موافقت با درخواست کمیسیون سیاسی- امنیتی دولت

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام این مطلب که در نهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اصلاح حریم شهر اسلامشهر به منظور فراهمسازی امکان قانونی تبدیل احمدآباد مستوفی به شهر بررسی شد، گفت: با درخواست کمیسیون سیاسی- امنیتی دولت برای تبدیل احمدآباد مستوفی به شهر بهرغم رویکرد کلان شورایعالی شهرسازی و معماری موافقت شد. به گزارش تجارت فرزانه صادقمالواجرد دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: پیرو تکلیف کمیسیون سیاسی- امنیتی دولت برای امکان تبدیل احمدآباد مستوفی به شهر، این موضوع در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مطرح شد.

 

ضرب الاجل برای مالکان مسکن مهر پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس از فرصت یک هفتهای مالکان واحدهای مسکونی پروژههای مسکن مهر در شهر جدید پردیس برای خرید عرصه خبر داد و به آنان توصیه کرد از این فرصت استفاده کنند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدمهدی هدایت گفت: با توجه به اینکه یک هفته تا پایان مهلت کارشناسی دوباره قیمت عرصه در پروژههای مسکن مهر شهر جدید پردیس باقیمانده است ما طبق قانون وظیفه داریم قیمتهای کنونی را بهروزرسانی و به مالکان این واحدها اعلام کنیم. بنابراین تلاش کردیم پیش از اتمام این مهلت به مالکان واحدهای مسکونی اطلاعرسانی کنیم تا از این فرصت برای خرید عرصه واحد خود به صورت اختیاری استفاده کنند.

 

باید بر روی حملونقل تمرکز کرد

معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش حملونقل کشور در تولید ناخالص ملی بیش از ۸.۵ درصد و در بخش اشتغال دو میلیون نفر به صورت مستقیم و ۴.۵ میلیون نفر را به طور غیر مستقیم رقم زده است.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد معاون در سومین نشست هم اندیشی و گفت وگو با تشکلهای حرفهای اظهار داشت: سهم حملونقل کشور در تولید ناخالص ملی بیش از ۸.۵ درصد و شرایط اشتغال دو میلیون نفر به صورت مستقیم و ۴.۵ میلیون نفر به طور غیر مستقیم را رقم زده است.

تقاضای سوداگری در بازار مسکن

به پایان رسید

مدیرعامل گروه سرمایهگذاری مسکن گفت: در حوزه تقاضای سوداگری مسکن به نظر میرسد شرایط برای ورود سوداگران مهیا نیست و انگیزهای برای تقاضای سوداگری دیده نمیشود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روزبه ظهیری با تحلیل بازار مسکن، اظهار کرد: افزایش قیمتی که در مسکن اتفاق افتاده اگر مولفههای اقتصادی را بررسی کنیم مشاهده میکنیم افزایش قیمت فقط به ماهیت کالای مسکن بر نمیگردد. وی افزود: ما با شاخصی به نام تورم عمومی مواجه هستیم که بررسی روند حرکتی آن نشان می دهد تورم عمومی با تورم مسکن تقریبا برابر است که این هم به دلیل ویژگی مسکن است. مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن افزود: تورم در کالاهای مصرفی، سالانه تاثیر گذار است اما در مورد کالاهای سرمایه ای مانند مسکن تورم سالانه تاثیر خود را نمی گذارد. ظهیری تاکید کرد: از سال ۹۲ که مسکن وارد رکود شد تا سال ۹۶ تقریبا افزایش قیمتی در مسکن نداشتیم و به یکباره این تورم جمع شد و در سال ۹۷ خود را نشان داد.

گامي در مسير تعالی سازمانی و فردی

در شرکت فرودگاهها

با هدف ارتقا و تعالی فردی و سازمانی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران تفاهمنامه همکاری پژوهشی و کارشناسی ميان مديران عامل شرکت و سازمان مديريت صنعتی به امضا رسيد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ این تفاهمنامه همکاری، به امضای سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت و ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی رسید. از دیگر محورهای این تفاهمنامه که مدت اجرای آن دو سال است می توان به تشکیل کانون توسعه برای توانمندسازی مدیران فعلی شرکت، اجرای پروژه های تحقیقاتی و کاربردی موردنیاز شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حوزه های تخصصی و مدیریتی، ارایه مشاوره از سوی سازمان مدیریت صنعتی برای آینده پژوهی، آینده نگاری، ترسیم و تنظیم طرح های معماری سرمایه انسانی و توسعه، آموزش و ظرفیت سازی منابع انسانی شرکت و نیز همکاری های آموزشی برای تولید محتوا و تامین استادان برجسته ملی و بین المللی اشاره کرد.

وزیر راهوشهرسازی تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی از ساخت و تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا پایان کار دولت دوازدهم خبرداد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم بهرهبرداری از ۲۱۳ دستگاه انواع واگن باری و مسافری و لکوموتیو که صبح امروز در ایستگاه راهآهن تهران برگزار شد، اظهار داشت: از سازندگانی که در شرایط کنونی با همت و باورداشتن به توانستن به شعار رونق تولید معنا میبخشند قدردانی میکنم. وی تأکید کرد: باید باور کنیم که جزو اقتصادهای بزرگ دنیا با استعداد و توان بالا هستیم. و اینکه توانایی رفع نیازهای خود با توان داخل را داشته و آنچه را که نداشته باشیم با همکاری، کار گروهی و استفاده از ظرفیتهای پژوهشی بهدست میآوریم. وزیر راهوشهرسازی افزود: باید برنامهریزی جدی داشته باشیم تا در حوزه حملونقل ریلی در جهان سهم داشتهباشیم. اسلامی با اشاره به وجود ۶۰ درصد جمعیت جهان در غرب آسیا است، گفت: با توجه به وجود منابع اصلی انرژیهای جهان در این منطقه میتوان نتیجه گرفت که فرصتها در پاطراف ایران است. پس باید سعی کنیم شایستگیها و ظرفیتها را با ارتقای کیفیت و تولید رقابتپذیر، زمینه رشد آن را در بازار داخل فراهم و برندسازی کنیم. اسلامی بااشاره به جنگ اقتصادی که امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران راهاندازی کردهاست گفت: این رفتارها با هیچ کشوری انجام نشدهاست و هدف آنها بازداشتن ایران از پیشرفت و حرکت است که هرگز به آرزوی خود نخواهند رسید. وی افزود: در شرایطی که از تحریم ابلاغی به تحریم تعقیب و مراقبت رسیدهاند باید ظرفیتها را احصا و هماهنگی مدیریتی و تعاملی را ارتقا بخشید. وزیر راهوشهرسازی با تأکید بر افزایش بهرهوری در راهآهن گفت: باید کیفیت خدمات افزایش یابد و ماندگار شود تا در قلب مردم جای گیرد. اسلامی افزود: اصلاح و بهسازی مسیرها، برطرف کردن موانع، افزایش ظرفیت خطوط موازی و اتصالهای جدید به استانها و مراکز بار جزو استراتژیهای پایدار است که در تأکیدات رئیسجمهوری و برنامههای توسعه نظام آمده است. اسلامی تأکید کرد: لذا باید اولویتها دقیق و منابع درست توزیع شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. وی در ادامه به توسعه زیرساخت حملونقل ریلی اشاره کرد و گفت: در همین مدت صاحب آراستگی و ارائهی سرویسهای به موقع، کاهش میزان تأخیر قطارها و همچنین اتصال راهآهن به چهاراستان بودهایم. در همین راستا برای تسریع در ساخت راهآهن چابهار-زاهدان مبالغی را از صندوق توسعه ملی برای ساخت و تکمیل این پروژه تا پایان دولت دوازدهم دریافت کنیم. این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: با توجه به قرارداشتن راهآهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا در کریدور شمال- جنوب تکمیل این پروژهها سهم ایران را از حملونقل اقیانوس هند تا آسیای میانه و از چین به اروپا افزایش خواهد داد. اسلامی تصریح کرد: به رغم اینکه دشمنان تصمیم گرفتند راه ابریشم بدوی بسازند اما موفق نخواهند شد و با تلاش و کوشش مزیتهای رقابتی را افزایش خواهیم داد. و از طرفی درآمد سرانه پایدار ایران را از سهم ۱۰۰ میلیون تنی بار اطراف دریای خزر افزایش خواهیم داد.

مراسم بهرهبرداری از ۲۱۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل شامل ۱۹۳ واگن باری، ۱۵ واگن مسافری و ۵ لکوموتیو با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راهآهن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در این مراسم اظهار داشت: تولید ناوگان ریلی در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۸ درصد رشد داشته است که امتیاز ویژه آن همان تولید داخل است.

وی افزود: با توجه به قرارداد منعقد شده از ظرفیت تبصره ۱۸، تا پایان سال آینده ۹۷۴ دستگاه واگن باری، مسافری و خودکشش توسط کارخانجات داخلی تولید و در چرخه حملونقل قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در زمینه تأمین مالی ناوگان نیز سبد منابع متنوعی فراهم شده که از جمله آن میتوان به تبصره ۱۸ اشاره کرد و از این ظرفیت در سال ۹۸ نیز استفاده خواهد شد.

رسولی در ادامه به استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: قرارداد ۲۲ پروژه با استفاده از ماده ۱۲ رفع موانع تولید قطعی شده و با استفاده از همین ماده قانونی ۳۷۹۱ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو به ناوگان اضافه میشود و ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صرفهجویی سوخت به سرمایهداران عودت داده خواهد شد.

مدیرعامل راهآهن از اجرای دو پروژه با تأمین اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: پیشبینی میشود ۳۷ واگن مسافری، ۳۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۵۵ واگن باری به ناوگان حملونقل ریلی کشور اضافه شود.

رسولی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۸۴ دستگاه واگن با عمر بالای ۳۰ سال بازسازی و به شبکه بازخواهد گشت. که این اقدام باعث کاهش عمر ناوگان ریلی کشور از ۲۴ سال به کمتر خواهد شد.

معاون بهرهبرداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اعلام این خبر که پرواز ۶ ایرلاین به ترمینال سلام منتقل شده است، گفت: طبق برنامهریزی تا پایان سال روزانه ۱۰ پرواز ورودی و ۱۰ پرواز خروجی در این ترمینال انجام خواهد شد.

حسن خوشخودر گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برنامه پروازهای ترمینال سلام گفت: طبق برنامهریزی، پرواز ۶ ایرلاین از ترمینال سلام انجام خواهد شد. همزمان پروازهای ورودی حجاج نیز تا ۱۷ شهریوردر این ترمینال جریان خواهد داشت.

وی ادامه داد: پرواز تعدادی از این ایرلاینها به ترمینال سلام منتقل شده و اکنون به غیر از پروازهای حج، روزانه ۵ پرواز ورودی و ۵ پرواز خروجی در این ترمینال انجام میشود.

خوشخو با معرفی ایرلاینهایی که پروازهای خود را به ترمینال سلام منتقل کردند، افزود: در حال حاضر پروازهای هواپیمایی العراقیه به نجف و بغداد، سلام ایر به مسقط، آذربایجانی به باکو و آرمنیا به ایروان در این ترمینال انجام شده و پروازهای هواپیمایی آسمان به مقصد استانبول، و اوکراینی به کیف نیز به زودی به این ترمینال منتقل خواهند شد.

معاون بهرهبرداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه پیشتر پروازهای دوبی و کویت ایرانایر به ترمینال سلام منتقل شده بودند، گفت: تصمیمگیری درباره ادامه یا توقف این روند به عهده ایرانایر گذاشته شده است. اکنون تمام امکانات و نیروهای ایرانایر در اختیار پروازهای بازگشت حجاج است ونیازمند جلسه و رایزنی با ایرانایر هستیم تا مشخص شود پس از اتمام پروازهای حج آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه بهرهوری حملونقل یعنی اینکه سهم حملونقل در هزینه تمامشده کالا کاهش پیدا کند و به نرم جهانی نزدیک شود که این هدف، مستلزم بهکارگیری فناوریهای نوین و استفاده حداکثری از سیستم تبادل الکترونیکی اسناد و فرایندهای عملیاتی است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در چهل و هشتمین نشست اتاق فکر این سازمان با موضوع " طرح بررسی بارنامه الکترونیکی در صنعت حملونقل "، رویکرد راهآهن در بهکارگیری بارنامه الکترونیک را یک اقدام ارزشمند و الگویی برای سایر شقوق حملونقلی کشور دانست. معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست که مرتضی باقری ؛ مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشت، تأکید کرد: در بنادر تجاری کشور بهعنوان مهمترین حلقه زنجیره لجستیک و بر اساس یک برنامهریزی و پروژهای کاملاً تعریفشده و منسجم، فاز اول هوشمند سازی بنادر تا سال ۱۴۰۰ نهایی و راهاندازی میشود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه در حال حاضر تمرکز این سازمان بر روی موضوع هوشمند سازی بنادر است، افزود: پروژه هوشمند سازی بنادر تجاری کشور فرایندی است که زیرساخت ، روبنا، تجهیزات، نرمافزارها و سختافزارهای مورد نیاز را شامل میشود. به گفته راستاد، با اجرای هوشمند سازی بنادر، بستر یکپارچه تبادل اطلاعات الکترونیکی در بنادر راهاندازی میشود و سیستم جامع بندری شکل میگیرد. به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی در ادامه تأکید کرد: نکته مهم دیگر در بحث تبادل الکترونیکی اسناد و فرایندهای عملیاتی ، اتصال بنادر بهعنوان مهمترین حلقه زنجیره لجستیک با سایر حلقهها و سایر شقوق حملونقل است که این گام راهبردی مستلزم جامعیت، فراهم شدن یکپارچگی و انسجام در برنامهریزیهای زیرساختی و بارنامه الکترونیکی است.