از دفترچه های بیمه اجاره ای تا واردات داروی قاچاق با مجوز پودر کاکائو و نارگیل؛

ماجرای قاچاق دارودر ناصر خسرو و اجاره دفترچه های بیمه تا 20 میلیون تومان برای دریافت داروهای خاص دولتی و فروش آن در بازار آزاد حالا کارد را به استخوان مسئولان بخش سلامت و وزیر بهداشت رسانده است.

تامین دارویِ بازار ناصر خسرو به شیوههای مختلفی انجام میشود؛ از دفترچه های بیمه ای اجاره ای که نسخه داروهای گران در آن ها نوشته می شود و بعد سر از بازار ناصر خسرو درمی آورد تا تخلف برخی شرکتهای تولید و پخش دارو که به جای داروخانه و نرخ دولنی داروهای کمیاب را در بازار آزاد ناصر خسرو می فروشند. وارد کردن داروی قاچاق زیر عنوان پودر کاکائو و نارگیل هم یکی دیگر از این راه ها است. علاوه بر این ها مثلا فکر کنید، فردی داروی گرانقیمتی را مصرف میکند و بعد از مدتی فوت میکند. حال خانوادهاش نمیتوانند داروهای آن فرد را به داروخانه پس دهند. بنابراین میروند و در ناصر خسرو آنها را میفروشند؛ یا در برخی موارد میبینیم که پزشک پروتکل درمانی بیمار را تغییر داده و حالا بیمار داروهای گرانقیمت باقیمانده را که داروخانه هم آنها را پس نمیگیرد، به ناصرخسرو برده و میفروشد یا حتی بخش بسیار اندکی از فروشندگان دارو در داروخانهها داروی تاریخ مصرف گذشتهشان را وارد این بازار میکنند. با توجه به این شرایط به نظر می رسد حلقه مفقوده ساماندهی بازار دارو و در شفافیت و نظارت باشد. شفافیتی که به گفته وزیر بهداشت نبود آن سبب شکل گیری مافیای دارو شده است و کار را به جایی رسانده که وزیر بهداشت اعتراف می کند :آرزو میکنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است.

دکتر سعید نمکی روز گذشته در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: چندماه است که از ضرورت نظام سلامت الکترونیک و بعضی نقصانهای زیرساختی در نظام سلامت و قوانین مغفول مانده فریاد میزنیم ولی برخی دوستان به تازگی دوربین به دست گرفتهاند و در این عرصه روشنگری میکنند که البته باز هم جای خوشبختی است و از آن استقبال میکنیم.

وی بیان کرد: ٣٠ سال قبل که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، در آن زمان، به عنوان لکه ننگ سیستم دارویی کشور به یکی از سیستم های امنیتی پناه بردیم که ناصر خسرو از محدوده کنترل ما خارج است و کمک لازم داریم، طبق یک قرارداد بنا شد که سرویس دریافت کنیم و سقف ریالی هم برای قرارداد تعیین شد و بعداز مدتی کوتاه، کوپن سقف ما تمام شد و حاصل آن تنها شناسایی وانت مملو از داروی قاچاق زیر یکی از پلهای شهر بود. از 30 سال قبل که در نظام سلامت حضور دارم، مشکل ناصر خسرو را داریم.

نمکی ادامه داد: در سازمان غذا و دارو که متاسفانه گاهی تعدادی از مجرمین این مجموعه یا شریک و یا رقیب مجموعههای خارج از سازمان بودند، افراد خالص دانشگاهی را جایگزین کردیم. وی افزود: آرزو میکنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است. به گفته سعدی، "مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد، اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد" وزیر بهداشت گفت: روزی باید همه ما پاسخ دهیم در روزهای سخت مملکت کجا بودیم و چه کردیم؟ امیدوارم آن روز مجبور نباشیم بگوییم زیر چشمان ما با IRC پودر کاکائو و نارگیل، داروی قاچاق وارد کرده و توزیع کردند و کارمند ما هم پشت سیستم و سامانه این موضوع را تایید کرده است؛ یعنی به جای چرتکه، به دزدها، ماشین حساب دادیم! خدا کند که نگوییم سامانه ای داشتیم که در آن، این قابلیت وجود داشته که یک خانم دکتر در ١٣ یا ۱۴ مرکز، مسئول فنی بود و سیستم و سامانه او را ریجکت نکرده بود.

وی عنوان کرد: پرونده الکترونیک سلامت را راه اندازی کردیم و سوال اینجا است که چرا این پرونده سال ها اجرایی نمیشد؟ و چرا سه ماهه امکان استقرار آن ایجاد شد؟ چرا امکان آن فراهم نشود بسیاری از مسائل شفاف شود. چرا نسخه نویسی الکترونیک با مقاومت روبرو می شود؟ اگر مقاومتی باشد، از آن روست که میدانند، تنها علاج جلوگیری از قاچاق، ثبت صحیح و نظام جمع آوری داده ها است. چرا برخی ها از اینکه همه چیز شفاف شود، مقاومت می کنند؟ باید بگویم، ما این مسیر را با همت تک تک شما و همکاران پاکیزه بسیارمان در نظام سلامت این کشور خواهیم پیمود. پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک خواهد کرد که پزشکی خانواده، راهنماهای بالینی و سیستم ارجاع را مستقر کنیم؛ کسی به دنبال اجرایی کردن این موارد است که بخواهد ممکلت به سمت پاکیزگی برود و کسی که مخالفت میکند، قطعا نمی خواهد مملکت نظم و صلاح پیدا کند.

خرید تایرهای نو و تشخیص آن از تایرهای انبار شده یکی از دغدغههای خودروسواران است. متاسفانه در کشور ما تایرهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است. این مورد برای تایرهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.

سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند. متاسفانه این تاریخ به گونهای بر تایرها درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست. در جداره بیرونی یک عدد چهار رقمی درج شده که مشخص کننده زمان تولید است. این عدد بر اساس سال و هفته تولید مشخص میشود، دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان میدهد. فرضا درج عدد ۲۱۰۶ بروی یک لاستیک یعنی این لاستیک در بیست و یکمین هفته سال ۲۰۰۶ تولید شده است. اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ است. با توجه به شرایط آب و هوای گرم و جادههای پر دست انداز، رعایت نکردن سرعت مطمئنه، خانوادههای پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، … تایرهای به اصطلاح عمر کرده، میتواند باعث به خطر افتادن جان سرنشینان شوند. این تایرها که با نام تایرهای انباری شناخته میشوند، به دلایل مختلفی نظیر توقیف محمولههای قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث یا تایرهایی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق میشوند و توسط فروشندگان جزء با قیمتی در حدود 10 الی بیست هزار تومان کمتر از آنهایی که تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری میشود.

سایت فوربس در گزارشی به بررسی گروههای انتخابی جام جهانی در قاره آسیا پرداخت و گروه ایران را سختترین گروه در آسیا توصیف کرد.

رقابتهای انتخابی جام جهانی در قاره آسیا از پنجشنبه آغاز میشود و تیم ملی فوتبال ایران در این هفته استراحت خواهد داشت و به میدان نخواهد رفت، ولی در هفته دوم رقابتها میهمان تیم ملی فوتبال هنگ کنگ خواهد بود. بیش از ۳ سال و دو ماه تا شروع جام جهانی باقی مانده است و رقابتها در آسیا آغاز میشود. البته در مرحله نخست شش تیم از آسیا حذف شد، ولی بقیه تیمهای آسیایی کارشان را از فردا آغاز میکنند. ایران در حالی اولین دیدار خود را در هنگ کنگ برگزار میکند که در هفتههای اخیر اعتراضات گسترده زیادی در این کشور رخ داده است و حتی به ورزشگاههای این کشور نیز کشیده شده و به همین خاطر بازی با ایران میتواند فرصت اعتراضات گسترده بیشتری را در اختیار معترضان قرار دهد و فضای امنیتی در ورزشگاه را تشدید کند. گفته شده ایران درخواست کرده است که مکان این دیدار تغییر کند و بازی در زمین بی طرف برگزار شود. بحرین، کامبوج و عراق دیگر تیمهای این گروه هستند و بر مبنای رده بندی فیفا این گروه، سختترین گروه انتخابی جام جهانی در قاره آسیاست.

تا دو سه دهه پیش هم کمتر کسی فکر می کرد ظهور و رشد استارت آپ ها بتواند به عنوان یکی از امیدهای اصلی نجات اقتصاد کشورها در نظر گرفته شود.

پر واضح است که ایجاد یک استارتاپ کار ساده ای نیست. وقتی به دقت به استارت آپ های داخلی و بین المللی نگاه کنیم، شرکتهای موفقی را می بینیم که در سایه ابتکار، خلاقیت، جسارت و دوراندیشی کارآفرینانشان، پله های ترقی را با سرعتی باورنکردنی طی کرده اند.

سرعت رشد شرکت ها در دنیا، با ظهور استارت آپ ها دستخوش تحولی شگرف شده و بسیاری از شرکت های ناشناخته، در مدتی کوتاه رشد سریعی را پیموده و به شهرت کشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته اند.

در فضای اقتصادی کنونی، راه اندازی یک کسب و کار جدید می تواند یک ریسک بسیار بزرگ باشد و نیاز به برنامه ریزی، آینده نگری، تامین منابع و جسارتی در خور دارد. توجه کنیم که استفاده از هریک از این ابزاها به تنهایی، ضامن مطمئنی برای موفقیت در کسب و کار نیست.

هر قدر هم فضای عمومی جامعه، کالا یا خدمات قابل ارائه، در دسترس بودن منابع و مواد اولیه و سایر چالش های اساسی یک کسب و کار نوپا تامین باشند، تنها تا مرحله راه اندازی ارائه خدمات یا فروش کارساز بوده و از این مرحله به بعد، نیاز به همکاری تیم های متخصص موازی و جدید وجود دارد.

یکی از مولفه های اصلی شناخت و وفاداری مشتری از محصول یا خدمات، استفاده از تیم روابط عمومی و تبلیغات است. روابط عمومی و تبلیغات در کسب و کارهای دارای پیشینه و سابقه طولانی، تعریفی مشخص دارد. شرح وظایفی که طی سالها تلاش و ممارست، به قدر کافی صیقل خورده و تمام ابعاد آن مشخص و شفاف است.

طراحی، ساخت، حفاظت و ارتقاء برند نیز یکی از اصلی ترین پایه های فروش و وفاداری مشتری است؛ و شناخت و انتخاب رسانه، سریعترین راه برای ایجاد شهرت مثبت برای برند شرکت ها است.

دو سوال مهمی که قصد داریم پاسخی برای آن بیابیم این است که آیا شرکت های استارت آپی نیاز به خدمات روابط عمومی و تبلیغات دارند یا خیر؟ و چه نوع از خدمات روابط عمومی و تبلیغات، مناسب یک شرکت استارت آپی است؟

شرکت های استارت آپ نیز "لزوما" به نوعی از روابط عمومی نیاز دارند که در اینجا از آن به عنوان روابط عمومی استراتژیک یاد می کنیم.

وقتی سخن از آغاز یک کسب و کار جدید در میان باشد، با نگاهی به ماتریس کاربردی
SWOT ( ضعف ها، قوت ها، فرصت ها و تهدید ها ) در می یابیم که چابکی، تصمیم سازی و تصمیم گیری سریع و بهره گیری از توان و تخصص و نوآوری نیروهای جوان، از نقاط قوت و فرصت های اینگونه شرکت هاست. در مقابل آن نیز محدودیت در بودجه، کم تجربه گی، محدودیت زمان و سهولت ایجاد و رشد شرکت های همکار با خدمات یا محصولات موازی را می توان به عنوان نقاط ضعف و تهدیدهای این گروه در نظر گرفت.

بر همین اساس در می یابیم روابط عمومی و تبلیغات در شرکت های استارت آپ نیاز به دقت و توجه خاصی در زمان بندی، بودجه بندی و منابع و سرعت دارد. به طور کلی بحث مدیریت منابع و بهره گیری بهینه و حداکثری از مزیت های رقابتی، رمز بزرگ موفقیت استارت آپ هاست.

در اینجا به یک جمله کلیدی بر می خوریم: "شرکت های استارت آپ بودجه و زمان محدودی دارند"

شرکت های استارت آپ رقبای بالقوه و بالفعل زیادی دارند یا می توانند داشته باشند که پیشی گرفتن یا خلق رقبای جدید در آن بسیار محتمل است. اتاق فکر این شرکت ها که یک مدیر یا متخصص روابط عمومی و تبلیغات استراتژیک یکی از اعضای اصلی آن هاست، باید به صورت بی وقفه و مستمر در حال فعالیت و بررسی اوضاع داخلی، برنامه ریزی آینده و تحلیل بازار و رقبا باشد.

شناسایی مشتری و رفتارهای آن در روابط عمومی شرکت های استارت آپی بسیار حائز اهمیت است. پس از شناسایی دقیق رفتارهای مشتری، دو رکن اصلی تبلیغات خلق می شود. رکن اول محتوا و رکن دوم انتخاب رسانه است.

روابط عمومی استراتژیک با استفاده از عناصر خلاقیت و جذابیت، پرهیز از زیاده گویی و اطلاع کافی از محصولات یا خدمات، محتوا را بر اساس نیاز مشتری تهیه و آماده می کند. در اینجا بار دیگر نقش روابط عمومی و تبلیغات بیش از پیش جلوه می کند. انتخاب بهینه ترین روش انتقال محتوا از بین طیف وسیع رسانه ها از وظایف مهم و تاثیرگزار روابط عمومی استراتژیک است. می دانیم که در دنیای امروز رسانه های بی شماری وجود داشته و هر یک از صاحبان آن، مدعی برتر بودن رسانه خود و بیشترین تاثیر بر مخاطب نهایی هستند. اما انتخاب این که محتوای فاخر آماده شده، از چه روشی با بهینه ترین هزینه ممکن به مخاطب نهایی می رسد، تصمیمی مهم و موثر است. دریافت بازخورد از مشتریان نیز که روش های شناخته شده مناسبی نیز برای آن وجود دارد، از وظایف تیم روابط عمومی و تبلیغات است.

از یاد نبریم تولید محتوای کاربردی و انتقال آن از کارآمدترین رسانه ممکن با توجه به نوع و رفتارهای شناسایی شده از مشتریان، باعث می شود بودجه و زمان به عنوان بخش مهمی از سرمایه های اصلی شرکت های استارت آپی، به بهترین شکل و در بهترین زمان ممکن اجرایی شده و از اتلاف آن جلوگیری شود. بهتر است هرگز ارتباطات رسانه ای را فراموش نکنیم. روابط عمومی استراتژیک ارتباطات رسانه ای را با رسانه ها ایجاد کرده و گسترش می دهد. با دقت به نفوذ و میزان اعتماد مردم به رسانه هنوز هم می توان از آن به عنوان یکی از قدرتمندترین روش های انتقال پیام استفاده کرد. ساخت داستان های موفق در قالب تجربه مشتری، یکی از روش هایی است که اگرچه بازه زمان تاثیر آن کمی از سایر روش های تبلیغات مستقیم بیشتر به طول می انجامد، ولی در دراز مدت بدون هیچ هزینه جدیدی دهان به دهان منتشر شده و کارایی خود را خواهد داشت. طراحی، تولید و هدایت انتشار این تجربیات مشتری از وظایف روابط عمومی است.

با این که روابط عمومی و تبلیغات، فرزند خردسال کسب و کار بشری است، اما در همین زمان کوتاه نیز توانسته تاثیرات مهمی بر آن بگذارد. به نحوی که بازی گردانان اصلی اقتصاد دنیا آن را به عنوان بازوی قدرتمند و حیاتی کسب و کار خود می شناسند.

  • کامران طالبی
  • دکترای برند و بازاریابی