تلاش برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به موضوع کاهش وابستگی درآمدهای عمومی کشور به فروش نفت در قالب طرح جامع تغییر ساختار بودجه اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت در تلاشند تا بهگونهای شرایط را مدیریت کنند که اقشار ضعیف بیش از این دچار آسیب نشوند. حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بر هدفمند کردن پرداخت یارانه انرژی به عنوان یک ضرورت اساسی تأکید کرد و گفت: سالانه حدود 980 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در بخشهای آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل پرداخت میشود که سهم عمدهای از آن به صورت پنهان است.
افزایش زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، گفت: مقرر شد زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به شش ماه افزایش پیدا کند و زمان مقتضی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی و ماشین آلات با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح نشست کمیسیون متبوعش، گفت: مباحثی در مورد رونق تولید و تامین منابع ارزی و مسائل مالیاتی تولید کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. وی همچنین ادامه داد: پیشنهاد شد بنگاهها در زمینه مبادله و تبدیل ارز به یک شیوه عمل کنند تا صادرکنندگان با نرخهای متفاوت مواجه نباشند.
هر درآمدی نیاز به مجوز قانونی دارد
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس گفت: بانکها بابت حسابهایی که گردش مالی ندارند نیز کارمزد دریافت میکنند، هر درآمدی نیاز به مجوز قانونی دارد اما قرارداد بانکها و مشتریان، مجوز قانونی محسوب نمیشود.
به گزارش تجارت به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، منصور مرادی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طبق قانون بانکها برای ارائه خدمات خود میتوانند از مشتریان کارمزد دریافت کنند، بانکها برای ارسال پیامک به مشتریان سالانه 10 هزار تومان دریافت میکنند، برخی بانکها از مشتریانی که گردش مالی ندارند نیز این مبلغ را کسر میکنند.
دومین کارت زرد مجلس
به وزیر اقتصاد در یک روز
نمایندگان مجلس دومین کارت زرد را به وزیر اقتصاد دادند.
در جلسه علنی عصر روز گذشته فرهاد دژپسند به سوال محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و 11 نماینده دیگر دربارهی علت عدم اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم در خصوص راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای شاغلان دستگاههای ذیربط پاسخ دادند.
علی رغم پاسخ و توضیحات وزیر دربارهی ارائه نکردن اطلاعات از سوی برخی از دستگاهها برای ثبت در سامانه صباغیان یکی از نمایندگان سوال کننده درخواست کرد که این سوال به رای مجلس گذاشته شود چون اساسا رئیس جمهور باید پاسخگو باشد.در نهایت نمایندگان با 93 رای موافق، 95 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخهای وزیر قانع نشدند.
آغاز «عملیات بازار باز» با دستور
رئیس کل بانک مرکزی
«عملیات بازار باز» تغییر کانال انتقال اثر پول پرقدرت به نقدینگ با دستور رئیس کل بانک مرکزی راهاندازی شد.
به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در پیامی اینستاگرامی با بیان اینکه ترازنامه بانک مرکزی یا همان حجم پول پرقدرت از دو مسیر بزرگ میشود، نوشت: «یک مسیر افزایش خالص خرید ارزهای خارجی توسط بانک است. این ارزها عمدتا مربوط به درآمدهای نفتی دولت صندوق توسعه ملی هستند. این بسط ترازنامه مربوط به عرضه برونزای ذخایر است. یک مسیر دیگر افزایش بدهی بانکها یا دولت به بانک مرکزی است. این افزایش بدهی مربوط به تقاضای درونزای اقتصاد است».
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: «بدیهی است اگر بانک مرکزی روی ترازنامه کنترل نداشته باشد به سختی میتواند نقدینگی را با ابزار و غیرموثر سپرده قانونی و مدیریت و جیرهبندی اعتبارات کنترل کند. به همین دلیل بانک مرکزی مصمم به تغییر کانال انتقال اثر پول پرقدرت به نقدینگی با راهاندازی عملیات بازار باز است». همتی اضافه کرد: «با این روش بانک مرکزی همانند تجربه بسیاری از بانکهای مرکزی دنیا به جای کنترل مقدار پول به کنترل قیمت پول میپردازد. لذا قطع ارتباط بین حجم پول پرقدرت با نقدینگی با اجرای کانال نرخ سود در بازار بین بانکی و اجرای عملیات بازار باز حاصل خواهد شد».
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه، تغییرات اخیر قوانین بازار پایه فرابورس را کاملا شفاف و واقع بینانه و در راستای حمایت از سهامداران خرد دانست.عظیم ثابت در گفت و گو با بازار سرمایه گفت: با توجه به وضعیتی که بازار پایه فرابورس پیدا کرده بود، مناسب تر بود محدودسازی دامنه نوسان حتی پیش از این ایجاد شود؛ چرا که بسیاری از سهم ها در این بازار به لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی ندارند و علت انتقال آنها به بازار پایه هم همین ابهامات و مشکلات ساختاری بوده است .وی افزود: هم اکنون در بورس یا فرابورس سهم های ارزنده ای وجود دارد که از لحاظ بنیادی، سهم بازار ، طرح توسعه و سودآوری در شرایط خوبی قرار دارند ولی متاسفانه بازار توجه چندانی به این سهم ها ندارد.به گفته وی، از آنجا که سهم های بازار پایه ، منابع زیادی را نمی خواهد معمولا افراد زیادی هجوم می برند تا در آنجا معامله کنند و متاسفانه در خیلی از جاها معیاری هم برای قیمت گذاری آن وجود ندارد و قیمت های آن حبابی شده است .
مدیرعامل شرکت بورس تهران: کاهش مالیات نقل و انتقال سهام و سایر معافیتها میتواند باعث افزایش جذابیت بورس شودبه گزارش بازار سرمایه، مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: کاهش مالیات نقل و انتقال سهام و سایر معافیتها میتواند باعث افزایش جذابیت بورس و ورود سرمایهگذاران جدید به این بازار و مانع رفتن سرمایه گذاران به بازارهای موازی شود.علی صحرایی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بورس برای اقتصاد تامین مالی شده که بخشی از آن از طریق عرضههای اولیه و بقیه توسط انتشار اوراق و سایر ابزارها بوده است.وی با بیان اینکه برای توسعه بورس باید نگرشها و رویکردها تغییر کند، اضافه کرد: بررسیها نشان میدهد ۷۵ درصد معاملات بورس توسط افراد حقیقی انجام شده است که باید حمایت شوند.وی ادامه داد: معامله مالیات بر نقل و انتقال سهام، سال گذشته نیم درصد اعلام شد که درخواست میشود دوباره تمدید شود.
سه عامل تداوم رشد بورس
یک کارشناس بازار سرمایه از عواملی چون رکود حاکم بر سایر بازارها، خوشبینی ایجاد شده نسبت به مذاکرات سیاسی و حمایت دولت از بورس به عنوان عوامل تداوم رشد بورس و قیمت سهام شرکتها نام برد.به گزارش ایبنا، منصور کریمی با اشاره به تداوم رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها در روزهای گذشته گفت: تا زمانی که نقدینگی در بازار سرمایه حضور داشته باشد، شرایط کنونی این بازار ادامه خواهد داشت.این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اقبال نقدینگی برای حضور در بازار سهام افزود: رکود حاکم بر سایر بازارها از جمله عوامل اصلی این اتفاق است که نمود بارز آن را میتوان در افزایش کدهای معاملاتی بورس به بیش از ۱۱ میلیون کد معاملاتی مشاهده کرد.وی اضافه کرد: به طور معمول نقدینگی هوشمند است به سمت بازاری میرود که سود خوبی را نصیب خود کند، از این رو با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه و نیز رکود سنگینی که بر سایر بازارها از جمله مسکن، ارز، خودرو و طلا حاکم میباشد، بازار سهام از ظرفیت لازم برای جذب این نقدینگی برخوردار است.
نرخ کارمزدهای بورس کالا کم شد
سازمان بورس از کاهش نرخ کارمزد معاملات کالاهای مشمول تنظیم بازار در بورس کالا خبر داد که از ۱۵ شهریور عملی خواهد شد .به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس طی ابلاغیه ای به حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا از اصلاح کارمزد معاملات کالاهای مشمول تنظیم بازار در بازار فیزیکی بورس کالا خبر داد که به شرح ذیل است: ۱-۱. نرخ کارمزد کارگزاران به میزان ۳۵ درصد کاهش یابد. ۱-۲. نرخ کارمزد بورس کالا به میزان ۵ درصد کاهش یابد. ۱-۳. سقف کارمزد خرید و فروش کارگزاری بورس کالا به میزان ۱۰ درصد کاهش یابد. ۱-۴. مبنای محاسبه نرخ کارمزد معاملات بازار فیزیکی به جای قیمت پایانی بر مبنای کمترین قیمت معامله تعیین و مقرر شد پس از فراهم شدن امکان فنی اعمال شود. ۱-۵. پیشنهاد کاهش نرخ کارمزد سازمان به میزان ۳۷.۵ درصد و کاهش سقف کارمزد خرید و فروش سازمان به میزان ۱۰ درصد در جلسه آتی شورای عالی بورس طرح شود.
گروه بورس: شاخص کل در بازار بورس روز دوشنبه 11 شهریور ماه، سه هزار و ۵۰ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۲۸۳ هزار و ۶۳ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 11 شهریور 98 بعد از رکورد شکنی دو روز گذشته با ریزش 3 هزار و 50 واحد به رقم 283 هزار و 63 واحد رسید.شاخص کل با معیار هم وزن هزار و 192 واحد افت کرده و به رقم 76 هزار و 999 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 34 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران در بورس تهران به بیش از 4.4 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 431 هزار نوبت معامله و به ارزش هزار و722 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نماد فولاد خراسان بیشترین اثر در تقویت شاخص کل بورس داشته و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران، مخابرات ایران، سرمایهگذاری امید، معدنی و صنعتی گلگهر و سرمایهگذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس تهران داشتند. نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت، فولاد مبارکه، حمل و نقل خلیج فارس، سایپا،ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان و گروه مپنا بودند.ارزانترین سهم مربوط به بانک تجارت و قیمت هر سهم 417 ریال بوده و گران ترین سهم در نمادهای پربیننده مربوط به پالایش نفت اصفهان به قیمت هر سهم 13 هزار و 139 ریال بوده است. در پایان معاملات فرابورس شاخص کل با افت بیسابقه 62 واحدی به رقم 3 هزار و 714 واحد رسید.ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 206 هزار میلیارد تومان رسید. معاملهگران فرابورس بیش از یک و نیم میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 293 هزار نوبت معامله و به ارزش 944 میلیارد تومان داد و ستد کردند. عمده نمادهای مهم فرابورس در کاهش شاخص مؤثر بودند و بیشترین اثر کاهشی در شاخص را نماد پتروشیمی مارون، ذوبآهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایهگذاری میراث فرهنگی و شرکت قاسم ایران بودهاند. نمادهای پربیننده مربوط به شرکتهای ذوبآهن اصفهان، بانک دی، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، ریلپرداز سیر، تولید ژلاتین کپسول ایران،توسعه و عمران استان کرمان و پتروشیمی زاگرس بودهاند.
در جریان معاملات نمادهای تایدواتر خاورمیانه، متوقف شد.نماد بکاب جوشکاب یزد و حق تقدم نماد معدنی و صنعتی چادرملو و نیز نماد حفاری شمال بازگشایی شدند.همچنین نماد معاملاتی دشت مرغاب و شرکت گلتاش،سیمان ایلام، سرمایهگذاری امید و لیزینگ ایرانیان با پیام ناظر بازگشایی شدند.
نماد لیزینگ ایران به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد.همچنین نماد فسازان یک مربوط به شرکت غلتک سازان سپاهان به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد.نماد کارخانجات تولیدی کابل شهید قندی نیز متوقف شد.همچنین بازگشایی نمادهای معاملاتی کارگزاران بورس ایران و نهادهای مالی بورس کالا بازگشایی شد.
نماد محورسازان ایران خودرو بازگشایی شد.نماد فولاد خراسان به علت تغییر بیش از 20 درصدی قیمت دچار وقفه معاملاتی شد.نماد کاشی و سرامیک سینا، نماد بیسکوئیت گرجی، نماد رادیاتور ایران، حمل و نقل توکا، سیمان شمال و داروسازی ابوریحان بازگشایی شدند و نماد سیمان شاهرود متوقف شد.نماد شرکتهای قندی مرودشت، قند قزوین، قند پیرانشهر، قند لرستان و قند هکمتان بازگشایی شدند.نماد ایران خودرو بازگشایی شد.نماد پارس سوئیچ مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد.
امکان استفاده از کمپین "فصل ارتباط داغ" آسیاتک، با شرایط و تخفیف های استثنایی ادامه دارد.
به گزارش روابط عمومی آسیاتک، در پی استقبال مشترکین آسیاتک از کمپین های این شرکت، کمپین تابستانه فصل ارتباط داغ که از روز سه شنبه یک مرداد 1398 آغاز شده، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش شرکت آسیاتک به عنوان یکی از برترین اپراتورهای ارتباطات ثابت کشور، همواره بر ارائه و پشتیبانی سرویس های با کیفیت تاکید داشته و سعی کرده است رضایت مشتریان از سرویس های ارائه شده را سرلوحه اهداف خود قرار دهد.
شرکت آسیاتک در کمپین فصل ارتباط داغ سرویس ADSL2+ یک ساله خود را با ترافیک 75 گیگ بین الملل (معادل 150 گیگ ترافیک داخلی) با قیمت 85هزار تومان ( ماهیانه در حدود 7هزار تومان ) و بسته های حجمی گیگ باکس 500 گیگ بین الملل را با قیمت 85هزار تومان ارائه می کند.
در همین راستا مشترکین آسیاتک علاوه بر بهره مندی از شرایط متنوع ارائه شده محصول ADSL2+، از مزایای استثنایی استفاده از سایت تماشاخونه با شرایط و تسهیلات ویژه بهرمند خواهند بود؛ از آنجایی که مشتریان سرمایه های اصلی سازمان به شمار می آیند، شرکت آسیاتک در راستای ارائه محتوای جذاب، سایت تماشاخونه را به عنوان یکی از برترین سایت های VOD کشور راه اندازی کرده و در اختیار علاقه مندان قرارداده است.
روابط عمومی آسیاتک اعلام کرد کلیه کاربران آسیاتکی که اقدام به خرید یا تمدید سرویس های خود در طول کمپین تابستانی آسیاتک (فصل ارتباط داغ) نمایند، علاوه بر رایگان سازی ترافیک استفاده از سایت تماشاخونه، پین تخفیف سه ماهه اشتراک رایگان دریافت می کنند. همچنین کاربران سایر اپراتورها نیز می توانند به همین مناسبت، پین تخفیف یک ماهه اشتراک رایگان سایت tamashakhoneh.ir را به عنوان هدیه دریافت نمایند.
در انتهای این گزارش آمده است آسیاتک با برخورداری از توان جوانان متخصص و متعهد ایران و بهره مندی از جدیدترین دانش نرم افزاری و امکانات سخت افزاری دنیا، در مسیر افزایش رضایت و ارتقاء کیفیت زندگی مشترکین خود گام بر می دارد.
وی کلمه یقه سفید را کلمه ای ساده توصیف کرد و گفت: برای دیدن یقه سفیدها نیاز به دقت زیادی نداریم و مصادیق خودش را در هر جایی پیدا می کند.
یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه یقه سفید از این جهت که خودش را برتر از دیگران می داند، یقه سفید گفته می شود خواستار تفاوت این افراد با مدیران کارآمد شد و گفت: در جامعه افراد تاثیرگذاری داریم که شامل همه آحاد جامعه در همه بخشها می شوند اما به دلیل رفتار متفاوتی که دارند، نمی شود به آنها یقه سفید گفت. درجامعه چهرهای شاخص بسیاری داریم که قدرت و توان بالایی دارند اما هرگز از مسیر اصلی منحرف نشده و نمی شوند. بنابر این اگر چه صاحب نفوذ هستند اما یقه سفید نیستند.
وی ویژگی یقه سفیدها را احساس برتری کاذب در آنها دانست و گفت: یقه سفیدی از این بابت نیست که مردم این عنوان را به افرادی خاص بدهند، بلکه یقه سفید برداشت خود اشخاص و افراد خاص است. اما بدتر این است که مردم به برخی ها به اندازه ای جایگاه کاذب می دهند که خودشان را بزرگ می دانند و همین مردم از آن افراد خاص احساس ترس می کنند و بناچار به آنان احترام می گذارند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: امروزه بسیاری از افراد در بخشهای مختلف جامعه مانند مساجد، دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه و... با وجود آنکه توانمند هستند، اما افرادی متین و موقر هستند که به هیچ وجه نمی توان به آنها یقه سفید گفت.
وی در پاسخ به اینکه چقدر فساد از سوی یقه سفیدها اتفاق می افتد گفت:هرکسی که اختیار خودش را بالا بداند، هرکاری که دلش خواست انجام بدهد، از هیچ کس نترسد، راه خودش را برود و منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح بدهد، چه بخواهد و چه نخواهد، یقه سفید نامیده می شود. که نتیجه همه این خودسری ها ، فساد است، زیرا هر کاری را برای خودش موجه می داند.
یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه رییس قوه قضاییه در اظهاراتی صریح، عنوان یقه سفید را برای افرادی خاص برداشت گفت: از این پس دیگر این گونه نیست که بگوییم نمی شود حق را از فلان شخص گرفت، چون یقه سفید است. بنابر این دیگر چیزی به عنوان یقه سفید نداریم و به سراغ همه متخلفان در هر جایگاه و لباسی می شود رفت.
وی با اشاره به اینکه مردم به اعتقادات رهبرانشان هستند گفت: اظهارات آیت الله رییسی نشان می دهد که در سطوح بالا نیز حساب و کتاب جدی شده و چوب تنبه بالا آمده است، بنابر این حتما پایین دستی ها باید حساب کار خودشان را بکنند و گمان می کنم با رویکردی که قوه قضاییه در پیش گرفته، بالادستی ها حساب کار خودشان را کرده اند.
نماینده آمل و لاریجان با تاکید بر اینکه بی توجهی به تخلفات بالادستی ها تبعات خوبی در جامعه نخواهد گذاشت گفت: اگر مردم ببینند بالا دستی ها نظر به چشم پوشی و نادیده گرفتن برخی تخلفات به ویژه در مورد یقه سفیدها دارند، مردم نیز مایوس می شوند.
وی عملکرد قوه قضاییه در برخورد با متخلفان را در کاهش تخلفات بسیار موثر دانست و گفت: آحاد ملت باید در هر جایگاهی نظراتشان را با قوه قضاییه تطبیق دهند.
یوسفیان ملا در پاسخ به اینکه دادستان تهران اعلام کرده پرونده های خاص بسیاری در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی وجود دارد چرا اسامی آنان اعلام نمی شود و دادگاهها را علنی برگزار نمی کنند گفت: شاید تفاوت دارد یا شرایط را می سنجند. اینکه بسیاری از پرونده ها در دادگاه جرایم اقتصادی وجود دارد، یک واقعیت است اما شاید به دلیل تبعات سیاسی بودن اعلام نمی شود، شاید هم نیازی نمی بینند با علنی کردن این پرونده ها، جامعه را بیش از این ملتهب کنند.
وی با تاکید براینکه در هر جامعه ای که برویم مسایل فساد وجود دارد گفت: متاسفانه فساد یک شکل بدی پیدا کرده که هرگاه روی آن را باز می کنیم، ردپای مسولان در آن دیده می شود. شاید به همین دلیل است که قوه قضاییه هر کجا صلاح بداند، دادگاه را علنی می کند و نام متخلف را می برد و هرکجا صلاح نداند، تا عادی شدن شرایط تاخیر می ند.
نماینده آمل و لاریجان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند که دادگاهها باید علنی باشد تا نام متهم را بتوان اعلام کرد گفت: تاکنون برخورد قوه قضاییه با متخلفان خوب بوده و باید این روال ادامه داشته باشد زیرا خواست رهبری نیز همین است.
یک حقوق دان در تبیین جرم یقه سفیدها می گوید: یقه سفید ها در مقابل یقه چرکین ها هستند. مجرم از دید لمبروزو (یک جرم شناس) آدم هایی هستند که میمیک صورت خاصی دارند و از ظاهر آنها می توان تا حدودی به تبهکار بودنشان پی برد. در واقع جرم از آن تبهکاران است.
نعمت احمدی می افزاید: در کشورهایی که نظارت دقیق بر عملکرد مسوولین دولتی نمی شود و از یک حاشیه امن برخوردار هستند، مسوولینی که خودشان باید در کارها ناظر باشند، اگر خود این مسوولین جرم مرتکب شوند، یقه سفید محسوب می شوند. مجرم یقه سفید در مقابل آن تبهکاری که ظاهرا یک شخص خشن است و شغل معینی ندارد، تعریف می شود. این تعبیری است از افرادی که ظاهری آراسته و باطن بدی دارند و ظاهر آراسته آنها به تبع پست و مقامی که دارند، شکل می گیرد و این افراد به تبع مقامی که دارند مرتکب جرم می شوند.
احمدی با اشاره به ظاهر یقه سفیدها اظهار داشت: افراد یقه سفید عمدتا افراد اتو کشیده ای هستند که کسی به این افراد برای ارتکاب به جرم شک نمی کند. مثلا در مساله 3 هزار میلیارد – که من کاری به صحت و سقم آن ندارم- در این قضیه گناه کسانی که الان به اعدام محکوم شده اند، به نظر من این افراد کاسب هستند و دنبال سو استفاده است. وقتی مجری قانون هم به نوعی به وی چراغ سبز بدهد، آن شخص شروع به سو استفاده می کند. اما شخص یقه سفید (که در این قضیه شامل نماینده مجلس تا معاونان وزیر می شود)، آن شخص باید مجازات سنگین شود. در مورد مساله 3 هزار میلیارد هم اگر قرار است کسی مجازات شود، باید یقه سفیدها مجازات شوند که در این مورد شامل روسای بانک های درگیر، نمایندگان مجلس و معاونان وزیرانی که درگیر هستند، مجازات شوند.
وی در پاسخ به این که آیا یقه سفید الزاما پست سیاسی و یا مقام اداری دارد؛ گفت: یقه سفید می تواند یک شخص عادی هم باشد. مثلا می تواند یک شخص کارخانه دار ثروتمند باشد. در واقع یک بازاری دارای امکانات مادی یقه سفید محسوب می شود. یقه سفید می تواند جزو افراد ذی نفوذ باشد. یعنی یقینا این فرد دارای سمت سیاسی نیست. اما در ادبیات فعلی جهان یقه سفید را بیشتر افراد دولتی قلمداد می کنند. یعنی کسانی که به ترفند نیاز ندارند.
این استاد حقوق با اشاره به مساله 3 هزار میلیارد دلار یادآور شد: در مورد مساله 3 هزار میلیارد دلار همه مسوولان به این قضیه نام اختلاس را گذاشتند. این اختلاس نبود. اختلاس یعنی اینکه شخصی پول بیت المال را در اختیار دارد و از آن به نفع خود استفاده کند. ولی وقتی شخصی کارخانه درست کرده و سرمایه گذاری کرده است و با آنها سند جعلی داده است و یا رییس بانک را فریب داده است و آن رییس را همدست خودم کرده ام، این شخص کلاهبردار است نه اختلاس کننده!
این حقوق دان با اشاره به تفاوت رانت و جرم یقه سفیدی گفت: رانت وصف مجرمانه ندارد. این موضوع را با یک مثال توضیح می دهم. مثلا یکی از آشناهای شخصی رییس بانک است و آن شخص با مراجعه به آشنای خود در بانک می تواند پرونده های خود را مثلا در اخذ وام تسریع ببخشد، یا می تواند از طریق آن شخص وام های کلانی بگیرد و یا اصلا رییس بانک به آشنای خود اطلاعاتی خاصی در زمینه سرمایه گذاری های بانک می دهد که شخص می تواند به نفع خود از آنها استفاده کند. در واقع رانت یعنی استفاده از نفوذ یک شخص، بدون اینکه تخلفی صورت گرفته باشد.
اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: فردی که قصد ارتکاب به هر جرمی داشته باشد، تفاوتی نمی کند کجا بدنیا آمده، کجا بزرگ شده، چه مدرک تحصیلی دارد، چه جایگاهی داشته و با چه هدفی این جرم را انجام می دهد، مهم این است که نتیجه جرم در جامعه تاثیرات منفی خودش را برجا می گذارد که البته شدت آن متفاوت است. اما مجرمان برای خودشان کلاس خاصی دارند. به عنوان مثال کیف قاپ، سارق ماشین، کلاهبردار، اختلاس گر و سارق منزل هر کدام در بین همفکران خود جایگاه خاصی دارند و بنابر تشخیص کارشناسان به ویژه روانشناسان، این افراد که در زمینه جرم خودشان چهره می شوند، حاضر نیستند در جرایم دیگر رتبه پایین تری داشته باشند. مهمتر اینکه نتیجه تخلف هر کدام متفاوت است و هرگز میزان تخلف سارق ماشین و درآمدی که از این راه به دست می آورد با کلاهبردار یکسان نیست. یکی از این متخلفان، مجرمان یقه سفید هستند. یقه سفیدها کلاس خاص خودشان را دارند، با افراد بخصوصی مرتبط هستند، راه ویژه ای دارند و همانطور که از نامشان پیداست، کلاس کاری بخصوصی هم دارند! یقه سفیدها همواره در حاشیه امن قرار دارند و روال معمول این طور است که دیگران قربانی فساد آنان می شوند.
یقه سفیدها خط قرمز نیستند
اگرچه مدتهاست یقه سفیدها با آرامش به کار خود ادامه می دهند و هیچ خطری تهدیدشان نمی کند اما گویا به نظر می رسد که باید مقداری احساس خطر کنند زیرا رئیس قوه قضاییه در این رابطه واکنش جدی نشان داد و با تاکید براینکه اجرای عدالت باید به گونهای باشد که مردم آنرا احساس عدالت کنند گفت: اینکه برخی میگویند به هرحال یک طرف از اجرای عدالت قضایی، ناراضی خواهد بود، حرف کامل و دقیقی نیست زیرا عدالت، امری فطری است و کسانی هم که به ظاهر از یک حکم ناراضی باشند، در خلوت خود از اجرای عدالت احساس رضایت می کنند.آیتالله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه امروز برای ما مهمترین آموزه غدیر، اجرای عدالت است گفت: عزم دستگاه قضایی برای برخورد با همه مظاهر فساد و تبعیض است و مصمم هستیم با همه افراد حتی یقه سفیدها که فکر می کنند خط قرمز هستند و می توانند قانون را با استفاده از روابط و نفوذ خود دور بزنند، برخورد کنیم. ما در برخورد با مفاسد، هیچ خط قرمزی جز اجرای قانون نمی شناسیم. رییس دستگاه قضا گفت: همکاران بنده در دستگاه قضایی و همه مجریان قانون بدانند که اجرای عدالت، رضای خدا و مردم را در پی خواهد داشت و ناراضی بودن عده ای قلیل، به هیچ عنوان تعیین کننده و اثربخش نیست.
اما اینکه تا چه اندازه این اظهارت رییسی بر جسم و جان یقه سفیدها لرزه انداخته، در گفت و گوی خبرنگار تجارت با یوسفیان ملا نماینده آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.
وی در پاسخ به اینکه یقه سفید یعنی چه گفت: در هر جامعه ای افراد برجسته و صاحب نفوذ را یقه سفید می گویند. اگر به یک مسجد برویم، بزرگان آن مسجد که در مورد آن تصمیم می گیرند و حرف آخر را می زنند، یقه سفیدهای آن مسجد می گویند. در دانشگاه نیز چند استاد داریم که حرفهای مهم و تاثیر گذار می زنند که یقه سفید دانشگاه لقب می گیرند. در هیات دولت نیز 17 وزیر و چندین معاون رییس جمهور داریم که در بین آنها چند وزیر تاثیر گذار هستند و به عنوان یقه سفید دولت می شوند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه هر کدام از اعضای دولت نسبت به رتبه های پایین تر یقه سفید محسوب می شوند گفت: به عبارت بهتر آنهایی که در محدوده فعالیت خودشان، دارای قدرت هستند و کسی نمی تواند وارد محدوده آنها بشود یا از آنها بازخواست یا سوال کند یا حتی بخواهد آنها را تعقیب کند، یقه سفید محسوب می شوند. وی با تاکید بر اینکه یقه سفید یک عنوان نسبی است که در هر جامعه ای وجود دارد گفت: اکنون در جامعه ما آقازاده ها، برخی ازوزرا، برخی ازمعاونان وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران و... را می توان یقه سفید نامید. یوسفیان ملا با اعلام اینکه در یک روستا هم یقه سفید داریم گفت: یقه سفیدها حتی در روستاها نیز هستند.افرادی که هیچ کس حریفشان نیست، از هیچ کس حساب نمی برند و حتی حرف بخشدار، فرماندار، استاندار و ماموران انتظامی را قبول نمی کنند و در اصل خودشان را سرآمد دیگران می دانند. وی با ابراز تاسف از قدرت نمایی یقه سفیدها گفت: باید روزی به قدرت یقه سفیدها پایان داد. نماینده آمل و لاریجان در خصوص ادبیاتی که رییس قوه قضاییه در مورد یقه سفیدها بکار برد گفت: آیت الله رییسی در تعیین تکلیف عده ای خاص، کلمه جامعی را به کار برد و همه آحاد مردم نیز منظور ایشان را فهمیدند.