واگذاری بندر چابهار به روسیه شایعه است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: ایران از فعالیت اقتصادی روسیه و انتقال کالا از مسیر بندر چابهار استقبال می کند، اما واگذاری بندر چابهار به روسیه شایعه است.

به گزارش خانه ملت، «علیم یارمحمدی» گفت: موضوع خروج هند از سرمایه گذاری در بندر چابهار کذب و شایعه است و قطعا دو طرف به تعهدات خود در این عرصه عمل خواهند کرد.

یارمحمدی ادامه داد: البته ایران از فعالیت اقتصادی روسیه و انتقال کالا از مسیر بندر چابهار استقبال میکند، زیرا این مسئله منافع اقتصادی زیادی برای ما دارد، اما این مسئله به معنای جایگزین کردن سرمایه گذاران فعلی با سرمایه گذاران جدید نیست.

 

افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران از انجام موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو دی هشت خبر داد و گفت: موافقتنامه تجارت با کشورهای اوراسیا انجام شده و تا دو ماه آینده اجرا میشود .

به گزارش ایلنا و به نقل از شاتا؛ حمید زادبوم در گردهمایی معاونین صنایع استانهای کشورصبح امروز با اعلام این خبر افزود: با ظرفیت سنجی کشورهای همسایه میخواهیم صادرات به ۱۵ کشور همسایه را دو برابر کنیم.

او به فعال سازی ظرفیت های تولیدی در راستای صادرات خبر داد و گفت: شناسایی موانع صادرات و فعال سازی بازارهای مختلف از جمله سیاست های وزارت صنعت است.

 

ارتقای تجارت ایران و بنگلادش؛ در دستور کار

در دیدار معاون امور بینالملل اتاق ایران با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران بر لزوم بسترسازی طرفین برای بهرهمندی از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری دو کشور تأکید و اعلام شد که بخش خصوصی میتواند فارغ از موضوعات و مسائل ناشی از سیاست و تحریمها، پیوندهای اقتصادی دوجانبه را توسعه دهد. صبور حسین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران با حضور در محل اتاق ایران با محمدرضا کرباسی، معاون امور بینالملل اتاق ایران دیدار و گفتوگو کرد. در این جلسه ضمن تبادلنظر در خصوص همکاریهای اقتصادی و بازرگانی دو کشور، زمینهها و امکانات لازم برای توسعه تجارت دو کشور مسلمان ایران و بنگلادش نیز مورد بررسی قرار گرفت.

شاخص قیمت کالاهای صادراتی افزایش یافت

شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩٦ برابر با ١٧٩,٨ است که نسبت سال قبل، ٤.٧ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا، براساس گزارش مرکز آمار ایران، در نظام آمارهای قیمت، کالاهای صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته میشوند. شاخص قیمت کالاهای صادراتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان میدهد. با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است، تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ١٣٩٠ (سال پایه) استفاده می­شود. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران ( ارزش به صورت ریالی و دلاری، کشور مبدا و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) میباشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ٢٠ گروه اصلی طبقهبندی HS قابل انتشار است.

رأی منفی مردم به قیمت گذاری دستوری کالاها

رای قاطع شرکت کنندگان در نظرسنجی برنامه مناظره شبکه یک سیما باموضوع قیمتگذاری دستوری کالاها ازسوی ستاد تنظیم بازار که به گزینه دوم یعنی نارضایی مردم نسبت به قیمت گذاری دستوری اختصاص داشت به وضوح نشان میدهد که مردم از قیمتگذاری دستوری ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برنامه مناظره شبکه یک سیما جمعه شب با موضوع بررسی عملکرد و روش های ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمتها با حضور محمدرضا کلامی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت و معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان موافقان قیمت گذاری دستوری و نیز سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه و علی میرزاخانی اقتصاددان به عنوان مخالفان این سیاست برگزار شد.

این مناظره در حالی شب گذشته از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش شد که طبق نظرسنجی انجام شده، مردم از قیمت گذاری دستوری کالاها جهت کنترل تورم رضایت نداشته و با اعلام رای خود با آن مخالفت کردند.

قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت مطرح کرد؛

گروه تجارت: مدرس خیابانی گفت: در حال حاضر واردات کالا به کشور در سه ماهه اول سال ۹۷ به ۹۸ به ۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت در گردهمایی معاونان امور صنایع و نمایندگان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: با همکاری سازمان توسعه تجارت قرار است کارکرد رایزنها تغییر کند و ما در ۱۵ کشور هدف، رایزنهای صادراتی تا پایان سال مستقر کنیم. آنها موظف هستند آخرین وضعیت نفوذ در بازار کشورها، چگونگی افزایش کالاو نیازمندیهای کالایی آنها را اعلام کنند و همچنین فعالیت شرکتهای رقیب را گزارش کنند. او همچنین از استقرار نمایندگان تجاری در چند کشور که کالاهای صنعتی به آنها صادر میشود، خبر داد. خیابانی با اشاره به ۳ مبحث که در حوزه بازرگانی و تجارت پی گیری میشود و معاونان صنایع در استانها نقش کلیدی در انجام آن دارند، گفت: حمایت از تولید داخل، تنظیم سیاستهای تجاری (صادرات و واردات) تنظیم بازار از جمله موضوعات در این حوزه هستند. قائم مقام امور بازرگانی وزارت صنعت ادامه داد: امروزه فضای کنونی کشور به لحاظ اقتصادی و سیاستهای تجاری و ارزی، موقعیتهای مناسبی را برای اینکه صنعت جهش قابل قبولی انجام دهد را فراهم کرده است. او گفت: اختلاف قیمت نرخ ارز و ریال باعث شده است که واردات ما از توجیه و مزیت بیافتد و حتی طبق آمارهای مختلف واردات غیر رسمی که از آن به عنوان قاچاق یاد میشود، هم توجیه ندارد. خیابانی اضافه کرد: امروزه با اتخاذ سیاستهای ارزی که رخ داده است. نرخ تعرفهها اتوماتیک افزایش یافته است و بحث تهدید کمرنگ شده است و در مقابل با افزایش قیمت ارز همه مجموعههای صنعتی به نوعی مزیت برای صادرات پیدا کرده اند. قائم مقام امور بازرگانی وزارت صنعت گفت: حمایت از تولید داخل چندی پیش یک راهبرد و سیاست بود، ولی با نامگذاری سال به نام رونق تولید امروزه حمایت از تولید و ساخت داخل یک ضرورت است.

مدرس خیابانی به کنترل واردات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واردات به کشور در سال ۹۶ به ۹۷، ۲۲ درصد کاهش یافته است و در سه ماهه اول سال ۹۷ به ۹۸ این رقم به ۹ درصد کاهش یافته است. او همچنین از پیشنهاد تشکیل ستاد توسعه صادرات خبرداد و گفت: سیاستهای وارداتی با سیاستهای حمایتی در کشور تنظیم میشود و ضمانت اجرایی پروژه ساخت داخل این است که هرواحد صنعتی که به تولید انبوه برسد و ادعا کند ما واردات آن محصول را ممنوع می کنیم. قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت با اشاره به سیاستهای صادراتی تصریح کرد: بخش عمده ظرفیتهای تولیدی خالی است که باید از این ظرفیتها در جهت افزایش صادرات ستفاده کنیم. با افزایش صادرات علاوه بر افزایش اشتغال در کشور توانسته ایم در جنگ نا برابر اقتصادی با افزایش توان تولید پیروز شویم. این مقام مسئول به تشکل محوری به عنوان یکی دیگر از سیاستهای حوزه تجارت و بازرگانی اشاره و گفت: واگذاری امور سرمایه گذاری، اطلاع رسانی موانع تولید، افزایش صادرات و بالا بردن توان تولید کشوراز جمله ظرفیتهایی است که میتوان از انجمنها وتشکلهای فعال در حوزه صنعت استفاده کرد؛ که تاکنون واگذاری این امور به تشکلها انجام نشده است. ما میخواهیم که تشکلها و انجمنهای مختلف وظایف مربوط به صنف خود را به دست بگیرندو به نوعی تمام زوایای آن را مدیریت کنند.مدرس خیابانی در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش حجم مبادلات به ۱۵ کشور هدف اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست های ما در حوزه تجاری وصادراتی افزایش حجم مبادلات با ۱۵ کشور همسایه است و ازاین رو ویزای صادراتی فعال شده است. استانهای مختلف میتوانند نقش به سزایی در شناسایی نیازهای وارداتی کشورهای مختلف و تامین آن ایفا کنند.او ادامه داد: ۶۰ درصد صادرات کشور ما به کشورهای چین، امارات، افغانستان، عراق است؛ که در سال ۹۷، ۴۴ میلیارد دلار بوده است.این مقام مسئول به الویت کالایی در بخش صادرات اشاره کرد و توضیح داد: صادرات ۱۵ کالا به عنوان هدف ما قرار گرفته اند و برای استفاده از این امکان میخواهیم الویت کالایی را با انجمنها و تشکلهای مختلف صنعتی جلو ببریم و در بازرگانی یکپارچگی را تقویت کنیم و از انجمنها و تشکلها برای حضور موثرتر در بازارهای خارجی سود ببریم.مدرس خیابانی با اشاره به اینکه حوزه تجارت و بازرگانی مانع تولید نیست بیان کرد: این دو مفهوم ملزوم یکدیگر و وابسته هستند و بدون تولید، تجارت و تنظیم بازار حمایت نمیشود.قائم مقام امور بازرگانی وزارت صنعت در بخش دیگری از صحبت هایش به سکوی قیمت اشاره کرد و افزود: ما سکوی قیمت را قبول نداریم و افزایش هزینهها و تنظیم بازار هیچ ورودی جز توقف تولید ندارد و مهمترین رسالت ما در تنظیم بازار این است که جریان تولید کند نشود. تنظیم بازار باید مشوق تولید باشد.او در باره قیمت گذاری کالا اضافه کرد: در مورد کالاها و محصولاتی که ارز ۴۲۰۰ میگیرند قیمت تثبیتی میگذاریم و روی آن پافشاری میکنیم و محصولات و کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ به کشور میآیند صادرات آنهارا ممنوع کرده ایم.مدرس خیابانی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره الویت بندی ۱۵ کالای صادراتی به ۱۵ کشور گفت: این سیاست نباید مانع این شود که ما صادرات به دیگر کشورها مد نظر نداشته باشیم و در نمایشگاههای مختلف شرکت نکنیم. ما باید تنوع صادرات به کشورهای مختلف داشته باشیم و همچنین کالاهای صنعتی ما به چند قلم کالا محدود نشود و تنوع صادرات محصول داشته باشم.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: با تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه در هفتههای اخیر، تولید تایرسازان با مشکل مواجه شده و این موضوع کمبود تایر به ویژه تایر خودروهای پرتیراژ را به همراه داشته است.به گزارش تجارت، «مصطفی تنها» در گفت وگو با ایرنا با اشاره به کمبود این روزهای تایر خودروهای پرتیراژ مثل پراید در بازار، افزود: تولیدکنندگان تایر برای تداوم تولید نیازمند مواد اولیه هستند، اما وقتی تامین مواد اولیه با مشکل مواجه می شود، تولید نیز کاهشی خواهد شد. وی بیان داشت: چند هفته ای است به دلایل نامعلوم به ثبت سفارش های مواد اولیه مورد نیاز این صنعت ترتیب اثر داده نشده و ارز تخصیص نمییابد که بیشتر شامل کائوچو، شتاب دهندهها، آنتی اکسیدانها، سیم و غیره میشود و هیچ جواب قانع کنندهای نیز در این زمینه نمیدهند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: مجموع مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان میرسد. «محمدرضا نجفی منش» در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: مجموع شاغلان زنجیره قطعهسازی حدود ۵۵۰ هزار نفر هستند که ۲۸۰ هزار نفر از آنها در سه موج بیکاری، تعدیل یا تعلیق شدهاند. نجفی منش افزود: بخشی از نیروهای تعلیقشده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند که متاسفانه از ابتدای امسال دوباره به مرور شاهد تعلیق مجدد آنها بودهایم. وی ادامه داد: از حدود ۱۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای ۱، ۲ و ۳ تقریبا ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل شدهاند. اصلاح قیمتهای فروش قطعات علیرغم افزایشهای چندباره قیمتهای مواد اولیه و نهادهای تولید به موقع انجام نمیشود.

وزیر صنعت بیان کرد؛

 

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم واردات ۱۵ کشور شریک تجاری ایران از کشورمان در حال حاضر ۲ درصد است که باید این رقم در سبد واردات آنها به چهار درصد افزایش یابد.

رضا رحمانی در نشست اعضای قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان توسعه صادرات را از کارهای محوری در سال رونق تولید ذکر کرد و گفت: امسال هفت محور در وزارتخانه با هدف رونق، تعمیق و توسعه تولید دنبال می شود که ۱۰ برنامه زیر مجموعه آن پیش بینی شده است و هر کالایی در داخل امکان تولید دارد باید در بخش خصوصی یا دولتی تولید شود.

وی ادامه داد: در این راستا نمایشگاهی تقاضا محور با حضور تولیدکنندههای کشوری با شرکت مخابرات، آی تی، لوازم خانگی، پوشاک و فولاد دایر شد که بازخوردهای خوبی داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه همدان در حوزه صادرات باید نقش بیشتری بگیرد گفت: این استان سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات داشت که نیازمند توسعه است.

  • صنعت مبل لوکوموتیو توسعه همدان

    رحمانی با اشاره به بازدیدش از نمایشگاه هنر صنعت مبل و منبت استان همدان گفت: ۶۴ میلیون دلار صادرات مبل در کشور داشته ایم که نقش همدان در توسعه این صادرات باید پررنگ شود.

    وی دستور داد: همدان در صادرات غیر نفتی پیشرفت کند و در این راستا کارگروه ویژه ای تشکیل شود.

    رحمانی یادآوری کرد: صنایع دستی در عرصه اقتصاد و صادرات توجیه دارد و رشد این صنایع باید در اولویت قرار گیرد.

    وزیر صنعت ، معدن و تجارت به تکمیل زنجیره صنایع دستی همدان تاکید کرد و گفت حلقه های این زنجیره باید تامین شود.

    رحمانی معدن و صنایع معدنی را محور دیگر ذکر کرد و گفت: برای انقلاب معدنی کشور باید تلاش کنیم چراکه کشورهای خارجی در این زمینه خواستار مشارکت سرمایه گذاری هستند.

    وی اظهار داشت: فعال سازی معادن کوچک را در سال رونق تولید با اهمیت دانست و گفت: صنایع موظف شده اند مواد معدنی واحدهای معدنی را خریداری کنند.

    رحمانی، فناوری را از محورهای هفتگانه وزارت صنعت در سال رونق تولید ذکر کرد و گفت: تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و استارتاپ ها و شرکتهای دانش بنیان را فراخوانده ایم تا پای کار بیایند.

  • سامانه نظام توزیع تحول بزرگ در سطح نظارتی کشور

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سامانه نظام توزیع تحول بزرگی را در سطح نظارتی کشور ایجاد می کند و در این سامانه از مبدا توزیع کالا تا مقصد را رصد می شود.

    رحمانی اضافه کرد: کشور به دنبال نوین سازی حوزه نظام بازرگانی است و معتقدیم نظام توزیع باید اصلاح شود.

    وی بیان کرد: سامانه نظام توزیع تمامی مراحل تا رسیدن کالا به دست خرده فروش و مصرف کننده را ثبت می کند و به راحتی می توانیم مراحل توزیع را رصد کنیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 538 هزار انبار در سطح کشور داریم، خاطرنشان کرد: همچنین تعداد و نحوه فعالیت تمامی انبارهای کشور نیز در داخل این سامانه بروزرسانی می شود.

    رحمانی یادآور شد: سامانه نظام توزیع در 2 سال آینده تکمیل خواهد شد و در حوزه نظارت دیگر مشکل نخواهیم داشت و تا رسیدن کالا به دست مصرف کننده از طریق این سامانه نظارت دقیق صورت می گیرد.

  • دشمن به دنبال دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی بود

    وزیر صمت با اشاره به اینکه دشمن از سال گذشته تصور تعطیلی واحدهای تولیدی را داشت، گفت: آنها به دنبال دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی و به اعتراض کشاندن کارگران در سطح خیابان ها بودند.

    رحمانی اضافه کرد: با همت همه مسئولان به خصوص تولیدکنندگان همانند رزمنده، کار جهادی صورت گرفت و توانستیم بهتر از گذشته ظرفیت های تولیدی را افزایش دهیم.

    وی با اشاره به اینکه دشمن در طرح تحریم و تهاجم اقتصادی شکست خورده است، گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در سطح کشور از جمله همدان در بخش تولید شکل گرفته است.

    آغاز توسعه بزرگترین تولیدکننده منسوجات نبافته/گام بافتینه و بافتسان در راه توسعه

    در خبری دیگر و در ادامه توسعه پایدار و تامین نیازهای منسوجات نبافته صنایع کشور، این مجتمع صنعتی اقدام به اجرای طرح توسعه تولید منسوج نبافته Bicomponent (محصولی متشکل از الیاف دو جزیی) با ظرفیت 9000 تن در سال نموده است. بدین ترتیب با بهره برداری از این طرح توسعه، مجموع ظرفیت تولیدی مجتمع صنعتی بافتینه و بافتسان به 94000 تن در سال خواهد رسید.

    به گزارش ایلنا به نقل از شاتا همزمان با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان همدان، طرح توسعه شرکت بافتینه و بافتسان به عنوان بزرگترین تولیدکننده منسوجات نبافته در کشور، آغاز شد.

    همچنین همگام با پیشرفت جهانی تکنولوژی، شرکت بافتسان نسبت به خرید جدیدترین فناوری روز دنیا رایکفیل RF5 با ظرفیت 23000 تن در سال اقدام نموده است. تکنولوژی طرح توسعه این شرکت جدیدترین نسل ماشین آلات دنیا (RF5) بوده که استفاده از سیستم های هوشمند کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی، راندمان ماشین و تعیین کیفیت پارچه از توانمندی این تکنولوژی می باشد.

    خط تولید جدید شرکت بافتینه با ظرفیت 15000 تن در سال نیز با هدف افزایش ظرفیت تولید منسوجات چند لایه اسپان باند/ملت بلون در حال اجرا است.

یادداشت

حسین خدنگ

روزنامه نگار

بچه که بودم تابستان ها هر سال چند روزی را به روستای مادری ام می رفتیم و همان وقت ها بود که برای اولین بار صدای خاص و مسحور کننده کوبیده شدن "دفتین" را بر تار و پور قالی دستباف شنیدم. دفتین ابزار شانه مانندی از فلز بود که بافندگان بعد از بافتن رجهای فرش و قالی با کوبیدن آن.... تار و پودها را در دل هم می تنیدند. صدایش به کوبش قلبی پرطنین می مانست که همنوا با آواز دختران قالی باف روستایی انگار لالایی غریبی بود که مرا به دنیای طرح ها و رنگ ها می برد. طرح هایی از بز کوهی و درخت و پیچ و تابهای اسلیمی و کوه های زاگرس که با سرانگشتهای هنرمند دختران بافنده در کارگاه های قالی بافی خانگی جان می گرفت و روایتی بود از فرهنگ و هنری بومی و بکر. در تب و تاب همان سفرها بود که عاشق فرش های دستباف و قالی های هزار رنگ شدم و شب و روزم به قصه های چهل گیس و دختر شاه پریان و آوازهای بافنده ها گره خورد. رسم بود همه دختران قالی و سیاه چادر و زیرانداز و فرش ببافند و جهازشان را از همان فرش ها و قالی ها جور کنند. مادربزرگ می گفت وقتی بافنده ها به خواب می روند چهل گیس که الهه نگهبان دختران بافنده است شبانه می آید و پشت دار قالی دختران دم بخت می نشیند و برایشان تا صبح نقش می زند تا فرششان زودتر تمام شود. ما بچه ها بسیاری از شبها سعی می کردیم زیر آسمان پرستاره روستا خوابمان نبرد شاید بتوانیم صدای کوبش دفتین چهل گیس را از کارگاه بشنویم و او را ببینیم. همان سالها با مرگ مادربزرگ و موج ورود کالاهای شهری به روستا کم کم نه از دارهای چله ابریشم قالی و فرش اثری ماند و نه از کودکی رنگارنگ ما. حالا خانه های روستا پر شده است از فرشهای ماشینی و قالی های ترک و پاکستانی. اکثر خانه های کاه گلی خالی مانده و جز چند پیرزن و پیرمرد مابقی از روستا به شهر کوچ کرده اند. این روزها در ایرانی که روزگاری مهد صنایع دستی بود باید دست آفریده ها را فقط در موزه ها ببینی. با مرگ کارگاه های بافندگی و آهنگری و درودگری دوره تولید صنایع دستی و دست آفریده ها انگار گذشته است. تغییر سبک زندگی هم سبب شده تنها انتخاب دختران و پسران در رسیدن به دانشگاه و تحصیل در رشته های نظری خلاصه شود. برخلاف دختران و پسران دیروز که در کارگاه های بافندگی آموزش می دیدند یا شغل پدرها را دنیال می کردند این روزها مدام به لشکر بیکارها اضافه می شود. البته درست نیست که در سنت ها و گذشته ماند اما بی شک می توان از سنت ها برای چراغ راه آینده استفاده کرد. افزودن رشته های تولید محور همچون صنایع دستی به رشته های دانشگاهی و جلوگیری از توجه بیش از حد به علوم نظری یکی از ضرورتهای این روزهای ماست.همه می دانیم کلید اقتصاد مقاومتی در تولید محوری است و فرهنگ ما نمونه درخشانی از تولید محوری بوده که نباید به واسطه مدرن شدن آن را به فراموشی بسپاریم . اتفاقی که اگر بیفتد موجی از کارآفرینی راه انداخته و ایران را به کارگاهی بزرگ تبدیل می کند.