وزیر کشور عراق وارد تهران شد

یاسین الیاسری وزیر کشور عراق با استقبال بابک دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) وارد تهران شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، معاون اقتصادی و توسعه منطقهای وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه امام خمینی (ره) در گفت وگو با یاسین الیاسری، ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی به وی، اظهار امیدواری کرد، دیدارهای وزیر کشور عراق در تهران، زمینه تحکیم بیش از پیش روابط دو کشور در عرصه های مختلف از جمله در تامین تمهیدات حضور میلیون ها زائر دو کشور در اربعین حسینی را فراهم آورد. یاسین الیاسری وزیر کشور عراق، همچنین با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران دیدار و گفت و گو میکند.

 

ابلاغ یک مصوبه از سوی جهانگیری

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری مصوبه اختصاص ۳ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات وارده به اهالی روستاهای حاشیه مخزن سد و نیروگاه آبی سیمره در استانهای ایلام و لرستان را به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت،هیات وزیران در جلسه بیستم مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارتخانههای نیرو و کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور با تخصیص حداکثر مبلغ سه هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای تملک اراضی زراعی و باغی اهالی روستاهای حاشیه مخزن سد و نیروگاه آبی سیمره در استانهای ایلام و لرستان (که مستغرق میشوند) به شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران با عنوان طرح نیروگاه آبی سیمره موافقت کرد.

 

طوری عمل کنیم که مردم احساس آرامش کنند

وزیر اطلاعات با اشاره به این که آرامش جامعه حتی موجب ارتقاء فرهنگ دینی می شود، خاطرنشان کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که مایه آرامش دل ها باشیم و مردم از شنیدن اسم وزارت اطلاعات احساس امنیت و آرامش و دشمنان احساس خطر و واهمه کنند.به گزارش وزارت اطلاعات، سید محمود علوی در گردهمایی مدیران حراست دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در دانشگاه علامه طباطبایی، با تبریک سالروز ولادت با سعادت امام هادی (ع) و بیان آموزه ها و احادیثی از آن حضرت به مساله فعالیت حراست ها اشاره کرد و افزود: این مسئولیت با ظرافت در معرض عوارضی است که انسان را دچار فراز و نشیب های سختی می کند.

ابلاغ تشکیل وزارت میراث فرهنگی به روحانی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به تصویب تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تأیید شورای نگهبان گفت: رئیس مجلس امروز در نامهای به رئیسجمهور تشکیل این وزارتخانه را ابلاغ کرد.

اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران گفت: براساس اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و طرح یک فوریتی نمایندگان مجلس درباره تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به تصویب پارلمان و تایید شورای نگهبان رسیده است امروز آقای لاریجانی این مصوبه را به رئیس جمهور ا بلاغ کردند.

وی افزود: امروز 26 مرداد ماه نامهای از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس به حسن روحانی رئیسجمهور مبنی بر تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور وقت دارد تا 5 روز بعد تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در روزنامه رسمی منتشر کند.

عباسی گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که رئیسجمهور تا نیمه اول شهریور ماه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به همراه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کند.

دستور ویژه رئیسی برای ارتقای

سلامت اداری در کردستان

در پی سفر رییس قوه قضاییه به استان کردستان، جلسه شورای اداری این استان با حضور آیت الله رئیسی برگزار و برخی مطالب مبنی بر بالا بودن آمار فساد در برخی از دستگاههای اداری و اجرایی استان کردستان با استناد به گزارش یکی از مراجع رسمی که اخیرا در این زمینه منتشر و در برخی از رسانههای کشور منعکس شده بود، مطرح شد.

به گزارش ایلنا، آیتالله رییسی پس از استماع اظهارات حاضرین در جلسه با تاکید بر اینکه این موضوع نیازمند بررسی جدی است، از استاندار خواست که این موضوع را بررسی و در صورت صحت موضوع برای برخورد و ریشه کنی فساد اداری تدبیر و اقدام جدی کند.

وی همچنین تاکید کرد که در صورت عدم صحت ادعاهای مطروحه در آن گزارش، نسبت به این موضوع اطلاع رسانی شود.

بر اساس اطلاعات بدست آمده رئیس قوه قضاییه در راستای ارزیابی این گزارش و رسیدگی به موضوع، دستور تشکیل هیات ویژهای از دستگاههای نظارتی استان با محوریت سازمان بازرسی و عضویت سازمان تعزیرات، دیوان محاسبات، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه و ناجا را صادر کرد.

استراتژی ما مقاومت حداکثری است

یک نماینده مجلس تاکید کرد: با رفتارهای غیرمنطقی دولتمردان آمریکا از جمله تحریم رهبر معظم انقلاب، سپاه، صدا و سیما و ظریف مشخص میشود راهی که انتخاب کردهایم درست است و باید تا شکست قطعی ظالمان آمریکایی این راه مقاومت را ادامه دهیم.به گزارش خبرگزاری ها، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت امام هادی( ع ) و سالروز بازگشت غرورآفرین آزادگان سرافراز به کشور، گفت: آزادگان در اسارت بعثیون عراقی در ۸ سال دفاع مقدس درس مقاومت و ایثار به تاسی از حادثه اسارت کربلا را به نسل های بعدی انتقال و آموزش دادهاند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا بداند استراتژی راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی مقاومت حداکثری است، افزود: با این رفتارهای غیرمنطقی دولتمردان آمریکا از جمله تحریم رهبر معظم انقلاب، سپاه، صدا و سیما و ظریف مشخص میشود راهی که انتخاب کردهایم درست است و باید تا شکست قطعی ظالمان آمریکایی این راه مقاومت را ادامه دهیم.

نظارت باید به روز و مکانیزه باشد

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه نظارت باید به روز و مکانیزه باشد گفت: برای ایجاد تحول در جامعه سردفتری طرح و برنامه داشته باشید و در تهیه این برنامه سعی کنید از رای سردفتری استفاده شود.

به گزارش ایلنا، مراسم تکریم و معارفه اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران امروز با حضور معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل کانون برگزار شد. ذبیحالله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر خم به آیات شریفه قرآن در باب داد و ستد اشاره کرد و گفت: طبق آیات قرآن کاتب و شهود عادل باید داد و ستد ثبت کنند و سردفتران اسناد رسمی میتوانند مصداقی از این کاتب بالعدل باشند. وی بیان داشت: سند رسمی که صادر میشود مورد احترام همه مردم است و این اهمیت کار شما را در کاهش دعاوی و پروندههای قضایی نشان میدهد که هر چه بیشتر برای رونق و اعتبار سند رسمی کنیم میزان اختلاف و درگیریها در جامعه کمتر خواهد بود که باید با کمک شما این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از حضور سید عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه در نشست این فراکسیون خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، با اشاره به نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس که فردا یکشنبه (۲۷ مردادماه) برگزار میشود، اظهار داشت: فردا عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه میهمان فراکسیون مستقلین ولایی مجلس خواهد بود.

لاریجانی در نطق پیش از دستور مجلس؛

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه ملت آمریکا گرفتار رهبران دُن کیشوتی شدهاند که با توهمات و خیالات، صحنه بینالمللی را برای ارضای خود ترسیم میکنند.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هادی(ع) به ملت بزرگ ایران و نمایندگان، گفت: امیدواریم حجاج عزیز با پایان اعمال حج با سلامتی و اعمال مقبول به وطن خویش بازگردند، همچنین عید سعید غدیر که روز اکمال دین و اتمام نعمت بر مؤمنان است به همه مسلمانان و ملت عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به سالروز بازگشت سرافرازانه آزادگان عزیز به میهن اسلامی، یادآور شد: آزادگان مجاهد عزتمندانه زیستند و آبروی ملت مجاهد ایران را به بهترین نحو حفظ کردند و همیشه مجاهدت های آنها در خاطر ملت ایران باقی خواهد ماند و عزیز و سرافراز هستند و خواهند بود.

لاریجانی در ادامه سالروز جنگ 33 روزه را که با مقاومت جانانه ملت رشید لبنان و حزب الله قهرمان سیلی محکمی به صهیونیست ها و آمریکایی ها زدند به رهبر مجاهد حزب الله جناب آقای سیدحسن نصرالله و صدیق گرامی جناب آقای نبیه بری تبریک گفت و افزود: جنگ 33 روزه پرونده توهمی خاورمیانه جدید را که آمریکایی ها طراحی کرده بودند به پروژه خاورمیانه مقاومت تبدیل کرد که ثمرات آن در کل منطقه منتشر شد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در روزهای گذشته ایستادگی و صلابت ملت ایران جلوه ای از جلوات خود را نشان داد و انگلیسی ها فهمیدند شرایط امروزی ایران شرایط گذشته نیست که با دسیسه بتوانند قدرت نمایی کنند و مجبور شدند از سرقت دریایی خود دست بردارند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه انگلیسی ها در گذشته با هماهنگی آمریکا، کودتای 28 مرداد را سازمان داده بودند تا حکومت ملی مصدق را سرنگون کنند و دولت دست نشانده پهلوی را برای چند دهه بر ایران مسلط کنند، اظهار داشت: شرایط آن روز را با قدرت و هیمنه امروز ایران مقایسه کنید که در یک اقدام ایذایی و دزدانه مجبور شدند از اقدام خود عقب نشینی کنند.

لاریجانی ادامه داد: این قدرت را انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) و رهبری داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) و ایستادگی ملت فراهم کرد. آمریکا که آن روز با کمک ایادی خود توانست کودتا در ایران راه بیاندازد امروز با استیصال کامل آخرین تیرهای شکسته خود را رها می کند که برای این کشور که ادعای ابرقدرت می کند خجالت آور است که وزیر خارجه ایران، وزارت اطلاعات و صداوسیما را تحریم می کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان خطاب به آمریکایی ها اضافه کرد: مثلا این اقدامات قدرت شما را نشان می دهد یا بیچارگی و درماندگی شما را نشانگر است؟ اقدامات شما چه تأثیری دارد؟ اگر فکر می کنید این کارها قدرت نمایی است بدانید همه ملت ایران در مقابل شما ایستاده اند، پس همه را تحریم کنید تا بفهمید حادثه ای رخ نمی دهد. ملت آمریکا متأسفانه گرفتار رهبران دُن کیشوتی شده اند که با توهمات و خیالات صحنه بین المللی را برای ارضای خود ترسیم می کنند.

وزیر کشور توضیح داد؛
 

گروه سیاسی: وزیر کشورگفت: ۹۰ درصد از ۱۰۰ شهرداری کشور با مشکلات ساختاری روبرو هستند و چهار برابر ظرفیت ساختاری نیرو دارند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ایلنا، عبدالرضا رحمانیفضلی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان سؤال علی ادیانی ضمن گرامیداشت سالروز آزادگان سرافراز کشور و تبریک اعیاد و ایام و با اشاره به ماده ۱۳۷ برنامه پنجم توسعه کشور پیرامون هماهنگی و یکپارچگی شهری و تمرکز مدیریت و انجام وظایف شهرداریها وزارت کشوراظهار کرد: وزارت کشور با توجه به اهمیت شهرداریها و آسیبهایی که متوجه آنان است برنامههایی را دارد.

وی افزود: ۱۱۰ شهرداری در کشور داریم که بیش از ۹۰ درصد آنان با مشکلات ساختاری، کمبود درآمد و حجم زیاد نیرو مواجهند.

وزیر کشور تصریح کرد: در شهرداریها چهار برابر ظرفیت ساختاری نیرو داریم، لذا نیاز بود از قانون پنجم توسعه استفاده و مشکلات را رفع کنیم.

رحمانیفضلی با تأکید براینکه با ابوه مسئولیتها در شهرداریها مواجهیم، گفت: با هماهنگیها توانستیم در حوزه تنقیح قوانین شهرداریها گامهای خوبی برداریم.

رحمانیفضلی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه شهری یکی از مطالبات جدی شهرداریها بوده است. این موضوع با کمک کارشناسان به صورت لایحهای تدوین و به دولت ارائه شد و برای اولین بار در دولت یازدهم کمیسیون کلانشهرها تشکیل شد تا به خصوص به مسائل و مشکلات کلانشهرها رسیدگی کند.

وی ادامه داد: لایحه جامع مدیریت یکپارچه شهری به این کمیسیون ارائه شد. اقتضای مدیریت یکپارچه شهری در شهرداری ها کاهش اختیارات دستگاه های اجرایی است.

رحمانیفضلی افزود: ساختار وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی به گونه ای تعبیه شده است که هر گونه انفکاک وظیفه، نیازمند تغییرات ساختاری در آن است و از سوی دیگر مکلف کردن شهرداریها به برخی وظایف نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است که همیشه با مقاومت دستگاه های دولتی روبرو بوده است.

وزیر کشور گفت: نهایتا این لایحه در هیئت دولت بررسی شد و مجددا به وزارت کشور بازگشت. اگر بخواهیم به مدیریت جامع شهری برسیم، باید از کلانشهرها شروع کنیم. رحمانی فضلی در خصوص لایحه درآمد پایدار افزود: شهرداری ها برای اداره خود به درآمدهای پایدار نیاز دارند. اغلب این منابع به فعالیت های غیرپایدار و ثابت برمی گردد که موجب تغییرات سالانه در بودجه شهرداری ها است که موجب شده شهرداری ها از طریق فروش تراکم بودجه خود را تأمین کنند که ضرر و زیان های زیادی به معماری شهری کلانشهرها وارد شده است. وی تصریح کرد: در وزارت کشور تلاش شده از صدور مجوزهایی که فقط برای درآمدزایی برای شهرداری ها است، جلوگیری شود. در نهایت مقرر شد منابع ثابت شهرداری ها از طریق درآمدهای شهرداری ها، درآمدهای دولت و اخذ عوارض از مردم تأمین شود.

وزیر کشور اظهارکرد: قانون به ما تکلیف کرده بود که لایحه درآمد پایدار شهرداری ها موجب کاهش هزینه اخذ پروانه ساخت و همچنین اصلاح مدیریت هزینه های شهرداری ها شود که این موضوعات ملاک قرار گرفت و نهایتا لایحه درآمدهای پایدار در دولت تصویب و در سال ۹۷ به مجلس ارسال شد. از مجلس می خواهم کمک کند تا این لایحه به صورت منطقی تصویب شود به گونه ای که درآمدها و هزینه ها به صورت واقعی در آن دیده شود. یکی از راهکارهای کاهش هزینه ها، تعدیل نیرو است.

ظریف در دیدار معاون وزیر خارجه ژاپن مطرح کرد؛

گروه سیاسی: معاون ارشد وزارت امور خارجه ژاپن تاکید کرد: توکیو برای روابط با تهران و تداوم رایزنیها اهمیت زیادی قائل است.

به گزارش اداره کل اطلاعرسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «تاکئو موری» معاون ارشد وزارت امور خارجه ژاپن که به تهران سفر کرده است، بعداز ظهر امروز با وزیر امور خارجه دیدار و گفتوگو کرد.

وی در این دیدار، با اشاره به گفتوگوهای سازندهاش با معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: توکیو برای روابط با تهران و تداوم رایزنیها اهمیت زیادی قائل است.

وزیر امور خارجه نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و سازنده دو کشور و همچنین سفر تاریخی و مهم نخستوزیر ژاپن به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری، از ادامه رایزنیها با ژاپن در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقهای استقبال کرد.

  • ما صاحب اختیار مردم نیستیم

    در خبری دیگر، وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر ما بخواهیم قدرت و سربلندی امروز را داشته باشیم، باید بدانیم وامدار چه کسانی هستیم.

    به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در «کنگره ملی الماسهای درخشان» که به منظور تجلیل از آزادگان سرافراز کشور برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) و اعیاد قربان و غدیر گفت: به واقع امسال روز ٢٦ مرداد در زمان نمادینی بین دو عید است که آزادگان ما نماد امروز این دو عید هستند؛ عید قربان عید ایثار و غدیر عید ولایت است. شما برای اطاعت از ولی امر همه چیز را در طبق اخلاص نهادید و لذا گوارایتان باد آنچه به دست آوردید.

    وی ادامه داد: همه ما وامدار ایثارگران،شهدا و آزادگان هستیم چراکه آنچه کشور ما را حفظ کرده و در برابر ناملایمات باعث شده این کشور بایستد و سرخم نکند و در برابر زورگوها تسلیم نشود، همان فرهنگ ایثار و شهادت است و همه مردم ما از این فرهنگ و جلوه جوشان اباعبدالله (ع) بهرهمند هستند و توانستند کشور را در برایر فشار تجاوز بیمه کنند و نمونه آن شما و شهدا هستید.

    ظریف افزود: این واقعیت است و من این را به عنوان یک اصل در قدرت کشور تقدیم شما میکنم که نظریه قدرت است. امروز در دنیا قدرت، توانایی نظامی نیست و شاخصههای قدرت متنوع شده و ایثار یکی از شاخصههای قدرت است. ما به لطف خدا و مقاومت مردم پیشرفت کردهایم که مدیون مردم و مقاومت مردم هستیم.

    وی افزود: پیشرفتها را علیرغم مانع تراشیها به دست آوردیم تاکنون از امکانات تخصصی این و آن بهره نبردیم. مردم ما مبنای قدرت ما هستند و این قدرت است که هرچه داریم از مردم داریم و امام میگویند مردم ولی نعمت ما هستند در این میان خانواده ایثارگران بهترین نمونه مقاومت هستند.

    وزیر امور خارجه گفت: مردم بخاطر تحمل سختیها ولی نعمت همه ما هستند. این عامل بزرگ قدرت است. اگر امروز آمریکا با همه ادعای قدرقدرتی نمیتواند در برابر مردم ایستادگی کند، دلیل آن فرهنگی است که شما نماد آن هستید.

    وی افزود: اگر ما بخواهیم قدرت و سربلندی امروز را داشته باشیم، باید بدانیم وامدار چه کسانی هستیم. ظریف ادامه داد: حتما قدرت نظامی و پیشرفت اقتصادی و علمی و سیاسی مهم است اما مهمتر از همه وابستگی ما به مردم و فرهنگ ایثار و شهادت است و این شما هستید که ولی نعمت ما بوده، هستید و خواهید بود.

 
جانشین فرماندهکل سپاه تشریح کرد؛
 

گروه سیاسی: جانشین فرماندهکل سپاه پاسداران گفت: توصیه ما به دشمنان این است که حتی فکر و اندیشه توطئه و حمله علیه ایران را به مخیّله خود راه ندهند که دچار پشیمانی سختی میشوند. دشمن درحال تستکردن ایران بوده و باید از امتحانات خود درس بگیرند.

سردار علی فدوی در گفتوگو با تسنیم در بجنورد با بیان اینکه اقتدار سپاه در منطقه تنگه هرمز افزایش داشته است اظهار داشت: وضعیت سپاه در پاسداری از تنگههرمز با توجه به اتفاقات اخیر قویتر و بااقتدارتر از گذشته شده و دنیا نیز به این موضوع اذعان دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خطاب به دشمنان ایران اسلامی افزود: توصیه ما به دشمنان این است که حتی فکر و اندیشه توطئه و حمله علیه جمهوری اسلامی ایران را به مخیله خود راه ندهند که دچار پشیمانی سختی میشوند. دشمن 40 سال است که درحال تستکردن جمهوری اسلامی ایران بوده و باید از این امتحانات خود درس بگیرند. سردار فدوی تأکید کرد: وضعیت سپاه در تمامی عرصههای دفاع از انقلاب اسلامی بسیار عالی و روبهجلو است و در همه زمینههایی که مردم در آن دچار مشکل هستند ورود جدی خواهیم داشت. ملت ایران منتظر خبرهای بسیار خوبی در آینده نزدیک باشند. ملت ایران همانند گذشته که پای کار نظام و انقلاب اسلامی بودند در ادامه نیز با استقامت و ولایتمداری اتفاقات خوبی را رقم خواهند زد.