سرمقاله

جواد حسینی کیا

عضو هیات رئیسه  کمیسیون صنایع مجلس

اولویت اول مدیرعامل جدید ایران خودرو باید توجه ویژه به افزایش تولید باشد تا مطالبات مشتریان تامین شود. همچنین کیفی سازی و بومیسازی محصولات باید در دستور کار مدیرعامل جدید ایران خودرو قرار بگیرد . ضمنا بخشی از قطعات مورد استفاده در ......خودروسازیها وارداتی بوده و از یک هزار 200 قطعه در خودرو حدود 471 مورد آن وارداتی است. و چون تحریمهای اعمالی علیه ایران ظرفیت داخلی سازی قطعات را فراهم کرده است، لذا باید مطالبات قطعه سازان پرداخت شود تا دچار آسیب و چالش نشوند. زیان انباشته خودروسازان به شدت افزایش یافته است و برای به روز رسانی و کاهش این زیان باید چاره اندیشی جدی صورت بگیرد. برخی از اموال مازاد خودروسازیها در داخل و خارج کشور باید به منظور پرداخت مطالبات و زیان انباشته تبدیل شوند تا خودروسازان به سود رسانی برسند. در حال حاضر نگاه مردم به تولیدات داخلی در زمینه کیفیت رضایت بخش و ویژه نیست زیرا محصولات تولیدی را با خودروهای خارجی مقایسه می‎کنند لذا باید خودرو ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادراتی تولید کنیم تا در خاورمیانه قدرت رقابت با کشورهای خودروساز را داشته باشیم.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

برنامه تلویزیونی عصر جدید از بین سایر برنامه هایی که از رسانه ملی پخش می شود می تواند یک نقطه قوت به حساب بیاید که البته همین برنامه هم خالی از ضعف نیست اما در مجموع توانسته است نظر بینندگان بسیاری را به خود جلب کند و نمره قبولی بگیرد. یکی از ویژگی های پسندیده و تحسین...... برانگیز برنامه تلویزیونی عصر جدید موضوع استعدادیابی آن است که طی آن جوانان و نوجوانان هم وطن مان به صحنه می آیند و داشته های خود را در عرصه های مختلف به نمایش می گذارند و در رقابتی نفس گیر بهترین های این افراد با رای مردم و داوران گزینش می شوند و به مراحل بعدی و در نهایت به فینال راه پیدا می کنند. پارسا خائف، نوجوان محجوب اردبیلی، با آن صدای دل انگیز و جذاب از جمله این استعدادهاست که توانسته است به مراحل پایانی مسابقه و برنامه عصر جدید راه پیدا کند و نمایش دلپذیری از تسلط و توانایی خود در حوزه آواز و موسیقی سنتی ایرانی ارائه دهد. مهم تر از همه اما، تعبیری است که هم از سوی مجری و هم از سوی داوران برنامه در مورد وی به کار برده شد؛ آنجا که گفته شد: « پارسا خائف توانسته است میان موسیقی سنتی و نوجوانان دهه هفتادی آشتی فراهم بیاورد». اهمیت این تعبیر از آن جهت است که متاسفانه مدتی است میان فرهنگ و آیین ها و داشته های معنوی و حیات بخش ایران و از جمله همین ساز و آواز ایرانی- که برای سده ها و حتی هزاره های طولانی مایه قوام و برپایی فرهنگ و تمدن والای ایرانی به حساب می آمد - با جوانان و نوجوانان این سرزمین، بنا به دلایل مختلف و از جمله نااهلی برخی متولیان فرهنگی کشور، گسست و فترت ایجاد شده است و خیل متولدان پس از انقلاب، مگر عده ای اندک و کم شمار، وقعی به جلوه های شکوهمند هنر و تمدن ایرانی نمی گذارند و در این قبیل موارد به دست و دهان بیگانگان چشم می دوزند. در این میان پارسا خائف صدایی است که از اعماق برخاسته است و فریاد فردای ایران و نسل ایرانی است که با تکیه بر ذخائر غنی موسیقی کشور، می تواند شکوه دیرین هنر این سرزمین را به فردای روشن مان پیوند بزند.

جهانگیری بیان کرد؛
 

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهوری لازمه رونق بخش تولید و بهبود فضای کسب و کار را حذف مقررات و موانع دست و پاگیر دانست و تاکید کرد: در شرایط خطیر فعلی کشور باید مقررات دست و پاگیر که مانع فعالیت بخش خصوصی و رونق تولید داخلی است، حذف شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به تدوین راهبردهای اصلی اقتصاد کشور و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری، افزود: در این راهبردها که برای مقابله با راهبرد فشار حداکثری آمریکا تدوین و ابلاغ شده، بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توان داخلی و گره گشایی از هر گونه موانع پیش روی رونق تولید و بهبود کسب و کار، دانش بنیان شدن اقتصاد و مردمی کردن اقتصاد تاکید شده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت و همه نهادها مسئول اجرای دقیق این راهبردها هستند، خاطر نشان کرد: دولت مصمم است این راهبردها را به صورت دقیق اجرایی کند و دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز باید با تمرکز جدی بر سرفصل های تدوین شده، بسترهای لازم را برای اجرای این راهبردها فراهم کند. ضمن آنکه همه دستگاه ها باید برای مقابله با سیاست فشار حداکثری آمریکا بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تمرکز کنند.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی لازمه رونق بخش تولید و بهبود فضای کسب و کار را حذف مقررات و موانع دست و پاگیر دانست و تصریح کرد: در شرایط خطیر فعلی کشور باید مقررات دست و پاگیر که مانع فعالیت بخش خصوصی و رونق تولید داخلی است حذف شوند که در این زمینه هم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و هم شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه از اختیارات کافی برای این منظور برخوردارند و می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند.

جهانگیری با اشاره به گزارش مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در خصوص وضعیت موجود کالاهای اساسی در بنادر، این گزارش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: افزایش موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور اتفاقی مثبت است اما از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که ماندگاری کالا در بنادر به مدت طولانی موجب آسیب دیدن برخی اقلام شود که این موضوع باید با دقت مدیریت شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور، باید واردات کالاهای اساسی مطابق با مصوبات و در سقف تعیین شده انجام شود چرا که واردات بیش از سقف تعیین شده هم نیاز به منابع ارزی بیشتر دارد و هم موجب ماندگاری کالا در بنادر و انبارها می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید روند تخلیه کالاهایی که در انبار بنادر "دپو" شده اند، تسریع شود، خاطر نشان کرد: اگر صاحبان کالا و واردکنندگان تمایلی به تخلیه کالای خود از بنادر ندارند باید با استفاده از روش ها و ساز و کارهای لازم، شرایطی فراهم شود تا زمان ماندگاری کالاها در انبار بنادر کاهش پیدا کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به برخی دغدغه ها در خصوص کمبود ناوگان حمل و نقل برای خروج کالاها از انبارها و توزیع در استان های مختلف کشور، از وزیر راه و شهرسازی خواست جلسه ای را با حضور وزیر جهاد کشاورزی و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کند تا ضمن رفع دغدغه های موجود در خصوص کمبود ناوگان حمل و نقل کالا، ساز و کاری را برای سرعت بخشیدن به روند تخلیه کالا از انبارهای بنادر ایجاد کنند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به زمانبر بودن فرایند صدور مجوز تخلیه کالا از بنادر توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر لزوم مدیریت یکپارچه در این زمینه تاکید کرد و گفت: نباید به دلیل اینکه چند دستگاه متولی صدور مجوز هستند، باعث کندی در امر تخلیه کالا شود. باید این موضوع به نحوی مدیریت شود تا فرآیند صدور مجوز، به عاملی برای افزایش ماندگاری کالا در بنادر تبدیل نشود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛
 

گروه اقتصاد کلان: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تامین اعتبارات لازم برای رفع فقر مطلق با تلاش نمایندگان از ۷ هزار میلیارد به ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد افزایش یافته است، یادآور شد که با وجود افزایش تورم گاه تا ۷۰ درصد، تحقق این مهم با مشکلاتی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در نشست با اعضای فراکسیون زنان مجلس که به منظور بررسی مشکلات زنان سرپرست خانوار، معلولان، کارگران و کودکان کاربرگزار شد ضمن تشکر از همراهی فراکسیون زنان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: قبل از تصویب قانون برنامه ششم توسعه، آمار دقیق از وضعیت زنان سرپرست خانوار وجود نداشت، ضمن اینکه اقدامات صورت گرفته در این بخش زمانی تکمیل می شود که برای جامعیت بخشیدن به آن بتوان سازمانی را به منظور حمایت از این قشر ایجاد کرد، در غیر این صورت این روند ابتر باقی خواهد ماند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون تنها یک شورا به ریاست خانم ابتکار که دارای ۶ کمیته بوده در حوزه زنان سرپرست خانوار فعالیت می کند، اما این میزان پاسخگوی نیاز جامعه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواری این قشر نیست، بنابراین باید راهکاری ارائه شود تا بدون ایجاد بار مالی برای دولت سازمانی ایجاد شود که تحت پوشش این وزارتخانه در این خصوص فعالیت کند.

وی یادآور شد: ایجاد سازمانی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار نمی تواند اقدامی در جهت گسترش بدنه دولت باشد، چرا که این موضوع به اندازهای اهمیت دارد که می توان تامین اعتبارات لازم برای آن را از طریق کوچک کردن سایر بخش ها محقق ساخته و از انجام اقدامات جزیرهای در این حوزه که توسط سازمانهای حمایتی صورت می گیرد، جلوگیری کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه تامین اعتبارات لازم برای رفع فقر مطلق با تلاش نمایندگان از ۷ هزار میلیارد به ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد افزایش یافته است، یادآور شد که با وجود افزایش تورم گاه تا ۷۰ درصد تحقق این مهم با مشکلاتی مواجه شده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه قانون جامع حمایت از معلولان مترقی ترین قانونی است که در این حوزه تصویب و ابلاغ شده است، اظهار کرد: در برآوردهای اولیه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون پیش بینی شده بود اما کمتر از یک هزار میلیارد تومان در بودجه برای آن تعیین شد، بنابراین نمی توان اقدام مناسبی در این زمینه انجام داد.

وی عنوان کرد: هم اکنون ۲۴۵ هزار خانوار نیازمند تحت پوشش این وزارتخانه قرار دارند، رشد ۱۵ درصدی این جمعیت در ۳ ماه اول سال ۹۷ را نشان می دهد، ضمن اینکه این وزارتخانه ماهانه بین مبلغ ۱۰۸ تا ۵۱۶ هزار تومان به خانوارهای نیازمند تا ۵ نفری را پرداخت می کند.

شریعتمداری افزود: این وزارتخانه برای حمایت از زنان سرپرست خانوار گروه های همیار سرپرست خانوار را در کشور ایجاد کرد، کما اینکه ۱۳۰۰ گروه در سطح کشور در این زمینه فعالیت دارند و ۷ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار عضو این گروهها هستند، از سوی دیگر ۷۷۰ هزار نفر از این زنان تنها در این وزارتخانه شناسایی شدهاند و همین میزان را نیز کمیته امداد امام خمینی (ره) شناسایی کرده، ضمن اینکه این عدد واقعی نیست و باید گام هایی در جهت تکمیل این بانک اطلاعاتی برداشته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از راه اندازی وب سایت دیجی همیار برای عرضه محصولات تولیدشده توسط این قشر توسط شبکههای اینترنتی خبر داد.

توصیه علما و مقامات سیاسی، مذهبی به آیت اله یزدی و آیت اله آملی لاریجانی؛

گروه سیاسی: نماینده مردم تهران در مجلس دهم نسبت به اظهارات آیتالله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین واکنش نشان داد.

علی مطهری در گفتوگو با ایلنا، درباره اظهارات اخیر آیتالله محمد یزدی خطاب به یک مرجع تقلید و تکذیب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در روزهای گذشته هم در این باره صحبت کردم. جامعه مدرسین هم این اظهارات را تکذیب نکرده بلکه گفته سندیت ندارد.

وی تاکید کرد: بنده گفتم بهتر است این مباحث را خصوصی مطرح کنند و به رسانهها نکشانند، وقتی مردم ببینند مقامهای عالی نظام در مقابل هم قرار میگیرند مخصوصا وقتی که روحانی هم باشند اثر خوبی ندارد. درنتیجه بهتر است این مسائل به طور خصوصی بین خودشان مطرح شود.

  • مسئولان در عین اختلاف سلیقه، در راه آرمان های انقلاب یکصدا هستند

    در خبری دیگر، دبیر شورای نگهبان در پاسخ به درخواست جمعی از طلاب و دانشجویان برای حل مسئله میان دو تن از علمای حوزه تأکید کرد: دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند؛ مسئولان در عین اختلاف نظر و سلیقه، در راه آرمانهای انقلاب و دشمنی با دشمنان، یکدل و یکصدا هستند.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در پاسخ به درخواست جمعی از طلاب و دانشجویان برای حل مسئله میان دو تن از علمای حوزه تأکید کرد: دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند؛ مسئولان در عین اختلاف نظر و سلیقه، در راه آرمانهای انقلاب و دشمنی با دشمنان، یکدل و یکصدا هستند.

  • توصیه مکارم شیرازی به آملی لاریجانی و یزدی

    همچنین یک مرجع تقلید شیعیان در واکنش به اختلافات آملی لاریجانی و یزدی گفت: به این وضع خاتمه دهید.

    به گزارش ایلنا، آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید متن توصیهای به آیات لاریجانی و یزدی ارسال کرده و به آنها تاکید کرده که به این مشاجرات خاتمه داده و به آبروی روحانیت و نظام کمک کنند.

    متن توصیه این مرجع تقلید به شرح زیر است:

    «برادران عزیز! تجربه نشان داده که این گونه درگیری ها هرگز نتیجه ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد. به همۀ شما احترام می گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا می کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.»

  • بنا نیست شخصیتها را یکی پس از دیگری قربانی کنیم

    از سوی دیگر یک عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد اظهارات آیتالله یزدی علیه آملی لاریجانی گفت: هم آیتالله یزدی و هم آیتالله لاریجانی عزیز ماست و بنا نیست که ما شخصیتها را یکی پس از دیگری قربانی کنیم، نتیجه این کار در نهایت چه خواهد شد؟

    حجتالاسلام حسین ابراهیمی در گفتوگو با ایلنا درباره اظهارات آیتالله یزدی علیه آیتالله آملی لاریجانی و حواشی ایجاد شده پیرامون آن گفت: البته واقعیت امر این است که روحانیت قداستش نباید شکسته شود. اگر چنانچه امری به نظر بعضیها منکر رسید آن منکر را باید نهی کرد.

    این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه بنده در جریان واقعیت آنچه که آیتالله یزدی یا آیتالله لاریجانی میفرمایند نیستم، عنوان کرد: بحث کلی قضیه این است که روحانیت قبل از آنکه در سطح جامعه افکار جامعه را مشغول کند به نحوی مشکلات یکدیگر را با هم در میان بگذارند و خودشان داوری را تعیین کنند که مشکلاتشان هستند.

    وی با بیان اینکه بنده معتقدم کشیده شدن این مسائل به پهنه رسانهها و جامعه مطلوب نیست، ابراز کرد: بنده اهمیت موضوع پس پرده را نمیدانم و گاهی پس پرده آنقدری مهم است که شاید چارهای جز اینکه علنی گفته شود نبینند، اما چون که در جریان نیستم نمیتوانم قضاوتی داشته باشم اما اجمالا اگر با مصلحت حل شود بهتر از این است که در فضای جامعه مطرح شود.

    حجتالاسلام ابراهیمی در پاسخ به این سوال که فکر میکنید چرا آیتالله لاریجانی در نامه به آیتالله یزدی از سناریوهای از پیش طراحی شده علیه خود حتی توسط صدا و سیما انتقاد کرده و گفته سکوت در برابر آن جایز نیست؟، گفت: واقعا اگر صدا و سیما دامن میزند کار مطلوبی نیست. اگر فرمایش آیتالله لاریجانی درست باشد که صدا و سیما این کار را میکند، این سازمان به هرحال باید شخصیت افراد را حفظ کند.

    وی تاکید کرد: به هر حال هم آیتالله یزدی و هم آیتالله لاریجانی عزیز ماست و بنا نیست که ما شخصیتها را یکی پس از دیگری قربانی کنیم، نتیجه این کار در نهایت چه خواهد شد؟ بنده معتقدم باید سبک و سنگین کنند تا چنین صحنههایی ایجاد نشود. ولی من نمیدانم پس پرده چیست و چون نمیدانم قضاوتی نمیکنم.

 
آیت الله رییسی با هشدار به یقه سفیدها؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با اشاره به آزادی نفتکش آدریان دریا «گریس-۱» با حکم دیوان عالی جبل الطارق، بر ضرورت پیگیری های حقوقی برای دریافت خسارت از توقیف کنندگان این نفتکش تاکید کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، تصریح کرد: خداوند با اعطای ولایت امیرالمومنین (ع) و فرزندان بزرگوار ایشان بر بشریت منت نهاد. ولایت عطیهای الهی برای همه بندگان و عوالم هستی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز خدا را شاکریم که جلوه ولایت را در نظام مقدس جمهوری اسلامی داریم، ولایت فقیه و حاکمیت فقه و آموزه های دین را از برکات غدیر دانست و ادامه داد: در این جلوه، آنچه از خوبیها و برکات می بینیم ناشی از برکات ولایت است؛ لذا با همه عربده کشی ها و ظلم و تعدی دشمنان، تمام ترفندها، مکرها و حیله هایشان نقش بر آب است چون این نظام، جلوه ولایت علوی است. اگر امروز نهیب ولی فقیه عادل در راس نظام اسلامی و اقتدار جمهوری اسلامی، دشمن را مستاصل کرده است، همگی از برکات ولایت علوی در نظام است که باید شکرگزار آن باشیم و شکرگزاری نیز تنها در گرو ولایت پذیری است.

آیت الله رئیسی، رفع توقیف نفتکش آدریان دریا (گریس-۱) با حکم دیوان عالی جبل الطارق را نمونه ای از شکست دشمن در روزهای اخیر دانست و تاکید کرد: این میزان از توقیف، صرفا با آزادسازی جبران نمی شود بلکه باید با پیگیری های حقوقی، خسارت دریافت شود تا درس عبرتی باشد برای همه آنها که بر خلاف موازین بین المللی اقدام می کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اولین رکن ولایت علوی برای ما اجرای عدالت است، وضع قانون عادلانه، اجرای بدون تبعیض قانون و صدور حکم عادلانه را از مصادیق اجرای عدالت در سه قوه دانست و اظهار کرد: امروز مهم ترین پیام غدیر، اجرای عدالت در پرتو آموزه های دین و شریعت است و ما تردید نداریم که مردان و زنان صالح در جای جای این کشور با تمسک به قوانین اسلامی و اراده های پولادین، همواره مصمم به اجرای عدالت هستند.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: اجرای عدالت باید به گونه ای باشد که مردم آنرا احساس کنند. اینکه برخی می گویند به هر حال یک طرف از اجرای عدالت قضایی، ناراضی خواهد بود، حرف کامل و دقیقی نیست زیرا عدالت، امری فطری است و کسانی هم که به ظاهر از یک حکم ناراضی باشند، در خلوت خود از اجرای عدالت احساس رضایت می کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز برای ما مهمترین آموزه غدیر، اجرای عدالت است، به عزم دستگاه قضایی برای برخورد با همه مظاهر فساد و تبعیض اشاره و تصریح کرد: مصمم هستیم که با همه افراد حتی یقه سفیدها که فکر می کنند خط قرمز هستند و می توانند قانون را با استفاده از روابط و نفوذ خود دور بزنند، برخورد کنیم. ما در برخورد با مفاسد، هیچ خط قرمزی جز اجرای قانون نمی شناسیم.

آیت الله رئیسی گفت: همکاران بنده در دستگاه قضایی و همه مجریان قانون بدانند که اجرای عدالت، رضای خدا و مردم را در پی خواهد داشت و ناراضی بودن عدهای قلیل، به هیچ عنوان تعیینکننده و اثربخش نیست.

براساس این گزارش، در جلسه شورای عالی قضایی، دستورالعملی به تصویب رسید که بر اساس آن کلیه دادگاه ها و دادسراها مکلف شدند برخی پرونده ها را پیش از طرح در محاکم، الزاما به شورای حل اختلاف جهت برقراری صلح و سازش ارجاع دهند.

براساس این دستورالعمل که به امضای رئیس قوه قضاییه رسید، ارجاع پرونده های مربوط به تمامی جرایم قابل گذشت، جنبه خصوصی جرایم واجد دو جنبه عمومی و خصوصی و کلیه اختلافات و دعاوی خانوادگی و دیگر دعاوی مدنی به شورای حل اختلاف با لحاظ شرایطی، الزامی شد.

همتی در تشریح شرایط اقتصادی کشور مطرح کرد؛

گروه اقتصاد کلان: رییس کل بانک مرکزی گفت که با همراهی نهادهای مختلف شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور تا پایان سال جاری خواهیم بود. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا «عبدالناصر همتی» در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما اظهار داشت: با همراهی بخش های مختلف با بانک مرکزی، رونق اقتصادی اعاده می شود و تا پایان سال شاهد شرایط بهتری هستیم.

وی ادامه داد: تورم و رکود مهم و البته رکود مهم تر است؛ شاخص های این دو مهم با تصور عمومی متفاوت است. اشتغال فعال ما امسال ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار شده که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۳۲۰ هزار شغل در کشور هستیم. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به شوک بدی که در بخش خودرو سازی ایجاد شد، تصریح کرد: اگر کمک ۴۰ هزار میلیاردی بانک مرکزی و همراهی وزارت صمت به خودروسازی و قطعه سازان نبود شرایط می توانست متفاوت تر باشد.

  • قیمت مسکن پایین می اید

    همتی با اشاره به اینکه تصویب کردیم وام به ساخت مسکن و قابل انتقال باشد، افزود: قیمت مسکن افزایش بسیاری داشت اما قیمت ها در این ماه کاهش یافت و نسبت به ماه پیش معاملات در این بخش ۳۲ درصد کاهش یافته است. وی اضافه کرد: افزایش قیمت مسکن ادامه پیدا نخواهد کرد و فروشندگان باید قیمت ها را پایین بیاورند. رییس بانک مرکزی با بیان اینکه نسبت به نقدینگی حساسم و ۲۴ درصد رشد نقدینگی زیاد است، توضیح داد: دولت در تلاش است وارد ساخت و ساز شده و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد و زمین های دولتی رایگان را برای این مهم استفاده کند تا از این طریق بخشی از مشکلات حل شود.

  • وام ازدواج بدون نوبت

    همتی با اشاره به عملکرد سیستم بانکی کشور تاکید کرد: سال گذشته یک میلیون وام ازدواج دادیم و از ابتدای سال جاری نیز ۳۸۰ هزار وام ازدواج پرداخت شده و به ۱۲۰ هزار نفر به زودی این وام پرداخت می شود و ۸۰ هزار نفر نیز در نوبت هستند. وی افزود: متاسفانه می بینم برخی در این زمینه بزرگنمایی می کنند در صورتی که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای امسال وام گرفتند. رییس کل بانک مرکزی گفت: مشکل در گرفتن وام، ضامن معتبر است که مصوب مجلس بوده و بانک برای این مهم سخت گیری می کند. چهارشنبه در این زمینه دوباره ابلاغیه خواهیم زد که با یک ضامن، وام ازدواج را پرداخت کنند. در این راه مشکلات بروکراسی اداری وجود دارد اما ۱۲ هزار میلیارد تومان تاکنون وام ازدواج پرداخت شده و نباید تمام زحمات سیستم بانکی را زیر سوال ببریم. همتی در ادامه از مسوولان بانک های سراسر کشور درخواست کرد در اعطای وام ازدواج در مسئله ضامن سخت گیری نکنند. وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی نیز اظهار داشت: ما ۳ میلیون تن کالا در انبارهای بندر امام(ره) داریم که ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است و واردات کالاهای اساسی نیز ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ۶.۲ میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی اختصاص دادیم. بخشی از این ارز با رقم ۴۲۰۰ تومان اختصاص یافته و در این بخش مشکلی نداریم.

  • بازار ارز

    رییس بانک مرکزی درباره کنترل بازار ارز نیز اظهار داشت: از سال قبل و در پی تلاطم بازار ارز به سبب تحریم های ظالمانه، با تمهیداتی که اندیشیده شده توانستیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم و روند تسهیلات دهی موفقی داشته باشیم. وی همچنین یادآور شد: از آغاز امسال تاکنون تسهیلات دهی کل بانک ها به طور میانگین ماهانه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۳۰ درصد آن به صنعت، ۱۲ درصد به بخش مسکن و ۱۰ درصد به کشاورزی تزریق می شود که روی هم رفته بیش از ۶۰ درصد از منابع به تولید اختصاص می یابد.

 

 

در کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق بازرگانی تهران اعلام شد؛

گروه تجارت: نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با بیان این که سهم بخش خصوصی واقعی در صنعت برق کشور کمتر از 15 درصد است به مشکلات و چالشهای پیش روی این صنعت پرداختند.

پنجمین نشست کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران در حالی برگزار شد که مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای نفت با حضور در این جلسه، از چندین پروژه که به تازگی طی بخشنامه وزرات نفت واگذاری آن به بخشخصوصی اعلام شده است، رونمایی کرد.

رامین قلمبر در این جلسه که مدیران تشکلهای بخش انرژی، پیمانکاران و سازندگان صنعت نفت نیز در آن حضور داشتند، از گشایش السی ریالی برای برندگان مناقصات این پروژهها خبر داد.

در این نشست، ابتدا رییس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران که مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای نفت را برای تشریح پروژههای موجود به اتاق تهران دعوت کرده بود، در توضیحاتی به بخشنامه اخیر وزیر نفت پیرامون اولویتهای شرکت ملی نفت اشاره و این اولویتها را افزایش ظرفیت تولید نفت خام میادین مشترک غرب کارون، ساخت خط لوله گوره – جاسک، پایانه صادراتی نفت خام در بندر جاسک و تکمیل ظرفیت و راهاندازی فازهای 14،13، 22 و 24 پارس جنوبی عنوان کرد.

رضا پدیدار به پروژه انتقال نفت خام گوره به جاسک اشاره کرد و با این توضیح که این خط لوله از سه استان بوشهر، فارس و هرمزگان عبور خواهد کرد، افزود: بنا بر اعلام وزارت نفت، ارزش تقریبی این پروژه 2 میلیارد دلار برآورد شده و طول این خط لوله انتقال نزدیک به یک هزار کیلومتر است و از طریق این خط لوله، روزانه یک میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین میدانهای جنوبغربی کشور به سواحل جنوب شرقی منتقل میشود.

به گفته وی، بر اساس اعلام شرکت ملی نفت، ذخیرهسازی و صادرات نفت خام انتقالی از این خط لوله از طریق پایانه صادراتی جاسک انجام خواهد شد.

  • افزایش رشد تقاضای نفت خام در جهان

    رییس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران در ادامه به تشریح گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژی در خصوص بازار نفت جهان پرداخت. پدیدار افزود: بر اساس این گزارش، رشد تقاضای نفت خام جهان از ۲.۱ میلیون بشکه در روز در سال 2019 به ۴.۲ میلیون بشکه در روز در سال 2020 خواهد رسید.

    همچنین به گفته وی و بر اساس گزارش اخیر آژانس بینالمللی انرژی، دولت چین به دنبال اجرای طرح یک کمربند، یک جاده احداث 30 راکتور برق هستهای تا ۱۰ سال آینده را برنامهریزی کرده است. او در ادامه به بازتاب افزایش غنیسازی اورانیوم از سوی ایران در رسانههای جهان اشاره کرد و گفت: بنا بر ادعای رسانههای بینالمللی، این اتفاق میتواند قیمت نفت خام در جهان را از مرز 75 دلار برای هر بشکه، فراتر ببرد.

  • تغییرات در لایحه بودجه

    پدیدار سپس به اخبار داخلی مرتبط با حوزه نفت و انرژی اشاره کرد و با بیان اینکه تجدیدنظر در لایحه بودجه از سوی دولت در حال انجام است، افزود: سازمان برنامه و بودجه در حال تنظیم لایحه بودجه بر مبنای صادرات سالانه 300 هزار بشکه نفت خام است و به این ترتیب، اتکای بودجه به نفت عملاً به دست فراموشی سپرده شده و مالیات از این پس محور بودجهنویسی و توسعه کشور خواهد بود. به نظر میرسد از این پس، بنگاههای بخش خصوصی باید منتظر صدور برگ تشخیصهای متمم باشند.

    رییس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران در ادامه به خبر دیگری در ارتباط با آمادگی دولت برای واگذاری 11 هزار مگاوات نیروگاه دولتی به بخشخصوصی اشاره کرد و گفت: گزارش وزارت نیرو نشان میدهد که سهم دولت در نیروگاههای برق 33 درصد است که بنا به گفته مقامات دولتی، این میزان باید به 17 درصد کاهش پیدا کند. در همین ارتباط، حمیدرضا صالحی نایب رییس اول کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران، آمار مربوط به سهم دولت در نیروگاههای برق را نادرست دانست و گفت: بخش خصوصی واقعی کمتر از 15 درصد در نیروگاههای برق کشور سهیم است و بخشهای عمومی و خصولتیها سهم بالا را در این حوزه در دست دارند.

  • معرفی پروژههای واگذاری به بخش خصوصی

    مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای نفت نیز در این نشست، توضیحاتی در خصوص پروژههای اولویتبندی شده شرکت ملی نفت ایران که طی بخشنامه وزیر نفت قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، ارائه کرد. رامین قلمبر به پروژه خط لوله انتقال نفت خام گوره-جاسک اشاره کرد و با اعلام اینکه طول این خط لوله حدود 1030 کیلومتر است، گفت: تمامی این خطوط لوله از داخل کشور تامین میشود. به گفته وی، در حدود 200 دستگاه پمپاژ این مسیر نیز از سوی شرکتهای داخلی تامین خواهد شد. وی سپس به پروژه ساخت و احداث 33 مخزن نفتی در مناطق نفتخیز کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد، قرارداد 10 پروژه با بخشخصوصی منعقد شده است تا اوایل شهریورماه امسال نیز قرارداد 10 پروژه دیگر آن امضا خواهد شد. به گفته قلمبر، با احداث این مخازن، روزانه 280 هزار بشکه به تولیدات نفت ایران افزوده خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن: سخنگوی قوه قضائیه با تائید بازداشت مدیرعامل شرکت ایران خودرو، درباره دستگیری و بازداشت «هاشم یکه زارع» و دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای بررسی تخلفات شرکتهای خودروساز، توضیحاتی ارائه کرد.

«غلامحسین اسماعیلی» در بخش خبر ساعت ۱۴ شبکه اول سیمای روز گذشته (سه شنبه) در پاسخ به این سووال که آیا بازداشت مدیرعامل شرکت ایران خودرو صحت دارد یا خیر اظهار داشت: آنچه در خبرگزاریها در ارتباط با این موضوع مطرح شد مورد تایید است و مدیرعامل سابق ایران خودرو بر اساس گزارشهای ضابطین به مرجع قضایی تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه انجام شد و دیشب نیز تحت نظر بود و ضمن اینکه ۲ نفر دیگر از دست اندکاران این مجموعه هم بازداشت هستند. سخنگوی دستگاه قضا گفت: به لحاظ اینکه شب عید بود، تحقیقات ناقص بوده و تحقیقات تکمیلی انجام نشده است. در راستای تسریع فرایند رسیدگی و صدور قرار تامین مناسب، ضابطین قوه قضائیه روز دوشنبه ۲۹ مرداد در محل کار مدیرعامل ایران خودرو حاضر شدند و از صبح مشغول انجام تحقیقات و بررسی در مورد این پرونده هستند و فرایند قضایی در گامهای اولیه قرارداد. به گفته اسماعیلی، بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو یا اتخاذ هرگونه تصمیم دیگری در این پرونده، منوط به اقدامات صورت گرفته از ناحیه بازپرس پرونده است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات شرکتهای خودروساز مانند افزایش قیمتها، تحویل با تأخیر خودروها و اخبار مطرح شده مبنی بر هزینه طراحی صندوق عقب پژو ۲۰۶ گفت: بارها اعلام شد هر جا مواجه با وقوع اعمال مجرمانه شویم به ویژه جایی که جمع زیادی از شهروندان ما از اعمال مجرانه متضرر میشوند، بدون هیچ گونه اغماضی و در اسرع وقت اقدامات قضای را انجام میدهیم. برخی مسائلی که عنوان کردید ممکن است واجد وصف مجرمانه نباشد یا در صلاحیت تعزیرات باشد اما در ارتباط با مسائل کیفری این موضوع، ورود کردهایم. اسماعیلی تاکید کرد: علاوه بر این، رئیس قوه قضائیه دستوری به سازمان بازرسی کل کشور داده تا در حوزه خودروسازان و اجحافی که در حق مردم شده، مانند تاخیرها و تحویل خوروهای ناقص و افزایش قیمت ورود کند و انشاءالله بعد از ارائه گزارش سازمان بازرسی، اگر لازم شد در قالب همین پرونده یا به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار می گیرد.

  • تغییر مدیرعامل ایران خودرو

    روز دوشنبه گذشته سخنگوی دولت از برکناری مدیر عامل ایران خودرو خبر داد و گفت: وی به دلیل افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو برکنار میشود.

    علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو و برخورد با شرکت های خودرو سازی گفت: چون مدیرعامل ایران خودرو عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو را افزایش داد برکنار می شود و فردی به نام علی آبادی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو شروع بکار خواهد کرد.

    سخنگوی دولت در رابطه با ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا نیز گفت: موضوعی که برای مدیرعامل سایپا به وجود آمد به دلیل شکایت مشتریان از وی بود.

    وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو قابل نقد است و باید بررسی شود، اظهارداشت: موضوع خودرو از مسائل مهم محسوب می شود، زیرا این صنعت هم اشتغالزایی بسیاری دارد و هم قیمت آن بر دیگر اقلام تاثیر می گذارد.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه غالب سهام خودرو سازان خصوصی است، گفت: با این وجود خودرو سازی یک موضوع ملی است و با توجه به تاثیرات گسترده آن زمان بسیاری برای خصوصی سازی نیاز دارند.

  • سکاندار مپنا پشت فرمان ایران خودرو

    در رزومه علی آبادی مدیر عامل جدید ایران خودرو علاوه بر مدیرعاملی مپنا، معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و ریاست هیأت مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران دیده میشود.

    وی از سال ۱۳۸۸ به عنوان مدیرعامل مپنا انتخاب شده بود و سابقه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را نیز در کارنامه دارد.

وزیر نیرو از توافق ایران و افغانستان خبر داد؛

گروه انرژی: وزیر نیرو گفت: ایران و افغانستان به شکل جدی در تلاشند تا با سرمایهگذاری مشترک در زمینه بهرهبرداری از ظرفیتهای طبیعی تولید انرژی تبدیل به هاب انرژی شوند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، رضا اردکانیان، رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان گفت: وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور آماده هرگونه همکاری به منظور تحرک بخشی بیش از پیش به روابط دو کشور با هدف غایی توسعه فراگیر روابط و ایجاد رفاه همه جانبه برای مردم ایران و افغانستان است.

وی وجه مهم روابط ایران و افغانستان را بهرهمندی از اشتراکات کهن و تاریخی فراوانی دانست و افزود: هیچ دو کشوری از این سطح اشتراکات برخوردار نیستند و این روابط منحصر به فرد به صورت موازی بر دو محور مستحکم ملت- ملت و دولت- دولت شکل گرفته که فرهنگ شاخصه مهم و حلقه وصل مردم این کهن دیار است.

وزیر نیرو تاکید کرد: دو ملت ایران و افغانستان دریافتهاند که جدا از مسائل ایدئولوژیک، فرهنگ دو کشور در همه عرصهها چنان مشترکاتی دارد که از همدیگر تفکیکپذیر نیست. وضعیت ژئوپولتیک منطقه و دشمنان واحدی که هر دو کشور دارند، یعنی تحجر، افراطیگری و خشونتی که هر دو کشور در صف مبارزه با آن هستند، همکاریها و همسوییهای دوامداری را در آیندۀ تاریخ نیز طلب میکند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه همکاریهای ایران و افغانستان در بالاترین سطوح دو کشور در حال انجام است، ادامه داد: پیوندهای تمدنی و تاریخی دو کشور چنان مستحکم است که هیچ نیروی بیرونی توان ایجاد گسست در آن را ندارد. اما ضروریست برای ارتقای کیفیت اشتراکات اقدام کنیم. زیرا فراوانی اشتراکات افزایش توقعات را هم به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه افغانستان در صدر اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، بیان کرد: ایران ثبات و امنیت افغانستان را ثبات و امنیت خود قلمداد کرده و برای ارتقای آن بیوقفه تلاش میکند. تا جاییکه حتی زمانی که امنیت و موجودیت خودش هم در خطر بوده حاضر به معامله بر سر موجودیت و امنیت افغانستان نبوده است.

وی تصریح کرد: مسئولان دو کشور با نگاه به آینده و توسعه بیش از پیش روابط در حال مهیا کردن زمینه و بستر امضای سند جامع همکاریها هستند که مقدمات آن با تشکیل کمیتههای پنج گانه و انجام مذاکرات مرتبط با آن در دو سال گذشته فراهم شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: جمهوری اسلامی افغانستان در حاضر با دو تحول و پدیده مهم آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و گفتگوهای صلح مواجه بوده، که جمهوری اسلامی ایران حمایت و آمادگی خود را برای همکاری در راستای موفقیت هر دو تحول اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان تاکید کرد: در خصوص مذاکرات صلح نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت همه جانبه از هر روندی است که در پی کاهش تنش و ناامنیها و ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، البته مشروط به این که این روندها با هدایت، مدیریت و مالکیت دولت افغانستان و در راستای منافع مردم افغانستان و همچنین تحت حمایت جامعه بینالمللی به ویژه سازمان ملل متحد باشد، زیرا رابطه دولت با دولت مبنای روابط ما با افغانستان است. وی افزود: در واقع رویکرد دولت محوری در روابط، سیاست رسمی و غیر قابل تغییر ما در قبال دولت و کشور افغانستان است؛ بنابراین در مباحث مهم مانند صلح و انتخابات دولت وحدت ملی را تنها مرجع رسمی و اصلی میدانیم لذا آمادگی کامل داریم تا از حداکثر ظرفیت برای پیشبرد روند صلح استفاده کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: ما نسبت به این که خروجی تحولات اخیر با مدیریت خارجیها و بدون حضور مستقیم و موثر نمایندگان صاحب صلاحیت دولت و ملت افغانستان تشدید فعالیتهای تروریستی و افزایش افراطیگری باشد هشدار میدهیم و اعلام میکنیم این منطقه و مردم مظلوم افغانستان تحمل جریانسازیهای جدید را ندارد. رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان گفت: ما قویا بر این اعتقاد و ارادهایم که دولتها و مردم منطقه قادر به تامین امنیت خود بوده لذا نیازی به لشکر کشیها و حضور مستمر نیروهای خارجی که تجربه ثابت کرده میتواند به تشدید تروریسم منجر شود، نخواهد بود.

اردکانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۶ هزار دانشجوی افغانستان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران هستند، اظهار کرد: در حوزه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران برای رفع نیازمندیهای آموزشی افغانستان در سطح آموزش عالی سالانه ۵۰۰ بورس تحصیلی به دولت افغانستان اعطا کرده که از دو سال پیش اجرایی شده است.