رونق اقتصاد با تصویب لایحه تجارت

عضو حقوقدان شورای نگهبان معتقد است لایحه اصلاح قانون تجارت بستر مناسبی برای تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، حمایت از تولید و رونق اقتصادی و جهشی برای پیشرفت کشور است. محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون تجارت در مجلس گفت: اصلاح قانون تجارت کشور جزو کارهای بزرگ محسوب می شود که طبیعتا با توجه به اینکه در عرصه حقوقی نظرات متنوعی وجود دارد، اختلاف نظرها در این باره بدیهی است و می توان گفت اگر اختلاف نظر در خصوص لایحه تجارت وجود نداشته باشد تعجب برانگیز است.

 

آمار یارانهبگیران مشکوک است

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از هدفمندی یارانهها میگوید براساس قانون ۳۰ درصد درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانهها باید به حمایت از تولید و صنعت اختصاص پیدا کند حال آنکه وامهای پرداختی در این حوزه بسیار ناچیز و براساس رانت بوده است. جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از هدفمندی یارانهها در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره نتیجه تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانهها، گفت: تحقیق و تفحص از این سازمان حدود یک سال طول کشید و در این مدت علاوه بر بازدیدهای میدانی، گزارشاتی نیز از دستگاههای اجرایی دریافت شد؛ براساس اطلاعات به دست آمده تخلفات بسیاری در زمینه اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانهها رخ داده است.

 

بررسی برآوردهای بودجه سال ۱۴۰۰

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس میگوید در کنار تعیین تکلیف بودجه سال ۹۹، برآوردهای بودجه ۱۴۰۰ نیز انجام میشود، به این معنا که اگر اعتبارات موردنیاز اجرای برخی طرحها در سال آینده به دلیل کمبود منابع، کمتر تخصیص یابد این کمبودها در سال ۱۴۰۰ جبران می شود. محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اصلاح ساختار بودجه در سالهای 1399 و 1400، گفت: براساس توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، مقرر شد؛ مبانی تبیین بودجه سال 99 و 1400 براساس استراتژی خاصی تدوین شود تا در صورت ادامه تحریمها کشور با مشکل روبه رو نشود.

تراز تجاری کشور در یک سال گذشته

مثبت شد

آمارهای گمرک ایران نشان میدهد که علیرغم تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران، تراز تجارت خارجی کشور در یک ساله منتهی به مرداد 1398 مثبت بوده و به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، این در حالی است که تراز تجاری ایران در 12 ماهه منتهی به مرداد سال 97 به میزان 3 میلیارد و 211 میلیون دلار منفی بوده است.

این گزارش حاکی است در فاصله زمانی 1/6/97 لغایت 31/5/98 ارزش واردات کالا 41 میلیارد و 867 میلیون دلار و ارزش صادرات در این مدت 42 میلیارد و 881 میلیون دلار بوده است.

اقتصاد جهانی از رکود دور است

یک مقام مسئول در صندوق بین المللی پول روز گذشته- جمعه- اعلام کرد که تنشهای تجاری بر رشد اقتصادی در سراسر جهان تأثیر میگذارد اما صندوق بین المللی پول از پیشبینی رکود جهانی دور است.

به نقل از رویترز، این مقام مسئول این اظهارات را در حالی مطرح کرد که صندوق پول برای صدور پیشبینیهای اقتصادی جددی در ماه آینده آماده میشود.

صندوق بینالمللی پول روز پنجشنبه اعلام کرد که تعرفههای گمرکی آمریکا و چین میتواند هشت درصد از تولید اقتصادی جهان را در سال ۲۰۲۰ قطع کند و خسارتهایی را نیز در سالهای آینده به دنبال دارد.

این مسئول که از روند عملیات تهیه پیشبینیها آگاه است، گفت: «تنشهای تجاری بر رشد اقتصادی تأثیر میگذارد اما در حال حاضر رکودی در ارزیابیهای اساسی مشاهده نمیکنیم. به اعتقاد من، از رکود دور هستیم».

وی گفت: «در حالی که فعالیت بخش صنعت ضعیف است اما شاهد انعطاف در بخش خدمات هستیم و اعتماد مصرف کنندگان نیز مکمل است. پرسشی که باقی میماند اینکه این انعطاف تا چه زمانی ادامه مییابد؟ ما با دقت تمام شاخصها را کنترل میکنیم».

صندوق بینالمللی پول هر سال دو بار همزمان با نشستهای بهار و پاییز پیش بینیهای اقتصادی خود را صادر میکند و شامل پیشبینیهای تولید داخلی جهان در سال جاری و سال آینده میشود.

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

 

گروه اقتصاد کلان: کارشناسان معتقدند میزان معافیتهای مالیاتی در کشور بسیار بالاست. هر چند تخمین دقیقی درباره میزان معافیتهای مالیاتی در کشور موجود نیست اما برخی گزاره ها حاکی از این است که عدد معافیتهای مالیاتی به حدود 100 هزار میلیارد تومان میرسد.

به گزارش تجارت به نقل از فارس، بررسی قانون مالیاتهای مستقیم نشان میدهد بسیاری از معافیتهای مالیاتی داده شده بدون دلیل کارشناسی بوده و زمینه سوء استفاده فعالین اقتصادی را فراهم کرده است. برای مثال معافیت مالیاتی شرکتهایی که در مناطق آزاد ثبت شدهاند باعث شده است بسیاری از شرکتها که در پایتخت فعالیت میکنند، شرکت را در مناطق آزاد ثبت کرده باشند. همچنین به دلیل معافیت مالیاتی داده شده به خیریهها، بسیاری از شرکتها فعالیت خود را تحت عنوان خیریه انجام میدهند. از دیگر معافیتهای مالیاتی میتوان به معافیت بازیگران سینما اشاره کرد که در سال درآمدهای میلیاردی کسب میکنند. همچنین معافیت مالیاتی سود سپردههای بانکی نیز یکی از مواردی است که سایر کشورها وجود ندارد زیرا سود سپردهها در حکم درآمد است و علی القاعده باید از آن مالیات اخذ شود. به خصوص اینکه در ایران بانکها رقیب بخش مولد هستند. در نتیجه غیرمنطقی است از فعالیتهای تولیدی مالیات اخذ کرد اما سپردههای بانکی معاف از مالیات باشند. در مجموع رقم معافیتهای مالیاتی در کشور عدد بزرگی است که در ادامه به آن پرداخته میشود.

  • مقدار معافیتهای مالیاتی چقدر است؟

    به نقل از فارس طبق قانون بودجه 98 کل درآمد مالیاتی دولت 150 هزار میلیارد تومان است. در واقع این میزان معادل 65 درصد کل مالیات واقعی است زیرا 35 درصد از اقتصاد کشور از مالیات معاف هستند. اگر نسبتهای گفته شده را وارد جدول تناسب کنیم؛ مقدار واقعی مالیات 230 هزار میلیارد میشود که 150 هزار میلیارد آن مالیات مصوب شده در بودجه است (معادل 65 درصد) و 80 هزار میلیارد تومان نیز مقدار معافیتهای مالیاتی است (معادل 35 درصد).

    حال میتوان اینگونه محاسبه کرد که 35 درصد اقتصاد کشور معاف از مالیات هستند و 30 درصد نیز فرار مالیاتی دارند و تنها 35 درصد مالیات میپردازند که میزان مالیاتی پرداختی توسط این گروه 150 هزار میلیارد تومان است. در نتیجه با مقایسه نسبتها مشخص میشود که میزان معافیتهای مالیاتی در این حالت حدود 150 هزار میلیارد تومان است. یعنی در صورت اصلاح نظام معافیتهای مالیاتی میتوان درآمدی معادل فروش نفت خام را به دست آورد.

    در مجموع به نظر میرسد میزان معافیتهای مالیاتی در کشور عدد بزرگی است که میتواند بخش زیادی از کسری بودجه دولت را تامین کرده و به عنوان یک درآمد پایدار مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا لازم است سازمان امور مالیاتی هرچه زودتر برای اصلاح مواد مربوط به معافیتهای قانون مالیات مستقیم اقدام کند.

  • ابمعافیتهای مالیاتی فقط بخش مالی را بزرگ کرد

    در همین ارتباط یک اقتصاددان با انتقاد از اعمال تبعیض در معافیتهای مالیاتی به نفع "سرمایهها" گفت که این حمایتها و معافیتهای یکجانبه، باعث بزرگ شدن بخش مالی در اقتصاد نسبت به بخشهای مولد شده است.

    به گزارش ایسنا، علی نصیری اقدم - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشستی علمی با موضوع الگوی مناسب مالیات بر درآمد اشخاص، با انتقاد از معافیتهای گوناگونی که برای سرمایهها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: توجیه این معافیتهای مالیاتی بر اساس اصول اقتصادی حمایت از تولید است، در حالیکه امروزه ما میدانیم این حمایتها و معافیتهای یکجانبه باعث بزرگ شدن بخش مالی اقتصاد نسبت به بخشهای مولد شده است. این پدیده در دنیا هم رخ داده و و در حال حاضر یک شکست ساختاری در سهم سرمایه و نیروی کار دیده میشود. او با بیان اینکه هیچ دلیلی برای اعمال تبعیض مالیاتی به نفع سرمایهها وجود ندارد، ادامه داد: در ابتدا باید حداقلهای زندگی برای شهروندان فراهم شود و سپس همه شهروندان با هر درآمدی به عنوان مودی مالیاتی شناخته شوند. بعد از این مرحله میتوان به نسبت درآمد و رفع نیازهای اولیه شهروندان، به هرکدام از آنها نوعی معافیت مالیاتی تخصیص داد. این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه همه درآمدها باید مشمول مالیات شوند، به بررسی عملکرد سازمان امور مالیاتی نیز پرداخت و گفت: تا زمانی که نظام مالیاتی کشور تفصیلی و پروندهمحور باشد، نمی تواند ماهیت درآمدها را فهم کند و به همین خاطر مالیاتستانی هم مختل میشود.

  • معافیتهای مالیاتی بهانه دست برخی صنوف میدهد

    همچنین سخنگوی کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس در این خصوص گفت: یکی از عمده مشکلات ما در فعالیت اقتصادی کشور برخورداری برخی قسمتها از معافیت مالیاتی است. علی ابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان تاکید کرد: کشورهای در فعالیت اقتصادی خود موفق هستند که هزینههای جاری خود را از محل مالیاتها تامین میکنند. این نماینده مجلس تاکید کرد: ما در کشور به دلیل اینکه تکیه به نفت داشتیم، در مقطعی آمدیم و مالیاتها را به دلایل مختلف معاف کردیم لذا این فرآیند درست نیست. بنده فکر میکنم که ما به درآمد مالیاتی نیاز داریم. وی با بیان اینکه در همه جای دنیا مالیات به درستی اخذ میشود بیان کرد: به نظر بنده ما اشتباه کردیم حتی در معافیتهای مالیاتی در حوزه کشاورزی؛ چرا که ما میتوانستیم این مالیاتها را به درآمد کشور اضافه کنیم و بعد کشاورزی را به نحو دیگری مورد حمایت قرار دهیم. ابراهیمی با بیان اینکه معافیتهای مالیاتی بهانه دست برخی صنوف میدهد بیان داشت: ما وقتی یک نوع معافیت مالیاتی تعریف میکنیم بعد مشاهده میکنیم که عنوانی را به آن معافیت مالیاتی متصل میکنند و نهایتا آنها هم از پرداخت مالیات معاف میشوند.

 

 

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران درباره فاکتورهای فعلی اثرگذار بر روند بازار گفت: در حال حاضر ضمن این که شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه هستیم، عوامل مثبت و موثر دیگری نیز در این برهه از زمان به یاری رشد بورس آمده است.علیرضا تاج بر ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه گفت: اکنون زمان انتشار گزارش های ۶ ماهه صنایع است و اغلب فعالیت آنها معطوف به فروش صادراتی فلزات اساسی، نفت و پتروشیمی است. این صنایع به دلیل افزایش نرخ ارز و فروش معقول خود بی شک گزارش های خوبی را راهی بازار خواهند کرد و تمرکز سرمایه در بازار به سمت آنها معطوف می شود.وی افزایش سرمایه از محل سود انباشته را گام دیگر ایجاد زمینه رشد بورس در شرایط کنونی دانست و گفت: دولت در کنار سایر حمایت های خود از بورس ،ابلاغیه ای را به شرکت های بزرگ داد که از محل سود انباشته خود افزایش سرمایه دهند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: برای عرضه و کسب بازارهای جهانی پسته نیاز به ابزار وجود دارد که یکی از ابزارهای مهم در جهت صادرات این محصول ارزآور، بورس کالا است؛ در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و باید مقدمات عرضه پسته در بورس سریع تر اجرایی شود.احمد انارکی در گفتوگو با خانه ملت، در خصوص عرضه پسته در بورس کالا، گفت: یکی از محصولات استراتژیک کشور که بیش از ۹۵ درصد آن به خارج از کشور صادر میشود و ارز آوری میکند و باید با محصول مشابه تولید شده توسط آمریکا در بازار رقابت کند پسته است.وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات صورت گرفته در زمینه بورس پسته سریعتر به مرحله اجرا برسد، عنوان کرد: صدور گواهی سپرده پسته در بورس کالا نیاز به استاندارد سازی محصولات دارد که در این زمینه باید به اقدامات سرعت بیشتری داده شود.

ارزش بازار فرابورس ۴۹ درصد

از ابتدای سال افزایش یافت

معاملات فرابورس ایران در هفته کاری منتهی به 22 شهریورماه با تغییر مالکیت 2960 میلیون ورقه بهادار به ارزش 23 هزار و 141 میلیارد ریال و به ترتیب افزایش 3 و 1.7 درصدی شاخص کل و ارزش بازار به پایان رسید.به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در این هفته معاملاتی که تنها 3 روز کاری داشت آیفکس رشد 3 درصدی را تجربه کرد و میزان رشد خود از ابتدای ماه جاری را به 8.5 درصد رساند تا در آخرین روز کاری این هفته بر فراز ارتفاع 3884 واحدی بایستد.همزمان ارزش بازار نیز 1.7 درصد در هفتهای که سپری شد، افزایش یافت تا این نماگر نیز با افزایش 49 درصدی از آغاز سال 1398 روبهرو شود. در حال حاضر ارزش بازار فرابورس رقمی بیش از 3 میلیون و 824 هزار میلیارد ریال است.

معامله ۲۳ هزار میلیارد ریالی

در بازار فیزیکی بورس کالا

۴۲۹ هزار و ۹۳ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالا در هفته منتهی به ۲۱ شهریور ماه، مورد دادوستد قرار گرفت.به گزارش ایبِنا، آمارها نشان میدهد که در هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۱۵۰ هزار و ۹۶۴ تن انواع کالا به ارزش ۱۱ هزار و ۱۳۹ میلیارد ریال معامله شد. در این تالار ۱۴۳ هزار و ۲۵۲ تن فولاد، ۵ هزار و ۱۶۰ تن مس، ۲ هزار تن آلومینیوم، ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۴۰۰ تن کک از سوی مشتریان خریداری شد.همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۲۷۷ هزار و ۹۰۱ تن انواع کالا به ارزش ۱۲ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار ۱۰۲ هزار و ۷۰۰ تن وکیوم باتوم، ۳۳ هزار و ۳۲۶ تن قیر، ۵۰ هزار و ۶۳۴ تن مواد پلیمری، ۲۱ هزار و ۵۱۹ تن مواد شیمیایی، ۲ هزار و ۲۹۶ تن عایق رطوبتی، ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۲۵۳ تن روغن و ۳۰۰ تن گوگرد معامله شد.از سویی دیگر ۲۲۸ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالا معامله شد.

شاخص عدد ۳۰۴ هزار و ۴۵۹ واحد را ثبت کرد:
 

گروه بورس: شاخص کل بورس تهران در یک رکوردشکنی جدید با افزایش 4527 واحدی به کانال 304 هزار و 457 واحد وارد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 23 شهریور 98، در یک رکوردشکنی جدید با افزایش 4527 واحد به رقم 304 هزار و 457 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 1700 واحدی به رقم 85 هزار و 200 واحد رسید. ارزش روز بازار شرکتهای بورسی به بیش از یک میلیون و 112 هزار میلیارد تومان رسید.

روز شنبه 23 شهریور 98،معاملهگران بورس در یک رکورد عجیب بیش از 7.5 میلیارد سهام و حقتقدم و اوراق مالی در قالب 674 هزار نوبت معامله و به ارزش بیش از 2 هزار و 142 میلیارد تومان داد و ستد کردند که این حجم از معاملات و ارزش معاملات کم نظیر بوده است.

شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی روز شنبه 23 شهریور 98،با ارزش 1217 واحد به رقم 81 هزار و 830 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش 1141 واحد به رقم 57 هزار و 36 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 5 هزار و 980 واحد به رقم 348 هزار و 191 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 3940 واحد به رقم 222 هزار و 290 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 6 هزار و 296 واحد به رقم 614 هزار و 579 واحد رسید.

به گزارش فارس، از دلایل رکوردشکنی بورس میتوان به رکورد در بازارهای موازی مانند طلا، ارز و مسکن اشاره کرد، همچنین تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکتهای بورسی از دلایل رکوردشکنی و اقبال مردم به بازار شده است.

از طرفی افزایش ارزش ریالی ناشی از صادرات شرکتهای بورسی، باعث رویآوری مردم به بورس و سودآوری سهام شرکتها شده است.

نمادهای تأثیرگذار در تقویت شاخص کل بورس شامل پتروشیمی خارک، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایهگذاری غدیر، پتروشیمی مبین و مخابرات ایران بودهاند و بیشترین اثر کاهشی بر شاخص کل نماد شرکت پالایش نفت تهران بر عهده داشته است.

نمادهای پربیننده بورسی در گروه بانک، خودرو، پالایش و حمل و نقل بودهاند که از نمادهای پربیننده میتوان به نماد بانک تجارت با قیمت پایانی هر سهم 444 ریال، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، حمل و نقل بینالمللی خلیجفارس، پالایش نفت اصفهان و پارسخودرو و نیز صنایع شیمیایی ایران و گروه مپنا اشاره کرد.

همچنین در فرابورس ایران نیز شاخص کل 33 واحد رشد کرده و به رقم 3 هزار و 918 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 218 هزار میلیارد تومان رسید.

معاملهگران فرابورس بیش از یک میلیارد سهام و حقتقدم در قالب 191 هزار نوبت معامله و به ارزش 927 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای تأثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس شامل ذوبآهن اصفهان، آهن و فولاد ارفع، تولید نیروی برق دماوند، بانک دی، تولید برق عسلویه مپنا و توسعه عمران استان کرمان بودهاند و بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را پالایش نفت شیراز بر عهده داشته است.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوبآهن اصفهان، بانک دی، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، ریلپرداز سیر، بیمه دی و گروه صنایع کاغذ پارس بودهاند.

همچنین در جریان معاملات روز شنبه 23 شهریور 98،توقف نماد شرکت پاستوریزه پگاه خراسان اتفاق افتاد، بازگشایی نماد پتروشیمی خارک، بازگشایی نماد شرکتهای نوش مازندران، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، شرکت صنعتی پارسمینو و شرکت سازهپویش روی داد.

همچنین توقف نماد داروسازی روزدارو با پیام ناظر بعد از تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت روی داد. توقف نماد شرکت لعابایران اتفاق افتاد. همچنین نماد سیمانغرب به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت با پیام ناظر بازار متوقف شد.

نماد شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، سیمان کردستان، الکتریک خودرو شرق و نیز حق تقدم شرکت سرمایهگذاری نیرو متوقف شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت، شرایط کنونی بورس به گونهای است که میتوان از آن به عنوان تکیهگاهی برای تامین مالی بخش خصوصی و رونق تولید یاد کرد.به گزارش اقتصادی و دارایی ایران، دکتر فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیات دولت، تعمیق یافتن بازار سرمایه در کشور را از دستاوردهای مثبت اقتصاد کشور در یک سال گذشته دانست.وی ضرورت ورود نقدینگی در بورس را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه، ورود نقدینگی به بورس از جمله راه هایی است که می تواند کمک کننده به بخش تولید باشد، گفت: در یک سال گذشته تمرکز خاصی بر روی این سیاست وجود داشت که تاکنون این اقدام با موفقیت همراه شده است.به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت در تلاش است تا زمینه های لازم برای واگذاری داراییهای خود و بانکها را فراهم کند که از این راه فعالان بورس با تنوع بیشتری در معاملات روبرو خواهند شد.وی پیرامون بازارهای موازی با بورس هم توضیح داد: با توجه به اینکه صاحبان وجوه نقد، سرمایه گذاری در بازار بورس را ترجیح میدهند، بنابراین در صورت حفظ پایداری بورس، به تدریج زمینه جمع آوری بازارهای اختلالزا فراهم خواهد شد.وزیر اقتصاد، بازار ارز به عنوان بازاری با ریسک بالا مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: رشد بورس، مانع ورود سرمایه ها به سمت این بازار و دیگر بازارهای مشابه خواهد شد.