آغاز عملیات کریدور شمال- جنوب در لرستان

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی بخشی از کریدور شمال- جنوب در استان لرستان خبر داد و گفت: با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی بخشی از محور خرمآباد- پلدختر به عنوان حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به مرکز و استانهای شمالی، به طول ۱۷.۵ کیلومتر آغاز شد. به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساختوتوسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیراله خادمی از آغاز عملیات اجرایی بخشی از راه اصلی خرمآباد- پلدختر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است و حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به مرکز و استانهای شمالی کشور محسوب میشود.

 

تکمیل مراکز سوختگیری قطار تا 2 سال آینده

معاون ناوگان شرکت راهآهن از تکمیل عملیات ساخت ۱۴ مرکز سوختگیری در ۱۰ منطقه راهآهن کشور تا دو سال آینده خبر داد و گفت: شناسایی ۱۹ مرکز در ۱۸ منطقه دیگر نیز در دستور کار شرکت راهآهن است.

محمدهادی ضیایی مهر در پنجمین جلسه شورای مدیران مناطق با اشاره به اهمیت سیر قطارهای امداد و نجات در مواقع ضروری در خطوط ریلی کشور، افزود: ساماندهی قطارهای امداد و نجات یکی از مهمترین برنامههای شرکت راه آهن با استفاده از تجربه کشورهای خارجی در کل شبکه ریلی است تا در مواقع اضطراری با استفاده از واگنهای اورژانسی عملیات امداد و نجات به فوریت انجام شود.

 

پیگیری تصویب طرح مالیات بر عایدی مسکن

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت: مجلس مدتها است در انتظار ارائه لایحه مالیات بر عایدی مسکن از سوی دولت مانده است و چون فرصت زیادی نداریم بنابراین به دنبال تصویب طرح نمایندهها در کمیسیون اقتصادی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زهرا سعیدی مبارکه با اشاره به تحولات بازار مسکن گفت: متاسفانه قانون موثری برای موضوع مالیات بر عایدی مسکن نداریم و از همین رو بود که مدتها قبل طرح مالیات بر عایدی مسکن یا همان CGT در مجلس تهیه و کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید؛ با توجه به اینکه این قانون در کشور معطل مانده است امیدواریم به صورت نهایی در کمیسیون اقتصادی به تصویب برسد

معاونان سازمان راهداری از محور ارتباطی هراز بازدید کردند

معاونان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در بازديد از محور هراز بر افزایش ارتقای ایمنی در این محور تاکید کردند.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران، حیدر مطاعی در این بازدید عنوان کرد : اقبال و استقبال عموم كاربران جاده اي براي تردد از سطح محور مذكور بالاست ، از اين رو اميدواريم با برنامهريزي و با تلاش مضاعف بتوانيم در جهت ارتقاء ایمنی محور هراز گام های ارزنده ای برداریم.معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور در ادامه ضمن قدرداني از مجموعه راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران بهمنظور افزايش ارتقای ايمني محورهاي ارتباطي این استان تصريح کرد: با توجه به حجم بالاي ترافيك و تردد مسافرين به مازندران مي طلبد محورهاي اين استان همواره ايمن و استاندارد باشد.مطاعی ضمن قدرداني از زحمات راهداران اظهار داشت : راهداران فرشتگان هميشه بيدار جادهها هستند و حضور پر رنگ آنان در جادهها، آرامش و امنيت را براي مسافرين به همراه دارد.

سهم ۲/۲ درصدی استان سمنان

از حمل و نقل کالا در کشور

کامیون مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان از جابهجایی بیش از سه میلیون و 200 هزار تن کالا از استان سمنان به کل کشور در چهارماهه سال ۹۸ خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان, احسان منصور کیایی اظهار داشت : استان سمنان با در اختیار داشتن منابع غنی معدنی، نزدیکی با استان تهران، دارا بودن شبکه ارتباطی راه و راهآهن از نظر اقتصادی جایگاه در خور توجهی در اقتصاد کشور دارد. وی با اشاره به جابجایی بیش از نه میلیون و هفتصد هزار تن کالا از استان سمنان به سایر نقاط کشور در سال ۹۷افزود : استان سمنان سهم ۲/۲ درصدی از حمل و نقل کالا در کشور را داراست و از این لحاظ در جایگاه چهاردهم کشور قرار دارد. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره به اینکه عمده کالای جابجا شده از استان را به ترتیب گچ ، سیمان ، خاک معدنی ، نمک ، کنجاله ، گندم ، سنگ گچ و انواع شمش تشکیل می دهد افزود : یکی از معضلات در این بخش جابجایی درصدی از محمولات معدنی بدون بارنامه است که این موضوع خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره حمل و نقل و زیرساختهای راه در استان وارد می کند .

همتی در جریان بازدید از بندر امام خمینی(ره)تشریح کرد؛

 

گروه راه و مسکن: رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید خود از مجتمع بندری امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم یکی از وظایف مهم دستگاه های دولتی است، اظهار داشت: بانک مرکزی تأمین کننده ارز این نوع کالاها است و تصمیم گرفتیم که از نزدیک وضعیت تأمین کالاهای اساسی را ببینیم و خوشبختانه تلاش های فراوانی را دیدیم تا بتوانند کالاهای مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، همتی اشاره افزایش حجم قابل توجه کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی در این بندر بزرگ تجاری کشور، خاطر نشان کر: نکته حائز اهمیت در بندر امام خمینی(ره) وجود قابل توجه کالاهای اساسی در انبارها است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است و در مقایسه در سال گذشته میزان واردات نیز با افزایش بسیار زیاد، به ۶۰ درصد رسیده است.

همتی در تشریح دلیل افزایش واردات کالاهای اساسی گفت: دلیل این افزایش واردات این بوده است که بانک مرکزی و دیگر نهادها از جمله وزارت های جهادکشاورزی و صنعت، معدن تجارت تلاش کرده با توجه به ضرورت تأمین کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک با قدرت بیشتری آنها را تأمین بکند.

رئیس کل بانک مرکزی در بیان علت سفر خود به بندر امام خمینی(ره) ابراز داشت: اکنون هم آمده ایم بررسی کنیم علت اینکه اندکی در خروج کالاها از انبارها کندی مشاهده می شود، چه می تواند باشد و در صورتی نیز که مشکلاتی در این خصوص وجود داشته باشد، آن را رفع کنیم.

همتی اظهار امیدواری کرد با با همکاری مدیران سازمان بنادر و دریانوری و دیگر دستگاه های اجرایی مرتبطدر زنجیره ی تأمین کالا ضمن پیگیری مشکلات جهت رفع آنها اقدام کنیم و تسهیلات بیشتری در اختیار عوامل دخیل در آن قرار بدهیم برای اینکه بتوانیم کالاها را سریع تر از کشتی تخلیه کرده و کالاها از انبارها به مبادی مصرف در مراکز هدف ارسال بشود.

وی همچنین در تشریح نحوه اختصاص ارز به واردکنندگان کالای اساسی بیان داشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی مستقیما این نوع ارز را به وارد کنندگان اختصاص می دهد و با راه اندازی سامانه ای برای این منظور تعهدات وارد کنندگان مشخص و پیگیری می شود و تعهدات ارزی آنان در این سامانه در حال پیگیری است و در این خصوص تاکون مشکلی نداشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به پیگیری بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان داشت: طی چندماهه اخیر بازگشت ارز حاصل از صادارات به خوبی صورت گرفته است و وضعیت بازار ارز نشان می دهد این موضوع به خوبی مدیریت می شود و ما توانسته ایم ارزهای حاصل از صادرات را به چرخه واردات بازگردانیم و امیدواریم مشکلاتی که در چرخه واردات و ترخیص کالاها وجود دارد، برطرف بشود گرچه شواهد حاکی از آن است از این نظر سال خوبی داشته ایم.

همتی همچنین در نشست مشترک با مدیران و صاحبان کالا فعال در این مجتمع بزرگ بندری ضمن استماع گزارش درباره فرآیند پذیرش کشتی های حامل کالاهای اساسی، پهلو دهی و تخلیه و انبارش و خروج آن و مشکلات پیش آمده در این فرآیند، از تلاش فراوان در شرایط سخت و دشوار تشکر کرده و نقش آنان را در زنجیره تأمین کالا و امنیت غذایی کشور ستود.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در فرآیند ترخیص و خروج کالاهای اساسی، خواستار تشریک مساعی بیشتر دستگاه های اجرایی و تصحیح و انطباق مقررات و دستور العمل های جاری برای سهولت در خروج آنان شد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش میزان واردات کالاهای اساسی به بندرامام خمینی(ره) از ابتدای سال جاری تاکنون، افزایش حجم این محمولات را تضمین کننده تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور دانسته و بر لزوم کاهش ماندگاری کالا در بنادر برای تأمین فضای انبارش بیشتر برای محمولات کشتی های ورودی تأکید کرد.

شایان یادآوری است که بیش از شش و نیم تن انواع کالا های اساسی از ابتدای امسال تا کنون در بندرامام خمینی(ره) تخلیه شده است و این بندر نقش مهمی را در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ایفا کرده است.

  • جلوگیری از رسوب کالا در بنادر نیازمند ساز و کار مناسب است

    عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر در بنادر کشور مشکلی برای جذب و حضور سرمایه گذار نداریم، مشکل اصلی تعیین سیاست های مناسب و ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی برخی مجموعه ها برای شروع فعالیت سرمایه گذاران در بنادر است.

    به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، غلامعلیان دهاقانی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان ترانزیت را از بنادر تقویت کرد، افزود: یکی از مشکلات موجود در مورد ترانزیت کالا از بنادر کشور به دیگر نقاط، توقف و رسوب کالا در بنادر است. تا زمانی که ساز و کارهای مناسب برای عدم رسوب کالا و توقف بیش از حد آن در بنادر وجود نداشته باشد، عملیات ترانزیتی به نحو احسن انجام نخواهد شد.

    وی اظهارداشت: یک کامیون برای حمل کالا از بندر شهید رجایی به شیراز ۸ ساعت زمان نیاز دارد در صورتی که ممکن است تا ۳ روز در صف ترخیص کالا از بندر منتظر بماند، چنین رویدادهایی عملیات ترانزیتی را مختل خواهد کرد، لذا سازمان های مرتبط مانند گمرک و استاندارد نقش کلیدی در سرعت بخشی ترخیص کالا از بنادر دارند.