آغاز دوره جدیدی در صنعت خودرو

وزیر صنعت گفت: دوره جدیدی را در صنعت خودرو کشور آغاز کردهایم و به دنبال تغییر و تحول بنیادین و اساسی در این صنعت هستیم.

رضا رحمانی در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد قاینات افزود: تغییرات مدیریتی در این شرکتها با تصمیم هیات مدیره به وجود آمد و تیم جدید که تیم جوان و دست پاک و نوفکری است کارها را به خوبی جلو میبرد که امیدواریم موجب رضایتمندی مردم شود.

وی گفت: همچنین اولین واحد تولید لوازم خانگی به صورت اینترنت اشیا به بهرهبرداری رسید و در حوزه صنعت پتانسیلهای زیادی وجود دارد که امید است با تدابیر جدیدی که آغاز شده شاهد رونق این حوزه در کشور باشیم.

 

کیفیت قطعات داخلی بهتر است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید در حال حاضر لوازم یدکی چینی درجه سوم و چهارم را به نام قطعات داخلی یا ژاپنی میفروشند در حالیکه کیفیت قطعات داخلی بهتر است.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از گرانی افسار گسیخته لوازم یدکی خودرو، گفت: در حال حاضر انصاف و مروت در جامعه از بین رفته و برخی از فروشندگان از شرایط موجود سوءاستفاده میکنند و از آنجایی که استفاده از برچسب قیمت برای لوازم یدکی امکان پذیر نیست برخی به راحتی و بدون ضابطه قیمتها را افزایش میدهند.

 

انتقال کالاها به جنوب برای تکمیل ذخایر

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: اینکه برخی کالاها به سمت بندر امام خمینی و انبارهای جنوبی کشور منتقل میشوند به سبب انباشت کالا و دپو جهت تکمیل ذخائر کشور است به این یعنی که ما بیش از مصرف جاری سال 98، این کالاها را وارد کردهایم.

حسین مدرس خیابانی، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص قیمت کالاهای اساسی و نگرانی برخیها به دلیل موج بعدی تورم به خصوص در ایام عید گفت: دولت همه تلاش خود را میکند که کالاها در سال جاری دیگر گران نشوند و امیدوار هستیم که دیگر موج تورم نداشته باشیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد؛

گروه صنعت و تجارت: پنجمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، استاندار آذربایجان غربی، رییس کل گمرک کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی استان برگزار شد.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست با بیان اینکه اصالت بخش خصوصی جزو آموزههای دینی ماست، گفت: بعد از ابلاغ سیاستهای اصل 44 توسط مقام معظم رهبری، عملا نگاه منفی به بخش خصوصی از بین رفت و مسیر بخش خصوصی در اقتصاد کشور هموارتر شد. فرهاد دژپسند با طرح این سوال که چرا بخش خصوصی تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند، افزود: برای محقق شدن سیاست های اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی، هم دولت و هم خود بخش خصوصی باید مجدانه ایستادگی کنند و این مسئله از مسائلی است که وزارت اقتصاد با جدیت پیگیری میکند. وزیر اقتصاد تصریح کرد: معتقدیم که بخش خصوصی تماشاگر بازی نیست بلکه بازیگر اصلی است که باید وسط اقتصاد باشد بویژه در شرایط امروز که کشور با تحریم مواجه است بخش خصوصی باید نقش آفرینی کند و همانند واحد اجرای عملیات در جنگ عمل کند. دژپسند از واگذاری شرکت های بورسی نیز خبر داد و گفت: برای واگذاری سهام دولت در چند شرکت بورسی بخش خصوصی میتواند برای خرید به صورت انفرادی و یا تشکیل کنسرسیوم اقدام کند. وی همچنین گفت: وزارت اقتصاد بصورت شبانهروزی پیگیر اصلاح و حذف مقررات زائد است، در این زمینه از بخش خصوصی هم انتظار میرود موارد و مقررات زائد که لازم الاصلاح است را به وزارت اقتصاد اعلام کند. وزیر اقتصاد در ادامه از افزایش تسهیلات اعطایی توسط بانکها خبر داد و گفت: در 2 ماهه نخست سال جاری، اعطای تسهیلات توسط بانکها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 35 درصد رشد داشته که دو سوم این تسهیلات برای سرمایه در گردش و کمک به تولیدکنندگان بوده است. دژپسند اضافه کرد: اعطای تسهیلات به طرحهای سرمایهگذاری با 70درصد پیشرفت فیزیکی نیز در اولویت قرار دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیتهای آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: در آذربایجان غربی بهترین قابلیتها و ظرفیتها وجود دارد و این استان میتواند با بهرهگیری از ظرفیتهایش به یک جهش اقتصادی بزرگ در کشور دست یابد. دژپسند اضافه کرد: وجود منطقه آزاد ماکو، وجود گمرگات و پایانههای مرزی متعدد، ظرفیتهای بینظیر کشاورزی، معدنی و گردشگری و وجود صنایع تبدیلی از مهمترین قابلیتها و پتانسیلهای استان آذربایجان غربی است که بهرهگیری بهینه از این ظرفیتها، توسعه پایدار را برای این استان بهدنبال خواهد داشت.

  • افزایش صادرات استان آذربایجان غربی

    حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه نیز در این نشست اظهار کرد: در پنج ماهه نخست امسال 145 درصد افزایش صادرات در استان رقم خورده است. 55 درصد محصولات صادراتی این استان از طریق گمرگ پیرانشهر بوده است. وی با اشاره به ترانزیت یک میلیارد دلار کالا در استان افزود: 70 درصد تراتزیت این کالاها از طریق گمرک پیرانشهر انجام شده است در حالی که از نظر زیرساختی این گمرگ وضعیت مناسبی ندارد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه بخش خصوصی خواستار حل ماده ۲۰ است، ادامه داد: این موضوع به دغدغه مهم بخش خصوصی تبدیل شده و بر خلاف برگزاری جلسات مختلف هنوز به نتیجهای نرسیده است. وی با خطاب قرار دادن وزیر اقتصاد عنوان کرد: در شرایط سخت امروز، بهتر است سهم و نمره بخش خصوصی در بازار فعلی ایران ارزیابی شده تا مشخص شود که این بخش چه خدماتی را در این شرایط سخت انجام داده است. انتظار با انتقاد از عدم واگذاریهای نامناسب املاک و داراییهای دولتی به بخش خصوصی و خصوصیسازی، عنوان کرد: امروزه بخش خصوصی با مشکل عدم تامین سرمایه در گردش مواجه بوده که دولت برای حل این مشکل باید تدابیر مناسب و اصولی بیاندیشد. دبیر شورای گفتوگوی آذربایجان غربی با اعلام اینکه استانهای مرزی یک فرصت برای توسعه است، تصریح کرد: بازار ایران به ویژه بازار آذربایجان غربی ظرفیت بالایی برای صادرات و تولید محصولات کشاورزی دارد و برای این منظور باید مسؤولان در نظر داشته باشند که مرز، دیگر تهدید نبوده بلکه یک فرصت برای استانهای مرزی و توسعه کشور است.

  • کمبود پایانه های صادراتی

    در ادامه این جلسه نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه آذربایجانغربی جزو چهار استان برتر کشور از نظر تولید محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: امسال یک میلیون و 200 هزار تن سیب، 200 هزار تن انگور و 200 هزار تن محصولات باغی در استان تولید میشود. بهنام تاجالدینی با بیان اینکه با وجود ظرفیتهای کشاورزی استان، کمبود پایانه های صادراتی، موضوعات مالیاتی، تراکنشهای بانکی، بخشنامههای خلقالساعه و غیراصولی جلوی صادرات محصولات کشاورزی را گرفته است، افزود: برای مثال در حال حاضر هلو و شلیل در میدان ترهوبار استان باقی مانده و به فروش نمیرسد.

سه سند فنی و یک سند علمی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بینالمللی تفاهمنامه منطقهای اقیانوس هند، با حمایت اکثر اعضا، به تصویب رسید.

به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده؛ مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بیست و دومین اجلاس بین المللی تفاهم نامه منطقه ای اقیانوس هند، در زمینه کنترل و بازرسی کشتیها، با ارائه چهار سند فنی و علمی یکی از کشورهای فعال و تاثیرگذار این اجلاس بود. به گفته پسنده، ارائه «مدل طرح جابهجایی افسران کنترل و بازرسی» در بین کشورهای عضو در جهت هماهنگی بیشتر افسران و ارتقای تجربیات، از دیگر اقدامات ایران بود که با حمایت اکثر اعضا و دبیرخانه پذیرفته شد و بودجه سالانه انجام این طرح نیز برای سال اول توسط اعضا مورد توافق ، تصویب شد.

معاون توسعه زیرساخت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از انتقال اولین بار ترانزیتی در منطقه آزاد این مجموعه تا یک ماه دیگر خبر داد. آذر موحدی گفت: بعد از افتتاح منطقه 5 هکتاری گمرک در منطقه آزاد توسط رییس جمهور که با افتتاح ترمینال سلام همزمان بود، گمرک در این منطقه مستقر شده است. همچنین انبارها آماده شده و تحویل شرکت ها شده است. وی ادامه داد: برای دریافت کد ترانزیت تمام الزامات گمرک انجام شده و منظریم که منطقه آزاد شهر فرودگاهی در سامانه جامع مناطق آزاد نمایان شود. به محض این اتفاق اولین بار ترانزیتی منتقل خواهد شد. موحدی با اشاره به برنامه ریزی برای تست گرم ترانزیت کالا در منطقه ازاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: همچنین امیدواریم ظرف یک ماه آینده اولین بار ترانزیتی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جابجا شود.

رئیس کمیته نظام فنی ساختمان مجلس؛

 

گروه راه و مسکن: رئیس کمیته نظام فنی ساختمان کمیسیون عمران مجلس گفت: این موضوع مطرح می شود که با تغییر برخی از معاونان وزیر راه، طرح های تولید مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد، اما این مسئله درست نبوده و طرح های مسکن سازی با قدرت اجرایی خواهد شد.

به گزارش تجارت فرج الله رجبی رئیس کمیته نظام فنی ساختمان کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای تولید گسترده مسکن در کشور، گفت: در شرایط کنونی برای رفع مشکل کمبود مسکن، کشور نیاز به تولید سالانه، 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی دارد، بنابراین تمرکز وزارت راه و شهرسازی باید در راستای تولید گسترده مسکن باشد. دولت در شرایط کنونی تمام تلاش خود را برای مسکن سازی انجام می دهد، اما این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دولت نباید بار تولید مسکن را خود بر دوش بکشد. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در شرایط کنونی تمام تلاش خود را برای مسکن سازی انجام می دهد، اما این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دولت نباید بار تولید مسکن را خود بر دوش بکشد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی امروز از ظرفیت های بسیار بالایی برای تولید انبوه مسکن برخوردار است، از این رو دولت می تواند از پتانسیل های مالی خارج از مجموعه خود برای افزایش تولید مسکن استفاده کند.

  • امروز بهترین موقع برای تولید مسکن در کشور است

    رجبی ادامه داد: شرایط کنونی بهترین موقعیت برای تولید مسکن در کشور است، زیرا امروز ظرفیت های مالی، انگیزه بخش خصوصی و تقاضا برای خرید مسکن در کشور وجود دارد، اما این مسئله نیازمند آن است که دولت به سازندگان و انبوه سازان برای انجام حمایت های قانونی اطمینان دهد. وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تأثیر منفی تحولات مدیریتی وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح های تولید انبوه مسکن، گفت: این موضوع مطرح می شود که با تغییر برخی از معاونان وزیر راه، طرح های تولید مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد، اما به نظر من این مسئله درست نبوده و طرح های مسکن سازی با قدرت توسط این وزارتخانه اجرایی خواهد شد. رئیس کمیته نظام فنی ساختمان کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ما معتقدیم که دولت نباید خود اقدام به تولید مسکن کند، زیرا این مسئله تحرک و قدرت دولت را کم می کند، بنابراین بهترین و اصولی ترین راهکار، وارد کردن بخش خصوصی به عرصه تولید مسکن است.

سرمقاله

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

مشارکت و فعالیت زنان، از کلیدهای مهم پیشرفت و توسعه جوامع بشری است.زمینهسازی این مشارکت نیازمند تغییرات بنیادی و گاه فرهنگی عمیق در جامعه، قوانین و حکومتها و حتی در محیط بینالملل است تا با رفع موانع و ...محدودیتها، شاهد شکوفایی تواناییهای.... آنان و مشارکت بیشتر در توسعه و سطوح مختلف اجتماعی باشیم.توانمندسازی، یک پروسهی فعال و چند وجهی است که زنان را قادر میسازد تا هویت و قدرت خود را در تمامی حوزههای زندگی به رسمیت بشناسند و دارای اصول اساسی است که در سطوح مختلف حقوق شهروندی، بازار کار و تجارت، خانواده، حقوق و ارتقاء قوانین مرتبط، سطوح مدیریتی و فعالیتهای بینالمللی و… میتواند متجلی شود.تامین نیازهای بهروز در زمینههای کاری و شغلی و مهارتهای تخصصی که لازمهی ادامه یا ارتقاء شغلی زنان است از حقوق اساسی ایشان بوده که به شکوفایی و پیشرفت آنان در اجتماع و افزایش سطح علمیشان کمک میکند. اقداماتی چون گسترش روابط تجاری با شرکت های زنانه بالاخص شرکتهای کوچک و زنان کارآفرین، حمایت از راهحلهای حساس برای رفع موانع جنسیتی اعتباری و وامدهی، احترام و تعهد شرکای کاری و همکاران در پیشبرد برابری و احترام در تمام مراحل کاری و تقدیر از شایستگیهای زنان و تشویق آنان در موارد بازاریابی و تبلیغات تجاری و حصول اطمینان از عدم استفاده از محصولات یا خدمات از جمله موارد قابل اجرا در این زمینه میباشد. زنان در گستره جهانی نقش عمده ای در فعالیتهای اقتصادی دارند البته در کشورهای در حال توسعه و از همه مهم تر در نواحی روستایی این فعالیت شکل متفاوتی دارد و عمده این فعالیت سنتی است و به خصوص در نقاطی که فعالیت زراعی چندان نتیجه بخش نیست، نیاز مالی خانواده از طریق صنایع دستی و به ویژه باف فرش تامین می شودبا وجود نقش مهم زنان روستایی در تولید فرش دستباف و اقتصاد خانواده ضرورت دارد به توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالی باف به عنوان مهم ترین عامل تولید فرش دستباف بیشتر توجه شود.در هر منطقه ای که قالیبافی رونقی داشته باشد، زنان و دختران به امید کمک به اقتصاد خانواده گره بر گره این فرش می گذارند تا علاوه بر اینکه هنر دستان خود را در ظاهر دسترنجشان به رخ بکشند، گامی در امرار معاش خانواده داشته باشند.بررسی وضعیت توانمندی زنان قالی باف و زنانی که مستعد این هنر هستند جهت دستیابی به الگوی مناسب توانمندی به عنوان پایه های اصلی تولید فرش دستباف در کشور،از ضرورت های اساسی است .شاخص توانمندی اقتصادی زنان قالیباف با سه مولفه ی درآمد حاصله،میزان تولید فرش دستباف و دسترسی به تسهیلات و وام قالی بافی است که می بایست مورد توجه و برنامه ریزی دولت باشد.دستیابی به مواد اولیه با کیفیت و ابزار مناسب باید به سهولت برای این زنان صورت گیرد.آموزش تخصصی برای کیفیت بیش از پیش هم از نکاتی است که باید به آن توجه شود.دانش و تجربه سبب تقاضای بیشتر ودر نتیجه کسب درآمد بالاتر خواهد شد. رشد و توسعه مشاغل کوچک در گرو حمایت دولت از این حرفه هاست.امیدواریم برنامه ها و طرح هایی در تقویت هرچه بیشتر صنعت فرش دستباف صورت گیرد ،تا شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت باشیم.در این راستا در مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 98 برای اولین بار اعتبار بیمه بافندگان،سه برابر گردید و مبلغ 18 هزار و 888 میلیارد ریال جهت بیمه قالی بافان تعیین شد که البته با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و عدم تخصیص رقمی از اعتبار مذکور ،همچنان نیازمند پیگیری از طریق سازمان و برنامه و بودجه جهت تخصیص هرچه سریع تر می باشد.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

پایگاه سلامت شهید مدنی واقع در خیابان نظام آباد تهران را به جرات می توان نمونه عالی و موفق یک واحد بهداشتی دانست. روزی که از همین پایگاه به گوشی همراه همسرم زنگ زدند تا برای کنترل وضعیت سلامتی اش به آنجا مراجعه کند، به خاطر دوری مسیر او را با اتومبیل شخصی به پایگاه مورد..... نظر رساندم. در طول مسیر با خودم فکر کردم که این روزها رویکرد وزارت بهداشت و دولت نسبت به سلامت خانواده ها جدی تر و مسئولانه شده است. اصلا همین که از یک پایگاه سلامت مرتب زنگ می زنند و می خواهند که برای کنترل وضعیت سلامتی ات به آنجا مراجعه کنی معلوم می شود که فراموشت نکرده اند و برای سلامتی ات اهمیت قائل هستند.

در همان بدو ورود، نمای داخلی بسیار تمیز و درخشان پایگاه جلب نظر می کرد؛ یک واحد جمع و جور و نقلی که در نهایت سلیقه و زیبایی طراحی شده بود و احساس مطبوع و دلپذیری به مراجعه کننده می بخشید. به یاد تعریف هایی افتادم که در مورد مراکز درمانی کشورهای پیشرفته شنیده بودم که آدم وقتی داخل می شود با رضایت و طیب خاطر روند درمانش را پی می گیرد و با کادر درمانی کمال همکاری را به عمل می آورد. در وهله بعد باید از برخورد همراه با نزاکت و مودبانه پرسنل این پایگاه - به خصوص سرکار خانم عباسی - به هنگام معاینه و پرسش و پاسخ از مراجعه کننده گان یاد کرد که جای تقدیر و تحسین فراوان دارد.

اصلا همین نوع برخوردهاست که امنیت و آسایش مراجعه کننده و بیمار را به هنگام مراجعه به این قبیل مراکز به همراه می آورد و مشخص می شود که اجرای «منشور بیمار» که مورد نظر مسئولان درمان کشور است به خوبی رعایت می شود و نه تنها از سر تحقیر به بیمار نگاه نمی کنند، بلکه شان و کرامت انسانی او را در نهایت احترام به جا می آورند. به نظر می رسد پایگاه های سلامت، به خصوص در محله هایی مثل نظام آباد نقش و هدف اصلی در تامین و برقراری سلامت خانواده ها و پیشگیری از بیماری و جلوگیری از هزینه های سنگین درمان به هنگام مداوای بیماران داشته باشد.

از همین رو اقدام پایگاه سلامت شهید مدنی در انجام ماموریت محوله اهمیت بیش از پیش پیدا می کند و جدیتی که مجموعه وزارت بهداشت از طریق همین پایگاه ها به دنبال آن است نوید روزهای بهتری را برای تامین امنیت سلامت جامعه می دهد.