برخورد قانونی با پزشکان فاقد کارتخوان

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه سوءتفاهمها درباره نصب کارتخوان در مشاغل پزشکی در حال رفع شدن است، گفت: چنانچه پزشکان در مهلت تعیین شده نسبت به نصب این دستگاهها اقدام نکنند، مطابق با قانون با آنها برخورد شده و مورد ظن فرار مالیاتی قرار می گیرند.

بهگزارش تجارت، امیدعلی پارسا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره احتمال تمدید مهلت استفاده اجباری پزشکان از کارتخوان، گفت: این مهلت تمدید نشده و باید اجرا شود. پیش از این، ۲۳ مرداد ماه به عنوان آخرین مهلت پزشکان برای ثبتنام کارتخوان اعلام شده بود که تا ۱۵ شهریورماه جاری تمدید شده است.

 

بررسی گزارش لایحه مالیات برارزش افزوده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اصلاح ایرادات لایحه اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده، بزودی گزارش نهایی آن در جلسه علنی مجلس بررسی میشود. الیاس حضرتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: وکلای ملت در جلسه علنی ایراداتی را در این لایحه مشاهده کردند و بعد از اخذ رای و دو شوری شدن آن، بار دیگر لایحه مالیات برارزش افزوده به این کمیسیون برای رفع ایرادت ارسال شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اعضای کمیسیون حدود 4 ماه بر روی این لایحه کار بررسی را انجام و ایرادات آن را رفع کردند و اکنون گزارش اصلاحات آن آماده و چاپ شده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

 

ارز با نرخ بالا پایدار نخواهد بود

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه به طور قطع ارز با نرخ بالا در اقتصاد ایران پایدار نخواهد بود و به همین دلیل شاهد بازگشت قیمتها هستیم، گفت: از لحاظ واقعیت اقتصادی کشور نرخ دلار ۱۸ هزار تومانی هم نمیتوانست پایدار باشد چراکه اقتصاد کشور قابلیت تحمل این نرخ را نداشت. محمدعلی دهقان دهنوی اظهار داشت: قیمت ارز در سال گذشته به اوج رسید که ناشی از عوامل سیاسی بود و زمانی که اثر تحولات سیاسی کمرنگتر میشوند، انتظارات فعالان بازار هم تغییر میکند. بنابراین در شرایطی که انتظارات به سمت مثبت حرکت کندُ با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه میشویم و زمانی هم که افق سیاسی نامطلوب به نظر برسد، قیمت ارز افزایش مییابد.

برنامه تحول نظام بانکی برای رئیس جمهور ارسال میشود

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت که در جلسه این فراکسیون وزیر اقتصاد اعلام کرده که برنامه پیشنهادی این وزارتخانه برای تحول در نظام بانکی تا آخر هفته برای رئیس جمهور ارسال میشود.به گزارش ایسنا، سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز فراکسیون ولایی گفت: این جلسه با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد که در آن اعضای فراکسیون بر ضرورت ساماندهی بازار به ویژه با توجه به گرانی اجلاس و کالاها تاکید داشتند. همچنین آنها خواستار ارائه توضیحاتی از سوی وزیر دربارهی اقدامات انجام شده برای خصوصی سازی ساماندهی گمرک و سازمان خصوصی سازی و الکترونیکی کردن مالیات مطرح کردند.به گفتهی وی، ضرورت برخورد جدی با دانه درشتهای فرار مالیاتی، مبارزه با مفاسد اتصادی، جلوگیری از حقوقهای نجومی، نظارت جدی در زمینه خصوصی سازی و جوان گرایی در وزارت اقتصاد به ویژه در هیات مدیره بانکها از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به توضیحات وزیر اقتصاد گفت: وزیر اقتصاد تاکید داشت که دولت از ابتدا اهتمام جدی برای انجام خصوصی سازی به صورت واقعی داشته که یکی از آسیبهای خصوصی سازی مقاومتهای منطقهای بوده است. همچنین در سالم سازی و فعال سازی در حوزهی خصوصی سازی اهتمام ویژهای داریم. در این رابطه فرایندهای قانونگذاری بر اساس روال قانونی انجام شده است؛ البته که نباید در خصوصی سازی چوب حراج به بیتالمال زد.وی افزود: وزیر همچنین به این موضوع اشاره داشت که در زمینه واگذاریها تعاونی سهام عام را فراگیر خواهند کرد. همچنین بانکها به تحول اساسی نیاز دارد که برنامه پیشنهادی این وزارتخانه برای تحول نظام بانکی تا آخر هفته به رئیس جمهور ارسال میشود. برنامه واگذاری شرکتهای تابعه بانکها به رئیس جمهور تقدیم شده در زمینه بهسازی هیات مدیره بانک ها حداقل یک عضو از ۵ عضو باید ۳۵ سال سن داشته باشند.نقوی حسینی در پایان گفت: طبق توضیحات وزیر قانونمندسازی و جلوگیری از فرار مالیات به طور ویژه در دستور کار وزارت اقتصاد است. برای کسانی که فرار مالیاتی دارند جریمههای سنگین در نظر گرفته شده است. در همین رابطه در تور انداختن فرارهای مالیاتی و اصلاح نظام مالیاتی در اولویت است.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه اجرای قوانین و ساماندهی بازار پایه از سوی قانونگذار به فرابورس سپرده شد، گفت: با هدف ارتقای حاکمیت شرکتی و شفافیت هرچند سال یک بار قوانین این بازار مورد بازنگری قرار میگیرد که قطعا مقاومتهایی به همراه دارد.و هدف نهایی از تغییر قوانین، دستیابی به بازاری سالم، کارا و اثربخش است.به گزارش فرابورس ایران ، امیر هامونی با معرفی بورسهای کشور و زمینه فعالیت آنها از افزایش دامنه تامین مالی بازار سرمایه در اقتصاد ایران، افزود: فرابورس ایران در مقطعی قرار دارد که ارزش معاملات روزانه در این بورس ارقامی بیش از یک هزار میلیارد تومان است.هامونی گفت: از طریق انواع اوراق بهادار در فرابورس شامل اسناد خزانه اسلامی، انواع صکوک، اوراق تسهیلات مسکن و ... تا کنون به تامین مالی طیف وسیعی از ذینفعان شامل دولت، شرکتها، پیمانکاران، صنایع مختلف اقتصادی، مردم کمک شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل رشد بازارسرمایه را رشد نقدینگی و حمایت دولت از افزایش سرمایه شرکتهای بورسی عنوان کرد.به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی در خصوص دلایل افزایش ۵۴۶۴ واحدی شاخص کل بورس در روز جاری گفت: به نظر من فضای مثبت بازار سرمایه، رشد نقدینگی، حمایت دولت از افزایش سرمایه شرکتهای بورسی و همچنین مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی از افزایش سرمایه شرکتهای بورسی، مهم ترین دلایل رشد شاخص بورس تهران به شمار میروند.وی همچنین فضای مثبت بازار سرمایه را از دلایل رشد شاخص بورس عنوان کرد و گفت به سهامداران توصیه می شود که حتماً با تحلیل وارد بازار سرمایه شوند و سهامداران تازه وارد، آموزش های لازم را پشت سر بگذارند و از خرید تک سهم اجتناب کنند.

تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی

با گشایش های سیاسی

معاون دبیرکل فیاس در خصوص روند توسعه بازار سرمایه ایران گفت: بازار سرمایه ایران دارای پنج عضو در فیاس است و نکته جالب در سفرم به ایران این بود که این پنج عضو کاملا در تمام شرایط با هم همکاری دارند.آرمنوهی هواکیمیان، در گفت و گویی با بازار سرمایه،در این خصوص بیان داشت: تصور ما این بود که این نهادها باید با هم رقابت داشته باشند اما وقتی از نزدیک از این نهادها بازدید کردیم متوجه شدیم که نه تنها با هم رقابت ندارند بلکه با هم همکاری های متقابل و هم افزایی های مفیدی دارند و در مواقع اضطرار برای از بین بردن مشکلات بازار با هم همکاری می کنند.هواکیمیان در این خصوص افزود: ما در فدراسیون بورس های جهانی به خوبی می دانیم که بازار سرمایه ایران یک بازار بسیار حرفه ای و کارآمد است و تمامی روند معاملات این بازار بر اساس عرضه و تقاضا است. حضور ابزارهای معاملاتی مختلف در طیف های متفاوت و متناسب با هر سلیقه در این بازار یک عامل بسیار مثبت برای جذب سرمایه گذاران است.

الزام قانون در اجرای قوانین بازار پایه

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس در مورد قانونی که شرکتهای سهامی عام را ملزم میکرد اطلاعات خود را در بورس ارائه کنند و یا بورسی شوند، گفت: از کل شرکتهای سهامی عام تعداد کمی به بورس آمدند و هنوز خیلی از شرکتها ماندهاند که باید به بورس و فرابورس بیایند. در حال حاضر 181 شرکت در بازار پایه فرابورس حضور دارند و تعدادی هم در بورس اوراق بهادار و فرابورس بازارهای اول و دوم حضور دارند.بهنام محسنی در گفتوگوبا خبرگزاری فارس، با اشاره به قانون دائمی برنامههای توسعه گفت: 101 شرکت سهامی عام مطابق این قانون به بازار پایه فرابورس آمدهاند.وی گفت: قانونی که شرکتهای سهامی عام را ملزم به حضور در فرابورس و بورس میکند ماده 36 قانون دائمی برنامههای توسعه کشور است.محسنی در مورد معافیت مالیاتی گفت: شرکتهای بازار پایه مشمول معافیت مالیات عملکرد نمیشوند، بلکه شرکتهایی که پذیرش شده باشند، از معافیت 10 تا 20 درصد معافیت مالیات عملکرد برخوردار میشوند.

با رشد 1975 واحدی رقم خورد؛

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 10 شهریورماه، بعد از رکوردشکنی روز گذشته با جهش 1975 واحدی همراه شد.

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 10 شهریور با افزایش 1975 واحد به رکورد 286 هزار و 114 واحد رسید. روز گذشته نیز شاخص کل با افزایش 5300 واحدی روبهرو شد.

از دلایل مهم رشد بازار بورس به گفته شاپور محمدی رئیس سازمان بورس میتوان به فضای مثبت بازار سرمایه، رشد نقدینگی، حمایت دولت از افزایش سرمایه شرکتهای بورسی و مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی در حمایت از افزایش سرمایه شرکتهای بورسی نام برد.همچنین شاخص کل با معیار هم وزن 92 واحد رشد کرده و به رقم 78 هزار و 191 واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از یک میلیون و 45 هزار میلیارد تومان رسید.

معاملهگران در بورس اوراق بهادار بیش از 4 میلیارد ورقه بهادار سهام و حق تقدم در قالب 392 هزار نوبت معامله و به ارزش 1496 میلیارد تومان داد و ستد کردند.شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 530 واحد رشد کرده و به رقم 76 هزار و 899 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن 62 واحد تقویت شده و به رقم 52 هزار و 341 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با رشد 2428 واحد به رقم 326 هزار و 465 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 2 هزار 235 واحد به رقم 209 هزار و 484 واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش 430 واحدی به رقم 574 هزار و 908 واحد رسید.

روز یکشنبه عمده نمادهای مهم بورس در تقویت شاخص کل مؤثر بودهاند که از مهمترین این نمادها میتوان به گروه مپنا، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، توسعه معادن و فلزات، پالایش نفت بندرعباس و فولاد خراسان اشاره کرد.نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت در قیمت هر سهم 421 ریال، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، سایپا،حمل و نقل بینالمللی خلیجفارس، ایرانخودرو و بانک پاسارگاد بودهاند.در فرابورس ایران شاخص کل افزایشی بوده و با رشد 9 واحدی به رقم 3 هزار و 776 واحد رسید.ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 209 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران فرابورس بیش از 1.3 میلیارد تومان سهام حق تقدم و اوراق مالی در فرابورس در قالب 201 هزار نوبت معامله و به ارزش 931 میلیارد تومان داد و ستد کردند.نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به سهامی ذوبآهن اصفهان، بانک دی، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، ریلپرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس و پتروشیمی زاگرس بودهاند.نمادهای پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، آهن و فولاد ارفع، بیمه پاسارگاد و فولاد هرمزگان جنوب در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودهاند و نمادهای تولید نیروی برق دماوند و سنگ آهن گهرزمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتهاند.

این گزارش می افزاید، روز یکشنبه 10 شهریور ماه، با پیام ناظر بازار توقف نماد سیمان ایلام، به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه «ب» روی داد همچنین بازگشایی نماد معاملاتی کارگزاران بورس کالای ایران و نهادهای مرتبط با آن انجام شد.

بازگشایی نماد کالا مربوط به شرکت بورس کالای ایران انجام شد. نماد خوساز مربوط به محورسازان ایرانخودرو بازگشایی شد.نماد حفاری 1، مربوط به حفاری شمال متوقف شد، نماد کخاک صنایع خاک چینیی ایران بازگشایی شد، نماد پلاسک1 شرکت پلاسکوکار متوقف شد.همچنین نمادهای کساوه کاشی و سرامیک سینا، نماد غگرجی مربوط به بیسکویت گرجی، نماد ختور رادیاتور ایران، نماد حتوکا حمل و نقل توکا، نماد سشمال سیمان شمال، نماد دابور داروسازی ابوریحان همگی با پیام ناظر بازگشایی شدند.نماد سرود 1 سیمان شاهرود متوقف شد، نماد قندرو قند مرودشت، قزوین، قند قزوین، قلرست قند لرستان، قپیرا قند پیرانشهر، قهکمت قند هکمتان، بازگشایی شدند. نماد خودرو مربوط به ایرانخودرو بازگشایی شد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عدم توسعه مکانیزاسیون در حد ضرورت و نیاز، نقطه ضعف موجود در تولید زعفران کشور محسوب می شود گفت: بورس زعفران، شفافیت در قیمت این محصول و تسریع در سپردن زعفران در بورس از نیازهای امروز بازار زعفران بوده که این رویدادها در حال انجام است.به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی گفت: علت کمرنگ بودن توسعه و ترویج مکانیزاسیون در صنعت زعفران، اشتغالزا بودن این بخش و احتمال تاثیر منفی مکانیزاسیون بر میزان اشتغال آن است.وی اظهار داشت: این در حالی است که توسعه مکانیزاسیون از پرت محصول، کاهش کیفیت و برخی اتفاقات ناخوشاید در زمان برداشت به شدت می کاهد.وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید خود با قوت و تمامیت وارد عرصه شود و در حوزه بهبود وضعیت زعفران سرمایه گذاری کند، گفت: بورس زعفران، شفافیت در قیمت این محصول، تسریع در سپردن زعفران در بورس و تشکیل شرکت های بزرگ در عرصه کشت و تولید این محصول استراتژیک از نیازهای امروز این محصول است.معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: از نظام و بازار خرده پا در زعفران چیزی عاید نمی شود و باید ورود شرکت های بزرگ در این عرصه و بازاریابی در این حوزه محقق شود.

نایب رییس فراکسیون گردشگری در گفت و گوی اختصاصی با تجارت تاکید کرد؛

گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: اقتصاد کشور ما بر پایه نفت استوار است و از آن به عنوان تک محصولی یاد می شود. همین امر باعث شده تا هر وقت بحث تحریم ها مطرح می شود، نگران این باشیم که نفت ما را چگونه بفروشیم و چه راهکاری اتخاذ کنیم تا بتوانیم تحریم های ناجوانمردانه را دور بزنیم. این در حالی است که اقتصاد بر محورهای دیگری هم استوار است و بسیاری از کشورها از کشاورزی، بسیاری دیگر از صنعت، بسیاری از فروش اسلحه و ... کسب درآمد می کنند. اما یکی از جدی ترین منابع درآمد زایی که امروزه مورد توجه قرار دارد، صنعت گردشگری است. مهمترین جاذبه برای گردشگری، داشتن پیشینه تاریخی است و اگر این پیشینه با علم همراه باشد، جذابیت های چند برابری را ایجاد می کند. به عنوان مثال وقتی در کشور ما منارجنبانی ساخته شده که سالهاست معادل زلزله بالای 10 ریشتری تکان می خورد و هنوز هم سرپا ایستاده، جذابیت بسیاری بالایی دارد که بر پایه علم استوار است یا پل هایی که سالهاست بر روی رودخانه ها نصب شده و در مقابل آب های خروشان مقاومت می کند. برخی از جذابیت های گردشگری بر پایه زیبایی استوار است که گچبری ها، آیینه کاری ها و بسیاری از صنایع دستی را می توان نام برد. موارد دیگری نیز وجود دارد که قابل تامل است. اما نکته مهم این جاست که چه اندازه توانسته ایم از جاذبه گردشگری استفاده کنیم و درآمد به دست بیاوریم. از آنجا که توجه لازم به گردشگری صورت نمی گیرد و نتوانسته ایم جایگاه واقعی آن را به دست بیاوریم، نمایندگان مجلس فراکسیون گردشگری را تاسیس کردند و جدی ترین اقدام این فراکسیون، ایجاد وزارت گردشگری بود که پس از تلاشهای فراوان، به تصویب نمایندگان رسید و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد. اکنون نیز شورای نگهبان وزارت گردشگری را تایید کرده و مونسان به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی رییس جمهور تعیین شده است. اما اینکه چه انتظاری از این وزارتخانه تازه تاسیس داریم و جایگاه آن چگونه خواهد بود و بسیاری موارد دیگر را با مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود و نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم.

  • ایران در میان 10 کشور برتر جاذبه های گردشگری

    وی با یادآوری اینکه طراح ایجاد وزارت گردشگری در مجلس من بودم گفت: از مجلس نهم به دنبال ایجاد وزارتخانه ای تحت عنوان گردشگری بودم که با وجود پیگیری های فراوان موفق نشدم. اما درمجلس دهم دوباره این پیشنهاد را در قالب طرح ارایه کردم و نمایندگان این دوره از مجلس با ایجاد وزارت گردشگری موفق کردند و نتیجه گرفتم.

    نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس در تشریح دلایل اصرارش بر ایجاد وزارت گردشگری گفت: دلیل اصلی بر اصرار من این است که کشور ما جزو کشورهای برتر دنیا از نظر آثار تاریخی و باستانی و جاذبه های گردشگری است به نوعی که در بین 10 کشور برتر دنیا قرار داریم.

    وی با تاکید بر اینکه ایران از نظر تنوع جانوری و گیاهی در بین 5 کشور برتر دنیا قرار دارد گفت: کشوری که چنین جاذبه هایی داشته باشد، باید درآمد زیادی از گردشگری به دست بیاورد و بخش عمده هزینه های خودش را از طریق گردشگری تامین کند.

    لاهوتی با اشاره به کشورهای فراوانی که از طریق گردشگری کسب درآمد می کنند گفت: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا که نیمی از جاذبه های کشورمان را نیز ندارند، توانسته اند به خوبی از ظرفیت جذب گردشگر استفاده کنند.

    وی با اعلام اینکه نفت و خودرو در رتبه های اول و دوم اقتصاد جهان قرار دارند گفت: صنعت گردشگری رتبه سوم اقتصاد دنیا را به خودش اختصاص داده است. اما این صدر نشینی دوامی ندارد و به زودی صنعت گردشگری به جایگاهی خواهد رسید که نفت و خودرو را پشت سر می گذارد و به رتبه اول اقتصاد جهان خواهد رسید و مهمتر اینکه در یک فاصله زمانی کوتاه این اتفاق خواهد افتاد. نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس در پاسخ به اینکه سهم ایران از صنعت گردشگری چقدر است گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه صحبت کنیم، سهم ناچیزی داریم. وی با اعلام اینکه پیش بینی کرده بودیم تا افق 1404 به میزان 30 میلیارد دلار از بخش گردشگری درآمد داشته باشیم گفت: برای رسیدن به درآمد 30 میلیارد دلاری، برنامه ریزی کرده بودیم بین 25 تا 30 میلیون گردشگر جذب کنیم. لاهوتی با طرح این پرسش که اکنون در چه شرایطی قرار داریم گفت: واقعیت این است که با آرمانهای گردشگری فاصله بسیاری داریم. امروزه مسوولانی که آمار می دهند، اصرار دارند که 5 میلیارد دلار از بخش گردشگری درآمد داشته ایم، درصورتی که عدد 5 میلیارد دلار واقعی نیست و با محاسبات رویایی به این عدد می رسند....وی در خصوص دلایل غلط بودن این آمار گفت: نحوه محاسبه آقایان این طور است که 5 میلیون گردشگر داریم و هر گردشگر معادل یک میلیون دلار است، بنابر این 5 میلیارد دلار درآمد گردشگری داریم. در صورتی که این عدد غلط است. زیرا اگر قرار باشد به این عدد برسیم و درست اعلام کرده باشیم، میزان گردشگران ما باید بسیار بیشتر از این حرفها باشد.

    نماینده لنگرود افزود: اگر بخواهیم واقعیت را بپذیریم، میزان گردشگران واقعی کشورمان کمتر از یک ملیون نفر در سال است.

    وی درتوضیح این ادعا گفت: متاسفانه آقایان هر کسی که به هر شکلی وارد کشور می شود را گردشگر محاسبه می کنند. در حالی که مفهوم گردشگر این است که در هتل های ما اقامت کنند و در مراکزی همچون موزه ها، رستورانها، آثار باستانی و جاذبه های دیدنی حاضر شوند و بابت استفاده از هر کدام از این بخشها ارز بپردازند.

    • زیرساخت نامناسب گردشگری

      لاهوتی افزود: اکنون عده ای وارد بازارچه های مرزی کشورمان می شوند و گذرنامه آنان مهر ورود به ایران می خورد، اما در عمل وارد بازارچه های مرزی می شوند و خرید می کنند که متاسفانه این خرید کردنها در بسیاری از موارد برای اقتصاد کشور زیان هم دارد.

      وی نبود ساختار مناسب را دلیل ناموفق بودن صنعت گردشگری ایران دانست و گفت: یک زمان میراث فرهنگی و گردشگری زیر مجموعه وزارت ارشاد بود که از مدیریت آن هیچ نتیجه ای نگرفتیم. پس از آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ایجاد کردیم که به جای رشد و تعالی، به حیات خلوت روسای جمهور تبدیل شد و در عمل هیچ نفعی نداشت. نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس با تاکید بر اینکه باید بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را پاسخگو می کردیم گفت: به دنبال ارتباط بیشتر این بخشها با مجلس بودیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم دستگاهی مشخص شود که بتواند به سوالات و ناکارآمدی ها دراین بخش پاسخ بدهد. وی تنها راهکار پاسخگو کردن این بخش را تعریف و ایجاد وزارتخانه دانست و گفت: امیدواریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نوعی فعال شود که ما را به خواسته خودمان برساند و هرگاه که کوتاهی و کمکاری اتفاق افتاد بتوانیم آنها را بازخواست کنیم.

      لاهوتی در خصوص انتقاد برخی ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری اسلامی است که محدودیتهای آن باعث کاهش گردشگر می شود و اگر بخواهیم مسیر گردشگران را باز بگذاریم با برخورد آنها رو به رو می شویم گفت: من عکس این اعتقاد را دارم. آنهایی که نگران آسیب فرهنگی هستند و با ورود گردشگر خارجی مخالف هستند، باید بدانند که هر گردشگر خارجی می تواند سفیر فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران باشد و بدون هزینه تبلیغات، ایران را به جهانیان بشناساند.

    • گردشگری فرصتی برای مقابله با تحریم

      وی با اشاره به تحریم ها وتهدیدهایی که دایم صورت می گیرد گفت: از هنگامی که نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت، شاهد دشمنی های گسترده استکبار هستیم و هر روز اشکال تراشی می کنند. بنابر این چاره ای به غیر از این نداریم که به سوی کسب درآمد با ابزاری برویم که آمریکا نتواند روی آن تحریم اعمال کند.

      نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس با تاکید بر اینکه باید صنعت گردشگری را جایگزین صنعت نفت کنیم گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان این کار را کرده و نتیجه گرفته اند. ما نیز این استعداد را داریم و باید این سیاست را دنبال کنیم.

      وی در پاسخ به اینکه منظور از گردشگری، ورود خارجی هاست یا برای گردشگری داخلی هم برنامه داریم گفت: امروزه شاهد مسافرت بسیاری از مردم ایران به کشورهای همسایه هستیم در حالی که این افراد هنوز به بخشهای دیدنی کشورمان سفر نکرده اند. بنابر این می توان به این نتیجه رسید که همانگونه که تبلیغات برای شناساندن جاذبه های گردشگری کشورمان برای خارجی ها ضعیف بوده، در شناساندن جاذبه گردشگری به مردم کشورمان نیز با قدرت عمل نکرده ایم.

      لاهوتی با اعلام اینکه معمولا گردشگران به دلیل علاقهمندی به فرهنگ، طبیعت، آب و هوا، زیارت یا جاذبه های تاریخی، آن محل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب میکنند گفت: هر چند که همه جای ایران می تواند به عنوان بهترین مقصد گردشگری به شمار آید، اما در این میان برخی از استان های ایران توانسته اند، بیشترین میزان جذب گردشگر خارجی را به خود اختصاص دهند.

      وی به نقش گردشگری در اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری در ایران نیم درصد اشتغال را به خود اختصاص داده و اگر به این صنعت توجه بیشتری شود، صنعت گردشگری می تواند به بحران اشتغال کشور کمک بسیاری کند.

      نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به تنوع بالای صنعت گردشگری گفت: تنوع صنعت گردشگری می تواند بر اقتصاد کشور تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

    • فرصت سوزی در استفاده از ظرفیت گردشگری

      وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از استانهای کشورمان با درصد بالای بیکاری رو به رو هستند گفت: تاسف آورتراینکه استانهای درگیر بیکاری، ظرفیت بسیار خوبی در گردشگری دارند و آثار باستانی و جاذبه های تاریخی جذابی دارند.

      لاهوتی با تاکید بر اینکه با توسعه صنعت گردشگری می توان به کاهش بیکاری و توزیع درآمد کمک کرد گفت: بسیاری از مردم در مناطق مختلف ایران، خانه ها و اقامتگاههایی دارند که بیش از حد نیاز خود و خانوادهشان است. این گونه افراد با اجاره ویلا و آپارتمان خود کسب درآمد می کنند.

      وی اماکن مذهبی را یکی از تاثیرگذارترین مراکز گردشگری در ایران توصیف کرد و گفت: بارگاه امام رضا(ع) درمشهد، بارگاه حضرت معصومه(س) در قم، شاهچراغ در شیراز، شاهزاده عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری و بارگاه سیدجلال الدین اشرف در آستانه اشرفیه از جمله اماکن مذهبی است که حجم بالایی از زائران را جذب خود می کند.

      نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به اینکه زائران اماکن مذهبی از کشورهای عراق، پاکستان، عربستان، افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان هستند گفت: بنابر این اسلامی بودن ایران ظریفت بسیار خوبی برای جذب گردشگر اسلامی است.

      وی در پاسخ به اینکه ایران برای گردشگری سلامت نیز ظرفیت دارد گفت: ایران در دو بخش طب سنتی و پزشکی بر پایه علوم روز اهمیت دارد. امروزه توانایی ایران در بخش سلامت بسیار بالاست و مراکز درمانی کشورمان توانایی ارایه خدمات درمانی بسیار مناسبی را دارند. همین امر باعث شده تا بیماران بسیاری از کشورها برای درمان به ایران بیایند.

      لاهوتی هدایت این بیماران به جاذبه های گردشگری را مهم توصیف کرد و گفت: می توانیم بیمارانی که ایران آمده اند را با جاذبه های گردشگری آشنا کنیم و به نوعی مدیریت کنیم که این بیماران پس از مداوا، از مراکز دیدنی کشورمان دیدار داشته باشند یا به نوعی جذابیت ایجاد کنیم که بار دیگر به کشورمان باز گردند اما این بار با هدف درمان نباشد بلکه با هدف گردشگری سیاحتی یا زیارتی باشد.

    • ایران در رتبه ۳۵ گردشگری

      اما براساس گزارش اخیر شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) که به بررسی توانمندی کشورهای جهان در حوزه گردشگری پرداخته، گردشگری ایران با اختصاص سهم ۷۴۷/ ۳۰ میلیارد دلاری از کل تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۷، در رتبه ۳۵ اقتصادهای گردشگری جهان ایستاده است. گزارش این نهاد بینالمللی نشان میدهد اگرچه ایران از لحاظ حجم و رشد مطلق اقتصاد توریسم در برخی شاخصها در میان کشورهای ممتاز قرار گرفته، اما درصد رشد اقتصادی حاصلشده در این عرصه در ایران بهاندازه ابعاد و ظرفیتهای این صنعت در کشور نبوده است؛ خصوصا طی هفت سال اخیر که در پی عبور از بحران مالی اواخر دهه گذشته میلادی بسیاری از کشورها حساب ویژهای روی گردشگری بهعنوان ابزاری برای تحقق توسعه پایدار باز کردهاند و رقیبان منطقهای ایران نیز اقتصاد گردشگری خود را وسعت دادهاند. این گزارش در ادامه به بررسی توانمندی و عملکردی بهثبت رسیده ۱۸۵ کشور جهان در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۱ و همزمان با پایان بحران مالی جهانی و آغاز ایجاد بهبود مجدد در اقتصاد کشورها تا سال ۲۰۱۷ پرداخته است. در این بخش و بهمنظور انجام این مقایسه، WTTC کشورها را در چهار شاخص اصلی رتبهبندی کرده است: «سهم صنعت گردشگری در کل تولید ناخالص داخلی کشور»، «صادرات صنعت گردشگری کشور یا هزینهکرد گردشگران ورودی»، «هزینهکرد گردشگران داخلی» و «حجم سرمایهگذاری در صنعت گردشگری کشور». به این ترتیب و در یک فهرست، برای مقایسه کشورها بهلحاظ توانمندی در صنعت گردشگری، رشد در اندازه مطلق این مقادیر لحاظ شده و در فهرستی دیگر و بهمنظور مقایسه کشورها بهلحاظ عملکرد در صنعت گردشگری، رشد نسبی این شاخصها اندازهگیری و لحاظ شده است. بنا بر این دو مبنا و در بازه زمانی هفتساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، کشورهای چین، آمریکا، هند، مکزیک و بریتانیا بهترتیب پیشتاز فهرست بیشترین رشد مطلق بوده و در فهرست بیشترین رشد نسبی حاصلشده در اقتصاد گردشگری، بهترتیب کشورهای میانمار، عراق، گرجستان، روآندا و ایسلند قرار گرفتهاند.