در قالب یک بیانیه صورت گرفت؛

گروه بین الملل: وزارت امور خارجه اوکراین در واکنش به سفر رئیس جمهوری روسیه به کریمه که از سال ۲۰۱۴ تاکنون به منطقه مورد مناقشه دو کشور تبدیل شده است، بیانیه اعتراضی منتشر کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، دستگاه دیپلماسی اوکراین در این بیانیه، به شدت از حضور ولادیمیر پوتین در کریمه انتقاد کرده است و خواستار احترام روسیه به حق حاکمیت کییف بر کریمه شده است.

در این بیانیه همچنین گفته شده است که رئیس جمهوری روسیه بدون موافقت اوکراین قدم در سرزمین اوکراینی ها گذاشته است.

چندی پیش نیز سفر دمیتری مدودف به کریمه حاشیه ساز شده بود و اعتراض اوکراینی ها را در پی داشت.

گفتنی است، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته با سفر به کریمه علاوه بر سخنرانی در میان مردم این منطقه برای اتحاد با روسیه، با کاروان موتورسواران معروف به گرگ های شب روسیه (ملی گرایان روس) نیز به گشت زنی با موتورسیکلت پرداخت.

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کییف از آن به عنوان «انقلاب» و روسها «کودتا» یاد میکنند، آغاز شده است.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کییف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل میدادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، اگر چه محوبیت پوتین در روسیه چندبرابر شد اما آمریکا و غرب انواع تحریمهای اقتصادی را علیه روسیه و شخصیتها و شرکتهایی که در کریمه فعالیت میکنند وضع کردند تا شاید کرملین از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.

آمریکا تا امروز بیش از ۷۲ بسته تحریمی علیه روسیه به اتهام دخالت در مساله اوکراین، سوریه و انتخابات ریاست جمهوری این کشور وضع کرده است و به نظر میرسد در آینده نزدیک به اتهام حمایت روسیه از ونزوئلا، ایران و نقض تحریمهای کره شمالی یا تسلیحات هستهای تحریمهای جدیدی علیه روسیه وضع کند. ترکیه یکی از شرکای اقتصادی روسیه با وجود داشتن روابط تنگاتنگ با مسکو بارها خواستار بازپس دادن کریمه به اوکراین شده است.

کریمه که این روزها برای روسها اهمیتی استراتژیک و حیثیتی یافته است زمانی جزئی از خاک امپراتوری عثمانی بود اما روسیه تزاری موفق شد طی جنگهای پی در پی سرانجام این منطقه را به مالکیت خود درآورد.

اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسها به همراه آمریکا برای قانع کردن اوکراینیها جهت بازگرداندن تسلیحات هستهای شوروی به مسکو، کریمه را به اوکراین بخشیدند.

گیاهان فراوانی در دنیای گیاهان وجود دارد که هر کدام انرژی و زیباییهای مخصوص خود را دارند. برخی از این گیاهان مناسب آپارتمان و منزلاند و برخی نیاز دارند تا در هوای آزاد و باغچه رشد پیدا کنند. اما یکی از مناسبترین گیاهان آپارتمانی، گیاهی به نام سانسوریا است.

گیاه سانسوریا (Sansevieria) که با نامهای گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز شناخته میشود، پرطاقتترین گیاه درون خانهای بوده و معمولا هیچ وقت خراب نمیشود، از این رو نگهداری آن در آپارتمان و منزل رایج و با صرفه است.

این گیاه همیشه سبز به سایه و خشکی مقاوم است، از این رو نگهداری از آن برای ادارت، کارخانهها و بانکها نیز مناسب است، برگهای بلند و کشیده آن نگاه را به سمت بالا هدایت کرده و قرار دادن گلدان سانسوریا در کنار ستونها، زیبایی خاصی را به محیط کار میدهد.

از خواص گیاه سانسوریا، تصفیه و پاکسازی هوای محیط است. بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه میتواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا مانند «تولوئن» یا «فرمالدئید» را تصفیه کند.

از این رو کارشناسان توصیه میکنند که از این گیاه در اتاق خواب استفاده شود تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحتتر شود.

سانسوریا همانند سایر اعضای خانواده کاکتوسها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است، از این رو نگهداری آن با شرایط اقلیمی منطقه ما مناسب است، همچنین میتواند در درون ساقه و برگهای خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگاه دارد؛ بنابراین میزان آب موردنیاز آن نیز بسیار کم است.

گلنوش خسروی بازیکن تیم ملی فوتبال جوانان بانوان ایران و باشگاه ذوب آهن اصفهان به تیم کوناک بلدی اسپور ترکیه پیوست. این انتقال که با پیگیری باشگاه ذوب آهن انجام شده بود دو ساله است و بدین ترتیب گلنوش خسروی در فصل بعدی رقابت ها در لیگ فوتبال بانوان ترکیه توپ می زند.

لیگ فوتبال بانوان ترکیه در قالب دو روه هشت تیمی اجرا می شود و سرانجام قهرمان از میان تیم ها مشخص می شود.

باشگاه کوناک بلدی اسپور ترکیه که در رشته هایی غیر از فوتبال بانوان هم تیمداری می کند از جمله باشگاه های پرافتخار فوتبال زنان ترکیه است. تیم بانوان کوناک اسپور طی سال های 2012 تا 2017 به پنج قهرمانی متوالی رسید و در دو سال گذشته نیز دو مقام سومی لیگ زنان ترکیه را تجربه کرد و به نظر می رسد این باشگاه قصد دارد با خریدهای خوب نقل و انتقالاتی دوباره به جایگاه نخست لیگ بازگردد.

گلنوش خسروی نخستین لژیونر فوتبال زنان ایران نیست. پیش از او زهرا قنبری، کوهستان خسروی و زمرد سلیمانی و چند بازیکن بانوی ایرانی دیگر بازی در لیگ های خارجی را تجربه کرده بودند.

 

بارش باران های سیل آسا در هند بیش از ۱۵۰ کشته برجا گذاشت. در پی بارش باران شدید در هند که با وقوع سیلاب و رانش زمین همراه بود بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند. بنابر اعلام مقامات محلی تاکنون تلفات این حادثه در چهار ایالت هند ۱۵۲ تن اعلام شده و ۱۷ نفر دیگر نیز مفقود شدهاند. مقامات محلی ایالت «کرالا» با بیان اینکه تلفات بارشهای اخیر ۶۰ تن بوده، اظهار داشتند: بیش از ۱۶۵ هزار نفر مجبور به ترک خانههای خود شده و در ۱۳۱۸ پناهگاه موقت اسکان داده شدهاند. همچنین نزدیک به ۲۰۰ خانه تخریب شدهاند.

در ایالت «کارناتاکا» نیز ۳۰ نفر کشته و ۱۴ نفر دیگر نیز به دلیل وقوع سیلاب مفقود شدهاند. مقامات محلی بیش از ۳۰ هزار نفر را در ۹۲۴ کمپ اسکان دادهاند. در ایالت «ماهاراشترا» نیز ۴۰ تن کشته شده و سه نفر دیگر مفقود شدهاند. همچنین تلفات بارش باران و سیلاب در ایالت «گجرات» ۲۲ تن اعلام شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سه مخاطره طبیعی اصلی شهر تهران را اعلام کرد.

رضا کرمی محمدی در باره مهمترین مخاطرات طبیعی شهر تهران گفت: نخستین مخاطره زلزله است، زنگ خطر زلزله سالها است که به صدا درآمده و پایشهای ما نیز نشان میدهد که گسلها در حال حرکت هستند، بنابراین اگر زلزلهای رخ دهد احتمال این که خسارت زیادی به تهران وارد شود بسیار زیاد خواهد بود و طبیعتا بیشترین آسیب نیز در بافتهای فرسوده و ساخت و سازهایی خواهد بود که روی گسل انجام شده است.

وی با بیان این که طی سالهای طولانی در شهرسازی و ساخت و ساز شهر تهران فرآیند به صورت مهندسی جلو نرفته است گفت: به همین دلیل نیز مسائل مربوط به مدیریت بحران در این طراحیها دیده نشده است.

وی دومین خطر تهران را خطر تغییر اقلیم اعلام کرد و افزود: تغییر اقلیم نتیجهاش سیل و بارندگیهای زیادی است که میتوانند خسارت زیادی به شهری مانند تهران وارد کند که البته در مقایسه با زلزله در رتبه بعدی قرار میگیرد. هنگام جاری شدن سیلاب، روددرهها نقش مهمی دارند و به همین دلیل باید برای رفع تصرف از حریم آنها اقدام کرده و به ایمنی این محلها حساس باشیم. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فروریزش زمین را سومین مخاطره تهران توصیف کرد و گفت: البته باید توجه داشته باشیم فرونشست را با فروریزش اشتباه نگیریم.