یادداشت

فریال مستوفی

عضو اتاق بازرگانی

سایه سیاست های دولتی بر بخش معدن ایران همانند دیگر حوزههای اقتصادی سال هاست که سنگینی میکند. اگرچه بخش معدن با داشتن پتانسیل های فراوان بهعنوان یکی از حوزه های مهم اقتصادی کشور همواره موردتوجه بوده، اما تاکنون به جایگاه مطلوب خود نرسیده است. توسعه بخش ... معدن به علت ویژگیهای خاص آن نیازمند سرمایه ثابت بالا و حاشیه سود پایین است. از سوی دیگر سرمایهگذاری در این بخش در بلندمدت است که به بازدهی میرسد، بنابراین برای ثمر دهی بخش معدن به سطح بالایی از ثبات سیاسی و اقتصاد در کشور نیاز داریم. باوجود منابع انرژی ارزان در ایران، نرخ دستمزد پایین و دسترسی به آبهای آزاد، به دلیل تصمیمات لحظهای و ریسک بالای سیاسی، سرمایهگذاران از فعالیت در اقتصاد ایران امتناع میکنند.

فقدان یک استراتژی مشخص و همچنین تغییرات فراوان قوانین و بخشنامههای مربوط به این حوزه از دیگر دلایل عدم پیشرفت در بخش معادن و صنایع معدنی است. این مسئله باعث شده معدن کاران داخلی به خام فروشی روی آورند.

در حال حاضر فضای کسبوکار در بخش معدن بسیار نامطلوب ارزیابی میشود. تحریمهای سیاسی و اقتصادی، قوانین و مقررات دست و پاگیر، بوروکراسی موجود در بخش معدن، بخشنامههای متعدد، مصوبات اضافی که در سطح مقامات بالای وزارتخانه عنوان میشود، عدم مشورت و تعامل مدیران دولتی با بخش خصوصی، ارائه اطلاعات ناقص مدیران غیرمتخصص میانی به مدیران ردههای بالاتر و به دنبال آن تصمیمگیریهای غلط، نگاه دولت مابانه به بخش معدن و دخالت فراوان دولت در این حوزه باعث شده ورود سرمایهگذاران داخلی و خارجی به این بخش بهسختی انجام شود و این زمینهساز عدم رشد معدن و صنایع معدنی و یا حتی عقبگرد در این حوزه شده است.

در سال گذشته و همچنین سهماهه سال جاری محدودیتهای داخلی و خارجی بر صادرات مواد و محصولات معدنی بهویژه فلزات اثر گذاشت و باعث کاهش صادرات این محصولات شد، اما همچنان آمارها گویای آن است که محصولات معدنی و فلزی (ازجمله فولاد و محصولات فولادی، کنسانتره و گندله سنگآهن، مس و ...) سهم قابلتوجهی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

دولت برای رونق صادرات مواد معدنی و کسب درآمد بیشتر از این بخش، وظایف مهمی بر عهده دارد. صادرات مواد معدنی را نمیتوان تنها با شعار عملی کرد و انتظار موفقیت در این زمینه را داشت چراکه صادرات نیازمند یک تحول اساسی و اصولی در ابعاد گوناگون ازجمله فضاسازی مناسب برای صادرات مدیریت حرفهای، مطالعه و شناخت بازارهای جهانی، فعالیتهای بازاریابی حرفهای و حفظ روابط مناسب با کشورهای خارجی است.

برای دستیابی به رشد اقتصادی در هر زمینهای باید با دنیا ارتباط داشت. اگر قرار است طرح اصلاح ساختار بودجه باهدف انطباق با شرایط جدید اقتصاد و گذر از دوران تحریمها و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در دستور کار قرار بگیرد و استراتژی اقتصادی کشور، دوری از اقتصاد تکمحصولی یا همان اقتصاد نفتی باشد، باید برای رونق معادن و صنایع وابسته به آن بهطور اصولی و منطقی برنامهریزی کرد. دولت باید با در اختیار گذاشتن تسهیلات مناسب بهجای ایجاد موانع، سرمایهگذاران را برای فعالیت در این بخش ترغیب کند.

با برنامهریزیهای بلندمدت و جدی توسط دولت و تسهیل مسیر صادرات و ایجاد انگیزه برای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی، این حوزه میتواند سهم قابلتوجهی از صادرات کشور را به خود اختصاص دهد. یکی از بزرگترین مشکلات حوزه معدن، کمبود منابع مالی داخلی است که یا باعث ایجاد رکود در فعالیتهای معدنی شده است و یا اندک فعالیتهای معدنی را با افت کیفیت همراه نموده است؛ بنابراین ورود سرمایه به حوزه معدن ایران بهعنوان عاملی مؤثر برای ظرفیتسازی و تولید و جهش صادرات مواد معدنی و محصولات بالادستی باارزش افزوده بالاتر به شمار میرود.

بهجرئت میتوان ادعا کرد که محصولات معدنی ایران در صورت رفع مشکلات موجود و تکمیل زنجیره تولید، بهترین و مناسبترین حوزه برای رونق اقتصادی کشور است که بدون شک با برنامهریزی اصولی و هدفمند میتوان انتظار تحقق هدف نهایی از توسعه بخش معدن در اقتصاد را داشت. یکی از راهکارهای مهم برای ادامه حیات معدن، علاوه بر سرمایهگذاری در زیرساختها برای استخراج مواد معدنی، کار روی کارخانههای فرآوری و استحصال مواد معدنی و تولید زنجیره ارزش بعدازآن و رسیدن به ارزشافزوده بالاتر و تبدیلشدن مواد معدنی کشور به محصولات بالادستی نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و دیگر فرآوردههای معدنی و صادرات این محصولات است که در حال حاضر کمبود منابع مالی و نبود زیرساختهای لازم برای ایجاد و یا ادامه حیات واحدهای مختلف فرآوری، مانع تقویت صادرات مواد معدنی باارزش افزوده بالاتر شده است.

سرمقاله

علی وقف چی

عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس

طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از اقدامات مهم در دوره دهم است که منجر به فعال شدن حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میشود. هویت و اصالت ملت ایران در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی..... مستتر است و مجلس تلاش کرد با برطرف کردن خلأهای قانونی در این حوزه زمینههای پیشرفت در حوزه گردشگری را فراهم کند. با توجه به این که رویه‎های غلط و نادرست امروزی موجب هدر رفت ظرفیت بالای کشورمان در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی شده است، خروج برخی سرمایهها در حوزه میراث فرهنگی و پاسخگو نبودن برخی در این حوزه یکی از خسارتهای جبران ناپذیری بود که کشور در این حوزه متحمل شده است. توسعه گردشگری یکی از بخشهای درآمدزا برای هر کشور به شمار می‎آید که حتی برخی از کشورهای همسایه از این طریق منابع درآمدی در خور توجهی را سامان بخشیدهاند. توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین موجب ارتقای روابط فرهنگی با سایر کشورها و رشد اقتصاد فرهنگ و شاخصه‎های فرهنگی برشمرد و از این رو این وزارتخانه نیازمند یک وزیر توانمند و کارآمد است.

روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی:
 

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توجه به مشکلات مردم و اتخاذ تصمیمهای مناسب برای حل این مشکلات، گفت: اصل حراست از زندگی و رفع مشکلات مردم باید هدف اصلی سیاستگذاریها و تصمیمها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به ریاست رئیس جمهور و حضور روسای قوا و اعضا برگزار شد، افزود: اگر چه هم دولت و هم مردم، شرایط سختی سپری کردهاند، اما در همین شرایط، میتوان تصمیمهای راهگشا برای ثبات و پیشرفت اقتصادی و رفاه مردم اتخاذ نمود. در این جلسه سازمان برنامه و بودجه گزارش محور درآمدی در اصلاح ساختاری بودجه را ارائه و وضعیت تولید و مصرف حاملهای انرژی در کشور و راههای ساماندهی آن را تشریح کرد. در این طرح، با هدف بهرهمندی حداکثری مردم و عادلانه کردن شیوه دستیابی دهکهای پایین درآمدی به منابع انرژی، نقشه راه بلند مدت استفاده اقتصاد کشور از مزیت نسبی انرژی در تولید و صادرات محصولات مختلف، تدوین شده است.

همچنین در این جلسه، وزیر نفت، گزارشی از پیشرفت پروژههای اکتشاف و استخراج نفت ارایه نمود و برنامههای این وزارت برای ادامه توسعه فازهای پارس جنوبی را تشریح کرد که تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

ظریف در دیدار اعضای فراکسیون دیپلماسی مجلس:

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه تاکید کرد: آمریکا نگران شکست خود در صحنه دیپلماسی است.

به گزارش تجارت به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در دیدار اعضای فراکسیون دیپلماسی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایران در صحنه های میدانی منطقه ای و بین المللی موفق بوده است.

ظریف خاطر نشان کرد: فشار آمریکا به ایران به دلیل قوت و قدرت ایران است نه ضعف.

در این دیدار رییس و اعضای فراکسیون دیپلماسی مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از زحمات مسئول سیاست خارجی کشور اقدام آمریکا در تحریم رییس دیپلماسی کشور را تقبیح و محکوم کردند

گروه سیاسی: رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که «تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی با ادعای برقراری امنیت کشتیرانی در خلیج فارس در ادامه پروژه ایران هراسی است»، گفت: قطعا این ائتلاف ماندگار نخواهد بود چون مسئولیت امنیت در منطقه با کشورهای منطقه است.

کمال دهقانی در گفتوگو با ایسنا در واکنش به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس با ادعای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس اظهار کرد: آمریکا به دنبال ائتلافی است که منفعتی برای کشورهای منطقه ندارد، آنها هیچ گاه از مالیات وصولی مردم کشورشان برای تامین امنیت کشورهای دیگر هزینه نمیکنند این یعنی آمریکا و انگلیس هدف دیگری در این ائتلاف دنبال میکنند که میتوان آن را ادامه پروژه ایران هراسی تعبیر کرد. وی با بیان این که «آمریکا با این طرح به دنبال تامین منافع کارخانههای اسلحه سازی غربی است»، افزود: آمریکا نشان داده برای تامین منافع اسرائیل از هیچ کوششی دریغ نمیکند پس کشورهای عربی بدانند آمریکا فقط دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به زائران بیت الله الحرام؛

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنهای در پیامی به زائران بیت الله الحرام، برائت از مستکبران و در رأس آن آمریکا را به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی، محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلکواتر آمریکائی، نهیب امت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن و محکومیت جنگافروزیهای امریکا و دستیارانش در منطقهی حساس غرب آسیا و شمال آفریقا دانستند و با تأکید بر قرار داشتن مسئله فلسطین در رأس همه مسائل سیاسی مسلمانان، خاطرنشان کردند: ترفند معامله قرن که بهوسیله آمریکای ظالم و همراهان خائن آن زمینهسازی میشود، جنایتی در حق جامعه بشری است. همگان را به حضور فعال برای شکست این مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوه الهی آن را و همه ترفندهای دیگر جبهه استکبار را در برابر همت و ایمان جبهه مقاومت محکوم به شکست میدانیم.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح دیروز حجتالاسلام والمسلمین نواب (نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی) آن را در صحرای عرفات قرائت کرد، به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.

موسم حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ « وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَج» دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفرهی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشهی خردورز آنان از برکات آن بهرهمند گردد و هر سال درسها و آموختههای حج، به وسیلهی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.

در حج، اکسیر ذکر و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و اتّحاد که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایهی توحید است، و با یکسانی آحاد حجگزار و نبود تمایز که نشانهی برداشتن تبعیضها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعهای از پایههای اصلی جامعهی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشارهی نمادین به بخشی از بدنهی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است.

تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد.

آئین برائت که به معنی بیزاری از همهی بیرحمیها و ستمها و زشتیها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باجگیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است. امروز برائت از جبههی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی است؛ به معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلکواتر آمریکایی است؛ به معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن است؛ به معنی محکومیّت جنگافروزیهای آمریکا و دستیارانش در منطقهی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبتهای سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثتآمیز قدرتهای متجاوز و فتنهانگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانهای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند.

اینها اندکی از برکات حجّ ابراهیمی است که اسلام ناب، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعهی اسلامی است که هر سال به وسیلهی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید میآورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعهای فرا میخواند.

نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعهی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقّق یابد.

امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، مسئلهی فلسطین است که در رأس همهی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد. بزرگترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت -سرزمینش، خانه و مزرعه و داراییهایش، حرمت و هویّتش- مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانهتر در میدان است؛ ولی نتیجهی کار نیازمند کمک همهی مسلمانان است. ترفند معاملهی قرن که به وسیلهی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینهسازی میشود، جنایتی در حقّ جامعهی بشری و نه فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّهی الهی آن را و همهی ترفندهای دیگر جبههی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبههی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.

قال الله العزیز: اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همهی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم.

سیّدعلی خامنهای

۱۴مردادماه۱۳۹۸

مصادف با ۳ذیالحجّه۱۴۴۰

تجارت ابزار مهم دولت برای جبران کسری بودجه را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: اوراق مالی از جمله ابزارهای مهم برای تامین منابع مالی دولت ها است و اخیرا هم در ایران به منظور جبران کسری بودجه مد نظر دولت قرار گرفته است. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ایسنا در حالی دولت در سالهای پایانی حضور خود برای جبران کسری بودجه و از سویی تسویه بدهی خود در نبود نقدینگی به انتشار بیشتر اوراق مالی روآورده که گرچه از نگاه کارشناسان، این اوراق از ابزار متداول تامین مالی در دنیا به شمار میرود، ولی انتشار بیمهابای آن موجب ایجاد بدهی برای دولتهای بعد و آیندهفروشی و از سویی تحمیل هزینه به پیمانکاران خواهد شد.

اینکه انتشار اوراق با توجه به اینکه باید در زمان سررسید پرداخت شده و برای دولت تعهد مالی ایجاد میکند، تا چه اندازه منطقی پیش رفته، موضوعی است که کارشناسان نظرات متفاوتی در مورد آن دارند.

  • خوب و بد انتشار اوراق

    ایسنا در ادامه گزارش خود می نویسد: در همین رابطه مرتضی دلخوش - کارشناس بازار مالی - با بیان اینکه انتشار اوراق در مجموع یک راه و ابزار تامین مالی مناسب برای دولتهاستف اما باید خوب و بد آن را نیز مدنظر داشت، گفت: تامین مالی از طریق اوراق تنها مختص دولتهای ایران نیست و در تمام دنیا برای تامین مالی پروژههای ملی و استانی مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند در صورت مدیریت صحیح و انتشار منطقی آن با در نظر گرفتن تمامی ابعاد موجب سرعت بیشتر برای تامین منابع به منظور انجام پروژهها باشد و نتایج مثبتی دارد اما باید این را در نظر گرفت که انتشار اوراق موجب ضرر طرف مقابل و یا ایجاد بدهی سنگین برای دولت نشده باشد.

    به گفته وی، یکی از معضلاتی که وجود دارد این است که دولتها وقتی به آخرین راهها برای تامین کسری بودجه میرسند، به سمت انتشار بیشتر اوراق مالی حرکت میکنند و البته این موضوع در یکی دو سال پایانی حضور آنها در دوره دولت خود بیشتر دیده شده وموجب ایجاد بدهی برای دولتهای بعدی میشود که متاسفانه همواره تکرار شده است.

    این کارشناس ادامه داد: وقتی که دولت تعهد مالی بالایی از طریق انتشار اوراق ایجاد میکند و نتواند در تاریخ سررسید آن را پرداخت کند، آنگاه ناچار است از منابع بانک مرکزی استفاده کرده که خود موجب افزایش حجم نقدینگی و تورم خواهد شد.

  • معضلی برای پیمانکاران

    یکی از معضلاتی که این کارشناس مالی در رابطه با انتشار اوراق به آن اشاره کرد، جریان انجام تعهدات مقابل پیمانکاران است و با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته همواره دولت برای کاهش بدهی خود به پیمانکاران دست به انتشار اوراق زده است، توضیح داد: پیمانکاران وقتی که اوراق را از دولت بابت بدهی دریافت میکند، اغلب اوراق با سررسید دو - سه یا گاها پنج ساله است و وقتی که دولت نمیتواند در تاریخ مورد نظر آنها را تامین کند و یا از سویی پیمانکار در زمان سریعتری به پول خود نیاز دارد ناچار به آن است که با نرخ پایینتر و گاها تا ۴۰ درصد این اوراق را در بازار ثانویه تامین کند. در این شرایط هزینهها به پیمانکار منتقل شده و مشکلات مالی آنها را افزایش میدهد.

    در عین حال که برخی کارشناسان انتشار روبه رشد اوراق در بودجه را نشان از عدم وجود راهکاری مشخص و برنامه ریزی شده به منظور تامین منابع دانسته و معتقدند که این خود نوعی آیندهفروشی بوده و نمیتواند راهکار مناسبی برای کسب درآمد باشد که تا این اندازه بر آن پافشاری میشود.

  • نقش اوراق در کنترل تورم

    همچنین در همین رابطه یک اقتصاددان راهکار جایگزین افزایش پایه پولی را استفاده از اوراق معرفی کرد و گفت: راهکار دیگری وجود ندارد. اگر دولت از نظام بانکی استقراض کند، باز هم بر پایه پولی تأثیر میگذارد، اما اگر اوراق منتشر کند و با تسویه اوراق قبلی، اوراق جدید منتشر شود، حجم پایه پولی بهصورت انفجاری افزایش پیدا نمیکند. این همان سیاستی است که عراق، افغانستان، آمریکا، اروپا و ژاپن توانستند با استفاده از آن به تورم کمتر از دو درصد برسند. دولتها برای تأمین کسری بودجه، بهجای اینکه بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از پایه پولی استفاده کنند، به سمت تقویت اوراق رفتهاند.

    به گزارش ایرنا سعدوندی در پاسخ به این سؤال که آیا انتشار اوراق، کشور را در معرض بحران بدهی قرار نمیدهد، گفت: ایران پایینترین نسبت بدهی خارجی در دنیا را دارد و در بدهی داخلی نیز وضعیت مطلوبی دارد. با این حال، ما از ظرفیت اوراق هیچ استفادهای نکردهایم، اما متأسفانه با بلوا، هوچیگری و عددسازی سعی کردند به مسئولان نظام این تفکر غلط را قالب کنند که کشور در معرض بحران بدهی قرار دارد. این در حالی است که کشور در معرض بحران ابرتورم است، نه بحران بدهی داخلی و جالب اینجاست که تا کنون حتی یک کشور در دنیا دیده نشده که دچار بدهی داخلی شده باشد.

    کشور در معرض بحران ابر تورم است، نه بحران بدهی داخلی و جالب اینجاست که تا کنون حتی یک کشور در دنیا دیده نشده که دچار بدهی داخلی شده باشد. وی ادامه داد: آنچه بهعنوان بحران بدهی مطرح میشود، بحران بدهی خارجی است. بنابراین، نقد اوراق به دلیل بحران بدهی، ادعایی است که ظاهرا بسیار مستدل به نظر میرسد، اما در باطن، تهی است. نسبت بدهی خارجی ایران، کمتر از دو درصد و نسبت بدهی داخلی کشور ایران با برآوردهای مختلف چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی است. در کشور ژاپن این نسبت ۲۵۰ درصد و در کشورهای اروپایی بالای ۱۰۰ درصد است. بنابراین ما ظرفیت بالقوه بسیار خوب در استفاده از ابزار بدهی داریم و بهوسیله این اوراق میتوانیم هم کل بدهیهای دولت را سامان بدهیم و هم از پولی شدن کسری بودجه یعنی انتقال آن به ترازنامه بانک مرکزی، جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد؛

گروه تجارت: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در دو سال اخیر و به دلیل ایجاد هماهنگی و تسهیلات بین سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاهها، شاخص تجارت فرامرزی که از جمله شاخصهای پایش سهولت کسب و کار است با ۴۵ رتبه ارتقا از ۱۶۱ به ۱۱۶ کاهش یافت.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «نیره پیروزبخت» در جریان بازدید از برخی کارخانجات تولیدی استان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در تجارت فرامرزی سه موضوع کاهش تعداد اسناد مبادلهای بین صادرکنندگان، واردکنندگان و نهاد دولتی، کاهش زمان ترخیص کالا و میزان هزینهای که تا زمان ترخیص کالا انجام میشود تاثیرگذارند که در دو سال گذشته در همه این موارد بهبود داشتیم.

وی توضیح داد: در این زمینه ۳۲ دستگاه از جمله وزارت صنعت، گمرک، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره با ارتقای سطح همکاریها و بویژه اتصال از طریق سامانهها و یکپارچه کردن فعالیتها، تسهیلاتی در شرایط کار ایجاد کردند.

این مقام مسئول با اشاره به تحریمها و تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از کالای ایرانی، خاطر نشان کرد: در این زمینه پارسال سه بسته در حمایت از صادرات، واردات و تولید در سازمان ملی استاندارد تدوین شد و برای واحدهای مختلف تولیدی، وارداتی و صادراتی، تسهیلاتی در نظر گرفته شد.

پیروزبخت ادامه داد: از جمله، این سازمان در بسیاری از واحدهای تولیدی با هزینه خود به نمونه گیری و آزمایش پرداخته و انعطاف پذیری درخصوص تامین نیازهای اساسی مردم ایجاد کردهایم و در خصوص واحدهای تولیدی باکیفیت، ضمن اینکه نگاه پلیسی نداریم، بلکه مشاور آنها بوده و در کنارشان هستیم.

وی بیان داشت: این سازمان با امضای تفاهم نامهای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این امکان را فراهم کرده تا حتی الامکان در بنادر نمونههای لازم از کالاهای اساسی گرفته شود و نتایج آزمایش برای دستگاه ها قابل قبول باشد؛ به این ترتیب فرآیند صدور گواهی استاندارد کوتاه میشود.

پیروزبخت در پاسخ به ایرنا درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای خودروسازان و قطعه سازان نیز گفت: برای برخی قطعه سازان که واردکننده مواد اولیهاند، همان تسهیلاتی که برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده را قائل شدهایم، اما نظارتهای استاندارد همچون گذشته وجود دارد.

وی اضافه کرد: اکنون وزارت صنعت بر همکاری واحدهای قطعه ساز با شرکتهای دانش بنیان تاکید دارد تا بجای تمرکز بر واردات، خود به تولید بپردازند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: امروز و با تغییر شرایط جامعه، باید نگاه سنتی به استاندارد کنار گذاشته شود و به همین دلیل، قانون جدید استاندارد مطابق رویکرد جدید استاندارد سازی در جهان تدوین شده که زمینه را برای رقابت پذیری بنگاهها در داخل و خارج کشور فراهم میکند.

وی خاطرنشان کرد: در این پیوند برخی دستورالعملها و آیین نامهها بر مبنای قانون جدید استاندارد عوض شده که یکی از آنها آیین نامه هماهنگی سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت بود که برای کنترل تجهیزات پزشکی مصوب شد.

تنش های منطقه ای باعث شد؛

گروه انرژی: این روزها قیمت نفت تحت تاثیر تنش بیشتر در روابط تجاری آمریکا و چین که نگرانیها نسبت به جنگ ارزی را برانگیخته، به ریزش سنگینی تن داده است؛ در این بین عربستان سعودی سعی دارد با کاهش تولید وضعیت بازار را سر و سامان دهد اما همچنان بازار نفت در وضعیت بیثباتی است.

بهگزارش ایسنا، قیمت نفت چهارشنبه گذشته و همزمان با اقدام بانکهای مرکزی در کاهش نرخهای بهره به منظور حمایت از رشد اقتصادی، با دور جدیدی از سقوط سنگین روبرو شد. بانکهای مرکزی هند، نیوزیلند و تایلند برای حمایت از رشد اقتصاد و صادراتشان در برابر پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین، نرخهای بهره را کاهش دادند. این کاهش نرخها نشان میدهد که جنگ میان واشنگتن و پکن، اقتصاد جهان را تهدید میکند.

به اعتقاد تحلیلگران، تعرفههای بالاتر آمریکا روی واردات چین، هر دو اقتصاد را کند خواهد کرد اما دولت چین ممکن است برای تلافی کردن تعرفههای آمریکا، ارزش یوان را ضعیف کند. ارزش یوان دوشنبه هفته پیش به پایین هفت یوان در برابر هر دلار سقوط کرد که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ کمسابقه بود. با این حال بانک مرکزی چین فعلا از سقوط بیشتر ارزش یوان جلوگیری کرده زیرا ریسک فرار سرمایهها را به همراه دارد.

نرسی قربان - کارشناس ارشد حوزه انرژی - درباره وضعیت فعلی بازار نفت گفت: کاهش تولید اوپک موضوعی بود که قبلا بر سر آن تصمیم گیری شده بود لذا نمیتوان گفت که این مساله در شرایط فعلی تاثیر چندانی دارد.

وی با اشاره به تصمیم عربستان برای کاهش تولید، اظهار کرد: به تازگی عربستان اعلام کرده است که با هدف افزایش قیمتها قصد کاهش تولید خود را دارد که این مساله نیز بستگی به واکنش بازار دارد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه این موضوع تا حدی موجب می شود تا افت شدید بازار برگردد، تصریح کرد: نمیتوان گفت که این مساله موجب بالارفتن قیمتها میشود چراکه عوامل دیگری همچون جنگ تجاری آمریکا و چین نیز در این مساله تاثیر گذار است.

قربان با تاکید به این موضوع که اگر اختلافات آمریکا و چین افزایش یابد، رشد اقتصادی جهان دچار مخاطره میشود و تقاضا برای نفت کاهش مییابد اما اگر وضعیت پایدار شود، احتمال افزایش قیمت نفت وجود دارد.

  • سرنوشت جنگ آمریکا و چین چه میشود؟

    اما به دلیل اهمیت چین برای اقتصاد جهانی و به دلیل این که ارزها روی هم تاثیر میگذارند و از آنجا که ارتباط میان دلار و یوان به سیاست پولی جهانی جهت میدهد، افت یکباره ارزش یوان فشار شدیدی را به سایر اقتصادهای نوظهور تحمیل کرد. شی جین پینگ، رییس جمهور چین هیچ علامتی دال بر عقب نشینی نشان نمیدهد و ترامپ هم خود را کنار کشیده و راه چندانی برای خروج از جنگ تجاری برای سران قدرتمندترین اقتصادهای جهان نمانده است.

    پیامدهای این جنگ به سرعت گسترش پیدا میکند. چند روز از زمانی که توییت ترامپ درباره وضع تعرفههای جدید روی واردات چین نگذشته است اما بانکهای مرکزی متعددی در جهان کاهش نرخهای بهره را اعلام کردهاند. شاخص داوجونز اینداستریال هفته گذشته هفت درصد نزول کرد. نفت خام کاهش بهای بیشتری داشته و در نخستین هفته اوت بیش از ۱۳ درصد افت کرد. در حقیقت نفت از اوج قیمتی که در آوریل داشت، بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده و روند نزولی پیدا کرده است.

    نفت اما مشکلات خاص خود را دارد و از یک سو با کندی رشد تقاضا و از سوی دیگر با رشد سریع عرضه مواجه است. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته را نشان داد، سقوط قیمتها را تشدید کرد. همچنین جنگ ارزی، تاثیر مستقیمی روی تقاضا برای نفت دارد. قویتر شدن دلار، نفت را برای کشورهای دیگر گرانتر میکند و روی مصرف کنندگان تاثیر فوری میگذارد. به همین دلیل است که نفت با دلار رابطه معکوس دارد و گرانی دلار باعث کاهش قیمت آن میشود.

  • سد عربستان برای کاهش قیمت نفت

    از سوی دیگر، عربستان سعودی در پی سقوط قیمت نفت به پایینترین حد هفت ماه گذشته، با سایر تولیدکنندگان نفت درباره واکنشهای احتمالی برای متوقف کردن این روند به رایزنی پرداخته است. یک مقام سعودی که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات مایل نبود نامش فاش شود، به بلومبرگ گفت: این کشور اجازه نخواهد داد قیمت نفت سقوط کند و همه گزینههای موجود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

    در هر حال، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت عضو اوپک است، تحت توافق کاهش تولید این گروه تولیدش را بیش از سقفی که با تولیدکنندگان دیگر اوپک توافق کرده بود، کاهش داده است. اوپک، روسیه و شماری دیگر از کشورهای غیرعضو اوپک در چارچوب ائتلافی معروف به اوپک پلاس، ماه میلادی گذشته توافق کردند کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز را تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تمدید کنند.

همتی در جریان بازدید از بندر امام خمینی(ره)تشریح کرد؛

 

گروه راه و مسکن: رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید خود از مجتمع بندری امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم یکی از وظایف مهم دستگاه های دولتی است، اظهار داشت: بانک مرکزی تأمین کننده ارز این نوع کالاها است و تصمیم گرفتیم که از نزدیک وضعیت تأمین کالاهای اساسی را ببینیم و خوشبختانه تلاش های فراوانی را دیدیم تا بتوانند کالاهای مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، همتی اشاره افزایش حجم قابل توجه کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی در این بندر بزرگ تجاری کشور، خاطر نشان کر: نکته حائز اهمیت در بندر امام خمینی(ره) وجود قابل توجه کالاهای اساسی در انبارها است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است و در مقایسه در سال گذشته میزان واردات نیز با افزایش بسیار زیاد، به ۶۰ درصد رسیده است.

همتی در تشریح دلیل افزایش واردات کالاهای اساسی گفت: دلیل این افزایش واردات این بوده است که بانک مرکزی و دیگر نهادها از جمله وزارت های جهادکشاورزی و صنعت، معدن تجارت تلاش کرده با توجه به ضرورت تأمین کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک با قدرت بیشتری آنها را تأمین بکند.

رئیس کل بانک مرکزی در بیان علت سفر خود به بندر امام خمینی(ره) ابراز داشت: اکنون هم آمده ایم بررسی کنیم علت اینکه اندکی در خروج کالاها از انبارها کندی مشاهده می شود، چه می تواند باشد و در صورتی نیز که مشکلاتی در این خصوص وجود داشته باشد، آن را رفع کنیم.

همتی اظهار امیدواری کرد با با همکاری مدیران سازمان بنادر و دریانوری و دیگر دستگاه های اجرایی مرتبطدر زنجیره ی تأمین کالا ضمن پیگیری مشکلات جهت رفع آنها اقدام کنیم و تسهیلات بیشتری در اختیار عوامل دخیل در آن قرار بدهیم برای اینکه بتوانیم کالاها را سریع تر از کشتی تخلیه کرده و کالاها از انبارها به مبادی مصرف در مراکز هدف ارسال بشود.

وی همچنین در تشریح نحوه اختصاص ارز به واردکنندگان کالای اساسی بیان داشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی مستقیما این نوع ارز را به وارد کنندگان اختصاص می دهد و با راه اندازی سامانه ای برای این منظور تعهدات وارد کنندگان مشخص و پیگیری می شود و تعهدات ارزی آنان در این سامانه در حال پیگیری است و در این خصوص تاکون مشکلی نداشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به پیگیری بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان داشت: طی چندماهه اخیر بازگشت ارز حاصل از صادارات به خوبی صورت گرفته است و وضعیت بازار ارز نشان می دهد این موضوع به خوبی مدیریت می شود و ما توانسته ایم ارزهای حاصل از صادرات را به چرخه واردات بازگردانیم و امیدواریم مشکلاتی که در چرخه واردات و ترخیص کالاها وجود دارد، برطرف بشود گرچه شواهد حاکی از آن است از این نظر سال خوبی داشته ایم.

همتی همچنین در نشست مشترک با مدیران و صاحبان کالا فعال در این مجتمع بزرگ بندری ضمن استماع گزارش درباره فرآیند پذیرش کشتی های حامل کالاهای اساسی، پهلو دهی و تخلیه و انبارش و خروج آن و مشکلات پیش آمده در این فرآیند، از تلاش فراوان در شرایط سخت و دشوار تشکر کرده و نقش آنان را در زنجیره تأمین کالا و امنیت غذایی کشور ستود.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در فرآیند ترخیص و خروج کالاهای اساسی، خواستار تشریک مساعی بیشتر دستگاه های اجرایی و تصحیح و انطباق مقررات و دستور العمل های جاری برای سهولت در خروج آنان شد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش میزان واردات کالاهای اساسی به بندرامام خمینی(ره) از ابتدای سال جاری تاکنون، افزایش حجم این محمولات را تضمین کننده تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور دانسته و بر لزوم کاهش ماندگاری کالا در بنادر برای تأمین فضای انبارش بیشتر برای محمولات کشتی های ورودی تأکید کرد.

شایان یادآوری است که بیش از شش و نیم تن انواع کالا های اساسی از ابتدای امسال تا کنون در بندرامام خمینی(ره) تخلیه شده است و این بندر نقش مهمی را در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ایفا کرده است.

  • جلوگیری از رسوب کالا در بنادر نیازمند ساز و کار مناسب است

    عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر در بنادر کشور مشکلی برای جذب و حضور سرمایه گذار نداریم، مشکل اصلی تعیین سیاست های مناسب و ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی برخی مجموعه ها برای شروع فعالیت سرمایه گذاران در بنادر است.

    به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، غلامعلیان دهاقانی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان ترانزیت را از بنادر تقویت کرد، افزود: یکی از مشکلات موجود در مورد ترانزیت کالا از بنادر کشور به دیگر نقاط، توقف و رسوب کالا در بنادر است. تا زمانی که ساز و کارهای مناسب برای عدم رسوب کالا و توقف بیش از حد آن در بنادر وجود نداشته باشد، عملیات ترانزیتی به نحو احسن انجام نخواهد شد.

    وی اظهارداشت: یک کامیون برای حمل کالا از بندر شهید رجایی به شیراز ۸ ساعت زمان نیاز دارد در صورتی که ممکن است تا ۳ روز در صف ترخیص کالا از بندر منتظر بماند، چنین رویدادهایی عملیات ترانزیتی را مختل خواهد کرد، لذا سازمان های مرتبط مانند گمرک و استاندارد نقش کلیدی در سرعت بخشی ترخیص کالا از بنادر دارند.

 

 

 
حکم پرونده فروش گوشتهای برزیلی ابلاغ شد؛

حکم متهمان پرونده فروش آزاد گوشتهای برزیلی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی صادر و متهمان روز گذشته به منظور ابلاغ حکم به شعبه دادگاه احضار شدند و حکم از سوی قاضی صلواتی به آنها ابلاغ شد. پس از ابلاغ حکم از سوی قاضی صلواتی محکومان پرونده به همراه مامور مراقبت به شعبه اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت رفتند تا پس از اجرای تشریفات قانونی به زندان معرفی شوند. به گفته حسینی نماینده دادستان متهمان با حوالههای صوری و سندسازی و تخصیص غیرقانونی سهمیه، اقدام به فروش گوشت در بازار آزاد نمودند و در سال ۹۷، ۱۱۴ هزار کیلو گوشت خارج از چرخه توزیع به نرخ آزاد به فروش رسانده و موجب تضییع بیتالمال به مبلغ ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال شدند. بر این اساس حمیدرضا خلیلى فرزند محمد به اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومى از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صورى به منظور فروش گوشت با نرخ دولتى در بازار آزاد و متعاقبا فروش در بازار آزاد محکوم به ١٢ سال حبس، جزاى مالى و ضبط همه اموالى که از طریق خلاف قانون به دست آمده و تحمل ٥٠ ضربه شلاق در انظار عمومى و انفصال از خدمات دولتى و عمومى محکوم شد.

علیرضا جهیزى، به اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومى به ١٠ سال حبس و ضبط کلیه اموالى که از طریق خلاف قانون به دست آمده و تحمل ٥٠ ضربه شلاق در انظار عمومى و انفصال از خدمات دولتى و عمومى محکوم شد.

مرتضى عسگرى فرزند قنبرعلى، به اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومى به تحمل هفت سال حبس و ضبط کلیه اموالى که از طریق خلاف قانون به دست آمده و تحمل ٥٠ ضربه شلاق در انظار عمومى و منع از اشتغال در شرکتهاى تعاونى مصرف کارکنان ادارات و موسسات دولتى و غیر دولتى و توزیع مایحتاج عمومى محکوم شد.

حسین خلیلى فرزند محمد به اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومى به تحمل پنج سال حبس و ضبط کلیه اموالى که از طریق خلاف قانون به دست آمده و تحمل ٥٠ ضربه شلاق در انظار عمومى و منع از اشتغال در شرکتهاى تولیدى و توزیع مایحتاج عمومى محکوم شد.

على رنجبر کرمانى فرزند محمود به اتهام معاونت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومى به تحمل دو سال حبس و انفصال از خدمات دولتى و عمومى محکوم شد.

به استناد مواد ٢٠، ٢٣ و ٣٠ قانون مجازات اسلامى، مجوز شرکت مهان تدبیر آسیا و فروشگاههاى پرتو حیات نو و یاس شمیران ابطال گردیده و اکنون محکومین به همراه پرونده جهت اجراى حکم به دادسراى کارکنان دولت ارسال و اعزام شدند تا قاضی اجرای حکم تشریفات قانونی برای معرفی محکومان به زندان را انجام دهد.

گفتنی است؛ این پرونده شش متهم داشت که همه آنها امروز به جهت ابلاغ حکم احضار شده بودند، ولی تا زمان مخابره این خبر یکی از متهمان (متهم سعیدی) در دادگاه حاضر نشده بود که قاضی صلواتی اعلام کرد: پس از حضور این متهم در شعبه حکم وی نیز ابلاغ و برای اجرای احکام به دادسرا معرفی میشود.