازی با جان و سلامت بیماران است و وزیر بهداشت باید نسبت به این مسئله به مجلس پاسخگو باشد.