گفت وگو با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد

دولت فرانسه عنوان کرد که برای گفتوگو با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه اعلام کرد که برای گفتوگو با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد. فرانسه در واکنش به انتقادهای اخیر «دونالد ترامپ»، رئیسجمهوری آمریکا، این اظهارات را مطرح کرد. ترامپ روز پنجشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرده بود که افرادی چون «امانوئل ماکرون»، رئیسجمهوری فرانسه، «پیامهایی درهم» به ایران میدهند.

در واکنش به این اظهارات «ژان-ایو لو دریان»، وزیر خارجه فرانسه، گفت که این کشور «با استقلال کامل» حرف میزند و متعهد به کاستن از تنشها در خلیج فارس است.

 

بی توجهی ترامپ به حقوق بشر

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به موضوع جداکردن کودکان مهاجر از والدینشان بنابر سیاست های مهاجرتی ترامپ،گفت:آمریکایی ها در بسیاری از مسائلی که تصمیم می گیرند، هیچ وجه توجهی به حقوق بشر، حقوق کودک و دیگر قوانین انسانی ندارند. عزت الله یوسفیان ملا در گفتوگو با خانه ملت، با بیان این که کودکان مهاجر در قالب سیاست "تحمل صفر" دولت ترامپ در موضوع مهاجرت غیرقانونی، مثل اسیران جنگی منتقل میشوند، افزود: در همین مدت در کشورهای دنیا دیدید که اتفاقاتی افتاده است مانند اعتراضات فرانسه، یمن، بحرین، سوریه آنها با توجه به منافع خودشان در خصوص حقوق بشر تصمیم گرفتند؛ یعنی منافع خودشان ملاک قرار دادند.

 

تسریع در نابودی صهیونیستها

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، مشارکت اسرائیل در ائتلاف آمریکا برای گشتزنی در خلیج فارس را گامی در جهت تسریع در نابودی صهیونیستها دانست.

سیدمحمدجواد ابطحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت در واکنش به خبر مشارکت اسرائیل در ائتلاف آمریکا برای گشت زنی در خلیج فارس، گفت: پس از سرنگونی پهپاد آمریکا و تهدید آنها در منطقه، توقیف نفتکش بریتانیایی و قدرت نمایی ایران، دولت آمریکا درخواست کرد تا ضمن موافقت ایران به مناطقی از کشور ما که آسیب نمیبیند، موشک شلیک کند تا هیمنه آمریکا در منطقه برقرار بماند اما جمهوری اسلامی این اجازه را به آنها نداد.

تعیین جانشینان رییس ستاد فرماندهی

اقتصاد مقاومتی در استانها

معاون اول رییس جمهور در ابلاغیههای جداگانه به اعضای هیات دولت، جانشینان رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در استانهای مختلف کشور تعیین کرد. به گزارش ایسنا، در این ابلاغیهها آمده است: نتایج مطلوب حضور جانشینان رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استانها در سالهای اخیر جهت پیشبرد اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، درخواست مسئولین استانهای کشور مبنی بر ادامه طرح مزبور در سال جاری، تسهیل و رفع موانع و چالشهای اجرای موثر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در استانها به ویژه در شرایط تحریم و اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین تحقق شعار سال 1398 که تحت عنوان رونق تولید نامگذاری شده است، دلایل انتصاب جانشینان رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استانها عنوان شده است. اسحاق جهانگیری از جانشینان خود به عنوان رییس ستاد اقتصاد مقاومتی خواسته است تا با حضور موثر در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استانهای مزبور، با همکاری تمامی دستگاههای ملی و استانی و دبیرخانه ستاد در راستای تحقق اهداف و اجرای طرحها و پروژههای اقتصاد مقاومتی استانهای مزبور، پیگیریها و اقدامات لازم را به عمل آورند.

نقش رسانه ها در ارتباط دوستانه

مسئولان با مردم

وزیر کشور گفت: اگر رسانهها به صورت واقعی و حقیقی و شفاف در جهت کمک به مردم نباشند همه اقدامات میتواند ضعف، نگرانی، اغتشاش و افتراق ایجاد کند که همه اینها در مردم اثر منفی خواهد داشت. به گزارش تجارت، عبدالرضا رحمانیفضلی در آیین گرامیداشت روز خبرنگار، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت من توفیق داشتم ۱۲ سال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه رسانه و اطلاعرسانی حضور داشته باشم. وی با بیان اینکه به عنوان کسی که الفبا، ظرافتها و پیچیدگیهای این حوزه را میداند باید مطالبی را به شما بگویم، گفت: با توجه به گستردگی ابزارهای اطلاعرسانی، نقش رسانه چندین برابر شده است. رحمانیفضلی ادامه داد: موضوع اطلاعرسانی ارتباط مستقیم با تصمیمگیری و انتخاب دارد و مبنای همه این انتخابها هم آگاهی و انتخاب است و این یکی از ویژگیهای انسان است وی با بیان اینکه انتخاب هم با معرفت علم و آگاهی ارتباط مستقیم دارد، گفت: در حوزه خبر آگاهیرسانی و مقدمات تحلیل و تصمیم است و هر چه میزان مسئولیت بالا میرود، نوع و سطح تصمیم متفاوت میشود.

تحریم ظریف عقبگرد جدی

برای دیپلماسی بود

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، با ارسال نامهای به مدیران کل سازمان های بین المللی و همچنین سفرای مستقر در وین، نسبت به اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان، هشدار و خواستار اقدام جامعه بین المللی در مقابله با این رویه و جلوگیری از عواقب منفی آن بر دیپلماسی و چندجانبه گرایی شد.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در این نامه ضمن اشاره به اینکه علت اصلی و واقعی تحریم دکتر ظریف توسط آمریکا، توانمندی و ظرفیت های بالای ایشان در نمایندگی از مردم کشورش در عرصه بین المللی و همچنین حمایت صادقانه وی از گفتگو، دیپلماسی، صلح و چندجانبه گرایی می باشد، افزود: این اقدام، نمونه بارز دیگری از اقدامات غیرقانونی بی شمار آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران از جمله از طریق تروریسم اقتصادی و گستاخی جسورانه آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برجام می باشد.

سامانه راداری فلق با حضور

سرتیپ صباحیفرد رونمایی شد

سامانه راداری فلق که صبح دیروز رونمایی شد توانایی اتصال به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را دارد و پوشش راداری سامانه سلاح اس ۳۰۰ را تکمیل میکند. به گزارش ایلنا، سامانه راداری فلق صبح امروز با حضور امیر سرتیپ علیرضا صباحیفرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد. این سامانه، یک سامانه آرایه فازی پیشرفته با توانایی کشف اهداف کروز، بالستیک و بدون سرنشین است که نمونه خارجی آن با نام گاما در سالهای گذشته به کشور وارد شده و به علت تحریم، عدم وجود قطعات فنی و عدم توانایی گروههای خارجی برای تعمیر این سامانه به دست توانمند متخصصان جوان نیروی پدافند هوایی ارتش به صورت کامل بازسازی و با نام سامانه راداری فلق رونمایی شد. بنا بر این گزارش این سامانه راداری توانایی اتصال به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را دارد و پوشش راداری سامانه سلاح اس ۳۰۰ را تکمیل میکند.

ملاقات نجفی با خانوادهاش

وکیل مدافع محمدعلی نجفی درباره آخرین وضعیت پرونده موکل خود گفت: ما همیشه با ایشان ملاقات کردهایم و خانواده ایشان ازجمله همسر، برادر و دخترش با ایشان ملاقات کردهاند و مانعی در راه ملاقات ما با ایشان ایجاد نشده است.

حمیدرضا گودرزی در گفتوگو با ایلنا، در تشریح آخرین وضعیت پرونده موکل خود محمدعلی نجفی اظهار کرد: باتوجه به اینکه آقای نجفی کسالت دارند خانواده ایشان به ملاقاتشان رفتهاند. ایشان در بیمارستان هم بستری نشدهاند.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی تصریح کرد: ایشان ملاقات ممنوع نیست و ما هرموقع به ملاقات رفتهایم، دادگاه نهایت همکاری را با ما کرده است. ما همیشه با ایشان ملاقات کردهایم و خانواده ایشان از جمله همسر، برادر و دخترش با ایشان ملاقات کردهاند و مانعی در راه ملاقات ما با ایشان ایجاد نشده است.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به زائران بیت الله الحرام؛

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنهای در پیامی به زائران بیت الله الحرام، برائت از مستکبران و در رأس آن آمریکا را به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی، محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلکواتر آمریکائی، نهیب امت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن و محکومیت جنگافروزیهای امریکا و دستیارانش در منطقهی حساس غرب آسیا و شمال آفریقا دانستند و با تأکید بر قرار داشتن مسئله فلسطین در رأس همه مسائل سیاسی مسلمانان، خاطرنشان کردند: ترفند معامله قرن که بهوسیله آمریکای ظالم و همراهان خائن آن زمینهسازی میشود، جنایتی در حق جامعه بشری است. همگان را به حضور فعال برای شکست این مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوه الهی آن را و همه ترفندهای دیگر جبهه استکبار را در برابر همت و ایمان جبهه مقاومت محکوم به شکست میدانیم.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح دیروز حجتالاسلام والمسلمین نواب (نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی) آن را در صحرای عرفات قرائت کرد، به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.

موسم حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ « وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَج» دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفرهی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشهی خردورز آنان از برکات آن بهرهمند گردد و هر سال درسها و آموختههای حج، به وسیلهی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.

در حج، اکسیر ذکر و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و اتّحاد که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایهی توحید است، و با یکسانی آحاد حجگزار و نبود تمایز که نشانهی برداشتن تبعیضها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعهای از پایههای اصلی جامعهی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشارهی نمادین به بخشی از بدنهی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است.

تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد.

آئین برائت که به معنی بیزاری از همهی بیرحمیها و ستمها و زشتیها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باجگیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است. امروز برائت از جبههی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی است؛ به معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلکواتر آمریکایی است؛ به معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن است؛ به معنی محکومیّت جنگافروزیهای آمریکا و دستیارانش در منطقهی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبتهای سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثتآمیز قدرتهای متجاوز و فتنهانگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانهای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند.

اینها اندکی از برکات حجّ ابراهیمی است که اسلام ناب، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعهی اسلامی است که هر سال به وسیلهی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید میآورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعهای فرا میخواند.

نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعهی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقّق یابد.

امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، مسئلهی فلسطین است که در رأس همهی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد. بزرگترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت -سرزمینش، خانه و مزرعه و داراییهایش، حرمت و هویّتش- مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانهتر در میدان است؛ ولی نتیجهی کار نیازمند کمک همهی مسلمانان است. ترفند معاملهی قرن که به وسیلهی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینهسازی میشود، جنایتی در حقّ جامعهی بشری و نه فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّهی الهی آن را و همهی ترفندهای دیگر جبههی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبههی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.

قال الله العزیز: اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همهی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم.

سیّدعلی خامنهای

۱۴مردادماه۱۳۹۸

مصادف با ۳ذیالحجّه۱۴۴۰

کد خدائی بیان کرد؛

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان گفت که طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مورد ایراد این نهاد قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک مناسبت های روز خبرنگار و اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: همایشی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس قانونی اساسی به حمایت دوستان علمی و دانشگاهی سراسر کشور در حال انجام است.

وی از پوستر همایش چهل سال قانون اساسی رونمایی کرد و گفت: دوستان توضیحات لازم را در مورد این همایش اطلاع رسانی می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با ارائه گزارشی از طرحها و لوایح بررسی شده در این نهاد، اظهار کرد: 3 مصوبه داشتیم که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد. مصوباتی هم در شورای نگهبان با ایراد مواجه شد مانند طرح دو فوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور. لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی و طرح الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی از دیگر مصوباتی است که با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در خصوص هیات مرکزی نظارت بر انتخابات که شکل گرفته است، روز سه شنبه بعد از ظهر اولین جلسه را برگزار کردیم. چند دستور داشت که بعد از تعیین رییس و سخنگو تعیین شاخصها صورت گرفت و گزارش کل اداره انتخابات را داشتیم. شکل تعرفههایی که از سوی وزارت کشور ارسال شده بود مورد تصویب هیات مرکزی قرار گرفت و در جلسه شورای نگهبان هم تعرفههای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان برای اسفند سال جاری به تایید رسید و مراتب به وزارت کشور هم اعلام شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پس از تحریم ظریف بحث تحریم آیت الله جنتی نیز مطرح شده است، شما چه واکنشی به این اقدام دارید؟ اصولا یاوه گویی های ترامپ و رژیم آمریکا را جدی نمی گیرم. اینکه در تحریم سایر مقامات از جمله وزیر محترم امور خارجه هم همبستگی خوبی بین مسئولین و مردم ایجاد شد پاسخی بود بر ناکارآمدی سیاسیت هاییی که رژیم آمریکا دارد. قطعا مردم پشتیبان مسئولین محترم هستند و در همه جا این حمایت را خواهند مخصوصا در رابطه با سیاستهای استکباری.

وی افزود: شورای نگهبان این اطمینان را به همه داوطلبین میدهد که آنهایی که از وضعیت خودشان نگرانی ندارند. قانون مانعی برایشان ایجاد نکرده است و شورای نگهبان هم به تبع قانون مانعی ایجاد نخواهد کرد. شورا مر قانون را اجرا خواهد کرد و رویه شورا در آینده هم همین خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال فشار اصلاح طلبان برای تایید صلاحیت ها و ورود شورای نگهبان به فاز مصلحت اندیشی بیان کرد: ان شاءالله این نخواهد بود اجرای مر قانون دستور کار آینده شورای نگهبان است.

وی در جای دیگری از صحبت های خود گفت: درب شورای نگهبان به روی همه فارغ از جناح و گروه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد و ما می توانیم از آن استفاده کنیم استقبال می کنیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طیفی از اصلاح طلب شورای نگهبان را در عملکرد مجلس و دولت مقصر میدانند، گفت: یکبار دیگر پاسخ دادم شورای نگهبان شرایطی که در قانون هست را لحاظ میکند و معرفی افراد شایسته به جناح ها و گروهای مشهور در حوزه بر می گردد. این بحث را باید در جای دیگری جست و جو کنند نه در شورای نگهبان. کدخدایی در رابطه با فشار افراد و جناح ها برای تایید صلاحیت نامزدهای خود تاکید کرد: شورای نگهبان معمولا تحت تاثیر هیچ فشاری قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون است و شرایط و قوانینی که در قانون تعریف شده است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس وعده داد:
 

گروه سیاسی: عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دلایل مختلف خود برای بهبود وضعیت کشور و تثبیت شرایط اقتصادی را تشریح کرد.

به گزارش تجارت، جلیل رحیمی جهانآبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت، با بیان اینکه دیگر نباید از اروپایی ها انتظاری برای اجرای برجام و یا تسهیل شرایط تجارت داشت، عنوان کرد: اروپایی ها در برابر آمریکا توانایی ندارند و منافع آنها ایجاب می کند که با سیاست های آنها حرکت کرده و در برابر تأمین منافع ایران سکوت کنند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از سوی دیگر اروپا چاره ای جز این ندارد که به صورت مداوم به ایران اصرار کند که در برجام باقی بمانیم که البته این خواسته چین و روسیه نیز هست اما در کنار آن اقداماتی نیز در راستای منافع جمهوری اسلامی صورت می دهند ولی در نهایت آنها نیز به منافع اقتصادی خود می اندیشند.

در شرایط فعلی باید بدون توجه به اروپا، ظرفیت داخلی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه سپس روسیه و چین را فعال کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در این شرایط باید از چه مسیری برای توسعه اقتصادی کشور ورود کرد، گفت: لازم است از توانمندی های خود برای توسعه اقتصادی استفاده و ظرفیت های داخلی را فعال کنیم همچنین نباید فرصت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و سپس روسیه و چین را دست کم بگیریم.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: در حال حاضر فشارهای اقتصادی روی ایران از سمت خارج بسیار زیاد است و در این شرایط صرفا باید قدرت تحمل را افزایش دهیم و ضربات دشمن را با سپر قوی تری دریافت کنیم تا بالاخره زمان جلوی هجمه آنها را بگیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه تا کنون جمهوری اسلامی ظرفیت خوبی از خود در قبال ضربات دشمن نشان داده است، خاطرنشان کرد: ظرف یک ماه آینده تحولات مثبتی در کشور رخ داده و وضعیت بهتر می شود که برخی دلایل این تحلیل سیگنال های سعودی ها، پیشنهاد امارات برای مذاکره، فضای تثبیت ارز در داخل، گفتگوی روحانی و مکرون و همچنین تقابل صحیح نظامی نسبت به برخی اقدامات آمریکا و خباثت های اسرائیل در خلیج فارس است که همه و همه مسیری برای بهبود اوضاع کشور می شود.

گروه سیاسی: معاون حقوقی رئیسجمهور گفت: تحریم وزیر امور خارجه خلاف دستور موقت دیوان بینالمللی دادگستری است؛ چرا که این دستور موقت اعلام کرده طرفین هیچ اقدامی برای سختتر کردن اوضاع موجود انجام ندهند و ایالات متحده از زمان صدور آن دستور مکرر در حال انجام اقداماتی است که اوضاع را سختتر میکند.

به گزارش تجارت لعیا جنیدی در گفتوگو با ایلنا، در خصوص ایجاد محدودیت برای دیپلماتهای ایرانی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل یک قرارداد مقر دارد که ایالات متحده براساس آن تعهد کرده امکانات، اختیارات و تسهیلاتی را برای اینکه هیاتهای نمایندگی بتوانند به راحتی در این کشور برای انجام وظایف خود داشته باشند، ایجاد کند. وی ادامه داد: بنابراین در چهارچوب توافقنامه مقر ما باید هرجا که نقض تعهد اتفاق میافتد و انجام وظیفه در سازمان ملل را غیرممکن کرده و یا به نحو آزاردهنده، مشقت و محدودیت ایجاد میکند و از حدود متعارف خارج میشوند، در چهارچوب لازم اقدام کنیم. معاون حقوقی رئیسجمهور افزود: ما منتظر هستیم از وزارت خارجه اگر کمکی خواستند با ما هماهنگی کنند و مجموعه اطلاعات نشان میدهد.