جزئیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: استفاده از کارت سوخت شخصی که به تدریج در کل کشور اجرایی می شود از قاچاق سوخت و سوء استفاده از کارت های سوخت جلوگیری می کند.به گزارش شبکه خبر،وکیل زاده در گفتگو با شبکه خبر گفت: کسانی که کارت سوخت نداشتند و از طریق «دولت همراه» کارت بانکی معرفی کرده بودند تا به جای کارت سوخت استفاده کنند، اسامی همه آنها برای صدور کارت سوخت اعلام شده و به زودی کارت سوخت به در منازل آنها ارسال می شود. وکیل زاده گفت: در ابتدا اجرای طرح تا مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی عادت کنند ممکن است سوخت به آنها عرضه شود منتها با کمی سختگیری و یا محدودیت در کمیت بنزین اجرا شود.

 

ذخیره نیاز آبی کشور در مخازن سدها

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال آبی جاری با اعمال مدیریت بهینه بهرهبرداری، خروجی آب از سدها نسبت به سال آبی پارسال ۱۹۳ درصد افزایش یافته است، گفت: اکنون حجم مناسبی از آب در مخازن سدها برای تامین نیازهای آتی حفظ شده است.رضا اردکانیان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون حدود ۷۵ درصد مخازن سدها پر است؛ این عدد در سال آبی گذشته تنها ۴۹ درصد بوده است.وی ادامه داد: در راستای انجام وظایف حاکمیتی برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت وزارت نیرو موظف به انجام اقدامهای سازهای و غیرسازهای تامین آب است و مجوز تخصیص آب هر طرح در قالب ظرفیت حوضحه آبریز ذیربط مورد بررسی و در نهایت صادر میشود.

 

آخرین وضعیت اتصال نیروگاهها به شبکه گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در پروژه های خط انتقال حدود یکهزار نفر و در شبکه داخلی نیز 500 نفر در قالب پیمان های نصب علمک مشغول به کار بوده که 80 درصد این نیروها بومی منطقه هستند.حسن منتظر تربتی معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت گازرسانی به نیروگاه های استان سیستان و بلوچستان، توضیح داد: تاکنون از مجموع 6 نیروگاه برق این استان سه نیروگاه به شبکه گاز متصل شده اند.با اشاره به اتصال نیروگاه 225 مگاواتی زاهدان به شبکه گاز، تاکید کرد: هشت واحد این نیروگاه به شبکه گاز متصل شده و در پیک مصرف روزانه یک میلیون و 400 هزار مترمکعب گاز طبیعی در این واحدها مصرف می شود که به همین نسبت مصرف فرآورده های نفتی کاهش یافته است.

 

موافقت دولت با افزایش سرمایه

شرکت ملی نفت ایران

هیئت وزیران با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران از محل اندوخته سرمایهای موافقت کرد.به گزارش وزارت نفت، هیئت دولت در جلسه عصر یکشنبه (۳۰ تیرماه) به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری، با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران از محل اندوخته سرمایهای تا سقف مبلغ یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال منقسم به ۱۲۸ میلیون و ۴۸۶ هزار سهم ۱۰ میلیون ریالی موافقت کرد.هیئت وزیران همچنین با هدف راهبری توسعه سواحل مکران و به منظور بهرهبرداری کامل از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهرهمندی جامعه محلی و استفاده از سرمایهها و فرصتهای بینالمللی، تشکیل شورای توسعه سواحل مکران را به تصویب رساند.

راهبرد جدید افزایش صادرات برق به عراق

مدیرعامل شرکت برق منطقهای غرب از ارائه راهبرد جدید شرکت توانیر برای افزایش ظرفیت صادرات برق به عراق خبر داد و گفت: ظرفیت صادرات برق از 600 مگاوات به دو برابر مقدار فعلی وجود دارد.علی اسدی در گفتوگو با فارس، در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر چه میزان برق از برق منطقهای غرب کشور به عراق صادر میشود، گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از انرژی صادر شده کل کشور به کشورهای همسایه، از طریق شبکه برق غرب انجام میگیرد.اسدی از ارائه راهبرد جدید شرکت توانیر برای افزایش ظرفیت صادرات برق به عراق خبر داد و اعلام کرد: که با افزایش ظرفیت تولید و توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع منطقه پتانسیل افزایش ظرفیت صادراتی از 600 مگاوات به دو برابر مقدار فعلی وجود دارد.

روند صعودی مصرف برق در کشور

همزمان با افزایش دما در نقاط مختلف کشور، پیک مصرف برق پس از ۱۶ روز دوباره وارد کانال ۵۶ هزار مگاوات شد.به گزارش وزارت نیرو ، روز گذشته در ساعت ۱۶:۱۹ دقیقه پیک مصرف برق کشور به ۵۶ هزار و ۴۵۹ مگاوات رسید که این رقم بیشترین میزان مصرف برق کشور در پیک تابستان امسال بوده است.تمامی مبادلات برق کشور روز گذشته در زمان پیک حدود یک هزار و ۶۵۹ مگاوات بوده است که از این میزان یک هزار و ۳۷۸ مگاوات مربوط به صادرات و ۴۰ مگاوات مربوط به واردات برق بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

گروه انرژی: سکاندار وزارت نیرو برای نخستین بار در مورد بیتکوین اظهارنظر کرد. استخراج رمز ارزها حدود یک ماه است که با گرم شدن هوا و افزایش میزان مصرف برق به یکی از بحثهای داغ روز تبدیل شده است. تب استخراج بیتکوین نهتنها صرافیها و واحدهای صنعتی تولیدی را در برگرفته، حتی به گاوداریها، مزارع، ادارات، مساجد و مدارس رسیده است. گزارشهای بینالمللی نشان میدهد استخراج ارزهای مجازی در ایران مهمانهای ناخواندهای هم داشته و پای چینیها و روسها به دایره استخراجکنندگان بیتکوین باز شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با به رسمیت شناختن صنعت «بیت کوین» خبر داد و گفت: مقرر شد قیمت برق برای این صنعت معادل برق صادراتی محاسبه شود.

الیاس حضرتی در گفتگو با مهر، جزییات جلسه کمیسیون اقتصادی در مورد ارزهای دیجیتال را تشریح کرد.وی اظهار داشت: مسئولان وزارت اطلاعات، وزارت اقتصاد و پدافند غیرعامل در این جلسه حضور یافته بودند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه متاسفانه ما در مواجهه با پدیده های جدید بسیار کند عمل کرده و تجارب خوبی در زمینه برخورد با پدیده های نو نداریم، افزود: همیشه راه مقابله، دستگیری و جمع آوری را انتخاب کرده ایم در حالی که در پدیده های نو امکان مقابله وجود ندارد اما امکان زیادی برای مدیریت وجود دارد.

حضرتی در مورد راهکارهای تامین برق ارزان برای «بیت کوین»، گفت: گاز ارزان در کشور ما وجود دارد که تلف می شود و عملاً مشتری نیز ندارد می توان نیروگاه های گازی که تبدیل به برق می شود در سطح وسیع ایجاد کرد و نسبت به تولید برق ارزان اقدام نمود و از آن برق ارزهای دیجیتال و بیت کوین را تولید نمود.

وی گفت: از این طریق می توان نسبت به خرید ارز در این اوضاع و احوال تحریم و مشکلات ارزی اقدام نمود و برای جوانان اشتغال ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نگرانی دستگاه های امنیتی، گفت: دستگاه های امنیتی نسبت به ضربه خوردن ارزش پول ملی، خروج ارز، اتلاف سرمایه مردم، نگرانی هایی داشته اند زیرا نوسانات بیت کوین به مراتب از نوسانات سکه و ارز بیشتر است و ممکن است موجب مالباختگی برخی مردم شود و مردم یقه دولت را بگیرند که چون دولت این صنعت را به رسمیت شناخته است و مردم اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و دولت مجبور شود ضرر و زیان آنها را بپردازد.

حضرتی اضافه کرد: ما معتقدیم باید «بیت کوین» را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت و از درآمدهای مالیاتی و گمرکی آن استفاده کرد.

وی اظهار داشت: روز گذشته کمیسیون اقتصادی دولت تشکیل جلسه داده و بخشی از مسائل مربوط به «بیت کوین» را مورد بررسی دقیق قرار داد. در این کمیسیون، بیت کوین به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته شده و این امر مصوب شده است و همچنین مقرر شد قیمت برق برای این صنعت معادل برق صادراتی محاسبه شود که البته ما نسبت به این موضوع انتقاداتی داریم و معتقدیم این نگاه مانع توسعه این صنعت می شود. احتمالاً این مصوبه به زودی به هیئت دولت ارائه خواهد شد.

  • سازوکار استخراج رمز ارزها نهایی میشود

    همچنین فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسهای که در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر نیرو و وزیر صمت برای بررسی موضوع رمز ارزها برگزار شد، اظهار کرد: استخراج رمز ارزها در کمیسیون دولت به عنوان یک صنعت شناخته و پیشنهاد شده برق مصرفی آن با تعرفه متوسط صادراتی محاسبه شود.

    وی افزود: مجوزهای مربوطه از طرف وزارت صمت صادر خواهد شد و ما با این موضوع برخورد فعال داریم و این در حالیست که استفاده از این رمزارزها در برخی از کشورها ممنوع است.

    دژپسند ادامه داد: محدودیتهای دیگری از جمله محدودیت در زمان اوج مصرف برق برای استخراج رمزارزها در نظر گرفته شده است.

    وزیر اقتصاد در پایان اظهار کرد: احتمالا تا هفته آینده این موضوع در دولت مطرح و پس از تصویب جزئیات سازوکار استخراج رمزارزها ابلاغ خواهد شد؛ بنابراین گزارش در جلسه کمیسیون اقتصادی، اعضای این کمیسیون به فرصتها و تهدیدهای استخراج رمزارزها پرداختند.

  • موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با نرخ صادراتی برق رمزارزها

    اخیرا حائری معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دستگاههای استخراج ارز دیجیتال از مصرف برق و استهلاک بالایی برخوردار هستند، عنوان کرد: استخرج ارز دیجیتال مجاز نیازمند دریافت مجوز است، بنابراین برق مصرفی مراکزی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند غیرمجاز است.

    در امور برق و انرژی گفت: پس از بررسیهای به عمل آمده در کمیسیون اقتصادی دولت، اتخاذ نرخ صادراتی برق برای ارز مجازی مورد موافقت قرار گرفته و در انتظار تصویب هیئت دولت است.

نایبرئیس اتاق اصناف ایران معتقد است که عدم افزایش قیمت رسمی نان، واحدهای نانوایی را به سمت گرانفروشی سوق داده است. وی ضمن تایید نرخهای متفاوت نان در تهران ابراز کرد که جرائم و بازرسیهای فعلی جوابگوی جلوگیری از تخلفات نیست.مجتبی صفایی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت قیمت نان اظهار کرد: اتاق اصناف در سالهای اخیر بارها پیگیر افزایش قیمت نان بوده است و نمیتوان بدون دلیل و استدلال منطقی قیمتها را سرکوب کرد.وی ادامه داد: عدم افزایش قیمت نان بدون توجه به رشد مؤلفههای تأثیرگذار بر هزینه تولید، نانواییها را به سمت تخلفاتی همچون کمفروشی و گرانفروشی سوق میدهد؛ از این رو اگر دولت به دنبال افزایش قیمت نان نیست، باید از رشد هزینه مؤلفههای تأثیرگذار بر قیمت نان جلوگیری کند.

رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران با بیان اینکه وزارت ارشاد برای تولید دفتر مشق کاغذ در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمیدهد، گفت: فرآیند تولید دفتر مشق از چند ماه گذشته آغاز شده و پیشبینیها بر آن است که بازار با کمبودی مواجه نخواهد بود اما قیمت تمام شده محصولات رشد قابلتوجهی داشته است.جلیل غفاری رهبر در گفتوگو با ایسنا، گفت: اعضای اتحادیه صحاف شهرستان تهران انواع دفتر مشق، دفتر روزنامه و انواع سررسید را تولید میکنند که از ابتدای اردیبهشتماه برنامه طراحی و تولید را در دستور کار خود قرار میدهند.وی ادامه داد: با ایجاد مشکلاتی در بازار کاغذ، اتحادیه رایزنی و درخواستهایی از وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته که متأسفانه وزارت ارشاد اعلام کرده کاغذ دولتی به تولید دفتر مشق اختصاص نمیدهد و وزارت صنعت نتوانست ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تجار برای واردات کاغذ قرار دهد.

اختصاص ۱۰هزار میلیارد ریال تسهیلات

برای خرید محصولات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص ۱۰ هزارمیلیارد ریال تسهیلات به سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی خبر داد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد گفت: دولت با توجه به لزوم تأمین نقدینگی مورد نیاز برای خرید به موقع محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، با اختصاص مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانکهای عامل به سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی موافقت کرد.

بازار مناسب و تعلیق خرید تضمینی پنبه

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی کشت حدود ۸۲ هزار هکتار پنبه بود که با رشد ۶ درصدی نسبت به این برنامهریزی، ۸۶ هزار و ۸۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت پنبه رفت و این میزان نسبت به سال گذشته، رشد حدود ۲۰ درصدی داشت.ابراهیم هزارجریبی به ایسنا، گفت: البته در تولید پنبه نیز با همین میزان رشد مواجه هستیم چرا که امسال پیشبینی میشود حدود ۲۰۰ هزار تن پنبه وش برداشت شود که از آن حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه محلوج (حلاجی شده یا الیاف پنبه) تولید خواهد شد که این میزان نسبت به تولید ۵۰ هزار تنی پارسال، رشد ۲۰ درصدی را نشان میدهد.

ماشینآلات کشت زعفران در کشور

بومی سازی شد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: دستگاه کاشت زعفران را در کشور بومی سازی کردیم، امسال به دنبال این هستیم که برداشت این گیاه دارویی را هم به صورت مکانیزه در دستور کار قرار دهیم و ماشین مورد نیاز این گیاه را که خاستگاه آن در ایران است به صورت بومی تولید کنیم.به گزارش ایانا، کامبیز عباسی در رابطه با تامین ماشین آلات کشت زعفران در کشور اظهار کرد: در حوزه زعفران مکانیزاسیون توفیقات بسیار خوبی داشته و نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار کشت زعفران در سال زراعی جدید به صورت مکانیزه انجام شده است.وی افزود: دستگاه کاشت زعفران را در کشور بومی سازی کردیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم تا به دست کشاورزان برسانند و این روند به درستی انجام شد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مطرح کرد؛
 

گروه اصناف: ملکی گفت: خروج دام از مرزهای کشور بر افزایش قیمت گوشت در بازار دامن زده است.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار گوشت اظهار کرد: با توجه به گرمای شدید هوا، رکود سنگینی بر بازار حاکم است.

علی اصغر ملکی افزود: بنابر آخرین اطلاعات، تعدادی دام در حال خروج از مرزهای کشور بوده که این امر در هفتههای گذشته تا حدودی بر افزایش قیمت گوشت در بازار دامن زده است.

به گفته ملکی، هم اکنون هر کیلوشقه گوسفندی بدون دنبه با افزایش ۲ هزار تومانی با نرخ ۹۳ تا ۹۴ هزار به مغازه دار و ۱۰۳ تا ۱۰۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه میشود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه قاچاق دام تا حدودی منجر به تلاطم قیمت گوشت در بازار شده است، بیان کرد: هم اکنون برخی دلالان به سبب ورود حجاج و عید قربان دامهای خود را در دامداریها نگهداری میکنند تا بتوانند با قیمتهای بهتری در بازار به فروش رسانند.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براساس تجربه سنوات قبل، همه ساله از چند روز مانده به عید قربان، قیمت دام زنده با نوساناتی در بازار روبرو میشود که امسال خروج دام از مرزهای غربی و جنوب به سمت عراق مزید بر علت است تا دامداران با نرخهای بالایی اقدام به عرضه دام در بازار کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان با اشاره به اینکه دامداران همچنان به فروش دام با نرخ سال گذشته در بازار اصرار دارند، تصریح کرد: با وجود بارندگیهای اخیر و شرایط مساعد علوفه در صحرا و مراتع، دامداران میبایست تا حدودی قیمت دام بر مراتع را تعدیل دهند، در حالیکه آنها به سبب خرید دام با دلار از سوی خریداران خارجی همچنان به عرضه دام با نرخهای بالا تمایل دارند.

  • قیمت هر کیلو دام سبک برای عید قربان بین ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان است

    پیش از این محمد امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفته بود: عدهای سوءاستفاده میکنند و دنبال منافع زودگذر خود هستند و ما شب عید نیز ۳۰ نفر را در میدان بهمن با دستور قضائی دستگیر کردیم، چرا که با واسطهگری به دنبال افزایش قیمتها و استفاده خود هستند.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تأکید کرد: در حال حاضر برنامههایی را برای قانونمند کردن و ساماندهی میدان بهمن داریم که به زودی اجرایی خواهد شد.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر عرضه دام سبک و سنگین در عید قربان گفت: یکصد مرکز عرضه دام سبک و سنگین در استان تهران راهاندازی خواهد شد که ۴۲ مرکز آن تنها در شهر تهران است.

    به گفته وی: بخش اعظمی از غرفه ها به عشایر و دامداران داده خواهد شد و ما هر چه بتوانیم واسطهها را در این زمینه کم کنیم، قطعاً شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود.

    وی یادآور شد: ما سال گذشته ۵۰ هزار رأس دام زنده برای ایام عید قربان در نظر گرفتیم که تنها ۳۷ هزار رأس آن مصرف شد و امسال نیز همین تعداد را برای عرضه دام در نظر گرفتهایم.

    امامی امین در پاسخ به پرسشی مبنی بر قیمت عرضه دام در ایام عید قربان گفت: آنچه که سازمان عشایری به ما اعلام کرده است، باید در عید قربان قیمت هر کیلو دام سبک بین ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان باشد.

یکی از درمان های فشار خون قرص لورازتان است که قریب به یک سال است که در جهان سرطانزا شناخته شده اما تا همین چند روز پیش در کشور به عنوان دوای درد فروخته می شد و بیماران مبتلا به فشار خون را در معرض سرطان قرار می داد.

به گزارش خانه ملت، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: گفته اند که هر کشوری اگر این ماده افزودنی را از فلان کشور گرفته، بداند این ماده یک مقدار غلظتش زیادی است و تنها در یک حدی استفاده آن مجاز است اما اگر از آن حد تجاوز کند برای افراد ضررده است. حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس که خود مصرف کننده قرص لورازتان است، می گوید: یکی از همکاران پزشک در مجلس که متخصص این دارو هم است به محض اطلاع از مصرف بنده از این دارو، به من گفتند این دارو را دیگر مصرف نکنید! حیدرعلی عابدی نیز که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است هم در این زمینه می افزاید: ماده اولیه این دارو از هند وارد شده به نام نیتروزامین است که خود شرکت بعد از مدتی توصیه کرده اگر داروی جایگزینی است بهتر است که از آن استفاده شود. اتحادیه اروپا هم در بهمن 97 پروانه ثبت لوزارتان و والزارتان این شرکت هندی را تا آینده ای نامعلوم به حالت تعلیق درآورد. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا هم این گروه از داروها را از بازار خود جمع آوری کرد. اما سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت در کشور 6 ماه تمام با وجود دست به دست شدن لوزارتان بین بیماران و داروخانه ها، سکوت کرد. با این حال رئیس سازمان غذا و دارو می گوید: تاخیر این سازمان در جمع آوری داروی لوزارتان تولید یک شرکت داخلی با ماده اولیه سرطان زا به طور کامل نادرست است. نوبخت از تحقیق و تفحص بر سر زمان جمع آوری این دارو خبر می دهد و می گوید: ما هم معتقدیم اگر قصوری در این قسمت باشد، اصلا قابل دفاع نیست. حاجی دلیگانی تاکید می کند: انتظار ما اینست که در وهله اول کمیسیون بهداشت و درمان به این موضوع ورود کند و اگر این کار را انجام ندهد و موضوع را روشن کند و کسانی را که اهمال کردند معرفی نکند، خودمان به این قضیه ورود می کنیم. محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس هم می گوید حتما ما به این موضوع ورود می کنیم به ویژه اگر کوتاهی و تقصیری در زمان رسیدگی بوده حتما ورود می کنیم برای پیشگیری و مقابله با چنین فسادهایی.