شکست سیاستهای یکجانبهگرایانه آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برکناری بولتون نشانه واضح شکست سیاست تندروی ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران و درس عبرتی برای ترامپ است که بداند سیاست زورگویانه راه به جایی نخواهد برد. «علاء الدین بروجردی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا برکناری مشاور امنیت ملی کاخ سفید را نشانه شکست سیاستهای جنگطلبانه کاخ سفید عنوان کرد و افزود: تیم ضد ایرانی دولت ترامپ از ابتدا موضعی کاملا دو سویه در قبال مسائل داشتهاند. به طوری که از یک طرف از رژیم صهیونیستی تبعیت میکردند و از طرف دیگر تقابل با جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته بودند.

 

بی نتیجگی سیاست های ترامپ علیه ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برکناری جان بولتون توسط ترامپ گفت: ترامپ از سیاست سخت در دنیا به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران نتیجه لازم را نگرفت و در صورت تداوم این سیاست، بازنده انتخابات آمریکا خواهد بود. «حشمت الله فلاحت پیشه» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا برکناری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: برکناری بولتون به شدت در ارتباط با ایران و منطقه ای است که جمهوری اسلامی ایران در آن حرف اول را می زند؛ منطقه ای که بخشی از آن خلیج فارس و خاورمیانه عربی و بخشی از آن نیز افغانستان است.

 

نباید نیمی از جامعه را نادیده بگیریم

یک عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به مطالبات بانوان برای ورود به ورزشگاهها گفت: بالاخره حاکمیت شکل گرفته که راهحل برای این مطالب پیدا کند و راهکاری به مردم بدهد. اعتقاد من این است مطالبه حضور بانوان در ورزشگاه به یک خواست تبدیل شده و حاکمیت باید تعیین تکلیف کند که میخواهد چهکار کند. محمدرضا امیرحسنخانی در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا خواسته زنان جامعه برای ورود به ورزشگاه را به حق میدانید و برای برآورد این مطالبه چه راهحلهایی پیشرو داریم؟، گفت: بالاخره ما در ورزش بانوان ورود کردیم و تعداد زیادی ورزشکار بهنام و قهرمان داریم و همچنین بانوان در عرصههای دیگر هم ورود کردند و در عرصه ورزشی هم حضور یافتهاند.

روحانی به آنکارا می رود

رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه روز یکشنبه (فردا) به آنکارا سفر می کند. به گزارش ایرنا، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری روز جمعه گفت: حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه و در ادامه رایزنی های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار می شود به آنکارا سفر می کند. «پرویز اسماعیلی» افزود: علاوه بر مذاکرات روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه ای گفت و گو می کنند. وی یادآور شد: رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه اجلاس آنکارا، دیدارهای جداگانه ای با روسای جمهوری فدراسیون روسیه و ترکیه دارد که در آن مهم ترین مسائل فیمابین و روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. دکتر روحانی را در این سفر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراهی می کند.

دولت در مسیر کاهش فساد حرکت می کند

سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دولت با اقداماتی مانند لایحه شفافیت در مسیر کاهش فساد حرکت می کند و بخشنامه رئیس قوه قضاییه هم اقدام مثبتی در مبارزه با فساد است. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، علی ربیعی در توییتر نوشت: دولت با ایجاد زیرساخت و اقداماتی نظیرلایحه شفافیت، افزایش ظرفیت نقد و نظارت، برای کاهش فساد حرکت میکند. وی اضافه کرد: تاکید این بودکه تصمیم سیاستی در معرض فضای امنیتی قضایی قرار نگیرد و مراحل آیین دادرسی در بررسیها رعایت شود. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خوشبختانه بخشنامه رئیس قوه قضاییه، اقدامی مثبت درثبات اقتصادی و مبارزه با فساد است.

امکان حضور بانوان در ورزشگاهها

رئیس دفتر رئیس جمهوری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: امیدوارم با حسن مدیریت مسئولان و لیدرها و سایر تماشاگران حاضر در ورزشگاهها، امکان حضور خانمها برای بازیهای باشگاهی نیز فراهم شود. محمود واعظی افزود: دیروز در حیاط دولت در تایید حضور خانمها در ورزشگاه ها سخن گفتم. حتی در آن قسمت که عنوان کردم در شرایط فعلی به دلیل وجود فحاشی در استادیوم ها این حضور را به مصلحت نمی دانم بلافاصله از تمهید وزارت ورزش و جوانان برای تغییر شرایط سخن گفتم و تاکید کردم که دولت وزیر ورزش را مامور کرده تا همین شرایط را نیز مدیریت کند تا خانم های محترمه علاقهمند به حضور در ورزشگاهها بتوانند در شرایطی مناسب، مسابقات را در استادیوم تماشا کنند. وی تاکید کرد: لذا عمده اظهارات ایجابی و در راستای تحقق این مطالبه بود با توجه به اینکه برای بازی های ملی زیر ساخت های لازم فراهم شده است امیدوارم با حسن مدیریت مسئولان و لیدرها و سایر تماشاگران حاضر در ورزشگاه ها، این امکان برای بازی های باشگاهی نیز فراهم شود.

واکنش هشدار آمیز ایران به کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اجرای حکم دادگاه کانادایی مبنی بر فروش ساختمانهای فرهنگی ایران در کانادا را غیرقانونی و در تقابل آشکار با قوانین بینالمللی خواند.

به گزارش تسنیم، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اجرای حکم دادگاه کانادایی در فروش ساختمانهای فرهنگی ایران در کانادا این اقدام را غیر قانونی و در تقابل آشکار با حقوق بین الملل دانست و به شدت آن را محکوم کرد.

موسوی با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق مردم خود با هیچ دولتی مماشات نمی کند، خواستار اعاده سریع این املاک و دارایی ها شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد در صورت عدم لغو این تصمیم غیرقانونی و جبران خسارات وارده، جمهوری اسلامی ایران منطبق با موازین بین المللی رأساً نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کرده و در این صورت مسئولیت تمامی عواقب آن بر عهده دولت کانادا خواهد بود.

ترامپ میخواهد به توافقی بازگردد

که از آن خارج شده بود

یک مقام آمریکایی در دولت اوباما از هدف سیاست دونالد ترامپ درباره کاهش احتمالی تحریمهای ایران انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، بن رودز مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما، در پیامی توییتری در واکنش به امکان کاهش تحریمهای ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نوشت: اوباما تحریمها را کاهش داد تا[سطح] برنامه هستهای ایران را کاهش دهد. ترامپ حالا میخواهد تحریمها را کاهش دهد تا یک نشست [با رئیس جمهور ایران] برگزار کند و به یک توافقی بازگردد که آن را ترک کرده بود؛ توافق هوشمندانهای است. این واکنش بن رودز در پی این مطرح میشود که شبکه بلومبرگ با استناد به ادعای برخی منابع مطلع ونقل قول از ترامپ در جمع خبرنگاران گزارش داد که وی ممکن است به عنوان فراهم کردن مقدمات دیدار با رئیس جمهور ایران، تحریمهای ایران را کاهش دهد.

رحمانی فضلی در دیدار با همتای قرقیزستانی:

گروه سیاسی: وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در بیشکک در دیدار با «قشگار جونوش علی اف» وزیر کشور قرقیزستان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری صلح و ثبات در منطقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه در دیدار با همتای قرقیزستان اظهار داشت: قرقیزستان و ایران اشتراکات فراوانی در زمینه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و نظائر آن دارند که با تکیه بر این عوامل، میتوان همکاری بین دو کشور را توسعه داد.

وزیر کشور ایران تصریح کرد: در دوره ریاست «دکتر حسن روحانی» رئیس جمهور ایران ۲ ملاقات با رؤسای جمهوری قرقیزستان برگزار شده و در قالب این نشستها ۱۵ تفاهمنامه به امضا رسیده است و در حال حاضر همکاریهای بیشکک و تهران بر اساس آن اسناد تنظیم میشود.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: در این راستا، توافقنامه ای که بین وزارت کشور قرقیزستان و ایران امضا میشود؛ بستر مناسبی را برای توسعه همکاریهای امنیتی، انتظامی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، افراط گرایی و قاچاقچیان مواد مخدر فراهم خواهد کرد.

وی گفت: در ادامه مسیر همکاری ها، با تکیه بر توافقنامه جدید، نشستهای کارشناسی بین ۲ کشور برگزار می شود تا اجرای تمام ظرفیت های پیش بینی شده محقق شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: وزارت کشور ایران، دارای اختیارات در عرصه های متعددی از جمله امنیت داخلی، سیاست داخلی، نیروی انتظامی، تعیین استانداران، مدیریت مرزها و دیگر موارد است و این اختیارات باعث شده که این وزارت خانه تجربه های مناسب، همه جانبه و مختلفی را بدست آورد و از رهگذر اجرایی شدن توافقات دوجانبه، طرف قرقیز فوائد زیادی را در زمینههای مختلف بدست می آورد.

وزیر کشور ایران تصریح کرد: در موضوع مبارزه با افراط گرایی، تروریسم و گروههای تکفیری از جمله مقابله با سازمانهای تروریستی بینالمللی مثل القائده، داعش و نظائر آن، ایران دارای تجربیات زیادی است. این گروه های تروریستی چهره خشن، افراطی و خونریزی را از اسلام به نمایش می گذارند.

وی اظهار داشت: متأسفانه این گروهها، همواره مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و برخی از قدرتهای منطقه بوده اند، اما جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و ثبات برای تمام کشورهای منطقه است. رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: ما دخالت کشورهای خارجی در مسائل جهان اسلام را به هیچ وجه نمی پذیریم زیرا آنان به دنبال منافع خود هستند و تفرقه انداختن بین کشورها و مردمان منطقه کار آنها است و هر کشوری از جمله سوریه، عراق، یمن، افغانستان که قدرتهای مذکور وارد شدند به جز خونریزی، قتل، غارت و از بین رفتن تمدن، نتیجه ای حاصل نشد. این مقام گفت: ایران به هیچ وجه به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نیست اما هر کشور منطقه که از ایران کمک بخواهد ایران به عنوان برادر مسلمان در کنار آنها خواهد بود. وی افزود: پس از شکست داعش در عراق و سوریه، تروریست ها به کشورهای خود باز می گردند و هم اکنون مشغول بستر سازی برای گسترش ناآرامی ها و جنگ به ویژه در افغانستان هستند و ایران آمادگی کامل دارد با کشورهای منطقه در زمینه آموزش، تبادل تجربیات و اطلاعات همکاری کند.

فضلی تصریح کرد: علاوه بر این، ایران با توجه به وجود مرزهای مشترک با افغانستان دارای تجربه های زیادی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و برای تبادل این تجربه ها همواره آماده هستیم.

وی گفت: ایران با وجود تحولات در کشورهای همسایه، امن ترین و آرام ترین کشور در منطقه خود است و همکاری با قرقیزستان در حوزه آموزش و تبادل اطلاعات در تقویت امنیت داخلی مؤثر خواهد بود.

در آغاز این دیدار، جونوش علی اف اظهار داشت: در دوران بعد از استقلال، قرقیزستان با چالشهای امنیتی فراوانی مواجه شده است و تقویت روابط با کشورهای منطقه از جمله ایران یکی از اولویتهای دولت قرقیزستان است. وی افزود: گروههای جنایتکار بینالمللی در تمام مناطق جهان تقویت شده اند و تهدیدات جدی برای امنیت کشورهای منطقه به وجود آورده اندکه این موضوع، ضرورت توسعه تعاملات بین کشورهای منطقه را بیش از گذشته نشان می دهد.

جونوش علی اف تصریح کرد: در این راستا همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای قرقیزستان اهمیت ویژه ای دارد و ما اطمینان داریم که امضا توافقنامه همکاری انتظامی و امنیتی دوجانبه، انگیزه جدیدی برای توسعه همکاریهای همه جانبه ایجاد خواهد کرد.

وزیر کشور قرقیزستان خاطر نشان کرد: این نخستین و تنها توافقنامه همکاری بین ۲ کشور نیست، در سال ۲۰۱۶ نیزدولتهای قرقیزستان و ایران توافقنامه همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را تصویب کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران دارای تجربه های فراوانی در زمینه مبارزه با گروه های جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر بین المللی است، تعمیق روابط با همتایان ایرانی یک گام بسیار مهم در مقطع کنونی است.

جونوش علی اف گفت: قرقیزستان نیز از جمله کشورهایی است که در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و تجربیات ارزنده ای در مبارزه با این تهدیدات را به دست آورده است و بیشکک توانایی ارائه اطلاعات قابل توجهی به همتایان ایرانی دارد. وزیر کشور قرقیزستان افزود: در همکاری با ایران، وزارت کشور قرقیزستان علاقمند به راهاندازی سامانههای اطلاعاتی مشترک، تبادل اطلاعات، آموزش روشهای جدید، انجام تحقیقات و به خصوص آموزش پرسنل نظامی واحدهای ویژه است. وی تصریح کرد: تبادل اطلاعات در زمینه مبارزه با سازمانهای تروریستی و افراط گرایان بینالمللی و گروههای مجرمین از اولویت های وزارت کشور قرقیزستان میباشد و ادامه ارتباطات در این بخشها لازم است. جونوش علی اف در پایان گفت: شخصاً بر آمادگی قرقیزستان برای توسعه هرگونه همکاری با ایران تأکید میکنم. وزیران کشور قرقیزستان و ایران، در این دیدار ضمن تبادل نظر درباره مسائل مورد نظر، روند تقویت همکاری ها را بررسی کردند و در پایان با ابراز آمادگی هر ۲ کشور برای تعمیق تعاملات دوجانبه بر افزایش تعاملات در موضوعات مختلف تاکید کردند. در پایان این دیدار، توافقنامه همکاریهای امنیتی و انتظامی دوجانبه به امضا وزرای کشور رسید. رحمانی فضلی بعد از ظهر پنج شنبه ۲۱ شهریور ماه وارد بیشکک شد. رحمانی فضلی، فردا در دومین روز حضور در قرقیزستان، با «محمدقالی عبدالغاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان ملاقات خواهد کرد.

ابوترابیفرد در خطبه های نماز جمعه تهران:

گروه سیاسی: ابوترابیفرد در خطبه سیاسی نمازجمعه این هفته تهران گفت: امیدوارم که با اتخاذ روشهای مناسب در جهت حل چالشها گام برداریم که سید آزادگان در دوران اسارت طولانی خود با الهام از این روشهای تربیتی بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند. از اقدامات اخیر دستگاه قضایی در برخورد با فساد تشکر دارم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: شهید حججیها و مدافعان حرم و زنان و مردان ایستاده در این تحریم سخت اقتصادی تنها علامتی که به استکبار جهانی دادند علامت ایستادگی بود و دشمن را در موضع یاس قرار داد، نماد این اندیشه هستند اما بصیرت و ایمان مرز نمیشناسد و ما باید در مرز ایمان و بصیرت حرکت کنیم. ثمره این تفکر و اندیشه در رفتار او تجلی یافت و از او یک انسان مجاهد ساخت. مجاهدت آنگاه تفسیر میشود که در رکاب رهبر و امام صالح تحقق یابد و این مجاهدت میتواند افتخار آفرین باشد. این قدرت میآفریند و این اندیشه است که خلق عزت میکند.

وی یادآور شد: اگر عنصر امامت و امت وفادار نبود جبهه مقاومت اسلامی شکل نمیگرفت. این قله را ببینید و خود را به او نزدیک کنید. زهیر تا دیروز با حسینبنعلی (ع) و با امام علی(ع) فاصله داشت اما منطق عاشورا زهیر را میسازد. ما نیازمند منطقی هستیم که از عثمانیها حسینی بسازد و ما نباید در مسیر طرد حرکت کنیم؛ مسیر ما باید مسیر جذب باشد. این همان است که آقای پناهیان اشاره داشتند جامعه دو قطبی نمیتواند اقتدار خلق کند و همه باید در کنار رهبر مقتدر بایستیم. دست کسانی که فاصله دارند را بفشاریم و آنها را به قله نزدیک کنیم. آیتالله بهجت در قله تقوا میگفت به من نگاه کنید و آنچه من میکنم شما ننمایید. بهجت از عمل خود راضی نیست از او سبقت بگیرید. اگر خود را شاخص دیدید نمیتوانید به عنوان یک عامل در تقریب دلها قدم بردارید.