ثبت سفارش واردات کالاهای مورد نیاز مناطق آزاد

یک مقام مسئول از ابلاغ بخشنامه ای در هفته جاری از سوی وزیر صمت خبر داد که بر مبنای آن ثبت سفارش واردات کالاهای مورد نیاز مناطق آزاد از سر گرفته شود.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی بانک رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نشست خبری با بیان اینکه ثبت سفارش در مناطق آزاد هم اکنون در حال انجام است، گفت: مطابق قانون گمرک واردات کالا در مناطق آزاد نیاز به ثبت سفارش ندارد، اما طی سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی کشور قرار بر این شد واردات کالا در مناطق آزاد همرابه با ثبت سفارش باشد که همین امر برخی محدودیت ها را در این حوزه ایجاد کرد.

 

به هیچ عنوان نیاز به واردات لوازم خانگی نداریم

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درنشست خبری با اشاره به اینکه توقف خطوط تولید لوازم خانگی به دلیل محدودیت های تحریم به هیچ وجه رخ نخواهد داد، گفت: در حال حاضر توانایی ساخت تمامی قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی در داخل کشور وجود دارد و چنانچه دولت حمایت های لازم را صورت دهد به هیچ عنوان نیاز به واردات لوازم خانگی نداریم.به گزارش مهر، محمدرضا دیانی افزود: در شرایط کنونی تولیدکنندگان لوازم خانگی با ۲۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند که چنانچه دولت نقدینگی مورد نیاز آنها را تامین نماید ظرف دو تا سه ماه می توانند ظرفیت تولید را به ۵۰ درصد افزایش داده و کل نیاز بازار داخلی را تامین نمایند.

 

سم موجود در محموله ذرت وارداتی خطرناک بود

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: میزان سم محموله ذرت ۱۲۰ هزار تنی وارداتی از برزیل بالاتر از حد استاندارد و برای انسان خطرناک است.به گزارش صدا و سیما، پیروزبخت گفت: یکی از مشکلات محصول وارداتی ذرت از برزیل وجود سم آفلاتوکسین است که در همه جای دنیا میزان استاندارد آن برای خوراک دام شیری و گوشتی "۵ppb" پیش بینی شده است، اما در این محموله ۱۲۰ هزار تنی میزان سم بیشتر از استاندارد و بالاتر از "۵ppb" بود.وی اضافه کرد: کشتی این محموله در سال ۹۵ در گمرک بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفت و از همان ابتدا میزان سم در آن بالا بود و باید به کشور مبداء مرجوع میشد که این اقدام صورت نگرفت.

افزایش هزینه واردات قطعات آسانسور از چین

رئیس هیات مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی استان تهران در خصوص وضعیت تولید و واردات در این صنعت گفت: تحریمها باعث بروز برخی مشکلات در این حوزه شده است اما ما تلاش کردیم که از این وضعیت به نفع خودمان بهره ببریم و تا جایی که توان داشته باشیم به سمت داخلیسازی پیش برویم هر چند تحریمهای داخلی و بهانهگیریهای نهادهای مختلف باعث کندی کار و حتی دلسرد شدن ما شده است.محمدرضا ظهرهوندی در گفتوگو با ایلنا، ادامه داد: سرعت 80 درصد آسانسورهایی که در کشور استفاده میشود، یک متر بر ثانیه است و برای ساختمانهای تا 10 طبقه با ظرفیت 6 نفر استفاده میشود. وی با بیان اینکه 80 درصد قطعات آسانسورها در داخل کشور تولید میشود، گفت: البته برای تکمیل برخی قطعات مانند موتور یا گیربکس نیاز به واردات داریم، اما در نهایت قسمت عمدهای از آنها در داخل تولید میشود.

تولید رول کاغذ حرارتی برای اولین بار در کشور

رئیس هیئت مدیره کاغذ صدر با اشاره به افتتاح کارخانه تولید رول کاغذ حرارتی در کشور گفت: برای اولین بار در کشور رول کاغذ حرارتی با استفاده از ماشین آلات پیشرفته صورت خواهد گرفت. با توجه به اینکه این کاغذ در عابربانکها و در دستگاههای پوز مصرف میشود مصرف کشور به شدت بالا است. علاوه بر آن نوسانات ارزی در ماهه ای اخیر و کمبود کاغذ باعث شده که بانکها و تولیدکنندگان دستگاههای پوز در این خصوص به مشکل بربخورند و هر روز سرمایه عظیم ارزی از کشور جهت واردات خارج شود.به گزارش ایلنا، حسین علیمی گفت: در حال حاضر ما در ایران امکان تولید کاغذ حرارتی برای تبدیل آن به کاغذ مورد استفاده دستگاههای پوز و عابربانک را نداریم و 95 درصد این کاغذها از خارج تامین میشود و عملیات چاپ، برش و بستهبندی در ایران صورت میگیرد.

دستور ترخیص ۱۰۰ هزارتن کالای اساسی

صادر شد

با هماهنگی وزارت صمت و گمرک دستور ترخیص ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امیرآباد صادر شد.به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس هماهنگی های صورت گرفته میان وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، دستور ترخیص ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امیرآباد صادر شد.وی افزود: همچنین به شرکت پشتیبانی امور دام نیز تکلیف شده تا محموله های ذرت خود را از بنادر شمالی کشور وارد نمایند.این مقام مسئول تأکید کرد: تمام تلاش دولت آن است که محموله های مرتبط با کالاهای اساسی هر چه سریعتر ترخیص گردند که این دومین دستور ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور است که با همکاری مدیران کل گمرکات بنادر اجرایی می شود.

رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تشریح کرد؛

گروه تجارت: رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره عملکرد سامانه رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالا به صورت روزانه گفت: این سامانه در فاز اول حداقل قیمت،حداکثر قیمت و قیمت عرف ۱۰۰ قلم کالا را به صورت روزانه به مردم می رساند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی با شبکه خبر گفت: یکی از مبانی دولت الکترونیک در شفافیت و به روزرسانی ایجاد سامانه هاست که قطعا می تواند در رصد قیمت ها کمک کند اما تا سامانه جامع الکترونیک فراهم نباشد بدون صندوق مکانیزه فروش اهداف سامانه ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. باستانی گفت: از نظر کلی ایجاد سامانه ها برای رصد قیمت ها یک قدم به جلو است بنابراین می توان گفت: کلیات مثبت است اما مستلزم فراهم شدن زیرساخت های لازم است. او افزود: سامانه جامع تجارت تکلیف قانونی وزارت صمت است و تا زمانی که این سامانه جامع ایجاد نشود سامانه رصد قیمت در عمل تحقق نخواهد یافت. باستانی افزود: سامانه جامع تجارت الکترونیکی تکلیف قانونی است که 8 سال از زمان ایجاد آن می گذرد بنابراین نیاز است که دستگاه های باقی مانده به این سامانه متصل شوند.

  • مردم خودشان مدیریت کنند

    عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره عملکرد سامانه رصد قیمت 100 قلم کالا به صورت روزانه گفت: این سامانه در فاز اول حداقل قیمت،حداکثر قیمت و قیمت عرف 100 قلم کالا را به صورت روزانه به مردم می رساند. مردم از طریق اپلیکیشن های موجود و سامانه 124 از طریق وب سامانه را رصد کنند.

    خدمات پس از فروش نیز در آینده در قالب یک سامانه یکپارچه به مردم ارائه می شود. در آینده کالاهای دیگر به این سامانه اضافه می شود. چگونگی استفاده از سامانه برای اطلاع از قیمت کالاها می تواند مردم را در خرید هدایت کند و از توان مردم برای نظارت بر بازاز کمک می گیرد. تابش افزود: با شفافیتی که برای مصرف کنندگان ایجاد می کنیم مردم می توانند با استفاده از این سامانه خرید خود را مدیریت کنند. رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: این سامانه خدمتی به مصرف کننده برای رصد قیمت کالاهاست. برای کالا دو نوع قیمت گذاری داریم: 25 قلم کالاهایی هستند که بر اساس ارز 4200 تومانی و بقیه کالاها خوداظهاری هستند که بر اساس فرمولی که در اختیار تولید کننده است در سامانه بارگذاری می شوند. بر اساس اطلاعات موجود یکی از کارکردهای سامانه این است که تخلفات را گزارش می دهد اما فقط قیمت در اصناف رصد نمی شود بلکه قیمت کالاها از مبدا تا مقصد رصد تا رسیدن به دست مصرف کننده رصد می شود و قیمت مصوب در حلفه تولید تا مصرف رصد می شود.

    تابش گفت: ملاک برای ما قیمت عرف سامانه است که در 25 قلم کالا قیمت مصوب و در سایر اقلام قیمت عرف در سامانه 124 اعلام می شود. وی افزود: قیمت گذاری کالا به طور معمول در سازمان حمایت انجام می شود و راه اندازی سامانه برای خدمت به مصرف کننده و هدایت او به سمت قیمت عرف و واقعی کالاست.

    رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: این سامانه از شرایط موجود به نفع مصرف کننده و سازمان های موجود که سیاست گذاری ها را انجام می دهند، استفاده می کند.

    او افزود: با توجه به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی کمبود نیرو و بودجه پذیرفتنی است و می توانیم با توجه به در نظر گرفتن رفاه مردم خروجی کار را افزایش دهیم.

  • اجرای آزمایشی

    تابش با بیان اینکه موجودی، قیمت و مشکلات مردم در این سامانه رصد و برطرف می شود، افزود: با این سامانه قرار است مردم به سمت خرید با قیمت واقعی هدایت شوند و می توانند بیشترین و کمترین قیمت کالا را رصد کنند که با این هدف خروجی سامانه مثبت خواهد شد. او افزود: این سامانه به صورت آزمایشی اجرایی شده است و به تدریج آماده و کامل تر خواهد شد بر این اساس درج قیمت 100 قلم کالا الزامی و باید با قیمت عرف سامانه 124 یکی باشد. تابش درباره صندوق های مکانیزه گفت: تنظیم بازار از تامین کالا شروع می شود و در مرحله دوم بازرسی مطرح می شود بنابراین هرچه تامین دقیق تر و بهتر باشد بازرسی ها با مشکلات کمتری انجام می شود. سامانه جامع تجارت نیز در وزارت صمت عملیاتی شده است و در حال فعالیت است اما برای اجرای کامل آن باید سامانه های دیگر در دستگاه های اجرایی نیز از طریق وب به سامانه جامع وصل و تبادل اطلاعات انجام شوند. تابش گفت: در100 قلم کالاهایی با منشا ارز 4200 تومانی و .. وجود دارد و قالب کالاهای اساسی مورد نیاز مردم رصد قیمتی می شوند.

    او افزود: نوع کالایی که مشخص می شود بر اساس قیمت عرف است و دامنه قیمت ها مصرف کننده را از بازه قیمتی آگاه می کند بنابراین تمام اتفاقاتی که به تخلفات صنفی دامن بزند در این سامانه رصد می شود.

  • تلاش برای صفر شدن تخلفات

    مجتبی صفایی سخنگوی اتاق اصناف دیگر مهمان برنامه گفت: بعد از سیر نظارت بر قیمت کالاها اتاق اصناف در نظر دارد ورود بازرسین و رصد کالا ها را نیز با در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده در نظر بگیرد.

    این سامانه با هدف کاهش تخلفات ایجاد شده است و با توجه به اینکه 3 درصد واحدهای صنفی با توجه به آمارهای پروانه کسب متخلف هستند درصدد جلوگیری از این تخلفات تا صفر شدن تخلفات هستیم.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طی دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن ۳.۴ برابر شده، در حالی که شاخص قیمت تولیدکننده صنعت ۳.۵ برابر شده که نشانگر رشد حدود صفر درصدی تسهیلات حقیقی این بخش است.به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «احمد تشکینی» افزود: کل تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به همه بخشهای مختلف طی دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ با متوسط رشد ۲۲ درصدی از ۲۰۱ هزار میلیارد تومان در ابتدای دوره به ۷۷۴ هزار میلیارد تومان در انتهای دوره رسید.وی گفت: این در حالی است که متوسط رشد تسهیلات حقیقی طی دوره مذکور ۴.۹ درصد بوده و این بدان مفهوم است که قدرت خرید تسهیلات اعطایی طی دوره مذکور (به دلیل تورم های دورقمی) سالیانه فقط ۴.۹ درصد افزایش داشته است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعلام می کند که افتراق قطعه سازان (در موضوع خرید سهام دولت در خودروسازی ها) به نفع هیچ کس نیست و شرایط فعلی، شرایط لزوم اتحاد است.آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص نقدینگی قطعه سازان به منظور خرید سهام دولت در خودروسازی ها اظهار داشت: سناریوهای مختلفی در این خصوص وجود دارد؛ یکی از این تئوری ها این است که به نوعی قطعه سازان با مطالبات خود از خودروساز در قالب کنسرسیوم، نقدینگی لازم را تامین کنند چراکه خودروساز در حال حاضر پولی برای پرداخت به قطعه ساز ندارد.دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: اگر امید به سودآوری صنایع خودرو و قطعه وجود داشته باشد، بدون شک سرمایه ها جذب این صنایع می شود.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

همان طور که همه مسئولان و کارشناسان می گویند کشورمان در شرایط فعلی در یک جنگ اقتصادی نابرابر و ظالمانه قرار دارد که از سوی جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا بر ما تحمیل شده است. بر همین اساس بایستی در آمادگی کامل به سر ببریم و به خصوص به لحاظ روحی و روانی ....در اوج آمادگی قرار داشته باشیم. رسانه ها و دستگاه های تبلیغاتی بهترین بستر برای ایجاد این آمادگی روحی هستند و از همه مهمتر تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی است که باید در نوک پیکان این جبهه تبلیغاتی قرار داشته باشد. اما متاسفانه این دستگاه عریض و طویل و فراگیر نشان داده است که در پاره ای موارد آمادگی حضور در این عرصه را ندارد و نه تنها نمی تواند نشاط و روحیه و شادابی را به جامعه تزریق کند بلکه خود به دستگاهی برای پمپاژ یاس و افسردگی در میان مردم و بینندگان آن تبدیل شده است. سریال «بوی باران» که این شب ها از شبکه یک سیما در یکی از پربیننده ترین ساعت های تلویزیون پخش می شود از همان ابتدا تا به حال که بیش از 40 قسمت آن پخش شده است، سراسر آه و ناله و بیچارگی و درماندگی است و غیر از تزریق یاس و افسردگی به پیکر جامعه حاصل دیگری در بر نداشته است. در این سریال خانم جوانی به نام ترانه که به دنبال اثبات بی گناهی برادرش است که به اتهام قتل یک نفر دیگر در زندان و در آستانه اعدام قرار دارد یکسره در حال عجز و ناله و شکایت از روزگار است و هربار اتفاق ناگوار و تلخی برای او پیش می آید که معما و روایت فیلم را پیچیده تر می کند و اعصاب و روان بیننده را به هم می ریزد و او را – البته اگر تحمل دیدن بقیه سریال را داشت باشد – تا سرحد جنون خشمگین می کند. به عنوان مثال در قسمتی که شنبه شب گذشته پخش شد، یکی از ضد قهرمان های فیلم، یعنی شهرام دونفره همسر ترانه را به قتل می رساند و فرار می کند و در همین هنگام ترانه خودش را به بالین همسر مقتولش می رساند و قتل به گردن او می افتد. این صحنه که در کمال ناشیگری و به گونه ای بسیار خام طراحی و ساخته شده است می توانست با تمهید اندکی به شیوه و شکل مقبول تر و باورپذیرتری ساخته شود و این قدر بیننده را عذاب ندهد و او را منزجر نکند. سریال بوی باران از این صحنه های آزار دهنده کم ندارد و همین امر باعث خواهد شد تا در آینده از آن به عنوان یک سریال ضعیف نام برده شود. از سوی دیگر مضمون و محتوای سریال «بوی باران» خدمات و اقدامات نیروهای امنیتی و قضایی کشور را زیر سئوال برده است و به نوعی این نیروها را ناتوان از حل ابتدایی ترین مسائل مربوط به کشف جرم و جنایت نشان می دهد و همین امر به نوبه خود در جامعه تولید ناامنی و نگرانی خواهد کرد. در این سریال زنی به نام فرشته به قتل رسیده است و تلاش ها برای دستیابی به قاتل فرشته باعث شده است تا 3 نفر دیگر هم کشته شوند و معلوم نیست که تا پایان سریال چند نفر دیگر قرار است کشته شوند. همان طور که در آغاز سخن ذکر شد جامعه این روزها در گیر جنگ اقتصادی با دشمن است و شرایط جنگی نیاز به روحیه شاداب و با نشاط و حماسی دارد و تلویزیون نشان داده است که در پاره ای موارد از قافله جنگ اقتصادی عقب تر از سایرین است. استفاده رسانه ملی از کارگردانان کاربلد و نویسندگان و فیلمنامه نویسان توانمند می تواند این نقیصه را تا حدود زیادی جبران کند.