سهم تاثیرگذار کشتیرانی از کل حمل و نقل جهانی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان طی پیامی بیان نمود: برکسی پوشیده نیست که صنعت کشتیرانی و حملونقل دریایی سهم تأثیرگذاری از کل حملونقل جهانی را به لحاظ ارزش و حجم داراست.بهروز آقایی افزود: حمل و نقل دریایی، دارای پیشینه تاریخی طولانی بوده و اقتصادیترین روش حملونقل است بهگونهای که جایگاه اقتصادی شرکتهای کشتیرانی تا حدی است که امروزه، برخی از کشورها با ایجاد موانع و اختلال در فرایند فعالیت کشتیهای دیگر کشورها، بهعنوان یک ابزار تحریمی بر اقتصاد دیگر کشورها اثر میگذارند. وی ادامه داد: در این میان، دریانوردان با تخصصهای ویژه، بهعنوان یکی از مؤلفههای اساسی در تحرک اقتصادی کشتیرانیها نقش مؤثری در ارائه خدمات، ارزشافزوده و ارتقاء تولید ناخالص ملی دارند.

 

روسیه به دنبال استفاده از بندر چابهار برای انتقال کالا

بازدید مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی آستراخان روسیه گفت: دولت روسیه به دنبال استفاده از بندر چابهار برای انتقال کالا به سایر کشورها خصوصاً شبه قاره هند است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میلوشکین سرگی؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی آستراخان روسیه در بازدید از امکانات و زیرساخت های بندر چابهار با اشاره به اهمیت و نقش بندر چابهار در اتصال بنادر حاشیه دریای خزر به اقیانوس هند، گفت: برنامه دولت روسیه بر استفاده از بندر چابهار در انتقال کالا به سایر کشورها خصوصاً شبه قاره هند و همچنین سرمایه گذاری در زمینه ایجاد و ساخت ترمینال اختصاصی از قبیل ترمینال اختصاصی کانتینر و فله مایع در بندر شهید بهشتی است.

 

تحریک تقاضا برای ایرلاین های داخلی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز پروازهای داخلی فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: این اقدام موجب افزایش تقاضا برای پروازهای خارجی ایرلاینهای داخلی از سوی شهروندان سایر شهرهای کشور میشود. شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه مراسم آغاز پروازهای داخلی فرودگاه امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران گفت: از مدتها پیش وزارت راه و شهرسازی در نظر داشت تا برای حمایت از ایرلاینهای داخلی، پروازهای داخلی را در فرودگاه امام خمینی (ره) برقرار کند. وی ادامه داد: در خیلی از شهرهای ایران به خاطر نبود پرواز ایرلاینهای داخلی، مسافران از ایرلاینهای خارجی برای سفرهای خارجی خود استفاده میکردند.

افزایش قیمت بلیط هواپیما

به ضرر ایرلاین ها تمام خواهد شد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: افزایش قیمت بلیط هواپیما به ضرر ایرلاین ها تمام خواهد شد، زیرا با افزایش هزینه ها، مردم دیگر از حمل و نقل هوایی برای مسافرت استفاده نمی کنند. مجید کیانپور در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به افزایش چشمگیر قیمت بلیط پروازهای هوایی، گفت: متأسفانه ایرلاین ها و دفاتر فروش بلیط هواپیما بدون هیچ دلیل و منطقی، قیمت بلیط هواپیما را بالا می برند، که این مسئله در یک سال اخیر موجب کاهش استقبال مسافران از این حوزه شده است. کیانپور ادامه داد: افزایش قیمت بلیط هواپیما در ایام خاص به ویژه اعیاد بیشتر نیز می شود، البته ایرلاین ها دلیل این مسئله را افزایش تقاضا و کمبود عرضه اعلام می کنند، اما قطعا این مسئله، دلیل قابل قبولی برای بالا بردن نرخ بلیط هواپیما نیست. کیانپور ادامه داد: بر خلاف سیاست گذاری صورت گرفته، نرخ بلیط هواپیما نسبت به سال های گذشته به صورت میانگین در تمام ایام افزایش زیادی داشته و این مسئله تنها بر مسافران و مردم فشار وارد می کند.

چرا بررسی طرح مالیات بر

عایدی سرمایه مسکن به تعویق افتاد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این کمیسیون به مسئله مالیات بر عایدی سرمایه مسکن ورود کرده و قطعا طرح مذکور را تا تصویب نهایی به پیش خواهد برد. زهرا سعیدی مبارکه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به رویکرد کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی و تعیین تکلیف طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، گفت: اعضای این کمیسیون با جدیت تمام به دنبال تعیین تکلیف طرح مذکور هستند، زیرا در شرایط کنونی برای ساماندهی بازار مسکن، تصویب این موضوع ضروری است. نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن اخیرا در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید، اما اعضای این کمیسیون به خاطر ارسال لایحه دولت، بررسی جزئیات طرح را به تعویق انداختند. وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مخالف اعضای هیأت دولت با موضوع مالیات بر عایدی سرمایه و حذف این موضوع از لایحه دولت، گفت: این موضوع باید توسط سخنگوی دولت مطرح و شفاف شود، اما در جلسه ای وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد که این وزارتخانه موافق تصویب موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن: عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه به نظر میرسد که قیمت مسکن تا پایان سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت، گفت: افزایش صدور پروانه ساختمان و کاهش تقاضا برای خرید مسکن، دو مسئلهای است که در کاهش قیمت مسکن اثر مثبت خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید هادی بهادری، درباره تأثیر کاهش نرخ ارز و طلا در قیمت نهایی مسکن در ماههای آینده، گفت: در چند ماه اخیر شاهد سیر نزولی قیمت ارز، سکه و طلا هستیم که این مسئله بر کاهش قیمت مسکن نیز اثر داشته است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تمام بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن دچار رکود شدهاند، در این وضعیت، حبابهای مالی، کوچک و تخلیه خواهد شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس آمارها، معاملات مسکن در شرایط کنونی نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است که این مسئله موجب افزایش عرضه و کاهش تقاضا میشود.

بهادری ادامه داد: قطعا در زمانی که عرضه افزایش یافته و تقاضا کاهش یابد، قیمتها به سمت واقعی شدن میروند، بازار مسکن نیز از این رویه مستثنی نیست و امروز قیمت املاک در مسیر نزولی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه به نظر میرسد که قیمت مسکن تا پایان سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت، گفت: افزایش صدور پروانه ساختمان و کاهش تقاضا برای خرید مسکن، دو مسئلهای است که در کاهش قیمت مسکن اثر مثبت خواهد گذاشت.

احتیاط و تغییر رفتار سازندگان مسکن

همچنین رئیس کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه افت معاملات مسکن و رکود به وجود آمده باعث خواهد شد سازندههای مسکن رفتار خود را تغییر و در ساخت مسکن با احتیاط عمل کنند، گفت: در یک سال گذشته تمام اقلام مصرفی در ساخت مسکن 3 برابر شد.

جمشید برزگر در گفتوگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به ورود بخش مسکن به رکود سازندگان مسکن از این پس با احتیاط در ساخت عمل خواهند کرد،گفت: سالهاست که ساخت و ساز از تقاضا عقب است به طوری که هر سال 250 هزار تا 300 هزار واحد مسکونی از تقاضا عقب بوده است.

وی افزود: با این وضعیتی که بازار مسکن وارد آن شده و دچار یک نوع کسادی و رکود کاهش معاملات شده است سازندگانی که در حال ساخت هستند واحدهای خود را تکمیل خواهند کرد و قطعا برای پروژه جدید با احتیاط عمل کرده و حتی اقدام به ساخت نخواهند کرد.

برزگر با اشاره به اینکه به هر حال نرخ سود بانکی مشخص است و شاید برخی سرمایه خود را نزد بانکها سپرده گذاری کنند، گفت: متاسفانه هر روز عوارض جدیدی بر بخش مسکن و ساخت و ساز تحمیل ،تصویب و اعمال میشود که به صورت مستقیم در قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار بوده و آن را بالا میبرد.

رئیس کانون انبوه سازان کشور در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز در کشور چگونه است اظهار داشت: در یک سال گذشته تمام اقلام مصرفی در ساخت و ساز 3 برابر رشد کرده است که یکی از دلایل اصلی این وضعیت کاهش ارزش ریال و افزایش نرخ دلار بود.

برزگر با اشاره به اینکه با افزایش اقلام مصرفی در ساخت و ساز تاثیر مستقیم و بالایی در قیمت تمام شده خواهد داشت، ادامه داد:هر سال 250 تا 300 هزار در ساخت واحد مسکونی نسبت به تقاضا عقب هستیم که قطعا این عقب ماندگی تاثیر بالایی در پاسخگویی به تقاضا خواهد داشت که رشد قیمت را به گونهای به بازار مسکن تحمیل خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر ساخت و ساز نسبت به تقاضا عقب است چرا باید در تهران 300 تا 400 هزار مسکن خالی از سکنه داشته باشیم اظهار داشت: اکثر این واحدهای مسکونی خالی از سکنه، خانه دوم و سوم هستند و این واحدها توسط برخی افراد برای فرزندان خود خریداری شده است پس مشکل ما این واحدها نیست بلکه بحث ما دهکهای پایین جامعه است که در تهیه و خرید مسکن مشکل دارند.

برزگر ادامه داد: در حال حاضر 35 تا 40 درصد جمعیت شهرنشینی کشور اجاره نشین، 24 میلیون بد مسکن و 2 تا 3 میلیون متقاضی داغ داریم که منتظر مساعدت دولت برای دریافت تسهیلات با بهره پایین هستند تا اقدام به خرید مسکن کنند.

وی افزود: این آمارها نشان میدهد که باید دولت برای پاسخگویی به تقاضای مسکن بیش از پیش جدیت کند و با ارائه تسهیلات مسکن آنها را به خانه دار شدن امیدوار کند.