جزیره خارگ فاقد گاز قابل استفاده برای مصرف شهری

مسلم رحمانی مدیرعامل شرکت گاز بوشهر با بیان اینکه جزیره خارگ فاقد گاز قابل استفاده برای مصرف شهری و خانگی است، عنوان کرد: سال گذشته پتروشیمی خارگ درخواست توسعه طرح گازرسانی دریایی از طریق خط ششم سراسری را ارائه داده که در مرحله برداشت اولیه و مهندسی کار است.به گزارش ایسنا، مسلم رحمانی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح در سال آینده، قابلیت گازرسانی به جزیره خارگ مهیا خواهد شد.وی تاکید کرد: طرح خط دریایی کار بزرگی است و فاصله دریایی خط ششم تا جزیره خارگ 32 کیلومتر است که بایست توسط پتروشیمی خارگ اجرایی شود. رحمانی عنوان کرد: پروژه گازرسانی به پتروشیمی سیراف انرژی در شهرستان دیّر با 90 درصد پیشرفت تا پایان سال با تزریق گاز این پتروشیمی به اتمام خواهد رسید.

 

افغانستان ظرفیت قابل توجهی نیاز برقی دارد

رئيس هيات مديره سنديکاي صنعت برق ايران گفت: ايران به دليل برخورداري از توان بالا به لحاظ نيروي انساني، دانش، تجربه و ديگر امکانات و توانمندي ها مي تواند در بازار برق کشورهاي همسايه به خوبي نقش ايفا کند.وي همچنين اظهارداشت: خوشبختانه توافق هاي خوبي به تازگي در زمينه همکاري هاي برقي با حضور «رضا اردکانيان» وزير نيرو در کشور افغانستان انجام شده است.وی گفت: اين توافقها بيشتر در زمينه بازسازي و احداث شبکه هاي انتقال برق اعم از خطوط انتقال و پست هاي فشار قوي و همينطور توسعه ارتباط الکتريکي به دو کشور ايران و افغانستان بوده است.

 

بومیسازی ۵۰ درصد کاتالیستهای پر مصرف

مدیرعامل فناوری پتروشیمی با بیان اینکه کاتالیستها، مسئله مهمی برای صنعت کشور و صنعت پتروشیمی است گفت: کل کاتالیست مصرفی کشور حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار در سال برآورد میشود که بیش از ۵۰ درصد کاتالیستهای مورد نیاز و پرمصرف کشور داخلیسازی شده است. به گزارش صدا و سیما؛ آقای علی پژوهان افزود: هماکنون در مسئله تأمین کاتالیستها و مواد شیمیایی راهبردی و گاه انحصاری به نقاط قابل قبولی رسیدهایم و همزمان موضوع تأمین دانش فنی (لایسنس) تولید محصولات پتروشیمی هم بهطور جدی دنبال میشود.وی به تولید کاتالیستهای پلیاتیلن اشاره کردو افزود: این واحد کاتالیست سازی با دانش بومی طراحی شده و ۹۵ درصدپیشرفت داشته است که درصورت تکمیل ظرفیت قابل توجهی دارد.

افزایش ظرفیت تولید نفت با واگذاری

به بخش خصوصی

رامین قلمبر دزفولی مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران در جمع اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران به طرح نگهداشت و افزایش توان تولید میدانهای نفتی کشور که در قالب ۳۳ بسته کاری تعریف شده، اشاره کرد و افزود: تاکنون قرارداد ۱۰ طرح با بخشخصوصی امضا شده و امضای ۱۰ قرارداد دیگر این طرح نیز در دستور کار است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قلمبر دزفولی گفت: با اجرای این بستههای کاری، روزانه حدود ۲۸۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران افزوده خواهد شد. مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: براساس مصوبه شورای اقتصاد ارزش این طرحها حدود ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تعیین شده است و همه این پروژهها به پیمانکاران داخلی واگذار خواهد شد. بودجه مورد نیاز اجرای این پروژهها نیز از محل فروش اوراق تامین میشود و فرآیند فروش اوراق از پارسال کلید خورده است.

پیش شرطهای موفقیت عرضه بنزین

در بورس انرژی

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه عرضه بنزین در بورس میتواند به صادرات این محصولات کمک کند، گفت: اگر این عرضه با تایید وزارت نفت در بورس انجام شود و رقبای خارجی نیز نتوانند حضور پیدا کنند، میتواند موفقیت آمیز باشد.حمید حسینی در گفتگو با ایرنا ادامه داد: این موضوع که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران پذیرفته تا محصولات صادراتی خود را در بورس عرضه کند میتواند به افزایش صادرات منجر شود.وی با بیان اینکه بورس نباید تنها واسطه معامله باشد، افزود: باید امکاناتی فراهم شود تا بورس انرژی به عوان کانال صادراتی، محمولهها را تحویل مشتری دهد تا با شفافیت یکسان، پالایشگاههای مختلف نتوانند اعمال سلیقه کنند.حسینی تاکید کرد: بنابراین بورس نباید فقط کاغذی باشد و در طولانی مدت باید در مرزهای کشور زیرساختهایی مانند انبارهای فرآورده را ایجاد کند تا از قاچاق این محصولات جلوگیری شود.وی با اشاره به کیفییت بنزین و گازوئیل ایران گفت: با توجه به این موارد، خرید بنزین و گازوئیل با استقبال روبرو خواهد شد.وی با اشاره به اینکه محمولههای بنزین و گازوئیل در بورس در حجمهای کوچک عرضه میشود، افزود: بنابراین بخش خصوصی میتواند در این عرصه فعالیت مطلوب داشته باشد.

وزیر نیرو از توافق ایران و افغانستان خبر داد؛

گروه انرژی: وزیر نیرو گفت: ایران و افغانستان به شکل جدی در تلاشند تا با سرمایهگذاری مشترک در زمینه بهرهبرداری از ظرفیتهای طبیعی تولید انرژی تبدیل به هاب انرژی شوند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، رضا اردکانیان، رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان گفت: وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور آماده هرگونه همکاری به منظور تحرک بخشی بیش از پیش به روابط دو کشور با هدف غایی توسعه فراگیر روابط و ایجاد رفاه همه جانبه برای مردم ایران و افغانستان است.

وی وجه مهم روابط ایران و افغانستان را بهرهمندی از اشتراکات کهن و تاریخی فراوانی دانست و افزود: هیچ دو کشوری از این سطح اشتراکات برخوردار نیستند و این روابط منحصر به فرد به صورت موازی بر دو محور مستحکم ملت- ملت و دولت- دولت شکل گرفته که فرهنگ شاخصه مهم و حلقه وصل مردم این کهن دیار است.

وزیر نیرو تاکید کرد: دو ملت ایران و افغانستان دریافتهاند که جدا از مسائل ایدئولوژیک، فرهنگ دو کشور در همه عرصهها چنان مشترکاتی دارد که از همدیگر تفکیکپذیر نیست. وضعیت ژئوپولتیک منطقه و دشمنان واحدی که هر دو کشور دارند، یعنی تحجر، افراطیگری و خشونتی که هر دو کشور در صف مبارزه با آن هستند، همکاریها و همسوییهای دوامداری را در آیندۀ تاریخ نیز طلب میکند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه همکاریهای ایران و افغانستان در بالاترین سطوح دو کشور در حال انجام است، ادامه داد: پیوندهای تمدنی و تاریخی دو کشور چنان مستحکم است که هیچ نیروی بیرونی توان ایجاد گسست در آن را ندارد. اما ضروریست برای ارتقای کیفیت اشتراکات اقدام کنیم. زیرا فراوانی اشتراکات افزایش توقعات را هم به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه افغانستان در صدر اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، بیان کرد: ایران ثبات و امنیت افغانستان را ثبات و امنیت خود قلمداد کرده و برای ارتقای آن بیوقفه تلاش میکند. تا جاییکه حتی زمانی که امنیت و موجودیت خودش هم در خطر بوده حاضر به معامله بر سر موجودیت و امنیت افغانستان نبوده است.

وی تصریح کرد: مسئولان دو کشور با نگاه به آینده و توسعه بیش از پیش روابط در حال مهیا کردن زمینه و بستر امضای سند جامع همکاریها هستند که مقدمات آن با تشکیل کمیتههای پنج گانه و انجام مذاکرات مرتبط با آن در دو سال گذشته فراهم شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: جمهوری اسلامی افغانستان در حاضر با دو تحول و پدیده مهم آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و گفتگوهای صلح مواجه بوده، که جمهوری اسلامی ایران حمایت و آمادگی خود را برای همکاری در راستای موفقیت هر دو تحول اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان تاکید کرد: در خصوص مذاکرات صلح نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت همه جانبه از هر روندی است که در پی کاهش تنش و ناامنیها و ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، البته مشروط به این که این روندها با هدایت، مدیریت و مالکیت دولت افغانستان و در راستای منافع مردم افغانستان و همچنین تحت حمایت جامعه بینالمللی به ویژه سازمان ملل متحد باشد، زیرا رابطه دولت با دولت مبنای روابط ما با افغانستان است. وی افزود: در واقع رویکرد دولت محوری در روابط، سیاست رسمی و غیر قابل تغییر ما در قبال دولت و کشور افغانستان است؛ بنابراین در مباحث مهم مانند صلح و انتخابات دولت وحدت ملی را تنها مرجع رسمی و اصلی میدانیم لذا آمادگی کامل داریم تا از حداکثر ظرفیت برای پیشبرد روند صلح استفاده کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: ما نسبت به این که خروجی تحولات اخیر با مدیریت خارجیها و بدون حضور مستقیم و موثر نمایندگان صاحب صلاحیت دولت و ملت افغانستان تشدید فعالیتهای تروریستی و افزایش افراطیگری باشد هشدار میدهیم و اعلام میکنیم این منطقه و مردم مظلوم افغانستان تحمل جریانسازیهای جدید را ندارد. رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان گفت: ما قویا بر این اعتقاد و ارادهایم که دولتها و مردم منطقه قادر به تامین امنیت خود بوده لذا نیازی به لشکر کشیها و حضور مستمر نیروهای خارجی که تجربه ثابت کرده میتواند به تشدید تروریسم منجر شود، نخواهد بود.

اردکانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۶ هزار دانشجوی افغانستان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران هستند، اظهار کرد: در حوزه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران برای رفع نیازمندیهای آموزشی افغانستان در سطح آموزش عالی سالانه ۵۰۰ بورس تحصیلی به دولت افغانستان اعطا کرده که از دو سال پیش اجرایی شده است.

امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه بر اساس مستنداتی که به دست نمایندگان محلس رسیده، حجم ذرتهای آلوده وارد شده به کشور ۵۰۰ هزار تن است گفت: پرونده ای در این خصوص در مجلس تشکیل و به قوه قضائیه ارائه شد.امیر خجسته در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: در گذشته خحم ذرت آلوده در کشور را 150 هزار تن اعلام کرده بودند اما بر اساس مستنداتی که جدید به دست من رسیده است رقم آن بیشتر از این میزان و 500 هزار تن است.وی افزود: این مستندات نشان می دهد که میزان ذرت آلوده موجود در کشور 500 هزار تن است و از مسولان و گمرک می خواهیم در این ارتباط جوابگو باشد. نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: این حجم از ذرت در انبارهای دولتی قرار دارد.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به کاهش قیمت گوشی در روزهای آینده، گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز سیر نزولی دارد، می توان گفت قیمت کالاهای وارداتی نیز کاهش خواهد داشت.سعید باستانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه عرضه بیشتر کالا باعث کاهش قیمت آن می شود، بیان کرد: دلار تاثیر زیادی در افزایش و کاهش کالاهای وارداتی دارد و زمانی که به یک ثبات برسد از سفارش تا رسیدن به دست مشتری تغییری نخواهد کرد و بازار قیمت آنها آرام خواهد شد.باستانی تغییرات قیمت لوازم خانگی و تلفن همراه را وابسته به قیمت ارز دانست و گفت: مدتی است قیمت لوازم خانگی و تلفن همراه نسبت به تغییرات ارز متغیر شده است، اما اکنون بازار به سمت آرامش و حتی روند نزولی قیمتها پیش میرود.

تولید حدود ۹۵ هزار تن انجیر در کشور

سرپرست دفتر امور میوههای گرمسیری و نیمه گرمسیری میزان تولید انجیر بیان کرد:حدود ۹۵ هزار تن از سطحی بالغ بر ۶۰ هزار هکتار است و استان فارس بزرگترین تولید کننده انجیر خشک در کشور است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی مقدم تشکیل زنجیره ارزش انجیر را برای ساماندهی تولید تا عرضه این محصول ضروری عنوان کرد و گفت: این زنجیره باید با حضور همه فعالان، تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و سایر مرتبطین این محصول به منظور ساماندهی تولید تا عرضه و توسعه صادرات این محصول تشکیل شود.مقدم با اشاره به اهمیت مدیریت بهینه باغهای انجیر برای افزایش کمی و کیفی این محصول، افزود: انجیر یکی از مهمترین محصولات باغبانی است که میتواند نقش مهمی در ارزآوری داشته باشد.

کاهش ۱۵ درصدی نرخ کالای خرازی

رئیس اتحادیه خرازی فروشان تهران از کاهش ۱۵ درصدی نرخ کالاهای خرازی به دلیل رکود اقتصادی خبر داد.سیدحسین دکمه چی در گفت وگو با اصناف ایران با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات برخی از کالاهای صنف خرازی باعث شده تا برای جبران کسری بازار کالاها از طریق قاچاق واردات شود، افزود: در برخی از کالاهای صنف خرازی (سوزن، سنجاق، لوازم آرایشی) تولید داخلی نداریم و زمانی که واردات این کالاها نیز ممنوع شود به ناچار کالای قاچاق جایگزین میگردد.وی تصریح کرد: رکود بازار و کاهش تولید باعث شده تا قیمت ها ۱۵ درصد افت داشته باشند.وی اظهارکرد: در حال حاضر عمده‎ترین مشکل اتحادیه قاچاق کالاست، ضمن اینکه فروش لوازم آرایشی، بهداشتی و اسباب بازی در برخی از داروخانه ها و سوپر مارکت ها به صورت غیر استاندارد نیز انجام میشود و به نوعی موازی کاری با صنف خرازی نیز از دیگر مشکلات اتحادیه است.

سازمان میادین برای تخلیه بار در میدان حق توقف مطالبه می کند

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران با اشاره به غیر قانونی عمل نمودن سازمان میادین اظهار داشت: متاسفانه سازمان میادین برای تخلیه کامیونهایی که در میدان تره بار توقف می کنند حق توقف مطالبه و اخذ می کند؛ حال آنکه این مطالبه حق این سازمان نیست. کجای قانون از داخل ملک شخصی افراد کرایه می گیرند که سازمان میادین این حق را به خود می دهد.مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران گفت: صنف بارفروشان تنها صنفی است که تمامی اعضای آن در یک منطقه محصور شده با متراژ ۲۷۵ هکتار، کنار یکدیگر فعال هستند و تمامی مکان را هر یک از صاحبان آن واحدها خریداری و یک ریال به کسی بدهکار نیستند؛ اما متاسفانه سازمان میادین برای تخلیه کامیونهایی که در این مکان توقف می کنند حق توقف مطالبه و اخذ می کند.

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تشریح کرد؛
 

گروه اصناف: رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه اظهار داشت:ما در لباسهای مردانه هیچگونه محدودیتی نداریم اما مطابق دستور اماکن تولید هر مدل مانتویی که دکمه نداشته باشد ممنوع است و ما نیز با این امر برخورد میکنیم.

حبیب طهماسبینیک رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه در گفتوگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت فروشندگان و فعالان این حوزه گفت: با افزایش نرخ ارز دیگر واردات پوشاک توجیهی ندارند و بنابراین فروش و فعالیت ما نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و مردم نیز از کالاهای ایرانی استقبال میکنند. به طور کلی ما مردمی داریم که اگر کالای باکیفیت ایرانی تولید شود از آن استقبال میکنند ما هم در همین راستا تلاش کردیم که کیفیت کار خود را ارتقا دهیم هر چند مشکلاتی در تامین مواد اولیه و عدم به روز بودن دستگاهها وجود دارد.

وی ادامه داد: البته باید به این امر اعتراف کرد که هنوز طراحان ما همردیف طراحان ترکیه نیستند و در این حوزه عقب هستیم اما اگر مشکلات مواد اولیه و تولید حل شود و بازار به همین منوال بماند به طور حتم به زودی از طراحان ترکیه نیز جلو خواهیم زد.

طهماسبی نیک تصریح کرد: هنوز مجبور هستیم مواد اولیه را با قیمتهای بالا تهیه کنیم، همزمان مشکلاتی مانند بهره بانکی، مالیات و بیمه باعث شده قیمت تمام شده ما بالا برود و ما نتوانیم با کالای خارجی رقابت کنیم. ما امروز علاوه بر پرداخت مالیات، ۹ درصد از ارزش افزوده را نیز پرداخت میکنیم. از سویی بهرههای وام بانکی کمر فعالین این حوزه را خم کرده است در حالی که در کشورهای دیگر وامهای کم بهره و یا اصلاً بدون بهره میدهد.

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه در خصوص میزان افزایش مالیات در سال آینده گفت: ما در پرداخت مالیات امسال دچار مشکل هستیم اکنون چگونه انتظار دارند که سال آینده نیز افزایش مالیات داشته باشیم این امر به ما ضربه میزند، ما مخالف مالیات نیستیم و معتقدیم کشور باید از طریق مالیات اداره شود اما نباید مالیات امری سلیقهای باشد بلکه باید ابتدا بررسی کنند که یک کارگاه تولیدی آیا در فروش خود افزایشی داشته است یا خیر؟ بنابرایناینکه هر سال به طور متوسط ۵ تا ۱۰ درصد مالیات را افزایش بدهند امری اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت به گونهای است که هر کاری که تولید میشود بلافاصله در بازار فروش میرود مگر اینکه کالای بیکیفیت باشد.

وی در خصوص روپوش مدارس گفت: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش همکاری لازم را با ما نداشت در حالی که ما تضمین داده بودیم برای تامین روپوش با مدیران مناطق آموزش و پرورش همکاری کنیم و ۲۰ درصد زیر قیمت بازار روپوشها را باکیفیت بالاتر تامین کنیم اما به دلیل منافع مالی برخی افراد آنها از این امر استقبال نکردند.

و در خصوص وجود محدودیت در تولید لباس گفت: ما در لباسهای مردانه هیچگونه محدودیتی نداریم اما مطابق دستور اماکن تولید هر مدل مانتویی که دکمه نداشته باشد ممنوع است و ما نیز با این امر برخورد میکنیم. تولید اینگونه مانتوها زیبنده جامعه اسلامی نیست و ما نیز به هیچ خیاطی اجازه نمیدهیم که چنین مانتویی تولید کند و در صورت مشاهده توسط ما و یا اماکن بلافاصله پلمپ خواهد شد.

مجری طرح پنبه کشور گفت: امروز به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم با افزایش تولید پنبه در کشور امکان استحصال روغن از تخم پنبه فراهم شده که امسال تا 15 هزار تن میتوان از این محصول تولید کرد.ابراهیم هزار جریب مجری طرح پنبه کشور در گفتوگو با فارس اعلام کرد: با توجه به ظرفیتهایی که در تخم پنبه برای استحصال روغن وجود دارد، امروز به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که با افزایش تولید پنبه در کشور امکان استحصال روغن از تخم پنبه در صنعت روغنکشی امکانپذیر شده است.وی در پاسخ به اینکه چرا در سالهای گذشته از تخم پنبه برای روغنکشی استفاده نشده است، گفت: دو دلیل داشت نخست؛ اینکه حجم تولید تخم پنبه در کشور کم بود و روغنکشی اقتصادی نبود، دوم اینکه اختصاص ارز 4200 تومان اشتیاق بیشتری برای وارد کنندگان جهت واردات روغن ایجاد میکند و در داخل کشور تمایلی برای استفاده از روغن تخم پنبه نبوده است.

عضو شورای ملی زعفران در مورد قیمت خرید زعفران نو در سالجاری گفت: پیش بینی میشود هر کیلوگرم زعفران نو در سالجاری ۶ تا ۸ میلیون خریداری شود در حالی که با توجه به افزایش هزینه تمام شده تولید در سالجاری، قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران از کشاورزان نباید کمتر از ۱۰ میلیون باشد.علی حسینی در گفتوگو با ایلنا با عنوان این مطلب،افزود: زیان 4 میلیون تومانی در هر کیلوگرم زعفران موجب بیرغبتی کشاورزان به تولید میشود که برای جلوگیری از آن باید تدبیری اندیشید.وی قیمت معامله هر کیلوگرم زعفران در بازار داخلی را 7 تا 12 میلیون تومان تومان عنوان کرد.وی با تاکید بر اینکه در مجموع سال خوبی را برای صادرات زعفران طی نکردهایم، اظهار کرد: در سه ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 15 درصدی صادرات زعفران روبهرو بودهایم.حسینی قیمت حال حاضر هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازارجهانی را 700 تا 1000 یورو اعلام کرد.