مهاجران به رگبار بسته شدند؛

تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر مرزی الپاسو تگزاس ۲۰ کشته و ۲۶ مجروح برجای گذاشته است. پلیس آمار دقیق قربانیان را هنوز اعلام نکرده اما گفته یک مرد بیست و چند ساله سفیدپوست را در همین رابطه بازداشت کرده است. الپاسو در نزدیکی مرز مکزیک واقع شده است. به گزارش ایسنا، مراکز بهداشتی که مجروحان این تیراندازی را پذیرش کردهاند از آمار ۲۶ مجروح به رسانهها گفته و خبر دادهاند که حال ۹ نفر از زخمیها وخیم است. پلیس میگوید، مظنون این تیراندازی را که یک مرد جوان سفیدپوست است بازداشت کرده، جوانی که رسانههای آمریکا هویت او را پاتریک کروشس شناسایی کردهاند. پلیس افزوده است، در حال بررسی صحت و سقم یک بیانیه است که گفته میشود تیرانداز پیش از آغاز حمله برای تشریح دلایل خود در فضای مجازی منتشر کرده است. بیانیهای که هنوز معلوم نیست به مظنون بازداشت شده تعلق دارد یا خیر و در آن آورده شده که این حمله پاسخی است به اشغال آمریکا از سوی مهاجران لاتین تبار. پلیس گفته او را بدون اینکه ماموران پلیس به سویش شلیک کنند، بازداشت کرده است. به گزارش بیبیسی، الپاسو در چند کیلومتری مرز آمریکا با مکزیک قرار دارد و به یکی از امنترین شهرهای جنوب آمریکا شهرت یافته است. تیراندازی در حدود ساعت ۱۱ صبح روز گذشته، سوم اوت، به وقت محلی در مرکز خرید سیلو ویستا روی داد. یک ساعت بعد از آغاز تیراندازی پلیس الپاسو هشداری عمومی در توییتر صادر کرد که طی آن آمده بود پلیس گزارشهای متعددی از "تعدد تیراندازان" دریافت کرده و مشغول پیگیری و جستجوی "منطقه بزرگی" است. اما کمی بعد پلیس اعلام کرد گمان نمیکند تهدید دیگری متوجه مردم منطقه باشد هر چند به عملیات جستجو ادامه خواهد داد. پلیس الپاسو همچنین در توییتی خواستار اهدای خون برای نجات مجروحان شده است. دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا در واکنشی کوتاه به این واقعه آن را "خیلی بد" خوانده و گفته این تیراندازی "کشتههای فراوانی" برجای گذاشته است. رئیسجمهوری آمریکا در توییتر نوشت، با مقامات فدرال، محلی و نیروهای امنیتی در تماس است و تماس تلفنی هم با فرماندار تگزاس داشته و حمایت خود و دولت فدرال را برای تعامل با این حادثه اعلام کرد. این در حالی است که پلیس تگزاس ضمن تایید کشته شدن چند نفر در جریان این واقعه از هویت و تعداد دقیق جان باختگان هنوز گزارشی منتشر نکرده است. بتو آوورک، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده که پیشتر خود شهردار الپاسو بوده با نیمهکاره گذاشتن سفر انتخاباتی خود به این شهر در جنوب تگزاس بازگشته و همچون دیگر دموکراتها یک بار دیگر از ضرورت اصلاح قوانین مالکیت سلاح در کشورش سخن گفته است.

کوری بوکر، سناتور اهل نیوجرسی که او هم همچون آوورک نامزد رقابتهای درونی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری است گفته: "به نظر میرسد آمریکا در حال پذیرفتن این است که وقایعی (تیراندازیها) این چنین دیگر یک امر معمولی است." با وجود این، کن پکستون، دادستان کل ایالت تگزاس اظهار کرده، از نظر او اصلاح قوانین مالکیت اسلحه کمکی به پیشگیری از این واقعه نمیکرده است. او گفته وقتی آدم مسلح "دیوانهای" تصمیم به چنین کاری میگیرد هیچ نیروی پلیسی جلودار او نخواهد بود. از نظر این مقام قضایی بهترین راه این است که افراد آماده دفاع از خود باشند. اکثر قربانیان این تیراندازی مشتریان فروشگاه والمارت بودهاند که در نخستین روز تعطیلات آخر هفته برای خرید به این بزرگترین فروشگاه زنجیرهای جهان رفته بودند.

۸ ماه بعد از اولین معرفی پورشه ۹۱۱ کاررا S ۲۰۲۰ این کمپانی آلمانی اکنون اطلاعاتی در مورد مدلهای کوپه و کانورتیبل آن را ارائه کرده است. تشخیص کاررا استاندارد از مدل S آن کار آسانی نیست زیرا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت آنها این است که کاررا یک لوله اگزوز خروجی در عقب و گوشه داشته در حالی که مدل S دو خروجی اگزوز دارد. با این حال خریداران میتوانند اگزوز اسپرت با دهانه بیضی شکل را به صورت اختیاری انتخاب کنند. همچنین طراحی داخلی هر دو شبیه به هم بوده و هر دو از یک صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی برای نمایش اطلاعات برخوردارند. مدلهای جدید پورشه از امکانات بسیاری برخوردارند. از این ویژگیها میتوان به سیستم تعلیق فعال تطبیقی پورشه با دو حالت اسپرت و عادی اشاره کرد. ترمزها از یک سنسور رطوبت سنج برخوردارند که میتوانند جادههای خیس را شناسایی و سیستم ضد قفل و پایداری را با آن شرایط تنظیم کند. قیمت پورشه 911 کاررا پس از اضافهشدن هزینهی اجباری ۱,۳۵۰ دلاری برای حمل به خارج از اروپا، از ۹۸ هزار و ۷۵۰ دلار شروع میشود. ناگفته نماند پورشه 911 کاررا کانورتیبل با قیمت ۱۱۱ هزار و ۵۵۰ دلار و مدل پایهی کوپه پورشه کاررا S با قیمت ۱۱۴ هزار و ۶۵۰ دلار و کاررا S کابریوله نیز با قیمت ۱۳۴ هزار و ۷۵۰ دلار به بازار عرضه میشوند. مدل معمولی و استاندارد آن دارای یک موتور ۳.۰ لیتری با توربو شارژ دوقلو (Twin Turbo) که قدرتی معادل ۳۷۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۴۴۹ نیوتون متر را تولید و توسط یک جعبه دنده ۸ سرعته دو کلاچه، به چرخها منتقل میکند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۹۸ در روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه خبر داد.

دکتر حسین توکلی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۹۸ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به صورت کارنامه تنظیم شده و کارنامه اولیه این داوطلبان روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروههای آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه ۱۳ تیرماه، آزمون داوطلبان گروه هنر در بعدازظهر پنجشنبه ۱۳ تیر، آزمون داوطلبان گروه علوم تجربی در صبح جمعه ۱۴ تیر و آزمون داوطلبان گروه آزمایشی زبانهای خارجی در بعدازظهر جمعه ۱۴ تیر ۹۸ در ۳۸۱ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۵۱۸ حوزه امتحانی برگزار شد و نتایج نهایی آزمون، نیمه دوم شهریورماه ۹۸ اعلام میشود.

تیم فوتبال ذوب آهن ایران باید در چارچوب دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ به مصاف الاتحاد عربستان برود و درصدد کسب پیروزی است تا بتواند به جمع ۸ تیم برتر آسیا راه یابد.

بلیتهای جایگاه ویژه برای تماشای دیدار تیمهای ذوب آهن و الاتحاد ۲۰۰ درهم، جایگاه اول ۵۰ درهم و جایگاه دوم ۲۰ درهم است. دیدار تیمهای فوتبال الاتحاد عربستان و ذوب آهن ایران دوشنبه چهاردهم مردادماه ساعت ۲۰ برگزار میشود.

ذوبیها که خود را آماده حضور در لیگ برتر ایران میکنند، باید به مصاف الاتحاد بروند که تیم قدرتمندی محسوب میشود. سبزپوشان اصفهانی در لیگ هفدهم به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر رسیدند و به دلیل قهرمانی پرسپولیس و استقلال در جام حذفی، به مرحله پلیآف رفتند و با شکست یک بر صفر الکویت کویت و برد ۳ -۲ الغرافه قطر به مرحله گروهی رسیدند و با تیمهای الزورا عراق، النصر عربستان و الوصل امارات همگروه شدند.