غبارروبی مضجع مطهر امام رضا(ع)

با حضور رهبر معظم انقلاب

مضجع مطهر حضرت امام رضا (علیه السلام) با حضور رهبر انقلاب غبارروبی شد. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، در آستانهی فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدوسالار شهیدان علیه السلام، مراسم غبارروبی ضریح مطهر حرم ثامنالحجج حضرت علیبن موسی الرضا علیه السلام، دقایقی پیش با حضور حضرت آیتالله خامنهای، جمعی از علما و اقشار مختلف مردم در مشهد مقدس برگزار شد. رهبر انقلاب اسلامی در سنوات گذشته نیز در این مراسم معنوی که از جمله برنامههای مستمر آستان قدس رضوی است، حضور داشتهاند.

گام سوم باید ملموس باشد

عضو کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس با بیان اینکه گام سوم کاهش تعهدات برجامی باید ملموس و محکم باشد، گفت:ایران مانند عراق ۲ دهه برای تغییر شرایط صبر نمیکند. حشمتالله فلاحتپیشه عضو کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، گفت: هیچگونه منعی در قالب "NPT" وجود ندارد که ایران به شرایط قبل از موافقتنامه سوم آذر سال 1393 در ژنو بازگردد قطعاً بازگشت به شرایط پیش از توافقنامه ژنو دست بالا را برای ایران به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود باید گام ملموسی را بردارد، ادامه داد: در شرایط فعلی راهبرد ایران در درجه اول تنشزدایی در منطقه و مانع شدن از تدوام پیوند منطقه با یکسری دشمنیها خارج از منطقه است که بعد از ساقط شدن پهپاد آمریکایی این شرایط فراهم شده است چون کشورهای منطقه نیز تا حدودی به این نتیجه رسیدهاند که باید واقعگرایانه عمل کنند.

دشمن به دنبال تغییر در عزاداری محرم است

رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده ارتش با بیان اینکه جنگ و تهاجم فرهنگی دشمن بسیار جدی است، گفت: دشمنان انقلاب و اسلام تلاش بسیاری برای تغییر آداب و رسوم عزاداری امام حسین (ع) انجام دادهاند که متأسفانه در برخی مراسمات و نوحهخوانیها این موضوع را مشاهده میکنیم.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار «حبیب الله سیاری» پیش از ظهر امروز(شنبه) در آیین اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم خواهران شاغل و خانوادههای کارکنان ستاد ارتش که در ستاد آجا برگزار شد، با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن، اظهار داشت: جنگ و تهاجم فرهنگی دشمن بسیار جدی است؛ اما به دلیل اینکه در قالب جنگ نرم صورت میگیرد، این جنگ قابل مشاهده نیست و بسیاری هنوز آن را جدی نگرفتهاند. وی هدف تهاجم فرهنگی دشمن را تغییر فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی دانست و گفت: دشمنان انقلاب اسلامی با تهاجم فرهنگی و با استفاده از ابزار رسانه میخواهند فرهنگ و روش زندگی ما را تغیر دهند تا بتوانند اهداف خود را پیش ببرند.

انتخابات نقطه عطف جمهوری اسلامی

در سال جاری خواهد بود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در طول ۴۰ سال پس از انقلاب، ۳۶ انتخابات داشتیم که به طور میانگین شاهد حضور بالای ۶۰ درصد مردم بودیم. به گزراش ایلنا، سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در مراسم تجلیل از مدیران و کارمندان نمونه شهرستان رامسر با تاکید بر اینکه هفته دولت به پاسداشت خدمات و زحمات دولتمردان شهید رجایی و باهنر و شهدای عزیز دولت تعیین شده است، تصریح کرد: هفته دولت فرصتی است که دستاوردهای نظام و دولت را به جامعه بیان کنیم.

موسوی ادامه داد: فرصت دیگری که در این هفته به دست می آید، فرصت با مردم بودن است که بسیار با ارزش است زیرا می توانیم مطالبات آنان را بشناسیم و با برنامه ریزی دقیق، دغدغههایشان را کم کنیم چون ما وظیفهای جز خدمت به مردم نداریم.

درخواست آمریکا از مصر برای مانعتراشی در مسیر حرکت «آدریان دریا»

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که نفتکش ایرانی «آدریان داریا-۱» که در تنگه جبل الطارق آزاد شده قصد دارد محموله نفت خام خود را از طریق کشتیهای دیگر به سوریه تحویل دهد.

به نقل از وال استریت ژورنال، منابع آگاه از برنامه سفر نفتکش ایرانی آزاد شده «آدریان دریا» گزارش دادند که این نفتکش قصد دارد بار خود را به نفتکشهای کوچکتر در نزدیکی سواحل سوریه تحویل دهد تا از این طریق به سوریه منتقل شود.

این منابع تأکید کردند که این نفتکش پس از آنکه نتوانست بار خود را در سواحل یونان تخلیه کند، به سمت «اسکندرون» در ترکیه تغییر داد و در حال حاضر نیز اگر خریداران دیگری برای محموله کشتی پیدا شود و نفتکشهای کوچکتر نتوانند با آدریان دریا ارتباط برقرار کنند، برنامه فعلی نیز ممکن است تغییر کند.

عراقچی تشریح کرد:

گروه سیاسی: معاون سیاسی وزارت امورخارجه تاکید کرد: برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، باید خواستههایی مانند فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود.

سیدعباس عراقچی در پاسخ به این پرسش که «طی یکسال گذشته پس از اینکه دکترین آمریکا تغییر کرد و به سیاست فشار حداکثری رسید، ما هم یک سری راهکارهایی در این زمینه اتخاذ کردیم، راهکارهای ما در مقابله با این فشار حداکثری آمریکا چگونه بود؟» گفت: ما در یکسال گذشته با سیاست حداکثری آمریکا مواجه بودیم که از چند ماه پیش یعنی اواخر سال گذشته (۹۷) یک بعد جدید به آن اضافه شد و آن سیاست فروش نفت برای ایران بود که اینها عزم خود را جزم کردند تا فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

وی افزود: در مجموع در یکسال گذشته سیاست خارجی ما یک سیاست بسیار پرکار و فعالی در عرصه های مختلف بود برای اینکه در مقابل این سیاست حداکثری، سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست مقاومت و بسیج حداکثری امکانات بوده است.

او ادامه داد: ما این را در حوزه سیاست خارجی با بسیج تمامی امکانات سفارتخانه و نمایندگی هایمان در خارج از کشور انجام دادیم که بتوانیم با این سیاست فشار حداکثری مقابله کنیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: این مقاومت در چند بعد صورت گرفته است، اول اینکه اجازه ندهیم آمریکایی ها بتوانند علیه جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر اجماع بین المللی ایجاد کنند، همان کاری که در قضیه هسته ای انجام داده بودند و با برجام این اجماع شکسته شد.

عراقچی تصریح کرد: در یکسال گذشته آمریکایی ها چند بار خیز برداشتند که پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند هرچند برجام ما را از این شورا خارج کرده بود اما اینها دوباره تلاش کردند تا به بهانه موشکی، یمن و مسائل داخلی و ... ما را به شورای امنیت ببرند که موفق نشدند.

وی افزود: در سال گذشته حرکتی که آنها انجام دادند این بود که سعی کردند این اجماع یا ائتلاف بین المللی را در خارج از سازمان ملل تشکیل دهند که نمونه آن کنفرانس ورشو در لهستان بود که با عدم استقبال کشورها موجب شکست آمریکا شد.

  • افتراق میان اروپا و آمریکا

    عراقچی گفت: همچنین تلاش دیگری که کردیم این بود که اجازه ندهیم دوباره از ایران یک پروژه امنیتی برای دنیا تعریف شود، این کاری است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی به دنبال آن هستند.

    معاون سیاسی وزارت امورخارجه تصریح کرد: اکنون یک افتراقی میان اروپایی ها و آمریکا وجود دارد و در حقیقت این آمریکا است که در سیاست خود علیه برجام و ایران منزوی شده است.

  • وظیفه سنگین وزارت خارجه

    او گفت: در کنار همه اینها بحث تحریم ها نیز وجود دارد، آمریکایی ها تحریم هایی را که به واسطه برجام برداشته شده بود، دوباره اعمال کردند و با فشار به همه کشورها و رایزنی با شرکتها، بانکها و ... خواستند که این تحریم ها را به شدت اجرا کنند.

    وی افزود: در چنین شرایطی یک وظیفه و ماموریت سنگین دیگر وزارت امورخارجه مقابله با تحریم ها و باز کردن راه های تنفس برای فروش نفت و تامین ارز است که همه نمایندگی های ما در این جهت تلاش کردند.

    عراقچی تصریح کرد: سیاست خارجی ایران در یک سال گذشته در مقابل فشار و تهاجم حداکثری آمریکا موفق بوده بطوریکه آثار شکست فشار حداکثری آمریکا خود را نشان داده است.

    او ادامه داد: وقتی که اروپایی ها از جمله فرانسه اکنون با ابتکار خود، ترامپ را راضی می کند، به این معنا است که فشار حداکثری نتوانسته به اهداف خودش برسد و شکاف در آن ایجاد شده و باید بیایند خواسته های ایران را تامین کنند چرا که ما گفته ایم باید خواسته های ایران در برجام بطور مشخص فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود تا ما به اجرای کامل برجام بازگردیم.

تجارت بررسی کرد؛

 

گروه اقتصاد کلان: قریب یک ماه پیش، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود طرح بانکداری اسلامی روزهای نهایی خود را در کمیسیون میگذراند و تا پایان شهریور برای ورود به صحن تقدیم هیئت رئیسه مجلس میشود. از سوی دیگر روز گذشته سیامین همایش بانکداری اسلامی بستری برای مباحث شرعی و عملیاتی بانکی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیسکل بانک مرکزی، اعضای فقهی بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها برگزار شد و مواردی از جمله کاهش شعب بانکی، نحوه پرداخت نرخ سود در بانکداری اسلامی، اجرای عملیات بازار باز بانکی، کاهش قیمت مسکن و نظایر آن در این همایش مطرح شد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، در ابتدای این مراسم، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هنوز درباره مبانی بانکداری اسلامی دچار مشکل اساسی هستیم، اظهار کرد: برخی مراجع نسبت به عملیات بانکی به شدت موضع دارند؛ برخی قائل به این هستند که قوانین و مقررات مشکل ندارد و مشکل در اجراست و برخی نیز معتقدند که به خوبی اجرایی میشود. وی افزود: نقش نظام بانکی هنوز در تامین مالی بلند مدت و کوتاهمدت نقش برجسته و اولیه است و نظام بانکی باید خود را برای این رشد و توسعه آماده کند. دژپسند تاکید کرد: باید مقوله توانمندسازی و آموزش کارکنان را از دو سو برای تقویت بانکداری اسلامی اجرا کرد. وی خاطرنشان کرد: در بانکداری اسلامی نرخ سود باید بر مبنای بازدهی باشد، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم دامنه نوسان بسیار بالا و ریسک زیاد است، بنابراین رفتیم به سمت نرخ سود ثابت. ما باید به طور مستمر در بحث تئوریک کشف نرخ سود و در عین حال جلوگیری از ایجاد ریسک برای سپردهگذاران فعالیت کنیم.

  • محتوای بانکداری ما ربوی است

    در ادامه این برنامه، حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین حسینی بحرینی، نماینده مجلس و عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: در نظام بانکی مبانی نظری در امور اجرایی مورد توجه قرار نمیگیرد و نتیجه آن میشود که بانکداری ما پوسته بدون ربا دارد، اما محتوای آن ربوی است. این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به بازسازی و بازنگری قواعد حقوقی و بانکداری، گفت: قوانین بانک مرکزی، بانکداری و تاسیس بانک، توسعه و همچنین لایحه اصلاح موادی از قانون پولی و بانکی در گزارشی توسط مجلس آماده شده که دولت تقاضا کرده این اقدامات متوقف شود و دولت لایحه بیاورد، اما مقام معظم رهبری قبول نکردند. اما در بخش دیگری از این مراسم، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو دیگر شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به نتایج جلسات شورای فقهی بانک مرکزی، اظهار کرد: یکی از نتایج این جلسات این بود که در حال حاضر نظام بانکی در احتساب سود با مشکل جدی روبرو است و اکنون احتساب سود بانکی که در چارچوب بانکداری بدون ربا باید متناسب و بر مبنای سود تسهیلات اعطایی و نرخ حقالوکاله باشد، با آن مطابقت ندارد. وی احتساب سود سپرده با عنوان هزینه و سود دریافتی به عنوان درآمد بانک را یکی دیگر از مشکلات تعیین نرخ سود دانست و گفت: این اقدام بانکها که سود سپرده را قبل از تحقق پرداخت میکنند اشکال شرعی دارد، چراکه این نوع شیوه محاسبه بر اساس شیوه محاسبه سود پول است که در بانکداری بدون ربا جایی ندارد. عضو شورای فقهی بانک مرکزی افزود: در بانکداری بدون ربا، سود باید از طرف تسهیلات به سمت سپرده باشد، یعنی اول سود تسهیلات و بعد سود سپرده مشخص میشود و اساس تعیین سود سپرده، سود تسهیلات و نرخ حق الوکاله باشد. وی با تاکید بر اینکه رقابت بانکها در اعلام نرخ سود سپرده باید متوقف شود، اظهار کرد: این اقدام که از سالها پیش فراگیر شد، اشتباه بود و همین مساله بانکها را به رقابت با ابزار نرخ سود بانکی کشاند، در حالی که رقابت بانکها برای جذب مشتری باید در نرخ حقالوکاله باشد.

  • حرکت دنیا به سوی نظام بانکداری اسلامی

    استاد دانشگاه استرالیایی وولونگونگ می گوید: باید در هر حوزه پولی و بانکی حتی بانکداری اسلامی هم از متخصصهای پولی و بانکی به خوبی استفاده کرد حتی من توصیه کردم از مشاوران خارجی خبره نیز بهرهبرداری شود اگر تمامی به استفاده از متخصصان داخلی نبود. علی سعدوندی می افزاید: الان در نظام بانکداری دنیا ذخیرهگیری جزئی بر بانکها حاکم است و نظام ذخیرهگیری کلی نداریم. یعنی اگر بانک ۱۰۰ تومان سپرده داشته باشد میزان ذخیره آن در نزد بانک مرکزی مثلا ۱۰ تومان است. الان نظام بانکداری مدرن دارد به سود آرمانهای بانکداری اسلامی کمکم حرکت میکند یعنی در نظام بانکداری بینالملل ربا وجود ندارد. در قدیم ارزش پول از ارزش طلا بیشتر بود چرا که اگر غیر از این بود سکه یا دینار را ذوب میکردند تا تبدیل به طلا کنند و سود بیشتری به دست بیاورند.

  • طرح بانکداری اسلامی در راه صحن علنی مجلس

    آخرین تغییرات بانکداری اسلامی در حال انجام است. در این رابطه قریب یک ماه پیش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بانکداری اسلامی روزهای نهایی خود را در کمیسیون میگذراند و تا پایان شهریور برای ورود به صحن تقدیم هیئت رئیسه مجلس میشود.الیاس حضرتی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به طرح نظام بانکداری اسلامی اظهار کرد: این طرح مراحل نهایی خود را در کمیسیون میگذراند و تا پایان شهریور برای ورود به صحن تقدیم هیئت رئیسه مجلس میشود.وی با بیان اینکه این طرح ۱۶۷ ماده داشت که همگی اصلاح شده است، گفت: کمیسیون اقتصادی از سه سال گذشته بررسیهای خود را درباره این طرح آغاز کرده و در نشستی که با حضور رئیس مجلس و رئیس کل بانک مرکزی داشتیم تفاهمی میان مجلس و بانک مرکزی صورت گرفت و ایرادهای بانک مرکزی به طرح برطرف شد.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بانکداری بدون ربا همواره دغدغه فعالان اقتصادی و مراجع عظام تقلید بوده، خاطرنشان کرد: با تصویب این طرح استقلال بانک مرکزی رقم میخورد و سیر ربوی بودن بانکداری به صفر میرسد.

 

 

رئیس کمیته نظام فنی ساختمان مجلس؛

 

گروه راه و مسکن: رئیس کمیته نظام فنی ساختمان کمیسیون عمران مجلس گفت: این موضوع مطرح می شود که با تغییر برخی از معاونان وزیر راه، طرح های تولید مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد، اما این مسئله درست نبوده و طرح های مسکن سازی با قدرت اجرایی خواهد شد.

به گزارش تجارت فرج الله رجبی رئیس کمیته نظام فنی ساختمان کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای تولید گسترده مسکن در کشور، گفت: در شرایط کنونی برای رفع مشکل کمبود مسکن، کشور نیاز به تولید سالانه، 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی دارد، بنابراین تمرکز وزارت راه و شهرسازی باید در راستای تولید گسترده مسکن باشد. دولت در شرایط کنونی تمام تلاش خود را برای مسکن سازی انجام می دهد، اما این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دولت نباید بار تولید مسکن را خود بر دوش بکشد. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در شرایط کنونی تمام تلاش خود را برای مسکن سازی انجام می دهد، اما این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دولت نباید بار تولید مسکن را خود بر دوش بکشد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی امروز از ظرفیت های بسیار بالایی برای تولید انبوه مسکن برخوردار است، از این رو دولت می تواند از پتانسیل های مالی خارج از مجموعه خود برای افزایش تولید مسکن استفاده کند.

  • امروز بهترین موقع برای تولید مسکن در کشور است

    رجبی ادامه داد: شرایط کنونی بهترین موقعیت برای تولید مسکن در کشور است، زیرا امروز ظرفیت های مالی، انگیزه بخش خصوصی و تقاضا برای خرید مسکن در کشور وجود دارد، اما این مسئله نیازمند آن است که دولت به سازندگان و انبوه سازان برای انجام حمایت های قانونی اطمینان دهد. وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تأثیر منفی تحولات مدیریتی وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح های تولید انبوه مسکن، گفت: این موضوع مطرح می شود که با تغییر برخی از معاونان وزیر راه، طرح های تولید مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد، اما به نظر من این مسئله درست نبوده و طرح های مسکن سازی با قدرت توسط این وزارتخانه اجرایی خواهد شد. رئیس کمیته نظام فنی ساختمان کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ما معتقدیم که دولت نباید خود اقدام به تولید مسکن کند، زیرا این مسئله تحرک و قدرت دولت را کم می کند، بنابراین بهترین و اصولی ترین راهکار، وارد کردن بخش خصوصی به عرصه تولید مسکن است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد؛

گروه صنعت و تجارت: پنجمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، استاندار آذربایجان غربی، رییس کل گمرک کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی استان برگزار شد.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست با بیان اینکه اصالت بخش خصوصی جزو آموزههای دینی ماست، گفت: بعد از ابلاغ سیاستهای اصل 44 توسط مقام معظم رهبری، عملا نگاه منفی به بخش خصوصی از بین رفت و مسیر بخش خصوصی در اقتصاد کشور هموارتر شد. فرهاد دژپسند با طرح این سوال که چرا بخش خصوصی تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند، افزود: برای محقق شدن سیاست های اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی، هم دولت و هم خود بخش خصوصی باید مجدانه ایستادگی کنند و این مسئله از مسائلی است که وزارت اقتصاد با جدیت پیگیری میکند. وزیر اقتصاد تصریح کرد: معتقدیم که بخش خصوصی تماشاگر بازی نیست بلکه بازیگر اصلی است که باید وسط اقتصاد باشد بویژه در شرایط امروز که کشور با تحریم مواجه است بخش خصوصی باید نقش آفرینی کند و همانند واحد اجرای عملیات در جنگ عمل کند. دژپسند از واگذاری شرکت های بورسی نیز خبر داد و گفت: برای واگذاری سهام دولت در چند شرکت بورسی بخش خصوصی میتواند برای خرید به صورت انفرادی و یا تشکیل کنسرسیوم اقدام کند. وی همچنین گفت: وزارت اقتصاد بصورت شبانهروزی پیگیر اصلاح و حذف مقررات زائد است، در این زمینه از بخش خصوصی هم انتظار میرود موارد و مقررات زائد که لازم الاصلاح است را به وزارت اقتصاد اعلام کند. وزیر اقتصاد در ادامه از افزایش تسهیلات اعطایی توسط بانکها خبر داد و گفت: در 2 ماهه نخست سال جاری، اعطای تسهیلات توسط بانکها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 35 درصد رشد داشته که دو سوم این تسهیلات برای سرمایه در گردش و کمک به تولیدکنندگان بوده است. دژپسند اضافه کرد: اعطای تسهیلات به طرحهای سرمایهگذاری با 70درصد پیشرفت فیزیکی نیز در اولویت قرار دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیتهای آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: در آذربایجان غربی بهترین قابلیتها و ظرفیتها وجود دارد و این استان میتواند با بهرهگیری از ظرفیتهایش به یک جهش اقتصادی بزرگ در کشور دست یابد. دژپسند اضافه کرد: وجود منطقه آزاد ماکو، وجود گمرگات و پایانههای مرزی متعدد، ظرفیتهای بینظیر کشاورزی، معدنی و گردشگری و وجود صنایع تبدیلی از مهمترین قابلیتها و پتانسیلهای استان آذربایجان غربی است که بهرهگیری بهینه از این ظرفیتها، توسعه پایدار را برای این استان بهدنبال خواهد داشت.

  • افزایش صادرات استان آذربایجان غربی

    حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه نیز در این نشست اظهار کرد: در پنج ماهه نخست امسال 145 درصد افزایش صادرات در استان رقم خورده است. 55 درصد محصولات صادراتی این استان از طریق گمرگ پیرانشهر بوده است. وی با اشاره به ترانزیت یک میلیارد دلار کالا در استان افزود: 70 درصد تراتزیت این کالاها از طریق گمرک پیرانشهر انجام شده است در حالی که از نظر زیرساختی این گمرگ وضعیت مناسبی ندارد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه بخش خصوصی خواستار حل ماده ۲۰ است، ادامه داد: این موضوع به دغدغه مهم بخش خصوصی تبدیل شده و بر خلاف برگزاری جلسات مختلف هنوز به نتیجهای نرسیده است. وی با خطاب قرار دادن وزیر اقتصاد عنوان کرد: در شرایط سخت امروز، بهتر است سهم و نمره بخش خصوصی در بازار فعلی ایران ارزیابی شده تا مشخص شود که این بخش چه خدماتی را در این شرایط سخت انجام داده است. انتظار با انتقاد از عدم واگذاریهای نامناسب املاک و داراییهای دولتی به بخش خصوصی و خصوصیسازی، عنوان کرد: امروزه بخش خصوصی با مشکل عدم تامین سرمایه در گردش مواجه بوده که دولت برای حل این مشکل باید تدابیر مناسب و اصولی بیاندیشد. دبیر شورای گفتوگوی آذربایجان غربی با اعلام اینکه استانهای مرزی یک فرصت برای توسعه است، تصریح کرد: بازار ایران به ویژه بازار آذربایجان غربی ظرفیت بالایی برای صادرات و تولید محصولات کشاورزی دارد و برای این منظور باید مسؤولان در نظر داشته باشند که مرز، دیگر تهدید نبوده بلکه یک فرصت برای استانهای مرزی و توسعه کشور است.

  • کمبود پایانه های صادراتی

    در ادامه این جلسه نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه آذربایجانغربی جزو چهار استان برتر کشور از نظر تولید محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: امسال یک میلیون و 200 هزار تن سیب، 200 هزار تن انگور و 200 هزار تن محصولات باغی در استان تولید میشود. بهنام تاجالدینی با بیان اینکه با وجود ظرفیتهای کشاورزی استان، کمبود پایانه های صادراتی، موضوعات مالیاتی، تراکنشهای بانکی، بخشنامههای خلقالساعه و غیراصولی جلوی صادرات محصولات کشاورزی را گرفته است، افزود: برای مثال در حال حاضر هلو و شلیل در میدان ترهوبار استان باقی مانده و به فروش نمیرسد.

صاحب نظران تبعات وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده ها را تشریح کردند؛

گروه اجتماعی - کورش شرفشاهی: کودکان همواره یکی از جدی ترین چالشهای جوامع بوده و هستند اما زندگی کودکان درخانواده هایی با سطح درآمدهای متفاوت، حاشیه های مخصوص خودش را دارد. کودکانی که برای هر روز زندگی شان برنامه هایی دارند که هزینه های آن می تواند مخارج یک خانواده کارگری را تامین کند و کودکانی را سراغ داریم که از عنوان کودک کار را یدک می کشند و ناچار هستند قبل از آنکه شب به خواب بروند، در اندیشه کارهایی باشند که قرار است فردا انجام دهند. اگرچه این کودکان به خواب می روند، اما در بیشتر موارد کابوس کار، خواب آرام را از چشمانشان می گیرد. اما جمع آوری یا ساماندهی کودکان کار در سال های گذشته حدود 32 بار انجام شده که هر بار به دلیل کاستی های فراوان این طرح با شکست مواجه شد. نخستین بار در سال 1377 طرح ساماندهی کودکان کار، کلید خورد. همین طور در سال های بعد از آن این طرح، با عناوین و رویکردهای مختلف ادامه داشت تا آنکه قصه جمع آوری یا ساماندهی کودکان کار به سال 84 رسید. آن زمان «آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی» با همکاری وزارت رفاه و بهزیستی شکل گرفت. در این آیین نامه 11 دستگاه از ارگان های دولتی بودند که هر کدام موظف به انجام کاری برای حل مسئله کودکان کار شدند اما از آنجا که این آیین نامه با ایراداتی همراه بود بعدها با اعتراض ان.جی.او ها نسبت به کامل نبودن این طرح، در سال 92 وزارت رفاه اتاق فکری تشکیل داد و با حضور دو نماینده از سوی سمن ها و برگزاری جلساتی میان نهادهای دولتی و مدنی در نهایت این آیین نامه به عنوان «حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابان» تغییر نام داد اما همچنان کودکان کار در خیابانها جولان می دهند و ظلم در حق آنان غیر قابل تصور است. اگرچه کودک کار ابعاد گوناگونی دارد، اما اکنون تنها به بخشی از این ماجرا توجه می شود که متوجه مسوولیت سنگین جامعه و مسوولان است.

  • حمایت از کودکان کار، جایگزین طرح ساماندهی

    در این رابطه نشست «ابعاد و چالشهای طرح ساماندهی کودکان کار از ابتدا تاکنون » در موسسه آتیه با حضور لیلا توحیدنیا معاون مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی، آرش نصراصفهانی مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و فرشید یزدانی، کارشناس تامین اجتماعی و مدیر انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد.

    در ابتدا معاون مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی با اشاره به اینکه آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در سال 84 تصویب شد اما تا سال 92 مسکوت ماند گفت: در این رابطه جلسات متعددی با تشکلهای کودکان کار برگزار شد و حمایت از کودکان کار را جایگزین عنوان ساماندهی کردیم.

    توحید نیا با تاکید بر اینکه کودک کار تا کنون در هیچ کشوری ریشه کن نشده است گفت: قرار نیست کودک کار فراموش شود بلکه باید وضعیت کودکان کار را ساماندهی کنیم.

    وی با اشاره به اینکه در جلسات تخصصی مواردی همچون اعتیاد و ایدز برای کودکان کار مطرح شد گفت: بنابر این متوجه شدیم که بحث ساماندهی نیست و بالاتر است بنابر این حمایت از کودکان کار را در دستور قرار دادیم.

    معاون مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی با تاکید براینکه ابتدا باید کودکان کار را شناسایی کنیم تا بتوانیم سیاست گذاری درستی داشته باشیم گفت: اکنون 70 درصد کودکان کار در کشور ما از مهاجران افانستانی هستند که هیچ مدرک و هویتی ندارند.

    وی با طرح این که باید بررسی شود چگونه کودکان کار درمدت کمتر از یک هفته از افغانستان به ایران می آیند، کار می کنند و کف خیابان می خوابند گفت: مهمترین معضل اکنون هجوم کودکان کارگر افغانستانی است.

    توحیدنیابا اشاره به اینکه کودکانی که درخیابانها کار می کنند، در مقابل چشم مردم قرار دارند و چون آنها را می بینیم می توانیم برای آنان چاره اندیشی کنیم گفت: در حمایت از کودکان کار نباید سخت گیری کنیم زیرا در این صورت کودکان کار از کف خیابان به کارگاههای زیر زمینی می روند و آنگاه دیگر دیده نمی شوند که بخواهیم مشکلاتشان را بررسی کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه خانواده های دچار فقر شدید ناچار می شوند کودکانشان را برای کار بفرستند گفت: این کودکان به مدرسه نمی روند و آموزش نمی بینند و به همین دلیل برای آنها یارانه آموزشی در نظر گرفتیم اما وقتی خانواده فقیر است، آموزش در مرحله چندم قرار می گیرد.

    معاون مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی گفت: در شرایطی که همه روزه خانواده های بسیاری به زیر خط فقر سقوط می کنند و منبع درآمد مناسبی ندارند باید در انتظار افزایش کودکان کار باشیم.

    وی با تاکید بر اینکه خانواده های فقیر چاره ای به غیر از فرستادن کودکانشان به خیابانها برای کارکردن ندارند گفت:تنها راهکار این است که شغل مناسب با درآمد مناسب برای والدین ایجاد شود تا کودکان کار مدیریت شود.

  • دستگیری کودکان کار

    در ادامه مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با انتقاد از طرح های ساماندهی کودکان کار گفت: این طرح ها به شکل خاصی از کودکان توجه دارند و به اشکال رویت پذیر در خیابان می پردازند. زیرا نگرانی طراحان این است که کودکان کار در خیابانها و فضای شهره دیده می شوند.

    آرش نصراصفهانی افزود: برای بسیاری از آقایان کارکردن کودکان در مزرعه، گاراژها، مخزن های زباله و کارگاههای زیر زمینی اهمیتی ندارد زیرا دیده نمی شوند به همین دلیل عنوان جمع آوری کودکان خیابانی را مطرح می کنند و توجهی به ساماندهی و حمایت از آنان ندارند.

    وی دستگیری کودکان کار را ابزار تنبیهی توصیف کرد و گفت: کودک کار را می گیرند تا خانواده اش را تنبیه کنند و در نهایت از والدین تعهد می گیرند که فرزندشان را برای کار نفرستند در حالی که این مکانیزم آزار کودک است.

    مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با ابراز تاسف از اینکه طرح های جمع آوری کودکان کار به صورت ضربتی است گفت: ویژگی طرح های ضربتی این است که در یک مقطع خاص کودکان کار را جمع آوری می کنند و هنگامی که دوره آن تمام شد، بار دیگر کودکان به خیابانها می آیند و این چرخه دوباره تکرار می شود.

    وی با ابراز تاسف ازاینکه هدف طرح های جمع آوری، از بین بردن معضل کودک کار نیست گفت: به همین دلیل به صورت مقطعی به کودکان کار حمله می شود.

    نصر اصفهانی انتقاد دیگر به جمع آوری کودکان کار را ارزان بودن آن توصیف کرد و گفت: طرح جمع آوری کودکان کار، ارزانترین روشی است که بیشترین اثر نمایشی را در بین مردم دارد که نمونه آن جمع آوری کودکان کار افغانستانی بود که پس از مدتی دوباره به خیابانها بازگشتند.

    وی با انتقاد ازاینکه در بحث جمع آوری کودکان خیابانی دستگاههایی تعریف شده اند گفت: دراین طرح ها مشخص شده که چه دستگاهی کودکان را دستگیر کند و دیگردستگاهها چه کار کنند تا فرایند انظباطی تنبیهی کودک کار وخانواده اش طی شود.

    مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مفهوم ساماندهی را توجه به همه اشکال کارکودک توصیف کرد و گفت: نباید تنها به شکل ظاهری کار کودک توجه شود. باید بدانیم که اگر جمع آوری زباله را از کودکان بگیریم، همین کودکان را به گود تفکیک زباله می برند که خطرناک تر از زباله گردی است.

    وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که شرایط تحصیل برای کودک فراهم نباشد، همچنان احتمال کار کودک بالا می رود گفت: باید هزینه تحصیل را پایین آورد و کیفیت را بالا برد. امروزه در مناطقی همچون زاهدان معلم با زبان کودک زاهدانی آشنا نیست و به زبانی درس می دهد که کودک زاهدانی متوجه نمی شود بنابر این کودک چیزی یاد نمی گیرد. از سوی دیگر مدارس هم وضعیت مناسبی ندارند بنابر این والدین به این نتیجه می رسند که درس خواندن کودکشان فایده ای ندارند و در نتیجه کودکشان را از پشت نیمکت مدرسه بیرون می کشند و به کار در خیابان می فرستند.

    نصر اصفهانی معضل بزرگ کار کودکان را آمار بالای بیکاری دانست و گفت: تا زمانی که برای افراد نیازمند کار ایجاد نشود اما برای کودکان کار باشد، والدین ناچار می شوند کودکشان را برای به دست آوردن درآمد به خیابانها بفرستند. بنابر این اگر می خواهیم کودک کار کم بشود، بهتر است در فکر اشتغالزایی برای بیکاران باشیم.

    وی با ابراز تاسف از اینکه علت را رها کرده ایم و معلول را گرفته ایم گفت: قانون ایراد دارد. زیرا به جای آنکه تنبیه متوجه سواستفاده کنندگان از کودک باشد، دایم قوانینی می نویسیم که کودک را جمع آوری کنیم و در اصل کودک را مجازات می کنیم.

    مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در حوزه زباله گردی، به جای آنکه کودک زباله گرد را بگیریم، باید پیمانکاران زباله را دستگیر کنیم که از کودکان سواستفاده می کنند گفت: متاسفانه راه را اشتباه می رویم.

    وی در خصوص میزان بالای کودکان کار مهاجر افغانستانی گفت: کودکان افغانستانی تحت پوشش هیچ قانونی نیستند و تبلیغ می شود که باید این کودکان به کشورشان بازگردانده شوند. این در حالی است که 70 درصد جمعیت افغانستان روستایی هستند و 30 درصد کودکان این کشور به اشکال گوناگون کار می کنند. بنابر این کار کودک در افغانستان چیز عجیبی نیست و آمدنشان به ایران هم برای آنان طبیعی است.

    نصر اصفهانی خواستار مجازات جدی قاچاقچیان انسان شد و گفت: در سال 500 هزار افغانستانی به صورت غیر قانونی وارد کشور ما می شوند که نیروی ارزان برای کشور ما را تامین می کنند.

    وی با اشاره به کارهای سختی که کودکان در افغانستان انجام می دهند گفت: کودک افغانستانی در ایران کمتر تحت فشار است و کارهایی که در ایران انجام می دهد بسیار ساده تر ازکارهایی است که در افغانستان انجام می دهد.

    مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در واکنش به کسانی که وسعت مرزها را دلیل ناتوانی در کنترل قاچاق انسان اعلام می کنند گفت: این را قبول داریم که بیش از هزار کیلومتر مرز داریم که کنترل آن مشکل است اما تعداد قاچاقچیان انسان که زیاد نیست. قاچاقچیان افراد شناخته شده ای هستند که بسادگی می توان آنان را زیر نظر داشت و مانع شد.

  • همه امکانات در دست دولت

    در ادامه مدیر انجمن حمایت از حقوق کودکان خواستار عزم جدی برای پایان دادن به کار کودکان شد و گفت: همه امکانات دست دولت است. دولت هم پول دارد و هم ابزار لازم را برای برخورد با متخلفان یا مدیریت محرومان دارد. بنابر این بهتر است یک بار برای همیشه یک کار پژوهشی درست انجام و راهکار عملی ارایه شود و در این خصوص از تمامی دستگاهها و کارشناسان و تشکلها دعوت به عمل آید.

    فرشید یزدانی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با تمام تلاشی که در این زمینه انجام داده، تنها 300 کودک کار را جمع آوری کرده است گفت: اکنون درتهران بیش از 4 هزار کودک کار وجود دارد که هیچ حمایت و توجهی به مشکلاتشان نمی شود.

    این کارشناس تامین اجتماعی خواستار پذیرش واقعیت از سوی تمامی کسانی شد که مدعی حمایت از کودکان کار هستند و گفت: واقعیت امروز جامعه ما میزان بالای فقر است و همین فقر باعث می شود که خانواده ها کودکانشان را برای کار به خیابانها بفرستند.

    وی با تاکید بر اینکه کودکان کار حاصل فقر ونابرابری هستند گفت: اینکه کودک کار را نوعی جرم تلقی کنیم، اشتباه راهبردی است و باید اعتراف کنیم که کودک کار نتیجه فقر خانواده ها و بیکاری پدرانی است که چون توان تامین نیازهای خانواده را ندارند، کودکانشان را به کف خیابانها می فرستند.

    یزدانی با انتقاد از نحوه جمع آوری زباله و سواستفاده هایی که از کودکان کار در خصوص زباله جمع کنی صورت می گیرد گفت: آمارها حکایت از آن دارد که درآمد سرسام آوری نصیب پیمانکاران جمع آوری زباله و شهرداری می شود، چرا درصدی از این درآمد را به حمایت از خانواده های کودکان کاراختصاص نمی دهید تا ناچار نباشند زباله گردی کنند.

    وی با اشاره به گزارشی که از مرکز جمع آوری کودکان کار تهیه شده بود گفت: این کودکان ازاینکه در این مراکز نگهداری می شوند، رضایت ندارند. این کودکان دوست دارند شبها به خانه هایشان بروند ونزد پدرو مادر و خواهر وبردارشان غذا بخورند و بخوابند. مدیر انجمن حمایت از حقوق کودکان با ابراز تاسف از اینکه کودکان کار در شرایط نامناسبی زندگی می کنند گفت: نوع مدیریت مراکز نگهداری کودکان کار مناسب نیست و از مسوولان درخواست داریم اجازه نظارت بر این مراکز را به تشکل ها بدهند.

سرمقاله

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

مشارکت و فعالیت زنان، از کلیدهای مهم پیشرفت و توسعه جوامع بشری است.زمینهسازی این مشارکت نیازمند تغییرات بنیادی و گاه فرهنگی عمیق در جامعه، قوانین و حکومتها و حتی در محیط بینالملل است تا با رفع موانع و ...محدودیتها، شاهد شکوفایی تواناییهای.... آنان و مشارکت بیشتر در توسعه و سطوح مختلف اجتماعی باشیم.توانمندسازی، یک پروسهی فعال و چند وجهی است که زنان را قادر میسازد تا هویت و قدرت خود را در تمامی حوزههای زندگی به رسمیت بشناسند و دارای اصول اساسی است که در سطوح مختلف حقوق شهروندی، بازار کار و تجارت، خانواده، حقوق و ارتقاء قوانین مرتبط، سطوح مدیریتی و فعالیتهای بینالمللی و… میتواند متجلی شود.تامین نیازهای بهروز در زمینههای کاری و شغلی و مهارتهای تخصصی که لازمهی ادامه یا ارتقاء شغلی زنان است از حقوق اساسی ایشان بوده که به شکوفایی و پیشرفت آنان در اجتماع و افزایش سطح علمیشان کمک میکند. اقداماتی چون گسترش روابط تجاری با شرکت های زنانه بالاخص شرکتهای کوچک و زنان کارآفرین، حمایت از راهحلهای حساس برای رفع موانع جنسیتی اعتباری و وامدهی، احترام و تعهد شرکای کاری و همکاران در پیشبرد برابری و احترام در تمام مراحل کاری و تقدیر از شایستگیهای زنان و تشویق آنان در موارد بازاریابی و تبلیغات تجاری و حصول اطمینان از عدم استفاده از محصولات یا خدمات از جمله موارد قابل اجرا در این زمینه میباشد. زنان در گستره جهانی نقش عمده ای در فعالیتهای اقتصادی دارند البته در کشورهای در حال توسعه و از همه مهم تر در نواحی روستایی این فعالیت شکل متفاوتی دارد و عمده این فعالیت سنتی است و به خصوص در نقاطی که فعالیت زراعی چندان نتیجه بخش نیست، نیاز مالی خانواده از طریق صنایع دستی و به ویژه باف فرش تامین می شودبا وجود نقش مهم زنان روستایی در تولید فرش دستباف و اقتصاد خانواده ضرورت دارد به توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالی باف به عنوان مهم ترین عامل تولید فرش دستباف بیشتر توجه شود.در هر منطقه ای که قالیبافی رونقی داشته باشد، زنان و دختران به امید کمک به اقتصاد خانواده گره بر گره این فرش می گذارند تا علاوه بر اینکه هنر دستان خود را در ظاهر دسترنجشان به رخ بکشند، گامی در امرار معاش خانواده داشته باشند.بررسی وضعیت توانمندی زنان قالی باف و زنانی که مستعد این هنر هستند جهت دستیابی به الگوی مناسب توانمندی به عنوان پایه های اصلی تولید فرش دستباف در کشور،از ضرورت های اساسی است .شاخص توانمندی اقتصادی زنان قالیباف با سه مولفه ی درآمد حاصله،میزان تولید فرش دستباف و دسترسی به تسهیلات و وام قالی بافی است که می بایست مورد توجه و برنامه ریزی دولت باشد.دستیابی به مواد اولیه با کیفیت و ابزار مناسب باید به سهولت برای این زنان صورت گیرد.آموزش تخصصی برای کیفیت بیش از پیش هم از نکاتی است که باید به آن توجه شود.دانش و تجربه سبب تقاضای بیشتر ودر نتیجه کسب درآمد بالاتر خواهد شد. رشد و توسعه مشاغل کوچک در گرو حمایت دولت از این حرفه هاست.امیدواریم برنامه ها و طرح هایی در تقویت هرچه بیشتر صنعت فرش دستباف صورت گیرد ،تا شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت باشیم.در این راستا در مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 98 برای اولین بار اعتبار بیمه بافندگان،سه برابر گردید و مبلغ 18 هزار و 888 میلیارد ریال جهت بیمه قالی بافان تعیین شد که البته با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و عدم تخصیص رقمی از اعتبار مذکور ،همچنان نیازمند پیگیری از طریق سازمان و برنامه و بودجه جهت تخصیص هرچه سریع تر می باشد.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

پایگاه سلامت شهید مدنی واقع در خیابان نظام آباد تهران را به جرات می توان نمونه عالی و موفق یک واحد بهداشتی دانست. روزی که از همین پایگاه به گوشی همراه همسرم زنگ زدند تا برای کنترل وضعیت سلامتی اش به آنجا مراجعه کند، به خاطر دوری مسیر او را با اتومبیل شخصی به پایگاه مورد..... نظر رساندم. در طول مسیر با خودم فکر کردم که این روزها رویکرد وزارت بهداشت و دولت نسبت به سلامت خانواده ها جدی تر و مسئولانه شده است. اصلا همین که از یک پایگاه سلامت مرتب زنگ می زنند و می خواهند که برای کنترل وضعیت سلامتی ات به آنجا مراجعه کنی معلوم می شود که فراموشت نکرده اند و برای سلامتی ات اهمیت قائل هستند.

در همان بدو ورود، نمای داخلی بسیار تمیز و درخشان پایگاه جلب نظر می کرد؛ یک واحد جمع و جور و نقلی که در نهایت سلیقه و زیبایی طراحی شده بود و احساس مطبوع و دلپذیری به مراجعه کننده می بخشید. به یاد تعریف هایی افتادم که در مورد مراکز درمانی کشورهای پیشرفته شنیده بودم که آدم وقتی داخل می شود با رضایت و طیب خاطر روند درمانش را پی می گیرد و با کادر درمانی کمال همکاری را به عمل می آورد. در وهله بعد باید از برخورد همراه با نزاکت و مودبانه پرسنل این پایگاه - به خصوص سرکار خانم عباسی - به هنگام معاینه و پرسش و پاسخ از مراجعه کننده گان یاد کرد که جای تقدیر و تحسین فراوان دارد.

اصلا همین نوع برخوردهاست که امنیت و آسایش مراجعه کننده و بیمار را به هنگام مراجعه به این قبیل مراکز به همراه می آورد و مشخص می شود که اجرای «منشور بیمار» که مورد نظر مسئولان درمان کشور است به خوبی رعایت می شود و نه تنها از سر تحقیر به بیمار نگاه نمی کنند، بلکه شان و کرامت انسانی او را در نهایت احترام به جا می آورند. به نظر می رسد پایگاه های سلامت، به خصوص در محله هایی مثل نظام آباد نقش و هدف اصلی در تامین و برقراری سلامت خانواده ها و پیشگیری از بیماری و جلوگیری از هزینه های سنگین درمان به هنگام مداوای بیماران داشته باشد.

از همین رو اقدام پایگاه سلامت شهید مدنی در انجام ماموریت محوله اهمیت بیش از پیش پیدا می کند و جدیتی که مجموعه وزارت بهداشت از طریق همین پایگاه ها به دنبال آن است نوید روزهای بهتری را برای تامین امنیت سلامت جامعه می دهد.

آیت الله رییسی ؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید معلوم شود که آل سعود با پولهای خود چگونه تروریستها را حمایت میکند. غربیها که امروز مدعی دفاع از حقوق انسان هستند و داعیه مبارزه با تروریسم دارند، چگونه کشور خود را به پایگاه تروریستها تبدیل کردهاند و دفترشان کنار کاخ سفید است.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رییسی در دیدار با جانبازان و خانوادههای شهدای ترور، اظهار کرد: هشتم شهریور ماه سالروز شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر شهیدمان است و در چهاردهم این ماه آقای قدوسی دادستان کل انقلاب وقت به شهادت رسیدند و به روح مطهر این شهدا درود میفرستیم و یاد و خاطره همه شهدای عالیقدرمان را به ویژه شهدای ترور گرامی میداریم.

وی افزود: خانواده معظم شهیدان در همه جا پرچم برافراشتهای هستند که این پرچم نشان انقلاب اسلامی، ارزش های انقلاب اسلامی، راه، خط، مقصد و مقصود امام (ره)، اقتدار و عزت نظام اسلامی و مظلومیت این نظام و شهدای عالیقدر است.

رئیسی ادامه داد: هر کجا وابستگان شهدا در هر کوی و برزنی از این کشور و منطقه و جهان هستند، پرچم برافراشتهای برای معرفی یک مکتب است که آن مکتب فرهنگ ایستادگی، مقاومت و اقتدار را به بشریت میآموزد.

وی با بیان اینکه تجلیل از مقام شهدا و خانواده شهیدان امروز وظیفه همه است، تصریح کرد: خانواده معظم شهیدان در هر کوی و برزن و دانشگاه و حوزهای و در جای جای کشور عزیزمان و در هر جایگاهی که هستند، باید این پرچم برافراشته را، برافراشته نگهدارند.

رئیس قوه قضاییه گفت: از فرزند شهید بزرگوار آیت الله سید عبدالکریم هاشمی نژاد که امروز به عنوان تجلیل از مقام شهدا و پیگیری موضوع خانواده معظم شهدا و ترور، این مسئله را در دستور کار خود و دیگر خانوادههای شهدا قرار داده، تشکر میکنم. خانواده شهدا نشانههایی از اقتدار و مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و همواره باید یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم.

رئیسی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه و هنر باید در این رابطه مسئولیت مضاعفی را احساس کنند و بدانند که امروز پرداختن به شهدای ترور که مظلومانه به شهادت رسیدند، تکلیف آنهاست.

وی افزود: نسبت به شهدای عالیقدر ترور باید کار رسانهای و هنری مضاعفی صورت گیرد و به هیچ وجه نباید یاد شهدای ترور کمرنگ شود و یا خدای نکرده با گذشت زمان به آنها پرداخته نشود و همواره باید به موضوع شهید و شهادت به صورت عام و به ویژه به شهدای ترور پرداخته شود.

رئیسی با بیان اینکه چهره کسانی که حامی ترور هستند باید برملا شود، گفت: باید معلوم شود که آل سعود با پولهای خود چگونه تروریستها را حمایت میکند. غربیها که امروز مدعی دفاع از حقوق انسان هستند و داعیه مبارزه با تروریسم دارند، چگونه کشور خود را به پایگاه تروریستها تبدیل کردهاند و دفترشان کنار کاخ سفید است. این چهره باید برای دنیا برملا شود و معلوم شود که اینها در حمایت از حقوق انسان و بشر و ضدیت با ترور دروغ میگویند.

وزیر بهداشت تاکید کرد:

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح ادغام شبکه پایش سلامت روان جامعه در نظام درمانی کشور خبر داد.

سعید نمکی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با بسیج ملی آمایش بیماریهای اعصاب و روان در سطح کشور گفت: از برنامههای پیش روی ما بحث mental health یا همان سلامت روانِ جامعه است که آمایش آن به شیوه بسیج ملی و با همان شیوه که پیشتر آمایش فشار خون عمومی صورت گرفت، قرار دارد.

نمکی در ادامه گفت: آمایش سلامت روان جامعه و ادغام این آمایش به شیوه یک شبکه در نظام سلامت کشور برنامه مشخص و تعبیه شدهای است که پس از پرداخت در زمان آتی به استحضار مردم خواهد رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح سلامت روان جامعه محدود به بیماری خاصی از مجموعه بیماریهای اعصاب و روان نیست. رویکرد وزارت بهداشت نگاه جامع به بهداشت روان جامعه است. بحث ما این است که بهداشت روان جامعه نیاز به تلطیف و تعدیل دارد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت سلامت روان عمومی جامعه گفت: این بهداشت روان ابعاد گستردهای دارد. خشونت متبلور در جامعه، بهم ریختگیهای روحی و روانی متظاهر و افسردگی که مسبب رنجش مردم هستند، نیاز به همت و همیاری عمومی دارد تا با تلطیف فضاهای اجتماعی و تعدیل رفتارهای اجتماعی مرتفع شوند. وزارت بهداشت در حال تنظیم و تدوین برنامههای لازم است.

به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد؛
 

گروه سیاسی: سومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه صبح روز گذشته در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در اولین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمان پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، قهرمانی نماینده دادستان خطاب به جهانبانی متهم اصلی پرونده گفت که خواهشا سعی نکنید شما با استکبار جهانی مبارزه کنید!

در دومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمان پرونده بانک سرمایه، قاضی مسعودی مقام موضوع دریافت ۴۸۹ فقره تسهیلات طی دو سال توسط یک متهم بانک سرمایه را اعلام کرد.

متهم اصلی این بخش از پرونده، محمدرضا جهانبانی فرزند علی و اتهام او اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان شش هزار و چهل میلیارد ریال از وجوه متعلق به بانک سرمایه است.

احمد کوپائی فرزند علی، مالک خداشاهی فرزند اسماعیل، حمید فرحانی خواه فرزند شاهرخ، مهدی الله یاری فرزند فریدون، ابوالحسن خداشاهی فرزند ابراهیم، سید مصطفی خداشاهی، امین خداشاهی، بهزاد خداشاهی، عمار صالحی و محمدرضا کریمی متهمان دیگر پرونده به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع از دیگر متهمان پرونده هستند.