عرضه اوراق نفتی در بورس

مدیر عامل بورس انرژی ایران از آغاز عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام از روز سه شنبه این هفته خبر داد و گفت: این اوراق از تاریخ دوازدهم شهریور و تحت عنوان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نمادهای "سنفت ۹۹۱"، "سنفت ۹۹۳" و "سنفت ۹۹۵" عرضه خواهد شد. مدیر عامل بورس انرژی ایران با اعلام این خبر افزود: روز سه شنبه و چهارشنبه مجموعاً ۳،۳۴۴،۲۷۵ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام با هدف تامین مالی فعالیت های دولت جمهوری اسلامی ایران عرضه اولیه خواهد شد.

 

برخورداری ۸۴ درصد خانوارهای کشور از نعمت گاز

محمود آستانه مشاور وزیر نفت گفت: در زمان حاضر ۸۴ درصد خانوارهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و بقیه بتدریج از آن بهرهمند خواهند شد.محمود آستانه در گفت و گو با ایرنا افزود: وزرات نفت تلاش میکند به تدریج و در قالب برنامه زمانبندی شده گازرسانی به خانوارهایی که از این نعمت محروم هستند را اجرایی کند.وی اضافه کرد : تا پایان برنامه ششم توسعه روزانه باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید شود، دولت برای بیش از یکهزار و ۹۰۰ روستای فاقد گاز در کشور برنامه دارد و بزودی این تعداد روستاهای کشور هم گازدار میشوند.وی اظهارداشت: به طوری به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است و به دنبال آن هستیم که این آمار افزایش پیدا کند.

 

تهرانیها روزانه ۳۰۰ لیتر آب مصرف کردند

قائم مقام آبفای استان تهران سرانه مصرف آب شرب مشترکان تهرانی، تابستان امسال در زمان اوج مصرف بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز بود که این سرانه دو برابر استانداردهای جهانی است.محمد رضا احمدنسب در گفتگو با صدا و سیما، با بیان اینکه رشد مصرف آب در تابستان امسال در تهران غیر عادی است، گفت: میزان برداشت آب برای تامین آب شرب تهران، ۷۳.۸ درصد از منابع سطحی و ۲۶.۲ درصد از منابع زیرزمینی است.وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیارد و ۲۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی سدهای تهران است، ادامه داد: در سد کرج بیش از ۱۶۵ میلیون مترمکعب، سد لار ۲۱۲ میلیون مترمکعب، سد لتیان معادل ۶۹ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۳۴۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

اورهال پتروشیمی نوری چهارشنبه

به اتمام می رسد

مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: عملیات اورهال پتروشیمی نوری روز چهارشنبه به اتمام می رسد و از پنجشنبه و جمعه این پتروشیمی به مدار تولید باز می گردد.تقی صانعی در گفتوگو با فارس با اشاره به عملیات اورهال این مجتمع پتروشیمیایی گفت: از 10 روز قبل به دلیل شرایط اضطراری ایجاد شده تصمیم گرفتیم که مجتمع پتروشیمی را به اورهال ببریم و آپ گریت کنیم.وی ادامه داد: سال گذشته از 13 واحد این مجتمع فقط 2 واحد آپ گریت شده بود و ما بقی واحدها به حداکثر ظرفیت فعالیت می کرد اما امسال شرایط به گونه ای رقم خورد که باید این مجتمع برای اینکه بتواند با حداکثر ظرفیت کارد کند اورهال شود.

کاهش قیمت سوخت در سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس

امارات، قطر و عمان اعلام کردند که به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تصمیم گرفته اند که از ابتدای ماه میلادی جاری (سپتامبر) قیمت سوخت به ویژه بنزین را کاهش دهند.پایگاه خبری "الخلیج الجدید" گزارش داد، سه کشور امارت، عمان و قطر تصمیم گرفتند در ماه میلادی جاری قیمت سوخت و فراورده های آن از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت دیزل را کاهش دهند.این تصمیم به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به ویژه کاهش هفت درصدی قیمت نفت برنت در ماه گذشته اعلام شده است.در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمدتا در سه کشور یاد شده قیمت سوخت به صورت ماهیانه اعلام می شود تا امکان تعدیل بر اساس قیمت های جهانی وجود داشته باشد.

کریمه بار دیگر خواهان همکاری با ایران شد

مقامهای شبه جزیره کریمه نسبت به همکاری با ایران برای دور زدن تحریمهای آمریکا ابراز تمایل کردند.به گزارش ایلنا به نقل از مسکو تایمز، «گئورگی مرادف» معاون نخست وزیر دولت محلی کریمه بار دیگر خواهان همکاری با ایران شد و در مورد همکاری با ایران برای مقابله با تحریمهای آمریکا گفت: کریمه به ایران امکان دسترسی به بنادر خود به عنوان راهی برای دور زدن تحریمهای نفتی را داده است.وی افزود: پیامهایی به ایران ارسال شده تا ایران بتواند برای انتقال نفت خود از بنادر ما استفاده کند.

رویترز خبر داد؛

گروه انرژی: با وجود کاهش صادرات نفت ایران در پی تحریمهای آمریکا صادرات فرآوردههای نفتی توسط ایران افزایش یافته و تخمین زده میشود ایران در حال حاضر هر ماه نیم میلیارد دلار فرآورده نفتی صادر میکند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که تحریمهای آمریکا علیه صنعت نفت ایران صادرات این کشور عضو اوپک را 80 درصد کاهش داده ولی فروش محصولات نفتی ایران همچنان با 500 میلیون دلار در ماه بالاست.

تحریمها تأثیر چندانی بر صادرات محصولات نفتی ایران نگذاشته است؛ محصولاتی مانند گازوئیل که در تولید برق و کشتیرانی استفاده میشود یا الپیجی که بهعنوان گاز پختوپز و در پتروشیمی کاربرد دارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت صادرات محصولات نفتی ایران در ماه اوت به بالاترین حد رسیده است و ایران در صادرات این محصولات هیچ مشکلی ندارد.

شرکت مشاوره بینالمللی انرژی افجیای تخمین میزند که صادرات محصولات نفتی ایران 400 هزار تا 500 هزار بشکه در روز باشد. اطلاعات ریفینیتیو ایکون نشان میدهد ایران در ماه اوت بیش از 230 هزار بشکه در روز گازوئیل به امارات متحده عربی صادر کرده که بیش از 220 هزار بشکه صادرات در ماه جولای است. با قیمت فعلی، چنین فروشی 300 میلیون دلار در ماه درآمد دارد.

شرکت اطلاعات کپلر میگوید ایران در جولای 514 هزار تن الپیجی صادر کرده که معادل 200 هزار بشکه در روز است و 180 میلیون دلار ارزش دارد. ایران در ماه ژوئن 579 هزار تن صادر کرده بود که 95 درصد آن را چین دریافت کرد.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت افجیای و مشاور بازار نفت گفت بهخلاف نفت خام که خریدار نهایی آن یک پالایشگاه است، گازوئیل و الپیجی خریداران بسیاری در صنایع کوچک و مناطق مسکونی دارند و بازار برای این محصول بسیار گسترده است.

ایران ظرفیت پالایشی معادل 2.23 میلیون بشکه در روز دارد که این کشور را پس از عربستان سعودی قرار میدهد. ولی سالها تحریم و سرمایه گذاری پایین باعث شده ایران در این زمینه از کشورهای خلیج فارس عقب بماند، کشورهایی که میلیاردها دلار برای ساخت پیچیدهترین پالایشگاههای جهان هزینه کردهاند.

علی رغم تمام این چالشها، ایران در فوریه پس از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 350 هزار بشکه در روز، در تولید بنزین به خودکفایی رسید. اطلاعات کشتیرانی نشان میدهد ایران اخیراً بهندرت محصولات نفتی وارد کرده است.

بهگفته زنگنه، تولید بنزین ایران 105 میلیون لیتر در روز معادل 660 هزار بشکه در روز است، در حالی که مصرف ایران حدود 100 هزار بشکه در روز کمتر از تولید آن است. ایران حتی در سال جاری برای اولین بار بنزین صادر کرد. تولید بنزین ایران حدود 720 هزار بشکه در روز است.

گروه انرژی: وزیر نیرو گفت: امضای الحاقیه به قرارداد احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بهگزارش وزارت نیرو، رضا اردکانیان که به همراه وزیر امور خارجه کشورمان راهی روسیه شده است، در بدو ورود به مسکو گفت: در این سفر طی نشستی با وزیر انرژی روسیه تصمیمات اتخاذ شده در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترکهای همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و روسیه که خردادماه امسال به میزبانی شهرهای تهران و اصفهان برگزار شده بود پیگیری خواهد شد. رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و روسیه افزود: از جمله این مباحث امضای الحاقیه به قرارداد احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان است که با وام دولت روسیه احداث خواهد شد. وزیر نیرو با اشاره به اینکه در چند روز اخیر مراحل نهایی الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی شده است، گفت: در حال حاضر تشریفات قانونی این امر کامل شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد واکسن های دامی و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد واکسن طیور را در داخل تولید میکنیم.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی ، علیرضا رفیعی پور در رابطه با ذخایر واکسن های دام و طیور اذعان داشت: به رغم شرایط تحریم، ما در کشور هیچ کمبود واکسنی نداریم و واکسن مورد نیاز تا سه ماه دیگر را هم تامین کردهایم.وی افزود: برخی واکسنهای استراتژیک تا یک سال آینده هم تامین و ذخیره شده است.رفیعی پور در رابطه با بومی سازی واکسنهای دام و طیور گفت: در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد واکسن طیور را در داخل تولید میکنیم و در تلاش هستیم این میزان را افزایش دهیم. در واکسن های دامی هم بیش از ۹۶ درصد واکسنها در داخل تولید میشود، امیدواریم این میزان از تولید در واکسن طیور هم به ۷۰ درصد برسد.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه کمبودی در بازار مواد غذایی وجود ندارد، اظهار کرد: قیمت رب گوجه فرنگی در سطح عمدهفروشی کاهش یافت، اما برچسب قیمت برای مصرفکننده نهایی تغییری نکرده است.محمد آقاطاهر در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار بنکداری مواد غذایی در ماه محرم گفت: از هفتههای گذشته اتحادیه و دولت در راستای تامین نیاز بازار برای هیاتها و خانوادهها، محصولاتی را در نظر گرفته بودند و خوشبختانه در شرایط فعلی بازار مواد غذایی با کمبود مواجه نیست.وی ادامه داد: در چند وقت اخیر تنها قیمت برنج و برخی اقلام و حبوبات روند صعودی به خود گرفته که این موضوع همراه با کاهش عرضه نبوده است و در این زمینه میتوان گفت از حدود ۲۵ روز گذشته قیمت برنج ایرانی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش و برنج هندی با افزایش قیمت جزیی همراه شده است.

واحدهای صنفی، نیازمند نخ، پارچه و پنبه هستند

رئیس اتحادیه فروشندگان، بنکداران و طاقه فروشان پارچه با بیان اینکه ۵۰ درصد تولید پارچه داخلی است، گفت: ۵۰ درصد مابقی پارچه های عرضه شده در بازار کشور ، وارداتی است.امیر قدیمی نژاد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در ماه محرم، پارچه سیاه بیش از رنگی، در داخل تولید میشود، اظهار کرد: تجار و تولیدکنندگان هر ساله یک ماه قبل از ماه محرم، در پی تامین پارچه های سیاه مخصوص ماه محرم هستند.وی در ادامه از کمبود مواد اولیه در این صنف خبر داد و افزود: این واحدهای صنفی، نیازمند نخ و پارچه و پنبه هستند و باتوجه به وارد نشدن آن، واحدهای نساجی در آستانه تعطیلی هستند.

نیاز بخش کشاورزی به سالانه 4 میلیون تن کود

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: بر اساس محاسبات موسسه تحقیقات خاک و آب، سالانه نیاز کودی کشور ۴ میلیون تن است و در سال ۹۷ نزدیک به دو میلیون و ۴۳۱ هزار تن کود مصرف شده است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «حمید رسولی» افزود: اگر روند تامین و مصرف کود را در دهه ۹۰ مورد توجه قرار دهیم همیشه میزان مصرف کمتر بوده است. در سال ۹۲ یک میلیون و ۵۲۵ هزار تن مصرف کود در کشور داشتیم و در سال ۹۷ با ۲.۴ میلیون تن بیشترین مصرف ثبت شده است.وی درباره میزان مصرف کود اوره تصریح کرد: علیرغم اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود اوره است و سالانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتن تولید داریم میزان مصرف بسیار پایین است.

واردات و خودکفایی را از دست دادیم

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان این مطلب، اظهار کرد: در سال ٨٥ سازمان شیلات مکلف شد برای خودکفایی تخم چشم زده و اصلاح نژاد این ماهی اقدام کند تا واردات این نهاده به حداقل برسد اما اکنون پس از ١٣ سال همچنان ما به شدت به وادرات تخم چشم وابسته هستیم.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، روح الله فرهی ادامه داد: در ابتدا قرار بر این بود اتحادیه ماهیان سردآبی به عنوان نماینده تولیدکنندگان تا زمان رسیدن به خودکفایی این نهاده واردات آن را برعهده بگیرد اما تنها یک محمومه توسط اتحادیه وارد شد.فرهی با تاکید بر اینکه اکنون نه تنها خودکفایی در تولید تخم چشم زده ماهی محقق نشده بلکه واردات نیز از دست تولیدکننده خارج شده است، افزود: پس از مدت کوتاهی وادرات به دست یک تا دو نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه افتاد، تولیدکنندگان کاملا حذف شدند و خودکفایی این نهاده نیز به بهانههای مختلف عقب افتاد.

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران پیشنهاد داد:

گروه اصناف: نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: قیمت دو هزار و ۵۵۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان مورد تائید وزارت جهادکشاورزی نیست و قیمت پیشنهادی ما بیشتر از این میزان است.

در ابتدای تیرماه سال جاری علیقلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، در گفتوگو با ایلنا از پیشنهاد قیمت ۲ هزار و ۵۵۰ تومان این بنیاد برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان در سال زراعی ۹۸-۹۹ خبر داد.

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران افزود: این قیمت براساس آنالیز دقیق هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم بدست آمده و به دولت پیشنهاد شده است. در تعیین این قیمت تورم واقعی بخش کشاورزی لحاظ شده است.

علیقلی ایمانی این موضوع را نیز مطرح کرد که قیمت پیشنهادی بنیاد در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شده است، اما احتمال پذیرش این قیمت ( ۲ هزار و ۵۵۰ تومان) از سوی دولت بسیار ضعیف است. این سخنان از سوی، نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران در حالی است که عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در گفتوگو با ایلنا تاکید کرد که قیمت مطرح شده توسط بنیاد ملی گندمکاران ایران مورد تائید وزارت جهاد کشاورزی نیست چراکه از نظر ما این قیمت برای خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان پایین است. معاون وزیر جهاد کشاورزی از اعلام نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی خودداری کرد، اما گفت: از نظر ما قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زارعی پیش رو بیشتر از نرخی اعلامی بنیاد ملی گندمکاران است. وی دلیل امتناع این وزارتخانه از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم را این گونه توجیه کرد: با اعلام نرخ پیشنهادی در مقابل دولت قرار میگیرم و ما نمیخواهیم این اتفاق بیافتد.

کشاورز تاکید کرد: نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد رفته و به محض نهایی شدن اعلام خواهد شد. بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به منظور حمایت از بخش کشاورزی، ایجاد تعادل در نظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همهساله خرید محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آن از طریق واحدهای ذیربط اقدام کند. در تبصره ۱ این قانون آمده است که وزارت کشاورزی موظف است همهساله قیمت خرید تضمینی گندم را با برآورد هزینههای واقعی تولید و در یک واحد بهرهبرداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت ارائه دهد. همچنین در تبصره ۲ این قانون، دولت موظف شده است قیمتهای مصوبه مزبور را قبل از آغاز سال زراعی (آخر شهریور ماه) از طریق رسانهه ای عمومی اعلام کند.مطابق هر ساله وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جدید در موعد مقرر قانونی قیمت پیشنهادی خود برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای دولت ارسال کرده است و به گفته اسماعیل، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاوری به شورای اقتصادی رفته و اکنون منتظر تصمیم آنها هستند. مرکز آمار ایران نرخ تورم تولید در بهار امسال ۶۹.۵ درصد اعلام کرده است، به گفته کارشناسان نرخ تورم در بخش کشاورزی معمولا ۱۰ درصد بیشتر از نرخ متوسط تورم اعلامی دولت است، ضمن اینکه که بر اساس ادعای فعالان بخش کشاورزی این بخش با افزایش قابل توجه قیمت نهادههای تولید و خدمات برای سالزراعی پیشرو مواجه است. با این اوصاف به نظر میرسد بنیاد ملی گندمکاران ایران باید در نرخ پیشنهادی خود تجدید نظر کند چرا که به گفته نائب رئیس این بنیاد نرخ دو هزار و ۵۵۰ تومان بر اساس نرخ تورم حدود ۵۰ درصد تعیین شده است. بر اساس این گزارش؛ قیمت پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی به هر میزان که باشد دولت در سال جاری با چالشهای بزرگی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم روبهرو است چراکه علاوه بر امکان تکرار مشکلات سال زراعی ۹۶-۹۷ مانند: خروج گندم از چرخه تحویل به مراکز دولتی، در سال زارعی پیش رو، خطر کاهش سطح کشت به دلیل ناهمخوانی قیمت خرید تضمینی گندم با هزینههای تولید افزایش یافته است.

عضو انجمن صنایع کنسرو ایران گفت:تن ماهی در سبد غذایی اقشار متوسط ،ضعیف و دانشجویان قرار داشت اما این اقشار اکنون توان پرداخت تن ۱۴ تا ۱۸ هزار تومانی را ندارد ضمن آنکه امکان دارد در آینده به دلیل بالا رفتن هزینههای تمام شده باز هم قیمتها بیش از این افزایش پیدا کند.صالح ادیبزاده عضو انجمن صنایع کنسرو ایران در گفتوگو با ایلنا گفت: با بالا رفتن قیمت ارز به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت مواد اولیه اعم از محصولات داخلی و خارجی بودیم اما کمبود آن در بازار سبب شد که قیمتها غیرطبیعی رشد کند.وی ادامه داد: از سوی دیگر تعلل و اتخاذ برخی سیاستهای غلط باعث شده که هنوز قیمت اصلیترین مواد اولیه که همان ماهی تن است بالاتر از عرف معمول در بازار معامله شود.

یک مقام مسئول با اشاره به سهمیه نذورات در نظر گرفته شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هیأتهای مذهبی، حسینیهها و مساجد فعال گفت: سهمیه کالاهای اساسی برای هیأتهای مذهبی از اول محرم تا پایان ماه صفر توزیع خواهد شد که شامل برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر، روغن و چای است که بر این اساس، نماینده هیأتهای مذهبی باید در مراجعه به مراکز مذکور، معرفینامه معتبر از سازمان تبلیغات اسلامی نیز به همراه داشته باشند.وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، ده هزار تن گوشت قرمز منجمد، ده هزار تن مرغ منجمد، سی هزار تن برنج، پانزده هزار تن شکر و چای در نظر گرفته شده است که سهم استان تهران از این رقم ۴۸۰۰ تن برنج، ۲۴۰۰ تن شکر، ۱۶۰۰ تن گوشت قرمز و ۸۰۰ تن مرغ است.