تناقض در اظهارات وزیر خارجه کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهارات اخیر وزیر خارجه کانادا در مورد مذاکرات با ایران برای ارایه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم آن کشور را متناقض ، نوعی فرار از مسئولیت و غیرقابل قبول عنوان کرد.

سیدعباس موسوی، در گفتوگو با ایسنا گفت: موضع سیاسی وزیر خارجه کانادا در تناقض آشکار با اظهارات خود او است زیرا از یک سو با نادیده گرفتن حقوق شهروندان ایرانی تبار خود از اجازه ارایه خدمات کنسولی از جمله خدمات اداری مربوط به احوال شخصیه برای 400 هزار ایرانی مقیم کانادا خودداری می کند و در همان حال، در پشت ادعاها و مستمسک های حقوق بشری علیه ایران پنهان می شود.

 

امروز روز خدمت بیشتر به مردم است

حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تاکید کرد: امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به مردم است.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان های امام خمینی (ره)، ضمن تبریک هفته دولت گفت: امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به ملت است.

یادگار امام افزود: اگر خدمتی می شود مرهون تلاش همه کسانی است که در جمهوری اسلامی تلاش می کنند و اگر کاستی وجود دارد هم معلول همه کسانی است که در این مجموعه نقش دارند.

 

همه سلایق در انتخابات حاضر شوند

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: شورای نگهبان و سایر نهادهای مرتبط، زمینه حضور تمام سلایق را برای رقابتی کردن روند انتخابات فراهم کنند. به گزارش ایرنا،جمال عرف در گردهمایی معتمدان گروههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سمنهای مازندران در ساری افزود: ما در کمیسیون احزاب وزارت کشور ۱۱۰ حزب و گروه سیاسی دارای مجوز قانونی داریم که میتوانند به صورت فردی، جمعی و در قالب ائتلاف سیاسی در انتخابات نامزد داشته باشند. رییس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: باید قدرت انتخاب را به مردم و خرد جمعی واگذار کنیم و تجربه ۳۶ انتخابات در کشور نشان داد که مردم کمتر اشتباه میکنند و هر سلایقی که اکثریت را کسب کرد می تواند وارد پارلمان شود.

انتصاب دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)

با حکم رهبری

حضرت آیت الله خامنهای در حکمی حجتالاسلام والمسلمین رمضانی را بهعنوان دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) منصوب کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ رضا رمضانی دامتوفیقه به پیشنهاد اعضای محترم شورایعالی مجمع جهانی اهلبیت(ع)، جنابعالی را که از تعهد و سوابق علمی و تجربه طولانی فعالیت در خارج از کشور بهرهمند هستید، بهعنوان دبیرکل آن مجمع منصوب میکنم. امید است با رویکرد تحولگرا و متناسب با شرایط حساس بینالمللی و جایگاه مهمّ پیروان اهلبیت علیهمالسلام و نیز با استفاده از نیروهای فکری، جوان، کارآمد و مجرّب و نیز ارتباط مؤثر با علماء و اندیشمندان و بویژه اعضاء محترم شورایعالی و مجمع عمومی در نشر معارف اسلام ناب و وحدت امّت اسلامی موفق و مؤید باشید. لازم میدانم از زحمات و تلاشهای مخلصانه و دیرپای جناب حجتالاسلام آقای اختری در مدیریت مجمع محترم تشکر نمایم. توفیق همگان را در انجام وظایف محوله از حضرت حق مسألت دارم.

سیّدعلی خامنهای

سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور شد

وزیر کشور در حکمی «سیدسلمان سامانی» را به سمت معاون هماهنگی وزارت کشور منصوب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه در پی تغییر ساختار و ایجاد معاونت هماهنگی این وزارتخانه طی حکمی سید سلمان سامانی را به سمت معاون هماهنگی وزارت کشور منصوب کرد. در حکم وزیر کشور آمده است: نظر به مراتب تعهد، توانمندی و تجارب مفید و موثرتان و با عنایت به ضرورت هماهنگی حوزههای وظیفهای و مأموریتی وزارتخانه در مراحل برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و نظارت در سطح ستاد و صف؛ به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «معاون هماهنگی» منصوب میکنم. در حکم رحمانی فضلی عنوان شده است: بدیهی است در اجرای وظایف و ماموریت های محوله؛ معاونین، استانداران و سازمانهای وابسته مکلف به همکاری میباشند.

سید سلمان سامانی پیش از این حکم سخنگوی وزارت کشور و قائم مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استانها بود.

دلیلی ندارد از هر کسی حمایت کنیم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دیدار با اعضا این حزب در منطقه فارس، گفت: مراقب باشید در انتخابات، برای هر کسی هزینه نکنید، از داوطلبان سالم و توانمند که به منافع مردم میاندیشند و دنبال فساد و رانت نیستند حمایت کنید. دلیلی ندارد از هر کسی حمایت کنیم.

محمدعلی افشانی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دیدار با اعضای حزب اعتماد ملی منطقه فارس با بیان اینکه وقتی مردم قدرت انتخاب نداشته باشند، نتیجه اش فساد، رانت و اختلاس است، گفت: شرکت و حمایت از نهاد انتخابات وظیفه ما است. دشمنان ما دنبال نقطه ضعف هستند. ممکن است به خاطر شرایط موجود، مردم از مسئولین رویگردان باشند، اما ملت ایران ملت آگاهی است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی حزب اعتماد ملی، افشانی با بیان اینکه اگر انسانهای منصفی باشیم جلوی ملت سر تعظیم فرود میآوریم، گفت: نمیتوانیم بگوییم، در انتخابات شرکت نمیکنیم، تایید افراد دارای صلاحیت در هر شرایطی به ویژه شرایط فعلی کشور وظیفه و پذیرش حق مردم است.

مجلس از عملکرد دولت در حوزه

بازار مسکن رضایت ندارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دولت گامهای اولیه را برای ساماندهی بازار مسکن برداشته است، گفت: ساماندهی بازار مسکن به کمک همه ارکان دولت نیاز دارد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفتوگو با ایسنا درباره پیگیری کمیسیون عمران برای ساماندهی بازار مسکن بیان کرد: کمیسیون با جدیت موضوع مسکن را دنبال می کند. گام هایی برای مدیریت و ساماندهی بازار مسکن برداشته شده است اما رضایت بخش نیست. وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید در حوزه مسکن سرعت عمل خود را بالا ببرد و گام های جدی تر بردارد، اظهار داشت: ساماندهی بازار مسکن یک بحث همه جانبه است و نیاز به همیاری و کمک همه ارکان دولت دارد. گام های وزارت راه و شهرسازی به تنهایی موثر نخواهد بود. رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به زودی گزارش کمیسیون عمران در ارتباط با آسیب شناسی بازار مسکن و قصور برخی از دستگاه های اجرایی و مواردی که نیاز به هماهنگی بخش های مختلف نظیر بانک ها و سایر وزارت خانه ها دارد، آماده و در صحن علنی قرائت خواهد شد.

فرانسه به دنبال دور زدن برجام است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: چیزی بنام مذاکره برای دستیابی به توافق جدید معنا ندارد، بلکه فقط باید طرف اروپایی به تعهدات خود و به نقشی که باید در حفظ برجام داشته باشد برگردد. ابوالفضل ظهرهوند کارشناس مسائل بینالملل و سفیر اسبق ایران در ایتالیا، در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره دیدار و گفتوگوی ظریف و ماکرون که روز گذشته انجام شد، گفت: من از محتوای مذاکراتی که انجام شده اطلاعی ندارم، ولی بیشتر باید روی مواضع فرانسویها دقت کرد. به نظر میرسد فرانسویها از رهگذر این مذاکرات و حتی شاید مذاکرات بعدی، به نوعی دنبال دور زدن برجام باشند. وی افزود: واقعیت این است که فرانسویها قبول دارند که برجام از طرف ایران رعایت شده و بخشهایی از آن از سوی طرف مقابل که آمریکا و یا 4+1 هستند، نقض شده است. آمریکاییها که بهطور آشکار برجام را نقض کردند و از آن خارج شدند و اروپاییها هم به وظایف خود در برجام عمل نکردند؛ بنابراین دستورکار این مذاکرات مقداری روشن نیست؛ چون فرانسویها از منظر خودشان نگاه میکنند که میخواهند به عبارتی با دور زدن برجام دور جدیدی از مذاکرات جامع را با استفاده از اهرم فشار تحریمی شکل بدهند.

دکتر روحانی تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه توان دولت برای اجرای آرمانهای انقلاب به کار گرفته می شود، گفت: امروز روز حمایت بیشتر مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است و مطمئنا با وحدت دولت و ملت، از پیچ تاریخی کنونی عبور و دشمن را مایوس خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت دوازدهم با آرمانهای امام راحل در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، گفت:امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معمار نظام جمهوری اسلامی ایران مسیر خدمت به مردم را به همه نشان داد و حضور هیأت دولت در آغاز سومین سال دولت دوازدهم در کنار مرقد ایشان تعهد چندباره به سیره ایشان و مسیر و راهی است که امام بزرگوار برگزیده و معرفی کردند، امام بزرگوار یک نهضت عظیم و اسلامی را به انقلاب اسلامی رساند و راهبری انقلاب را برعهده گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه سه مرحله نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در طول یک خط و مکمل یکدیگر هستند، اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی که امام بزرگوار برای ما بوجود آورد گفتمانی توأم با سعه صدر بود و همه اعتقادات، اندیشهها و سلیقهها را در خود جای میداد و در آن ، فضا برای هیچکس تنگ نبود و باید این گفتمان را با همه قدرت ادامه دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در گفتمان انقلاب به طور عمده آرمانها و آرزوهای کوتاه مدت و بلندمدت مد نظر بوده است ، گفت: در جمهوری اسلامی آرمانهای کوتاه و بلند مدت، راهبردها و برنامهها و حتی اجرا تدوین شد و در گفتمان جمهوری اسلامی عمدتاً مدیریت نظام اسلامی مطرح است، لذا آنهایی که فکر میکنند گفتمان انقلاب در برابر گفتمان جمهوری اسلامی است راه اشتباه و خطایی را انتخاب کردند، این دو در طول یکدیگر هستند و در عرض هم قرار ندارند.

رئیس جمهور افزود: البته در بسیاری از موارد جمهوری اسلامی را با معیارهای انقلاب تطبیق میدهیم و اگر اصلاحاتی لازم است آن را انجام میدهیم.

  • اجرای آرمان های انقلاب با همه توان

    دکتر روحانی بالاترین مرتبه در نهضت، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را مرحله دولتسازی دانست و گفت: دولتسازی مرحله بسیار سختی است و بسیاری آن را بعد از فرهنگسازی و تمدنسازی مرحله دوم در این راه مینامند.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه توان خود را برای اجرای آرمانهای انقلاب بکار گرفتهایم، اظهار داشت: مطابق تأکیدات امام راحل دولتی موفق است که به مردم خدمت کند و دولتی میتواند مسیر خود را ادامه دهد که مورد حمایت و پشتیبانی مردم باشد و امام راحل تأکید داشتند که این دو در کنار یکدیگر قرار دارند.

    دکتر روحانی با بیان اینکه گفته امام راحل در این خصوص که میزان رأی ملت است، یک شعار و تظاهر به دمکراسی نیست، تصریح کرد: این گفته یک نظریه سیاسی، حقوقی و حتی فقهی بود و در حکومت اسلامی اداره جامعه با رأی و نظر مردم صورت میگیرد به همین دلیل است که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تا امروز مستحکم باقی مانده است.

    دکتر روحانی خاطر نشان کرد: نسل اول و دوم انقلاب بار مسئولیت نظام و اداره کشور را در روزهای سخت بر دوش داشتند و آینده نظام متعلق به نسل سوم و چهارم انقلاب است.

    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما نسل اول و دومیها کمکم باید خانه را تمیز کرده و آن را به صاحب خانه که نسل سوم و چهارم هستند بسپاریم. لذا در این مقطع استفاده از ظرفیت نسل جوان و تحصیل کرده در اداره و مدیریت کشور یک ضرورت است.

  • هیچ گزندی نظام را تهدید نمی کند

    دکتر روحانی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که انقلاب و نظام به مردم متصل است و با رأی مردم مشروعیت مییابد، هیچ گزندی نمیتواند این نظام را از پا در آورده و یا تهدید کند.

    رئیس جمهور اضافه کرد: 30 سال از رحلت امام راحل میگذرد و نظامی که ایشان برپا کردند، نه تنها در برابر باد و باران مصون بوده، حتی در برابر طوفان و سیل نیز مقاوم ایستاده است و نظام جمهوری اسلامی، ایرانی با قدرت را در منطقه حساس خاورمیانه به نمایش گذاشته است.

    دکتر روحانی تأکید کرد: تا زمانی که مردم با انقلاب و نظام و انقلاب با مردم باشد این نظام به کار خود ادامه خواهد داد.

    رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز در شرایط بسیار سخت و پیچیدهای قرار گرفتهایم، گفت: در طول یکسال گذشته مردم در رنج و سختی بودند، اما همچنان مقاوم و استوار در برابر توطئههای بیگانگان ایستادگی کردند و امروز روز حمایت مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است. دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دولت از انتقاد دلسوزانه استقبال و حمایت میکند، اظهار داشت: انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت بیهزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق بوده است . رئیس جمهور با بیان اینکه انتقاد بی هزینه از آثار دولت یازدهم و دوازدهم است که برای همیشه باقی می ماند، گفت: بسیار سخت است که این آثار دولت یازدهم و دوازدهم را پس از این کسی بتواند تغییر دهد. رئیس جمهور با بیان اینکه انتقاد به تنهایی کافی نیست و نیاز به دلسوزی هم داریم، تصریح کرد: نقد دلسوازنه غیر از تخریب کینهتوزانه است. لذا پس از انتقاد همه باید برای اصلاح جامعه دست به دست هم دهیم و در این شرایط همدیگر را یاری کنیم تا به مقصد نهایی برسیم.

  • دولت در میدان است

    دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امام راحل تأکید داشتند که بار سنگین مسئولیت اداره کشور بر دوش دولت است و همه باید از آن حمایت کنند و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با هیأت دولت تأکید فرمودند که دولت در میدان است و بار اصلی مسئولیت را بر دوش دارد و همه باید از دولت حمایت کرده و دولت را یاری کنند.

    رئیس جمهور تصریح کرد: بدون تردید با وحدت و همدلی بین دولت و مردم و همه نخبگان و بویژه نسل جوان، از این پیچ تاریخی عبور کرده و دشمن را مأیوس خواهیم کرد.

    دکتر روحانی با تأکید بر اینکه وحدت، تلاش و ایستادگی همه مسئولین و مردم، دشمن را مأیوس میکند، گفت: توطئه دشمنان روزی به پایان می رسد که از ضربه زدن به نظام مأیوس شوند. لذا هدف بزرگ ما مأیوس کردن دشمنان است.

    رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امید به آینده بهتر مردم هدف دیگری است که آن را با قدرت پیگیری میکنیم و معتقدیم تا زمانی که امید وجود دارد، مسیر پیشرفت به خوبی ادامه خواهد یافت.

    دکتر روحانی افزود: برغم اینکه فشار و سختی مردم در سالهای اخیر بیشتر شده است اما این احساس وجود دارد که در ماه های اخیر مقداری از مشکلات مردم کاسته شده است. آمارهای دو ماهه اخیر و نیز آمار روز گذشته مرکز آمار، نشان میدهد که هم نرخ تورم ماهانه و هم تورم نقطه به نقطه نسبت به ماههای ابتدایی سال کاهش یافته است. اگر چه باید همچنان برای رفع مشکل تورم تلاشهای خود را ادامه دهیم.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت در شرایط کنونی همه توان خود را برای رفاه مردم بکار گرفته است، گفت: گاهی مشکلات ناشی از قصور و کوتاهی و گاهی ناشی از تقصیر و خطا است. اما زمانی نیز بخاطر شرایط ناخواستهای است که از سوی دشمن تحمیل میشود.

    رئیس جمهور در پایان سخنان خود اظهار داشت: امروز در کنار مرقد امام راحل عهد و پیمان میبندیم که راه خدمت به مردم را با گامهای بلند و استوار ادامه دهیم. همچنین به ارواح مطهر شهیدان بهشتی، رجایی، باهنر، آیتالله هاشمی رفسنجانی و همه شاگردان، امام راحل و همه شهیدان و خادمان نظام درود میفرستیم و برای همه خدمتگزاران و همه کسانی که برای پایداری مسیر امام راحل تلاش میکنند و همچنین برای یادگار عزیز امام راحل استاد حوزه حضرت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و همه خانواده امام آرزوی توفیق میکنیم.

فرمانده کل سپاه عنوان کرد:

گروه سیاسی: سرلشکر حسین سلامی گفت: امنیت در خلیج فارس با حضور مسلط نیروهای مسلح ایران برقرار و در ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایلنا، سردار سرلشکر حسین سلامی در حاشیه همایش سالانه استادان بسیجی حوزه های علمیه قم، اصفهان، مشهد و تهران در مشهد در جمع خبرنگاران با تاکدیر بر قدرت امنیت ساز جمهوری اسلامی ایران برای منطقه و بویژه خلیج فارس افزود: دشمنان نخواهند توانست خدشه ای به این امنیت وارد کنند.

وی اضافه کرد: کشور ایران همیشه عرصه آزمایش انواع سیستم های دفاعی و راهبردی است و این اقدامات، حرکتی است بدون توقف در امتداد رشد و توسعه قدرت بازدارندگی و دفاعی که هرگز متوقف نمی شود. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مردم، رکن اساسی مقاومت انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان بوده و هستند و امروز نقش مردم بیش از هر زمان دیگری تعیین کننده است و نقشی که امروز مردم با اتصال به رهبری فرزانه انقلاب و تبعیت از رهنمودهای ایشان و همراهی همه نهادهای انقلابی، اجرایی، تقنینی و قضایی کشور دارند برجسته تر از هر زمان دیگری است.

سردار سلامی افزود: از همین رو نقطه تمرکز فشار دشمن هم روی مردم است و امروز مردم را هدف قرار داده ولی ملت ایران می تواند مانند گذشته با شکیبایی، صبر انقلابی، حضور در صحنه، حمایت از نظام و تبعیت از رهبری پاسخ های ناامیدکننده به دشمن بدهند و آنها را در سیاست های مخربش نا امید و شکست خورده کنند تا دشمن بداند نمی تواند در هیچ شرایطی در ایران نفوذ کند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای سامان دهی حاشیه شهر مشهد نیز گفت: چند سالی است مجموعه سپاه پاسداران خراسان رضوی و قرارگاه شهید برونسی بر اساس تاکیدها و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد وارد عمل شده است و تلاش های سپاه برای برقراری امنیت و ارتقای وضعیت فرهنگی و محرومیت زدایی از حاشیه شهر مشهد همچنان ادامه دارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: رسیدگی به حاشیه نشینی در مشهد پدیده ای فراگیر در سطح نهادهای استان خراسان رضوی شده است مثلا طی روزهای گذشته تعدادی طرح توسط شهرداری مشهد به سامان رسید که عموما ورزشی بودند و تعدادی از بوستان های تفریحی در مناطق حاشیه و محروم مشهد هم به بهره برداری رسید.

سردار سلامی افزود: این اقدامات، ادامه دار خواهد بود و امیدواریم با ادامه مجموعه فعالیت ها و با ورود استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد و سایر دستگاه ها شاهد رفع فقر و محرومیت از مناطق محروم و حاشیه ای شهر مشهد باشیم.

ظریف در مصاحبه با شبکه فرانس 24؛

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه سیاست اعمال فشار بر ایران کارساز نخواهد بود، گفت: اگر آمریکا دست از مداخله در منطقه بردارد، ایران و سایر کشورهای منطقه میتوانند امنیت خلیج فارس را تامین کنند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان طی سفر هفته گذشته خود به چند کشور اروپایی در گفتوگو با شبکه فرانس24 به سوالاتی پیرامون توافق هستهای، تنشها با آمریکا، افزایش حضور آمریکا در خلیج فارس و تحریمهای اقتصادی واشنگتن علیه تهران پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیرامون برجام و پیام ایران با اشاره به گفتوگوهای تلفنی اخیر میان روحانی و مکرون گفت: دو رئیس جمهور تلاش کردهاند تا راهی برای اروپا بیابند که باوجود تحریمهای آمریکا و سیاست فشار حداکثری واشنگتن به تعهدات خود عمل کند. در چارچوب توافق هستهای بحثها و پیشنهاداتی مطرح شده و ما به این رایزنیها ادامه میدهیم. ما در مسیر درستی برای یافتن راهحل چگونگی پایبندی اروپا به تعهداتش طبق توافق قرار داریم. در این صورت ایران که تصمیم گرفته طبق بند 36 اجرای برخی تعهداتش را به حالت تعلیق درآورد، میتواند به اجرای کامل این تعهدات بازگردد. ما پیشرفتهای حاصل کردهایم اما هنوز باید به سمت جلو پیش برویم. لازم است که رئیس جمهور مکرون با شرکای اروپایی و سایرین در این باره رایزنی کند.

ظریف افزود: ایران طبق برجام حق دارد دست به چنین اقداماتی بزند. ما به طرفهای اروپایی و دو عضو دیگر توافق، یعنی روسیه و چین اطلاع دادیم که قصد داریم گامهای مشخصی برداریم. این گامها قابل بازگشت طی چند ساعت و نه حتی چند روز هستند، به شرط آنکه اروپا تصمیم بگیرد اقداماتی انجام دهد که ملزم به انجامشان شده است تا مردم ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام بهرهمند شوند. این توافق مبتنی بر دو چیز است؛ ایران به تعهداتش عمل کند و اروپا، آمریکا بهعلاوه روسیه و چین و به همراه باقی جامعه بینالملل برای عادی سازی روابط با ایران تلاش کنند، چراکه برجام یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

ظریف درباره محل کنونی نفتکش آدریان دریا اظهار داشت: این نفتکش جایی در مدیترانه است زیرا آمریکا در حال ضربه زدن به دریانوردی آزاد است، چیزی که باید متوقف شود. آدریان قوانین هیچ کسی را زیر پا نگذاشته است، طبق قوانین بینالمللی حرکت و نفت ایران را حمل میکند و هیچ ربطی به آمریکا ندارد که کجا میرود. هیچ محدودیت بینالمللی برای محمولههای نفتی ما و مشتراین ما وجود ندارد. بنابراین، ما به فروش نفت خود ادامه میدهیم.