راهبرد اصلی بسیج تربیتی ـ فرهنگی است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر لزوم توجه به موضوع تربیت، گفت: ما در مقوله فرهنگ و تربیت انقلاب نکردهایم، بنابراین راهبرد اصلی بسیج به عنوان تشکیلات انقلاب اسلامی، انقلاب در عرصه تربیتی و فرهنگی است. به گزارش فارس به نقل از بسیج، نخستین کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج پس از تصدی مسئولیت سازمان بسیج مستضعفین توسط سردار غلامرضا سلیمانی، با حضور سردار غلامی معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج ،مسئول و مدیران معاونت تعلیم و تربیت بسیج برگزار شد. سردار سلیمانی در ادامه گفت: منشاء عقب ماندگی در زمینه فرهنگی، هجمه وسیع و ناتوی فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی و تا حدودی ضعف مدیریت صحیح در مقوله تربیت است.

 

تضمین فروش نفت تنها شرط برجامی تهران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رفع تحریم از فروش نفت ایران حق ما بوده و وظیفه غربیها است زیرا آنها باید تعهدات خود را عملی کنند.

به گزارش تجارت علاءالدین بروجردی در گفتوگو با خانهملت، با اشاره به اظهارات اخیر عباس عراقچی مبنی بر اینکه شرط اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی ایران، تضمین فروش نفت ایران است، اظهار داشت: دیوار بیاعتمادی بین ایران و آمریکا بسیار بلند است و به حرف های ترامپ نمیتوان اعتماد کرد.

وی همچنین بیان کرد: برای اجرای کامل تعهدات برجامی ایران، تنها شرط تهران تضمین فروش نفت ایران نیست.

 

شرط تحقق منافع ملی اجماع بر روی آنست

کارشناس مسائل بینالملل گفت: زمانی میتوانیم بگوییم منافع ملی قابل تحقق است که مسیر، روشنیِ حداقلیِ خود را داشته و بر روی آن اجماع باشد. ابوالفضل ظهرهوند در گفتوگو با فارس ضمن اشاره به اظهارات برخی مقامات دولتی درباره مذاکره با هر شخصیتی برای در پیشبرد اهداف کشور اظهار داشت: این تعارض مواضع برای من سوال است، چون اخیراً آقای رئیس جمهور عنوان کردند که دیوانگی است که آدم بخواهد با فردی بدعهد مثل رئیس جمهور آمریکا دیدار کند، ولی برخی اظهارات حاکی از تمایل به مذاکره، نشان میدهد که اختلاف دیدگاهی در داخل دولت وجود دارد و به عبارتی جای تردیدی باقی میگذارد که می خواهند در یک مسیر خاکستری و سایه روشن حرکت کنند.

درخواست 32 انجمن دانشجویی برای برخورد با دستگاههای متخلف از قانون مبارزه با قاچاق

32 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای کشور در نامهای به آیتالله رئیسی خواستار برخورد قوه قضائیه با دستگاههای متخلف از قانون مبارزه با قاچاق شدند. درخواست 32 انجمن دانشجویی برای برخورد با دستگاههای متخلف از قانون مبارزه با قاچاق

به گزارش فارس، 32 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای کشور طی نامهای به آیتالله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه خواستار برخورد این قوه با دستگاههای متخلف از قانون قاچاق شدند.

در این نامه خطاب به آیتالله رئیسی آمده است:

« ...با توجه به وظیفهی قانونی قوهی قضائیه و شرایط جنگ اقتصادی، به منظور دفاع از حقوق عامه از شما و دستگاههای تحت امر قوهی قضائیه توقع میرود تا در اسرع وقت به این پروندهی تخلف دولتی مهم وارد شده و با مدیران و دستگاههایی که در اجرای این قانون اهمال داشتهاند و راه را برای حجم عظیم فساد و قاچاق در زیرمجموعهی خود باز گذاشتهاند، برخورد قاطع قضایی انجام داده و اخبار این برخوردها را به مردم شریف ایران اطلاع رسانی نمایید.

بیانیه قدردانی ۱۵۰ نماینده از مواضع رئیسجمهور برای عدم مذاکره با آمریکا

عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه قدردانی ۱۵۰ نماینده از مواضع رئیس جمهور برای عدم مذاکره با آمریکا را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیانیه قدردانی ۱۵۰ نماینده از مواضع رئیس جمهور برای عدم مذاکره با آمریکا را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: « ...مواضع اخیر جنابعالی در رد مذاکره پیش از آن که نوع مطالب منتشر شده قبلی دغدغه جدی دلسوزان نظام اسلامی و باعث به وجود آمدن امید واهی غربیها شد بنابراین از مواضع اخیر شما قدردانی کرده و امید راسخ داریم در این مسیر مهم و سرنوشتساز همچنان در راه امام راحل و رهبری ثابتقدم و استوار باشید».

امنیت و آرامش بر مرزهای میهن اسلامی

حاکم است

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر شرایط مطلوب و امنیت و آرامش حاکم بر مرزهای کشور، گفت: همین که مقابل دشمن سینه سپر میکنیم و دشمن درد سیلی ما را روی صورت خود احساس میکند، برای ما کافی است. به گزارش ایلنا، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در تقدیر از تعدادی از رزمندگان ارتش که در ماموریت های اخیر اطلاعاتی و عملیاتی حوزههای پدافند هوایی، دریایی، هوایی و زمینی تاثیرگذار بودند، بر شرایط مطلوب و امنیت و آرامش حاکم بر مرزهای میهن اسلامی، در سایه مجاهدتهای مخلصانه و بیریای رزمندگان تاکید کرد.

نمایندگان از پاسخ وزیر ارشاد درباره بیمه خبرنگاران قانع نشدند

نماینده ایذه و باغملک در مجلس گفت: امروز ما سؤالی درباره مسائل فرهنگی از جمله بیمه نشدن خبرنگاران داشتیم که از پاسخهای وزیر ارشاد قانع نشدیم. هدایتالله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بنده امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی به منظور سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد حاضر شدم. وی افزود: این جلسه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سؤالکنندگان از وزیر تشکیل شد بنده سؤال خود را مطرح کرده و به استماع پاسخ وزیر نشستم. خادمی ادامه داد: سوال بنده در مورد وضعیت موجود فرهنگی در کشور، بیمه نشدن خبرنگاران و همچنین عدم عملکرد درست برخی رسانههای دولتی و همسو بودن غیرمستقیم آن با برخی رسانههای معاند بود.

وزیر امور خارجه استرالیا برای دیدار با ظریف

به بنگلادش رفت

وزیر امور خارجه استرالیا عازم بنگلادش شد تا بتواند در دیدار با وزیر امور خارجه ایران توضیحاتی درباره ملحق شدن استرالیا به ائتلاف آمریکایی خلیج فارس بدهد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فایننشال ریویو استرالیا، ماریس پاین، وزیر امور خارجه استرالیا قرار است با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و درباره تصمیم استرالیا برای ملحق شدن به ائتلاف آمریکایی حفظ امنیت خلیج فارس توضیحاتی به وی بدهد. وزارت امور خارجه و تجارت[استرالیا] تایید کرده است که وزیر امور خارجه استرالیا امیدوار است بتواند «برای مذاکره درباره منافع و نگرانیهای مشترک» در حاشیه این نشست با ظریف دیدار کند.

برگزاری نشست شورای حکام سازمان ملل درباره کاهش تعهدات برجامی ایران

نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی با اعلام خبر برگزاری نشست شورای حکام سازمان ملل هفته در آینده موضوع کاهش تعهدات برجامی را یکی از موارد مطرح در این نسیت عنوان کرد. به گزارش ایلنا، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در توئیتر نوشت: «نشست شورای حکام سازمان ملل هفته آینده در وین برگزار میشود. ما میتوانیم درباره مباحث منطقهای-سوریه، کره شمالی و ایران انتظار بحثهای فعال داشته باشیم. سوال اصلی این است که آیا ایران تصمیم خواهد گرفت که اجرای تعهدات برجامی خود را بیشتر کاهش دهد؟»

بهارستان به گزینه های پیشنهادی دولت اعتماد کرد؛

گروه سیاسی: حجتالاسلام حسن روحانی در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در مجلس گفت: برای معرفی دو وزیر از کابینه دولت در خدمت نمایندگان مجلس و هیات رئیسه هستیم. در آغاز لازم میدانم ایام سوگواری و ایام شهادت مولایمان حسین (ع) و اهل بیت و یاران و اصحابش را به ملت بزرگ ایران و همه مسلمانان و حضار تسلیت عرض کنم و امیدوارم همه ما بتوانیم پیرو راه آن عزیزی باشیم که گفت من برای سامان دادن امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق قیام و نهضتم را آغاز کردم که اراده و تصمیم من امر و فرمان به خوبیها و نهی و بازداشتن از پلشتیها و زشتیهاست راه من راه پدر و برادر و جدم خواهد بود باید هر لحظه برای اصلاح جامعه بکوشیم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیدهای است که نیاز به نقش آفرینی استثناعی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضائیه و سایر ارکان کشور دارد، گفت: به یاد ندارم هیچ کشوری در تاریخ دهههای گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد. طراحی بر این بود که ۱۶ ماه پیش با تحریم شدید علیه جمهوری اسلامی حداکثر کشور ۶ ماه بیشتر نتواند تابآوری داشته باشد.

رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما بارها گفتیم که ممکن است از تصمیمها سوءتعبیر شود. ما برنامهای برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم. پیشنهاداتی بوده اما جواب ما منفی بوده اما ما گفتیم قبلا آمریکا در ۱+۵ با ما حرف میزد و ما بحث میکردیم اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد و به برجام برگردد یا برنگردد باز هم امکانپذیر است که در جلسه ۱+۵ مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند که مشروط به این است که کل تحریم را بردارد. آن وقت به دلیل اینکه در هر سخنرانی نمیتوانیم این را تبیین کنیم برخی میگویند مذاکره دوجانبه که برخی سوءبرداشت میکنند.

روحانی در ادامه گفت: امروز که خدمت شما رسیدیم برای این است که یک عضو کابینه را شما نمایندگان محترم تاسیس کردید که قبلش وزارتخانه نبود شاید در مباحث مجلسی هم ما دولتیها موافق نبودیم و ما البته حتی نظرمان مخالف باشد میگوییم اما تصمیم نهایی با شما و بعد شورای نگهبان است. پس یک وزاتخانه جدید تاسیس شده و یک وزارتخانه ما هم که وزارت مهم آموزش و پرورش است. وزیر محترم ما به عشق شما نمایندگان مجلس علاقهمند شد در کنار شما نمایندگان باشد و استعفا داد و من هم موافق نبودم و اصرار ایشان و تنگی وقت از طریق دفتر ما فشار آورد تا من استعفا را بپذیرم. آقای بطحائی وزیر خوبی بود و در دولت مشکلی بین ما نبود و امروز هم آقای حسینی در این چندماه وظیفه را به عهده گرفتند از ایشان راضی هستیم و به خوبی این وزارتخانه را اداره کرد.

حسن روحانی درباره علی اصغر مونسان گزینه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این جلسه بیان کرد: جناب مونسان عنصر فعال، پرنشاط، خوشفکری است که در یکی از بهترین دانشگاههای کشور فارغ التحصیل شده و آمادگی دارد این مسئولیت را بر دوش بگیرد. امیدواریم با رای نمایندگان مجلس در این دو سال باقی مانده آقای مونسان بتواند به عنوان وزیر این مسئولیت را به عهده بگیرد. وی همچنین با اشاره به ویژگیهای شخصیتی آقای حاجیمیرزایی به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش گفت: ایشان مزایای ویژه خود را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود مزایای ایشان را نداشت خلق و خوی، ادب، اخلاق و نحوه برخورد او ایشان را انسان ویژهای ساخته است. ما در این ۶ سال عصبانیت ایشان را تجربه نکردیم در همه روزهای سخت در کنار دولت بوده است. نظم و آماده کردن برنامهها برای دولت ساده نیست و کار سختی است و همیشه این کار را انجام میداد و با نظم و حوصله این کار را انجام داده است و هیچ گاه ندیدیم ایشان متنی را به دولت بیاورد که در متن آن اشتباه باشد در چارچوب آن ایراد داشته باشد و این نشانه دقت حوصله و پرکاری ایشان است. روحانی در پایان تاکید کرد: از همه نمایندگان خواهشم میکنم به این دو وزیر رای دهند تا بتوانیم با همه افراد مورد نیاز در کابینه فعالیتمان را ادامه دهیم مخصوصا آموزش و پرورش که در نزدیک مهر ماه هستیم و بار سنگینی بر دوش ما است و بتوانیم در این مسیر در شرایط سخت کشور موفق باشیم.

  • نتیجه شمارش آرا

    به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، در پایان صحبتهای وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی بنایی و بابایی صالح از سوی فراکسیون مستقلین، کوچکینژاد و کیانی از سوی فراکسیون ولایی و زرآبادی و قاسم میرزایی از سوی فراکسیون امید برای شمارش آرا انتخاب شدند و پس از شمارش آرا مونسان با ۱۶۳ رای موافق از مجموع ۲۵۵ آرای اخذ شده و ۸۷ رای مخالف و ۵ رای ممتنع اولین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لقب گرفت و حاجیمیرزایی نیز با ۲۰۰ رای موافق از مجموع ۲۵۵ رای و ۴۸ رای مخالف و ۷ رای ممتمع وزیر آموزش و پرورش شد.

  • سخنان موافقان و مخالفان مونسان

    مونسان حاشیهها و رانتها را کم کرد

    احمد سالک نماینده اصفهان در مجلس که در موافقت با مونسان صحبت میکرد، گفت: آقای مونسان در دوره دو سالهاش در سازمان میراث فرهنگی مونسان حاشیهها و رانتها را کم کرد و در مقابل در این دو سال اشتغالزایی را افزایش داد که قابل توجه است.

    سالک با اشاره به نظر مقام معظم رهبری پیرامون موضوع گردشگری گفت: ایشان چنین بیان کردهاند که «من تصورم این است که اگر مسئولان کشور بتوانند از همین مساله گردشگری به شکل درست با تبلیغات صحیح و با جهتگیری صحیح استفاده کنند درآمد آن کشور را از همه نهادهای دیگر بینیاز میکند.»

  • آمارهای ارائه شده از سوی مونسان مخدوش و بدون پشتوانه است

    پروانه سلحشوری (نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی) در مخالفت با معرفی مونسان به عنوان وزیر میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز روی سخنم با تمام کسانی است که در روند وزاتخانه شدن این سازمان تلاش کردند هرچند دولت با ناراحتی این وزارتخانه را پذیرفت اما امری که محال مینمود به نتیجه رسید. امروز کاندیدای وزارت از تلاش نمایندگان سخن میگوید در حالی که در دوسال اخیر مخالفت داشتند.

    این نماینده مجلس با اشاره به آنکه آمارهای ارائه شده از سوی مونسان بعضا مخدوش و بدون پشتوانه هستند، گفت: در جایی به ۴ هزار پروژه مرمت اشاره دارد و در جایی ۲ هزار پروژه مرمتی را عنوان میکنند. در جایی به ساخت موزهها اشاره دارند و در جای دیگر به استانداردسازی و اینکه کجا قرار دارند اشاره نشده.

  • سخنان مخالفان و موافقان حاجی میرزایی

    حاجیمیرزایی توانمند در اجرای سند تحول بنیادین است

    محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، گفت: آشنایی بنده با آقای حاجی میرزایی به روزهای اول انقلاب بر میگردد که ایشان مسئولیت نهضت سوادآموزی و چند مسئولیت دیگر را در استان آذربایجان شرقی داشتند. شاهد تلاشهای ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزههای کاری و مسئولیتی بودهام.

    وی در پایان حاجی میرزایی را مدیری عالی و با توانایی اداره امور دانست و گفت که تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سیاستهای استعماری ۲۰۳۰ از جمله نکات مثبت ایشان به شمار میآید

  • حاجی میرزایی دو دهه از بدنه آموزش و پرورش دور بوده است

    سیدتقی کبیری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: محسن حاجمیرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت خانه بسیار مهم و حساس آموزش وپرورش تعیین شده و سوابق مدیریتی و اخلاق ایشان هم بر همگان روشن است اما براساس وظیفه که قسم خوردیم لازم است نکاتی را در راستای مخالفت با این پیشنهاد بگویم اما باید بگویم که متاسفانه رئیسجمهور پیشنهاد وزارت را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد که موضوع حساسیت زمان نیز مطرح شود.

    وی خطاب به حاج میرزایی ادامه داد: سوابق شما نشان میدهد که حدود ۱۸ سال از بدنه و فضای آموزش و پرورش جدا بودید و در زمان حضورتان نیز در بخش نهضت سوادآموزی حضور داشتید که در برنامه پیشنهادی شما وضعیت نهضت سوادآموزی نیز روشن نیست. با وجود چندین میلیون بیسواد که در این حوزه داریم البته موضوع برای حضور در این وزارتخانه شرط لازم است اما کافی نیست.

رییس دیوان عالی کشور؛

گروه سیاسی: رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: در گام دوم انقلاب اسلامی و دوره جدید قوه قضاییه مفتخریم یک گردان بسیجی مخلص در راس قوه قضاییه قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در هفتمین اجلاسیه نخبگان حقوقی و قضایی کشور در مشهد مقدس گفت: بسیج، شجره طیبهای است که نهال آن را امام راحل کاشتند و اکنون نیز از ثمرات این نهال بهره میگیریم. بسیج یک ظرفیت انقلابی در تمام شئون کشور است و هر کجا که بن بستی ایجاد میشود باز خط شکن بسیج است و امتحانش را در تمام شئون کشور پس داده است. رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه قاضی باید در مقابل مفسدان جسور باشد گفت: ۱۲ هزار قاضی در سطح کشور داریم که در حال انجام وظیفه هستند و در میان آنها قضات جسور، بسیجی و انقلابی بسیار داریم. وی با بیان اینکه قاضی شجاع آن است که وقتی حق را تشخیص داد هیچ ملاحظهای نکند، افزود: قاضی شجاع باید در صدور حکم حق و عدل هیچ ملاحظهای نداشته باشد و شجاعانه رای دهد. حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم تاکید کرد: در پروندههای بزرگ مفاسد اقتصادی از چهار طرف فشار وارد میکنند و از طریق واسطه، سفارش یا توصیه به دنبال آن هستند تا مسیر محاکمه انحراف پیدا کند لذا مقاومت قاضی این است که در مقابل زور تسلیم نشود و در برابر توصیهها مقاوم بوده و یک قاضی بسیجی انقلابی باشد. رئیس دیوان عالی کشور یادآور شد: در گام دوم انقلاب اسلامی و دوره جدید قوه قضاییه مفتخریم یک گردان بسیجی مخلص در راس قوه قضاییه قرار گرفته است. رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه اخلاص جز کار بسیج است، گفت: این افراد ظاهرنمایی نمیکنند چراکه مخلص آن است که ظاهرنمایی نکرده و هرچه میگوید عمل کند حال انتظار رئیس گردان بسیجی آن است که بسیج حقوقدان به کمک بیاید و در زمینه کمبود قاضی، انجام مشاورهها، تهیه گزارشها یا تحقیقات در حد توان کمک کنید. وی با بیان اینکه بسیج حقوقدان باید در میدان خود را عرضه کند، افزود: هرکس که توان و تخصص دارد میتواند بیان کند که در چه حوزهای کمکی از وی ساخته است. حجتالاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حقوقدانان و وکلای بسیجی در عرصه قضاوت میتوانند معین خوبی برای قاضی باشند، یک وکیل بسیجی آن است که وقتی از موکلش دفاع میکند باید بداند آنچه حق است و کشف کرده در سبد اخلاص میگذارد. وی گفت: کارشناسی که قاضی را در مسیر واقعی راهنمایی میکند در این کار سهیم است، اما وکیلی که مسیر را منحرف و قاضی را در آن مسیر قرار بدهد و موجب شود که حکم ناحق صادر شود بار این ظلم به گردن وکیل خواهد بود. رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه ما مفتخر هستیم وکلا و قضات بسیجی داریم افزود: یکی از مواردی که در اجرای عدالت و احقاق آن اهمیت دارد سلامت اداری است و این کار مسلتزم ورود بسیجیان مخلص است.حجتالاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم ضمن تأکید بر اینکه برای سلامت اداری، بسیج باید فعال شود، ادامه داد: یکی از مواردی که بسیج باید به میدان بیاید سلامت اداری کشور و فعال شدن در آن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی انتقاد کرد؛

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: متاسفانه در ایران رسم شده شرکت ها برای آنکه پاسخگو نباشند و تخلفات خود را ادامه دهند، معمولا از افرادی که دارای رانت پرقدرت هستند در هیئت مدیره ها و مشاوره ها استفاده کنند.

به گزارش "پایگاه خبری تحلیلی خط بازار" یکی از آفت های صنعت خودرو، حضور مدیران سیاسی و امنیتی در این صنعت است که گاها منجر به انحراف در عملکرد شده است. حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره با بیان اینکه به اعتقاد باید اسامی اعضای هیئت مدیره شرکت های خودروساز برای مردم مشخص باشد، گفت: بایستی اسامی این افراد به همراه عنوان شخصیت حقوقی شان اعلام شود و آحاد مردم از آن مطلع شوند.

وی در گفتگو اختصاصی با خط بازار با اشاره به اینکه شخصیت حقوقی این افراد برای مردم مهم است، خاطر نشان کرد: افرادی با سوء استفاده از جایگاه حقوقی و یا با استفاده از توانسته اند به عنوان هیئت مدیره شرکت های خودروسازی و یا تابعه آنان صاحب منصب شوند که این موضوع باعث شده صنعت خودروسازی در قبال حتی مجلس هم پاسخگو نباشد.

فلاحت پیشه گفت: صنعت خودروسازی کشور در دهه های گذشته از خیلی از کشورهای غرب و شرق آسیا جلوتر بود ولی در حال حاضر به یک صنعت زیان ده، ورشکسته و کاذب تبدیل شده است.وی افزود: متاسفانه در زمینه اجرای خیلی از استانداردها عقب هستیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: عملا وجود رانت برخی از افراد قدرتمند که جایگاه حقوقی دارند سبب شده، پاسخگویی صورت نگیرد. وی با تاکید بر اینکه اسامی این افراد باید مشخص شود، گفت: باید روشنگری گردد و مشخص شود چه کسانی با رانت وارد این شرکت ها شده اند. فلاحث پیشه در نقد برخورد با پدیده دو شغله گی گفت: متاسفانه این موضوع تا حدودی در کشور لوس شده و شغل هایی که به لحاظ اثرگذاری در درجه بالایی قرار ندارند بیشتر زیر ذره بین هستند.

وی تصریح با بیان اینکه فسادآمیزترین دو شغله ها در حوزه هیئت مدیره شرکت های وجود دارد، گفت: شرکت هایی که قرار شد منافع آنان در خدمت مستضعفان باشد؛ شرکت هایی که قرار شد به توسعه کشور کمک کنند؛ شرکت هایی که قرار شد به عمران کشور کمک کنند ولی عملا برخی از آنان به رانت های قدرت تبدیل شده اند. فلاحت پیشه گفت: اگر در این خصوص افشاگری صورت بگیرد و در رسانه ها اعلام شود، آن موقع مجلس باید به موضوع ورود کند و نظارت کند تا افراد از آن مناصب خارج شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران رسم شده شرکت ها برای آنکه پاسخگو نباشند و تخلفات خود را ادامه دهند، معمولا از افرادی که دارای رانت پرقدرت هستند در هیئت مدیره ها و مشاوره ها استفاده کنند.