تثبیت شنهای روان اطراف خطوط ریلی

محمدرضا چنگانی مدیرکل راه آهن شرق گفت: با کاشت بیش از سه هزار اصله نهال توسط این اداره کل، کمربند حفاظتی در مناطق ماسه گیر برای تثبیت شنهای روان ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهآهن شرق، محمدرضا چنگانی با اشاره به احداث کمربند سبز حفاظتی برای تثبیت شنهای روان اطراف خطوط ریلی در ناحیه راهآهن شرق گفت: در راستای تثبیت شنهای روان در مناطق ماسهگیر راهآهن شرق حدفاصل ایستگاههای یونسی و کالشور که مدتها در معرض هجوم ماسههای بادی و شنهای روان بود، تعداد سه هزار اصله نهال مقاوم به شرایط بیابانی در حاشیه خط غرس شد.

 

استقبال از حضور بانوان در بخش دریایی

حسین یونسی معاون اداره کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ایران منعی برای ادامه تحصیل بانوان در رشته های دریانوردی نداریم و از حضور بانوان در این حوزه استقبال می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین یونسی خمسی با اشاره به اینکه در کل دنیا یک میلیون و ۶۵۰ هزار دریانورد وجود دارد که سهم بانوان ۲ درصد است، اظهار داشت: در ایران حدود ۱۲۸ هزار دریانورد داریم که از این تعداد تنها ۱۲۵ نفر خانم بوده که عمدتا در رده های مهمانداری و ملوانی مشغول به فعالیت هستند و یک یا ۲ نفر هم به عنوان افسر سفرهای محدود هم فعالیت می کنند.

 

ایجاد خط کشتیرانی مشترک ایران - ترکمنستان

وزیر راه و شهر سازی از توافق با ترکمنستان برای ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین ایران و این کشور خبر داد و گفت: این مساله به اضافه دیگر موارد مطرح شده پس از بررسیهای کارشناسی، پایان مهر ماه امسال در عشقآباد امضا میشود.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی از معاونان و مدیرانش به ترکمنستان سفر کرد تا در نشست مشترک وزرای حملونقل پنج کشور ساحلی دریای خزر به منظور توسعه همکاریها، «همایش اقتصادی خزر» و «نشست موضوعی چشم انداز همکاریهای حملونقلی در دریای خزر» سخنرانی کند و در حوزههای مختلف حمل و نقل با مقامات این کشور و دیگر همسایگان خزری به توافقاتی در حوزه دریایی، جادهای و هوایی دست یابد.

 

قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین

گران نمیشود

رییس اتحادیه تعاونیهای مسافری با بیان اینکه قرار نیست بلیت اتوبوس در ایام محرم و اربعین به مقصد پایانههای مرزی عراق تغییر کند، گفت:تمام ناوگان اتوبوسی و مینیبوسی کشور برای ارایه خدمات به زائران حسینی بسیج شدهاند و اگر استقبال بالا باشد، در این ایام از ارایه خدمات به مشتریان دائمی معذوریم و شرمنده آنها میشویم. احمدرضا عامری در گفتوگو با ایلنا با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده برای جابهجایی زائران در دهه اول محرم و ایام اربعین اظهار داشت: جابهجایی زائران حسینی توسط ناوگان جادهای در طول سال انجام میشود و تنها مربوط به یک ایام خاصی نیست اما در ایام اربعین تقاضا برای سفر جادهای به کشور عراق به چند برابر میرسد. وی افزود: در ایام دهه اول محرم هم تقاضا برای سفر به کربلا وجود دارد که ناوگان جادهای به این تقاضای موجود در بازار پاسخ میدهد. رییس اتحادیه تعاونیهای مسافری با تاکید بر اینکه آمادگی برگزاری سفرهای زائران در ایام محرم و اربعین را داریم، گفت: در حال حاضر 15 هزار و 500 دستگاه اتوبوس در ناوگان کشور فعال است که در این ایام در خدمت جابه جایی زائران هستند و سفرهای اربعین در اولویت استفاده از این ناوگان قرار دارد. عامری تاکید کرد: تمام ناوگان اتوبوسی و مینیبوسی کشور برای ارایه خدمات به زائران حسینی بسیج شدهاند و اگر استقبال بالا باشد، در این ایام از ارایه خدمات به مشتریان دائمی معذوریم و شرمنده آنها میشویم. وی با بیان اینکه سال گذشته دو میلیون زائر حسینی از طریق ناوگان جادهای جابهجا شدند، اظهار داشت: شلمچه، چذابه، مهران، خسروی از جمله مرزهای فعال ایران و عراق در این ایام برای جابه جایی زائران هستند که البته مرز خسروی در طول شبانه روز به صورت محدود فعال خواهد بود. رییس اتحادیه تعاونیهای مسافری ادامه داد: احتمالا امسال با توجه به موضوع حذف ویزا تعداد زائران حسینی افزایش یابد که البته آماده پاسخ به افزایش تقاضای سفر به عراق هستیم. وی از عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوس در این ایام خبر داد و گفت: قرار نیست بلیت اتوبوس در ایام محرم و اربعین به مقصد پایانههای مرزی عراق تغییر کند. عامری با اشاره به مشکلات موجود در این ایام، در شرکتهای حمل و نقلی اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات، موضوع برنامهریزی برای برگشت زائران است به طوری که هیچ اطلاعی از اینکه برای مثال از مرز مهران چه تعداد زائر بر میگردد نداریم یا اینکه با برگشت حجم انبوهی از مسافران در یک روز مواجه میشویم که تنها راهکار حل و رفع این مشکل مدیریت زمان سفر توسط خود مسافران است .

معاون سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

گروه راه و مسکن: معاون امور بندری و اقتصادی سازمان سازمان بنادر و دریانوردی از ساخت و راه اندازی سه بندر تفریحی و گردشگری در کشور با سرمایهگذاری بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش ایسنا، بنادر تفریحی و گردشگری یکی از مهمترین و بهترین بسترها برای جذب گردشگر در دنیاست که یکی از مهمترین نمونههای آن در بندر بارسلون در اسپانیا بوده که رونق اقتصادی و رفاه را برای مردم این شهر و حتی کشور اسپانیا فراهم کرده است. چیزی که در ایران نداریم و به گفته محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی- در ایران به آن توجهی نشده و با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های موجود باید به بنادر تفریحی و گردشگری توجه بیشتری شود تا رونق در صنعت دریایی ایجاد شود. محمد علی حسن زاده محمدی - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی - در این باره به ایسنا گفت که سه نقطه در کشور برای ایجاد بنادر تفریحی گردشگری مشخص شده و هم اکنون در حال انعقاد قرارداد با بخش خصوصی هستیم و به زودی فرآیند ساخت آنها آغاز می شود. وی با بیان اینکه با توجه به فرآیند ساخت حدود دو ساله بنادر تفریحی و گردشگری کوچک راه اندازی سه بندر مذکور تا سال ۱۴۰۰ به طول خواهد انجامید، افزود: یکی از بنادر ای که موقعیت جغرافیایی آن مشخص شده و در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم عرصه ۱۵ هکتاری در فریدون کنار است که قرارداد آن آماده شده و منتظریم تا بخش خصوصی که داوطلب ساخت و بهره برداری از این بندر شده طرح توجیهی خود را بیاورد که پس از تایید این طرح، قرارداد ساخت و راه اندازی آن امضا خواهد شد.

حسن زاده محمدی ادامه داد: منطقه مارینا در بندر انزلی نیز که بخشی از اسکله و زمینهای استحصال شده اطراف آن را در نظر گرفتیم به همراه بندر نخل ناخدا در بندرعباس دو نقطه دیگر هستند که برای ساخت و راه اندازی بنادر تفریحی و گردشگری مشخص شده و آنها نیز در مرحله ارائه طرح توجیهی متقاضیان سرمایهگذاری و بررسی و تایید نهایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی هستند.

  • موجشکنهای جنوب پتانسیل گردشگری و تفریحی دارند

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طرح توجیهی که متقاضیان ارائه می دهند باید بتواند هدف گردشگری ساحلی و دریایی را پوشش دهد و معمولاً ساخت و سازها چنین پروژه هایی برای بنادر کوچک حدود دو سال طول میکشد، گفت: به غیر از سه بندر مشخص شده در ۴۹ نقطه موج شکن مردمی داریم که در طول سواحل جنوبی وجود دارد و بسیاری از آنها پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به بنادر کوچک تفریحی و گردشگری دارند. حسن زاده محمدی با بیان اینکه پس از تایید طرحها عرصه به سرمایه گذاران برای راهاندازی و بهرهبرداری از آنها واگذار می شود، تاکید کرد: واگذاری به معنای مالکیت عرصه نیست و مالک اصلی در این عرصهها دولت بوده و بخش خصوصی تنها سرمایه گذار و بهرهبردار از آن است و به هیچ وجه قرار نیست در این طرح، واگذاری به معنای تغییر مالکیت عرصه ها صورت گیرد.

  • شیلات موظف به همکاری برای توسعه بنادر تفریحی و گردشگری است

    وی با بیان اینکه با توجه به استفاده صیادی از موج شکنهای آبهای جنوبی کشور، آنها را به سازمان شیلات واگذار کردیم، تاکید کرد: اگر کسی درخواست سرمایهگذاری برای ایجاد بنادر گردشگری داشت، شیلات موظف به همکاری است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصدش به حوزه صیادی اختصاص داده شده است و البته اساس کار در آنجا اینگونه خواهد بود که بیش از ۵۰ درصد کاربرد صیادی و شیلاتی خواهد داشت. اما سازمان شیلات ضمن حفاظت و حمایت از اشتغالزایی در این مناطق باید بستر را برای راهاندازی و ساخت بنادر تفریحی و گردشگری ایجاد کند.

 

مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور از تجهیز همه آزادراهها به سیستم اخذ عوارض الکترونیکی تا پایان امسال خبر داد و گفت: آزادراه همت-کرج و منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز در مرحله دوم مجهز به این سیستم خواهند شد و تا پایان امسال همه آزادراهها تجهیز میشوند. به گزارش ایسنا، سیستم اخذ عوارض الکترونیکی در آزادراههای کشور طی ماههای گذشته در چند آزادراه کشور راهاندازی شد و مردم پس از استفاده از آن با دریافت پیامک، متوجه میشوند که چقدر عوارض باید برای استفاده از آن آزادراه پرداخت کنند. بهنام داودی - مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور- در این باره به ایسنا گفت: در ابتدا و در مرحله آزمایشی چهار آزادراه تهران-ساوه، قزوین-زنجان، تهران-قم و کرج- قزوین را مجهز به سیستم اخذ عوارض الکترونیکی کردیم.