روحانی به آنکارا می رود

رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه روز یکشنبه (فردا) به آنکارا سفر می کند. به گزارش ایرنا، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری روز جمعه گفت: حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه و در ادامه رایزنی های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار می شود به آنکارا سفر می کند. «پرویز اسماعیلی» افزود: علاوه بر مذاکرات روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه ای گفت و گو می کنند. وی یادآور شد: رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه اجلاس آنکارا، دیدارهای جداگانه ای با روسای جمهوری فدراسیون روسیه و ترکیه دارد که در آن مهم ترین مسائل فیمابین و روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. دکتر روحانی را در این سفر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراهی می کند.

دولت در مسیر کاهش فساد حرکت می کند

سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دولت با اقداماتی مانند لایحه شفافیت در مسیر کاهش فساد حرکت می کند و بخشنامه رئیس قوه قضاییه هم اقدام مثبتی در مبارزه با فساد است. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، علی ربیعی در توییتر نوشت: دولت با ایجاد زیرساخت و اقداماتی نظیرلایحه شفافیت، افزایش ظرفیت نقد و نظارت، برای کاهش فساد حرکت میکند. وی اضافه کرد: تاکید این بودکه تصمیم سیاستی در معرض فضای امنیتی قضایی قرار نگیرد و مراحل آیین دادرسی در بررسیها رعایت شود. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خوشبختانه بخشنامه رئیس قوه قضاییه، اقدامی مثبت درثبات اقتصادی و مبارزه با فساد است.

امکان حضور بانوان در ورزشگاهها

رئیس دفتر رئیس جمهوری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: امیدوارم با حسن مدیریت مسئولان و لیدرها و سایر تماشاگران حاضر در ورزشگاهها، امکان حضور خانمها برای بازیهای باشگاهی نیز فراهم شود. محمود واعظی افزود: دیروز در حیاط دولت در تایید حضور خانمها در ورزشگاه ها سخن گفتم. حتی در آن قسمت که عنوان کردم در شرایط فعلی به دلیل وجود فحاشی در استادیوم ها این حضور را به مصلحت نمی دانم بلافاصله از تمهید وزارت ورزش و جوانان برای تغییر شرایط سخن گفتم و تاکید کردم که دولت وزیر ورزش را مامور کرده تا همین شرایط را نیز مدیریت کند تا خانم های محترمه علاقهمند به حضور در ورزشگاهها بتوانند در شرایطی مناسب، مسابقات را در استادیوم تماشا کنند. وی تاکید کرد: لذا عمده اظهارات ایجابی و در راستای تحقق این مطالبه بود با توجه به اینکه برای بازی های ملی زیر ساخت های لازم فراهم شده است امیدوارم با حسن مدیریت مسئولان و لیدرها و سایر تماشاگران حاضر در ورزشگاه ها، این امکان برای بازی های باشگاهی نیز فراهم شود.

واکنش هشدار آمیز ایران به کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اجرای حکم دادگاه کانادایی مبنی بر فروش ساختمانهای فرهنگی ایران در کانادا را غیرقانونی و در تقابل آشکار با قوانین بینالمللی خواند.

به گزارش تسنیم، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اجرای حکم دادگاه کانادایی در فروش ساختمانهای فرهنگی ایران در کانادا این اقدام را غیر قانونی و در تقابل آشکار با حقوق بین الملل دانست و به شدت آن را محکوم کرد.

موسوی با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق مردم خود با هیچ دولتی مماشات نمی کند، خواستار اعاده سریع این املاک و دارایی ها شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد در صورت عدم لغو این تصمیم غیرقانونی و جبران خسارات وارده، جمهوری اسلامی ایران منطبق با موازین بین المللی رأساً نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کرده و در این صورت مسئولیت تمامی عواقب آن بر عهده دولت کانادا خواهد بود.

ترامپ میخواهد به توافقی بازگردد

که از آن خارج شده بود

یک مقام آمریکایی در دولت اوباما از هدف سیاست دونالد ترامپ درباره کاهش احتمالی تحریمهای ایران انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، بن رودز مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما، در پیامی توییتری در واکنش به امکان کاهش تحریمهای ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نوشت: اوباما تحریمها را کاهش داد تا[سطح] برنامه هستهای ایران را کاهش دهد. ترامپ حالا میخواهد تحریمها را کاهش دهد تا یک نشست [با رئیس جمهور ایران] برگزار کند و به یک توافقی بازگردد که آن را ترک کرده بود؛ توافق هوشمندانهای است. این واکنش بن رودز در پی این مطرح میشود که شبکه بلومبرگ با استناد به ادعای برخی منابع مطلع ونقل قول از ترامپ در جمع خبرنگاران گزارش داد که وی ممکن است به عنوان فراهم کردن مقدمات دیدار با رئیس جمهور ایران، تحریمهای ایران را کاهش دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان: اظهار نظر ها و مقالات و روشنگری های کارشناسان دلسوز و دغدغه مند اقتصادی طی ماه های اخیر باعث شده است تا شفاف سازی به عنوان یک اصل مورد پذیرش عمومی واقع شود و دولت هم هرچند با حزم و احتیاط از آن استقبال به عمل بیاورد. با این حال تا رسیدن به سرمنزل مقصود راه زیادی در پیش است و طرح نظرهای کارشناسی همچنان ضرورت دارد.

  • نباید تحت عنوان شرایط حاد، به سمت پنهانکاری حرکت کرد

    در این خصوص استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: دو عامل خلق رانت از کانال شوکهای نرخ ارز و از کانال شکلگیری بانکهای خصوصی باعث شده تا اقتصاد ایران گرفتار، نابرابرساز و نابارور شود.به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد گفت: در شرایطی که تحریمها بازگشته است، این خطر وجود دارد که حکومت به جای اینکه مردم را معتمدین اصلی خود بداند، تحت عنوان جلوگیری از سواستفاده دشمن به پنهان کاری روی بیاورد. باید توجه داشت که هر اندازه پنهان کاری بیشتر باشد بستر برای اعمال مقاصد رانتجوها و غیرمولدها بیشتر فراهم خواهد شد. بنابراین این خطر وجود دارد که حکومت از رویکرد پنهان کارانه استقبال کند و فسادها و ناکارآمدیها را تحت عنوان شرایط حاد به سمت عدم شفافیت ببرد. در این شرایط نظام تصمیمگیری ما نیاز به بلوغ سطح بالا نیاز دارد یعنی هر چه قدر مردم در جریان بیشتر مسائل باشند، مشارکت فعالانه داشته و قدرت چانهزنی و توانایی اجرایی اداره امور نیز افزایش خواهد یافت.

  • توجیه عدم شفافیت یعنی همکاری به تحریمکنندگان

    وی اضافه کرد: این سوال مطرح است که چرا در دولت آقای روحانی و در بحرانهای اقتصادی سال گذشته، وقتی نحوه تخصیص دلارهای نفتی اندکی شفاف شد و عمق و گستره فسادها برملا شد، از آن استقبال نکرد و پس از آنکه آبها از آسیاب افتادند، دوباره عدم شفافیت و پنهانکاری را ادامه دادند که باید مشفقانه توصیه کرد؛ وقتی نحوه تخصیص دلارهای نفتی را شفاف نمیکنید در واقع بستر سازی میشود تا رانتجویان دست بالا را داشته باشند. باید توجه داشت، هر کس و تحت هر عنوانی عدم شفافیت و مشارکتزدایی از مردم را توجیه کند عملاً با تحریم کنندگان همکاری کرده است بنابراین دولت و مجلس دوباره این مطالبه را در صدر برنامههای خود قرار دهند که نحوهی تخصیص دلارهای نفتی و اعتبارات بانکی با اولویت ویژه شفاف شوند.

  • دو کانال اصلی ایجاد رانت در کشور

    مومنی با بیان اینکه عدهای رشد نقدینگی را عمده، اما عوامل ایجاد جهش در نقدینگی را پنهان میکنند، گفت: دو عامل خلق رانت از کانال شوکهای نرخ ارزی و خلق رانت از کانال شکلگیری بانکهای خصوصی باعث شده تا اقتصاد ایران گرفتار، نابرابرساز و نابارور شود. در مورد عامل نخست، کافی است سند پیوست برنامه اول توسعه و گزارش عملکرد آن در دوره ۶۸ تا ۷۲ و با تمدید برنامه اول تا ۷۳ را ملاحظه کنید، در پیشبینی رشد نقدینگی و آنچه از طریق افزایش نرخ ارز محقق شد، مشاهده میشود تورش پیشبینی از نسبت یک به بیست هم فراتر رفت. مثلاً در سال ۷۳ نقدینگی تقریبا ۲۰ برابر آنچه پیش بینی شده بود، رشد یافت.

  • نقدینگی در برنامه اول و دوم رشد ۱۲ برابری داشت

    وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۲ که ۴ میلیارد دلار از بدهیهای دولت سررسید شده بود تنها از ناحیه تفاوت در نرخ ارز بین زمان وامگیری و سررسید ۶۷۲ میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شد و فقط در سال ۱۳۷۲ تقریبا ۱۷۹۴ میلیارد تومان به نقدینگی اضافه شد. براساس محاسبه دکتر شاکری، در مجموع اضافه رشد نقدینگی تنها از ناحیه افزایش نرخ ارز تا پایان سال ۱۳۷۳ از مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان گذشت. در واقع آنهایی که ادعا داشتند که رشد نقدینگی در سند برنامه یک روند کاهنده خواهند داشت، در ۱۰ سال اجرای برنامه اول و دوم همواره با افزایش نرخ ارز همراه بود و رشد نقدینگی ۱۲ برابر شد.

  • کجترین سنگ بنای اقتصاد ایران

    مومنی با اشاره به دومین کانون اصلی ایجاد رانت در کشور گفت: از برنامه سوم یکی از کجترین سنگ بناهای اقتصاد ایران و حرکت به سمت انحطاط با شکلگیری بانکهای خصوصی در غیاب توان نظارتی بانک مرکزی و بستر نهادی مشوق تولید، شکل گرفت. اگر توجه داشته باشیم از این زاویه بیسابقهترین جهشها در نرخ ارز، طلا، مسکن، ... همه به تبع شکلگیری بانکهای خصوصی روی دادند. البته از همان برنامه سوم، بانک مرکزی در برابر خلق پولهای رانتی ضدتوسعهای مشوق غیرمولدها رویکرد کاملا همدلانه داشت. وی ادامهداد: در سال ۱۳۸۷ در حالیکه نقدینگی ۱۵.۶ درصد رشد داشت، رشد پایه پولی از مرز ۴۷ درصد هم گذشته است. البته در سالهای اخیر شکنندگی این مسئله افزایش یافتهاست، بنابراین باید کمک کرد تا این مناسبات به شکل بنیادی اصلاح شود. از سال ۱۳۸۷ که بانکهای خصوصی بتدریج در حال فعالیت هستند بیسابقهترین رشدها در نقدینگی روی میدهد، در حالیکه حادترین و بحرانیترین مشکل تولیدکنندگان ما کمبود نقدینگی است. از سویی شاهد تنشهای دائمی و هجوم نقدینگی سرگردان به بازار ارز، طلا و زمین هستیم.

  • بانکهای خصوصی موجب رانتی شدن ملت شدند

    مومنی تصریح کرد: رانت اعطای شکلگیری بانکهای خصوصی، کمرشکنترین رانت توزیع شده در اقتصاد سیاسی ایران است. این مسئله مناسبات ما را به سمت تنبلمحوری و ربامحوری سوق داده است و با شکلگیری این بانکها از اوایل دهه هشتاد شاهد رانتی شدم ملت نیز هستیم، با بررسی تحولات مربوط سپردههای مدتدار متوجه خواهیم شد، شرایط بگونهای بوده که ریسک و عدم اطمینان در فرآیند تولید بالا بوده و افراد ترجیح دادهاند داراییهای خود را به صورت سپرده تبدیل کنند. در حال حاضر سهم پول معاملاتی به زیر ده درصد رسیده است که یک موضوع حیاتی است.این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این پرسش که رانت افزایش نرخ ارز و شکلگیری بانکهای خصوصی چه بر سر اقتصاد ایران آورده است، گفت: از شروع جنگ تا پایان آن، در مجموع حجم نقدینگی ۴ برابر شد در حالیکه از سال ۶۸ تا امروز و هر هشت سال یک بار حجم نقدینگی ۷ برابر افزایش داشته است. همچنین خالص بدهیهای بانکهای خصوصی به بخش غیردولتی از سال ۹۲ تا ۹۷ بیش از پنج برابر شده و در همین دوره بدهی بانکهای خصوصی به بانک مرکزی هم تقریباً ۲۰ برابر شده است، اما شاهد هستیم آدرسهای اشتباه میدهند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز خبر داد:

گروه انرژی: معاون وزیر نفت گفت: با شرکتهای زیادی از اروپا برای صادرات گاز مذاکره شده و فعلا یونان جدیتر است.

حسن منتظر تربتی در گفتوگو با ایلنا، با اعلام اینکه در صورت عملیاتی شدن صادرات گاز به اروپا، یونان اولین کشوری خواهد بود که گاز ایران را دریافت خواهد کرد، اظهار داشت: بحث صادرات گاز به اروپا جدی است، بستر و زیرساخت انجام این کار وجود دارد، فقط بحث این است که موانع سیاسی برطرف شود، اگر اروپا تمایل داشته باشد، ما محدودیتی نداریم.

وی افزود: با شرکتهای اروپایی مذاکراتی انجام شده اما هنوز به نتایج نهایی نرسیده است، بیشتر بخش خصوصی اروپا خواستار گاز ایران است و اگر این اتفاق بیفتد از مسیر ترکیه خواهد بود، یعنی این کشور مسیر ترانزیت گاز ایران خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: ما مذاکراتی هم با شرکتهای ترک داشتهایم و بنا بر این است که به صورت مشارکتی و یا در قبال گرفتن حق ترانزیت بتوانیم گاز را به شرکتهای اروپایی برسانیم، البته این موضوع منوط به این است که در مرحله اول مشتریان اروپایی را برای ارسال گاز از مسیر ترکیه قانع کنیم.

وی یادآور شد: با شرکتهای زیادی از اروپا مذاکره شده و فعلا یونان جدیتر است.

تربتی درباره استفاده از مسیر جاده ابریشم برای ارسال گاز نیز گفت: مفهوم ایده جاده ابریشم این است که در مسیری که قبلا تجارت دیگر انجام شده، میتوانیم تجارت گاز هم انجام دهیم، موقعیت ایران به شکلی است که هم نزدیک به کشورهای دارنده گاز مثل ترکمنستان است و هم به کشورهای مصرف کننده دسترسی خوبی دارد و از این بابت مشکلی نیست اما فعلا بحث صادرات به چین مطرح نیست.

وی تاکید کرد: ما خوشبختانه با توجه به افزایش تولید در عسلویه توان افزایش صادرات گاز را داریم و اینکه این بازار در عراق، ترکیه و یا اروپا باشد، فرقی نمیکند.

معاون وزیر نفت همچنین بیان کرد: در حال حاضر در عراق شرایطی خوبی داریم و طبق قرارداد از دو نقطه به این کشور گاز صادر میکنیم.

  • آخرین وضعیت صادرات گاز و فرآوردههای نفتی

    اتمام بخش عمده خط ششم سراسری و آغاز صادرات گاز به عراق تا میزان ۱۴ میلیون مترمکعب در روز از تیرماه ۱۳۹۷ با سرمایهگذاری حدود ۱.۸ میلیارد دلار امری است که در کارنامه دولت فعلی ثبت شده است.

    همچنین باید گفت که صادرات گاز کشور در تیرماه ۱۳۹۸ روزانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب بوده که از این رقم، بیش از ۳۸ میلیون مترمکعب در روز مربوط به کشورعراق بودهاست. علاوه بر این اتمام نقشه برداری خط لوله صادرات گاز به عمان و توافق بر نحوه اجرای طرح با طرف عمانی و تغییر نقش کشور از واردکننده نفت گاز در سال ۱۳۹۲ به صادرکننده این فرآورده در منطقه از دیگر اقدامات دولت در حوزه صادرات بوده است.

  • ۹۸ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز

    بر اساس تازهترین اطلاعات دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت، جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز از ۵۸.۵ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۷۹ درصد در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است؛ همچنین جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز از ۹۵.۱ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۹۸ درصد در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

    کاهش سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‎ها از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ (۲۷ میلیارد لیتر به ارزش روز ۱۸ میلیارد دلار) به ۱۲ درصد (۹ میلیارد لیتر) در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

    در بخش پالایش نفت (پالایشگاههای نفتخام و میعاناتگازی) نیز بهرهبرداری کامل از فازهای ۱ ، ۲ و ۳ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و راه اندازی و بهرهبرداری از واحد بنزینسازی (CCR) پالایشگاه بندرعباس در کارنامه کاری دولت دوازدهم قرار گرفته است.

    علاوه بر این نافذ شدن قرارداد احداث پالایشگاه جدید آبادان و بهسازی پالایشگاه قدیم با شرکت ساینوپک چین در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ از دیگر اقدامات دولت تدبیر در زمان فعالیت خود است.

  • اتمام هشت طرح پتروشیمی

    در حوزه تولید محصولات پتروشیمی نیز اقداماتی صورت گرفته است که میتوان به افتتاح ۱۵ طرح پتروشیمی از سال ۱۳۹۲ لغایت ۱۳۹۷ با مجموع سرمایهگذاری ۵.۶ میلیارد دلار و ارزش تولیدات سالانه ۵.۲ میلیارد دلار (به قیمتهای پایه سال ۱۳۹۰) اشاره کرد.

    همچنین افزایش ۳۲ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ و افزایش ۶۱ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ از جمله برنامههای وزارت نفت در دولت تدبیر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد؛
 

گروه اصناف: وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر بناست تولید پایدار، اقتصادی و با هزینه کم و درآمد بیشتر انجام شود و بهرهوری را افزایش دهیم، باید محصولی که تولید میشود، در چارچوب یک قرارداد و زنجیره جای گیرد و تقاضا محور باشد.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در آیین افتتاح اولین کارخانه تحقیقاتی، تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور، اظهار کرد: غفلت ما نباید موجب آسیب به نظام و انقلاب اسلامی شود؛ زمزمههایی در گوشه و کنار در فضای مجازی و رسانههای بیگانه صورت میگیرد که نباید تحت تاثیر قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید نقدها بیان شوند ولی باید حواس خود را جمع کنیم زیرا افرادی قصد دارند اصل نظام را از ما بگیرند.

حجتی با اشاره به تولید ۲۵ هزار تن محصولات آبزیپروری در چهار محال و بختیاری، تصریح کرد: در سه استان شمالی کشور تنها ۱۷ هزار تن ماهی استخوانی تولید میشود.

وی گفت: هم باید تولید انجام شود هم زنجیره تولید وجود داشته باشد، اگر محصولی را تولید کنیم ولی فرآوری و تقاضا را در نظر نگیریم قطعا محصول تولیدی بر روی دست ما میماند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اگر بناست تولید پایدار، اقتصادی و با هزینه کم و درآمد بیشتر انجام شود و بهرهوری را افزایش دهیم، باید محصولی که تولید میشود در چارچوب یک قرارداد و زنجیره جای گیرد و تقاضا محور باشد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید دارای حلقههای بسیاری است، افزود: مجموعه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان فرادانه توانسته با مدیریت خوب، ظرفیتهایی در کشور ایجاد و هموطنانی در سراسر کشور را بسیج کنند. حجتی گفت: ممکن است اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم ولی همه متعلق به یک کشور، مملکت و استان هستیم، باید با همدلی و همکاری که در گذشته بوده کشور و استان را ساخت و توسعه داد. هر جا متکی به خود بودهایم و از فکر، توانایی و ظرفیت کشور استفاده کردهایم موفق بودیم. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروز نیروی انسانی سرآمد کشورهاست، خاطرنشان کرد: از نظر توانایی باید اقداماتی انجام دهیم تا مایه افتخار برای نسلهای آینده باشیم.

  • بهرهبرداری و کلنگزنی ۵۳ طرح بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

    همچنین با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان استانی ۵۳ طرح بخش کشاورزی در حوزههای آب و خاک، تولیدات دامی، تولیدات گیاهی، شیلات و آبزیان با اعتبار هزینه شده ۱۶۵ میلیارد تومان کلنگزنی و افتتاح شد.

    علی کاظمی باباحیدری ۲۱ شهریورماه در این مراسم، اظهار کرد: یکی از نهادها، وزارتخانهها و سازمانها که میتواند با تحریمها مقابله جدی کند، جهاد کشاورزی است.

    نماینده مردم شهرستانهای اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش سطح زیر کشت بخش کشاورزی نوعی اقتصاد مقاومتی است.

    وی ادامه داد: برای نگاه به درون باید به بنیه علمی توجه ویژه صورت گیرد.

    کاظمی با اشاره به اینکه پایه استان کشاورزی، دامپروری و دامداری است، تصریح کرد: اگر میخواهیم به سمت صنعت پیش رویم باید به دنبال صنایع تبدیلی محصولات تولیدی در بخش کشاورزی پیش رویم، گرچه این زنجیرهها در حال تکمیل شدن است.

    وی تاکید کرد: بایستی دولت توجه ویژهتری به بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری داشته باشند، اگر خط اعتباری توسعه در این زمینه اختصاص داده شود قطعا ارزش افزوده خوبی نصیب استان خواهد شد.

طی نامه ای از سوی نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی درخواست شد؛

گروه راه و مسکن: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از نامه جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران به وزیر راه و شهرسازی، برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد.

شهرام کوسهغراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از افزایش بیرویه قیمت بلیت هواپیما طی ماههای اخیر، گفت: این موضوع در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما باید روند معقول و منطقی داشته باشد، اظهار داشت: طبق مصوبه وزارت راه و شهرسازی، قیمت بلیت هواپیما، با توجه به افزایش نرخ ارز، یک بار در آذر ماه سال گذشته، صورت گرفته و نباید مجددا به بهانههای مختلف افزایش قیمتی صورت گیرد.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوهتپه، گالیکش در مجلس تصریح کرد: از دستگاههای نظارتی، به خصوص تعزیرات و سازمان بازرسی کل کشور میخواهیم که به نحوه قیمتگذاری بلیت هواپیما در سطوح مختلف رسیدگی کرده و نظارت بیشتری داشته باشند.

غراوی ادامه داد: در شرایط فعلی که قیمت همه نوع کالا و خدمات، با توجه به افزایش چند برابری نرخ ارز افزایش یافته، طبیعتا افزایش قیمت بلیت هواپیما که تأثیر مستقیمی با قیمت ارز دارد، دور از ذهن نیست، اما نباید این افزایش قیمت طوری باشد که بعضا شاهد ارقام نجومی برای سفرهای معمولی و یا حتی زیارتی باشیم.

وی اضافه کرد: شکایتهای متعددی از سوی مردم و اصناف مختلف مبنی بر افزایش غیر منطقی و بیرویه قیمت بلیت هواپیما به کمیسیون عمران وارد شده، که آنها را با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان از نامه جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران پارلمان به وزیر راه و شهرسازی، برای جلوگیری از قیمت بلیت هواپیما خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش بدون ظابطه و غیر منطقی قیمت بلیت هواپیما موجب وارد شدن ضررهای جبرانناپذیر به صنعت هوایی کشور میشود که جبران آن در آینده آسان نخواهد بود.

پروازهای داخلی در قبضه شرکت های چارتری

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از فعالیت شرکت های چارتری در حمل و نقل هوایی، گفت:وزارت راه و شهرسازی باید یک بار برای همیشه پرونده فعالیت شرکت های چارتری را ببند تا ثبات و آرامش به حمل و نقل هوایی کشور بازگردد.

  • پروازهای داخلی در قبضه شرکت های چارتری

    همچنین یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل گرانی بلیط هواپیما، فعالیت شرکت های چارتری است، اظهار کرد: این شرکت ها با ایجاد انحصار در پروازهای هوایی عملا بلیط را با قیمت دلخواه خود به فروش میرسانند.

    به گزارش تسنیم، حسن حستهبند با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم قیمت بلیط هواپیما در سایت ایران ایر یک نرخ بوده و همان بلیط در سایت های اینترنتی با چندین درصد بالاتر به فروش می رسد، یادآور شد: طی سال های اخیر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی وعده هایی را برای محدودسازی فعالیت شرکت های چارتری داده اند، اما متأسفانه این شرکت ها هنوز به فعالیت خود ادامه میدهند.

    وی با بیان اینکه البته فعالیت چارتری ها تنها عامل افزایش قیمت بلیط هواپیما نیست بلکه شناور شدن نرخ بلیط هواپیما نیز بخشی از دلایل این حوزه محسوب می شود به خانه ملت گفت: وزارت راه و شهرسازی باید یک بار برای همیشه پرونده فعالیت شرکت های چارتری را ببند تا ثبات و آرامش به حمل و نقل هوایی کشور بازگردد.

  • بی توجهی برخی ایرلاینها به جدول جدید نرخ پروازهای داخلی

    و بالاخره در خبری دیگر آمده است: در حالی ایرلاینها باید از روز گذشته نرخهای جدید را در فروش بلیت اعمال میکردند که همچنان گرانفروشی بالاتر از جدول نرخ پروازهای داخلی از سوی برخی شرکتهای هواپیمایی در حال انجام است.

    به گزارش تسنیم، جدول نرخ پروازهای داخلی شامل قیمت 193 پرواز توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شد. در این جدول حداقل قیمت بلیت هواپیما 173 هزار و 400 تومان و حداکثر نرخ یک میلیون و 49 هزار و 600 تومان برای مسیر مشهد-ماهشهر است.

    در جدول جدید حداقل و حداکثر بلیت مسیر پر تقاضای تهران-کیش به ترتیب 252 هزار و 700 تومان و 905 هزار و 800 تومان است. اما با این وجود یکی از شرکتهای هواپیمایی این بلیت پروازی را برای امروز به قیمت یک میلیون و 152 هزار تومان یعنی حدود 250 هزار تومان گرانتر به فروش میرساند.

    یا در نمونهای دیگر حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد باید 703 هزار تومان باشد اما نرخ بلیت این مسیر پروازی برای همان ایرلاین حدود 770 هزار تومان است.

    به گزارش تسنیم، به نظر میرسد برخی شرکتهای هواپیمایی هیچ توجهی به جداول منتشر شده از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی که به تایید سازمان هواپیمایی هم رسیده، ندارند. شاید مماشات متولی حملونقل هوایی مسافری با شرکتهای هواپیمایی باعث بروز این اتفاق شده باشد.

سرمقاله

مهدی تقوی

اقتصاددان

داستان تاب آوری اقتصاد تنها به نفت باز نمی گردد . هر چند عدم وابستگی به نفت می تواند زمینه را برای افزایش قدرت اقتصاد ایران فراهم کند اما تجربه نشان می دهد ماجرا ، به فاصله گذاری با اقتصاد تک محصولی باز میگردد نه فقط نفت. اگر ایران تنها صادر کننده شکر...... بود یا صادر کننده گندم یا برنج یا مواد معدنی و ... باز هم در معرض تهدیدی جدی قرار داشت همان طور که اقتصادهای تک محصولی وابسته به شکر و قهوه و ... نیز با این بحران بزرگ مواجه شدند .

ایران امروز در موقعیتی تازه قرار دارد،موقعیتی که به تغییر فضای اقتصادی ایران منجر خواهد شد. برنامه امروز ایران نه فاصلهگیری از نفت که خداحافظی با اقتصاد تک محصولی است. هر کالایی که سهمی بالاتر از ۵۰ درصد را در سبد صادراتی به خود اختصاص دهد بالقوه خطری بزرگ برای اقتصاد کشور بدل می شود،راهکار کاهش سهم اما پرهیز از صادرات نیست بلکه تلاش برای افزایش میزان صادرات کالاهای غیر نفتی است.اینجاست که باید روشن شود خداحافظی با اقتصاد نفتی به معنای پرهیز از صادرات نفت نیست و ایران لازم است از جایگاه استراتژیک و قدرت نفتی اش دفاع تمام و تام نماید.

در توضیح این عبارت باید تاکید داشت که اقتصاد ایران توانایی لازم برای تنوع سبد تولید و صادرات خود را داراست، به این ترتیب فاصلهگیری از نفت به معنای افزایش توان صادراتی ایران است و این مهم باید از سوی تمامی دستگاههای اجرایی و ... پیگیری شود.

به عبارت دیگر نفت تنها مشکل ایران نیست و فاصله گیری از نفت نمی تواند مشکلات اقتصادی ایران را حل کند.اگر قرار باشد گاز یا هر محصول یگانه دیگری جایگزین نفت شود، همان داستان تحریم تکرار خواهد شد در حالی که تنوع سبد صادراتی ایران و افزایش سهم ایران از بازار جهانی و البته بازار منطقه راه را بر تکرار تحریم خواهد بست.

در کنار فاصله گیری از اقتصاد تک محصولی واگذاری امور به بخش خصوصی از طریق بهبود فضای کسب و کار و همچنین مهیا نمودن فضا برای سرمایه گذاری نوشدارویی برای اقتصاد ایران تلقی می شود. اگر اقتصاد ایران از این پیچ حساس و تاریخی به سلامت عبور کند و تصمیماتی درست در این راستا اتخاذ شود، می توان قرن آینده را قرن اثبات موقعیت اقتصادی ایران در کنار تثبیت جایگاه سیاسی ایران دانست. نشانههای چنین تغییری آشکار شده است و فروکش بحران در بازار ارز و نزولی شدن نرخ تورم می تواند همراه با بهبود شرایط اقتصادی به نفت تولید باشد و راهی جز این پیش روی ما نیست.

منبع: خبرآنلاین

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

درست است که سیاست یکی از شاخه های علوم انسانی است و اصول و قواعد خودش را دارد اما در همین عالم سیاست هم باورها و عقایدی وجود دارد که علم در برابر آن کم می آورد. در این مورد مثال و شاهد کم نیست. مثل باور به این اعتقاد که هر حکومت و شخصی که اندیشه...... نابودی ایران را داشته خودش به راه زوال و انحطاط رفته اما ایران همچنان برپای مانده است و دیر زیسته است و دیر نیز خواهد زیست. امروز از سلوکیان و تازیان و مغولان و افغان هایی که برای چند صباحی ایران را مورد تاخت وتاز قرار دادند و اصرار داشتند تا موجودیت این کشور نظر کرده را بخشکانند هیچ خبری نیست اما ایران اگرچه آثار زخم بسیار بر تن و جان دارد اما همچنان استوار بر جای مانده است. در دوره اخیر هم تلاش های زیادی صورت گرفت تا کشور عزیزمان از صفحه روزگار محو شود. گاسپار واینبرگر سیاستمدار مشهور جمهوریخواه که در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان وزیر دفاع او بود یک بار به صراحت از منویات و اندیشه پلید کاخ سفید پرده برداشت و با قاطعیت و تاکید گفته بود: » موجودیت ایران باید خشکانیده شود«. چیزی نگذشت که گاسپار واینبرگر بدون اینکه مهلت قانونی وزارت دفاع را به سر بیاورد، از این سمت کنار گذاشته شد و تقریبا برای همیشه از صحنه سیاست ایالات متحده بیرون رفت. واینبرگر در سال 2006 از دنیا رفت و اندیشه نابودی ایران را با خود به گور برد تا این که جان بولتن 70 ساله در کسوت مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ برای مدت چندماه بر سر کار آمد و طی این مدت بارها و بارها خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران شد اما او هم چنان که چند روز قبل خبر آن منتشر شد از سمت خود برکنار گردید و به آرزویش نرسید. اگرچه خبرها و تحلیل ها از اختلاف میان ترامپ و بولتون حکایت می کند و همین موضوع دلیل برکناری بولتون اعلام شده است با این حال بیمورد نخواهد بود که با تمسک به باوری که در ابتدای این یادداشت به آن اشاره رفت گفته شود که جان بولتون هم آرزوی نابودی ایران را با خودش به گور خواهد برد.

به دنبال عارضه مغزی اتفاق افتاد؛
 

گروه تجارت – مسعود یوسفی: چند سال پیش که برای حضور در یک کلاس توجیهی در زمینه بازاریابی شرکت کرده بودم زنده یاد اسدالله عسگر اولادی نیز به عنوان سخنران ویژه در این کلاس حضور پیدا کرد. این بازرگان برجسته ایرانی بدون اغراق نزدیک به 3 ساعت در کلاس مورد نظر به ایراد سخن پرداخت و باز اغراق نیست که بگویم در این مدت نسبتا طولانی که وی سخن می گفت تقریبا هیچ کس از جایش بلند نشد و همگی تا پایان سخنرانی به اظهارات وی گوش فرا دادند. او گفت که وقتی یک دانش آموز بوده و مجبور بوده است هر روز برای خرید نان به نانوایی برود در همان وقت به نانوا پیشنهاد داده است که در قبال تامین کنجد و خشخاش نانوایی نام رایگان دریافت کند و از همانجا کلید ورود به عالم تجارت را زده است. عسگر اولادی همچنین گفت با اولین سود و دریافتی که به دست آورده است برای پدر مرحومش یک دستگاه دوچرخه خریده است و توانسته است که از بار زحمت و خستگی پدر برای رفتن به سر کار بکاهد. پدر صادرات خشکبار ایران در ادامه گفت که بعضی ها ما را به انواع اتهامات متهم می کنند ولی نمی دانند که من در همین سن و سال بالا سورا بر ترک موتور می شوم و باغ های پسته کرمان و رفسنجان را می گردم تا مرغوب ترین محصول را پیدا کنم و برای صادرات آماده کنم. این خاطره ای بود که شخصا از وی داشتم، اما عسگر اولادی که بود؟

  • مروری بر زندگی پدر صادرات خشکبار ایران

    اسدالله عسگراولادی (زاده ۱۵ اسفند ۱۳۱۲ در چهارراه سیروس، تهران درگذشته ۲۲ شهریور ۱۳۹۸تهران) از برجستهترین بازرگانان ایرانی، معروفترین صادرکننده خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین. برادر وی حبیبالله عسگراولادی از سیاستمداران مهم ایران بود. برخی او را یکی از ثروتمندترین افراد ایران بهشمار آورده و مجله فوربز میزان سرمایه او را حدود ۸ میلیارد دلار برآورد میکند. صادرات پسته، زیره، میوهجات خشک و واردات شکر و لوازم خانگی مهمترین فعالیت اقتصادی اوست. با این حال عسگراولادی خود را بازرگان کوچکی میداند که در زمینه صادرات فعالیت کوچکی دارد .

    عسگراولادی از اقتصاد بازار، توسعه صادرات و حمایت از بخش خصوصی حمایت میکند. او از منتقدان سیاستهای اقتصادی دولت احمدینژاد است، اما علیرغم اعتراضهای تند و بیپرده از دولت احمدینژاد در انتخابات ریاستجمهوری دهم به وی رأی داد. وی حمایت از احمدینژاد را با توجه به حمایت ولی فقیه از او توجیه میکند: «چون رهبر معظم انقلاب امر به حمایت همه از دولت احمدینژاد کردهاند، ما از دولت ایشان حمایت میکنیم، با اینکه معتقدیم این دولت و سیاستهای اقتصادیاش به تمام معنی فشل است». وی از سال ۱۳۳۶ که شرکت حساس را دایر کرده تا حالا کار صادرات کردهاست. او در مصاحبهای با عصر ایران گفت: «من به این که میلیاردر هستم افتخار میکنم به این دلیل که ذرهای از داراییهایم را با رانت وکار خلاف به دست نیاوردهام. حتی از گرفتن وام بانکی هم پرهیز میکنم و گفتم که حتی کار واردات هم نمیکنم. نه این که کار واردات را بد بدانم. نه بد نمیدانم اما من با خودم عهد کردهام کار صادرات بکنم. البته من هم سلطان میلیاردرهای ایران نیستم.» برادرش حاج حبیبالله، یکی از مشاهیر عرصه سیاست بود و او از مشاهیر عرصه اقتصاد. حاج حبیبالله عضو حزب مؤتلفه اسلامیدر۱۴ آبان ۱۳۹۲ درگذشت. اما حاج اسدالله همچنان عضو اتاق بازرگانی تهران است. در انتخابات اتاق بازرگانی به تاریخ ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۳ نیز، وی سردمداری ائتلافی با نام «پیشگامان وفاق» را برعهده گرفت. و با عنوان نفر دهم از رشتهٔ بازرگانی، در بین ۴۰ پیروز انتخابات اتاق بازرگانی قرار گرفت. عسگراولادی در دوره نهم نتوانست به اتاق بازرگانی تهران راه پیدا کند.

  • رمز و راز موفقیت

    اسدالله عسگراولادی ، تاجر کهنه کار ایرانی در روزهای آخر سال 1391 در گفت و گو با خبر آنلاین رمز و راز موفقیت در تجارت را تشریح کرد.

    وی در پاسخ به این سئوال که راز ماندگاری در تجارت را در چه می دانید گفته بود: «

    ماندگاری دو، سه علت دارد که خودم آنها را می گویم. دلیل نخست ماندگاری این است که من همیشه در تمامی کارها خداوند را ناظر بر اعمالم می دانم. به حقوق دیگران احترام می گذارم. هیچ وقت هم با دولت معامله نداشته ام. کلمه «رانت » که می گویند یعنی چی؟ «رانت » یعنی یک طرف باید ملت باشد و طرف دیگر فرد است. نماینده ملت قاعدتا دولت است. بر این اساس « رانت » آن کسی است که با دولتی ها کار می کند. من در هیچ مناقصه و مزایده دولتی شرکت نکردم و نمی کنم. در نتیجه من ماندگار شدم. با صداقت هم می گویم کم دروغ می گویم».

    وی ادامه می دهد: « دارایی انباشته یعنی اینکه صدها برابر از حد نیاز، فردی پول داشته باشد. در بانک صاحب سرمایه است. بر این اساس ثرتمند فردی است که ثروت انباشته دارد و از حد نیاز خود و خانواده اش زیاد تر انباشته کرده است. این انباشته کردن هم یا به طور سپرده یا به شکل مستغلات و صور مختلف است. من هیچ کدام از این ها نیستم. من در هیچ بانکی چه در داخل و چه در خارج سهام ندارم، در هیچ بانکی سپرده ندارم. من از این نظر ثروتمند هستم که به اندازه نیاز، به کسی نیاز ندارم. هیچ وقت از کسی قرض نمی گیرم. از هیچ بانکی وام نمی گیرم. در سرمایه گذاری های نسیه یا سرمایه گذاری های کاذب شرکت نمی کنم. در بورس ها نیستم. پس من ثروتمند نیستم. افرادی ثروتمند هستند که در اینجاها هستند. من خودم را مستغنی می دانم و نه ثروتمند. کسب خودم فقط خشکبار است. در راس خشکبار هم چهار قلم کالا است. این چهار قلم کالا شامل پسته، بادام، زیره و خرما است. من بعضی وقت ها می گویم صادر کننده زیره ام یا در مواردی گفته می شود من سلطان زیره ام باعث تعجب می شود. من شصت سال است در کار صادرات «زیره» هستم. دنیا من را با نام کسی که « زیره » را می شناسد، مجتهد آن است و بازار آن را می فهمد، می شناسد».

    او همچنین گفته بود: « در صادرات خشکبار اجتهاد دارم که « زیره » هم یکی است. من در صادرات پسته اجتهاد دارم. من اسم ام زمانی سلطان پسته بود، حالا هم سلطان پسته می گویند. می گویند، من هم ناراحت نیستم».

  • درگذشت

    سرانجام «اسدالله عسگراولادی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درگذشت.

    به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی اسدالله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی روز گذشته (جمعه ۲۲ شهریور) درگذشت.

    وی از جمعه هفته گذشته تاکنون به دلیل بروز عارضه مغزی در بخش مراقبتهای ویژه یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود.

از سوی رییس قوه قضاییه صورت گرفت:

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه بخشنامه ای را در خصوص "نحوه احضار اشخاص حقوقی" به دادگستریهای سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا از قوه قضاییه، در بخشنامه حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» در خصوص "نحوه احضار اشخاص حقوقی" آمده است: نظر به اینکه در پارهای از پروندههای مطروحه مرتبط با اشخاص حقوقی به ویژه مراکز اقتصادی و تولیدی نظیر پروندههای مربوط به حوادث حین انجام کار، احضار مدیرعامل ممکن است در روند تولید و فعالیت اقتصادی بنگاه مربوط اثرات منفی داشته باشد لذا با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت حمایت از رونق تولید و تقویت اقتصاد کشور، به دادسراها و محاکم دادگستری ابلاغ میگردد با توجه به مفاد مواد ۶۸۸ و ۶۸۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲.۱۲.۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی در مورد پروندههای مرتبط با اشخاص حقوقی لازم است به جای احضار مدیرعامل با رعایت مقررات مربوط به احضار، به شخص حقوقی اخطار شود تا نماینده قانونی یا وکیل خود را معرفی کند و با حضور نماینده شخص حقوقی تحقیقات مقدماتی برابر ضوابط انجام شود و در ادامه چنانچه اتهام متوجه مدیرعامل باشد به گونهای که اقدامات قضایی موجب اخلال در روند تولید و اشتغال نگردد، رسیدگی قضایی انجام شود.

سرلشکر باقری در دانشگاه دفاع عالی چین:
 

گروه سیاسی: رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران آماده دفاع قاطعانه از امنیت و منافع خود در خلیج فارس است.

به گزارش ایلنا، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه دفاع عالی چین در پکن، اظهارداشت: در شرایط کنونی ایران آماده دفاع قاطعانه از امنیت و منافع خود در خلیج فارس است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب موازین بین المللی با اتکا به آموزههای دینی، اعتقادی و انقلابی خویش و اتکاء به تدابیر رهبری معظم انقلاب اسلامی و حمایت ظرفیتهای بی انتهای مردم خود با هدف تامین هرچه بیشتر رفاه و امنیت و توسعه ملی، دکترین دفاعی را به عنوان دکترین امنیت ملی خود برگزیده است. وی که به دعوت همتای چینی خود به این کشور سفر کرده است گفت: دانشگاه دفاع ملی ایران در راستای گسترش روابط دفاعی با چین، آماده انتقال تجربیات خود به دانشگاه دفاع ملی چین است. سرلشکر باقری در دیدار رییس دانشگاه عالی دفاع چین در پکن افزود: در ظرف چند سال گذشته روابط چین و ایران به سمت روابط راهبردی تغییر کرده و روز به روز در حال بهبود است و نیروهای مسلح دو کشور هم در زمینههای مختلف به ویژه در زمینه مسایل آموزشی و علمی روابط خوبی با یکدیگر دارند. وی با بیان اینکه جهان در حال تحول است و چالشهای مختلفی پیش روی کشورها وجود دارد که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند تصریح کرد دانشگاه بهترین گزینه برای انجام فعالیتهای پژوهشی در این زمینه است. رییس دانشگاه دفاع ملی چین هم در این دیدار گفت: روابط خوب و سالم دو جانبه ایران و چین باعث صلح و ثبات منطقه میشود روابط خوب به نفع منافع مشترک دو کشور است و چین هم بر همین اساس به دنبال توسعه این روابط است. «وو جیمینگ» گفت: با توسعه روابط سیاسی دو کشور روابط نیروهای مسلح دو کشور هم به صورت مناسبی توسعه یافت به طوری که در سالهای گذشته نیروهای مسلح دو کشور در زمینههای مختلف از جمله مسایل فنی و آموزشی مبادلات بسیار خوبی داشتند. این مقام چینی با اشاره به اینکه در مراحل بعدی بر اساس تفاهم امضا شده میان رهبران و مقامات دو کشور باید به دنبال اجرایی کردن تفاهمها باشیم تصریح کرد: دانشگاه دفاع ملی چین به عنوان بزرگترین دانشگاه دفاعی این کشور مایل به توسعه روابط دانشگاهی با ایران است.