وزیر آموزش و پرورش سریعتر معرفی شود

عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دولت خواست هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند. جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک است و آموزش و پرورش باید در شرایط کنونی و در ایام تابستان برنامه ریزی ها را برای سال تحصیلی آینده انجام دهد. وی افزود: این وزارتخانه مشکلات اساسی و عدیده ای دارد اما وزیر ندارد. جبار کوچکی نژاد تصریح کرد: بر این اساس لازم است دولت هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی خود برای آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.

 

اراده پاسخ گویی به هر تهدیدی را داریم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: وقتی کشتی حامل نفت جمهوری اسلامی را به غلط توقیف میکنند بلافاصله با کار غیرقانونی آنها در خلیج فارس برخورد میکنیم و این یعنی اراده و قدرت پاسخ گویی به هر تهدیدی را داریم.

به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، «امیر سرتیپ حاتمی» در آیین اختتامیه مسابقات قرآن بانوان نیروهای مسلح گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی اهتمام به قران کریم است. در دوران انقلاب اسلامی آموزش قرآن، تدبر در کلام وحی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و رسوخ فرهنگ قرآنی در زوایای مختلف جامعه به ویژه درون خانوادهها اتفاق افتاد.

 

بازطراحی راکتور جدید اراک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اولویت ایران بازطراحی راکتور اراک است، گفت: در صورتی که اقدامات شرکای برجام و کارگروه بازطراحی راکتور کند شود، ممکن است ایران به سراغ راکتور قدیمی برود.

به گزارش خانه ملت، بهروز کمالوندی اظهار داشت: اگرچه رآکتور آب سنگین به منظور تولید نوترون مورد استفاده قرار میگرفت اما آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرد که پلوتونیوم آن زیاد است و پس از رایزنی مقرر شد؛ با حفظ ماهیت آب سنگین، برای کاهش پلوتونیوم، سوخت این رآکتور تغییر کرده و از سوخت معمولی به سوخت غنی شده تغییر کند؛ اقدامی که در جهت خواستههای ایران است.

درآمدزایی و اشتغال فراوان

با توسعه فناوریهای نوین

معاون اول رئیس جمهوری به محدودیت منابع آب در استان یزد اشاره کرد و گفت: جهتگیری توسعه این استان باید از طریق صنایع دانش بنیان و فعالیتهای مبتنی بر علم و فناوری دنبال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری ظهر در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان یزد با وی به ظرفیت علم و فناوری و برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده و دانشگاهی این استان اشاره کرد و گفت: جهتگیری توسعه استان یزد با توجه به محدودیت منابع آب باید به سمت صنایع دانش بنیان و فعالیت های مبتنی بر علم و فناوری هدایت شود.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: استانهایی نظیر یزد که دانشگاههای مهم کشور را در خود جای داده اند، باید از توسعه صنایعی که به منابع آب نیاز دارد، فاصله گرفته و مسیر توسعه را از طریق توسعه فناوریهای نوین دنبال کنند چرا که اینگونه فعالیتها با سرمایه اندک، اشتغال و درآمدزایی فراوانی به همراه دارد.

عراقچی درگذشت آمانو را تسلیت گفت

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درگذشت مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی را تسلیت گفت.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ضمن ابراز همدردی با درگذشت یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در حساب توییتری خود نوشت: همدردی عمیق من برای مرگ آمانو. ما به صورت خیلی نزدیکی با یکدیگر کار کردیم. من عملکرد شایسته و حرفهای او را به عنوان مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی که منجر به خاتمه بخشیدن به پرونده پیامدی و ۱۵ گزارش متوالی مبنی بر اینکه ایران به صورت کامل به برجام پایبند بوده است را تحسین می کنم. خداوند روح ایشان را قرین رحمت الهی گرداند.

هفته گذشته اعلام شد که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد به دلیل ابتلا به یک بیماری نامشخص، زودتر از موعد از سمت خود استعفا کند. به نوع بیماری آمانو در بیانیه آژانس و رسانه ها اشاره ای نشده است.

قدرت ایران غافلگیر کننده است

فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیاء (ص) با تاکید بر اینکه هزینههای تجاوز به ایران برای دشمنان بسیار بیشتر از دستاوردهای آن خواهد بود، گفت: ابعاد قدرت دفاعی و تهاجمی ایران، وجوه غافلگیرکننده و محاسبه ناپذیری برای متجاوزان خواهد داشت.

به گزارش سپاه نیوز؛ دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با توجه به تحولات امنیتی اخیر در منطقه با حضور در قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیاء (ص) با سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده این قرارگاه دیدار و در جلسه با معاونان قرارگاه، آخرین وضعیت منطقه و مخاطرات احتمالی و همچنین میزان آمادگی نیروهای مسلح را مورد بررسی قرار دادند.

سرلشکر غلامعلی رشید گفت: ابعاد قدرت دفاعی و تهاجمی ایران، وجوهِ غافلگیرکننده و محاسبه ناپذیر برای متجاوزان خواهد داشت.

سران قوا درباره رسوب کالاهای گمرکی تصمیم گیری کنند

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: سران سه قوه باید در شورای عالی اقتصادی در خصوص رسوب کالاهای گمرکی تصمیم مناسبی اتخاذ کنند.

نادر قاضی پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که میلیاردها تومان از اجناس در گمرکهای کشور رسوب کرده است که ۹۰ درصد آنها مواد اولیه مورد نیاز جامعه است. وی افزود: سران سه قوه در شورای عالی اقتصادی در خصوص این کالاها تصمیم مناسبی اتخاذ کنند زیرا که اغلب مواد اولیه مورد نیاز کشور است که ورود آن به اقتصاد کشور نقش مؤثری دارد.

سیاست خارجی لندن گروگان آمریکاییها شده است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست خارجی لندن گروگان طراحی خطرناک آمریکاییها در مورد ایران شده است و مقامات این کشور ناخواسته همسو با کسانی حرکت میکنند که خواستار تشدید بحران در منطقه هستند. «رامین مهمانپرست» در گفتوگو با ایرنا، درباره اقدام ایران در توقیف کشتی انگلیسی استِنا ایمپرو (stena impero) گفت: بحث خلیج فارس و امنیت آن برای کشورهای منطقه از بیشترین اولویت برخودار است و قطعاً کشورهای منطقه بیشتر از کشورهای دیگر نسبت به آن حساسیت دارند.

وزیر خارجه عمان به تهران سفر میکند

وزیر خارجه عمان شنبه آینده به ایران سفر میکند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، « یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان، بناست روز شنبه به ایران سفر کرده تا درباره تحولات منطقه با مقامهای کشورمان گفتوگو کند. این خبر را خبرگزاری دولتی عمان امروز -دوشنبه- اعلام کرد.

هنوز جزئیات بیشتری در اینباره ارائه نشده است. این در حالی است که سلطان عمان پیشتر از ایران خواسته بود تا نفتکش بریتانیایی را که در آبهای تنگه هرمز توقیف شده بود آزاد کند و از طرفهای درگیر خواسته بود تا از افزایش تنشها جلوگیری کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان جنبش حماس تاکید کردند؛

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، قضیه فلسطین را قضیه اول و مهمترین مسئله دنیای اسلام دانستند و با تمجید از ایستادگی و مقاومت شگفتآور مردم فلسطین و گروههای مقاومت از جمله حماس، تأکید کردند: پیروزی بدون مقاومت و مبارزه به دست نمی آید و ما براساس وعده تخلف ناپذیر الهی معتقدیم که موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام، تمام خواهد شد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای این دیدار آقای صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس نامه آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را تقدیم رهبر انقلاب کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از مواضع بسیار خوب و مهم آقای اسماعیل هنیه در این نامه، گفتند: حماس در قلب حرکت فلسطین قرار دارد همانگونه که فلسطین در قلب حرکت دنیای اسلام قرار گرفته است. ایشان ایستادگی و مقاومت مردم غزه و ساکنان ساحل غربی رود اردن را بشارت دهنده فتح و پیروزی خواندند و افزودند: خداوند به کسانی که ثابتقدم در راه او ایستادگی کنند، وعده یاری و پیروزی داده است و البته تحقق این وعده الزاماتی دارد که از مهمترین آنها جهاد و مبارزه و تلاش خستگی ناپذیر در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، فکری، اقتصادی و نظامی است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در قضیه فلسطین با هیچ کشوری در دنیا رودربایستی ندارد، خاطرنشان کردند: ما همواره دیدگاه خود را درباره فلسطین بهطور صریح و شفاف اعلام کرده ایم و حتی در عرصه بین المللی کشورهای دوست ما که در این زمینه با آنها اختلاف نظر داریم می دانند که جمهوری اسلامی در قضیه فلسطین کاملاً جدی است. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: یکی از علتهای مهم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، موضوع فلسطین است اما این دشمنی ها و فشارها موجب نخواهد شد که ایران از مواضع خود در موضوع فلسطین کوتاه بیاید، زیرا حمایت از فلسطین یک مسئله اعتقادی و دینی است. ایشان تأکید کردند: اگر دنیای اسلام به صورت متحد بر موضوع فلسطین ایستادگی می کرد، اکنون شرایط بهتری داشت و دوری برخی کشورهای دنباله رو امریکا همچون سعودی از موضوع فلسطین یک حماقت بود زیرا اگر از فلسطین حمایت می کردند، می توانستند در مقابل امریکا، امتیاز بگیرند. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه براساس سنت الهی، پیروزی مردم فلسطین و بازگشت این سرزمین مقدس به دنیای اسلام، موضوع عجیب و غیرقابل تحقق نیست، گفتند: ۴۰ سال قبل کسی باور نمی کرد در ایران که مرکز نفوذ و امید امریکاییها بود، یک حکومت دینی برسرکار بیاید و سفارت اسرائیل در تهران به سفارت فلسطین تبدیل شود اما این موضوع غیرقابل باور محقق شد، بنابراین تحقق موضوعاتی که در ظاهر عجیب به نظر می رسند، امکان پذیر است. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اینکه آقای سیدحسن نصرالله می گوید من انشاءالله در مسجدالاقصی نماز می خوانم، برای ما یک امید کاملاً عملی و قابل تحقق است. ایشان با تأکید بر اینکه یکی از الزامات تحقق این امید، همان مواضع مستحکم و ایستادگی است که آقای هنیه در نامه خود به آن اشاره کرده است، گفتند: اگر همه ما به وظایف خود عمل کنیم، وعده الهی قطعاً محقق خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به طرح خیانت آمیز «معامله قرن» تأکید کردند: هدف از این توطئه خطرناک، از بین بردن هویت فلسطینی در میان آحاد مردم و جوانان فلسطینی است که باید با همین نقطه اصلی، مقابله کرد و نگذاشت که آنها با استفاده از پول، هویت فلسطینی را از بین ببرند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه مقابله با این طراحی نیازمند کارهای تبلیغاتی و فرهنگی و فکری است، افزودند: یک راه دیگر مقابله با این توطئه این است که مردم فلسطین، احساس پیشرفت کنند که این موضوع تا بحال به لطف خداوند اتفاق افتاده است.

ایشان خاطرنشان کردند: در سالهای نه چندان دور، فلسطینی ها با سنگ مبارزه می کردند، اما امروز بجای سنگ، مجهز به موشکهای نقطه زن هستند و این، یعنی احساس پیشرفت.

در این دیدار آقای صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن ابلاغ سلام و تحیات آقای اسماعیل هنیه و مردم فلسطین خطاب به رهبر انقلاب اسلامی تأکید کرد: همانگونه که جنابعالی اشاره کردید، ما معتقدیم براساس وعده الهی قدس و فلسطین از چنگال صهیونیستها آزاد خواهد شد و همه مجاهدان و امت اسلامی، در مسجدالاقصی نماز خواهند خواند.

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به مواضع قاطع امام خمینی(ره) در حمایت از موضوع فلسطین، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب، و همچنین مواضع صریح رهبر انقلاب گفت: ما همواره قدردان حمایتهای همیشگی و غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی از مردم فلسطین بوده و هستیم.

آقای صالح العاروری با اشاره به دشمنیهای آمریکا و رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی و تحریمها و تهدیدها، خاطرنشان کرد: ما بهعنوان حرکت مقاومت و جنبش حماس همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام و تأکید میکنیم هرگونه اقدام خصمانه در مورد ایران در واقع اقدام خصمانه بر ضد فلسطین و جریان مقاومت است و ما خود را در خط مقدم حمایت از ایران می دانیم.

وی با اشاره به تواناییهای دفاعی جریان مقاومت در فلسطین افزود: پیشرفتهای دفاعی حماس و دیگر گروههای مقاومت به هیچ وجه قابل مقایسه با سالهای گذشته نیست و امروز تمام سرزمینهای اشغالی و مراکز اصلی و حساس صهیونیست ها در تیررس موشکهای مقاومت فلسطین قرار دارند.

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به طرح «معامله قرن» آن را خطرناکترین توطئه برای از بین بردن هویت فلسطینی دانست و گزارشی از آخرین تحولات و وضعیت غزه و سرزمین های ساحل غربی رود اردن بیان کرد.

در پایان این دیدار، هیئت حماس تابلوی منقش به تصویری از مسجدالاقصی را به رهبر انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

آیت الله رییسی؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با اشاره به بررسی شخصی چند پرونده مربوط به تصرفات اراضی ملی و منابع طبیعی، رد پای صاحبان قدرت و ثروت در این پرونده ها را آشکار دانست و بر لزوم عدم تاثیرپذیری نهادهای قانونی نظیر شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری ها از این جریان ها تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، تصریح کرد: یکی از نکات مورد تاکید ایشان، مردمداری و گشاده رویی بود که نه تنها ائمه محترم جمعه بلکه همه مدیران، کارگزاران و مسئولان نظام در هر سه قوه باید این نکته را مورد توجه جدی قرار دهند تا مردم احساس کنند پیش از باز بودن درها، گوشی شنوا و رویی باز برای دریافت سخنان آنان وجود دارد. داشتن این روحیه برای کارکنان و قضات شریف دستگاه قضایی نیز بسیار ضروری است و باید به آن توجه شود.

رئیس قوه قضاییه، امیدآفرینی بویژه برای نسل جوان را یکی دیگر از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: سلوک و رفتار قضایی، اداری و نظارتی در قوه قضاییه نیز باید امیدآفرین باشد و مردم با دیدن کیفر ظالم و احقاق حق مظلوم، امیدوار شوند و به این ترتیب سرمایه اجتماعی تقویت شود. آیت الله رئیسی اظهار کرد: وزرا، نمایندگان مجلس و مسئولان کشور اگر متوجه وقوع فسادی شدند، چه این فساد قبل از دوره مسئولیت آنها بوده و چه در زمان آنها شکل گرفته است، وظیفه دارند نسبت به آن واکنش نشان دهند و به مرجع قضایی گزارش کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که اعلام فساد برای مردم امیدآفرین نیست بلکه آنچه مردم را امیدوار می کند، اقدام علیه فساد است؛ یعنی مردم ببینند که با مفسد برخورد صورت گرفته، زمینه های فساد از بین رفته و ساختارها برای جلوگیری از مفاسد بعدی اصلاح شده است. بر همین اساس از همه می خواهم که اگر با فسادی مواجه شدند، این موارد را با اسناد و مدارک برای دادستانی ها، سازمان بازرسی و ... ارسال کنند و پیگیر باشند تا کار به ثمر و نتیجه برسد و مردم نیز از نتیجه آن باید مطلع شوند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تاثیرپذیری از صاحبان قدرت و ثروت، به موضوع دست اندازی برخی افراد به اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: چند پرونده را در این زمینه شخصا دنبال کردم و چند گروه بازرسی نیز در تهران و سایر استانها مامور به بررسی شدند. در همه این پرونده ها، آشکارا رد پای صاحبان قدرت و ثروت و تاثیرپذیری از آنها به چشم می خورد. این افراد از طریق برقراری ارتباطات ناسالم با نهادهای قانونی نظیر شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها و برخی کمیسیون هایی که به موجب قانون وظیفه صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی را دارند، اقدام به دریافت مجوز، تغییر کاربری و تصرف در این اراضی کرده اند که همه این موارد برای رسیدگی های دقیق و سریع به قضات و همکاران ارجاع شده است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام حمایت قاطع قضایی از اقدامات قانونی پلیس، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی باید هوشیارانه در قبال ناامنی ها اقدام مناسب داشته باشد زیرا جامعه ای پیشرفت می کند که امنیت داشته باشد. حضور با بصیرت، هوشیارانه و به موقع عزیزان نیروی انتظامی در میدان مبارزه با ناامنی ها می تواند آرامش و امنیت را به جامعه هدیه دهد. بر همین اساس، نیروی انتظامی نباید با برخی سخنها و اقدامات، سست و دلسرد شود بلکه باید با قدرت و قوت، اتکال به خدا و اعتماد به نیروهای خود در میدان باشد و امنیت کشور را ارتقا بخشد.

سخنگوی دولت خبر داد:

گروه سیاسی: سخنگوی دولت گفت: دولت برای حمایت از دهکهای پایین کماکان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای خاص تا پایان سال در نظر میگیرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود درباره توقیف نفتکش و اظهارات جرمی هانت گفت: مواضع ما کاملا روشن است و جالب است که تا جمهوری اسلامی به قانون عمل میکند از ایران میخواهند که نفتکش را آزاد کند.

وی ادامه داد: مقایسه این دو توقیف ناروا است، نفتکش انگلیس در آبهای ایران توقیف شده است. انگلیسیها توقیف غیرقانونی در جبلالطارق انجام دادهاند و حتی اسپانیاییها از این رفتار ناراحت هستند.

  • تصمیم گرفتیم قوانین تنگه را به کار گیریم

    ربیعی افزود: آنها جیپی س کشتی خود را خاموش کردند. ما هم تصمیم گرفتیم قوانین تنگه هرمز را به کار گیریم و متاسفانه گویا هر کاری آمریکاییها و انگلیسیها انجام میدهند به حق است و وقتی ما کاری انجام میدهیم ناحق است.

  • اقدامات ما در دریاها حقوقی و برای حفظ محیط زیستمان بود

    وی ادامه داد: اتفاقاتی که در دریاها انجام شده اقدام حقوقی و برای حفظ محیط زیستمان بوده است و وقتی رفتارها اغماض برانگیز است اما هم اقدام میکنیم.

    کماکان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای خاص تا پایان سال در نظر میگیرد. سخنگوی دولت بیان کرد: دولت برای حمایت از دهکهای پایین کماکان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای خاص تا پایان سال در نظر میگیرد. ربیعی با بیان اینکه ما با رفتارهای غیراقتصادی به این ثبات در بازار ارز نرسیدیم، تصریح کرد: بازار متشکل ارزی کشف نرخ ارز است. نرخ ارز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت. سخنگوی دولت گفت: بخش اعظم دلیل کاهش قیمت ارز اتخاذ تصمیمات درست دولت و رفتار اقتصادی درست مردم بوده است. وی افزود: ما همراه با نگرانی مردم هستیم و امیدواریم شوکی که در ۱۸ ماهه اخیر تحریمهای شدید برای ما ایجاد کرد را با رفتار صحیح مردم و سیاستهای مناسب دولت به خوبی پشت سر بگذاریم.