بررسی حذف تعرفه شبکه ریلی درون بنادر

رشد 90 درصدی تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر و ایجاد رقابت بین شرکت های فعال در این زمینه، تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندر حذف شد. به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، عادل دریس مدیر این اداره کل ۲۸ مردادماه ضمن اعلام این خبر افزود: در جریان بازدید سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سکوهای حمل ریلی در این مجتمع بزرگ بندری، سرمایه گزاران فعال در این بخش مطالب خود را منعکس کردند و در خصوص حذف تعرفه ی حق دسترسی ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) تصمیم گیری شد.

 

مهمترین موضوع اجلاس ترکمنستان

وزیر راه و شهر سازی اظهار کرد: گسترش تبادلات تجاری و همکاریهای اقتصادی با اتخاذ تصمیمات شتابدهنده مهمترین موضوعی بود که همه کشورهای شرکتکننده در اجلاس ترکمنستان بر آن تاکید داشتند و هدف اصلی توسعه روابط در حوزه حمل و نقل، ریلی، دریایی، جادهای و هوایی بود. به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: مهمترین بحثهایی که در مذاکرات با طرف ترکمنستانی صورت گرفت توسعه ارتباطات دریایی بین بنادر، ایجاد خط کشتیرانی مشترک، تکمیل کریدور شمال به جنوب و رفع موانع موجود بود. اسلامی افزود: موضوعات مطرح شده پایان مهر ماه امسال در عشق آباد به امضا طرفین می رسد.

 

۳۳ بندر در مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۳ بندر کوچک تحت مالکیت و یا در حال انتقال مالکیت به این سازمان هستند، گفت: نقش این بنادر در شبکه سازی حمل و نقل دریایی بیبدیل است و امکان انتقال کالا از طریق این بنادر به بنادر متوسط، بنادر هاب یا بنادر خارجی وجود دارد.

محمدعلی حسن زاده با اشاره به اینکه بنادر کوچک، بنادری هستند که امکان پهلودهی شناورهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را دارند، اظهار کرد: این بنادر مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و مواردی از این دست بوده و مجموعه عوامل حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک در آن جا مستقراند.

 

اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری

تصویب شد

سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه هیئت وزیران که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری به تصویب رسید. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این اساسنامه به منظور ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی تهیه و به تصویب ستاد آییننامه ها، دستورالعمل ها و اسناد راهبردی نیز رسیده است. بر اساس این اساسنامه، سیاستگذاری، برنامهریزی و تنظیم مقررات در زمینههای فنی، اقتصادی، بازرگانی داخلی و بینالمللی حمل و نقل هوایی کشور و همین طور ایمنی پروازها و بهبود کیفیت خدمات مسافر و بار و محمولات پستی و توسعه آن ها و اجرای تعهدات، مقررات، استانداردها، الزامات و توصیههای مقرر شده توسط سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در کلیه امور هوانوردی کشوری و همچنین، نظارت بر کلیه فعالیت های هواپیمایی کشوری از جمله مهمترین وظایف و اختیارات این سازمان است.

هم چنین، در ادامه این جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی پس از بحث و بررسی، از تصویب دولت گذشت.

آغاز اجلاس بینالمللی رشد و توسعه شهری حوزه اوراسیا در تبریز

اجلاس دهمین اجلاس بینالمللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافتهای تاریخی در حوزه اوراسیا با شرکت ۱۰ کشور در موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز آغاز بهکار کرد. به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی, در ۸ روز ابتدایی این اجلاس ورکشاپ و کار میدانی در بخشهایی از بافت تاریخی و کهن تبریز توسط گروههای پیمایشی در قالب اساتید و دانشجویان در حوزههای تعریف شده مانند احیای میدان صاحب آباد و حفاظت از بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و سایر بخشها کارهای تحقیقاتی برگزار میشود. این اجلاس در ۱۰ تا ۱۵ محور از جمله کاهش ریسک پذیری بازار تبریز، احیای بخشی از جاده ابریشم حدفاصل میدان بهشتی تا میدان صاحب آباد، بازآفرینی میدان صاحب آباد، مدیریت انرژی در شهر، نوزایی شهری، نقش ابزارهای اجتماعی در احیا و تقویت مشارکت در راستای تاب آوری شهر و گردشگری و توسعه شهری از بعد گردشگری برگزار میشود.

مقاله ابوالقاسم سلطانی مدیر کل راه و شهرسازی استان با عنوان بافت تاریخی تبریز از منظر طرح جامع بهزبان انگلیسی در روز هفتم ارائه خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد؛

گروه راه و مسکن: رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه امروزه افزایش قیمت مسکن به نفع بنگاههای معاملات مسکن است گفت: اکنون بنگاهها میتوانند در افزایش قیمت مسکن نقش داشته باشند چراکه افزایش قیمت به نفع آنان نیز هست؛ ما باید به این سمت برویم که دیگر حق کمیسیون بنگاهها به قیمت مسکن وابسته نباشد.

به گزارش تجارت، محمدرضا رضایی کوچی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه اکنون بنگاهها در معاملات مسکن نیم درصد از قیمت معامله را به عنوان حق کمیسیون اخذ میکنند، گفت: مشخص است زمانی که حق کمیسیون بنگاهها بر اساس درصدی از قیمت معامله تعیین شود افزایش قیمت نیز به نفع بنگاه داران خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون بنگاهها میتوانند در افزایش قیمت مسکن نقش داشته باشند چراکه افزایش قیمت به نفع آنان نیز هست؛ ما باید به این سمت برویم که دیگر حق کمیسیون بنگاه ها به قیمت مسکن وابسته نباشد تا آنها نیز در افزایش قیمت بتوانند نقشی ایفا کنند.

نماینده مردم جهرم در مجلس تصریح کرد: باید یک تعرفه ثابت بر اساس متراژ خانه به عنوان حق کمیسیون بنگاهها در معاملات مسکن تعریف شود تا دیگر بنگاهها در افزایش قیمت مسکن نقشی ایفا نکنند.

  • حق کمیسیون بنگاهها در معاملات باید از قیمت مسکن جدا شود

    همچنین نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اکنون هر چقدر قیمت مسکن بالاتر رود بنگاهها در معاملات خود سود بیشتری کسب خواهند کرد، گفت: اینکه اکنون بنگاهها نیم درصد از قیمت فروش ساختمان را به عنوان حق کمیسیون اخذ می کنند، باعث می شود تا خود بنگاهها نیز به افزایش قیمت تمایل داشته باشند باید یک تعرفه ثابت برای تعیین حق کمیسیون بنگاه تعریف شود.

    سید احسن علوی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه اکنون بنگاهها در معاملات مسکن نیم درصد از قیمت معامله را به عنوان حق کمیسیون اخذ می کنند، گفت: در گام اول دولت باید اپراتورهایی را تعیین کند که رابط بین مردم و دولت باشند و در گام بعدی نیز حق کمیسیون بنگاهها باید از قیمت ساختمان جدا شود. اینکه اکنون بنگاهها نیم درصد از قیمت فروش ساختمان را به عنوان حق کمیسیون اخذ میکنند، باعث میشود تا خود بنگاهها نیز به افزایش قیمت تمایل داشته باشند.

    وی در ادامه اظهار کرد: اکنون هرچقدر قیمت مسکن و معامله بالاتر رود مسلما به نفع بنگاهدار است؛ چراکه سود آنها بیشتر خواهد شد. دولت باید یک تعرفه ثابت بر اساس متراژ ساختمان تعیین کند تا حق کمیسیونها در معاملات مسکن بر این اساس تعیین شود.

    نماینده مردم سنندج در مجلس تصریح کرد: زمانی که با بالارفتم قیمت املاک سود بنگاهها نیز در معاملات بیشتر میشود مسلما بنگاه ها نیز طرفدار افزایش قیمت خواهند بود. این یک اشکال اساسی است که باعث متضرر شدن خریدارها میشود. کمیسیون عمران هنوز این موضع را در غالب طرح درنیاورده است اما با مکاتباتی که با دولت دارد این موضوع را دنبال میکند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: ۴ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار گرفته است. به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان درباره بازآفرینی شهری بدون اعتبارات بودجه ای دولت اظهارکرد: آسیب شناسی طرح های جامع و تفصیلی شهرها نشان می دهد که توفیق کم در اجرای برنامه ها عمدتا به دلیل تهیه طرح ها و ابلاغ آن به شهرداری بدون در نظر گرفتن تراز مالی است. وی ادامه داد: امروزه شهرداری ها با وجود تمام تنگناهای موجود برای تهیه طرح های جامع و تفصیلی هرگز سراغ دولت نمی روند و از ظرفیت های شهر برای اجرای طرح ها استفاده می کنند. پژمان بیان کرد: اگر از ابتدا مشاوران مطالعات اقتصادی و اجتماعی کاملی در خصوص بافت های هدف بازآفرینی شهری انجام دهند و بر اساس آن طرح و برنامه ها را ارائه دهند و تراز بودن هزینه ها با منابع درآمدی طرح ها را کنترل کنند، این طرح ها به موفقیت می رسد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در حال حاضر تامین منابع برای بازآفرینی شهری ۱۴۱ هزار هکتار بافت هدف که ۲۱ میلیون نفر جمعیت کشور و ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی را در خود جای داده است به عنوان تقاضا روی میز دولت قرار گرفته تا دولت از محل فروش نفت، منابع مالی مورد نیاز را تامین کند.