پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی متروی هشتگرد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ضمن بازدید از متروی هشتگرد از پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی این پروژه خبرداد و گفت: آمادگی کامل برای بهرهبرداری از این پروژه در شهریورماه وجود دارد. حبیبالله طاهرخانی در حاشیه بازدید از متروی هشتگرد به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بدون سیگنالینگ پروژه متروی هشتگرد حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر در مراحل نهایی کار به سر میبریم. به ویژه در بخش تجهیزات طی گفتوگوهایی که با آقای حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه داشتیم در نظر است تا هماهنگی بیشتری با شرکت بهرهبردار برای تحویل مترو انجام شود.

 

برقراری پرواز دوشنبه-مشهد-دوشنبه

برنامه پرواز منظم مسافربری میان مشهد و دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان با هواپیماهای شرکت هواپیمایی تاجیک ایر آغاز شد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی با اشاره به برقراری پرواز دوشنبه-مشهد-دوشنبه گفت: این پرواز روزهای سه شنبه و جمعه هر هفته با استفاده از هواپیمای بویینگ ۷۶۷ در مسیر رفت و برگشت مشهد - دوشنبه انجام می شود.

محمدباقر قاسم زاده افزود: پیش از این دو شرکتهای هواپیمایی "آسمان و تاجیک ایر" در مسیر رفت و برگشت مشهد - دوشنبه و همچنین تهران - دوشنبه برنامه پرواز مسافربری داشتند که از پارسال متوقف بود.

 

کاهش ۹۵ درصدی حوادث با ایمن سازی راه ها

فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به کاهش کشتههای حوادث ترافیکی از سال ۸۵ تاکنون، گفت: سهم ایمن سازی راههای مواصلاتی در این موفقیت ۹۵ درصد است و سایر عوامل از جمله به روز شدن ناوگان حمل و نقل و استفاده از تجهیزات نوین در محورها سهم پنج درصدی دارد.

سردار سید تیمور حسینی در جلسه کمیسیون ایمنی راههای قم، افزود: این مساله حاصل نهضت بزرگی بود که در کشور ایجاد و باعث تغییرات چشمگیر در راهها شده است. وی با بیان اینکه در بسیاری از محورها اولین خطا آخرین خطا میشود، تاکید کرد: در همین راستا باید عواملی که در محورهای مواصلاتی باعث حوادث ترافیکی است را برطرف کرد.

رونمایی از پنجره هوشمند

حملونقل جاده ای کالا

نسخه ویژه پنجره واحد هوشمند حملونقل جادهای کالا با ارائه امکانات متعدد برای استفاده کاربران از جمله رانندگان، شرکتهای حملونقل و صاحبان کالا رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نسخه ویژه پنجره واحد هوشمند حملونقل جادهای کالا که به همت مهندسان و توان داخلی با حمایت انجمنهای صنفی حملونقل، شرکتها و صاحبان کالا تهیه شده است در مجمع شرکتهای دانشبنیان رونمایی شد.

ویژگیهای نسخه ویژه پنجره واحد هوشمند حملونقل جادهای کالا در ابتدا شامل تغییرات زیرساختی میشود، این تغییرات باعث میشود که رانندگان بتوانند با اینترنت بسیار ضعیف مانند ۲G به سرورهای باروان متصل شوند و بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

نوسازی واحدهای مسکونی باید

توسط مردم و توسعهگران انجام شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وظیفه دولت از جنس حاکمیتی یعنی ارائه مشوق، رفع موانع و فراهم کردن بستر لازم است، گفت: نوسازی واحدهای مسکونی باید توسط مردم و توسعهگران انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، در دومین نشست خود با مدیران کل راه و شهرسازی که روز سهشنبه ۲۲ مردادماه با هدف تبیین سیاستهای بازآفرینی شهری و شتاببخشی به تحقق آن برگزار شد، گفت: نوسازی واحدهای مسکونی باید توسط مردم و توسعهگران انجام شود. در این میان دولت باید نقش سیاستگذار، برنامهریز و تسهیلگر ایفا کند.

وی وظیفه دولت را از جنس حاکمیتی یعنی ارائه مشوق، رفع موانع و فراهم کردن بستر لازم برای نوسازی دانست و افزود: از خامفروشی زمینهای تامینشده برای نوسازی واحدهای مسکونی بافتهای فرسوده و ناکارآمد پرهیز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید به سرعت با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مردم، بستر لازم برای نوسازی مسکن با استفاده از ظرفیت این زمین ها فراهم شود. با این روش نوسازی(در جا سازی) واحدهای مسکونی با رویکرد انبوهسازی شتاب میگیرد.

مجید روستا، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در بخشی از این نشست گفت: ۱۲ محور در حوزه نوسازی مسکن تعیین شده است که باید راهبرد نوسازی در استانها باشد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد:

 

گروه راه و مسکن: معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: آمریکا در منطقه موضوع فراخوان ائتلاف دریایی بین چندین کشور را مطرح کرد که به غیر از انگلیس و رژیم اشغالگر، کشور دیگری برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی نکرده است.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، جلیل اسلامی در نشست خبری روز جهانی دریانوردی و دریانورد با اشاره به آخرین وضعیت کشتی گریسوان در جبل الطارق اظهار داشت: این کشتی با توجه به دلایل غلطی که ناشی از غرضورزی دولت انگلیس بوده متوقف شده است. وی افزود: جمهوری اسلامی تلاشهای متعددی برای آزادسازی این کشتی انجام داده است، اسنادی هم که به حل و فصل این موضوع کمک میکنند مبادله شده است. معاون امور دریایی سازمان بنادر تاکید کرد: امیدوار هستیم در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود و این کشتی با پرچم ایران مسیر خود را ادامه دهد. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دولت ایران اجازه تردد نفتکشها با اسکورت و محافظ را در آبهای خلیج فارس میدهد، گفت: بعد از اتفاقاتی که در خلیج فارس افتاد و پس از توقیف کشتی ایرانی در جبل الطارق و توقیف کشتی بریتانیایی در خلیج فارس، کشور آمریکا به دنبال فضاسازیهای سیاسی در این حوزه بوده است.

  • ائتلاف دریایی علیه ایران شکست خورد

    وی افزود: آمریکا در منطقه موضوع فراخوان ائتلاف دریایی بین چندین کشور را مطرح کرد که به غیر از انگلیس و رژیم اشغالگر، کشور دیگری برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی نکرده است.

    عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه طرح این ائتلاف شکست خورده است گفت: خوشبختانه با حضور نیروهای ارتش و سپاه در منطقه آرامش در منطقه برقرار است و نیروهای نظامی ایران تامین امنیت منطقه وتنگه هرمز را بر عهده دارند.

    وی تاکید کرد: هیچ کشوری برای عبور از آبهای تحت حفاظت ایران با پرچم خود نگرانی نداشته باشد و آن طرح ائتلاف دریایی بین کشورها هم به فراموشی سپرده شده است.

  • خدمه کشتی بریتانیایی با خانواده دیدار کردند

    اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر آخرین وضعیت خدمه کشتی بریتانیایی که در خلیج فارس به دلیل مسائل فنی متوقف شده است، گفت: کوروی این کشتی از ملیتهای مختلفی هستند و از مجرای دیپلماتیک درخواستهایی مبنی بر ملاقات با کوروی این کشتی انجام شده است و پیگیریهای لازم را انجام دادهایم. وی با تاکید بر اینکه دیدار با خانواده جزو حقوق انسانی کارکنان کشتی بریتانیایی است گفت: دیدار کوروی این کشتی با خانواده انجام شده است و ادامه وضعیت این کشتی با توجه به تخلفاتی که انجام داده است بر اساس سیاستهای کلان نظام تعیین تکلیف میشود.

  • افزایش 4 درصدی صادرات و واردات از بنادر ایران

    اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری روز جهانی دریانوردی و دریانورد با بیان اینکه اجرای استانداردهای بینالمللی مهمترین اصل راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: پذیرش مسئولیت اجتماعی، برقراری نظام هوشمند دریایی، خصوصیسازی و برونسپاری، حفظ سطح ایمنی و ارتقای سطح پیشگیری از جمله مهمترین اهداف ما در سازمان بنادر و دریانوردی است.

    وی با اشاره به موضوع تحریمها در صنعت دریایی گفت: شرایط تحریم از سوی استکبار جهانی بر کشور ایران حاکم است که صنعت دریایی و بنادر کشورمان به عنوان پیشران اقتصاد کشور در نوک پیکان این تحریمها قرار گرفتهاند و این نشاندهنده ارزش و اهمیت صنعت دریایی ایران است. معاون امور دریایی سازمان بنادر با تاکید بر اینکه خوشبختانه تحریمها نتوانسته است اثر قابل توجهی به صنعت دریایی بگذارد، گفت: در چهار ماهه اول امسال افزایش 4 درصدی در میزان صادرات و واردات از بنادر کشورمان داشتهایم که نشان میدهد تحریمها نتوانسته آثار سوئی بر عملکرد صنعت دریایی بگذارد.

  • توان تولید سوخت کمسولفور برای ناوگان دریایی

    اسلامی با بیان اینکه از ابتدای ژانویه 2020 کشتیها باید از سوخت کمسولفور استفاده کنند، گفت: کشتیها از ابتدای سال 2020 به جای سوخت با سولفور 5/3 درصد باید سوخت با سولفور 5/0 درصدی استفاده کنند که برای تامین این نوع سوخت ظرفیتهایی در کشورمان وجود دارد. وی افزود: در وزارت صمت و وزارت نفت نمونههایی از این سوخت ارائه شده است و خوشبختانه توان تولید این سوخت در داخل را داریم. اسلامی ادامه داد: 5/1 میلیون تن سوخت مصرفی ناوگان دریایی در سال است که تامین این میزان سوخت هم از داخل و هم خارج کشور وجود دارد.

  • عملکرد تجاری در صنعت دریایی ایران روند عادی دارد

    عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه عملکرد تجاری و نفتی کشتیرانی ایران روند عادی خود را طی میکند، گفت: هرچند ناهنجاریهایی اخیرا در این حوزه ایجاد شد اما تاکنون مشکل جدی وجود نداشته است. البته در ماههای اخیر در یکی، دو مورد ملاحظاتی داشتیم که این ملاحظات هم در مورد مسائل فنی تعدادی از نفتکشها بوده که در فضای سیاسی و تحریمی رسانهها بیشتر به آن پرداختند. وی تاکید کرد: موضوع توقیف کشتی هپینس کاملا فنی بوده و تحت تاثیر فضای سیاسی قرار نگرفته است. وی در مورد عملکرد بنادر در بخش کالا اظهار داشت: علیرغم فشارهای سنگین ناشی از تحریمها، تمام پارامترهای بندری و تجاری در حال کار هستند. امسال واردات کالاهای اساسی را داشتیم که معمولا واردات کالاهای اساسی رفتار سینوسی دارند و در برخی از سالها کم یا زیاد میشوند. اسلامی همچنین درباره کاهش بخش کانتینری در بنادر کشورمان گفت: طبیعی است که فعالیتهای بخشی از شرکتهای صنعتی ناشی از تحریمها کاهش یابد و به همین دلیل شاهد فعالیتهای کانتینری باشیم.

 

 

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران ، از انتشار فراخوان کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در خصوص پیشنویس دستورالعمل جامع تأسیس و فعالیت صندوقهای سرمایهگذاری خبر داد و اهداف سازمان بورس از تدوین این پیش نویس را برشمرد.علیرضا توکلی کاشی به پایگاه خبری بازار سرمایه گفت: سازمان بورس در دستورالعمل یکسانسازی مقررات و کاهش حجم اساسنامه و امیدنامه صندوقها، انتقال بخشهای مشترک آنها به متن دستورالعمل پیشنهادی را مدنظر داشته است.وی ادامه داد: امکان اصلاح مقررات برای کلیه صندوقها در آینده بدون نیاز به برگزاری مجامع توسط هر یک از صندوقها و تطبیق مقررات صندوقها با شرایط روز بازار سهام و سایر اوراق بهادار یکی دیگر از اهداف سازمان در تدوین این پیشنویس است.توکلی ایجاد انعطاف در مدیریت صندوق و امکان تاسیس صندوقهای خاص با اهداف خاص به منظور برآورده کردن سلایق و ذائقه متنوع سرمایهگذاران را یکی دیگر از اهداف این پیش نویس دانست.

با تصویب هیات وزیران، سیدروح اله حسینی مقدم به عنوان خبره مالی، عضو شورایعالی بورس و اوراق بهادار، تعیین شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت با تصویب هیات وزیران در جلسه روز ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، سید روحاله حسینی مقدم به عنوان عضو شورایعالی بورس و اوراق بهادار، موضوع بند (۸) ماده (۳) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران جایگزین قاسم محسنی شد.خاطرنشان می شود: به موجب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، سه نفر خبره مالی منحصراً از بخش خصوصی با مشورت تشکل های حرفهای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر اموراقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران برای پنج سال به عضویت شورایعالی بورس و اوراق بهادار انتخاب میشوند.

۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف نفتی در بورس انرژی

بر اساس اعلام بورس انرژی، 5000 میلیارد تومان اوراق سلف نفت خام در بورس انرژی ایران منتشر و پذیرهنویسی میشود.به گزارش فارس ، بر اساس اطلاعات به دست آمده از بورس انرژی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد در اجرای بند (ح) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور نسبت به انتشار و عرضه مبلغ پنجاه هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام دولت با نرخ اختیار خرید تبعی ۱۸درصد سالانه از طریق شرکت بورس انرژی ایران اقدام نماید.این اوراق در دو مرحله، طی هفته آخر مردادماه جاری و در دو سررسید ۱۳ و ۱۷ ماهه با مبالغ ۲۵ هزار میلیارد ریال منتشر و عرضه خواهد شد.

راه اندازی سررسید جدید

در بازار آتی زعفران بورس کالا

سررسید جدید قرارداد آتی زعفران نگین و پوشال تحویل آبان ماه ۹۸ به ترتیب از روزهای ۲۷ و ۲۸ مردادماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.به گزارش «کالاخبر»، بر اساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه، قرارداد آتی زعفران نگین تحویل آبان ۹۸ از روز یکشنبه ۲۷ مرداد ماه راه اندازی می شود و تا تاریخ ۱۸ آبان ۹۸ قابل معامله خواهد بود.براساس اطلاعیه صادره از سوی مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ٣٠ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه مییابد.گفتنی است، قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

ثبت رکورد جدید در بورس تهران:
 

گروه بورس: روز سه شنبه 22 مردادماه 343 سهم در بورس و فرابورس ایران با رشد قیمت و ۱۹۳ سهم با افت قیمت روبه رو بودند. شاخص کل بورس ۱۲۲۱ و شاخص کل فرابورس ۲۸ واحد افزایش یافتند.

به گزارش ایسنا، روز سه شنبه 22 مردادماه، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۲۲۱ واحد رشد کرد و به رقم ۲۵۷ هزار و ۹۷ واحدی رسید، همچنین شاخص کل هم وزن با ۷۲۲ واحد رشد عدد ۶۷ هزار و ۱۶۵ واحدی را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز با ۱۴۸۵ واحد افزایش عدد ۲۹۱ هزار و ۳۸۲ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۸۱۷ و ۲۷۹۲ واحد رشد کرد.

شرکت ارتباطات سیار ایران، مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و خدمات انفورماتیک چهار نمادی بودند که بیشترین تاثیر افزاینده روی شاخصهای بازار داشتند نمادهای مذکور به ترتیب ۲۸۳، ۲۴۱، ۱۲۷ و ۱۲۶ واحد به رشد شاخصهای بازار کمک کردند.

در طرف مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادر ملو و گروه مپنا به ترتیب ۱۹۴، ۱۰۰ و ۹۹ واحد تاثیر کاهشی سعی کردند شاخصهای بازار با سمت پایین هدایت کنند.

در گروه صنایع شیمیایی روز سه شنبه 22 مردادماه ۱۲۰ میلیون سهم به ارزش ۱۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان داد و ستد شد و به این ترتیب این گروه ببشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد.

پس از گروه شیمیایی، خودروییها با داد و ستد ۴۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی ارزش معاملات حدود ۹۰ میلیارد تومان رسیده است. بیشتر سهمهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند.

بیشتر سهمها در گروه فرآوردههای نفتی، کک و سوخت هستهای با رشد قیمت مواجه شدند و در این گروه ۳۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۷ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.در بورس تهران ۲۳۰ سهم با رشد قیمت و ۱۱۰ سهم با افت قیمت رو به رو بودند.

  • آخرین وضعیت شاخص فرابورس

    همچنین شاخص فرابورس نیز روز سه شنبه 22 مردادماه نزیک به ٢٩ واحد رشد داشت و بر روی کانال سه هزار و ٤٦٧ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ٩٤٦ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ١١ هزار و ٥٤٤ میلیارد ریال داد و ستد شد. در بین تمامی نمادها، فولاد هرمزگان جنوب ( هرمز)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، نیروگاه زاگرس کوثر(بزاگرس)، نفت ایرانول (شرانول)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و نفت پاسارگاد (شپاس) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند. پتروشیمی مارون (مارون)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر) و توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) هم مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به وجود بیش از ۵۰ درصد درخواست پذیرش در این شرکت اشاره کرد و گفت: به لحاظ حساسیتی که برای اعتماد مردم در بازار سرمایه قایل هستیم، شرکتهایی را وارد بورس میکنیم که شفافیت کاملی داشته باشند و به سودآوریشان اطمینان داشته باشیم.علی صحرایی به پایگاه خبری بازار سرمایه،اضافه کرد: شرکتی باید وارد بازار سرمایه شود که در نگاه کلان و بلندمدت هم سودآوری تضمین شدهای داشته و دورههای رکود و رونق اقتصادی تاثیر زیادی بر آن نداشته باشد.وی در خصوص شرایط کنونی این شرکتها توضیح داد: این ۵۰ شرکت شرایط متفاوتی دارند؛ برخی از آنها آماده درج و حتی برخی در مرحله قیمتگذاری و عرضه هستند. برنامه سال جاری بر وجود عرضه اولیه به طور ماهانه و البته با توجه به شرایط بازار بوده است؛ به این معنی که تا پایان سال و به فرض مساعد بودن شرایط ۱۲ عرضه اولیه در بورس تهران خواهیم داشت.وی در خصوص وضعیت «تابلوی برتر» اظهار کرد: مقررات این تابلو در هیات مدیره بورس تهران نهایی شده و در حال بررسی در سازمان بورس است. در این خصوص جلسات مشترکی هم برای اطلاع از جزییات این تابلو با شرکت بورس تهران برگزار شده و تصمیمگیری نهایی با هیات مدیره سازمان است.

روز یکشنبه 20 امرداد 98 مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت گروه سرمایه گذاری ایرانیان "پترول" از زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس برگزار و سهامداران با تقسیم 60 درصدی سود به میزان 150 ریال موافقت کردندرسول اشرف زاده نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان(پترول) گفت: در سال مالی جاری دو واحد الفین و SRU پتروشیمی ایلام، کود شیمیایی اوره لردگان و واحد سولفات پتاسیم ارومیه به بهرهبرداری میرسند که به دلیل جامعیت این دو پروژه، سودآوری قابلتوجهی عاید پترول خواهد شد.به گفته اشرف زاده، در سال مالی گذشته باتوجه سودآوری زیرمجموعههای پترول، درآمد هر سهم این شرکت با رشد ۱۱۵ درصدی روبرو شد که رکورد جدیدی محسوب میشود.وی ادامه داد:تا پایان سال مالی ۹۸ سهام دو شرکت پتروشیمی ایلام و ارومیه در بورس اوراق بهادار عرضه خواهند شد.وی از واگذاری سهام شرکت ها خبر دادو گفت: وی در ادامه به اصلاح ساختار مالی شرکت پرداخت و گفت: پترول تصمیم دارد تا با واگذاری بخشی از سهام شرکت پتروشیمی دهدشت، بروجن و گچساران، بخشی از بدهیهای ارزی خود به هلدینگ خلیج فارس تسویه کند.