وقتی مافیای کنکور از خط ویژه هم سود می برد؛
 

گروه اجتماعی:یک استاد دانشگاه به آسیبها و حواشی کلاسهای آمادگی کنکور اشاره کرد و گفت: شاید شنیده باشید که عدهای از معلمین خصوصی با آمبولانس رفت و آمد میکنند. این معلمهای کنکور به آمبولانس خصوصی پول میدهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریههای هنگفتی که میگیرند چیزی نیست. اما آیا دانش آموزان معمولی توان استفاده از چنین معلمانی را دارند؟

علی عبدالعالی با اشاره به وضعیت آموزشی ۴۰ نفر اول کنکور در پنج رشته، گفت: از این تعداد ۱۹ نفر تهرانی هستند. ۶۷ درصد کل آنها در مدارس غیردولتی و مدارس خاص دولتی چون نمونه دولتی درس خواندهاند و ۳۳ درصد مابقی سمپادیاند.

وی افزود: البته مدارس سمپاد کنکور دارند و کسانی که وارد سمپاد شدهاند در پایه ششم دبستان در کنکور عذاب آوری شرکت کردهاند. در واقع عمده نفرات برتر متعلق به مدارس خاص بودند. همچنین ۸۵ درصد کل قبولیهای کنکور کشور مربوط به شش استان هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیانصافی است که بگوییم مدارس غیردولتی کلا خوب یا کلا بد هستند، گفت: اخیرا معاون وزیر اعلام کرد که مدارس غیردولتی ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی بودجهای برای دولت دارند. شاید کمتر از پنج درصد مدارس سوپرلاکچری باشند؛ چرا با این مدارس برخورد نمیکنند؟ پیشنهاد میکنم لیستی تهیه شود که مسئولین اسم فرزندان و مدرسه محل تحصیل خود را وارد آن کنند. حدس میزنم بالغ بر ۸۰ درصدشان در مدارس لاکچری تحصیل کنند.

عبدالعالی به آسیبها و حواشی کلاسهای آمادگی کنکور اشاره کرد و گفت: شاید شنیده باشید که عدهای از معلمین خصوصی با آمبولانس در سطح شهر رفت و آمد میکنند. این معلمهای کنکور به آمبولانس خصوصی پول میدهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریههای هنگفتی که میگیرند چیزی نیست. اما آیا دانش آموزان معمولی توان استفاده از چنین معلمانی را دارند؟

وی افزود: دهک اول فقیرترین و دهک دهم پولدارترین افراد هستند و اخیرا در آماری اعلام شد که بیشترین تفاوت میان آنها، هزینه تحصیل ۶۰.۵ برابری است. یعنی کشور چه بخواهد و چه نخواهد دارد طبقهای میسازد که در آن ابرثروتمندانی زندگی میکنند که دسترسی بیشتری به فرصتها دارند و آینده از آن برج عاج نشینان ثروتمندی است که دارند بهترینها را کسب میکنند که با عدالت آموزشی تضاد فوق العادهای دارد.

این استاد دانشگاه چند راهکار نیز ارائه داد و گفت: باید نگاه روسای جمهور به آموزش شفاف باشد. دوم اینکه باید تنوع مدارس کاهش یابد. راه حل دیگر این است که رسانه های ما بهترین محصولات آموزشی را رایگان در اختیار همه مردم قرار دهند. شهرداریها هم میتوانند اتوبوسهایی راه بیندازند که داخل آن آزمایشگاه سیار باشد که به مناطق محروم بروند.

همچنین عبدالرسول عمادی درباره ارتباط میان عدالت آموزشی و وضعیت آموزشی نفرات برتر کنکور اظهار کرد: وضعیت نفرات برتر کنکور را شاخص مهمی در تحلیل عدالت آموزشی نمیدانم. کلیت قبول شدگان را باید مدنظر قرار دهیم. اما بعضا نفرات اول تا دهم را پررنگ میکنند و آن را مبنای تحلیل قرار میدهند؛ در حالی که ما نمیتوانیم نظام آموزشی را بر مبنای ۵۰ نفر اول کنکور بسنجیم.

 

غول شبکههای اجتماعی اینستاگرام ابزاری برای جلوگیری از خودکشی یا هرگونه خود آسیبی را توسعه داده است. اقدام ابتکاری این کمپانی با هشتگ #PerfectlyMe تماما درباره اهدا اعتماد به نفس به مردم و ساختن جامعهای مثبتتر است. اینستاگرام در راستای اجرای این هدف منابعی را به برنامه خود اضافه کرده است که شامل: صحبت با یک دوست تماس با مرکز کمک و یا راهنماییهای دیگر است. این شرکت با کمک متخصصانی از انجمن National Eating Disorders, The National Suicide Prevention Lifeline و Save.org این ابزار را توسعه داده است. متخصصان بر این باورند که دسترسی آسان و تماس با دوستان و نزدیکان تفاوت زیادی بر حالات روحی اشخاصی که در حالت پریشانی به سر میبرند دارد. به گفته سخنگوی اینستاگرام این ابزار طراحی شده است تا اجازه دهد کاربران احساس کنند که جزئی از انجمن حمایتیاند و تنها نیستند.

اما این ابزار چگونه کار میکند: اگر تصویری از دوستان شما منتشر شده است که به نظر میرسد فرد قصد دارد به خودش آسیب برساند به راحتی میتوانید با انتخاب گزینه سه نقطه در بالا سمت راست تصویر گزینه Report را انتخاب کنید.

بر روی روی گزینه inappropriate کلیک کرده و دلیل گزارش خود برای این پست را انتخاب کنید. گزینه آخر بیانگر صدمه به خود است (Self injury) که میتواند شامل اختلالات یا ترویج خودکشی باشد. با انتخاب گزینه به صفحه بعد جهت تایید ارسال گزارش هدایت میشوید.

اینستاگرام شامل تیمی است که ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته به بررسی و پاسخگویی سریع به گزارشات کاربران میپردازند. اگر شرایط پست حیاتی تلقی شود کاربر به محض ورود مجدد به اینستاگرام با پیامی مرتبط با هشتگ PerfectlyMe مواجه میشود. کاربر ترغیب میشود تا با مرکز کمک تماس بگیرد و نکاتی برای غلبه بر حالت روحی خود دریافت میکند. از جمله نکات راهنمایی اینستاگرام برای کاربرانی که با شرایط روحی سخت مواجه میشوند شامل موارد زیر است: آهسته کردن شرایط بحرانی، عوض کردن محیط اطراف و از خودتان مراقبت کنید.

 

«شیشه»؛ نام دیگر متآمفتامین؛ مخدری توهمزا که ۱۴ سال پیش به بازار مواد فروشان راه یافت و مصرف آن به دلیل ناآگاهی سیستمهای قضائی، مقابله، درمان، پیشگیری و تمایل جوانان طی چند سال در کشور به اوج خود رسید. هرچند مصرف آن میان نوجوانان و جوانان شیوع بالایی دارد اما به گفته یک درمانگر اعتیاد، آماری رسمی از میزان مرگ و میر ناشی از آن در کشور وجود ندارد. سعید صفاتیان- درمانگر اعتیاد و مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روانشناسی ایرسا در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۳ بحث مخدر «شیشه» در کشور مطرح شد. مخدری که برای بسیاری از افراد ناشناخته بود اما در زمان ورود خود به کشور کیلویی ۱۸۰ میلیون تومان قیمت داشت و ابتدا در نقاط شرقی و غربی ایران ظهور کرد؛ در آن دوران که مدیرکل بخش درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم این ماده را بررسی و برای ارزیابی دقیقتر به آزمایشگاههای نیروی انتظامی و وزارت بهداشت ارسال کردم، به این نتیجه رسیدیم که ماده اصلی این مخدر «متآمفتامین» است.

هفته گذشته پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه موسسهای طرف قرارداد با وزارت ارشاد برای تطبیق کتابها با ضوابط نشر که در قرارداد آن ۱۳ میلیون صفحه ذکر شده، ۴ میلیارد ومان دریافت کرده است؛ رقمی که حواشی بسیاری ایجاد کرد. سهراب حمیدی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگیهنری کارآفرینان فرهنگ و هنر که طرف پیمانکار این قرارداد بود، چند و چونِ این ماجرا را توضیح میدهد. وی با اشاره به این قرارداد گفت: این قرارداد برای نظارت بر کتابها است که باید بروید جزئیات آن را از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال کنید. اسم قرارداد «قرارداد پشتیبانی و اجرایی» است و پشت این قرارداد هزار نفر از اساتید دانشگاه هستند که در ممیزی نقش دارند و باید همه این جزئیات را از آقای جوادی و مدیر اداره کتاب سوال کنید. حمیدی درباره اینکه چگونه در ممیزی نقش داشتید، اینطور پاسخ میدهد: ما ممیزی نمیکردیم. نظارت کار دولت است و آن را واگذار نمیکند .

طرح 213هزار اطعام در روز عید غدیر به همت ستاد اجرایی فرمان امام و با کمک گروههای مردمی برای توزیع در در ۵۰ نقطه محروم از ۱۴ استان کشور کلید خورد.

محمد مخبر؛ رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در آیین ارسال ۲۱۳ هزار بسته غذایی بهمناسب عید غدیرخم اظهار کرد: ماموریت اصلی ستاد اجرایی، توانمندسازی اقتصادی مردم در مناطق محروم با محوریت اشتغال است.

وی ادامه داد: بر این اساس در ۶ هزار روستا در زمینه اشتغالزایی در حال فعالیت هستیم و سال گذشته 81 هزار شغل را ایجاد کردیم و امسال هم متعهد به ایجاد ۱۰۰ هزار شغل شدهایم که در چهار ماه نخست سال از برنامه خود جلوتر هستیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردهاند که ما از کمکهای موردی در مناطق کم برخوردار غافل نشویم؛ کمک به بیماران سرطانی، کاشت حلزون گوش برای کودکان ناشنوا، وام قرضالحسنه و ...نمونهای از این فعالیتها هستند.

مخبر بااشاره به فعالیتهای ستاد در حوادث غیرمترقبه گفت: در حادثه سیل و پس از آن کمکهای گستردهای توسط ستاد به این مناطق شد؛ از جمله این خدمات توزیع بستههای مواد غذایی شامل برنج، روغن، حبوبات، قند، شکر و ... در این مناطق بود.

وی تصریح کرد: امروز هم ۲۱۳ هزار بسته مواد غذایی توسط نیروهای جهادی و مردمی بستهبندی میشود و تا روز عید غدیرخم در ۵۰ نقطه از ۱۴ استان کشور توزیع خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: در برخی مناطق کم برخوردار استان تهران و حاشیه پایتخت نیز در روز عید غدیر ۱۴ ایستگاه برای اطعام برپا میشود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بههمراه مدیران این مجموعه با حضور در جمع گروههای مردمی در جریان بستهبندی این مواد غذایی قرار گرفتند.

 

تمام خودروها فقط برای حمل و نقل مورد استفاده قرار نمی گیرند و خودروهایی در دنیا ساخته خواهند شد که از آنها برای شرکت در مسابقه ها و یا جمع آوری یک کلکسیون استفاده می شود. گزارش به معرفی چند خودروی گران قیمت سال۲۰۱۹ اختصاص دارد.

خودروهای آورده شده در این گزارش بر اساس آخرین اطلاعات و اخبار خودروها در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده اند و خودروهایی که تاکنون معرفی شده اند اما هنوز به بازار نیامده اند در این فهرست جای نگرفته اند.

۱.کوئنیگزگ ccxr trevita : جایگاه گران ترین خودرو دنیا به خودرو شرکت خودروسازی سوئدی کوئنیگزگ میرسد.قدرت این خودرو ۱۰۰۴ اسب بخار است و یکی از اصلی ترین دلایل گرانی این خودرو را می توان محدود بودن تعداد آن دانست چراکه تنها سه عدد از این خودرو در دنیا ساخته شده است.قیمت این خودرو چهار میلیون و هشتصد هزار دلار است.

۲.لامبورگینی وننو: در صورتی که نام لامبورگینی به میان نمی آمد فهرست ما تکمیل نمی شد. از قدرت و سرعت این خودرو در کنار قیمت آن نمی توان چشم پوشی کرد و قطعا طراحی منحصر به فرد آن این کمپانی خودروسازی ایتالیایی را مشهور کرده است.قیمت این خودرو چهار میلیون و پانصد هزار دلار است.

۳.لیکان هایپر اسپورت: خودرو ای که در جایگاه سوم قرار گرفته است در فیلم های اکشن زیادی نقش آفرینی کرده است که از جمله آنها می توان به blockbuster Furious اشاره کرد. این خودرو در عین حال که جز گران ترین ها است جز سریع ترین ها نیز می باشد. قیمت این خودرو سه میلیون و چهارصد هزار دلار است.

۴.بوگاتی ویرون مانسوری ویور Mansory Vivere : قطعا نمی شود از گران ترین خودروها صحبت کرد و نام بوگاتی را به میان نیاورد. این خودرو بوگاتی با قیمت سه میلیون و چهارصد هزار دلار جایگاه چهارم را در فهرست به دست آورده است. این خودرو نه تنها یکی از گران ترین خودروهای دنیا است بلکه جز فهرست سریع ترین خودروها نیز است.

۵.فراری اف۶۰ : دوباره نام فراری در فهرست گران ترین ها قرار گرفت و بی تردید معروف شدن این کمپانی خودروسازی ایتالیایی بی دلیل نیست و در کنار قدرت خودرو های آن و طراحی منحصر به فرد آن قیمت آنها نیز چشمگیر است. صفر تا ۶۰ این خودرو ۳.۱ ثانیه است. قیمت این خودرو دو میلیون و پانصد هزار دلار است. ۶.کوِئنیگزگ وان : کوئنیگزگ یک شرکت خودرو ساز سوئدی در زمینه خودروهای اسپرت است و کارخانه آن در شهر انگلهولم قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۴ میلادی تأسیس گردیدهاست. برای کسانی که عاشق سرعت و مسابقه هستند این خودرو یکی از جذاب ترین ها است و در حالی که قیمت آن دو میلیون دلار است ممکن است گزینه خیلی مناسبی هم به نظر آید.

۷.استون مارتین وان-۷۷ : استون مارتین شرکت خودروسازی بریتانیایی است، که در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت خودروهای اسپورت فعالیت میکند. این شرکت در سال ۱۹۱۳ توسط رابرت بمفورد و لیونل مارتین در شهر لندن تأسیس شد. این خودرو سریع ترین خودرو شرکت استون مارتین است و صفر تا ۶۰ آن ۳.۵ ثانیه طول می کشد.قیمت این خودرو یک میلیون و چهارصد هزار دلار است.

۸.پاگانی هوآیرا: جایگاه هشتم این فهرست نیز به شرکت خودروسازی ایتالیایی پاگانی اختصاص داده شده است. این شرکت خودروسازی به خاطر ظاهر خاص خودروهایش معروف است و از قدرت موتور خودروهای آن نیز نمی توان چشم پوشی کرد و می توان گفت در کنار ظاهر لوکسش طراحی منحصر به فرد و قدرتی شگفت آور دارد. قیمت این خودرو یک میلیون و چهارصد هزار دلار است.

۹.فراری لافراری : قطعا وقتی از ده خودرو گران قیمت دنیا صحبت می کنیم نام فراری هم در آن می درخشد. فراری شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس، اسپورت و سوپراسپورت فعالیت مینماید. صفر تا ۶۰ این خودرو کم تر از ۳ ثانیه است و در کم تر از ۷ ثانیه می تواند به سرعت ۱۲۴ برسد. قیمت این خودرو یک میلیون و چهارصد هزار دلار است. ۱۰.زنو اس تی ۱: خودرو زنو اس تی ۱ در فهرست ۱۰ تایی ما جایگاه دهم را به دست آورده است. این خودرو ساخت شرکت خودروسازی زنو است که در کشور دانمارک قرار دارد، قدرت موتور این خودرو ۱۱۰۴ اسب بخار است و قیمت این خودرو یک میلیون و دویست هزار دلار است.

گروه بین الملل: مقامات کشمیر برقراری مجدد سرویس خطوط ثابت تلفن را پس از حدود دو هفته قطعی آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، شهید اقبال چودری، مدیر منطقه کشمیر اظهار کرد، محدودیتها در اکثر مناطق در حال برداشته شدن هستند و ادارات دولتی امروز باز خواهند بود. وی افزود، مواد غذایی و دیگر کالاها "به وفور" در دسترس هستند. پلیس کشمیر در توییتر نوشت، محدودیتهای رفت و آمد مردم در چندین بخش کاهش یافته و "وضعیت آرام باقی مانده است". نیروهای امنیتی که این منطقه را تحت پوشش قرار دادهاند، در پی اعتراضات مردمی پس از نماز جمعه در وضعیت هشدار باقی ماندهاند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل پس از چندین دهه بنا به درخواست چین و پاکستان نشستی برای رسیدگی به موضوع کشمیر برگزار کرد که پشت درهای بسته تشکیل شد. سفیر چین در سازمان ملل پس از این نشست اظهار کرد که اعضای شورای امنیت معتقدند، هند و پاکستان باید از انجام اقدامات یک جانبه در خصوص کشمیر خودداری کنند تا بر تنشهای موجود در این منطقه افزوده نشود. همچنین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با عمران خان، نخست وزیر پاکستان درباره اهمیت کاهش تنشها در کشمیر از طریق مذاکره هند و پاکستان صحبت کرد. به گفته وزیر امور خارجه پاکستان، ترامپ در این تماس تلفنی گفته است که با نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در این خصوص گفتگو خواهد کرد. یک مقام ارشد هندی در کشمیر پیشتر گفت، مدارس این منطقه از روز دوشنبه دایر خواهند بود و حمل و نقل عمومی به تدریج و پس از ارزیابی شرایط امنیتی برقرار خواهد شد.