3700 میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران گفت: سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی کشور برای بازآفرینی شهری برداشت شده و وجوه آن در اختیار است.

سید محمد پژمان در حاشیه نشست ستاد بازآفرینی شهری خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه تسهیلات با بانک وارد عمل شدیم که بانک ها نیز از منابع داخلی خود به آن اضافه کردند. وی اظهار داشت: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژههای بازآفرینی قرار است استفاده شود که ۳۰۰ میلیارد تومان آن سال قبل تخصیص پیدا کرد و مابقی نیز پرداخت میشود.

 

تحویل مسکن مهر به شرط زیرساخت

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ واحد مسکن مهری نباید بدون زیرساختها و مراکز خدماتی اولیه برای رفع نیاز ساکنان، به مردم تحویل داده شود. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «حبیبالله طاهرخانی» در بازدید از پروژههای عمرانی شهر جدید هشتگرد افزود: متقاضیان مسکن مهر پس از تحویل واحد خود نباید هیچ گونه دغدغه ای برای سکونت داشته باشند. بر این اساس فراهم کردن شرایط مناسب از جمله دسترسی آسان به مراکز تجاری و خدماتی مورد نیاز ساکنان مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی است. وی خاطرنشان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید از طریق منابع داخلی خود درصدد تکمیل و بهره برداری از پروژه های مسکن مهر است.

 

عملکرد نامتوازن در بهسازی جادههای کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امروز مناطق و استان های مرزی از فقر زیرساختی و جاده ای رنج می برند، البته در سال های گذشته اقداماتی صورت گرفته، اما به طور حتم پروژه های اجرایی شده به میزان مشکلات و نقایص نیست.

شادمهر کاظم زاده عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عملکرد سازمان راهداری در حوزه ساماندهی و بهسازی جاده های بین شهری، گفت: با توجه به اینکه در هفته های پایانی فصل تابستان قرار داریم، میزان سفرهای بین شهری افزایش می یابد، حال یکی از عوامل اصلی در این حوزه، آماده سازی و بهسازی جاده ها برای تردد مسافران است.

تسهیل سفر به عتبات عالیات با راه اندازی خط ریلی شلمچه- بصره

راه آهن جمهوری اسلامی ایران وعده داده است که عملیات اجرایی طرح مهم اتصال ریلی شلمچه به بصره در سال جاری آغاز خواهد شد؛ با این حال شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان سازنده این مسیر ریلی هنوز از تفاهم جدید با عراق که منجر به شروع عملیات اجرایی این مسیر باشد، رونمایی نکرده است.

تسهیل سفر به عتبات عالیات بخش مهمی از برنامه وزارت راه است که هرساله با اضافه شدن مسیرهای جدید جاده ای و ریلی و افزایش ظرفیت در بخش هوایی دنبال می شود.

افزایش حجم زائران اربعین هرساله تقاضای جدیدی برای جابجایی مسافران کربلا ایجاد میکند که پاسخ به این نیاز توسط حمل ونقل ریلی بخش مهمی از برنامه وزارت راه است.

راه آهن شلمچه- بصره قرار است بخشی از این نیاز را تامین کند و برای همین ایران و عراق مذاکرات خود را برای راه اندازی این مسیر ریلی از سال گذشته آغاز کردند که در سال جاری و با سفر مقاماتی از راه آهن عراق به ایران، جدی تر دنبال شد و به مرحه عقد قرارداد رسید.

مسئولیت احداث راهآهن شلمچه- بصره بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که با مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۴۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی در ۳۲ کیلومتر اجرا خواهد شد.

از خط ریلی ۳۲ کیلومتری شلمچه- بصره به عنوان یکی از گلوگاههایی که میتواند تکمیل کننده راه ابریشم باشد یاد می شود؛ مسیری که نه تنها در صورت ساخت و بهره برداری از آن انتقال زائران اربعین از داخل ایران فراهم می شود بلکه برای انتقال زائران خارجی از کشورهای همسایه نیز شرایط فراهم می شود.

پاکستان که دومین کشور از نظر تعداد مسلمانان است، هرساله زائران زیادی را راهی کربلا می کند. پاکستانی ها از ایستگاه میرجاوه با قطار پاکستانی به زاهدان میآیند، از زاهدان با قطار ایرانی تا مرز ایران و عراق میروند و در مرز با استفاده از وسیله نقلیه مسیر ۳۲ کیلومتری ساخته نشده را تا ایستگاه بصره طی می کنند و نهایتا از بصره تا کربلا نیز از قطار استفاده میکنند.

طی نامه ای از سوی نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی درخواست شد؛

گروه راه و مسکن: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از نامه جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران به وزیر راه و شهرسازی، برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد.

شهرام کوسهغراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از افزایش بیرویه قیمت بلیت هواپیما طی ماههای اخیر، گفت: این موضوع در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما باید روند معقول و منطقی داشته باشد، اظهار داشت: طبق مصوبه وزارت راه و شهرسازی، قیمت بلیت هواپیما، با توجه به افزایش نرخ ارز، یک بار در آذر ماه سال گذشته، صورت گرفته و نباید مجددا به بهانههای مختلف افزایش قیمتی صورت گیرد.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوهتپه، گالیکش در مجلس تصریح کرد: از دستگاههای نظارتی، به خصوص تعزیرات و سازمان بازرسی کل کشور میخواهیم که به نحوه قیمتگذاری بلیت هواپیما در سطوح مختلف رسیدگی کرده و نظارت بیشتری داشته باشند.

غراوی ادامه داد: در شرایط فعلی که قیمت همه نوع کالا و خدمات، با توجه به افزایش چند برابری نرخ ارز افزایش یافته، طبیعتا افزایش قیمت بلیت هواپیما که تأثیر مستقیمی با قیمت ارز دارد، دور از ذهن نیست، اما نباید این افزایش قیمت طوری باشد که بعضا شاهد ارقام نجومی برای سفرهای معمولی و یا حتی زیارتی باشیم.

وی اضافه کرد: شکایتهای متعددی از سوی مردم و اصناف مختلف مبنی بر افزایش غیر منطقی و بیرویه قیمت بلیت هواپیما به کمیسیون عمران وارد شده، که آنها را با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان از نامه جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران پارلمان به وزیر راه و شهرسازی، برای جلوگیری از قیمت بلیت هواپیما خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش بدون ظابطه و غیر منطقی قیمت بلیت هواپیما موجب وارد شدن ضررهای جبرانناپذیر به صنعت هوایی کشور میشود که جبران آن در آینده آسان نخواهد بود.

پروازهای داخلی در قبضه شرکت های چارتری

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از فعالیت شرکت های چارتری در حمل و نقل هوایی، گفت:وزارت راه و شهرسازی باید یک بار برای همیشه پرونده فعالیت شرکت های چارتری را ببند تا ثبات و آرامش به حمل و نقل هوایی کشور بازگردد.

  • پروازهای داخلی در قبضه شرکت های چارتری

    همچنین یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل گرانی بلیط هواپیما، فعالیت شرکت های چارتری است، اظهار کرد: این شرکت ها با ایجاد انحصار در پروازهای هوایی عملا بلیط را با قیمت دلخواه خود به فروش میرسانند.

    به گزارش تسنیم، حسن حستهبند با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم قیمت بلیط هواپیما در سایت ایران ایر یک نرخ بوده و همان بلیط در سایت های اینترنتی با چندین درصد بالاتر به فروش می رسد، یادآور شد: طی سال های اخیر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی وعده هایی را برای محدودسازی فعالیت شرکت های چارتری داده اند، اما متأسفانه این شرکت ها هنوز به فعالیت خود ادامه میدهند.

    وی با بیان اینکه البته فعالیت چارتری ها تنها عامل افزایش قیمت بلیط هواپیما نیست بلکه شناور شدن نرخ بلیط هواپیما نیز بخشی از دلایل این حوزه محسوب می شود به خانه ملت گفت: وزارت راه و شهرسازی باید یک بار برای همیشه پرونده فعالیت شرکت های چارتری را ببند تا ثبات و آرامش به حمل و نقل هوایی کشور بازگردد.

  • بی توجهی برخی ایرلاینها به جدول جدید نرخ پروازهای داخلی

    و بالاخره در خبری دیگر آمده است: در حالی ایرلاینها باید از روز گذشته نرخهای جدید را در فروش بلیت اعمال میکردند که همچنان گرانفروشی بالاتر از جدول نرخ پروازهای داخلی از سوی برخی شرکتهای هواپیمایی در حال انجام است.

    به گزارش تسنیم، جدول نرخ پروازهای داخلی شامل قیمت 193 پرواز توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شد. در این جدول حداقل قیمت بلیت هواپیما 173 هزار و 400 تومان و حداکثر نرخ یک میلیون و 49 هزار و 600 تومان برای مسیر مشهد-ماهشهر است.

    در جدول جدید حداقل و حداکثر بلیت مسیر پر تقاضای تهران-کیش به ترتیب 252 هزار و 700 تومان و 905 هزار و 800 تومان است. اما با این وجود یکی از شرکتهای هواپیمایی این بلیت پروازی را برای امروز به قیمت یک میلیون و 152 هزار تومان یعنی حدود 250 هزار تومان گرانتر به فروش میرساند.

    یا در نمونهای دیگر حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد باید 703 هزار تومان باشد اما نرخ بلیت این مسیر پروازی برای همان ایرلاین حدود 770 هزار تومان است.

    به گزارش تسنیم، به نظر میرسد برخی شرکتهای هواپیمایی هیچ توجهی به جداول منتشر شده از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی که به تایید سازمان هواپیمایی هم رسیده، ندارند. شاید مماشات متولی حملونقل هوایی مسافری با شرکتهای هواپیمایی باعث بروز این اتفاق شده باشد.