استمرار تولید در نفت فلات قاره

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران، بازوی اصلی کشور در تولید نفت فراساحل است و لازم است تولید آن در هر شرایطی استمرار یابد.به گزارش شرکت ملی نفت ایران، مسعود کرباسیان بر لزوم استمرار تولید در قطب تولید نفت فراساحل ایران تاکید کرد و گفت: اولویت های کاری در این حوزه باید با جدیت پیگیری شود.مسعود کرباسیان با بیان اینکه در زمینه توسعه میدان فرزاد باید ارتباط مستمر و تنگاتنگی میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت و گاز پارس وجود داشته باشد، تاکید کرد: انتظار میرود توسعه میدان فروزان نیز در دوره جدید مدیریتی شرکت نفت فلات قاره ایران با جدیت پیگیری شود.

 

ایران میتواند هاب تولید بنزین باشد

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: اکنون از لحاظ تولید فرآوردههای با کیفیت بنزین و نفتگاز به اهداف سال 1400 که قرار بود قدرت اول منطقه باشیم، رسیدهایم.علیرضا صادق آبادی در گفتوگو با ایلنا، اظهار کرد: امروز بیش از 112 میلیون لیتر بنزین تولید میکنیم. هیچ کشوری در منطقه چنین حجمی از تولید بنزین را ندارد و از این 112 میلیون لیتر، 90 میلیون لیتر بنزین با کیفیت است.صادق آبادی گفت: در حال حاضر نزدیک 125 میلیون لیتر هم نفت گاز تولید میکنیم که 50 میلیون لیتر با کیفیت است که امیدواریم تا پایان سال عملیات نصب واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز اصفهان تمام شود و در ماههای اولیه سال 99 راه اندازی و تثبیت را خواهیم داشت.

 

ساخت نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک

وزیر نیرو از امضای الحاقیه قرارداد اعطای وام یک میلیارد و 200 میلیون یورویی روسیه برای ساخت نیروگاه1400 مگاواتی در ایران خبر داد و گفت: ساخت نیروگاه سیریک تا دو ماه آینده تجهیز کارگاه شده و شروع میشود.به گزارش فارس، رضا اردکانیان اظهار داشت: علاوه بر این برنامهها و اقدامات پروژههای دیگری نیز داریم که استفاده از وام دولتی روسیه برای برقی کردن راه آهن اینچه برون ـ گرمسار است که آن پروژه نیز همین مسیر را باید طی کند، البته آن پروژه نسبت به پروژه نیروگاه سیریک یک مقدار عقبتر است؛ بنابراین جلسات و مذاکرات میان وزارت راه و شهرسازی و معاون وزیر دارایی روسیه انجام شده که امیدواریم آن هم حداکثر همین امسال اجرایی شود.

جلوگیری از سوختگیری بیش از

۲۴۲ هزار کارت سوخت مهاجر

مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان گفت: با اجرای طرح کدینگ در سیستان و بلوچستان که از دهم خردادماه امسال آغاز شده است، تاکنون بیش از ۲۴۲ هزار کارت سوخت مهاجر شناسایی و از طرح کدینگ خارج شدهاند. پایش کارتهای سوخت در سیستان و بلوچستان با بررسی تراکنش کارتهای غیربومی توسط کارشناسان مستقر در مناطق زاهدان، چابهار و ستاد در حال انجام است.به گزارش وزارت نفت، غلام محمداحمدی، درباره سوختگیری خودروهای مهمان و فاقد کارت سوخت نیز گفت: آن دسته از خودروهای مهمان و فاقد کارت سوخت میتوانند با مراجعه به جایگاههای سوخت منتخب در کلیه شهرستانهای استان، سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بهرهبرداری از ۱۲۵ کیلومتر خط لوله

نهم سراسری انتقال گاز

شرکت انتقال گاز ایران از آغاز بهرهبرداری ۱۲۵ کیلومتر خط لوله انتقال گاز نهم سراسری با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب خبر داد و مبدا این خط از بید یلند ( ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان ) تا مرز بازرگان ( 15 کیلومتری شمال ماکو ) دامنه کوه آرارات مرز ایران و ترکیه امتداد دارد.امین عبادی، مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز گفت: با بهرهبرداری از این خط لوله حجمی به مقدار بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب در روز با فشاری برابر ۱۳۰۵ PSI (پوند بر اینچ مربع) انتقال خواهد یافت.وی افزود: بهرهمندی از توان خط ششم سراسری انتقال گاز و اضافه شدن بخش جدید خط نهم سراسری انتقال گاز، تمهیدات لازم برای استمرار انتقال گاز به شهرها، روستاها و صنایع استانهای غربی و سردسیر کشور در فصل سرد امسال در نظر گرفته شده تا با همکاری شرکتهای گاز استانی، هیچیک از مشترکان بخشهای خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی با مشکل تامین سوخت روبرو نشوند.

برقراری تعادل در مصرف نیازمند

نظام حکمرانی آب است

مدیرکل دفتر برنامهریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بر ضرورت برنامهریزی مدرن تخصیص آب تاکید کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا منابع موجود آب بین بخشهای مختلف توسعه به اشتراک گذاشته شود؛ برقراری این تعادل در مصرف، نیازمند نظام حکمرانی آب است.به گزارش وزارت نیرو، صدیقه ترابی افزود: اکنون به مرحلهای رسیدهایم که دیگر نمیتوان دنبال تامین آب از منابع جدید بود و باید برای اصلاح نظام موجود اقدام کرد، اکنون ضروری است نظام بازتخصیص آب برای همان میزان منابعی که در اختیار داریم تدوین شود و به عبارتی دیگر باید برنامهریزی مدرن تخصیص آب را داشته باشیم و شرایطی فراهم شود تا با همان منابع موجود آب، چگونگی تقسیم این آب بین بخشهای مختلف توسعه به اشتراک گذاشته شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر، علت گرانی لوازم التحریر را نرخ دلار اعلام کرد و گفت: نسبت به بسیاری موارد دیگر، نرخ لوازم التحریر رشد زیادی نداشته است.فرزانیان در گفتگو با رادیو ، درباره بالا رفتن قیمت لوازم التحریر گفت: یک بسته حداقلی لوازم التحریر بدون کیف برای یک دانش آموز ۱۷۰ هزار تومان است.فرزانیان این نرخ را پایینترین حد قیمت اعلام کرد و گفت: علت به چشم آمدن نرخ بالای لوازم التحریر این است که خانوادهها از سال گذشته تاکنون سراغ لوازم التحریر نرفتهاند و متوجه رشد پلکانی قیمت این اقلام نشدند در حالی که چون در معرض مداوم قیمت اقلام خوراکی بودند بالا رفتن آن را متوجه نمیشوند.فرزانیان علت گرانی لوازم التحریر را نرخ دلار اعلام کرد و گفت: نسبت به بسیاری موارد دیگر نرخ لوازم التحریر رشد زیادی نداشته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران حجم صادرات انواع محصولات کشاورزی پارسال و چهارماهه ابتدایی ۹۸ را ۱۱ هزار و ۴۹۹ تن به ارزش ۴۶۱ میلیارد ریال اعلام کرد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین شیرزاد ضمن تأکید بر سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر فعال کردن هر چه بیشتر حوزه تجارت خارجی اتحادیههای تعاونی روستایی افزود: شناسایی مجاری بازار محور خارجی شبکه و ارزیابی نحوه آرایش و سیاست گذاریهای راهبردی بازرگانی خارجی از جمله اقدامات زیربنایی سازمان در جهت افزایش فرصتهای تجاری و مبادلات فرامرزی اتحادیههای تحت پوشش بوده است.معاون وزیر جهاد کشاورزی، حجم مبادلات کالایی اتحادیههای ملی و استانی تعاونی روستایی با ۱۸ کشور مختلف دنیا اعم از صادرات و واردات طی ۱۶ ماه اخیر را رقمی بالغ بر ۱۱ هزار و ۴۹۹ تن صادرات محصولات و فرآوردههای کشاورزی به ارزش ۴۶۱.۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

منتظر تخصیص شکر دولتی به قنادان هستیم

رئیس اتحادیه قنادان گفت: پس از آخرین نوبتی که به واحدهای تولیدی شکر دولتی تخصیص داده شد، اتحادیه چندین دفعه خواستار تخصیص شکر دولتی به واحدهای تولیدی شد، اما هیچ نتیجهای نداشت.علی بهرهمند در گفتگو با میزان با اشاره به صادرات انواع شیرینی یادآور شد: انواع شیرینی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، برخی کشورهای اروپایی، کانادا و امریکا صادر میشود، اما متاسفانه صادرات شیرینی به درستی در کشور تعریف نشده و صادرکنندگان مبانی قانونی را کامل و صحیح طی نمیکنند.رئیس اتحادیه قنادان بیان کرد: گفتنی است صادرات انواع شیرینی در یک سال گذشته رشد چشم گیری داشته و رکورد حجم صادرات نسبت به سالهای گذشته شکسته شده است.

افزایش قیمت سبوس در نرخ شیرخام

لحاظ نشده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار برای هرکیلوگرم شیرخام به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان، نرخ سبوس ۸۶۰ تومان لحاظ شده است و قیمت یک هزار و ۲۵۰ تومانی سبوس منطقی نیست.سعید سلطانی سروستانی در گفت و گو با ایرنا درباره افزایش قیمت سبوس افزود: نرخ تمام شده شیرخام بیش از نرخ مصوب فعلی است اما ستاد تنظیم بازار تلاش داشت تا با متعادل نگه داشتن نرخ شیرخام ضرری متوجه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نشود.وی با بیان اینکه قیمت سبوس در هفت ماه گذشته دو بار افزایش ۵۰ درصدی پیدا کرده است اظهارداشت: قیمت هر کیلوگرم سبوس در دی و بهمن سال گذشته ۵۳۰ تومان بود. در اسفند سال ۹۷ این رقم به ۸۶۰ تومان و در اوایل سال ۹۸ پس از افزایش نرخ شیرخام به یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافت.

فعال شدن امضای الکترونیک از مهرماه

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهار کرد: یکی از اصلیترین حوزههایی که در مرکز توسعه تجارت الکترونیک پیگیری شده، راهاندازی امضای الکترونیک است. به گزارش ایسنا، علی رهبری اظهار کرد: از آذرماه ۱۳۹۷ که مدیریت سامانه ثبت سفارش به این مرکز سپرده شد، تلاش کردیم مشکلات موجود در آن را رصد کرده و ۱۶ فرآیند جدید به این سامانه اضافه کنیم.وی اضافه کرد: در حال حاضر امکان ذخیره برخط دادهها فراهم شده و امکان خطا به حداقل رسیده است. با اجرایی شدن موضوع امضای الکترونیک ثبت سفارش نیز از این طریق اتفاق خواهد افتاد. اعلام کرد: با پیگیریهای انجام شده از مهرماه امسال امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت رونمایی میشود و از این پس ثبت سفارش کالا با استفاده از این امضاء اجرایی خواهد شد.

رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران تشریح کرد؛

گروه اصناف: رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران گفت: فساد گستردهای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است؛ بهگونهای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم میشود.

سیدمحمدرضا مرتضوی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ما سه سال است که به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داده و متذکر شدهایم که فساد گستردهای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است اما توجهی نمیشود.

وی با بیان اینکه موضوع از این قرار است که دلالان، ضایعات همچون شن و خاک و گندم ضایعاتی را با گندم مخلوط کرده و به دولت تحویل میدهند، خاطرنشان کرد: طبق بررسیهای ما سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات با گندم مخلوط شده و به دولت فروخته میشود که به معنای آن است که سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه بیتالمال خارج شده و به جیبهای "خاص" میرود.

رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران ادامه داد: متاسفانه یک سیستم مافیایی و فساد گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته که بارها در مورد آن به وزیر جهاد کشاورزی هشدار دادیم اما جوابی که از ایشان شنیدیم این بود که "اشکالی ندارد به جیب کشاورز میرود"، در حالیکه ما مطمئنیم این اقدامات کار کشاورز نیست بلکه کار دلالانی است که گندم را از کشاورز خریده و به دولت میفروشند و دست برخی از مدیران نیز در کار است.

او اظهار کرد: طبق قانون در فرایند خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات و شن و خاک همراه گندم، باید از توری استاندارد ۲۰*۲ استفاده کنند اما مسوولان مربوطه برای آنکه تخلف خودشان را بپوشانند، به جای استفاده از توری استاندارد از توری غیر استاندارد ۲*۲ که ضایعات و شن و خاک را از خود عبور نمیدهد در مراکز خرید گندم استفاده میکنند.

وی افزود: متاسفانه این افراد میخواهند این فساد را به نام دیگران تمام کنند. در جلسهای در سال گذشته، همین موضوع مطرح شد که نماینده وزارت جهاد کشاورزی جمله زشتی ابراز کرد که با واکنش تند تمام اعضا مواجه شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر هم وزیر بهداشت و هم رییس سازمان ملی استاندارد در این مورد و تاثیر منفی آن بر سلامتی مردم هشدار دادهاند اما متاسفانه وزیر جهاد کشاورزی به آنها توجهی نکرده است.

رییس انجمن آردسازان با بیان اینکه گندم ورودی به کارخانههای آرد به طور متوسط ۱۰ درصد آشغال و ضایعات دارد، اظهار کرد: در یک نمونه رییس یکی از دستگاههای نظارتی از یک کارخانه آرد بازدید کرد و شخصا دید که گندم موجود با ۹ درصد آشغال و ضایعات مخلوط است.

پیش از این هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان در بازدید از سیلوی گنبدکاووس از دستگیری مدیر غله گنبدکاووس و تعدادی از کارکنان سیلوی این شهرستان خبر داد و اظهارکرد: این افراد نخاله ها و فضولات حیوانی را با گندم ترکیب و سپس روانه سیلوی دولتی می کردند و از این راه میلیاردها تومان به جیب زده بودند.

کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از هر گونه تخلف وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت بر سیلوهای گندم به ویژه سیلوهای متعلق به بخش خصوصی را افزایش دهد. به گفته آنها برخی سیلوها به دلیل نداشتن سامانه استانداردسازی امکان تخلیه گندم آغشته به مواد خارجی و تقلب در فرآیند فرآوری غلات را دارند. همچنین لازم است؛ تمام مرحل از لحظه برداشت، بسته بندی و حمل و تحویل به سیلو یا کارخانه شاخصهای سلامت و استاندارد گندم پایش شود

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط اقلیمی و فعالیتهای باغداران و بهرهبرداران و وضعیت مناسب باغات زیتون، اظهار کرد: پیشبینی میشود برای سال جاری حدود ۱۲۰ هزار تن دانه زیتون برداشت و بیش از ۸۰۰۰ تن روغن زیتون با استاندارهای بالا تولید شود.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سید رحمتاله پریچهر با بیان اینکه نیاز کشور به روغن زیتون در سال گذشته در حدود ۱۲ هزار تن بوده است، افزود: خوشبختانه پارسال در حدود ۷ هزار و ۱۴۰ تن تولید در داخل کشور انجام شده است.پریچهر با تاکید بر لزوم افزایش سرانه مصرف روغن زیتون در کشور گفت: روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی و دارویی بالا میتواند به افزایش سلامت جامعه و امنیت غذایی کشور کمک کند؛ علاوه بر آن از نظر اقتصادی نیز تولید این محصول برای باغداران مقرون به صرفه خواهد بود.وی تصریح کرد: در سال جاری برای واردات روغن زیتون ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) اختصاص نیافته است، بنابراین به منظور تامین روغن زیتون مورد نیاز مردم از تولید داخل، باغداران تلاش کنند برای کمک به اقتصاد کشور، سلامت جامعه و افزایش درآمد خود، به جای فروش دانه زیتون، محصول خود را پس از استحصال، به صورت روغن زیتون عرضه کنند.مجری طرح زیتون در بخش دیگری از صحبتهای خود به تشکیل جلسات زنجیره ارزش افزوده زیتون در مناطق رودبار، طارم سفلی و طارم علیا اشاره کرد و افزود: ارتباط خوبی بین تولیدکنندگان، فرآوریکنندگان (صاحبان صنایع) و بازرگانان ایجاد شده و بخش خصوصی آمادگی خرید براساس کشاورزی قراردادی از باغداران را دارد.وی در پایان گفت: زمان برداشت هماکنون آغازشده است و براساس نوع رقم و منطقه برداشت ادامه خواهد داشت.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تجارت انتقاد کرد؛

کورش شرفشاهی: مدتهاست بحث فاصله گرفتن از وابستگی به درآمدهای نفتی مطرح می شود و این بحث به اندازه ای جدی است که در برنامه های توسعه نیز مطرح می شود اما با کمال تاسف هرگز اجرایی نشده و همچنان وابستگی بودجه به نفت یکی ازجدی ترین مشکلات کشور است. وابستگی بودجه به نفت باعث شده تا آمریکا در اولین گام تهدیدهای خود، تحریم های نفتی را مطرح کند و چون می داند که اقتصاد ایران تا چه اندازه به نفت وابسته است بر صفر کردن صادرات نفت ایران تاکید می کند. از سوی دیگر بسیاری از صاحب نظران اصرار دارند که نباید نفت را استخراج کنیم و بفروشیم زیرا معادن و ذخایر کشور به نسل های آینده نیز تعلق دارد و باید نفت را برای نسل های آینده نیز به ودیعه بگذاریم. در این رابطه با اسدالله قره خانی آلوستانی نماینده علی آباد کتول و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم.

وی با تاکید بر اینکه سخن گفتن از راکد کردن فعالیت های نفتی به بهانه ذخیره برای نسل های آینده، اشتباهی جبران ناپذیر است که دودش به چشم نسل های آینده می رود گفت: اگر پیشرفته ترین کشورها در عرصه نفت همچون ایالات متحده آمریکا را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که نباید تولید و صادرات نفت را متوقف کنیم. اکنون بالاترین تولیدکننده نفت جهان آمریکاست آیا این کشور صادرات نفت را کنار گذاشته یا آنکه برای نفت شل سرمایه گذاری می کند و در عرصه نفت اقدامات مهمی انجام می دهد؟ کانادا نیز کشور پیشرفته ای است آیا نفت را رها کرده است؟ نروژ را در نظر بگیرید یا دیگر کشورهای فعال جهان در عرصه نفت را در نظر بگیرید. اکنون نفت برنت دریای شمال چگونه تولید و عرضه می شود؟ این گونه نیست که دیگر کشورها نفت را رها کرده باشند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که برخی اقتصاددانان یا عامه مردم مطرح می کنند، این است که ایران اقتصاد خودش را وابسته به نفت کرده یا به عبارت بهتر وابسته به درآمدهای بی زحمت نفت کرده به نوعی که نفت از عمق 7 هزار متری بدون زحمت بیرون می آید و از طریق لوله وارد کشتی می شود و پولش هم بدون دردسر به دست دولت می رسد و دولت نیز فقط این پول نفت را توزیع می کند و به همین خاطر است که خیلی زحمت نمی کشد و همین درآمد بی دردسر باعث شده تا در زمینه صرفه جویی و برنامه ریزی کاری انجام نمی شود. وی با ابراز تاسف از اینکه اکنون برای بخشهای دیگری به غیر از نفت برنامه ریزی درستی وجود ندارد گفت: دغدغه دولت مردان برای بخشهای دیگر درآمدزایی برای اقتصاد کشور بسیار ضعیف شده و تا زمانی که درآمدهای نفتی باشد دولت از خواب سنگین بیدار نمی شود. قره خانی با تاکید بر اینکه ما می توانیم درآمدهای نفتی را از طریق اکتشاف استخراج و فروش نفت به دست بیاوریم و با آن درآمدها توسعه میادین نفتی را داشته باشیم گفت: برخی از میادین نفتی ما در حوزه های مشترک است، آیا می توانیم به خودمان اجازه بدهیم که برداشت از این میادین مشترک را قطع کنیم تا کشورهای همسایه این مخازن مشترک ما را ببرند و به بهانه اینکه این نفت، ذخایر متعلق به نسل های آینده است، اجازه بدهیم که دیگران آن را ببرند و خیال کنیم که نفت مان را ذخیره می کنیم؟

وی خیال ذخیره کردن نفت را خیالی نادرست توصیف کرد و گفت: باید سرمایه گذارری کنیم و نفت و گاز این مخازن مشترک را استخراج کنیم و بعد درآمدهای ناشی از فروش این نفت و گاز را برای نسلهای بعدی سرمایه گذاری کنیم.

نماینده علی آباد با اعلام اینکه سرمایه گذاری گسترده با درآمدهای نفتی را کشورهایی همچون عربستان، امارات، قطر و بسیاری از کشورها انجام می دهند گفت: قرار نیست احساسی صحبت کنیم و احساسی تصمیم بگیریم بلکه باید همه جوانب را بررسی کنیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه به جای اینکه درآمد ناشی از نفت را برای سرمایه گذاری های مولد اختصاص بدهیم، صرف هزینه های جاری کشور می کنیم گفت: آنچه باعث اعتراض و تاسف می شود و من نیز با آن مخالفم، این است که نفت را بفروشیم تا هزینه های جاری کشور در مقطعی خاص را بپردازیم. برای اداره کشور و هزینه های جاری و حقوق کارکنان دولت نباید از درآمدهای نفتی خرج کنیم بلکه باید درآمدهای نفتی را جای دیگر و در زمینه آینده نگری سرمایه گذاری کنیم.

قره خانی در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی چگونه بایستی هزینه های جاری کشور را جبران کنیم گفت: از سه طریق می توانیم هزینه های جاری کشور را تامین کنیم که یکی از آن موارد، گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به درآمد گردشگری، درمجلس شورای اسلامی وزارت گردشگری را تصویب کردیم گفت: امروزه کشورهای بسیاری میلیاردها دلار از درآمدهای گردشگری به دست می آورند

تنها ترکیه سالانه 70 میلیارد دلار از گردشگیر به دست می آورد در حالی که میزان فروش نفت ما در سال 45 میلیارد دلار است. اگر به قابلیت های ترکیه توجه کنیم، می بینیم که هرگز ترکیه به اندازه ایران جاذبه گردشگری ندارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما می توانیم بخش گردشگری را تقویت کنیم گفت: به یاد داشته باشیم که در بخش گردشگری بحث تحریم را نداریم و هر گردشگری می تواند به سادگی به ایران بیاید و دلار خرج کند.

وی بر فرهنگ سازی تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ دیگر کشورها را تا جایی که به فرهنگ و باورهای ما لطمه نمی زند، بپذیریم و به آنها احترام بگذاریم. لازم است در بخش گردشگری سرمایه گذاری کنیم. البته باید از توان بخش خصوصی نیز در زمینه گردشگری استفاده کنیم زیرا بزرگترین آفت برای هر اقتصادی، رویکرد دولتی است. بنابر این می توانیم بخشی از هزینه های کشور را از طریق گردشگری تامین کنیم.

قره خانی بخش دیگر تامین هزینه های دولت را از طریق دریافت مالیات اعلام کرد و گفت: ما باید در گرفتن مالیات جدی باشیم. آمارهای مالیاتی بیانگر آن است که فرار مالیاتی در کشور ما بین 30 تا 50 هزار میلیارد تومان است که اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم نیاز بودجه به نفت کاهش خواهد داشت.

وی به تشریح اهمیت صادرات در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: این همه کارخانه راه اندازی کرده ایم و بخش خصوصی پای کار آمده، اما وضعیت به اندازه ای خطرناک است که نه تنها هیچ کارخانه ای با 100 درصد ظرفیت کار نمی کند، بلکه کارخانه هایی داریم که با 30 درصد ظرفیت کار می کنند و حتی کارخانه هایی داریم که در سال تنها سه ماه کار می کنند و 9 ماه دیگر سال را تعطیل هستند.

نماینده علی آباد با تاکید بر اینکه یک کارآفرین سرمایه خودش را آورده و برای تامین نقدینگی و راه اندازی تولید ناچار شده از بانک نیز تسهیلات با بهره سنگین بگیرد گفت: نتیجه این شده که این کارآفرین توان پرداخت حتی اقساط تسهیلات وامی را که گرفته، ندارد و یک باره چشم باز می کند و می بیند بهره مرکب بانکی بلایی به روزگارش آورده که باید سرمایه خود را نیز دو دستی به بانک تقدیم کند و جانش را بردارد و برود.

وی با ابراز تاسف از اینکه بهره بانکی بالا و بی توجهی به کارآفرینان باعث شده که کارفرمایان بسیاری ورشکست، کارخانه های بسیاری تعطیل و کارگران بسیاری اخراج و بیکار شوند گفت: درنتیجه این کارآفرین نه تنها نقشی در تولید ندارد، بلکه توان پرداخت مالیات و بیمه را هم ندارد. در نهایت هم درآمد کشور کم شده که باید به درآمدهای نفتی دست اندازی کنیم و هم بخشهایی مانند سازمان تامین اجتمای که حق بیمه از این کارگران دریافت نمی کند، با چالش رو به رو شده است.

قره خانی راهکار را قرار گرفتن در کنار کارآفرین و تولید کننده دانست و گفت: باید درد کارآفرین را درک کنیم و بررسی کنیم که چرا توان فروش محصولاتش را ندارد. اگر تولیداتش کیفیت خوبی ندارد، مشکلاتش را بررسی کنیم، به او مشاوره بدهیم و دستش را بگیریم تا کیفیت محصولش بالا برود. اگر قیمت تمام شده محصولاتش بالا می رود دلایش را بررسی کنیم و در قالب برخی معافیت ها، هزینه هایش را کاهش بدهیم. اگر هم بازار فروش ندارد، امکانات کشور را بسیج کنیم تا بازار فروش دیگر کشورها را در اختیار تولید داخلی قرار بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه هرگاه این بنگاههای اقتصادی از حالت رکود خارج بشوند، می توانیم به توسعه آنها فکر کنیم گفت: اگر بنگاههای اقتصادی نیاز به استفاده از فناوری های روز دارند، باید رایزنی های لازم را به عمل بیاوریم و ارز مورد نیازشان را برای تهیه ماشین آلات بروز تخصیص بدهیم. حتی مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار بدهیم تا حداقل بازار کشورهای همسایه را در اختیار بگیریم.

نماینده علی آباد بازارهای همسایه را ظرفیت مناسبی برای به دست آوردن درآمد توصیف کرد و گفت: اکنون که وارد گروه کشورهای اوراسیا شدیم، می توانیم از بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس که حدود 300 میلیون جمعیت دارند، اقتصاد کشور را متعادل کنیم و به سادگی در این زمینه اقداماتی انجام بدهیم تا اقتصاد بدون نفت را تعریف و اجرایی کنیم.

قره خانی تاکید کرد: اینکه بگوییم تمامی فعالیتهای نفتی را قطع می کنیم و دیگر سرمایه گذاری در زمینه نفت انجام نمی دهیم حرف درستی نیست. اگر امروز از سرمایه های نفتی در زمینه های دیگر سرمایه گذاری نکنیم و درآمدزایی در بخشهای دیگر اتفاق نیفتد، آینده تاسف آوری در انتظار ما خواهد بود و پیش بینی من این است که اگر امروز 50 درصد به نفت وابسته هستیم، سال آینده 75 درصد به نفت وابسته خواهیم شد، زیرا نتوانسته ایم برای تامین هزینه های جاری کشور، درآمد بخشهای دیگر را تعریف و اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمنی های آمریکا و استکبار تمامی ندارد و تحریمها را باید جدی بگیریم گفت: امروزه برای تامین منابع با چالش بزرگی به نام تهدید تحریم رو به رو هستیم و باید به فکر راهکارهای جدید و عملی باشیم. اینکه دایم اصرار بر دور زدن تحریم و صادرات نفت داشته باشیم راهکار درستی نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در قالب برنامه های توسعه، مقرر کرده بودیم که سالانه درصدی از وابستگی بودجه به نفت فاصله بگیریم گفت: متاسفانه برای رسیدن به این نقطه برنامه ریزی نکردیم، زیرا به معنای واقعی سازمان مدیریت برنامه و بودجه نداریم، بلکه سازمان بودجه ریزی داریم. یعنی به جای آنکه بررسی همه جانبه صورت بگیرد که در 5 سال آینده باید در چه موقعیتی قرار بگیریم، میزان مصرف و هزینه کشور را تعیین می کنیم. بایستی بررسی کنیم که در 5 سال آینده نیاز کشور به لحاظ ارزی و درآمدی و هزینه چقدر است اما چنین کاری انجام نمی دهیم، بلکه سازمان برنامه و بودجه مشخص می کند که چه درآمدهایی به خزانه دولت بیاید تا هزینه های جاری را پرداخت کند و منابع آن نیز مالیات بر ارزش افزوده، بخشی از مالیات، فروش اموال تملیکی است و بقیه کاستی را که مبلغ آن بسیار زیاد است از طریق فروش نفت جبران می کنیم.

وی افزود: هدف سازمان برنامه و بودجه این است که هزینه ها را مشخص و اعلام کند که این هزینه ها را چگونه پرداخت می کند. در این صورت هرگز به اهداف مان نمی رسیم. البته چاره ای هم نیست، زیرا به سرعت پایان هر ماه فرا می رسد و باید حقوق کارکنان دولت یا پاداش پایان سال فرهنگیان یا یارانه نقدی را بدهیم و هنگامی که نتوانسته ایم درآمد لازم را کسب کنیم، ناچار می شویم از اعتبارات عمرانی و توسعه ای بزنیم و چون به اندازه کافی اعتبارات عمرانی و توسعه ای لاغر و ضعیف است، ناچار می شویم به صندوق توسعه ملی دست اندازی کنیم و با وجود آنکه خلاف مقررات است و حق برداشت از آن را نداریم، به مقام معظم رهبری متوسل می شویم تا مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را بگیریم و از آنجا برداشت می کنیم.

قره خانی با تاکید بر اینکه تا زمانی که این باور در همه مدیران کشور ایجاد نشود که باید از درآمدهای نفتی برای تامین هزینه های جاری فاصله بگیریم هرگز موفق نمی شویم گفت: تا وقتی که فروش نفت در اولویت اول باشد هرگز نمی توانیم بخش های دیگر اقتصاد را فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه های توسعه 5 ساله را داریم که آینده را ترسیم می کند گفت: متاسفانه این برنامه های توسعه در هیچکدام از دولتها محقق نشده، زیرا اعتقادی به اجرای آن نداشته اند، چرا که راهکار ساده و آسانی پیش پایشان قرار دارد که بدون دردسر به سمت پول نفت دست اندازی می کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشته گفت: هرگاه که در شرایط بحرانی قرار گرفتیم، از ترس اینکه تنش اجتماعی ایجاد شود و بازنشستگان فرهنگی یا کارگران فلان کارخانه یا کارکنان دولت مقابل مجلس یا نهاد ریاست جمهور یا دیگر دستگاهها تجمع کنند، به دنبال راهکار سریع بودیم و برای جلوگیری از این بحران های مقطعی، یک راست به سراغ صندوق توسعه ملی می رویم.