سرمقاله

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

عضو کمیسیون بودجه مجلس

تجربه نشان داده برخورد قهری با هر مسئلهای -که نیاز و خواسته مردم و جوانان بوده-، نتیجه منفی به دنبال داشته است و با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کنونی اصرار به مقابله با صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش افزوده-که میتواند علاوه بر ایجاد.... اشتغال به افزایش آگاهی و اطلاعات مردم کمک کند- هوشمندانه نیست.

صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش افزوده بدون سرمایهگذاری دولت و از روشهای ارزان برای جوانان ایجاد شغل میکند. طبق گزارش ارائه شده از میزان اعتبارات تخصیصی و میزان اشتغال ایجاده، اکنون دولت بهطور متوسط برای ایجاد هر شغل باید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند لذا دولت باید منطقی و هوشمندانه به موضوع صنعت تولید محتوای دیجیتال و خدمات مربوطه ورود کند.

صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزشافزوده سبب شده که تولید ملی در بخش محتوای ملی ایرانی-اسلامی رونق داشته باشد، افزود: بهتر است دولت بجای اصرار بر مخالفت با این کسب و کارها، موانع و خلاءهای قانونی مرتبط آن را از طریق مجلس برطرف کند چراکه قوانین باید کمک کننده باشند نه بازدارنده.

بهتر است دولت بجای اصرار بر مخالفت با صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزشافزوده، موانع و خلاءهای قانونی مرتبط آن را از طریق مجلس برطرف کند چراکه قوانین باید کمک کننده باشند نه بازدارنده.

نباید تمامی یک صنعت را بهدلیل بروز تخلف توسط عدهای از بین برد بلکه باید با اصلاح قانون و افزایش نظارتها، راههای تخلف را مسدود کرد. هنوز صنعت خدمات ارزشافزوده در ایران نوپا است به همین دلیل مسئولان نمیدانند با آن چطور برخورد کنند درحالی که صنعت دیجیتال یا استارتاپی در جهان پیشرفته مسیر رشد را با سرعت طی می‎کند.

منبع: خانه ملت

 

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

داشتم به سمت محل کارم می آمدم که نوشته روی شیشه یک ماشین پراید نظرم را جلب کرد. جلوتر که رفتم، دیدم روی یک تکه کاغذ که زیر برف پاک کن گذاشته بودند نوشته شده بود: « سلام دوست عزیز، عذرخواهی می کنم، بنده آیینه شما رو زدم، با این شماره تماس بگیرید...در خدمتتون هستم». در انتهای یادداشت هم اسم و شماره تلفن نویسنده آمده بود. آیینه مورد نظر هم کنار یادداشت و روی کاپوت جلوی ماشین قرار داده شده بود. بین راه همه اش به اقدام این شهروند مسئولیت پذیر فکر کردم و به ماشین خودم و همکاران و همسایگان و بستگان که بارها و بارها توسط ماشین ها و راننده های دیگر زده و مالیده شده بود اما دریغ از حتی یک پیغام و عذرخواهی و دلجویی. حالا من یک احساس دوگانه دارم؛ از یک طرف خوشحال هستم که هنوز در دنیا آدم هایی هستند که مسئولیت خطای سهوی یا عمدی خود را می پذیرند و در قبال کاری که کرده اند پاسخگو هستند و از طرف دیگر ناراحتم که چرا تعداد این قبیل افراد آن قدر کم و محدود است که آدم با دیدن یکی از آن ها یا شنیدن در مورد آن ها چنان ذوق زده و خوشحال می شود که در پوست خودش نمی گنجد. این موضوع موید این نکته است که مسئولیت پذیری در زمانه ما حکم کیمیا را پیدا کرده است و دلیل این همه نابسامانی در اجتماع و اقتصاد و فرهنگ و سایر ارکان جامعه همین بی مسئولیتی ها و بی مبالاتی ها و پاسخگو نبودن هاست که اگر غیر از این بود حالا جامعه و کشور حال و روز بهتری داشت. برای همین است که گفته اند: «کلکم راع و کلکم مسئول».

دامنه این بی مسئولیتی ها تنها در کف جامعه و در میان مردم عادی نیست بلکه خیلی از مسئولان و مدیران که با بی تدبیری ها و ندانم کاری ها و بعضا سودجویی های خود طی سال های گذشته، تلی از مشکلات و معضلات ریز و درشت را بر سر مردم آوار کرده اند باعث بروز این همه فساد، اختلاس، انحصار، بیکاری، کمبود دارو، گرانی، اعتیاد، طلاق و بسیاری آسیب های اجتماعی دیگر شده اند و تقریبا هیچ کدام به روی مبارک خود نیاورده اند و بابت رنج ها و سختی هایی که به مردم تحمیل کرده اند عذرخواهی نکرده اند و در قبال قصور خود اظهار پشیمانی و شرمندگی ننموده اند؛ برای این که شهامتش را نداشته اند. در هر حال یادداشت امروز ما به اقدام نیک و پسندیده این شهروند خوب اختصاص داده شد تا هم از او قدردانی و سپاسگزاری شده باشد و هم سرمشقی باشد برای دیگران؛ اعم از مردم و مسئولان.

حناچی بیان کرد؛

گروه اجتماعی: شهردار تهران صبح امروز در مراسم کلنگ زنی مجموعه «چهارباغ» در مصلی که با حضور اعضای شورای شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه تحویل مجموعه اراضی عباس آباد برای بهرهبرداری پروژههای طراحی شده در این مجموعه بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبوده، گفت: مجموعه چهار باغ در حقیقت هدیه رهبری به مردم تهران است.

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی در مراسم کلنگ زنی چهار باغ تهران واقع در اراضی عباس آباد گفت: این باغی که امروز کلنگزنی شد یک ویژگی مهم دارد و آن پیوستگی شمال و جنوب اراضی عباس آباد است که توسط این مجموعه محقق میشود.

وی افزود: از مجموع ۵۲۰ هکتار اراضی عباس آباد که به شهرداری تهران تحویل داده شده است قطعا ساخت مجموعه چهار باغ موجب پیوستگی شمال و جنوب اراضی عباس آباد میشود. بیتردید این کار بدون حمایت مقام معظم رهبری امکانپذیر نبود و در حقیقت هدیه خوبی از طرف ایشان به مردم تهران داده شده است.

وی ادامه داد: قطعا این پروژه در حداقل زمان ممکن آماده خواهد شد و یکی از دستاوردهای مهم در قالب اجرای این پروژه اتصال آن به مصلای تهران خواهد بود که این کار از طریق احداث زیرگذر انجام خواهد شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مذاکراتی که با مجموعه مصلای تهران شده است، گفت: یک ایستگاه مترو در پروژه چهارباغ ساخته خواهد شد تا مردم دسترسی راحت تری به این مجموعه داشته باشند. در این جا جاذبههایی نیز ایجاد خواهد شد تا حضور مردم در این مجموعه تسهیل و به عنوان یک مقصد گردشگری قلمداد شود. به گزارش شهرنوشت وی تاکید کرد: مدیرعامل سازمان بوستان و فضاهای سبز شهر تهران قول داده است که فاز یک این مجموعه ظرف مدت یک سال ساخته شود. در این مجموعه براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری حداکثر میزان ساخت و ساز ۵ درصد کل سطح محوطه خواهد بود.

معاون رییس جمهور در امور زنان اظهار داشت؛

گروه اجتماعی: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره برنامه های معاونت زنان در رسیدگی به آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق محروم گفت: شناسایی این کودکان، توجیه خانواده برای ضرورت حضور آنها در کلاس درس و همچنین ایجاد مدارس برای کودکان بازمانده از تحصیل از جمله اهداف ماست.

به گزارش تجارت، معصومه ابتکار در گفتوگو با ایلنا درباره ارائه طرح برای رسیدگی به وضعیت دانش آموزان دختر بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و محروم کشور گفت: برای رسیدگی و بهبود وضعیت تحصیلی و آموزش دانش آموزان دختر مناطق محروم و عشایر طی یک طرح با آموزش و پرورش همکاریهایی را داریم تا بتوانیم دختران بازمانده از تحصیل و هر کودکی که به دلایل مختلف از درس و آموزش بازمانده است را شناسایی کنیم. البته بحث اصلی ما با آموزش و پرورش هم این است که به طور جد به شناسایی دختران بازمانده از تحصیل بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به اهداف معاونت زناندر راستای کمک و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل بیان کرد: در حال حاضر بحث شناسایی دختران بازمانده از تحصیل به خصوص در مناطق روستایی و مناطق مرزی کشور در حال انجام است و ما پیگیر نتایج آن هستیم تا دیگر شاهد دخترانی که به دلایل مختلف از تحصیل باز میمانند، نباشیم. شناسایی این کودکان، توجیه خانواده برای حضور آنها در کلاس درس و همچنین ایجاد مدارس برای کودکان بازمانده از تحصیل از جمله اهداف ماست.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص مدارسی که برای کودکان بازمانده از تحصیل ساخته شده است، گفت: در حال حاضر دو مدرسه فعال در استان سیستان وبلوچستان داریم که یک مدرسه در شیر آباد در مناطق حاشیهای زاهدان است و دیگری در روستای چاه جمال ایرانشهر واقع شده که این مدارس خاص کودکان بازمانده از تحصیل هستند. ابتکار با تاکید بر فرهنگ سازی خانوادههای عشایر جهت تشویق فرزندان خود به تحصیل گفت: این مساله بسیار حائز اهمیت است و برای آن باید برنامه ریزیهای ویژهای شود تا دیگر کودک و دختر بازمانده از تحصیل نداشته باشیم. وی درباره حمایت از زنان روستایی و عشایر گفت: یکی از محورهای فعالیت ما در معاونت زنان موضوع توجه و رسیدگی به زنان روستایی است. به طور خاص بحث توان افزایی زنان روستایی با همکاری دستگاههای مختلف از جمله دستگاههای حمایتی و دستگاههایی که در بحث مهارت فعالیت دارند، مدنظر ماست. به عنوان مثال در زمینه صنایع دستی ما یک تفاهم نامهای داریم که برای حمایت از زنان عشایر و روستایی موثر است. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: تلاش ما بر این است که زنان روستایی و عشایر بتوانند توانمندیهای خودشان را در عرصه اقتصادی و موضوعاتی که در راستای اهداف خودشان است را عملیاتی کنند. یکی از محورهای کار ما در موضوع سوادآموزی دختران روستایی و عشایری است.

ابتکار گفت: دختران عشایری و روستایی بعضا به دلایلی از تحصیلات و مدرسه دور می‎مانند، از این رو حدود دو سال است که با سازمان نهضت سواد آموزی برای بهبود شرایط تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل عشایری و روستایی کار میکنیم و عملا هزاران دختر روستایی و عشایری از این طرح استفاده میکنند

دریادار تنگسیری؛
 

گروه سیاسی: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه به همت دریادلان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران امروز امنیت در خلیج فارس برقرار است،گفت: اگر حادثهای در خلیج فارس رخ دهد، کشورهای جنوب خلیج فارس از تشنگی میمیرند.

دریادار علیرضا تنگسیری در همایش روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی در تهران اظهار داشت: امروز ایران کشوری دارای دریاهای عظیم در شمال و جنوب است.

وی افزود: حضور استعمارگران در خلیج فارس نظیر کشورهایی مثل اسپانیا و پرتغال در گذشته نمادی از اهمیت خلیج فارس داشت. پرتغالیها 117 سال در خلیج فارس حضور داشتند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: حضور این کشورها و همچنین کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس در خلیج فارس نشان از جایگاه راهبردی این منطقه دارد؛ خلیج فارس نیازمند امنیت است؛ کشور ایران با دارا بودن جزایر مهم و راهبردی در این منطقه و همچنین دارا بودن مرزهای بلند دریایی مزیت ویژهای دارد.

دریادار تنگسیری افزود: ما پیام صلح و دوستی ، ثبات و امنیت را در خلیج فارس از طرف مردم ایران در همایشهای کشورهای قطر،امارات، عمان و ... به گوش همه رساندهایم.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم 7+1 میتواند امنیت را در خلیج فارس ایجاد کند؛ 7 کشور جنوبی خلیج فارس در کشور ایران که طولانیترین مرز دریایی را با خلیج فارس دارد میتوانند به امنیت پایدار در منطقه کمک کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز آبراهههای مهم از شمال و جنوب ایران ایمن و امن هستند گفت: آبراهههای عمیق در خلیج فارس و سواحل عمان بین جزایر جمهوری اسلامی ایران امنیت و ایمنی دارند و ما دائما به دنبال امنیت آن بودهایم.

وی تاکید کرد: حضور بیگانگان در منطقه خلیج فارس ناامنی و بیثباتی دارد، بیگانه دلش نمیسوزد، در منطقه آتش برقرار شود آنها فقط میخواهند به کشورهای منطقه دیکته کنند که شما به صلاح نیاز دارید و ما دارای صلاح هستیم و در واقع آمریکا و انگلیس میخواهند دیکته کنند که بیثباتی در منطقه وجود دارد اما ما به عنوان صاحب منطقه راهبردی خلیج فارس تنگه هرمز و دریای مکران امنیت و ثبات را به همسایهها هدیه میدهیم.

دریادار تنگسیری تاکید کرد: ما امروز قادریم امنیت را در خلیج فارس برقرار کنیم، ایران پرچمدار امنیت است، ما با همکاری دریادلان ارتش جمهوری اسلامی در دریای عمان و اقیانوس هند ثبات و امنیت برقرار کردهایم. وی افزود: در همایشی که چندی پیش در قطر برگزار شد که یکی از فرانسویها که با ما نشستی داشت، گفتم که چرا در خلیج فارس هستید و وی مدعی شد ما برای امنیت به خلیج فارس آمدهایم، اما به وی گفتم که شما ناامنی ایجاد کردهاید، شما صدام را تجهیز کردید، اما بدانید خلیج فارس محل امنی است. وی افزود: به طرف فرانسوی گفتم شما موضوعاتی را در همان همایش قطر مطرح میکنید که فقط تخم نفاق میکارد مگر شما مسلمان هستید که موضوع شیعه و سنی را مطرح میکنید؟ چرا نام جعلی خلیج ع ر ب ی را مطرح میکنید، در حالی که اینجا خلیج فارس ا ست که وی اعلام کرد، بله ما اشتباه کردهایم.

صالحی در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی:

گروه سیاسی: سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه امروز فراکسیون خبر داد و از قول وی گفت:قابلیت برگشت پذیری به شرایط قبل از برجام را داریم و ظرف چند ماه آینده خبرهای خوبی از اراک خواهید شنید.

به گزارش خانه ملت، سیدحسین نقویحسینی با اشاره به نشست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی که با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه نمایندگان درخواست ارائه توضیحاتی در خصوص گامهای اخیر مربوط به کاهش تعهدات برجامی پس از خروج آمریکا، قابلیت برگشت به شرایط قبل از برجام، ضرورت تقویت سایت اصفهان، استفاده از ظرفیت جوان و نخبگان کشور در بخث فناوری هسته ای داشتند.

وی افزود: در این جلسه همچنین سوالاتی پیرامون اقدامات اخیر در زمینه کاهش تعهدات برجامی بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه سازمان روی نسل های جدید و پیشرفته سانتریفیوژها، اقدامات در حوزه پیشران های هسته ای، دستاوردها در حوزه اکتشافات، تأکید بر ضرورت استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید مطابق کشورهای پیشرفته و رساندن غنی سازی اورانیوم به ۵۰ درصد مطرح شد.

نقوی حسینی با تشریح اظهارات علی اکبر صالحی در این جلسه گفت:بر اساس اظهارات ایشان آن قسمت از بیانیه ۹ بندی مقام معظم رهبری - که جزو وظایف سازمان انرژی اتمی کشور بود، اجرایی شده که از جمله آن بندهای ۳، ۴ و ۵ است.

نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: صالحی عنوان کرد که بعد از خروج آمریکا از برجام تمام دستورات مقام معظم رهبری در حوزه فناوری هسته ای اجرایی شده است ولی بندهای غیرفنی در حوزه اختیارات آنها نبوده و وزارت امور خارجه باید پاسخگو باشد.

نقوی حسینی با اشاره به توضیحات صالحی بیان داشت: تا امروز از لحاظ سیاسی اجازه اجماع جهانی علیه ایران را نداده ایم و دشمنان ما در جهان غرب مجبور به اعتراف به اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران شده اند.

نماینده مردم ورامین با بیان اینکه هیات نظارت بر اجرای برجام دو هفته پیش برای گام سوم تشکیل جلسه داده و پیشنهاداتی هم به رئیسجمهوری داده شده، اظهار داشت: (طبق اظهارات آقای دکتر صالحی) سالن مونتاژ سانتریفیوژهای جدید و مدرن را ساخته ایم که حدود ۲۰ سانتریفیوژ IR۶ در این سالن مونتاژ شده است همچنین قابلیت برگشت پذیری به شرایط قبل از برجام را داریم و ظرف چند ماه آینده خبرهای خوبی از اراک خواهید شنید.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صالحی اظهار داشت که در حوزه پیشران هادستاوردهای خوبی داشته ایم، خاطرنشان کرد: وی اعلام کرد که میزان اورانیوم غنی شده ما از ۳۰۰ کیلو به ۳۷۰ کیلو رسیده و روی نسل های IR۶ و IR۷ کار کرده ایم و سانتریفیوژهای IR۸ را نیز در دستور کار داریم ضمن اینکه برای انجام امور خود به استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان اهتمام و اعتقاد داریم.

 

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی؛
 

گروه سیاسی: معاون ارزی اسبق بانک مرکزی میگوید مداخله در بازار فردایی ارز به درخواست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و دستور رئیس جمهور و تایید رئیس کل بانک مرکزی انجام شده است.

به گزارش تجارت احمد عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: مداخله در بازار فردایی ارز به درخواست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و دستور رئیس جمهور و تایید رئیس کل بانک مرکزی انجام شده است. عراقچی در ادامه افزود: از نیمه مرداد 96 که مسئولیت معاونت ارزی به بنده واگذار شد، بررسیهای کارشناسی مفصلی را بر اساس تجربیات گذشته و مستنداتی که وجود داشت آغاز کردیم. از بدو ورود من به معاونت ارزی گزارشات متعدد و مستندی را به صورت هفتگی به رئیس کل بانک مرکزی و مقامات بالاتر ارائه میکردیم دال بر اینکه چه وضعیت ارزی داریم و چه پیشبینی از آینده بازار ارز کشور وجود دارد .وی بیان کرد: ما از اول شهریور 96 وقوع بحران ارزی را پیشبینی کرده بودیم و آن را قطعی میدانستیم. مفصل میتوان درباره ریشههای اقتصادی این مسأله بحث کرد. اما به صورت خلاصه محاسباتی از نرخ واقعی ارز داشتیم. همینطور از میزان عرضه ارز و تقاضای ارز و همینطور کل شرایط اقتصادی کشور برآوردهایی داشتیم و پیشبینی میکردیم که بازار ارز وضعیت مناسبی نخواهد داشت

وزیر کشور در همایش معاونان اقتصادی استانداری ها تصریح کرد؛

گروه سیاسی: وزیر کشور گفت: هر استانی باید یک محوریت فعالیت اقتصادی داشته باشد و در چهارچوب ظرفیت استانی خود عمل کند. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» در نشست هم اندیشی معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداریهای کشور که در محل وزارت کشور شد، اظهار داشت: استانداریها در بخش افزایش بهروری، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، افزایش سرمایهگذاری در استانها باید هدفگذاری کرده و برنامه کلان را باید به دستگاهها ابلاغ کنند. وظیفه اقدام و پیگیری هر کدام از دستگاههای اجرایی مشخص است و باید بر اساس شاخصهای ابلاغی گزارش دهند.

وزیر کشور با بیان اینکه تاکنون نگاه سنتی به وزارت کشور صرفا یک نگاه سیاسی و امنیتی بوده است، اظهارداشت: در رویکرد جدیدوزارت کشور و استانداریها در بسیاری از حوزهها، نقش هماهنگی و هدایتگر ستادی دارند. رئیسجمهوری هم همواره تاکید داشتند که وزارت کشور باید به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده به صورت پیگیر و فعال عمل کند.

رحمانی فضلی با اشاره به نقش هماهنگی و تسهیلگری وزارت کشور و استانداری ها تاکید کرد: استانداریها باید ظرفیتهای اقتصادی استان را شناسایی و ایجاد کنند و نباید بجای وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی، عمل کنند.

وزیر کشور با بیان این که برنامهریزی کلان و تعیین شاخصها در ایجاد تسهیلات و رفع موانع تولید برای استانها به عهده وزارت کشور و استانداریها است، گفت: ما باید برنامه داشته باشیم و شاخصهای کلان را مشخص کنیم و دستگاههای اجرایی بر همین مبنا بر اساس شیوههای دقیق و علمی، عمل کنند و گزارش کنند. وی تاکید کرد: همه باید با علاقه و انگیزه و جدیت و با برنامهریزی دقیق در حوزه اقتصادی به ویژه در شرایط کنونی که اقتصاد به معنی امنیت سیاست، استقلال و جنگ است باید در مقابل دشمن که جنگ و تروریسم اقتصادی را بر ضد مردم ایران شروع کرده،بایستیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در هفت هشت ماه اخیر در ایجاد ثبات و آرامش نسبی در کشور و کاهش برخی قیمتها افزایش تولید و نظام توزیع موفق عمل کردهایم و این به معنی موفقیت در حوزه اقتصادی، موفقیت در حوزه امنیت و مقابله با تبلیغات روانی و موفقیت در حوزه سیاسی و استقلال است. اقتصاد ما امروز صرفا معنی اقتصادی ندارد و همه ما مسئولیت ویژه در حوزه اقتصادی داریم.

  • با افزایش بهرهوری باید برای مردم خلق ثروت بشود

    وزیر کشور با اشاره به تفاوت ها و ارزیابی شاخص های مدیر موفق و ناموفق گفت: رویکرد مسئولان استانداری ها باید در چهارچوب خلق ثروت برای مردم باشد استانداری ها باید توانایی داشته باشند که با برنامه ریزی از بهروری ظرفیت های در شهرها و روستاها از آب، خاک و هوا برای استان خود تولید ثروت کنند.

    رحمانی فضلی گفت: نگاه مسئولان استان ها باید افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش ارزش افزوده ها باشد. ما در برابر خدا و مردم مسئول هستیم. مدیران نسبت به اینکه یک فرد گرسنه و یا یک گناهکار که بخاطر نیاز مالی خلافی انجام می دهد مسئول است.

    وی با تاکید بر ضرورت تلاش و همت مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در استان ها گفت: فرمانداران و استانداران و روسای بخش های اقتصادی اگر میان مردم حاضر شوند و از مشکلات آگاه شوند ٧٠درصد مسایل استان و کشور شناسایی و حل می شود.

    رحمانی فضلی با انتقاد به برخی ادارات و بانک ها در عدم پاسخگویی افزود: استانداری ها متولی امور هستند نباید در تعارفات و رو دربایستی های سازمانی گرفتار شوند و با جدیت با کوتاهی ها برخورد کنند.

    وزیر کشور تصریح کرد: استانداری باید هر کدام در حدود یکصد واحد تولید و اقتصادی را بی نام آماده واگذاری کنند مجوز های لازم را دریافت و منابع آن را مشخص و به افرادی که صلاحیت و تخصص دارند واگذار کنند.

    استانداری ها کلینیک ٢۴ ساعته درمان اقتصادی راه اندازی کنند.

علوی در همایش فرماندهان بسیج مطرح کرد؛

گروه سیاسی: وزیر اطلاعات با تاکید بر این که باید با هوشیاری و وحدت از نفوذ دشمن جلوگیری کنیم گفت: دشمن هیچگاه بیکار نمینشیند و زمانی که وحدت ما را از بین ببرد، به شکست انقلاب امیدوار میشود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، «حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی» در همایش فرماندهان بسیج و مسوولین حراست وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی کشور که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، افزود: همافزایی و همگرایی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. سربازان یک جبهه اگر در خط مواجهه با دشمن تمام توجه خود را به دفع شرارت ها و تجاوزات آنها منعطف کنند به پیروزی دست پیدا می کنند.اما اگر سربازان یک جبهه به جای نشانه گرفتن دشمن همدیگر را هدف قرار دهند و انرژی خود را صرف خنثی کردن خود بکنند یقینا شکست میخورند و آموزههای دینی هم ما را از تشتت و اختلاف منع میکند.

وزیر اطلاعات گفت: خداوند متعال در قرآن میگوید با یکدیگر نزاع نکنید و درگیر نشوید چرا که فشل و زمینگیر میشوید و ابهت شما از بین میرود؛ رسول اکرم (ص) در حدیثی میفرماید ملتهایی که قبل از شما دچار اختلاف شدند هلاک شدند و از بین رفتند.

علوی افزود: اختلاف بستر موفقیت نیست، اختلاف بستر از بین رفتن و نابودی است و فرقی هم نمیکند جمع مسلمان یا غیرمسلمان اختلاف کنند، اختلاف عامل نابودی است در هر جمعیتی که میخواهد باشد.

وزیر اطلاعات ادامه داد: وحدت، همدلی و هم افزایی عامل موفقیت خواه مسلمان یا نامسلمان است، وحدت به گونه ای نیست که اگر دشمن آمد با یکدیگر باشیم. حتی اگر دشمنی هم در برابر ما نباشد، باید باهم باشیم. وحدت، برادری و هم افزایی مانند دارو نیست که در هنگام مرض آن را مصرف کنیم. وحدت مثل غذا برای زنده بودن است بنابراین برای پیشرفت و موفقیت ولو اگر دشمنی هم در کار نباشد باید وحدت داشته باشیم و دست در دست هم بدهیم و انرژی هایمان را در جهت آرمان های انقلاب و نظام تحت فرماندهی معظم کل قوا به کار بگیریم.

علوی با تاکید بر حساس بودن کار بسیج و مسئولان حراست وزارت خانهها گفت: بسیج مراکز وزارتخانهها و مسئولان حراست باید امروز دلها را یکی کنند و برای حل مشکلات موجود گامهای مستحکمی بردارند.

وی افزود: باید هوشیاری در وحدت داشته باشیم و با این هوشیاری از نفوذ دشمن جلوگیری کنیم؛ چرا که دشمن هیچگاه بیکار نمینشیند و زمانی که این وحدت را از بین ببرد، امید پیدا میکند که انقلاب اسلامی را شکست دهد.

وزیر اطلاعات در ادامه با بیان اینکه مذهب اهل بیت (ع) پرجاذبه است، گفت: ما هم باید بیان و عملمان بر اساس دین و اهل بیت باشد و اگر بسیجی شدیم، باید با رفتارمان مردم را به دینداری دعوت کنیم.

علوی افزود: بسیجی باید با اخلاق خوب خود مِهر امام راحل و امام خامنهای را در دل مردم بیاندازد، نباید رفتار ما به گونهای باشد که باعث انزجار از انقلاب و حتی دین شود، اگر رفتار ما به گونهای باشد که مردم نسبت به دین و انقلاب اسلامی زده شوند، جفا به انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به نامه پیامبر اکرم (ص) به والی یمن اظهارداشت: حضرت پیامبر به والی یمن نوشت که به مردم سخت نگیر چرا که آنها یک ظرفیتی دارند، سخت بگیری زده میشوند و فاصله میگیرند. طبع انسان این گونه است که هیچ عقیده ای را با تحمیل نمیپذیرد و اگر عقیده ای داشته باشد با فشار دست از آن عقیده بر نمی دارد و با فشار عقیده اش محکم تر میشود.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: آن چیزی که عقیده نادرست را متزلزل می کند شبهه و استدلال حکیمانه و منطق است. علوی ادامه داد: ما در وزارت اطلاعات به دوستان خود گفتیم در برخورد با این فرق مانند صوفیه، اهل حق، اسماعیلیه یا فِرق دیگر برخورد ما طوری نباشد که آنها زده شوند بلکه باید آنها را به سمت عقیده درست و صحیح بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه علم با اخلاق و عقلانیت با اخلاق امروز در جامعه ما گرهگشا خواهد بود، افزود: امروز ما نیازمند اخلاق و گسترش آن در جامعه هستیم و باید هوشیارانه به نظام و مردم خدمت کنیم.

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: موقعیت راهبردی و ویژه ایران و برخورداری از ظرفیت های متنوع سرزمینی و همچنین همسایگی با تعداد 15 کشور و نیز دسترسی به آب های آزاد بهترین فرصت را برای پرداختن به امر صادرات و توسعه اقتصادی از این مسیر فراهم آورده است اما به هر طریق تا کنون از این فرصت طلایی به درستی و چنان که باید و شاید استفاده نشده است. در همین ارتباط روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفتوگوی بخش خصوصی و دولتی استان کرمانشاه گفت: بانک مرکزی نهایت همکاری را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت و مسائل مربوط به برگشت ارز را مطابق با شرایط آنها به توافق خواهد رسید.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا عبدالناصر همتی با بیان اینکه شاخصهای اقتصادی نشان میدهد که شرایط اقتصادی در حال بهبود است، گفت: در حال حاضر بار اصلی تأمین واردات کشور بر دوش سامانه نیما است. روزانه دهها میلیون دلار در آن معامله انجام میشود و به این واسطه صادرکنندگان ارز را عرضه می کنند و واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را که اخیراً فزاینده بوده است تهیه می کنند.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال تاکنون در حدود دو میلیارد دلار واردات در مقابل صادرات داشتیم که رقم قابل توجهی است و این علاوه بر ارزی است که در نیما عرضه شده است.

همتی با بیان اینکه شرایط اقتصادی حاکی از رونق یافتن آن است گفت: در این شرایط لازم است همه به نوعی کمک کنند تا شرایط بهبود یافته و فشار کمتری به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه واردشود. ضمن آنکه بانک مرکزی نهایت همکاری را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت و به دنبال ایجاد محدودیت برای این عزیزان نیست.

  • فرصت طلایی صادرات

    از سوی دیگر، نماینده مردم شوش در مجلس گفت: افزایش قیمت ارز بهترین فرصت برای صادرات و کسب درآمدهای ارزی است اما نهتنها در این حوزه اقدامی صورت نگرفته، بلکه ما در این شرایط شاهد احتکار و قاچاق معکوس کالا هستیم.

    سید راضی نوری در گفتوگو با فارس با انتقاد از وضعیت فعلی اقتصادی کشور گفت: به دنبال نوسانات قیمت ارز ما شاهد افزایش قیمت کالاها و حتی کالاهای تولید داخل بودیم که تولید آنها ارتباط چندانی هم با خارج و بحث قیمت ارز نداشت و نکته دیگر اینکه با وجود کاهش قیمت ارز در ماههای گذشته از حدود 16 هزار تومان به 12 هزار تومان، قیمت کالاها کاهش نیافت و همچنان شاهد گرانی این کالاها هستیم که این نتیجه عملکرد ضعیف دستگاههای نظارتی و از جمله سازمان تعزیرات حکومتی است. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه درآمدهای نفتی، درآمدهای حاصل از این بخش باید به عنوان پشتیبان استفاده و در صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز شود و ما باید روی مواردی چون معادن، ترانزیت، گردشگری، کشاورزی و... متمرکز شویم و با تمرکز روی شرکتهای دانشبنیان، موجب صادرات علم و دانش به کشورهای مختلف شویم. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت نباید چشم طمع به درآمد صندوق توسعه ملی داشته باشد و باید از منابع این صندوق در مواقع ضروری و همچنین توسعه زیرساختها استفاده شود.

  • برای بهبود صادرات چکار باید کرد؟

    یک اقتصاد دان نیز در خصوص راهکارهای رونق صادرات گفت: دولت در شرایط تحریم باید اقداماتی را در حوزه داخلی به کار ببندد و با این اقدامات از انحراف در منابع اقتصادی به نفع رانت خواران جلوگیری کرده و منابع مالی و ارزی را به خدمت تولید و صادرات درآورد.

    حسین راغفر ادامه داد: در ابتدا باید بدانیم که در چاچوب نظم موجود واقعا کاری نمی توان انجام داد. در قدم اول دولت باید قوانین و مقررات را طوری پیش ببرد که تولید کننده واقعی و نه رانتخوارها وارد صحنهی اقتصاد شوند. ما در قوانین و قواعد رفتاری نیاز به تغییر داریم. بدون این اصل دولت هر کار دیگری بخواهد انجام دهد، بدون فرجام خواهد بود.

    وی ادامه داد: دولت باید مساله بنگاههای کوچک و متوسط را مد نظر قرار دهد تا این بنگاهها رشد کنند. در حال حاضر این بنگاهها جزو تحریمها نیستند؛ لذا میتوانند وارد برخی فعالیتهای صادراتی شوند. بایستی دولت این دسته از بنگاهها را تقویت کند و زمینههای حضورشان در بازارهای خارجی را فراهم نماید. این روال در کشورهای همجوار ما کاملا امکان پذیر است و دولت میتواند به آن بپردازد. در ادامه به تدریج باید از اضطرابهای دولت در خصوص کسب درآمدها کاسته شود. یکی از التهابات و اضطرابهای دولت در همین درآمدهای زود و فوری است که نمونه آن را میتوان در اصلاح نظام مالیاتی مشاهده کرد. در سال گذشته حداقل 500 هزار میلیارد تومان رانت ارزی به جیب بنگاههای بزرگ واریز شد. باید از این بنگاهها مالیات اخذ شود. این شیوه مالیاتگیری از شرکتهای بزرگ، در شرایط کنونی یک الزام برای دولت محسوب میشود.

    او ابراز داشت: در ابتدا دولت باید بخش قابل توجهی از منابع ریالی خود را از طریق مالیاتهای وضع شده بر فعالیتهای نامولد، مثل خرید و فروش سکه، ارز، دلالی، مسکن و ... به دست آورد تا از "اضطرابِ کسبِ درآمدِ فوری"، خود را نجات دهد.

    این اقتصاددان گفت: دولت باید در مقابل برخی اقدامات نادرست آشکار و رسمی که به اسم صادرات و از طریق منابع عمومی صورت میگیرد، ایستادگی کند. اینکه پتروشیمیها خامفروشی میکنند و بعد نهادههای مفت از دولت میگیرند، سپس ارز ناشی از آنرا هم به کشور باز نمیگردانند، هیچ معنا و مفهومی ندارد. پول مربوط به نهادهها، سهم مردم است. دولت نباید طوری رفتار کند که اینگونه برداشت شود که تصمیمگیری در اختیار رانتخوارها است.

رییس اتاق ایران انتقاد کرد؛

گروه تجارت: رئیس پارلمان بخش خصوصی در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران از نارسا بودن بخش تولید کشور سخن گفت و خواستار بهرهگیری بیشتر فناوریهای جدید در این حوزه شد. به اعتقاد او در حال حاضر تولید کشور درگیر مونتاژ بوده و از خلاقیت و فناوریهای نو فاصله دارد.

غلامحسین شافعی در بخشی از سخنان خود گفت: متأسفانه با وجود تأکیدات بسیار در زمانهای مختلف هم درباره تولید و هم درباره پرهیز از مونتاژ، درست در وضعیتی که بخش تولید درگیر مونتاژ و نارسائی است، دولت به دلیل مواجه با مشکلات، رویکرد توجه به بخشهای تولیدی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را در دستور کار قرار نمیدهد. دادههای آماری نشان میدهد که تولید دچار نارسائیهای بسیاری است و علیرغم اجرای برنامه توسعه و عمرانی در کشور، تولید نتوانسته در مقایسه با دیگر حوزهها به بلوغ برسد. در حال حاضر کشور وارث تولید و صنعتی نارسا است که اگر برای آن چارهای اساسی اندیشیده شود، میتواند بر عمق مشکلات موجود از جمله بیکاری، ارزبری تولید و ایجاد تقاضای کاذب برای ارز به منظور واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایهای، بیافزاید.

  • ارزبری تولید!

    شافعی در ادامه افزود: متأسفانه باید گفت، هنگامی که کل صادرات غیرنفتی کشور را از نیاز وارداتی به کالاهای اولیه، واسطهای و سرمایهای تولید، کسر کنیم، تراز تجاری منفی میشود. این به آن معناست که تولید غیرنفتی به جای آن که ارزآور باشد، سالهاست که ارزبر است. این موضوع در کنار عدم توجه به درصد ساخت داخل، عدم در دست داشتن برنامهای صحیح برای توسعه صنایع و زنجیره تأمین و در نهایت سرگردانی در برنامههای توسعه کشور از مشکلات عمیق تولید محسوب میشود.

    با وضعیت آشفته موجود در تولید، ارزبری بسیار بالای آن، عدم توجه به زنجیره تأمین، گیر افتادن در دام صنایع با فناوری پایین و حمایتهای دائم از چنین صنایعی به جای حمایت واقعی از صنایع اثرگذار در پیشبرد توسعه صنعتی، باید گفت که ادامه مسیر فعلی به طور قطع ما را به سوی رشد و شکوفایی هدایت نمیکند. ما وارث تولیدی نارسا هستیم که برای رسیدن به پختگی نیازمند بازبینی و بازآرایی توسعهای است.

    حال اگر بتوان آن را با استفاده از نقشه راهی درست از این نارسایی رهانید، میتوان امید به شرایطی مملو از کامیابی در آیندهای نه چندان دور داشت که این خود نیازمند اتخاذ تصمیماتی صحیح و به موقع و استفاده از افرادی دارای تجربه و توانمندی واقعی در این امر است.

  • لزوم اعمال اصلاحات اساسی

    وی ادامه داد: اگر بخواهیم امروز به مشکلات حوزه تولید و صادرات بپردازیم باید قبول کنیم که در شرایط جنگ اقتصادی نمیتوانیم با تصمیمات عادی شرایط را تغییر دهیم. لازم است با تصمیمات ویژه و فوقالعاده دست به اصلاحات اساسی بزنیم. برای ایجاد انگیزه بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان، لازم است ماده 10 قانون برنامه چهارم توسعه که منجر به یکسانسازی نرخ تسهیلات و اعطای مجوز عدم رعایت سهمیهبندی تسهیلات در بخشهای مختلف اقتصادی شده را تغییر و یا تا پایان سال 99 آن را متوقف کنیم تا منابع مالی از بخشهای نامولد به سوی مولد تغییر مسیر دهد. بخش خصوصی، برای تجدیدنظر یا توقف قوانینی از قبیل چک برگشتی، ذینفع واحد، قفل شدن واحدهای تولیدی به دلیل بدهیهای مالیاتی و مواردی از این دست، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین بخش خصوصی، دولت و مجلس برای بررسی توقف برخی از قوانین و مقرراتی که در زمان شرایط جنگی مانع رونق تولید و صادرات شده است، را دنبال میکند. امیدوارم با توافق وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیسیون صنایع مجلس، به زودی کمیته مشترک برای بررسی این موضوعات تشکیل و پیشنهادها مورد توجه قرار گیرد.

  • بودجه و انضباط مالی

    شافعی همچنین گریزی به موضوع بودجه و انضباط مالی دولت زد و اظهار کرد: وابستگی دولتها در ایران به نفت طی سالیان متمادی به شدت به اقتصاد ایران آسیب وارد کرده و با هر تکانه در بازار نفت لطمههای جدی بر بنیه اقتصادی کشور وارد شده است. مصداق این لطمه و شکنندگی را میتوان در تحریمهای اخیر دید که چگونه در تنگنای شدید بودجه قرار گرفتهایم. شاید بتوان گفت کمتوجهی دولت در بهرهگیری مناسب از درآمدهای نفتی، منبع با ارزش نفت را برای کشور به نفرینی بدل کرده است که تبعات آن گریبان همه را گرفته و تا زمانی که عزمی جدی برای تغییر رویه مرسوم در دستور کار دولت قرار نگیرد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. وی عنوان کرد: نظام بودجهریزی کشور همواره متأثر از نفت به گونهای بوده که با واقعیات اقتصادی تناسب نداشته است. جهشهای فزاینده قیمت نفت، بیبرنامگی دولتها را بیشتر کرده اما کاهش قیمتها تغییر چندانی در رویههای معمول دولت در مورد هزینه کرد منابع نداشته است. به همین دلیل، کسری بودجههای بزرگ از مشخصههای اصلی بودجهریزی کشور بوده و به یک بیماری مزمن بدل شده است. امروز نیز به دلیل مضایق پیش آمده شاهد کاهش توان مالی دولت و احتمال کسری بودجه قابل توجه حدود 150 هزار میلیارد تومان در سال 98 هستیم.

  • بدهکارسازی دولت های بعد

    شافعی یادآور شد؛ چندی پیش دولت محترم راهکارهایی برای جبران کسری بودجه پیشنهاد داده که بررسی هر یک از این راهکارها جای تأمل دارد؛ واگذاری و مولدسازی داراییهای دولت، استفاده از فروش اوراق مالی اسلامی و برداشت از صندوق توسعه ملی از جمله راهکارهایی هستند که برای مقابله با کسری بودجه پیشنهاد شده است. بررسی این راهکارها نشان از آن دارد که انجام آنها تورمزا بوده و در واقع دستاندازی به ثروتهای ملی است. این روشها دولتهای بعدی را بدهکار میکند و آنها را با بودجههای سنگین مواجه میسازد.

 

 

وزیر نیرو خبر داد:

گروه انرژی: وزیر نیرو با تاکید بر اینکه پیک تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کردهایم، گفت: امسال با بهرهبرداری از سه هزار و ۲۵۰ مگاوات نیروگاه جدید، صرفهجویی سه هزار و ۸۷۴ مگاواتی در مصرف برق پیک و صادرات ۲.۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی به کشورهای همسایه در فصول گرم رکوردهای جدیدی در این بخش به ثبت رساندیم.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» در همایش روابط عمومیهای وزارت نیرو و نخستین جشنواره ارزیابی روابط عمومیهای صنعت آب و برق با بیان این مطلب افزود: سال گذشته در چنین ایامی حدود هشت هزار مگاوات کمبود تولید برای تابستان ۹۸ پیشبینی شده بود و براساس برنامهریزی صورت گرفته مقرر شده بود تا پنج هزار مگاوات از این کمبود با افزایش واحدهای تولیدی و به مدار آمدن نیروگاههای جدید و سه هزار مگاوات باقیمانده را نیز با اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف در سراسر کشور عملیاتی کنیم تا بتوانیم پیک تابستان ۹۸ را با خاموشی صفر به پایان برسانیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: امروز افتخار دارم به عنوان نماینده کسانی که در چرخه مدیریت توامان تولید و مصرف در حال فعالیت هستند اعلام کنم که پیک تابستان ۹۸ را با موفقیت کامل برنامه صفر ۹۸ و بدون خاموشی سپری کردهایم.

وی افزود: در ۱۲ استان کشور با بهرهبرداری از ۱۵ نیروگاه جدید توانستهایم به رکورد سه هزار و ۲۵۰ مگاواتی افزایش تولید در طول یک سال دست پیدا کنیم که این اتفاق در طی سالیان اخیر بیسابقه بوده است.

اردکانیان ادامه داد: همچنین با رفع موانع تولید و نوآوری در سیستم نیروگاههای موجود حدود ۵۷۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس حدود سه هزار و ۸۰۰ مگاوات از هدفگذاری پنج هزار مگاواتی افزایش تولید پیک ۹۸ از این طریق محقق شده است و مابقی کمبود در این بخش توسط نیروگاههای برقآبی به ویژه واحدهای استان خوزستان جبران شده است.

صرفهجویی ۳۸۷۴ مگاواتی مصرف برق در کشور

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در تابستان امسال به یک تجربه و اخلاق صحیح مصرفی برای عبور از اوج بار دست پیدا کردهایم، عنوان کرد: بر اساس پیشبینی صورت گرفته مقرر شده بود تا با اعمال ۱۱ برنامه مدیریت حدود سه مگاوات در مصرف برق صرفهجویی شود؛ ولی همکاری بسیار مناسب تمامی مشترکان موجب شده است تا در تابستان امسال به رکورد سه هزار و ۸۷۴ مگاوات پیکسایی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: این مهم از طریق جابجایی بار صنایع بزرگ و پمپهای کشاورزی، نصب کنتور هوشمند، اصلاح تعداد زیادی از کولرهای گازی، اصلاح تعرفه پرمصرفها، تغییر ساعات کار ادارات و... محقق شده است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف و جابجایی ساعت بار صنایع نه تنها وقفهای در بخش تولید ایجاد نکرده بلکه امسال شاهد افزایش مصرف انرژی در این بخش نیز بودهایم به طوری مصرف برق بخش صنعت نسبت به سال گذشته ۱۵۰ کیلووات ساعت انرژی افزایش پیدا کرده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: اگر در تابستان امسال صرفهجویی سه هزار و ۸۷۴ مگاواتی محقق نشده بود بایستی بری تامین این میزان برق حدود پنج هزار و ۳۵۰ مگاوات نیروگاه جدید نصب میکردیم که ساخت این تعداد واحد نیازمند سرمایهگذاری ۳.۷ میلیارد یورویی بود.

وی تاکید کرد: این رویه به شکل مستمری در سالهای پیشرو در دستور کار خواهد بود تا این صرفهجویی قابل ملاحظه برای تامین برق مورد نیاز در بازه زمانی اول خرداد تا ۲۰ مرداد صرف بخشهای به مراتب ضروریتر برای پایداری صنعت برق و تبدیل ایران به هاب انرژی در منطقه شود.

رکورد صادرات برق شکسته شد

اردکانیان یادآور شد: در طی ۱۰ سال اخیر رشد بار پیک کشور حدود ۵.۲۲ درصد بوده است اما در تابستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و افزایش مصرف برق در بخش صنایع رشد اوج بار فقط حدود یک درصد بوده است. وزیر نیرو اضافه کرد: همچنین به سبب امکانات فراهم شده و بارشهای مناسب سال آبی جاری توانستهایم تعهدات صادرات انرژی به همسایگان خود را نیز انجام بدهیم. به طوری که در بازه زمانی اول خرداد تا ۲۰ مرداد حدود ۲.۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی صادرات برق داشهایم که این میزان بیشترین مقدار صادرات در سالهای اخیر بوده است.

اسلامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی تاکید کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید شعار "ناوگان ایرانی-دریانورد ایرانی" را اجرايي كنيم با تاكيد بر حمايت از صنايع داخلي در حوزه بنادر خواستار استفاده از همه فرصتها برای توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه صنایع دریایی شد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی گفت: روز دریانوردی را به دریادلان و اعضای این خانواده بزرگ که در اقصی نقاط مشغول به فعالیت هستند تبریک میگویم و به آنها افتخار میکنیم.

اسلامی با بیان اینکه این گردهمایی که سالیانه برگزار میشود یک فرصت است، اظهار کرد: این گردهمایی جلوه قدرتی برای انقلاب و جمهوری اسلامی به نمایش میگذارد و همچنین مروری بر تجربیات و دستاوردها و بیان اهداف و بیان مطالبات و انتظارات و عهد و عقد یک میثاق برای ادامه راه است تا کمک کند به صورت موثر و همافزا در جهت خلق قدرت با کفایتتر دریایی برای جمهوری اسلامی ایران اقدام شود.

وی ادامه داد: تجلیل از پیشکسوتان و یادآوری از آنها، استفاده از تجربه گذشتگان و به کارگیری همه ظرفیتها یکی از نشانههای حرکت روبه جلو و موفقیتآمیزی است که باید وجود داشته باشد و ما امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره دو هدف که یکی اصل و دیگری فرع بوده را دنبال کرده است، افزود: دشمن اهداف متعددی نداشته که آنها را دنبال کند. دشمن یک هدف داشته و آن این است که اجازه پیروزی و موفقیت را از انقلاب اسلامی ایران ساقط کند و اجازه پیشرفت را از جمهوری اسلامی ایران سلب کند و مانع حرکت و پیشرفت و توسعه کشور شود. ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران مهمترین هدف آنها است و بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز از این هدف دست نکشیده است.

اسلامی بیان کرد: دشمن با شرارتهای گوناگون و با برنامههای متعدد و هزینههای سرسامآور از ابزارها استفاده کرده و یکی از آنها که امروز به آن افتخار میکند، تحریم است و آن را علیه جمهوری اسلامی جاری کرده است. آنها تحریم را بهصورت ممیزی میز به میز و کنترل شهر به شهر دنبال میکند و همواره هر حرکتی که در جهت خلق یک فرصت و ایجاد یک بخش برای قوت ایران است تحریم میکند.

وی گفت: آنها از هیچ کوششی کوتاهی نکردهاند، اما به برکت تلاش و جانفشانیهای بیشمار تحت رهبری مقام معظم رهبری امروز در اوج اقتدار به سر می بریم. سادهترین جلوه از اقتدار در جمهوری اسلامی ایران این است که در تمام کشورها چه دارای حق وتو باشند یا نباشند سفارتخانههای آمریکا در آن کشورها تاثیرگذار است و مداخله می کند، اما در جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در سیاستها و در برنامهها هیچگونه تاثیری نمیتوانند داشته باشند و جدای از آن در ارتباط با پیشبرد اهداف هیچ تغییری را مشاهده نمی کنید. بنابراین اینکه ما باور کنیم که مسیر انقلاب اسلامی، مسیر عزت و پیشرفت است، معمولیترین جلوه شایستگی ما است.

اسلامی ادامه داد: دشمن با حربه تخریب اذهان و القای ناسازگاری جمهوری اسلامی و اینکه برهم زننده نظم جهانی است، به دنبال القاء ایجاد تشکیک در اذهان است تا این جلوه اقتدار ملت ایران را دچار سستی کرده و از حرکت نگه دارد و با این انگیزه به حرکت خودش ادامه میدهد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: همبستگی ما ایجاب میکند حرکت مقتدرانه خودمان را برای اینکه به یک حرکت قدرتمند تبدیل شویم، ادامه دهیم و بتوانیم با حداکثر اقتدار به سمت شعار امسال؛ ناوگان ایرانی و دریانوردان برویم و این شعار را محقق و سهم خودمان را از بازار و تجارت جهانی در دریا افزون کنیم.

وی اظهار کرد: ما در حوزه راه و شهرسازی، هوانوردی، دریایی و ریلی و مدهای حمل و نقل هیچ چیز کم نداریم. تمام این موارد محورهایی است که کشندههای علم و فنآوری هستند، خالق تکنولوژیهای روز هستند و این رشتهها نیاز به انسانهای مستعد و خلاق دارد. جامعه ایرانی ما و جوانان مستعد و خلاق و موثر که میبینید در خارج از کشور عناصر موثری در پیشرفت نهادها و بنگاه های دنیا شدهاند، ایرانیان فرهیختهای که سهم بزرگی در این پیشرفتها داشتند. با کمکاری و غفلت و عدم باور به ساخت داخلی کمک کردیم بازار داخلی را برای مصنوعات فراهم کنیم و آن را برای دیگران فراهم کنیم و شوکهای دانش بنیان نداشته باشیم و نیروهای خودمان را تامین کنیم.

اسلامی گفت: ما چیزی کم نداریم، در کشور هم ذخایر و استعدادهای عظیم داریم و یک باور غلط میتواند این را از دست ما دربیاورد. دورانی است که به همه باید ثابت شده باشد که با توان داخلی و شکوفایی استعدادهای خودمان قطعا میتوانیم سهم بزرگتری در این حوزه داشته باشیم. نیروهای خودمان را حفظ کنیم و برای نسل آینده نگه دایم.

عضو کابینه دوازدهم افزود: خدا را شکر در حوزه دریایی و اتصال به دریای آزاد و اقیانوس و همچنین اتصالی که در شمال داریم، فرصتی است که میتواند شغلهای متعددی به وجود آورد تا بتواند در جهت رونق اقتصادی فعالیت کند. باید چه به بنادر کوچک، چه صیادی و چه تجاری و چه بنادری که میتواند به جذب گردشگر منجر شود توجه شود، به گونهای که از همه فرصتها برای توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه صنایع دریایی استفاده کرد.