سرمقاله

علی اکبری

عضو کمیسیون کشاورزی

علیرغم تمامی ظرفیت ها گردشگری حیات وحش مغفول مانده است. برای گسترش و توسعه این شاخه گردشگری باید برنامهریزی اصولی و منسجم، فرهنگسازی مناسب و همچنین تامین زیرساخت ها در دستور کار قرار گیرد. ایران با داشتن هزاران گونه جانوری به..... ویژه گونه های نادر جانوری، بستری مناسب برای توسعه گردشگری به شمار میرود. طرفداران گردشگری حیات وحش به عنوان شاخهای از صنعت گردشگری در حال افزایش است و به طور قطع با توجه به وجود ظرفیتهای بیشمار و گونه های نادرجانوری در کشور می توان به نحو مطلوب درآمدزایی کرد. در استفاده از ظرفیت حیات وحش برای جذب گردشگر از سایر کشورها عقب هستیم و باید این بخش توسعه و گسترش یابد. برای جذب گردشگری باید زیرساختها تامین شود البته مناطق حفاظت شده زیادی در کشور وجود دارد که میتوان از طریق آنها درآمدزایی و درآمد حاصله را برای بهبود وضعیت بحرانی محیط زیست و حیات وحش به ویژه گونههای نادر جانوری هزینه کرد. حفظ بهتر حیات وحش و محیط زیست نیازمند فرهنگسازی و اطلاعرسانی مناسب است. برای توسعه گردشگری حیات وحش باید زیرساختها فراهم و از ظرفیت و مشارکت جوامع محلی بهره برد. نکته دیگر این که هتلها در توسعه صنعت گردشگری نقش موثری دارند. توجه مناسبی به بهبود وضعیت هتلها و امکانات رفاهی باید صورت گیرد؛ منظور هتلهای 5 ستاره نیست بلکه باید تامین امکانات رفاهی در هتلها و توجه به بومگردی مورد توجه واقع شود البته برخی محدودیتها برای جذب گردشگر باید برطرف و رفع شوند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعو یوسفی

روزنامه نگار

در دوره معاصر ایران هیچ گاه تا به این پایه از اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی برخوردار نبوده است حتی آن زمان که از آن به عنوان ژاندارم منطقه یاد می شد و تا بن دندان مسلح بود و توانست یکی از کشورهای همسایه را طی یک جنگ سه ساعته مقهور توان بالای نظامی خود سازد؛ چه این.... که در آن هنگام ایران تنها یک دست نشانده بود و در بسیاری موارد از برترین قدرت نظامی تاریخ یعنی آمریکا و همپیمانان نظامی او شامل بریتانیا و فرانسه و دیگران فرمان می برد اما در حال حاضر در برابر همان قدرت ها به عرض اندام می پردازد و معادلات راهبردی و توانمندی آن ها را به چالش می کشد که برای نمونه می توان به دستگیری ملوانان انگلیسی و سرنگونی یک فروند پهباد آمریکایی و توقیف یک فروند نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز طی دو، سه سال اخیر اشاره کرد. اگر روزگاری مستشاران نظامی و اقتصادی این کشورها در ایران همه کاره بودند و وقعی به ایرانی جماعت نمی گذاردند اما امروز پیغام و پسغام هر روز این قدرت ها درخواست مذاکره با یک قدرت منطقه ای نوظهور به نام ایران است و این ایران است که این تقاضاها را بی پاسخ می گذارد. با این همه باید دید که آیا این توان نظامی و قدرت بازدارندگی بالا برای مردم ایران حاصل و دستاوردی داشته است یا خیر؟ هیچ عقل سلیمی نمی تواند انکار کند که نیروی نظامی و سلاح و مهمات جنگی از بدیهیات و ضروریات حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشورهاست و بدون آن ها هیچ تضمینی برای حفظ کشورها از تعدیات و تجاوزات کشورهای رقیب و دشمنان وجود ندارد. در سایه این امنیت و آسایش است که تولید و اقتصاد و دانش اندوزی و انواع زیرساخت های یک زندگی آسوده و پویا فراهم می آید و انسان ها به تعالی و بالندگی می رسند و امکان رشد جوامع و عزت و سرافرازی آن ها مهیا می شود و اگر غیر از این باشد نتیجه و منظور لازم حاص نشده است و ملت ها و دولت ها مغبون و بازنده بوده اند. همگان اذعان دارند که الان کشور شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برد بنابر این زمان آن فر رسیده است که در سایه آرامش که توانمندی نظامی فراهم آورده است، کارگزاران اقتصادی با اجرایی نمودن همه طرح ها و تصمیم هایی که پیش از این اندیشیده بودند یعنی جذب سرمایه گذاری خارجی، مهار نقدینگی، تسهیلات دهی به بنگاه ها، کشف منابع جدید مالی، کارآمدسازی سیستم مالیاتی، میدان دادن به بخش خصوصی، اجرای موثر خصوصی سازی و بسیاری طرح ها و برنامه های دیگر که مد نظر بوده اند به بهبود وضعیت اقتصادی برای رسیدن به اقتدار اقتصادی بکوشند و تلاش کنند.

واکنش ها به حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به نمازگزاران ادامه دارد؛
  •  

گروه ببین الملل: نهادهای فلسطینی و بین المللی در پی حمله روز یکشنبه نیروهای رژیم صهیونیستی و شهرک نشین ها به نمازگزاران عید قربان در مسجد الاقصی با صدور بیانیه هایی ضمن محکوم کردن این حادثه ، مسجدالاقصی و قدس را خط قرمز فلسطین و جهان اسلام دانستند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی "وفا"، نهادهای مختلف خواستار حمایت جهانی از ملت فلسطین و محاکمه اسرائیل برای نقض قوانین بین المللی شدند.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن حوادث دیروز و حمله به نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان، رژیم صهیونیستی را مسئول افزایش تنش ها و خشونت در قدس دانست.

وی با بیان اینکه مسجدالاقصی خط قرمز فلسطینیان است، گفت: ما در این خصوص سکوت نخواهیم کرد و تماس ها از سوی محمود عباس با طرف های مرتبط برای توقف تجاوزات اسرائیل ادامه دارد.

سخنگوی تشکیلات خودگردان همچنین خواستار الزام رژیم صهیونیستی به رعایت قوانین بین المللی درخصوص مسجدالاقصی شد و به تل آویو بابت اجازه دادن به شهرک نشینان برای ادامه جنایات خود و تعرض به مسجدالاقصی هشدار داد.

  • اسرائیل به دنبال یهودی سازی مسجدالاقصی

    دبیرکل اتحادیه عرب، تعرض و یورش شهرک نشینان صهیونیست و یهودیان افراطی به مسجد الاقصی هنگام برگزاری نماز عید سعید قربان را محکوم کرد.

    احمد ابوالغیط گفت: این حمله که زیر نظر نیروهای اشغالگر و با اجازه آنها انجام شد، بیانگر ادامه سیاست رژیم صهیونیستی در زمینه یهودی سازی مسجد الاقصی و کاهش نشانههای اسلامی حتی در ایام مبارکی است که در آن نماز عید برگزار می شود.

    وی تل آویو را مسئول هرگونه دامن زدن به تنش و تبانی با صهیونیست های افراطی دانست و تاکید کرد که این گونه سیاستها، درگیری مذهبی در قدس را تشدید می کند.

  • شانتاژ تبلیغاتی نتانیاهو

    کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله به نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان، این حوادث را با برنامه ریزی نهادهای امنیتی اسرائیل و به منظور گسیل کردن منطقه به سوی خشونت، تندروی و تروریسم دانست.

    سازمان آزادیبخش فلسطین با "وحشیانه" خواندن حوادث دیروز، این اقدامات را شانتاژ تبلیغاتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای پیروزی در انتخابات آینده پارلمان ارزیابی کرد.

  • یونسکو در برابر قانون شکنی اسرائیل بایستد

    وزارت خارجه فلسطین نیز با صدور بیانیه ای از نهادهای بین المللی خواست ضمن محکوم کردن جنایت های رژیم اسرائیل، برای حمایت از مسجد الاقصی اقدامی فوری کنند.

    این بیانیه با تاکید بر اینکه ملت فلسطین تمامی توطئه های رژیم صهیونیستی را درهم خواهد شکست از نهادهای تابع سازمان ملل متحد از جمله سازمان یونسکو خواست با مسئولیت پذیری، در برابر قانون شکنی و جنایت های صهیونیست ها ایستادگی کنند.

    سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل «یونسکو» سه سال قبل با تصویب قطعنامهای، مسجدالاقصی را به عنوان میراث اسلامی شناسایی کرد.

    وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین افزود: صهیونیست ها در گام اول برای اشغال مسجد الاقصی تلاش می کنند تا شرایط را برای یهودی سازی این مکان مهیا کنند تا در گام بعدی آن را به صورت کامل منهدم کنند.

    شورای ملی فلسطین هم با صدور بیانیه ای هجوم به مسجدالاقصی در روز قدس را محکوم و از پارلمان های کشورهای عربی و اسلامی خواست با مسئولیت پذیری در قضیه فلسطین با همکاری دولت ها تصمیمات عملی برای حمایت از اماکن مقدس در قدس اتخاذ کنند.

  • جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل

    کمیته عالی ریاست کلیساهای فلسطین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن تجاوز به مسجدالاقصی آن را در نتیجه جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل دانست.

    این نهاد مسیحی همچنین حوادث روز گذشته را در ادامه عدم پایبندی رژیم اسرائیل به تعهدات و قوانین بین المللی در خصوص شهر قدس دانست.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد؛

گروه اجتماعی: معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب نیاز به یک حرکت جهشی داریم نه یک حرکت معمولی، گفت: نظارت و قضاوت مطلوب می تواند دستگاه قضایی را بیشتر از گذشته متحول کند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگاه قوه قضائیه اظهار داشت: قوه قضائیه یکی از سه قوای نظام جمهوری اسلامی ایران است و می خواهد تضمین کننده سلامت و ارتقای نظام باشد. این قوه وظیفه نظارت بر همه دستگاه های اجرایی را دارد تا قوانین مجلس به درستی اجرا شوند و همه مجریان صحیح و در راستای این نظام حرکت کنند و لغزش پیدا نکنند.

اژه ای تاکید کرد: همچنین دومین وظیفه قوه قضائیه تحقق عدالت و گسترش آن در کل جامعه به وجه احسن است. اگر این دو وظیفه را قوه قضائیه بخواهد انجام دهد، نیازمند سرمایه اصلی بوده که همان نیروی انسانی است که این نیرو می تواند برنامه بسازد و بهترین بهره را از بودجه بگیرد.

  • تاکید بر تربیت نیروی انسانی عالم و متعهد

    وی با طرح این سوال که کدام نیروی انسانی می تواند هدف قضایی نظام را پیاده کند، گفت: آن نیرویی است که متعهد، عالم، کارشناس خیرخواه و آینده نگر باشد.

    معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: کسی می تواند حق را جایگزین باطل کند که عالم و پرهیزگار باشد و نسبت به خانواده و احزاب و گروه ها بی طرف باشد و هوای نفس، تهدیدها، تطمیع ها و تشکیلات نباید بر کارش اثر بگذارد.

    وی تصریح کرد: دو مرکز دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگاه قوه قضائیه می خواهند چنین افرادی را تربیت کنند و اگر کار خود را به خوبی انجام دهند، هم مدیر و هم قاضی متعهد و خوش فهم و جامع نگر خواهیم داشت و نظارت قوه قضائیه را بهتر خواهد کرد و این موضوعی است که به شدت به آن نیاز داریم.

  • استفاده از ۴۰ سال اندوخته انقلاب در برنامه ریزی ها

    محسنی اژه ای گفت: هنوز ما بسیار به تعالیم و ارتقا نیاز داریم و باید در گام دوم انقلاب از اندوخته های گذشته برای حرکت جهشی استفاده کنیم. ۴۰ سال تجربه داریم و باید آنها را به کار بگیریم.

    وی افزود: از لحاظ علمی پیشرفت کرده ایم ولی در بسیاری مسائل عقب هستیم و دشمنان هم حرکت می کنند و اگر با سرعت معمولی پیش برویم، به آنها نمی رسیم در حالی که می توانیم به آنها برسیم و جلو هم بزنیم و این امر در پژوهشگاه شدنی است.

    معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: شاید در زمینه کادرسازی به صورت کلاسیک کم کار کردیم، البته انقلاب مدیران توانمند تولید کرد ولی این محصول میدانی بود نه کلاسیک. باید نیروهای جوان و مدیر تربیت کنیم چراکه از این ماجرا سرعتمان بالا می رود.

    محستی اژه ای افزود: هر جا از مبانی وحی، فقه آموزه های اسلام استفاده کردیم، پیشرفت های قابل توجهی داشتیم و اقدامات پربرکت بوده ولی هر کجا از ترجمه دیگران استفاده کردیم، موفق نبوده و در بخش مسیرها حتی به انحراف رفته ایم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ؛
 

گروه راه و مسکن: نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ایران ۲ برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد، گفت: داشتن ۵ تا ۶ درصد خانههای خالی در هر کشور طبیعی و یک نیاز است اما ۱۰ درصد مقداری زیاد است.

حسام عقبایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: میانگین کشورهای توسعه یافته 5 تا 6 درصد است و فعلا در ایران حدود 10 درصد خالی است که عدد بزرگی با توجه به نُرم جهانی نیست.

وی با تاکید بر اینکه همچنان باید مبارزه با خانههای خالی را در سرلوحه برنامهها داشته باشیم، ادامه داد: در همه دنیا با ابزار مالیاتهای سنگین با خانههای خالی که در جهت ایجاد سوداگری از آنها استفاده میشود را کنترل میکنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو برابر میانگین جهانی خانه خالی در کشور داریم؛ داشتن 5 تا 6 درصد خانههای خالی در هر کشور طبیعی و یک نیاز است اما 10 درصد مقداری زیاد است.

وی بیان کرد: باید به سمت و سویی برویم که خانه خالی سوداگرانه در کشور وجود نداشته باشد، اگر هم خانه خالی وجود داشته باشد در مسیر اجاره یا فروش باشد. نه اینکه یک خانه سالهای سالها در راستای سوداگری خالی باشد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بنابراین باید 5 تا 6 درصد موجود واحدهای مسکونی کشور در جهت مانور داده اجاره و مسیر فروش باید خالی باشند.

 
 

گروه دانش: کیانوش مهرگان و همکارانش از انستیتوی فیزیک ماکس پلانک و رصدخانه دانشگاه مونیخ سیاهچالهای با ابعاد ۴۰میلیارد برابر خورشید کشف کردند.

به گزارش تجارت به نقل ازتسنیم به نقل از sci-news، یک دانشمند ایرانی، کیانوش مهرگان و همکارانش از انستیتوی فیزیک ماکس پلانک و رصدخانه دانشگاه مونیخ توانستند سیاهچالهای با ابعاد 40 میلیارد برابر خورشید کشف کنند.

این سیاهچاله در کهکشان «Holmberg 15A» قرار دارد و در حدود 700 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.

ستارهشناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO (VLT) آن را در مرکز خوشه کهکشانی «Abell 85» کشف کردند.

بهطور معمول ، این سیاهچالهها در مرکز کهکشانهای عظیم واقع شدهاند و جرمهایی بین 100000 تا 10 میلیارد برابر خورشید دارند.

روحانی ضمن تبریک عید قربان به سران کشورهای اسلامی بیان کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری در پیام های جداگانهای به سران کشورهای اسلامی با تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان، ابراز امیدواری کرد که رهبران کشورهای اسلامی با وحدت هرچه بیشتر بتوانند با یکجانبهگراییها و سلطهگری سران سلطه و تروریسم در جهان مقابله نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این پیام تبریک به سران کشورهای اسلامی تاکید کرد: عید قربان، عید پیروزی در انجام وظیفه و ادای فرمان حق و قربانی کردن هوای نفسانی و کرنش در برابر مخلوق و تقرب به معبود است.

رئیس جمهوری در این پیام ابراز امیدواری کرد: رهبران کشورهای اسلامی و اندیشمندان مسلمان به واسطه برکات این روز عزیز و با وحدت هر چه بیشتر بتوانند با یکجانبهگراییها و سلطهگری سران سلطه و تروریسم در جهان مقابله نموده و راه را برای گسترش بیش از پیش صلح و ثبات در منطقه و جهان و تحکیم عدالت و برادری در میان امت اسلامی هموار کنند.

در گفت وگویی تلفنی مطرح شد؛

روحانی و اردوغان بر توسعه همکاریهای دو کشور در همه عرصهها تاکید کردند

روحانی و اردوغان بر توسعه همکاریهای دو کشور در همه عرصهها تاکید کردند

تهران - ایرنا - روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه عصر یکشنبه بر گسترش روابط تهران – آنکارا در همه عرصههای مورد علاقه تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت ترکیه و همه مسلمانان جهان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با ترکیه به عنوان یک کشور دوست و برادر، کاملا آماده است.رئیس جمهوری همچنین تسریع در اجرای توافقات میان دو کشور را ضروری دانست.

رئیس جمهوری ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس جمهوری، دولت و ملت ایران، اظهار داشت: آنکارا آماده است روابط خود را با تهران در همه زمینه ها بیش از پیش تقویت کند.

رجب طیب اردوغان ابراز امیدواری کرد که عید سعید قربان عامل بیداری و اتحاد جهان اسلام و تقویت وحدت و برادری میان کشورهای اسلامی شود.

اقدامات برخی کشورهای فرامنطقهای در خلیج فارس، مشکلات منطقه را پیچیدهتر و خطرناکتر میکند

اقدامات برخی کشورهای فرامنطقهای در خلیج فارس، مشکلات منطقه را پیچیدهتر و خطرناکتر میکند

رئیس جمهوری اسلامی ایران، روابط تهران – دوحه را دوستانه، برادرانه و رو به توسعه خواند و تاکید کرد که روابط دو کشور دوست، در همه عرصهها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید بیش از پیش توسعه و تحکیم یابد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت قطر و همه مسلمانان جهان، اظهارداشت: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا بکار گرفته و معتقد است که حفظ این امینت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می کند.

رئیس جمهور هدف اقدامات برخی کشورهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا در منطقه خلیج فارس را القای ناامنی در منطقه به جهانیان دانست و تاکید کرد که این اقدامات، مشکلات منطقه را پیچیده تر و خطرناک تر می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت خلیج فارس با همکاری و همراهی کشورهای ساحلی و در قالب ترتیبات امنیتی مشترک قابل تحقق است، اظهارداشت: تجربه تاریخی این واقعیت را به همگان نشان داده که مداخله خارجی ها، تنها موجب افزایش تنش و پیچیده تر کردن شرایط منطقه شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به تداوم رایزنی ها با کشورهای دوست برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه است، گفت: تهران معتقد است که کاهش تنش ها در منطقه به نفع همه است و امیدواریم آمریکایی ها دریابند مسیری که انتخاب کرده اند نادرست است، این مسیر برنده ای نخواهد داشت و باید رفتار خود را اصلاح کنند.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس جمهور، دولت و ملت ایران، تاکید کرد که قطر از گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها استقبال می کند. امیر قطر کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس را به نفع منطقه و جهان دانست و با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: دوحه از هیچ تلاشی برای کاستن از این تنش ها دریغ نخواهد کرد. وی تاکید کرد: امنیت منطقه باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و مواضع قطر در این عرصه کاملا روشن است و ما خواهان همکاری با ایران در جهت تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه هستیم.

معاون اول رییس جمهور در ترکمنستان تاکید کرد:

گروه راه و مسکن: معاون اول رییس جمهور با اشاره به امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر گفت: اکنون فرصت سمایه گذاری متقابل در بنادر دریای خزر فراهم شده است.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار شد، پس شرکت در مراسم عکس یادگاری با رییس جمهوری ترکمنستان و مقامات شرکت کننده، اظهار داشت: برگزاری این همایش فرصتی مناسب برای گفت وگو و افق گشایی در روابط کشورهای شرکت کننده در این اجلاس باشکوه است که جا دارد از ابتکار جناب آقای قربانقلی بِردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان در برگزاری آن تشکر و قدردانی کنم.

اسحاق جهانگیری خاطر نشان کرد: ۲۱ مرداد برابر با ۱۲ آگوست برای کشورهای ساحلی دریاری خزر یادآور تحولات بزرگ و امید بخش است. در چنین روزی بود که کنوانسیون تهران در سال ۲۰۰۶ لازم الاجرا شد و در سال ۲۰۱۸ نیز کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به امضاء رسید. به این اعتبار امروز، «روز خزر» نامگذاری شده و نقطه عطفی است در روابط و همکاریهای پنج جانبه کشورهای ساحلی دریای خزر که باید آن را گرامی بداریم و از این فرصت برای بسط هر چه بیشتر روابط استفاده کنیم.

جهانگیری ادامه داد: اکنون و پس از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، اولین اولویت ما باید توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی بویژه از طریق برقراری ارتباط موثر میان بخشهای خصوصی و دولتی در حوزه خزر باشد. وی گفت: اولویت مهم دیگری که نیازمند همکاری مشترک و تلاش جمعی کشورهای حوزه خزر است، حفاظت از محیط زیست این دریا، به عنوان میراث مشترک است. معتقدیم هرگونه برنامه توسعهای باید همراه با سرعت بخشیدن به اجرایی شدن کنوانسیون تهران و پروتکلهای آن باشد. معاون اول رییس جمهوری افزود: اگرچه حجم مبادلات تجاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر روندی رو به رشد دارد اما متناسب با روابط سیاسی ما نیست. اهتمام دولتها در بسترسازی و فعال کردن بخشهای خصوصی، تسهیل روادید تجاری و کاهش و به صفر رساندن تعرفههای تجارت ترجیحی در قالب دو یا پنج جانبه میتواند باعث افزایش حجم روابط اقتصادی حوزه خزر شود.

وی ادامه داد: امروز فرصت برای گسترش همکاری ما در بخش های اقتصادی، گردشگری، گمرکی، حمل و نقل، کشتیرانی و بنادر، صنایع، شیلات، سرمایه گذاری های متقابل در ساخت بندر، خرید و فروش تجهیزات بندری و ترانزیت به خوبی فراهم است و ظرفیت های فراوانی در این زمینه وجود دارد. جهانگیری اظهار داشت: تعامل با همسایگان، پرهیز از هر گونه تنش و حفظ ثبات و امنیت منطقه از اولویتهای اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید. ما با استقبال از رویکرد مثبت کشورهای آسیای مرکزی و دولتهای ساحلی خزر، مصمم هستیم با گسترش همکاریهای سیاسی و منطقهای و نیز با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، حجم مناسبات اقتصادی و تجاری کشورمان را در چارچوب منافع مشترک با کشورهای حوزه خزر افزایش دهیم. معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان کشورهای ما، مستلزم تقویت مبانی حقوقی مناسبات فیمابین است. ساختارمند کردن و ایجاد نظم و ترتیب پایدار در همکاریهای اقتصادی کشورهای ساحلی خزر نیازمند سازوکار مشخصی است. پیشنهاد قبلی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل سازمان همکاریهای دریای خزر می تواند چارچوب مناسبی برای پیشبرد این همکاریها باشد. اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز می تواند تجارت منطقهای ما را وارد مرحله نوینی کند. جهانگیری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار گذاشتن سخاوتمندانه زیرساختهای خود در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در بخشهای جادهای، ریلی، هوایی و دریایی در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس، کشورهای منطقه را در جهت گسترش روابطشان با جهان کمک کرده است. در این چارچوب، توافقات چند جانبه متعددی نیز به امضاء رسیده است که اجرای کامل آنها می تواند وضعیت کنونی منطقه را متحول کند. وی ادامه داد: کریدور حمل و نقل شمال ـ جنوب، همکاری سه جانبه ریلی قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران و اجرایی شدن موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت بینالمللی عشق آباد، امکانات و ظرفیتهای مناسبی را برای توسعه و تحکیم همکاریها بین کشورهای ساحلی دریای خزر و سایر کشورهای منطقه فراهم ساخته که موجب تقویت هر چه بیشتر همکاریهای چند جانبه در منطقه خزر خواهد شد.

تجارت از روند اجرای اصل 44 قانون اساسی گزارش می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: طی روز های گذشته خبری در برخی رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس اعلام کرد که سازمان خصوصیسازی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در مشهد را بدون طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار کرده است.

این نماینده مجلس همچنین از شکایت خود از سازمان خصوصیسازی به قوه قضائیه خبر داده است و گفته که مسیر دادرسی این واگذاری که کوتاهیهایی از سوی سازمان خصوصیسازی در آن صورت گرفته در حال طی شدن است. همچنین پروندهای به دلیل تخلفات صورت گرفته در واگذاری ایران ایرتور پروندهای در قوه قضائیه تشکیل شده که اکنون در حال بررسی شدن است.

در مقابل سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرده است که این سازمان از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل اظهارات خلاف واقع درباره واگذاری شرکت ایران ایرتور به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دادسرای عمومی انقلاب تهران شکایت کرده است.

  • انتقاد رهبری به واگذاری ها

    فارغ از این که شکایت کدام یک از طرفین این دعوا به سرانجام می رسد و این سرانجام چه خواهد بود، وضعیت سازمان خصوصی سازی و نحوه اجرای اصل 44 به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و مورد انتقاد مسئولان و از جمله مقام معظم رهبری در هفته گذشته قرار گرفت. حضرت آیتالله خامنهای هفته گذشته، در دیدار جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمیِ جهانی و همچنین اعضای تیم ملی والیبال جوانان کشور گفتنند: در قضیه اصل ۴۴، عملکردها علت اصلی نتیجه نامناسب است و من همواره مهمترین منتقد آن عملکردها بودهام و در بسیاری از موارد هم در مقابل اشکالها ایستاده و آنها را باز گرداندهام.

    ایشان در ادامه تأکید کردند: متأسفانه دولتها در واگذاریها خوب عمل نکردند و من دائماً پیگیر این موضوع هستم.

  • انتقاد نمایندگان به روند خصوصی سازی

    حدود سه هفته گذشته نماینده یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تخلفات سازمان خصوصیسازی در واگذاری بعضی از شرکتهای دولتی محرز بوده و مستنداتی نیز وجود دارد.

    احمد علیرضابیگی در گفتگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به تجمع دانشجویان در اعتراض به روند خصوصیسازی شرکتهای دولتی و عملکرد سازمان خصوصیسازی گفت: دانشجویان متعهد بودن خودشان و دارا بودن مسئولیت را به شایستهترین شکل ممکن ایفا کردند؛ با دست خالی در تجمعهای مختلف در نشستهای مختلف در خصوص تخلفاتی که در سازمان خصوصیسازی صورت گرفته و سبب به تارج رفتن مال ملت ایران شده، حضور پیدا کردند. وی افزود: نقطه بارز این موفقیت توجهی بود که مقام معظم رهبری داشتند؛ رهبری حرکت دانشجویان را به عنوان یک نقطه قابل توجه و اعتنا که توانست حرکت بزرگی را سبب شود و جلوی بسیاری از تخلفاتی سازمان خصوصیسازی را بگیرد، یاد کردند این اقدامات دانشجویان تخلفاتی را که آشکار کردن و رهبری نیز آن ررا نشانهای تلقی کردند که مسئولیت پذیری دانشجویان میتواند سبب حرکتهای بزرگ شود. از جمله این حرکتها همین حرکت علیه تخلفات سازمان خصوصیسازی هست که صورت گرفته و مورد توجه رهبری قرار گرفته است.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع مورد تایید و تصدیق رهبری قرار گرفته، رهبری، حرکت دانشجویی در خصوص خصوصیسازی را به عنوان یک نشانه بارز قدرت نمایی و داشتن توانایی دانشجویانی که به ظاهر دستشان خالی بوده و ابزار دیگری نداشتند ولی اینها توانستند حرکت به این بزرگی را سازمان بدهند. بیگی بیان کرد: با توجه به همه مدارک و مستندات و دلایلی که در اختیار رئیس جمهور و سازمان بازرسی و دستگاه قضایی گرفته و تحقیق و تفحصهای متعددی که در مجلس شورای اسلامی برای آشکارشدن هرچه بیشتر موارد خلاف و فساد صورت گرفته همچنین گزارش تفریق بودجه دیوان محاسبات در ارتباط با بودجه سال ۹۶ که حکایت از تخلفات آشکار در واگذاری ماشینسازی تبریز و هپکو اراک و پالایشگاه کرمانشاه میکند اما با تمام این ادله روشن، امروز میبینیم که کمترین واکنش از جانب دولت برای رسیدگی به این موضوع صورت نمیپذیرد. وی تصریح کرد: اصرار بر این است که از باب ایجاد امنیت شغلی برای مدیران، رئیس جمهور تاکید دارد که آقای پوریحسینی با وجود همه تخلفات آشکاری که وجود دارد در منصب ریاست سازمان خصوصیسازی بماند. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اکنون نوبت قوهقضائیه است که وارد میدان شود و مقابل این تخلفات بایستد، از ریاست قوه قضائیه انتظار وجود دارد که به مستندات موجود توجه کافی را بکند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد؛

گروه صنعت و معدن: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: برای آزادسازی واردات خودرو در حال مذاکره با مسئولان دولتی هستیم.

به گزارش تجارت، مهدی دادفر در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: پس از خروج خودروهای مانده در گمرکها، صنف واردکنندگان خودرو کاملا تعطیل خواهد شد و صنفی به این اسم دیگر نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در خصوص پیگیری آزادسازی واردات خودرو مکررا در حال مذاکره با مسئولان دولتی هستیم و مکاتباتی نیز با رئیسجمهوری و معاون اول ریاستجمهوری داشتهایم تا برای مجموعه واردکنندگان خودرو فکری کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: پیشنهاداتی در این زمینه داده شده که برای واردات خودرو نیاز به ارز نداریم و تامین خودرو بدون اخذ وجه نیز میتواند انجام شود. سرمایههای ایرانیان خارج از کشور در شرایط تحریمی نیز قابل استفاده است و میتوان از آن برای واردات خودرو استفاده کرد. وی با بیان اینکه امکان واردات خودرو در عمل وجود دارد، بنابراین دغدغه ما زیرساختهای ایجاد شده است، اظهار کرد: شاخص بودن خودروهای وارداتی و پیشرو بودن آنها در ارائه مدلهای نو به کشور در صنعت خودروسازی، در حال حاضر مطرح است؛ در نتیجه باید راه ورود چنین خودروهایی به کشور باز بماند و مردم باید بدانند تکنولوژی روز خودرویی چه چیزهایی را ارائه میدهد. دادفر ادامه داد: به طور مثال تا زمانی که خودروهای هیبریدی در ایران شناخته نشده باشند، مردم و صنعت خودرو به سمت آن نیز نخواهند رفت. محدودیتهایی که بر واردات خودرو اعمال شده، باعث میشود از تکنولوژیهای روز دنیا عقب مانده و به دنبال آن نرویم.

وی اظهار کرد: امروز اگر گفته میشود که خودروسازان داخلی به سمت خودروهای برقی و هیبریدی بروند، به این دلیل است که زمانی شاهد ورود چنین خودروهایی به کشور بودهایم. این در صورتی است که خودروهای هیبریدی در دنیا خیلی هم جدید نیستند. این نکته را نیز باید گفت که اگر امروزه مردم به خودروهای گیربکس اتوماتیک علاقهمند شدهاند، به این دلیل است که بیش از ۲۰ سال واردکنندگان خودرو در حال واردات چنین خودروهایی به کشور بودهاند.

به گزارش ایسنا، از ابتدای تیر ماه سال گذشته با مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، واردات بیش از ۱۳۳۹ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو ممنوع شد.

بیشتر کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی که آمریکا با تروریسم اقتصادی به دنبال نابود کردن منابع ارزی ایران و فشار وارد کردن به اقتصاد و معیشت مردم ایران است، صرف کردن منابع ارزی کشور برای وارد کردن کالاهای لوکس و غیرضروری همچون خودرو برخلاف منافع و مصالح ملی است.

اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مبنی بر تعطیل شدن صنف واردکنندگان خودرو در حالی است که براساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، شرکتهای واردکننده خودرو موظف هستند تا ۱۰ سال پس از فروش آخرین دستگاه از خودروهای وارداتی خود خدمات پس از فروش (وارانتی) به خریداران این محصولات ارائه کنند؛ بنابراین ایجاد شائبه تعطیل شدن این صنف نادرست بوده و حداقل تا ۱۰ سال آینده باید به کار خود ادامه دهند.

رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت تشریح کرد؛

گروه انرژی: اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت هوشمند از بیست و دوم مرداد آغاز میشود، طرحی که به گفته برخی فعالان در این حوزه، هنوز زیرساختهای آن تکمیل نشده و با چالشهایی دستوپنجه نرم میکند که یکی از آنها، میزان آمادگی جایگاههای سوخت است.شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، درخصوص آخرین وضعیت نصب تجهیزات کارتخوان جدید در جایگاههای سوخت به ایسنا اعلام کرد که قرار نیست کارتخوان جدیدی در جایگاههای سوخت نصب شود و سوختگیری با کارتهای سابق به همان روال گذشته انجام خواهد شد. همچنین بهروزرسانی سامانه هوشمند نیازمند تجهیزات اضافی نیست و صرفاً نرمافزار است که تماماً در داخل کشور انجام میشود.

  • ۷۵ درصد از جایگاههای سوخت کشور بالای ۳۵ سال سن دارد

    در این میان، به دنبال تعداد جایگاههای سوخت در پایتخت کشور رفته و مطلع شدیم که استان تهران دارای ۲۴۷ جایگاه سوخت است که ۱۴۱ جایگاه برای پایتخت و مابقی برای توابع استان تهران است و آنطور که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرده است، ۱۷ جایگاه در مرکز تهران، ۲۶ جایگاه در شمال تهران، ۳۵ جایگاه در جنوب تهران، ۳۳ جایگاه در غرب تهران و ۳۰ جایگاه در شرق تهران وجود دارد. همچنین در دماوند، پاکدشت و اسلامشهر هر کدام ۹ جایگاه، فیروزکوه سه جایگاه، ری ۲۵ جایگاه، ورامین ۱۱ جایگاه، رباط کریم ۱۴ جایگاه و شهریار ۲۶ جایگاه وجود دارد.

    در کل کشور نیز حدود ۶۸۰۰ جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که در این جایگاهها بین ۷۰ میلیون لیتر بنزین و ۳۰ میلیون مترمکعب گاز عرضه میشود اما علیرغم اینکه ۹۰ درصد محصولات مربوط به جایگاه سوخت از طریق شرکتهای داخلی تأمین میشود، طبق گفتههای رضا رضایی - قائممقام مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت - ۷۵ درصد از جایگاههای سوخت کشور بالای ۳۵ سال سن دارد.

  • جایگاهداران چه میگویند؟

    اما عطاپور نایب رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت - درباره آمادگی جایگاهها برای اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت هوشمند به ایسنا گفت: در حال حاضر جایگاهها تقریبا آماده اجرای این طرح هستند اما تاکنون در مورد این طرح هیچگونه مشورتی با جایگاهداران نشده است ولی با توجه به اینکه اجرای این طرح اجباری است، قطعا جایگاهها تمکین میکنند.

    وی ضمن انتقاد از نحوه اجرای این طرح اظهار کرد: به اعتقاد من، با انجام این کار، ثروت ملی از بین خواهد رفت و بهتر بود به جای صدور کارت مجدد سوخت، از همان طرح قبلی یعنی استفاده از کارت بانکی برای انجام این کار استفاده میشد یا اینکه کارت ملی و کارت خودرو را برای این کار تجهیز میکردند.

    او با بیان اینکه تا حدودی مشکلات و دردسرهای این طرح پشت سر گذاشته شده بود، تصریح کرد: قرار بر این بود که مردم بتوانند با کارت اعتباریشان فرآیند سوخترسانی را انجام دهند و نیازی به کارت سوخت جداگانه نبود که اجرایی نشد. اکنون نیز تعداد زیادی از افراد نتوانستند کارت سوخت جدید را دریافت کنند که همین مسئله نیز مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

    وی با تاکید به این موضوع که عمر سیستمهای هوشمند جایگاههای سوخت بیش از ۱۰ سال است گفت: برخی از قطعات موجود برای این سیستمها در داخل کشور وجود ندارد و در حال حاضر بخشی از این سیستمها فعال نیستند و مشکلات زیادی را در این حوزه داریم چراکه بعضا دیده میشود پس از بازسازی قطعه کهنه، مجددا دچار مشکل میشویم.

    عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت درباره مشکلات احتمالی اجرا نشدن درست این طرح، گفت: قطعا مشکلاتی را شاهد خواهیم بود و بهتر بود برای کسب اطلاع از میزان مصرف سوخت در ایران که مد نظر وزیر نفت است، آمار تولیدی پالایشگاهها مورد بررسی قرار میگرفت.

    این صحبتها در شرایطی است که فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی - در این باره به ایسنا گفت: در حال حاضر تمامی جایگاههای سوخت آماده پذیرش کارت هوشمند سوخت هستند و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد و همانند روال سابق فرایند سوخترسانی انجام خواهد شد.

  • فعلا کارت اجباری؛ فقط در 4 کلانشهر

    همچنین شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی افزود: استفاده از کارت سوخت شخصی فعلا در 4 کلانشهر (تهران، کرج، تبریز و اصفهان) است، سپس در مورد دیگر کلانشهرها و در نهایت در یک پروسه زمانی برای کل کشور اعمال میشود.

    وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر صد در صد جایگاهها نه تنها در ۴ کلانشهر بلکه سراسر کشور تجهیز و تست شدهاند و همگی آمادهاند که سوخت را با کارت در اختیار مردم قرار دهند، بنابراین در این مورد مشکلی وجود ندارد و خیال مردم راحت باشد.

در جلسه شورای هماهنگی مسکن مطرح شد؛
 

گروه راه و مسکن: همزمان با فرا رسیدن عید غدیر خم عملیات اجرایی ۱۵۰ هزار مسکن در قالب طرح ملی تولید و عرضه مسکن با حضور رئیسجمهوری آغاز میشود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن به ریاست مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و به میزبانی معاونت مسکن و ساختمان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه گزارش پروژههای شرکت سرمایهگذاری مسکن، پایش عملکرد مسکن مهر از طریق سامانه کنترل پروژه مسکن مهر و اقدامات و برنامههای انجامشده در خصوص اجرای مراسم کلنگزنی پروژههای مسکن همزمان با عید غدیر خم در سیزدهمین نشست شورای هماهنگی مسکن با تصویب پیوست کلیات تبلیغات و اطلاعرسانی در خصوص طرح اقدام ملی به ریاست وزیر راه و شهرسازی، بررسی شد.

دستورهای جلسه سیزدهم شورای هماهنگی مسکن به ارایه گزارش پروژهها و برنامههای شرکت سرمایهگذاری مسکن، ارایه گزارش عملکرد مسکن مهر از طریق سامانه کنترل پروژه مسکن و گزارش اقدامات انجام شده در خصوص اجرای مراسم افتتاح و کلنگزنی پروژههای مسکن در عید سعید غدیر خم اختصاص داشت که در این باره گزارشهای جامع و کاملی ارایه شد.

پایش اجرای مسکن مهر به تفکیک دستگاهها از دیگر موضوعات بررسی شده در سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن بود. نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر در طرح مسکن مهر، و علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تکمیل واحدهای مسکونی مهری که تحت مسئولیت دارند به ارایه گزارش پرداختند. در نهایت، گزارش عملکرد مسکن مهر از طریق سامانه کنترل پروژه مسکن مهر توسط غفاری معاون برنامهریزی و مدیریت منابع ارایه شد.

دستور جلسه سوم به ارایه گزارش اقدامات انجام شده، برنامهها و نیازها در خصوص اجرای مراسم افتتاح و کلنگزنی پروژههای مسکن، همزمان با عید سعید غدیر خم توسط مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارتخانه اختصاص یافت که در این باره قاسم بینیاز مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه راه و شهرسازی، گزارشی کامل و جامع از تبلیغات طرح اقدام ملی مسکن به صورت کلی و همچنین با جزئیات در خصوص افتتاح 150 هزار واحد مسکونی، همزمان با عید سعید غدیر خم با حضور ریاست جمهوری، ارایه کرد.

بنا بر این گزارش، در خصوص کلنگزنی 150 هزار واحدمسکونی همزمان با عیدسعید غدیر خم در حضور ریاست جمهوری به تفکیک، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهایجدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین شرکت سرمایهگذاری مسکن، پروژههای خود را اعلام و معرفی کردند.

در این جلسه همچنین مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل مسکن مهر باقیمانده تا پایان سال 98 تاکید کرد و گفت: تمامی شرکتها و سازمانهای تابعه وزارتخانه راه و شهرسازی که عهده دار تکمیل مسکن مهر هستند، موظفاند برای تکمیل واحدهای باقیماندهای که برعهده شان است اقدام کنند و گزارشهای مربوطه را ارایه کنند.

در سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان، سیدقاسم بینیاز مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، سیدمحمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، نیکخواه مدیرکل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری، مهرآبادی قائم مقام وزیر در طرح مسکن مهر، طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهایجدید، و جمعی از مدیران و کارشناسان بانک مسکن حضور داشتند.

  • موج مردمی مطالبه تصویب مالیات بر احتکار مسکن

    در خبری دیگر،همزمان با ایجاد پویش «سرپناه شو» موج مردمی مطالبه تصویب «مالیات بر احتکار مسکن» به راه افتاده است.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، پویش سرپناه شو برای مطالبه اقدامات فوری در بخش مسکن به راه افتاد. افزایش قیمت و نوسانات شدید دائمی مسکن، گویای وجود احتکار و سوداگری در این بازار است.

    کارشناسان با توجه به شرایط و تجربه سایر کشورها، استفاده از ابزار مالیاتی به خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی را مناسب ترین ابزار برای مواجهه با این شرایط می دانند. این در حالی است که متاسفانه طی چند سال اخیر تصویب و اجرای این قوانین در مسیر بین مجلس و دولت پاسکاری می شود. در آخرین رویداد دولت پس از 8 ماه متوقف کردن روند بررسی طرح مذکور در مجلس، ارسال لایحه را به پایان سال موکول کرده است؛ مسئلهای که به معنای عدم پیشبرد موضوع در طول این مجلس و حتی این دولت خواهد بود. در این شرایط جمعی از دانشجویان و مجموعه های مردمی، پویش «سرپناه شو» را برای پیگیری انجام اقدامات فوری در بخش مسکن با جمع آوری امضا برای ارسال نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت سرعت بخشیدن به تصویب این طرح و حمایت از طراحان به راه انداخته اند.