تزلزل اروپا در برابر راهبرد برجامی ایران

رئیس کمیته هستهای کمیسیون امنیت ملی مجلس اعتقاد دارد بیانیه اتحادیه اروپا خصوصا سه کشور اروپایی درباره تعهدات برجامی ایران دارای محتوای قانع کننده نیست. محمدابراهیم رضایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت با اشاره به صدور بیانیه اتحادیه اروپا خصوصا سه کشور اروپایی درباره تعهدات برجامی ایران، گفت: اروپایی ها برای اجرایی شدن طرح های آمریکایی بویژه اعمال فشار حداکثری علیه ایران نقش موثری را بازی کردند. وی اظهار کرد: بر این اساس تا زمانی که سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر صبر بود، احساس موفقیت از همراهی با ایالات متحده می کردند اما از زمانی که راهبرد کشورمان تغییر کرد دچار یأس و ناامیدی شدند.

 

لزوم اقدام متقابل برابر کانادا

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت:درباره اقدام دولت کانادا باید موضع قویتری بگیریم و به سمت اقدام متقابل برویم؛ چراکه کانادا با این کار تمام پل های ارتباطی خود با جمهوری اسلامی را تخریب کرده است. جلال میرزایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره فروش اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی از سوی دولت کانادا،گفت: نخست وزیر جوان کانادا در انتخابات رقابت های انتخاباتی اعلام کرده بود که میخواهد روابط با ایران را از سر بگیرد، اما دیدیم که نه تنها این اقدام در عمل بعد از روی کار آمدن "جاستین ترودو" انجام نشد، بلکه تحت تاثیر یک سری مسائل دوباره سیاست های خصمانه کانادا در رابطه با ایران ادامه پیدا کرد.

 

فصل جدیدی از تحولات بینالمللی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تحریمهای آمریکا و تلاش اروپاییها برای احیا برجام، گفت: امیدواریم فصل جدیدی از تحولات بینالمللی با نگاه مثبت روسیه در رأس شورای امنیت آغاز شود. محمدمهدی برومندی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت، با یادآوری آغاز ریاست دورهای روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام مشخص است، ما بعد از خروج آمریکا از برجام موضع مشخص و واحد نظام جمهوری اسلامی را اتخاذ کردیم. نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: روسیه نیز از کشورهایی بوده که در قضایای مربوط به برجام همراهی بیشتری با مسائل منطقه و مقابله با تروریسم داشته است.

تمدید اختیارات بانک مرکزی

در خصوص مدیریت بازار ارز

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تمدید شد

در سی و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تمدید شد.

3 دستور اصلی این جلسه که روز شنبه و با حضور سران قوا و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد؛ ادامه روند آرامش در بازار ارز، کالا و خدمات، پیشگیری از رفتارهای سودجویانه در جهت حمایت از مصرف کنندگان و نیز هماهنگی بین سه قوه در خصوص مدیریت مناسب در شرایط تحریم بود.

بر این اساس مقرر شد با توجه به ثبات قابل قبول در بازار ارز و موثر بودن این روند اختیارات مصوبات گذشته تمدید گردد.

همچنین در خصوص ستاد تنظیم بازار، گزارشی از روند اجرای مصوبات در بازه یکساله ارائه و مقرر شد مصوبات قبلی و اختیارات ستاد تنظیم بازار برای ایجاد تمرکز بر تصمیمات قیمت گذاری، کنترل قیمت و جلوگیری از چند قیمتی و الزام برچسب و سیاستهای قیمت گذاری بازار تمدید شود.

دستورالعمل ساماندهی زندانیان ابلاغ شد

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه این دستورالعمل در ۲۹ ماده به شرح ذیل ابلاغ شده است.

برهمین اساس رئیس قوه قضاییه در اجرای بند ۶۴ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، مصوب ۱۳۹۴.۰۴.۰۹ مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در زمینه حبس زدایی، «دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها» را ابلاغ کرد

پیام تسلیت دکتر لاریجانی

در پی درگذشت حاج اسدالله عسگراولادی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آقای حاج اسدالله عسگراولادی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از فعالان اقتصادی را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آقای حاج اسدالله عسگراولادی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از فعالان اقتصادی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت آقای حاج اسدالله عسگراولادی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از فعالان اقتصادی موجب تاسف و تاثر گردید. این جانب این ضایعه را به اعضای حزب موتلفه اسلامی، دوستان و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای ایشان، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می کنم.

پیام روشن مقتدی صدر به دشمنان

فرمانده عالی رتبه حشد الشعبی تأکید کرد که تصویر رهبر جریان صدر عراق در کنار رهبر جمهوری اسلامی ایران و مکان جلوس او حامل پیامهای روشنی است و روابط وی با ایران موضوع جدیدی نبوده و از پیش نیز وجود داشته است. به گزارش ایلنا به نقل از المیادین، «احمد الاسدی» رئیس فراکسیون «سند ملی» و سخنگوی ائتلاف الفتح تأکید کرد که گزینههای پاسخ به حملات اسرائیل به مواضع الحشد الشعبی، تحت نظارت نظام، دولت و نهادهای رسمی در عراق همچنان باز است. وی تأکید کرد که حشد الشعبی خط مقدم مبارزه با تروریسم است و در حال حاضر پایگاههای این سازمان برای مقابله با هر نوع حمله پهپادی در حال آمادهباش کامل هستند. اسدی تأکید کرد که تجاوزهای صهیونیستی به مواضع حشد الشعبی و پایگاههای نیروهای مسلح قطعا به مفهوم اعلام جنگ است. وی گفت که حشد الشعبی بخشی از نهاد نظامی عراق است و قطعا بدون موافقت و نظارت این نهاد نمیتواند هیچ پاسخی دهد. اسدی تأکید کرد که عراق، اسرائیل را به عنوان یک رژیم اشغالگر و دشمن میشناسد و در صورت جنگ با این رژیم هیچ معاهده صلح یا توافقی را نمیپذیرد.

محصولات برجستهای در حوزههای

هوایی و فضایی طراحی میشود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: قرار است در حوزههای اولویتدار دفاعی از قبیل هوایی، فضایی، زیستی و شناختی محصولات برجستهای طراحی شود که بتواند برای بخش دفاع برتری ایجاد کند.

به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین وزارت دفاع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آرزوی قبولی طاعات و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هدف از امضاء این تفاهم نامه را بهره گیری هر چه بیشتر از توان متخصصین، دانشمندان، دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان در راستای تقویت بنیه دفاعی و استفاده حداکثری از رسوب این فناوریها در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: همکاری وزارت دفاع و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در طول سالیان گذشته همواره به شکل مستقیم و غیرمستقیم ادامه داشته است که از آثار و نتایج آن پیشرفتهای چشمگیری را درحوزه علم و فن آوری کشور شاهد بودیم و جا دارد از تلاشهای این عزیزان و اهتمام ویژه برادر عزیزم جناب آقای دکتر ستاری صمیمانه تشکر کنم. وی با بیان اینکه با امضای این موافقت نامه مقرر شده است یک الگوی جدیدی برای توسعه همکاریهای دو جانبه طراحی و اجرا شود، اظهار داشت: با پیاده سازی این الگو، از یک طرف همکاری و مشارکت متخصصین، هستههای نوآور و شرکتهای دانش بنیان در توسعه فناوری های دفاعی بیشتر و مؤثرتر خواهد شد و از طرف دیگر حمایتهای قانونی و مالی از این فرایند صورت میگیرد و در نهایت بسترسازی لازم برای تجاری سازی فناوریها و محصولات شرکتهای همکار با بخش دفاعی تقویت خوهد شد.

معاون اول رییس جمهور؛
 

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که با «نه گفتن» به مطالبات کودکان ،نوجوانان و جوانان مشکلات آنها حل نمی شود، گفت: باید راهها و روشهایی را پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود اما به مطالبات و درخواستهای آنها نیز پاسخ داده شود.

اسحاق جهانگیری صبح روز شنبه در آئین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش مهمترین مسئولیت در توسعه علمی و اجتماعی کشور را عهدهدار است، به همین دلیل باید در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد. جهانگیری با تاکید بر اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه سرمایه است نه مصرفی، افزود: نیروی انسانی که ماموریت مهم توسعه کشور را به عهده بگیرد باید در مدرسه و آموزش و پرورش تربیت شود. معاون اول رئیس جمهوری یادآورشد: اینکه آمریکاییها با صراحت، قاطعیت و هیچ پرده پوشی ای می گویند «ما راهبرد فشار حداکثری را بر ایران به عنوان دستور کار اصلی قرار دادیم»؛ هدفشان در اوایل فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی فروپاشی ایران بود و اهداف حداقلی شان که هم اکنون نیز مطرح می کنند، فروپاشی اقتصاد ایران است.جهانگیری عنوان کرد: حال یک جنگ اقتصادی نابرابر ظالمانهای، اینگونه علیه اقتصاد کشور شروع شده است و اردیبهشت ۹۷رسما آن را اعلام کردند، اینکه در آن زمان چه شرایطی به جهت اقتصادی درکشور حاکم بود و چه تصمیماتی گرفته شد و چرا گرفته شد؛ اینها در جای خود قابل بحث است و دربارهاش بحث خواهیم کرد.وی تصریح کرد: عده ای کار را خیلی ساده میگرفتند و بلافاصله میگفتند مثلاً این تصمیمات، تصمیمات درستی نبوده است. ولی وقتی یک جنگ نابرابر اقتصادی اینگونه شروع می شود، حتما جنبه امنیتی اصلیترین مساله آن است، شما هم مدام فکر میکنید در این جنگ آنها کجا را هدف قرار داده اند؛ خصوصا اینکه اگر اطلاعات دقیقی از طریق دستگاه های اطلاعاتی به ما برسد که کدام کشور منطقه با چه میزان پول و در کجا میخواهند فشار وارد کنند و توانمندی ما برای مقابله چگونه است؛ همه اینها کمک می کند که سیاستگذار بتواند تصمیم به موقع بگیرد و بتواند سیاست طرف مقابل را به شکست بکشاند. کسی هم نمیآید بگوید این تصمیم من صرفا یک تصمیم اقتصادی است که براساس سیاستهای اقتصادی و علم اقتصاد اتخاذ شده است.

  • از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی میبرد، باید آزرده شویم

    وی در ادامه تاکید کرد: از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی میبرد باید آزرده شویم و نباید احساس آرامش نکنیم و باید تلاش کنیم زمینه رنج کودکان و نوجوانان خود را از بین ببریم.جهانگیری گفت: با فقط یک «نه گفتن» در مقابل مطالبات کودکان،نوجوانان و جوانان مشکلات آنها حل نمیشود. باید راه ها و روشهایی را پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود اما به مطالبات و درخواستهای آنها نیز پاسخ داده شود.

  • صداهایی که بلند میشود برای راه گم کردن است

    جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای بحث هایی که این روزها راجع به شفافیت در اقتصاد مطرح می شود، در یک فرصت نه چندان دور حتما صحبت خواهم کرد که شفافیت چیست و چه باید کرد؟ دولت و دیگران چه کارهایی باید انجام دهند، مبارزه با فساد و مفسد چگونه است؟ خیلی از صداهایی که بلند می شود بیشتر برای راه گم کردن است و باید دقت کنیم. معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: از سال گذشته هم که با تحریم قاطع نفت مواجه شدیم و آمریکایی ها هدفگذاری کردند تا فروش نفت ما را به صفر برسانند که البته موفق نشدند ولی فشار بسیار سنگین است و با همه این محدودیت ها فکر می کنم که دولت در تخصیص سهم بودجه به آموزش و پرورش تلاش زیادی کرد که این سهم نسبت به همه دستگاهها بالاتر باشد.

  • ذهن معلم باید از همه مسایل و مشکلات فارغ باشد

    جهانگیری به اشاره به موانع پیش روی در اداره کشور، تصریح کرد: شرایط سخت زندگی معلم به عنوان موتور اصلی توسعه سرمایه اجتماعی کشور برای همه ما روشن است. ذهن معلم باید ازهمه مسایل و مشکلات فارغ باشد و فقط باید به مسایل آموزش و پرورش بپردازد. وی با بیان اینگه آموزگاران نیازمند یک زندگی شرافتمندانه هستند، گفت: امیدوارم با همه محدودیت هایی که داریم و با پیگیری هایی که آقای حاجی میرزایی (وزیر) خواهند کرد، بتوانیم باز هم در دولت سهم بیشتری رابه آموزش و پرورش اختصاص دهیم.

  • باید به هوشمندسازی مدارس کشور سرعت دهیم

    جهانگیری با تاکید بر اینکه مدارس به عنوان مراکزی که این اتفاقات در آن می افتند از جهات مختلف، مهم هستند، اظهار داشت: ما شاید دیگر مدارس کپری به آن معنا نداشته باشیم و یا خیلی کم داشته باشیم، اما فاصله مدرسه کپری با مدرسه هوشمند خیلی زیاد است؛ حتما در تهران و دیگر شهرهای بزرگ مدارسی داریم که مجهز به مدرن ترین ابزار آموزشی هستند و حتما مدارسی داریم که در شرایط بدی هستند و این فاصله را باید به سرعت کم کنیم و به نقطه قابل توجه برسانیم. معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت باید تلاش کند منابع هوشمندسازی مدارس را تامین کند گفت: باید ارتباط جدی دولت، جامعه، نهادهای مدنی و مدرسه را خوب تعریف کنیم؛ ظرفیت های بسیار بزرگی میان مردم ما وجود دارد که علاقهمند هستند این ظرفیت ها در خدمت آموزش و پرورش قرارگیرد که خیرین مدرسه ساز یکی ازاین ظرفیتها است.

  • روند اقتصاد ایران رو به بهبود است

    جهانگیری گفت: آمریکایی ها به برخی از کشورهای بزرگ و قدرتمند که دوست ما هستند، فشار آوردند و از خرید نفت ما حداقل همراهی قابل قبولی نکردند، این اتفاق برای ما قابل باور نبود.

    معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که دولت راهبرد مقاومت فعال را با تمام توان دنبال و اجرا کرد،گفت: در ماه های اول فشار حداکثری آمریکا،تلاطمی در اقتصاد ایران ایجاد شد، اما امروز پس از یک سال روند شاخص های کشور روبه بهبود است و خود آمریکایی ها اذعان کرده اند، اما اینکه به چه میزان این بهبود قابل درک است و تا چه میزان در زندگی مردم خود را نشان میدهد موضوع دیگری است.

 

 

رئیس دفتر رئیس جمهور ؛

گروه سیاسی: رئیس دفتر رئیس جمهور مبارزه با مواد مخدر را امری جهادی و اعتقادی خواند و تأکید کرد: آمار بالای شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با موادمخدر، نشانگر عزم و اراده جدی نظام اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر در عرصه بین المللی است.

محمود واعظی روز شنبه در همایش طرح یاریگران زندگی که با حضور دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور، وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین برخی مقامات قضایی برگزار شد، اظهارداشت: گسترش مواد مخدر در کشور، نفوذی نرم و خاموش است که میتواند به آرامی بنیان خانواده را در جامعه از بین ببرد.

وی استفاده از مواد مخدر در نسل نوجوان و سنین پایین، گسترش این مواد در بین بانوان، دانشجویان و برخی کارگران در مراکز صنعتی را نگرانکننده دانست و افزود: زنان مسئول حفظ کانون خانواده هستند و استفاده از مواد مخدر در سنین پایین نیز به دلیل عدم آگاهی این نسل، برای آینده جامعه کشور بسیار خطرناک است

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: باید ستادی در هماهنگی و ارتباط با ستاد مبارزه با مواد مخدر در وزارتخانههای صنعت، معدن، تجارت، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برای آگاهسازی خانوادهها، دانشجویان، دانشآموزان و کارگران تشکیل شود تا سیاستها و برنامههای این ستاد پیگیری گردد.

واعظی بر اهمیت اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به خانوادهها از خطرات مواد مخدر توسط این ستاد تأکید کرد و ادامه داد: خانوادهها نیاز دارند که بدانند فرزندان آنان چگونه در معرض آلوده شدن به مواد مخدر قرار میگیرند و با روشن کردن شرایط، تمام خانوادهها و بخشها یاریگران زندگی میشوند.

وی با بیان اینکه باید اصل مسئولیت مشترک مسأله مبارزه با مواد مخدر را در کشور، منطقه و همه عرصههای بینالمللی از جمله کشورهای هدف و سازمانهای بینالمللی نهادینه کنیم، گفت: باید براساس این اصل از حمایت همگان برخوردار باشیم و در کشور، دولت، نهادهای ذیربط، سایر قوا، سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور مسئولیتپذیری و تقسیم کار را دو محور عمده فعالیتهای بینالمللی مبارزه با مواد مخدر برشمرد و تأکید کرد: نباید کشوری به بهانه اینکه ترانزیت مواد مخدر از آنجا انجام نمیشود، قبول مسئولیت نکند و باید کشورهای جهان بدانند که همه آنها تحت تاثیر آثار سوء مواد مخدر هستند.

واعظی با اشاره به اینکه روزی کشورهای آسیای مرکزی به این افتخار میکردند که در کشور آنها معتاد وجود ندارد اما بعد از ۲۰ سال یکی از دغدغههای آنان مبارزه با مواد مخدر و افزایش آمار معتادان است، افزود: این آسیب، نشانگر اهمیت مسأله مسئولیتپذیری است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسأله تقسیمکار و همکاری کشورهای مختلف در مبارزه با مواد مخدر، گفت: اگر تقسیمکار بینالمللی در این زمینه انجام نشود، همه کشورها ضرر خواهند کرد.