یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

همان طور که همه مسئولان و کارشناسان می گویند کشورمان در شرایط فعلی در یک جنگ اقتصادی نابرابر و ظالمانه قرار دارد که از سوی جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا بر ما تحمیل شده است. بر همین اساس بایستی در آمادگی کامل به سر ببریم و به خصوص به لحاظ روحی و روانی ....در اوج آمادگی قرار داشته باشیم. رسانه ها و دستگاه های تبلیغاتی بهترین بستر برای ایجاد این آمادگی روحی هستند و از همه مهمتر تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی است که باید در نوک پیکان این جبهه تبلیغاتی قرار داشته باشد. اما متاسفانه این دستگاه عریض و طویل و فراگیر نشان داده است که در پاره ای موارد آمادگی حضور در این عرصه را ندارد و نه تنها نمی تواند نشاط و روحیه و شادابی را به جامعه تزریق کند بلکه خود به دستگاهی برای پمپاژ یاس و افسردگی در میان مردم و بینندگان آن تبدیل شده است. سریال «بوی باران» که این شب ها از شبکه یک سیما در یکی از پربیننده ترین ساعت های تلویزیون پخش می شود از همان ابتدا تا به حال که بیش از 40 قسمت آن پخش شده است، سراسر آه و ناله و بیچارگی و درماندگی است و غیر از تزریق یاس و افسردگی به پیکر جامعه حاصل دیگری در بر نداشته است. در این سریال خانم جوانی به نام ترانه که به دنبال اثبات بی گناهی برادرش است که به اتهام قتل یک نفر دیگر در زندان و در آستانه اعدام قرار دارد یکسره در حال عجز و ناله و شکایت از روزگار است و هربار اتفاق ناگوار و تلخی برای او پیش می آید که معما و روایت فیلم را پیچیده تر می کند و اعصاب و روان بیننده را به هم می ریزد و او را – البته اگر تحمل دیدن بقیه سریال را داشت باشد – تا سرحد جنون خشمگین می کند. به عنوان مثال در قسمتی که شنبه شب گذشته پخش شد، یکی از ضد قهرمان های فیلم، یعنی شهرام دونفره همسر ترانه را به قتل می رساند و فرار می کند و در همین هنگام ترانه خودش را به بالین همسر مقتولش می رساند و قتل به گردن او می افتد. این صحنه که در کمال ناشیگری و به گونه ای بسیار خام طراحی و ساخته شده است می توانست با تمهید اندکی به شیوه و شکل مقبول تر و باورپذیرتری ساخته شود و این قدر بیننده را عذاب ندهد و او را منزجر نکند. سریال بوی باران از این صحنه های آزار دهنده کم ندارد و همین امر باعث خواهد شد تا در آینده از آن به عنوان یک سریال ضعیف نام برده شود. از سوی دیگر مضمون و محتوای سریال «بوی باران» خدمات و اقدامات نیروهای امنیتی و قضایی کشور را زیر سئوال برده است و به نوعی این نیروها را ناتوان از حل ابتدایی ترین مسائل مربوط به کشف جرم و جنایت نشان می دهد و همین امر به نوبه خود در جامعه تولید ناامنی و نگرانی خواهد کرد. در این سریال زنی به نام فرشته به قتل رسیده است و تلاش ها برای دستیابی به قاتل فرشته باعث شده است تا 3 نفر دیگر هم کشته شوند و معلوم نیست که تا پایان سریال چند نفر دیگر قرار است کشته شوند. همان طور که در آغاز سخن ذکر شد جامعه این روزها در گیر جنگ اقتصادی با دشمن است و شرایط جنگی نیاز به روحیه شاداب و با نشاط و حماسی دارد و تلویزیون نشان داده است که در پاره ای موارد از قافله جنگ اقتصادی عقب تر از سایرین است. استفاده رسانه ملی از کارگردانان کاربلد و نویسندگان و فیلمنامه نویسان توانمند می تواند این نقیصه را تا حدود زیادی جبران کند.

سرمقاله

جمشید جعفرپور

رئیس کمیسیون  فرهنگی مجلس

اساس انقلابی که در ایران صورت گرفت، مبنی بر اتکا به خود و تکیه به نیروهای لایزال مردمی بود؛ در طی 40 سال که جلو رفتیم، در بسیاری از عرصه ها موفق بودیم چراکه به جای تکیه بر منابع خارجی بر نیروهای داخلی خود تکیه کردیم. یکی از نمونه های بارز همان.... توانمندیهای موشکی و نظامی است چراکه تحریم بودیم و این سلاحها را در اختیار ایران قرار نمیدادند و ناچار به دفاع از کیان کشور بودیم، با کمک نیروهای داخلی و اتکا به دانشمندان جوان نخبه در حوزه فناوری هستهای اقدام به ساخت سلاح کرده و به پیشرفتهای قابل توجهی رسیدیم. در این شرایط تحریم کنونی نیز فرصتی داریم تا بتوانیم به جوانان و پتانسیلهای درون کشور اعتماد کنیم. اگر روحیه خودباختگی درباره محصولات، کالاها و خدمات خارجی داشته باشیم، طبیعی است که با آن علاقه، مرتب به سمت استفاده از آنها میرویم و مجال فرصتی برای جوانان و میدان دادن به آنها برای تولید فراهم نمیشود. مجلس تلاشهایی درباره ممنوعیت استفاده از کالاها و خدماتی که مشابه داخلی دارند کرده است. البته بعضا مدیرانی پیدا میشوند که به کالاهای ساخت داخل اعتماد ندارند و یا ممکن است در مواردی کالای خارجی را با توجه به اینکه دوره طولانیتری تولید میشود، از فناوری پیچیدهتری نیز برخوردار است و کارکرد بهتری دارد انتخاب میکنند. باید فرصتی به کالاهای خود دهیم تا مسیری که خارجیها رفتند را طی کنیم و چنانچه همیشه این فرصت را سلب کنیم، هیچ وقت به شعار انقلاب که "ما میتوانیم است" نمیتوانیم دست پیدا کنیم لذا صحبتی که مقام معظم رهبری فرمودند بر همین مبنا است یعنی زمانی که ما را از دسترسی و دستیابی به موارد مورد نیاز خود محروم کردند، طبیعی است که ابتکار و خلاقیت جوانان و فرصت دادنها آغاز شود تا نیازهای خود را برطرف کنیم.

منبع: خبرآنلاین

آیت الله رییسی خواستار شد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بی دقتی و غفلت برخی افراد در رعایت حجاب لزوما به معنای مخالفت این افراد با ارزش های نظام، اسلام و انقلاب نیست، بر لزوم بازنگری دستگاه های مسئول در عمل به وظایف قانونی خود در زمینه حجاب و عفاف تاکید کرد و به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد که ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه ها در این زمینه، گزارش لازم را ارائه کند.

به گزارش تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی، فرا رسیدن ایام با فضیلت ماه ذی حجه را تبریک گفت و با ابراز امیدواری نسبت به بهره مندی همه مومنان از این ایام نورانی تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری در هفته جاری مورد تاکید قرار دادند، توجه به کار جهادی بود که لازم است این روحیه در کشور بویژه در میان مسئولان و کارگزاران نظام به یک فرهنگ و گفتمان غالب تبدیل شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه، اقدام ایالات متحده آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان را «غیرخردمندانه» توصیف کرد و افزود: تحریم وزیر محترم امورخارجه، نشان دهنده اوج استیصال و به بن بست رسیدن آمریکا و موجب سرزنش همه خردمندان عالم است. بر همین مبنا لازم است برای شکست دادن دشمن در تحقق اهدافش، کار جهادی، شناخت دشمن و تلاش برای افزایش اعتماد به نظام و کارآمدی آن را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و تردید نکنیم که آینده بسیار روشن و موفقیت آمیزی را پیش رو خواهیم داشت.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تاریخ تمدنی کشور ما موضوع حجاب، حیا و عفاف در بین زنان و مردان یک مساله کاملا ریشه دار است و مردم ما همواره در طول تاریخ تمدن خود عفیفانه زندگی کرده اند، خاطرنشان کرد: حجاب یک فریضه مسلم شرعی الهی است اما همچنان که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود در خراسان شمالی فرمودند، نباید تصور کنیم کسی که نسبت به حجاب غفلت یا بی دقتی دارد، لزوما مخالف ارزش های نظام، اسلام و انقلاب است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصویب سند عفاف و حجاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 و تعیین وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی، فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضایی در این زمینه، یادآور شد: در این سند برای 26 دستگاه وظایفی تعیین شده است. به عنوان مثال، وزارت ارشاد 21 وظیفه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 17 وظیفه، وزارت آموزش پرورش 21 وظیفه و سازمان صداوسیما، وزارت کار، وزارت ارتباطات و ... هر یک وظایف فراوانی را به عهده دارند که کمترین آنها 5 وظیفه است.

آیت الله رئیسی افزود: اکنون بعد از گذشت 14 سال باید همه این دستگاه ها بازنگاهی به عملکرد خود داشته باشند تا ببینند آیا به وظایف قانونی خود عمل کرده اند یا خیر که البته به اعتقاد ما به این وظایف عمل نشده است. بر همین مبنا از سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون می خواهم که ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه ها در این زمینه، گزارش لازم را ارائه کند.

وزیر صنعت خبر داد؛

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت، از آمادگی ایران برای حمایت ویژه از فعالیت سرمایه گذاران خارجی در کشورمان خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از وزارت صنعت، رضا رحمانی در دیدار با تعدادی از سرمایهگذاران خارجی فعال در حوزه تولید پنل های خورشیدی، با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های بی نظیر صنعتی و معدنی ایران، گفت: برای فعالیت اثر بخش همه سرمایه گذاران خارجی در نقاط مختلف کشورمان، تمامی مشوق های قانونی را به کار می بندیم.

وی با اشاره به تخصص گروه سرمایهگذاری هندی-آلمانی در حوزه تولید پنل های خورشیدی و راه اندازی نیروگاههای این حوزه، تصریح کرد: این صنعت از چند جهت برای کشور ما حائز اهمیت است که از مهترین عناوین آن می توانیم به فرصت های صادراتی برق تولیدی اشاره کنیم.

رحمانی ادامه داد: علیرغم همه محدودیت ها صنعت ما در حال رشد بوده و نیازمندی کشور به مصرف برق رو به فزونی است، لذا حضور سرمایه گذار خارجی در این بخش می تواند آورده خوبی برای دو طرف داشته باشد.

وزیر صمت تاکید کرد: نه تنها در این صنعت، بلکه در سایر حوزه های صنعتی و معدنی هم فرصت های بی بدیلی برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

رحمانی گفت: یکی از مزیت های مهم کشورمان در همکاری با سرمایه گذاران خارجی وجود نیروی انسانی توانمند ایرانی است که در کنار وجود مواد اولیه مناسب، از لحاظ تامین تجهیزات مورد نیاز هم شرایط برای آغاز فعالیتشان کاملا مهیا است.

وی با اشاره به برخی پیشرفت های صنعتی کشورمان خاطر نشان کرد: صنایع بزرگ فولاد، مس و آلومینیوم ایران در حال توسعه روز افزون هستند و در آینده نزدیک تامین انرژی مورد نیاز این صنایع و بخش های پایین دست آنها مورد توجه خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با دعوت از همه سرمایه گذاران قدرتمند خارجی برای مشارکت در طرح های صنعتی و معدنی ایران، تصریح کرد: برای تسریع در روند فعالیت سرمایهگذاران خارجی تمامی ظرفیت ها و مشوق های قانونی را به کار می بندیم.

رحمانی با اشاره به امنیت بالای سرمایه گذاری در ایران، گفت: هیچ محدودیتی مانع توسعه کشورمان طی 40 ساله گذشته نشده و از این پس هم نخواهد شد.

وی اعلام کرد: فقط در بخش معدن و اکتشافات معدنی امروز ظرفیتی بالغ بر 50 میلیارد تن مواد معدنی قابل استخراج در ایران شناسایی شده که فرصت بسیار مناسبی برای مشارکت سرمایهگذاران داخلی و خارجی است.

وزیر صمت تاکید کرد: اولویت نخست ما فعالسازی همین ظرفیت ها و ممانعت از خام فروشی در این حوزه است، در همین راستا راه اندازی واحدهای صنعتی توانمند برای تبدیل مواد معدنی موجود به محصولات با ارزش افزوده بالا در دستور کار است.

فایننشیال تایمز مدعی شد:
 

گروه انرژی: فایننشیال تایمز در گزارشی به تلاش چین برای خرید نفت از ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از فایننشیال تایمز، مقامهای آمریکایی مدعی شدند که چین راهی را برای دور زدن تحریمها و خرید نفت از ایران پیدا کرده است. این مقام های آمریکایی در ادامه مدعی شدند که اطلاعات دریافتی از طریق ماهوارهها و سازمانهای دریانوردی نفتکشهای چینی متعلق به بانک Kunlun چین نقش پل و یا واسطه را بین ایران و چین بازی میکنند. مقامهای آمریکایی از این بانک به عنوان نهاد کاملا وابسته به شرکت ملی نفت چین نام میبرند و معتقدند که تمام اقدامات این بانک تحت نظارت دولت چین صورت میگیرد. بر این اساس نفتکشها سیستم موقععیت یاب خود را خاموش میکنند تا ردیابی نشوند و همچنین نام خود را تغییر میدهند تا بتوانند نفت را بارگیری کرده و به داخل چین ببرند. این در حالی است که بررسیها توسط دولت آمریکا در مورد این بانک ادامه دارد و مقامهای آمریکایی اعلام کردهاند که هر اقدامی برای دور زدن تحریمهای آمریکا علیه ایران به شدت تنبیه خواهد شد.

رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا:
 

گروه اجتماعی: رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با اعلام مهمترین جرائم اقتصادی در کشور گفت: پروندههای کلان را تا پایان بررسیها نمیتوانیم رسانهای کنیم.

سردار محمدرضا مقیمی (رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره فعالیت این پلیس در برخورد با جرائم اقتصادی گفت: مبارزه با جرائم اقتصادی همانطور که از اسمش مشخص است، در حقیقت در ارتباط با امنیت اقتصادی است و هر اتفاقی در این حوزه در کشور بیفتد، برای ما حساسیت ایجاد کرده و آن را رصد میکنیم.

وی با بیان اینکه در پلیس امنیت اقتصادی بیشتر مراقب این هستیم که اتفاق و جرمی در زمینه اقتصادی شکل نگیرد، ادامه داد: در گذشته بیشتر مبارزه با جرائم را در دستور کار قرار میدادیم، اما در حال حاضر قبل از اینکه جرمی شکل بگیرد، پای کار آمدهایم و فضای اقتصادی جامعه را رصد میکنیم تا اتفاق و مشکلی پیش نیاید. قاعدتا در این رصدها با همه سازمانها، ادارات و وزارتخانههایی که مرتبط با حوزههای اقتصادی هستند، همکار هستیم و سعی میکنیم این همکاری به صورتی باشد که از فعالیت ما احساس امنیت ایجاد شود و آن وزارتخانه و سازمان به ماموریتهای اصلی خود بپردازد. رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تاکید کرد: در حقیقت آنچه که ما در حال حاضر انجام میدهیم، تلاش برای جامعه سالم اقتصادی است تا همه بتوانند کسب و کار مناسب داشته باشند و در این فضا همه به یک میزان بهرهبرداری کنند.

سردار مقیمی با بیان اینکه ما در جریان پروندههای جرائم اقتصادی هستیم، تصریح کرد: عمده جرائم اقتصادی شامل زمینخواری، پولشویی، قاچاق کالا، فرار مالیاتی، وامها و تسهیلات غیرمجاز بانکی و جرائمی است که عنوانهای اقتصادی دارند. در برخورد با هر یک از این عناوین نیز اولویتهایی وجود دارد و ما سعی میکنیم اقدامات لازم را انجام دهیم. بخشبندی ما نیز به این ترتیب است که از آنجا که این جرائم، کلان هستند به نوعی تقسیم میشود، یعنی بخشی از کار در استانها توسط فرماندهی انتظامی استانها انجام میشود و بخشی از کار در بخش ستادی پلیس امنیت اقتصادی انجام میشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بخش مسکن نیز با فرد یا افرادی با عنوان سلطان مسکن مواجه هستیم، ادامه داد: اگر این افراد جرمی مرتکب شوند حتما با آنها برخورد میشود، اما صرف خرید مسکن توسط یک نفر جرم محسوب نمیشود. ما در صورتی ورود میکنیم که جرمی صورت گرفته باشد.

رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در جرائم اقتصادی این است که پروندهها تا قضایی نشود، نمیتوانیم آنها را اعلام کنیم و از آنجا که این پروندهها پروندههای کلان است و به طور مثال هزار میلیاردی است به همین جهت تا زمانی که پرونده بسته نشود، نمیتوانیم موارد را بازگو کنیم و بعضا مسئولان کشوری درباره این پروندهها اظهارنظر میکنند.

گروه بین الملل: دموکراتهای کنگره آمریکا و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تیراندازیهای اخیر در دو ایالت آمریکا را که به کشته شدن ۲۹ تن منجر شد، به لفاظیهای ترامپ درباره مسائل مهاجرتی نسبت دادند.

به گزارش ایسنا، مظنون حادثه تیراندازی در شهر الپاسو ایالت تگزاس فردی ۲۱ ساله به نام "پاتریم وود کروسیوس" است که گفته میشود یک بیانیه نژادپرستانه و ضدمهاجرتی نوشته است. مقامات آمریکایی گفتهاند با این تیراندازی همچون یک پرونده تروریسم داخلی برخورد میکنند و اتهام جرم بر مبنای نفرت علیه گروهی خاص را علیه متهم پرونده مطرح میکنند. منتقدان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بیانیه فرد مسلح را همسو با اظهارات ترامپ درباره مهاجران و مسائل مهاجرتی دانستهاند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، بتو اورورک، نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و نماینده سابق ایالت تگزاس که پس از حادثه تیراندازی کمپینش را ترک کرد و به تگزاس رفت، در گفتگو با شبکه "سی ان ان" گفت، لفاظیهای نژادپرستانه رییس جمهور به جوی که منجر به این تیراندازی شده، دامن زده است.

 
منابع خبری گزارش دادند؛
 

برخی منابع خبری از انفجارهای مهیب در شهر کراسنویارسک روسیه خبر داده و اذعان می کنند ممکن است این انفجارها در انبار کلاهک های هسته ای رخ داده باشد اما منابع محلی این خبر را تایید نکرده اند. به گزارش تجارت به نقال از قدس آنلاین، روستاهای اطراف کراسنویارسک تا شعاع 20 کیلومتر تخلیه شده اند اسپوتنیک نوشت: بر اساس خبرهای رسیده در این منطقه در یکی از انبارها ی نگهداری باروت و مهمات توپخانه ای انفجار و آتش سوزی رخ داده است. طبق اطلاعات سازمان حوادث غیر مترقبه به خاطر این آتش سوزی تقریبا هزار نفر از محل تخلیه شده اند.

متعاقبا وزارت دفاع روسیه کشته شدن یک فرد در حادثه آتش سوزی انبار مهمات در منطقه کراسنویارسک را تکذیب کرد. منبعی در وزارت دفاع روسیه خبر کشته شدن نظامی در آتش سوزی انبار تسلیحات در منطقه کراسنویارسک را رد کرد. وی به خبرنگاران گفت : هیچ نظامی کشته نشده است

ظریف در نشست خبری عنوان کرد:
 

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه گفت: امنیت و پیشرفت ما قابل خرید و فروش نیست چون امنیت و پیشرفت ما از مردم نشات می گیرد؛ هر قدر بر ما فشار آوردند و تحریم کردند با اتکا به مردم پیشرفت کردیم.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در نشست خبری افزود: تحریم وزیر امور خارجه یک کشور یعنی در مذاکره و گفت و گو کم آورده اند. مسیری که آنها پیش گرفته اند هر روز به سمت ناکامی در گفت و گو پیش میرود.

ظریف خاطر نشان کرد: دوران کنونی جهان، دوران سلطه نیست، بازیگران متنوع شدهاند و انسان ها قدرتمند شده اند، قدرت شما خبرنگاران به خاطر افزایش قدرت انسان است. امروز یک خبرنگار می تواند معادلات را جا به جا کند و این واقعیت دنیای امروز ماست.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: رسانه میتواند به آینده جهان شکل بدهد، دوران ابر قدرتها به سر آمده و دوران انسانها، افراد و مردم آغاز شده است و خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته هیچ وقت در کنار قدرت ها نبوده و در کنار مردم بوده است.

  • دوران گفتمان سلطه تمام شده است

    وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی با اشاره به نقشه ریزی تیم بی و شرارت آنها در دنیا، گفت: تیم "بی" امروز در دنیا شرارت به پا می کند؛ درحالی که گفتمان ِگفت و گو، صلح، رعایت قانون، فراگیری همراهی و همکاری و همدلی را ایران مطرح کرده است، برای همین است که امروز ایالات متحده در دنیا تنها است؛ ایالات متحده حتی در حوزه هایی مانند حوزه نظامی که برای دیگران نقش ابرقدرتی دارد، نمی تواند ایجاد ائتلاف کند. کشورها یکی پس از دیگری به رغم ارتباطات خوبی که با ایالات متحده دارند خجالت می کشند اسم شان در یک فهرست همراه ایالات متحده باشد.

    ظریف خاطرنشان کرد: دولت ایالات متحده چنین وضعیتی برای خودش ساخته است. قانون گریزی و قانون شکنی و خلاف رفتار انسانی عمل کردن با جلوگیری از دسترسی مردم به دوا، غذا و دارو و با ایجاد فتنه، ایجاد تنش با ایجاد بحران، کارشان است. هر جا که قدم گذاشتند از افغانستان گرفته که پس از ۱۸ سال الان دارند مذاکره می کنند که با خفت از این کشور خارج شوند تا عراق که حضورشان باعث ایجاد داعش بود تا سوریه که جز بدبختی برای خود و منطقه ایجاد نکردند تا خلیج فارس که هرگاه به این منطقه قدم گذاشتند فقط جنایت مرتکب شده اند که بدترین آنها کشتار ۲۹۰ نفر انسان بیگناه در حمله به ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود. هر جا که رفتند جز خفت ندیدند.

    وی افزود: ایالات متحده که انقدر به جنگ طلبی مینازد، بگوید از جنگ ویتنام تاکنون کدام جنگ را برنده شده است جز گرانادا. آیا این افتخاری برای ابرقدرت دنیاست که در طول ۷۰ سال گذشته تنها یک جنگ را آنهم در مقابل یک کشور ضعیف برنده باشد. هیچ جنگ دیگری را نبرده؛ جنگ ویتنام را باخته است. در منطقه جز نابودی و خسارت ایجاد نکرده است. بپذیریم دوران گفتمان سلطه، ابرقدرتی و دوران گفتمان زورگویی تمام شده است.

    وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی با ابراز تاسف از حادثه چند روز گذشته در چند ایالت آمریکا، اظهارداشت:با مردم آمریکا درگیری نداریم؛ دیروز بسیار ناراحت و متاثر شده ایم که مردم آمریکا، مردم بی گناه گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی شدند؛ گرفتار فرهنگ قلدری و زورمداری شدند. گرفتار فرهنگ تقدیس خشونت شدند. فرهنگی که خشونت و کشتن مردم بیگناه را تقدیس می کند فرهنگی که از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می کند فرهنگ موفقی نیست و در دنیای امروز این گفتمان نمیتواند دوام بیاورد. برای همین مجبورند به تروریسم اقتصادی روی بیاروند.

  • تحریم وزیر خارجه یعنی شکست دیپلماسی

    ظریف تصریح کرد: برای همین مجبورند تحریم کنند. مسئولان یک کشور را تحریم کنند، رهبری معظم انقلاب را تحریم کنند، یک خدمتگزار کوچکی مثل وزیر امور خارجه را تحریم کنند. تحریم وزیر خارجه یعنی چه؟ یعنی شکست در گفت و گو و دیپلماسی؛ یعنی مخالفت در گفت وگو و این تفاوت دو گفتمانی است که امروز در دنیا مشخص شده است و این تفاوت دو گفتمانی است که یک مسیر محتوم را پیش می رود و هر روز به سمت افول گفتمان سلطه پیش میرود.

    وی ادامه داد: دنیای امروز دنیای سلطه نیست بازیگران متنوع شده اند. انسان قدرتمند شده است. قدرت اصحاب رسانه به خاطر قدرت فرد انسانی است. یک خبرنگار با یک برنامه مجازی می تواند دنیا را تسلیم کند. این دنیای امروز و این ارزش رسانه در دنیای امروز ماست و این مسئولیت رسانه در دنیای امروز ماست.

    رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد:کاری که رسانه می تواند انجام دهد به خاطر این جابجا شدن قدرت است. در واقع به خاطر متنوع و متکثر شدن ابزار قدرت این است که خبرنگار و رسانه می تواند به آینده جهان شکل دهد یک فرد می تواند به آینده جهان شکل دهد. دوران قدرت ها به سر آمده دنیای انسان ها، افراد و مردم آغاز شده است و ما خوشحالیم که در طول ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی هیچوقت در کنار قدرت ها نبوده در کنار مردم بوده و سیاست خود را براساس استقلال و تکیه بر مردم خود تعیین کرده است. ارتباطش با مردم دنیا است البته ما طرفدار روابط سالم و مبتنی بر منافع متقابل و مشترک با همه کشورها هستیم.

  • امنیت و پیشرفت ما از مردم ناشی می شود

    ظریف تاکید کرد: مبنای کار ما پیروی از دیگران نیست ما امنیت مان را هیچگاه نخریدیم و هیچگاه نمیخریم. امنیت ما قابل خرید و فروش نیست چون امنیت ما از مردم نشات می گیرد پیشرفت مان را هیچگاه نخریدیم و نخواهیم خرید. چون پیشرفت ما از مردم ما نشات می گیرد هر قدر بر ما فشار آوردند هر قدر بر ما تحریم کردند با اتکا به مردم خود پیشرفت کردیم و بعد آمدند گفتند چرا پیشرفت کردید.

    وی یادآور شد: زمان جنگ تحمیلی هر چه کردیم هرچه خواستیم به ما سلاح ندادند یک سازوکار بین المللی ایجاد کردند برای اینکه مانع فروش سلاح به ایران شوند؛ ما را از ابتداییترین ابزار دفاع از مردم خود محروم کردند. در مقابل شوروی به عراق میگ، فرانسه اگزوسه و میراژ، آمریکا هواپیماهای آواکس را فرستاد و عربستان تمام اطلاعاتش از مناطق جبهه ما را به عراق داد، انگلیس تانک های خود را فرستاد؛ آلمان سلاح های شیمیایی در اختیار عراق قرار داد.

  • ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید

    ظریف ادامه داد: هیچکس به ما ابزار دفاعی نداد. اما با افتخار این جنگ را با تکیه به مردم از سر گذراندیم. کسانی که آنروز فکر می کردند جمهوری اسلامی ظرف یک هفته نابود میشود کجا هستند و صدام کجاست؟ اینها این کارها را انجام دادند و ما اما روی پای خود ایستادیم و امکانات دفاعی خود را ساختیم؛ موشکهای خود را ساختیم؛ توانستیم پهپاد آمریکایی را با موشک تمام ساخت ایرانی سرنگون کنیم حالا می گویید چرا شما ساختید؟ برای اینکه شما نمیتوانید با تحریم مانع پیشرفت ما شوید. با تحریم نمیتوانید جلوی ایرانی را بگیرید.

    رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: در مرحله دوم یک نیروگاه هسته ای یک راکتور تحقیقاتی هسته ای که در دهه ۵۰ ایران ساختند و سپس شروع به سوخت ندادن کردند. بعد مانع شدند دیگران سوخت دهند. خیال کردند ما میگوییم ببخشید نیروگاه و راکتور را می بندیم. چون شما اجازه نفرمودید. اما ما رفتیم و خودمان سوختمان را ساختیم بعد گفتند چرا سوخت ۲۰درصد را ساختید. برای اینکه شما ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید که از شما امنیت میخرند هر چه شما بفرمایید گوش به فرمان هستند.

ظریف؛ نماد دیپلماسی ورزیده و پرتلاش

رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار و گفتوگو کرد. به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای این دیدار با تشکر از اقدامات وزیر امور خارجه کشورمان گفت: شما در این عرصه، مجاهدانه و خستگی ناپذیر عمل کردید و دستاوردهای بسیاری را برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آوردید. رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف را دیپلماتی ورزیده و باهوش خواند و ادامه داد: شما به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، با جدیت، هوشمندی، پشتکار و با اقتدار از مصالح ملی دفاع میکنید و تلاشهای شما در عرصه بینالمللی موثر بوده است که دشمنان ملت دست به تحریم شما زدهاند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار، ضمن تشکر و قدردانی از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در وزارت امور خارجه اظهار داشت: با تمام توان از منافع ملی و حقوق ملت در عرصه بین المللی دفاع و حمایت می کنیم. هفته گذشته، وزارت خزانهداری آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان را تحریم کرد.

دولت موافق حضور زنان در ورزشگاهها است

معاونت حقوقی رئیس جمهور بیان کرد: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاهها است و این مسئله هیچ منع قانونی ندارد.

لعیا جنیدی در گفتوگو با ایلنا، درباره اینکه گفته میشود شرط حضور زنان در ورزشگاهها بستگی به نظر دولت دارد این موضوع تا چه حد در کابینه پیگیری شده است، گفت: دولت موافق ورود خانمها به وزرشگاههاست و میدانم وزرات وزش و جوانان هم همیشه پیگیر این موضوع بوده است. معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: برای ورود خانمها باید یک هماهنگی بین قوا به وجود بیاید. وی در خصوص اینکه عنوان میشود آیا خانمهای علاقهمند به حضور در وزرشگاهها میتوانند از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری کنند، گفت: دستگاه اجرایی ذی ربطش وزارت ورزش و جوانان است اما اگر آنها کمکی را لازم بدانند حتما معاونت حقوقی پیگیری خواهد کرد. جنیدی درباره نظر قانون در خضوص ورود زنان به ورزشگاهها عنوان کرد: کاری به بیرون که چه اتفاقی افتاده است ندارم، از نظر من چیزی که به موجب صریح قانون منع نشده اصل بر جواز است و این یک حکم حقوقی است.

صداوسیما در مورد محرومیت

سیستان وبلوچستان سریال بسازد

رئیس شورای شهر تهران نوشت: مناسب بود صداوسیما بجای ساخت گاندو در تخریب دکتر ظریف، سریالی در مورد محرومیت در سیستان وبلوچستان میساخت. به گزارش خبرگزاری ها، محسن هاشمیرفسنجانی در حساب توئیتر خود نوشت: گاندو تمساحی خاص است که در سد پیشین، در سیستان و بلوچستان زندگی می کند و در روستاهایی فاقد سیستم آب لوله کشی،کودکانی که برای برداشت آب از برکه ها میروند، قربانی گاندو می شوند. وی افزود: مناسب بود صداوسیما بجای ساخت گاندو در تخریب دکتر ظریف، سریالی در مورد محرومیت در سیستان وبلوچستان میساخت.

تجهیز ناوشکن دماوند

به سامانههای راداری پیشرفته

دریادار حسین خانزادی بابیان اینکه تمامی ایراداتی که در نمونههای قبلی ناو شکن دماوند بر طرف شده است گفت: این ناوشکن به سامانههای راداری پیشرفتهای مجهز شده که دستیابی به اهداف دور را میسر میکند. به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم افتتاح مسابقات غواصی بین المللی نظامی ۲۰۱۹ که در جزیره کیش برگزار شد، درباره الحاق ناو شکن دماوند به ناوگان نداجا گفت: ما امسال الحاق ناوشکن دماوند در ناوگان شمال نیروی دریایی را خواهیم داشت. وی افزود: این ناوشکن به طور کامل احیا شده و این کار در مدت ۱۸ ماه انجام شده است. تمامی ایراداتی که در نمونههای قبلی این ناوشکن وجود داشته در ناوشکن دماوند برطرف شده است. این ناوشکن به سامانههای راداری پیشرفتهای مجهز شده که دستیابی به اهداف دور دست را برای آن میسر میکند. فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: این ناوشکن به تسلیحات جدیدی مجهز شده و در حال پیشبینی برای تجهیز ناوشکن دماوند به سیلوهای پرتاب عمودی موشک هستیم.

رفتارهای متناقض

و فریبکارانه دیپلماسی آمریکا

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به تحریم سردار دستگاه دیپلماسی کشورمان توسط آمریکاییها معتقد است این رفتارهای دوگانه کاملا متناقض با اصول دیپلماسی و حقوق بینالمللی است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: علیرغم ادعای آمریکا مبنی بر مذاکره متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که سردار دستگاه دیپلماسی کشورمان را که پیشانی مذاکرات بوده را مورد تحریم قرار میگیرد. این رفتار دوگانه آمریکاییها کاملا متناقض با اصول دیپلماسی و حقوق بینالمللی است! وی افزود: مگر میشود دنبال مذاکره بود ولی مسئول دیپلماسی مذاکره کننده را تحریم کرد. نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکاییها مذاکرات قبلی را بر هم زدند و حال به دنبال مذاکره مجدد هستند و در این رفتار با دروغگویی و فریب جناب آقای دکتر ظریف را تحریم میکنند. البته سناریو و سریالهای تکراری تحریم و فشار حداکثری آمریکاییها بر ایران هیچ کاربردی ندارد و ایران با رویکردها و ابتکاراتی که بر فضای منطقهای و بینالمللی به دست گرفته است به این سریالهای تکراری جهتدهی جدیدی خواهد داد.

تجارت فرصت اقتصادی بازسازی کشورهای منطقه را بررسی می کند؛

 

گروه اقتصاد کلان: در حالی که کشور با بیکاری فزاینده روبرو است و از طرفی نیروی کار متخصص و تحصیلکرده بسیاری در کشور وجود دارد و از طرفی کشورهای منطقه همچون سوریه و عراق و افغانستان به دلیل خرابی های ناشی از جنگ های منطقه نیاز فوری به بازسازی و نوسازی در همه زمینه ها و حوزه های عمرانی دارند لذا مسئولان و دست اندرکاران می توانند با لحاظ تمهیداتی از این فرصت طلایی استفاده کنند و ضمن اقدام برای کاهش بیکاری، زمینه ورود ارز به کشور را نیز فراهم سازند. البته هرازگاهی در این مورد بحث و گفت و گو در می گیرد اما هیچ گاه به طور کامل و قطعی از این فرصت و موقعیت ممتاز استفاده نشده است.

  • فرصتی منحصر به فرد

    در این ارتباط رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: سوریه اکنون نیاز به بازسازی دارد که این موضوع، فرصت مناسبی برای شرکتها به ویژه بخش خصوصی ایران در بازار سوریه است.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما؛ حسن دانایی فر در حاشیه همایش آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری و تجارت با سوریه گفت: تجربه خوبی از همکاری در روابط اقتصادی با عراق داشتیم که میتوانیم این تجربه گرانبها را به رابطه با سوریه نیز منتقل کنیم. وی اضافه کرد: سوریه که جغرافیای منحصر به فردی در آبهای مدیترانه، جنوب اروپا، شمال آفریقا و جهان عرب دارد، نیازمند بازسازی است که در این باره سازماندهیها و صحبتهایی در سطح سیاسی و اجرایی به عمل آمده و هماهنگیهایی نیز صورت گرفته است تا بخش خصوصی ما از این فرصت استفاده کند. دانایی فر افزود: همایش آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری و تجارت با سوریه، بخش خصوصی ما را با نیازهای سوریه آشنا و زمینهای فراهم میکند که بتوانیم در سوریه حضور موثرتری داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه در همه زمینههای اقتصادی، صنعتی و تجاری به ویژه در زمینه خدمات فنی و مهندسی میتوانیم با سوریها همکاری کنیم گفت: شرکتهای ایرانی میتوانند در صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازسازی صنایع و کشاورزی تجربهها و توانمندیهای خود را به سوریه انتقال دهند ضمن اینکه از نظر سیاسی زمینه برای فعالیت شرکتهای ایرانی در سوریه فراهم است. رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: بنا نیست در سوریه سرمایه گذاری کنیم و یا مبالغی را آنجا هزینه کنیم بلکه بناست از امکانات شرکتهای خصوصی برای اجرای طرحها در سوریه استفاده و ارزآوری کنیم، زیرا بسیاری در منطقه و دنیا منتظرند وارد بازار سوریه شوند. وی گفت: شرایط کنونی به گونهای است که شرکتهای ما برای حضور در بازار سوریه در اولویت هستند و سوریها نیز آمادگی دارند از شرکتهای ما استقبال کنند.

  • توان صدور خدمات فنی و مهندسی سالیانه ۲۵ میلیارد دلار

    توان صدور خدمات فنی و مهندسی رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد که در صورت تحقق بخشی از نیاز کشور به ارز را جبران خواهد کرد. در این رابطه هفته گذشته دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران گفت: توان صدور خدمات فنی و مهندسی، سالیانه ۲۵ میلیارد دلار است. بهمن صالحی در نشست با نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تعیین استراتژی برای انجمن را از ساختارهای اصلی این نهاد تخصصی عنوان کرد. وی تاکید کرد: باید قانون رفع موانع تولید برای این انجمن از طریق دستاندرکاران دولتی لحاظ شود. صالحی، صدور خدمات فنی و مهندسی و کسب درآمد برای کشور در شرایط موجود را وظیفه ملی برشمرد و گفت: جامعه مهندسان مشاور به عنوان نهادی مطالعاتی، پژوهشی، طراحی و تولید محتوا میتواند ما را در رسیدن به این اهداف یاری کند. وی، برقراری و تقویت اعتبار انجمن در بازارهای خارجی را لازمه کار برشمرد و گفت: داشتن سیستم و تعیین راهبرد از ارکان مهم فعالیت های انجمن است تا شاهد اثرگذاری مطلوب و هم افزایی بیشتری باشیم. در این جلسه همچنین، عضو هیأت رئیسه جامعه مهندسان مشاور گفت: مهندسان مشاور، لوکوموتیو صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به شمار می روند. اسماعیل مسگرپور اظهار داشت: مجموعه مشاوران با پرداخت مالیات به دولت باید خدمات دریافت کنند که چنین نیست و دولت خود را وام دار مالیات دهندگان نمی داند.وی تأکید کرد: در صورت همکاری نهادهای دولتی و حمایت های داخل و خارج از کشور با افزایش درآمد، پرداخت مالیات هم انجام خواهد شد.عضو جامعه مهندسان مشاور کشور تأکید کرد: باید مسئولان را ترغیب کرد تا به صادرات خدمات فنی و مهندسی با توان قابل توجه شرکت های ایرانی به کشورهای هدف، توجه ویژه ای داشته باشند.

  • صادرات خدمات فنی و مهندسی به دلیل گرفتاریهای داخلی فراموش شده است

    حل نشدن مشکل ضمانتنامهها، مشوقهای صادراتی و تنگناهای داخلی اعمالشده از سوی بانکها و سازمان امور مالیاتی، مسائلی هستند که به عقیده انصاری اگر حل شوند، صادرات خدمات فنی و مهندسی هم رونق مییابد. در این زمینه محمدرضا انصاری ماه گذشته، رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید کرد که صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر بهخصوص کشورهای همسایه تقریباً فراموش شده است. انصاری حل این مشکل و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را در گروی حل 3 مسئله میداند: حل شدن مسئله ضمانتنامهها، مشوقهای صادراتی و رفع تنگناهای داخلی برای صادرکنندگان. او توضیح میدهد: ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی از ایران به کشورهای همسایه که در رأس آن عراق، افغانستان و قطر قرار دارد بسیار بالاست؛ اما ازآنجاییکه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی درگیر مسائل داخلی خود در داخل کشور شدهاند، بنابراین دیگر فرصتی برای تمرکز بر توسعه بازارهای صادراتی و گسترش مراودات تجاری باقی نمیماند.

 

 

 
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تشریح کرد؛

گروه تجارت: رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره عملکرد سامانه رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالا به صورت روزانه گفت: این سامانه در فاز اول حداقل قیمت،حداکثر قیمت و قیمت عرف ۱۰۰ قلم کالا را به صورت روزانه به مردم می رساند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی با شبکه خبر گفت: یکی از مبانی دولت الکترونیک در شفافیت و به روزرسانی ایجاد سامانه هاست که قطعا می تواند در رصد قیمت ها کمک کند اما تا سامانه جامع الکترونیک فراهم نباشد بدون صندوق مکانیزه فروش اهداف سامانه ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. باستانی گفت: از نظر کلی ایجاد سامانه ها برای رصد قیمت ها یک قدم به جلو است بنابراین می توان گفت: کلیات مثبت است اما مستلزم فراهم شدن زیرساخت های لازم است. او افزود: سامانه جامع تجارت تکلیف قانونی وزارت صمت است و تا زمانی که این سامانه جامع ایجاد نشود سامانه رصد قیمت در عمل تحقق نخواهد یافت. باستانی افزود: سامانه جامع تجارت الکترونیکی تکلیف قانونی است که 8 سال از زمان ایجاد آن می گذرد بنابراین نیاز است که دستگاه های باقی مانده به این سامانه متصل شوند.

  • مردم خودشان مدیریت کنند

    عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره عملکرد سامانه رصد قیمت 100 قلم کالا به صورت روزانه گفت: این سامانه در فاز اول حداقل قیمت،حداکثر قیمت و قیمت عرف 100 قلم کالا را به صورت روزانه به مردم می رساند. مردم از طریق اپلیکیشن های موجود و سامانه 124 از طریق وب سامانه را رصد کنند.

    خدمات پس از فروش نیز در آینده در قالب یک سامانه یکپارچه به مردم ارائه می شود. در آینده کالاهای دیگر به این سامانه اضافه می شود. چگونگی استفاده از سامانه برای اطلاع از قیمت کالاها می تواند مردم را در خرید هدایت کند و از توان مردم برای نظارت بر بازاز کمک می گیرد. تابش افزود: با شفافیتی که برای مصرف کنندگان ایجاد می کنیم مردم می توانند با استفاده از این سامانه خرید خود را مدیریت کنند. رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: این سامانه خدمتی به مصرف کننده برای رصد قیمت کالاهاست. برای کالا دو نوع قیمت گذاری داریم: 25 قلم کالاهایی هستند که بر اساس ارز 4200 تومانی و بقیه کالاها خوداظهاری هستند که بر اساس فرمولی که در اختیار تولید کننده است در سامانه بارگذاری می شوند. بر اساس اطلاعات موجود یکی از کارکردهای سامانه این است که تخلفات را گزارش می دهد اما فقط قیمت در اصناف رصد نمی شود بلکه قیمت کالاها از مبدا تا مقصد رصد تا رسیدن به دست مصرف کننده رصد می شود و قیمت مصوب در حلفه تولید تا مصرف رصد می شود.

    تابش گفت: ملاک برای ما قیمت عرف سامانه است که در 25 قلم کالا قیمت مصوب و در سایر اقلام قیمت عرف در سامانه 124 اعلام می شود. وی افزود: قیمت گذاری کالا به طور معمول در سازمان حمایت انجام می شود و راه اندازی سامانه برای خدمت به مصرف کننده و هدایت او به سمت قیمت عرف و واقعی کالاست.

    رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: این سامانه از شرایط موجود به نفع مصرف کننده و سازمان های موجود که سیاست گذاری ها را انجام می دهند، استفاده می کند.

    او افزود: با توجه به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی کمبود نیرو و بودجه پذیرفتنی است و می توانیم با توجه به در نظر گرفتن رفاه مردم خروجی کار را افزایش دهیم.

  • اجرای آزمایشی

    تابش با بیان اینکه موجودی، قیمت و مشکلات مردم در این سامانه رصد و برطرف می شود، افزود: با این سامانه قرار است مردم به سمت خرید با قیمت واقعی هدایت شوند و می توانند بیشترین و کمترین قیمت کالا را رصد کنند که با این هدف خروجی سامانه مثبت خواهد شد. او افزود: این سامانه به صورت آزمایشی اجرایی شده است و به تدریج آماده و کامل تر خواهد شد بر این اساس درج قیمت 100 قلم کالا الزامی و باید با قیمت عرف سامانه 124 یکی باشد. تابش درباره صندوق های مکانیزه گفت: تنظیم بازار از تامین کالا شروع می شود و در مرحله دوم بازرسی مطرح می شود بنابراین هرچه تامین دقیق تر و بهتر باشد بازرسی ها با مشکلات کمتری انجام می شود. سامانه جامع تجارت نیز در وزارت صمت عملیاتی شده است و در حال فعالیت است اما برای اجرای کامل آن باید سامانه های دیگر در دستگاه های اجرایی نیز از طریق وب به سامانه جامع وصل و تبادل اطلاعات انجام شوند. تابش گفت: در100 قلم کالاهایی با منشا ارز 4200 تومانی و .. وجود دارد و قالب کالاهای اساسی مورد نیاز مردم رصد قیمتی می شوند.

    او افزود: نوع کالایی که مشخص می شود بر اساس قیمت عرف است و دامنه قیمت ها مصرف کننده را از بازه قیمتی آگاه می کند بنابراین تمام اتفاقاتی که به تخلفات صنفی دامن بزند در این سامانه رصد می شود.

  • تلاش برای صفر شدن تخلفات

    مجتبی صفایی سخنگوی اتاق اصناف دیگر مهمان برنامه گفت: بعد از سیر نظارت بر قیمت کالاها اتاق اصناف در نظر دارد ورود بازرسین و رصد کالا ها را نیز با در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده در نظر بگیرد.

    این سامانه با هدف کاهش تخلفات ایجاد شده است و با توجه به اینکه 3 درصد واحدهای صنفی با توجه به آمارهای پروانه کسب متخلف هستند درصدد جلوگیری از این تخلفات تا صفر شدن تخلفات هستیم.

اظهارات کارشناسان نشان میدهد؛
 

گروه اصناف: آمارها نشان میدهد در یک سال گذشته قیمت گوشت قرمز به سبب رشد چشمگیر قیمت، از سبد بسیاری از خانوار حذف شده است. این امر بدان معناست که تلاشهای دولت برای کاهش قیمت چندان مثمر نبوده است. در اول مرداد امسال رئیس جمهور در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گزارشهای ارائه شده در مورد دامهای وارداتی به کشور طی ماههای گذشته اشاره کرده و گفت: در مقطعی بنابر شایعات مربوط به صادرات دام زنده از کشور قیمت گوشت افزایش یافت، اما با وجود اقدامات مناسبی که در زمینه واردات دام انجام شد قیمت گوشت هنوز متعادل نیست و بنابر اذعان وزیر جهاد کشاورزی حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت اضافه است که پس از مشخص شدن مشکل باید آن را حل کرد.

آخرین آمار مرکز آمار پیرامون تورم اقلام خوراکی نشان میدهد که قیمت گوشت گوسفند و گوساله در یک سال اخیر به ترتیب ۱۰۴ و ۱۱۹ درصد رشد داشته است این در حالی است که در هفتم خرداد امسال و با آغاز اوج گیری قیمت گوشت قرمز صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم از کشور ممنوع و در دی ماه سال گذشته واردات دام زنده از رومانی و گوشت قرمز از سایر کشورها به منظور تنظیم بازار آغاز شد.

  • حلقههای واسط تنها عامل گرانی گوشت در بازار

    سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از فاصله چشم گیر قیمت گوشت از تولید تا مصرف، اظهار کرد: در مواقعی که قیمت گوشت قرمز در بالاترین حد خود در بازار قرار دارد اختلاف قیمت درب دامداری تا توزیع حداقل ۵۰ درصد است که این امر موجب شده این قلم کالای خوراکی از سفره بسیاری از خانوارها حذف شود.

    وی قاچاق دام را یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه کشورهای حوزه خلیج فارس تمایلی به دام سنگین ندارند و همواره خواهان دام نارس با وزن کمتر هستند از این رو بسیاری از دلالان به سراغ دامداران آمده و دامهای پروار بندی با وزن کمتر را با قیمتهای بالایی خریداری میکنند که این امر موجب شده بهرهوری در کشور کاهش یابد و تنها سود این کار به جیب عدهای دلال و قاچاقچی برود.

    سلطانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوشت در بازار ارتباطی به دامدار ندارد، بیان کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو دام زنده درب دامداری بین ۳۶ تا ۳۷ هزار و لاشه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است که متاسفانه به سبب حلقههای واسط میان تولید کننده تا مصرف کننده دام زنده با نرخهای بالایی در میادین عرضه میشود این در حالی است که هیچ نظارتی بر بازار و حذف واسطهها و دلالان صورت نمیگیرد.

    سلطانی ادامه داد: دولت باید شرایطی فراهم کند تا اتحادیهها و تعاونیها با عرضه مستقیم دام بتوانند حلقههای واسط توزیع را از بین ببرند چرا که هم اکنون فاصله قیمت گوشت از دامداری تا خرده فروشی به سبب سودجویی عوامل واسطه حداقل ۳۰ درصد است که با حذف واسطههای زائد میتوان آن را به ۱۰ تا ۱۵ درصد تقلیل داد.

  • دامداران به امید صادرات از عرضه دام امتناع میکنند

    همچنین علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه قیمت گوشت در ماههای اخیر نوسان بسیار چشمگیری در بازار داشت اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا مسئولان ذیربط باید پاسخگو باشند که به چه علت قیمت گوشت حداقل ۳۰ درصد در بازار اضافه است.وی افزود: اگر دامداران از انباشتگی دام در واحدهای خود گلایهمند هستند حال جای این سوال مطرح است که چرا اقدام به عرضه فراوان دام در بازار نمیکنند تا مکانیزم عرضه و تقاضا همانند سایر بخشها تعیین کننده قیمت در بازار باشد.ملکی قیمت کنونی هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را ۱۰۵ تا ۱۰۶ هزار تومان اعلام کردو گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در برابر عرضه قیمت شقه گوسفندی نسبت به روزهای اخیر حدود ۱ هزار تا ۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشته است.رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه قاچاق دام کماکان در حال انجام است بیان کرد: اگر چه میزان خروج دان از مرزهای کشور همانند گذشته آشکار نیست، اما همچنان به طور محدود دام از مرزهای کشور قاچاق میشود که این امر تا حدودی بر بازار تاثیر گذاشته است.وی با تاکید بر مخالفت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با صادرات دام زنده گفت: اگر چه بسیاری از دامداران به سبب انباشتگی دام در واحدهای خود خواستار رفع ممنوعیت صادرات از معاونت امور دام هستند، اما بنده معتقدم صادرات دام زنده میتواند در ماههای آتی به سبب کمبود عرضه بر روند بازار اثر سوء بگذارد.

از رکورداری برزیل تا تجربه ناموفق زیمبابوه ؛

گروه بین الملل: حذف صفر از واحدهای پولی، موضوع جدیدی نیست و پیش از این ۱۹ کشور از برزیل گرفته تا هلند و ترکیه آن را انجام دادهاند. تجربه این کشورها نشاندهنده موفقیت در برخی از آنها و شکست در برخی دیگر است. حذف صفرها از واحد پولی نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم و در کشور آلمان به اجرا درآمد. علت این تصمیم هم تورم وحشتناکی بود که این کشور بعد از جنگ تجربه کرد. بعد از این برخی دیگر از کشورها هم تجربه آلمان را تکرار کردند، اما همه آن تجربهها موفق نبود. بعد از آن هم این طرح در بسیاری از کشورهای دیگر انجام شد؛ به طوری که در طول ۵۰ سال گذشته ۱۹ کشور اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کردند. صفرها در آرژانتین تاکنون چهار مرتبه، در روسیه، اوکراین، لهستان و بلژیک سه مرتبه و در ترکیه، کره جنوبی و غنا یک مرتبه برداشته شدهاند. یکی از کشورهایی که به حذف صفرها علاقه زیادی داشته، برزیل است. این کشور در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی یکی از سنگینترین تورمهای زمان خود را تجربه کرد؛ به طوری که پول ملی این کشور ماهانه ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش خود را از دست میداد. جالب است بدانیم که از ۱۹۳۰ تاکنون طی شش مرحله ۱۸ صفر از پول ملی برزیل حذف شده و هشت بار هم نام واحد پولی این کشور تغییر پیدا کرده و با این حال این کشور هنوز یکی از گرانترین کشورهاست! بیماری هلندی اصطلاحی است که بر اساس اتفاقات رخ داده در اقتصاد هلند در سالهای دهه ۶۰ به وجود آمد. در آن سالها اقتصاد هلند به دلیل ورود منابع درآمدی غیر منتظره از محل استخراج گاز، با تورم فزایندهای روبرو شد؛ به طوری که دولت مجبور به چاپ اسکناسهای درشت شد تا بتواند پاسخگوی نیازهای تورم ۱۰۰ درصدی باشد. این وضعیت در هلند چندان ادامه پیدا نکرد، چرا که دولت با اعمال سیاستهای شدید انقباضی در سیاستهای پولی توانست حجم پول را کنترل کرده و بههمراه آن چهار صفر از اسکناسهای این کشور را حذف کند. هلند در واقع نمونه برجستهای از جوابگو بودن سیاست حذف صفر از اسکناس در شرایطی است که این کار با اعمال دیگر سیاستهای کنترل نقدینگی همراه باشد. ترکیه در ۲۰۰۵ به یکباره شش صفر را از پول ملی خود حذف کرد. در این مقطع قیمت یک ساندویچ در ترکیه به سه میلیون لیر رسید. از سال ۱۹۸۱ به این سو در ترکیه هر دو سال یک بار نیاز به اسکناسهای درشتتر احساس میشد. در یک چرخه ۲۵ ساله درشتترین اسکناس ترکیه از ۵ هزار لیر به یک میلیون لیر تبدیل شد. تعداد بیشمار صفرها در ارقام اقتصادی و مبادلات که گاه تا چند تریلیون لیر میرسید مشکلات فراوانی را در مسیر عملیات حسابداری و نگهداری حسابها به وجود آورده بود. از آغاز سال ۲۰۰۵ اسکناسهای جدید ترکیه با عنوان لیر جدید منتشر شدند. هر لیر جدید حالا معادل یک میلیون لیر قدیم است و به این ترتیب ترکیه در یک مرحله شش صفر را از اسکناس حذف کرد. مهار تورم در ترکیه با نظارت و دستورالعملهای صندوق بینالمللی پول انجام گرفت. این کشور به عنوان یک نمونه برگزیده در مهار تورم از سوی این نهاد بینالمللی معرفی شد. ترکیه پیش از آنکه اقدام به حذف صفرها کند تورم را به طور کامل مهار کرد. بررسی تجربیات کشورهای مختلف نشان میدهد که حذف صفر از پول ملی الزاما به توقف نرخ تورم یا کاهش ارزش پول منجر نشده است. زیمباوه در سال ۲۰۰۹ اقدام به حذف ۱۲ صفر از پول ملی خود کرد. به گفته سی ان ان، در آن سال با یک اسکناس ۱۰۰ تریلیون دلاری زیمباوه میشد تنها یک قرص نان خرید و قیمت هر دلار آمریکا به ۳۰۰ تریلیون دلار زیمباوه رسیده بود. با این حال تنها اکتفا به حذف صفر از پول بدون اصلاحات ساختاری باعث شد تا تورم این کشور در ژوئن سال ۲۰۱۹ با گذشتن از ۱۷۵.۶۶ درصد مجددا رکوردشکنی کند. ونزوئلا نیز سال گذشته اقدام به حذف پنج صفر از پول ملی خود کرد، اما تورم آن از ۲۴ هزار و ۵۷۱ درصد در سال گذشته به ۸۱۵ هزار و ۱۹۴ درصد در ماه میافزایش پیدا کرده است.