مخالفت با تشکیل وزارت میراث فرهنگی

معاون پارلمانی رئیس جمهوری با بیان این که تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد دولت نبود گفت: پیشنهاد تشکیل این وزارتخانه در قالب طرح از سوی نمایندگان مطرح شد و هیات دولت مکررا با تشکیل این وزارتخانه مخالف بوده است.

«حسینعلی امیری» در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که تشکیل وزارت میراث فرهنگی چقدر برای کشور ضروری بود و این که تغییر ساختار دولت و اولویت های دولت دوازدهم در تشکیل وزارتخانه های جدید چه بوده است، اظهارداشت: دولت دوازدهم همواره احکام برنامه ششم توسعه در خصوص کوچک سازی ساختار را در دستور کار خود قرار داده است.

 

فرمانده سپاه به کرمانشاه رفت

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور افتتاح پروژههای محرومیتزدایی و مردم یاری و بازدید از مناطق زلزله زده و روند اقدامات بازسازی صورت گرفته در آن به استان کرمانشاه سفر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» به منظور افتتاح پروژه های سازندگی، محرومیتزدایی و مردم یاری در استان کرمانشاه، دیدار و گفتگو با مردم و بازدید از یگانهای رزمی مستقر در منطقه به این استان سفر کرد.

سرلشکر سلامی همچنین در این سفر از مناطق زلزله زده و روند اقدامات بازسازی صورت گرفته در آن بازدید خواهد کرد.

 

در ایران از «تیم ب» خبری نیست

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: ملت ایران فقط یک رهبر، یک رئیسجمهور و یک ستاد کل نیروهای مسلح دارد. در ایران از «تیم ب» خبری نیست.

«حسامالدین آشنا» مشاور رئیسجمهور و رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک با بازنشر خبر دیدار صبح امروز سردار قاسم سلیمانی با محمدجواد ظریف در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: اگر خواستار مصالحهاید با دکتر ظریف طرف هستید؛ سردار سلیمانی هم پشتیبان اوست. وی ادامه داد: اگر خواستار مبارزهاید با سردار سلیمانی طرف هستید؛ ظریف هم پشتیبان اوست. میدانید چرا؟ چون ملت ایران فقط یک رهبر، یک رئیس جمهور و یک ستاد کل نیروهای مسلح دارد. در ایران از «تیم ب» خبری نیست. خیالتان راحت.

 

تروریستها باید از هیمنه

سربازان گمنام امام زمان(عج) بترسند

وزیر اطلاعات گفت: این وزارتخانه برای مردم ایران اسلامی امنیت آور و برای دشمنان نظام اسلامی رعب آور است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سید محمود علوی در همایش ائمه جمعه استان اصفهان، اقدامات تأمین امنیت را تعطیل بردار ندانست و گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) در عرصه های مختلف به توفیقات خوبی رسیدند که بیان آن خوشحال کننده است و در مناسبت های مختلف به تصمیم سازان نظام ارائه می شود.

وزیر اطلاعات افزود: حکومت برای مردم تشکیل می شود و باید بر اساس فرهنگ اسلامی، امنیت، عدالت، کرامت، معیشت و حرمت برای همه آحاد جامعه تأمین شود بنابراین سرلوحه اقدامات وزارت اطلاعات از همان ابتدا تا کنون سه اصل شرع، قانون و اخلاق قرار گرفته است.

علوی گفت: در فعالیت های اطلاعاتی کار باید در چارچوب شرع باشد و این گونه عمل کردن موجبات آسیب را فراهم نمی کند و آمیختن اقدامات اطلاعاتی با اخلاق پیش برنده کارهاست.

تاثیر عمیق ظریف بر افکار عمومی آمریکایی ها

سردار قاسم سلیمانی در دیدار وزیر امور خارجه خطاب به وی گفت: اقدام آمریکا ثابت کرد که جنابعالی بعنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم آمریکا دارید.

به گزارش اداره کل اطلاعرسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه،سردار حاج قاسم سلیمانی در دیدار با محمد جواد ظریف تاکید کرد: اقدام آمریکا در تحریم شما ثابت کرد که جنابعالی بعنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.

سردار سلیمانی در این دیدار ضمن خداقوت به ظریف، اقدام آمریکا در خصوص تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را جنون آمیز ونشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست.

حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال

ملاک ورود داوطلبان به مجلس

مدیرکل انتخابات وزارت کشور اعلام کرد: به موجب ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، حداقل سن داوطلبان حضور در انتخابات سی سال تمام و حداکثر سن برای آنان هفتاد و پنج سال تمام است که ملاک محاسبه آن صرفا تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه رسمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سید اسماعیل موسوی اظهار داشت: طبق برنامه زمان بندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ثبت نام از داوطلبان حضور در انتخابات از تاریخ دهم آذر ماه لغایت شانزدهم به مدت هفت روز به عمل خواهد آمد و با توجه به ماده ۲۸ قانون انتخابات که اشاره به شرایط انتخاب شوندگان دارد؛ داوطلبان بایستی به هنگام ثبت نام در محدوده سنی ۳۰ سال تمام تا ۷۵ سال تمام قرار داشته باشند .

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: بر اساس تبصره ۴ این ماده قانونی که در سال ۹۵ مورد اصلاح و الحاق قرار گرفته است، ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات بر اساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه های ذیربط به استثنای محاکم قضایی ملاک عمل نخواهد بود.

وضعیتی کشور میتوانست

به بحران تبدیل شود

رئیس فراکسیون امید با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی و نیز تلاش عده ای برای ناامید کردن مردم، گفت: وضعیتی که کشور در ماه های گذشته داشت می توانست به بحران تبدیل شود اما با تدبیر رهبر معظم انقلاب و تلاش مسئولان و صبر و شکیبایی مردم ،کشور شرایط بحرانی را پشت سر گذاشت البته هنوز مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و باید همه در برابر این جنگ تمام عیار اقتصادی با وحدت،تدبیر،عقلانیت و صبر و بردباری ایستادگی کنیم. به گزارش خبرگزاری ها، محمدرضا عارف در جلسه مشترک با رییس و تعدادی از اعضای شورای استان تهران با یاددآوری ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت و با بیان اینکه مشروطیت شروع مردم سالاری بود و امیدواریم مردم سالاری با تمامی ابزار و لوازمش در کشور ما جای خودش را پیدا کند، گفت: شوراها یکی از مترقی اصول قانون اساسی است و مرحوم طالقانی برای حاکمیت شوراها تلاش زیادی انجام داد ودولت اصلاحات افتخار این را داشت که تثبیت شوراها را محقق سازد و طبیعتا در آن زمان در این رابطه مخالفینی داشتیم. اما در دهه پنجم انقلاب به نظر من هیچ راهی جز حاکمیت شوراها نداریم.

گشایش مجتمع شواری حل اختلاف

ویژه فرهنگ، هنر و رسانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نیاز به تقویت حقوق فرهنگ و رسانه داریم چراکه پیشرفت نداشتهایم.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی در مراسم افتتاح مجتمع ویژه فرهنگ و رسانه قوه قضائیه گفت: رسانهها در مسائل کاری و ورودشان به دادرسی و روابطشان روانتر هستند ولی ظرافتها و حساسیتهای اصحاب رسانه باید رعایت و جایگاه و منزلت آنها حفظ شود. وی افزود: باید در مسیر عدالتخواهی شخصیت منزلتی این افراد در نظام دادرسی حداکثری دیده شود و توجه بیشتر در این زمینه مهم است. صالحی گفت: مسیر دادرسی ما در فضای قضایی طولانی است و این امر موجب میشود گاهی یا وارد نشوند یا در ابتدای راه رها شوند و به این ترتیب این مسیر نیز پرهزینه میشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه قاچاق کتاب و محصولات فرهنگی گاهی مؤلف فکر میکند مسیر طولانی دادرسی بگونهای است که یا دیر میرسد یا پرهزینه است بنابراین ارتباط با اصحاب رسانه به این امر کمک میکند.

رییس جمهور تاکید کرد؛

گروه سیاسی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه امروز دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر استعداد و تجربه فراوان، نخبه و مجتهد سیاسی است ، افزود: وزیر خارجه نماینده کل ملت ایران است، نه جناحها و گروهها و فقط از زبان ملت ایران سخن می گوید و این افتخار ملی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعامل سازنده و گسترده با جهان توصیه رهبری، تصمیم نظام و بر مبنای اراده و رای ملت است، اظهار داشت: امروز هم بر تعامل سازنده اصرار دارم و وزارت امور خارجه را برای این امر شایسته تر از هر بخش دیگری می دانم.

دکتر روحانی دستاوردهای بزرگ اقتصادی پس از برجام را غیر قابل انکار دانست و گفت: دوست و دشمن نتوانستند بگویند برجام به ضرر ملت ایران بوده است و مطمئنا اگر تلاش دکتر ظریف و همکاران خوب ایشان، و کمک سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاهها نبود؛ برجام به نتیجه نمی رسید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی کشورمان روابط تنگاتنگی با مردم دارد، اظهار داشت: مشخصه یک ملت در مواردی محدودهای است که به واسطه مرزهای جغرافیایی و سیاسی، داخل را از خارج جدا کرده و این موضوع ملیت و همبستگی را کاملتر میکند و سیاست خارجی نیز از چنین مشخصهای برخوردار است.

  • باید دیپلماسی یکپارچه داشته باشیم

    دکتر روحانی گفت: وقتی گفته میشود که سیاست خارجی، نحوه تعامل کل ملت و کشور با دیگران است، لذا بر این مبنا سیاست خارجی نمیتواند سیاستی مربوط به یک جناح، حزب و یا جمع باشد.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی کشورمان به همه ملت ایران تعلق دارد، اظهار داشت: وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در عرصه سیاست خارجی سخن میگویند، در حقیقت این سخن به نمایندگی از همه ملت ایران و نه نمایندگی از گروه و جناحی خاص است.

    دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اگر خواهان ملت یکپارچه هستیم باید دیپلماسی و سیاست خارجی یکپارچه داشته باشیم و ملتی توانمند است و میتواند مسیر خود را به درستی طی کند که یکپارچه باشد.

    رئیس جمهور با بیان اینکه تکه تکه شدن و جدا شدن بخشهای مهم منابع قدرت یک ملت، توان ملت را کاهش میدهد، افزود: ملتی توانمند است و میتواند در برابر قدرتهای خارجی ایستادگی کند که یکپارچه و متحد باشد.

  • استقلال کشور، دستاورد بزرگ انقلاب

    دکتر روحانی یکی از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی را استقلال کشور دانست و اظهار داشت: در دوران انقلاب استقلال در شعار مردم به عنوان اولویت مهم متجلی بود؛ یکی از تحقیرهای بزرگی که شاید قرنها بر مردم ایران تحمیل شده بود، تسلط قدرتهای بیگانه بر کشور و تسلیم شدن و سر فرود آوردن در برابر بیگانه بود که انقلاب آن را کنار گذاشت و مردم مستقل شدند.

    رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در مجامع جهانی سخن میگوییم همه میدانند که به عنوان نماینده ملت ایران و نه نمایندهای از شرق یا غرب حرف میزنیم و وقتی وزیر خارجه کشورمان در سازمانهای بینالمللی سخن می گوید به عنوان نماینده ملت ایران شناخته میشود اما بسیاری از کشورهای جهان وقتی در سازمانهای بینالمللی حرف میزنند به نمایندگی از یک قدرت بزرگ یا ابرقدرت حرف زده و بعضاً حتی حرفهای آن قدرتها را به شکل دیگری تکرار میکنند.

    دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در سیاست خارجی آنچه حائز اهمیت است اینکه وزارت خارجه کشورمان به عنوان نیروی تخصصی کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط بینالملل هستند و همه مدیران و مسئولین وزارت خارجه کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی محسوب میشوند.

    رئیس جمهور اضافه کرد: کارشناس امین اگر لازم است به مقام ارشد مشورت و مشاوره بدهد، باید آنچه را که تشخیص میدهد بدون توجه به اینکه برای آن مقام خوشایند و یا ناخوشایند باشد، به صراحت مطرح کند و اگر به خوشایند طرف مقابل توجه کند، بدون تردید از امانت خارج خواهد شد.

    دکتر روحانی تصریح کرد: وزارت خارجه باید در جایی که اظهار نظر و مشاوره بدهد، امانتدار باشد؛ البته در تمام کشورهای دنیا تصمیمات مهم در سیاست خارجی را کلیت نظام اتخاذ میکند؛ در چنین مواردی نیز وقتی نظام به تصمیمی رسید باز هم باید امانتدار بوده و همان تصمیم را با امانتداری کامل به طرف خارجی منتقل کرد.

  • امانت داری؛ امتیاز بزرگ وزیر خارجه

    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در شورای عالی امنیت ملی بعضاً روی موضوعی بحث و تصمیمگیری میشد و چنانچه اعضاء به موضوعی رأی دهند که شاید شخصاً با آن مخالف باشم، آن موضوع را به عنوان مصوبه شورای امنیت امضاء و ابلاغ میکنم، اما برخی این مسأله را به درستی لمس و درک نمیکنند؛ در چنین مواردی کسی نمیتواند بگوید که رئیس شورای عالی امنیت ملی برخوردی دوگانه داشته و در جایی مخالف این تصمیم سخن گفته و در شورای عالی امنیت ملی این تصمیم را امضاء کرده است.

    دکتر روحانی اضافه کرد: به عنوان رئیس جمهور نظر خود را در خصوص موضوعات مختلف اعلام میکنم، اما اگر به طور مثال لایحهای به مجلس دادیم و مجلس آن را تغییر داد که با نظر من متفاوت بود، باز هم آن را امضاء و ابلاغ میکنم.

    رئیس جمهور تصریح کرد: همه باید نظر و دیدگاه خود را با قدرت و صلابت اعلام کنیم و اگر در جلسهای نسبت به آن موضوع تصمیمگیری شد، همه موظف هستیم، طبق قانون آن را اجرا کنیم.

    دکتر روحانی تأکید کرد: شهادت میدهم که وزیر امور خارجه در همه جلسات نظر خود را به صراحت بیان کرده و به معنای واقعی کلمه امانتدار بوده است و این امتیاز بزرگی است که ممکن است برخی اهمیت این موضوع و شهامتی که نیاز دارد را درک نکنند.

    رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تخصص و تجربه دکتر ظریف در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی، گفت: امروز وزیر خارجه کشورمان علاوه بر تجربه، نخبگی و استعداد درخشان در حوزه سیاست خارجی یک مجتهد سیاسی تمام عیار محسوب میشود.

  • تعامل سازنده با جهان

    دکتر روحانی افزود: وزیر امور خارجه، مشاور عالی کل نظام در امور سیاست خارجی است و چنانچه در کشور تصمیمی اتخاذ میشود که مطابق قانون اساسی این تصمیم یا در دولت و یا در مجلس گرفته شده و یا سیاستی است که در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ میشود، همه بعد از این تصمیم مجری هستیم و باید نسبت به آن امانتدار باشیم و در این مرحله نیز وزیر خارجه کشورمان امین و امانتدار بوده و وقتی نظر جمع اعلام شده همان را اجرا کرده است.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا سیاست خارجی خود را به رأی مردم گذاشته است، گفت: هم در دور اول و هم در دور دوم انتخابات، دیدگاه خود را در سیاست خارجی به رأی مردم گذاشتم و یکی از شعارهای اصلی این دولت تعامل سازنده با جهان بوده است و چه بسا یکی از دلایل اصلی بسیاری از کسانی که پای صندوق به بنده رأی دادند، این شعار بوده است.

    دکتر روحانی افزود: برقراری تعامل سازنده با جهان کار سختی است و این در حالی است که تقابل با جهان بسیار آسان بوده و نیاز به هنرمندی ندارد، اما اصل و اساس در روابط و سیاست خارجی تلاش برای تعامل سازنده است و مقام معظم رهبری از این موضوع با تعبیر تعامل گسترده با جهان یاد کردند. لذا این سیاست نظام و مردم است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد:
 

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تحول سازمان قضایی کشور منطبق با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، از صداوسیما خواست که برخی جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور را برای اطلاع مردم و صاحبنظران از آرای وحدت رویه پخش کند.

به گزارش ایلنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور، مباحث این جلسات را به عنوان یک دکترین، قابل توجه دانست و تصریح کرد: باید ظرفیت دیوان عالی کشور احیا و به اجرای صحیح قانون در محاکم و حسن جریان امور کمک کند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت اثربخش ساختن ساز و کارهای نظارتی دیوان عالی کشور، افزود: آیین نامه مشخص، مصوب و کارآمدی برای جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور باید تهیه شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم موضوع شناسی و واژه شناسی توسط قضات، این امر را از پشتوانه های مهم کار قضایی دانست و اظهار کرد: داشتن اتاق فکر برای بهره مندی از نظرات حقوقی و مدیریتی بسیار موثر است که به همین منظور در معاونت حقوقی قوه قضاییه کارگروه های حقوقی و قضایی را افزایش داده ایم و عمده اعضای آنها نیز قضات مجربی هستند که سوابق مدیریتی نیز دارند. رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر ضرورت جزم علمی، عزم عملی و هزم و دوراندیشی در امور، خاطرنشان کرد: تغییرات و تحول در سازمان قضایی کشور و طراحی یک قالب متناسب و منطبق با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، برای رسیدن به تراز قضای اسلامی و قضای امیرالمومنین (ع) امری بسیار ضروری است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش هر سه قوه در جهت تنقیح قوانین، این امر را برای تقارب آرا بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: کارورزی و کارآموزی برای قضات اهمیت زیادی دارد زیرا مهارت داشتن، غیر از دانش است. مهارت یابی نیازمند نوعی ورزیدگی است که باید در میدان کار اتفاق بیفتد.

آیت الله رئیسی با اشاره به ضرورت رعایت شان و منزلت قضایی، فصل کرامت قاضی در دستورالعمل کرامت را در دست تهیه اعلام کرد و گفت: از نظر ما باید دست قاضی شجاع نفوذناپذیر که فقط خدا و قانون را می بیند و بدون توجه به اصحاب ثروت و قدرت بر مبنای حق و عدل رای می دهد، در مقابل همه مردم بالا برد و او را مورد تشویق قرار داد. این قضات به عنوان چهره های ماندگاری که عدالت را نهادینه می کنند باید به مردم معرفی شوند.

آیت الله رئیسی همچنین از صداوسیما خواست که برخی جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور را برای اطلاع مردم و صاحبنظران از آرای وحدت رویه به ویژه از شبکه چهارم سیما که عمده برنامه های آن علمی و کارشناسی است، پخش کند.