تکذیب ارائه وام های خارج از عرف از صندوق توسعه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهداف اساسنامه که قرار بر این بود که کل منابع را به صورت تسهیلات ارزی و ریالی ارائه دهیم بر اساس مجوزهای قانونی و اذن مقام معظم رهبری برای مصارف بودجه کشور مصرف و هزینه شده است و بحث عدم نظارت و هدررفت مطرح نیست.

محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص انتشار اخباری مبنی بر ارائه وام های خارج از عرف توسط صندوق توسعه ملی با تکذیب این موضوع گفت: حدود 60درصد از منابع صندوق را تسهیلات دادیم و 40درصد آن را در راستای قوانین بودجه ای و سایر قوانین برای مصارف غیرتسهیلاتی هزینه کردیم.

 

حقوق مدیران در سامانه حقوق و دستمزد بارگذاری شود

رئیس سازمان اداری و استخدامی: براساس ابلاغ رئیس جمهور به وزیر کار دریافتی حقوق مدیران شستا درشورای حقوق ودستمزد بررسی می شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ جمشید انصاری در خصوص اعلام دریافتیهای غیر متعارف در شرکتهای مرتبط با صندوق بازنشستگی کشوری از سوی سرپرست برکنار شده این صندوق، افزود: با توجه به این مسائل به آقای روحانی شخصا پیشنهاد کردم که حقوق مدیران زیرمجموعه شستا در شورای حقوق و دستمزد بررسی و تصمیم گیری شود که رئیس جمهور نیز این پیشنهاد را پذیرفت و به آقای شریعتمداری نیز در این باره ابلاغ کرد.وی همچنین گفت: بر اساس همین ابلاغیه باید حقوق و دریافتی مدیران زیر مجموعه شستا نیز در سامانه حقوق و دستمزد نیز بارگذاری شود.

 

اتهام پوری حسینی شخصی نیست

مشاور سازمان خصوصیسازی اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی مجری مصوبات است و نه در تعیین قیمت و در تصویب قیمت نقشی ندارد. هیات واگذاری قیمت اعلام را میکند و ما هم مجری این مصوبات هستیم، سازمان خصوصی سازی از تمام واگذاریهایی که انجام داده است دفاع میکند و هیچ تخلفی در جریان واگذاریها اتفاق نیفتاده است.جعفر سبحانی در گفتوگو با ایلنا، وی درباره دلایل بازداشت پوری حسینی افزود: اتهامی که به آقای پورحسینی وارد شده، اتهام سازمانی است و اتهام شخصی نیست. قاعدتا طبق قانون وی حق استفاده از وکیل را دارد و دفاعاتی از خود و عملکردش در سازمان داشته است.

هوشمندسازی گمرك یك الزام است

رئیس کل گمرک با تأکید بر اینکه هوشمندسازی گمرک یک اجبار و الزام است، گفت: همه خدمات گمرک در آینده به صورت مجازی و هوشمند خواهد بود که راهاندازی گمرک موبایل یکی از آنها است.به گزارش گمرک، مهدی میراشرفی درخصوص برنامههای آتی گمرک در بحث هوشمندسازی اظهارداشت: در گمرک سعی ما بر ارائه خدمات به صورت الکترونیکی است و در این راستا به دنبال راهاندازی سامانه "گمرک موبایل" هستیم. یعنی اینکه نیازی نباشد فرد برای استفاده از خدمات گمرکی پشت کامپیوتر خود قرار گیرد، بلکه در هر جا حتی در اتوبوس و مترو و محل کار که این امکان وجود داشته باشد که با موبایل وارد سامانه گمرک شود، برخی از خدمات را تحت وب دریافت کند و ما حتماً زیرسامانهها را هم به این سامانه اضافه خواهیم کرد. علاوه بر این در آینده نزدیک بحث پیامرسان داخلی را خواهیم داشت که یک شبکه بومی و ملی گمرک است که میتواند همه ذینفعان و همکاران گمرکی را که قریب 9 هزار نفر هستند با کمترین هزینه با هم لینک کند و ما بتوانیم ماحصل این پیامرسان داخلی را به صورت داشبورد الکترونیکی برای مدیران و کارشناسان و سایر ذینفعان داشته باشیم و حتی تصمیمگیران بزرگ در عرصه تجارت و اقتصاد هم بتوانند از مواهب این پیامرسان استفاده کنند.وی گفت: اتوماسیون، الکترونیکی و هوشمند شدن کارها در گمرک امروزه دیگر یک انتخاب و یک گزینه نیست، بلکه یک اجبار و الزام است.

افزایش قیمت دلار و ثبات یورو

با وجود افزایش قیمت دلار در صرافیهای مجاز بانک مرکزی، نرخ یورو نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است.به گزارش ایسنا، بانکها روز ۲۷ مرداد قیمت دلار را نسبت به روز گذشته افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانکها که در چهارشنبه گذشته ۱۱ هزار و ۳۶۲ تومان بود، امروز ۱۱ هزار و ۴۱۱ است.همچنین شعب ارزی بانکها روز یکشنبه 27 مردادماه، هر یورو را ۱۲ هزار و ۶۵۷ تومان میخرند که در مقایسه با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۳ تومانی روز گذشته، نرخ این ارز افزایش یافته است.هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانکها به قیمت ۱۳ هزار و ۸۷۵ تومان خریداری میشود.

 

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: موقعیت راهبردی و ویژه ایران و برخورداری از ظرفیت های متنوع سرزمینی و همچنین همسایگی با تعداد 15 کشور و نیز دسترسی به آب های آزاد بهترین فرصت را برای پرداختن به امر صادرات و توسعه اقتصادی از این مسیر فراهم آورده است اما به هر طریق تا کنون از این فرصت طلایی به درستی و چنان که باید و شاید استفاده نشده است. در همین ارتباط روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفتوگوی بخش خصوصی و دولتی استان کرمانشاه گفت: بانک مرکزی نهایت همکاری را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت و مسائل مربوط به برگشت ارز را مطابق با شرایط آنها به توافق خواهد رسید.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا عبدالناصر همتی با بیان اینکه شاخصهای اقتصادی نشان میدهد که شرایط اقتصادی در حال بهبود است، گفت: در حال حاضر بار اصلی تأمین واردات کشور بر دوش سامانه نیما است. روزانه دهها میلیون دلار در آن معامله انجام میشود و به این واسطه صادرکنندگان ارز را عرضه می کنند و واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را که اخیراً فزاینده بوده است تهیه می کنند.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال تاکنون در حدود دو میلیارد دلار واردات در مقابل صادرات داشتیم که رقم قابل توجهی است و این علاوه بر ارزی است که در نیما عرضه شده است.

همتی با بیان اینکه شرایط اقتصادی حاکی از رونق یافتن آن است گفت: در این شرایط لازم است همه به نوعی کمک کنند تا شرایط بهبود یافته و فشار کمتری به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه واردشود. ضمن آنکه بانک مرکزی نهایت همکاری را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت و به دنبال ایجاد محدودیت برای این عزیزان نیست.

  • فرصت طلایی صادرات

    از سوی دیگر، نماینده مردم شوش در مجلس گفت: افزایش قیمت ارز بهترین فرصت برای صادرات و کسب درآمدهای ارزی است اما نهتنها در این حوزه اقدامی صورت نگرفته، بلکه ما در این شرایط شاهد احتکار و قاچاق معکوس کالا هستیم.

    سید راضی نوری در گفتوگو با فارس با انتقاد از وضعیت فعلی اقتصادی کشور گفت: به دنبال نوسانات قیمت ارز ما شاهد افزایش قیمت کالاها و حتی کالاهای تولید داخل بودیم که تولید آنها ارتباط چندانی هم با خارج و بحث قیمت ارز نداشت و نکته دیگر اینکه با وجود کاهش قیمت ارز در ماههای گذشته از حدود 16 هزار تومان به 12 هزار تومان، قیمت کالاها کاهش نیافت و همچنان شاهد گرانی این کالاها هستیم که این نتیجه عملکرد ضعیف دستگاههای نظارتی و از جمله سازمان تعزیرات حکومتی است. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه درآمدهای نفتی، درآمدهای حاصل از این بخش باید به عنوان پشتیبان استفاده و در صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز شود و ما باید روی مواردی چون معادن، ترانزیت، گردشگری، کشاورزی و... متمرکز شویم و با تمرکز روی شرکتهای دانشبنیان، موجب صادرات علم و دانش به کشورهای مختلف شویم. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت نباید چشم طمع به درآمد صندوق توسعه ملی داشته باشد و باید از منابع این صندوق در مواقع ضروری و همچنین توسعه زیرساختها استفاده شود.

  • برای بهبود صادرات چکار باید کرد؟

    یک اقتصاد دان نیز در خصوص راهکارهای رونق صادرات گفت: دولت در شرایط تحریم باید اقداماتی را در حوزه داخلی به کار ببندد و با این اقدامات از انحراف در منابع اقتصادی به نفع رانت خواران جلوگیری کرده و منابع مالی و ارزی را به خدمت تولید و صادرات درآورد.

    حسین راغفر ادامه داد: در ابتدا باید بدانیم که در چاچوب نظم موجود واقعا کاری نمی توان انجام داد. در قدم اول دولت باید قوانین و مقررات را طوری پیش ببرد که تولید کننده واقعی و نه رانتخوارها وارد صحنهی اقتصاد شوند. ما در قوانین و قواعد رفتاری نیاز به تغییر داریم. بدون این اصل دولت هر کار دیگری بخواهد انجام دهد، بدون فرجام خواهد بود.

    وی ادامه داد: دولت باید مساله بنگاههای کوچک و متوسط را مد نظر قرار دهد تا این بنگاهها رشد کنند. در حال حاضر این بنگاهها جزو تحریمها نیستند؛ لذا میتوانند وارد برخی فعالیتهای صادراتی شوند. بایستی دولت این دسته از بنگاهها را تقویت کند و زمینههای حضورشان در بازارهای خارجی را فراهم نماید. این روال در کشورهای همجوار ما کاملا امکان پذیر است و دولت میتواند به آن بپردازد. در ادامه به تدریج باید از اضطرابهای دولت در خصوص کسب درآمدها کاسته شود. یکی از التهابات و اضطرابهای دولت در همین درآمدهای زود و فوری است که نمونه آن را میتوان در اصلاح نظام مالیاتی مشاهده کرد. در سال گذشته حداقل 500 هزار میلیارد تومان رانت ارزی به جیب بنگاههای بزرگ واریز شد. باید از این بنگاهها مالیات اخذ شود. این شیوه مالیاتگیری از شرکتهای بزرگ، در شرایط کنونی یک الزام برای دولت محسوب میشود.

    او ابراز داشت: در ابتدا دولت باید بخش قابل توجهی از منابع ریالی خود را از طریق مالیاتهای وضع شده بر فعالیتهای نامولد، مثل خرید و فروش سکه، ارز، دلالی، مسکن و ... به دست آورد تا از "اضطرابِ کسبِ درآمدِ فوری"، خود را نجات دهد.

    این اقتصاددان گفت: دولت باید در مقابل برخی اقدامات نادرست آشکار و رسمی که به اسم صادرات و از طریق منابع عمومی صورت میگیرد، ایستادگی کند. اینکه پتروشیمیها خامفروشی میکنند و بعد نهادههای مفت از دولت میگیرند، سپس ارز ناشی از آنرا هم به کشور باز نمیگردانند، هیچ معنا و مفهومی ندارد. پول مربوط به نهادهها، سهم مردم است. دولت نباید طوری رفتار کند که اینگونه برداشت شود که تصمیمگیری در اختیار رانتخوارها است.

معاون اجرایی سازمان بورس گفت: برای تقویت هسته معاملات پروژهای تعریف شده که با همکاری دانشگاه تهران سامانه بومی و بهروز داشته باشیم.سید مصطفی رضوی در گفتوگو با ایسنا، درباره اقدامات سازمان بورس برای تقویت هسته معاملات اظهار کرد: جدا از اینکه در شرکت فناوری اطلاعات برای تقویت و توسعه هسته معاملات برنامهریزی میشود ما با دانشگاه تهران و دانشگاه شریف هم در این مورد مذاکره کردهایم.وی ادامه داد: به خصوص در راستای تقویت هسته معاملات در حال شروع کار مشترکی با دانشگاه تهران هستیم، چراکه سابقا قراردادی پژوهشی با این دانشگاه از گذشتهها داشتهایم.وی در پاسخ به اینکه آیا در این پروژه از خارجیها نیز کمک گرفته میشود، گفت: در حال انجام این پروژه با ظرفیتهای علمی داخلی هستیم ولی مطمئنا هر کاری که انجام میشود ممکن از از تجارب خارجی هم کمک گرفته شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام چهارمین تمدید تعلیق نماد بانک ملت ، زمان تقریبی بازگشت این بانک به تابلو معاملات را اعلام کرد.به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید محمد علیزاده درباره بانک ملت از 27 خرداد به دلیل افشای اطلاعات مهم با توقف نماد و تمدید چهار باره تعلیق روبرو شده به بورس پرس گفت : در پی عدم دریافت اطلاعات با اهمیت و در مورد موافقت انگلیس با پرداخت غرامت به بانک ملت و مربوط به شکایت 1.6 میلیارد دلاری، هیات مدیره سازمان بورس تصمیم به تمدید تعلیق نماد این بانک تا 19 شهریور کرد.وی ادامه داد: طی این دوره سعی می شود از طریق برگزاری جلسات با مدیران "وبلمت" ، اطلاعات لازم دریافت و در کدال منتشر شود تا امکان بازگشایی نماد این بانک در دهه سوم شهریور فراهم شود.

پذیرش سیم و مفتول مسی یک شرکت در بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که کالای سیم و مفتول مسی یک شرکت در این بورس مورد پذیرش قرار گرفت.به گزارش «کالاخبر»، مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که کالای سیم و مفتول مسی شرکت بین المللی راشا مهر نیکان پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و سی و پنجمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در بازار اصلی این بورس مورد پذیرش قرار گرفت

با افت 413 واحدی رقم خورد؛
 

گروه بورس: شاخص کل بورس ا وراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 27 مردادماه، با 413 واحد عقبنشینی همراه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از رکورد شکنی کوچک در روز گذشته روز یکشنبه 27 مردادماه، با 413 واحد کاهش همراه شد و به رقم 260 هزار و 991 واحد رسید. شاخص کل با معیار هموزن 380 واحد افزایش یافته و به رقم 69 هزار و 320 واحد رسید.

روز یکشنبه 27 مردادماه، ارزش روز بازار که ناشی از ارزش سهام شرکتهای حاضر در بورس در تعداد سهام این شرکتها است به بیش از 958 هزار میلیارد تومان رسید. روز یکشنبه 27 مردادماه، معاملهگران بورس اوراق بهادار بیش از 3.4 میلیارد سهام،حق تقدم و اوراق مالی در قالب 331 هزار نوبت معامله و به ارزش 1214 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 111 واحد کاهش یافته و به رقم 70 هزار و 507 واحد رسید؛ شاخص قیمت با معیار هموزن 255 واحد رشد کرده و به رقم 46 هزار و 460 واحد رسید. شاخص آزاد شناور 589 واحد کاهش یافته و به رقم 297 هزار و 338 واحد رسید. شاخص اول بازار بورس 390 واحد عقبنشینی داشته و به رقم 190 هزار و 17 واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام میشود با 414 واحد کاهش به رقم 529 هزار و 264 واحد رسید.

نمادهای شپنا، تاپیکو در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نمادهای همراه و معادن، فولاد،رمپنا، فملی در کاهش شاخص بورس بیشترین اثر را داشتند.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال معاملهگران در بورس تهران مربوط به شرکتهای بانک تجارت به قیمت هر سهم 403 ریال، سایپا،فولاد مبارکه اصفهان، نوسازی و ساختمان تهران، ماشینسازی اراک، گروه مپنا و مخابرات ایران و بانک صادرات به قیمت هر سهم 414 ریال بودند.

همچنین در فرابورس ایران در پایان معاملات ایران شاخص کل 16 واحد کاهش یافته و به رقم 3509 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 194 هزار میلیارد تومان رسید.

معاملهگران فرابورس ایران بیش از 1.7 میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق مالی در قالب 256 هزار نوبت معامله و به ارزش 1098 میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، ریلپرداز سیر و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بودند. نمادهای بپاس، کوثر بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای میدکو، مارون، هرمز، سمگا، زاگرس بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشتند.

با پیام ناظر حراج مجدد نماد معاملاتی غنوش مربوط به شرکت نوش مازندران با توجه به عدم کشف قیمت انجام شد. همچنین اطلاعیه عرضه اولیه شرکت غلتک سازان سپاهان با نماد فسازان منتشر شد توقف نماد معاملاتی تیپیکو شرکت سرمایهگذاری دارویی تامین و نماد تاپیکو سرمایهگذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین برای برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شدند.

همچنین نماد معاملاتی ختراک ریختهگری تراکتورسازی ایران و نماد غنوش مربوط به نوش مازندران بازگشایی شدند. وقفه معاملاتی نماد کپارس1، شرکت کاشی پارس به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت انجام شد. بازگشایی نماد معاملاتی کگاز، شرکت شیشه و گاز و نماد تمحرکه، ماشینسازی نیرومحرکه با پیام ناظر بعد از تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام و اطلاعیه منتشره در سایت کدال با محدودیت نوسان قیمت بازگشایی و آماده انجام معامله شدند. همچنین بازگشایی نماد دتماد مربوط به تولید مواد اولیه داروپخش بازگشایی شد. نماد رتاپ 1 مربوط به تجارت الکترونیک پارسیان به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت دچار وقفه مالیاتی شد،همچنین وقفه مالیاتی نماد لبوتان 1 مربوط به گروه صنعتی بوتان بعد از تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت دچار وقفه شد. وقفه معاملاتی نماد خطور 1 به علت تغییرات 20 درصدی قیمت انجام شد. توقف نماد ثاباد 1 مربوط به شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام برای برگزاری کنفرانس اطلاعاتی توسط ناشر متوقف شد. نماد معاملاتی چافست 1 مربوط به شرکت افست به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت متوقف شد. توقف نماد دتماد1 انجام شد. همچنین تداوم تعلیق معاملاتی وبملت 1 مربوط به بانک ملت حداکثر تا تاریخ نوزده شهریور 98 تداوم تعلیق مییابد. همچنین توقف نماد بالبر 1 مربوط به کابل البرز به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت انجام شد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس با بیان اینکه رانت اصولا در جایی شکل میگیرد که دو قیمت وجود داشته باشد، گفت: قیمتگذاری دستوری به سود تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نیست و سود آن فقط به جیب واسطهها میرود.غلامرضا مصباحی مقدم در گفتوگو با ایرنا به برقراری تعادل نسبی بازار کالاها اشاره کرد و اظهار داشت: کشور امروز در شرایطی است که عموما در تولید بسیاری از کالاها نیاز داخل تامین میشود و مواد اولیه به مقدار کافی وجود دارد، از این رو ایجاد و فراهم کردن زمینه رقابت دربازار یک ضرورت تلقی میشود.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این روزها بحث بودن یا نبودن قیمتگذاری دستوری در اقتصاد مطرح میشود، افزود: رانت اصولا در جایی شکل میگیرد که دو قیمت وجود داشته باشد. به طوریکه اگر قیمت به شکل دستوری مشخص و به تولیدکننده آن کالا تکلیف شود، به طور طبیعی قیمت دومی در بازار آزاد برای آن محصول ایجاد میشود که در اینجا سود اصلی حاصل از اختلاف دو نرخ فوق به جیب واسطه میرود.به گفته مصباحی مقدم، بورس کالا به عنوان یک رکن بازار سرمایه توانست طی سالهای اخیر اقتصاد ایران را از معاملات غیرشفاف حوالهای نجات دهد و کشف قیمتها براساس عرضه و تقاضا را جایگزین قیمتگذاری دستوری کند؛ به این ترتیب اینکه کماکان عدهای موافق قیمتگذاری دستوری هستند

سرمقاله

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

عضو کمیسیون بودجه مجلس

تجربه نشان داده برخورد قهری با هر مسئلهای -که نیاز و خواسته مردم و جوانان بوده-، نتیجه منفی به دنبال داشته است و با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کنونی اصرار به مقابله با صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش افزوده-که میتواند علاوه بر ایجاد.... اشتغال به افزایش آگاهی و اطلاعات مردم کمک کند- هوشمندانه نیست.

صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش افزوده بدون سرمایهگذاری دولت و از روشهای ارزان برای جوانان ایجاد شغل میکند. طبق گزارش ارائه شده از میزان اعتبارات تخصیصی و میزان اشتغال ایجاده، اکنون دولت بهطور متوسط برای ایجاد هر شغل باید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند لذا دولت باید منطقی و هوشمندانه به موضوع صنعت تولید محتوای دیجیتال و خدمات مربوطه ورود کند.

صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزشافزوده سبب شده که تولید ملی در بخش محتوای ملی ایرانی-اسلامی رونق داشته باشد، افزود: بهتر است دولت بجای اصرار بر مخالفت با این کسب و کارها، موانع و خلاءهای قانونی مرتبط آن را از طریق مجلس برطرف کند چراکه قوانین باید کمک کننده باشند نه بازدارنده.

بهتر است دولت بجای اصرار بر مخالفت با صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزشافزوده، موانع و خلاءهای قانونی مرتبط آن را از طریق مجلس برطرف کند چراکه قوانین باید کمک کننده باشند نه بازدارنده.

نباید تمامی یک صنعت را بهدلیل بروز تخلف توسط عدهای از بین برد بلکه باید با اصلاح قانون و افزایش نظارتها، راههای تخلف را مسدود کرد. هنوز صنعت خدمات ارزشافزوده در ایران نوپا است به همین دلیل مسئولان نمیدانند با آن چطور برخورد کنند درحالی که صنعت دیجیتال یا استارتاپی در جهان پیشرفته مسیر رشد را با سرعت طی می‎کند.

منبع: خانه ملت