امکان استرداد بلیتهای قطار

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راهآهن تصریح کرد: قیمتهای بلیت قطار در ایام پیک و تابستان به صورت کاملا رسمی از طرف معاونتهای مسافری کنترل میشود و در صورتی که مسافران بلیتی خارج از قیمتهای مصوب خریداری کرده باشند، میتوانند آن را مسترد کنند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در خصوص افزایش قیمت بلیت قطار حدود قانونی را رعایت میکنیم و تمامی افزایش قیمت بلیتهای قطار داری ثبت قانونی و در پیکهای زمانی وجود دارد. همچنین به صورت دائم و مستمر از جانب معاونت مسافری راهآهن بررسی میشود.

 

بومی سازی عملکرد سازمان بنادر

معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه زیرساخت ها و تجهیزات در مسیر استانداردهای بین المللی حرکت می کند، این استانداردسازی ها چه در محدوده دریا و چه در محدوده خشکی در صورت لزوم بومی سازی شده اند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اله یار در مورد استاندارد سازی تجهیزات و زیرساخت های بندری و دریایی با اشاره به اینکه میتوان مقوله استاندارد سازی را به دو یا سه بخش تقسیم کرد، گفت: هر یک از مباحث مربوط به زیرساختهای بندری و تجهیزات یک پروژه تلقی می شوند که دارای مبلغ مشخص، زمان شروع و پایان معین و در نهایت ایجاد یک محصول منحصر به فرد است .

 

شیوه نامه حملونقل در ایام اربعین

معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای تاکید کرد: همسویی و هماهنگی كانون انجمنهای صنفی حملونقل مسافربری در اجرای شیوهنامه مدیریت حملونقل جادهای در ایام اربعین، حائز اهمیت است. به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، مهران قربانی، در نشستی كه به منظور هماهنگی و همسویی با نمایندگان انجمنهای صنفی حمل و نقل جادهای مسافربری در ایام اربعین حسینی برگزار شد، اظهار داشت: به منظور ارایه خدمات شایسته به زائران در ایام اربعین حسینی، برنامهریزی و هماهنگیهای لازم با تمام سازمانها و ارگانهای ذیربط انجام شده است تا با بسیج تمامی امكانات و ظرفیتها، جابهجایی زائران به بهترین نحو ممكن صورت گیرد.

لزوم حمایت دولت

در رونق هرچه بهتر بنادر کوچک

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: مجموعه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در شرق و غرب استان هرمزگان بابت توسعه زیرساختها در بنادر کوچک بالواقع جای تشکر و قدردانی دارد که این امر منجر به رونق این بنادر خواهد شد. محمدرضا صفا عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص بحث بنادر کوچک با اشاره به عملکرد مناسب سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساختهای این بنادر در شرق و غرب استان هرمزگان اظهار داشت: مجموعه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در شرق و غرب استان هرمزگان بابت توسعه زیرساختها در بنادر کوچک بالواقع جای تشکر و قدردانی دارد و موجب رونق این بنادر میشود. وی افزود: با این حال در این بحث و موضوع توسعه بنادر کوچک مبنا و پایگاه اصلی تخفیفات گمرکی است. در این زمینه امیدواریم با راهحلهایی که اقتصاددانان و هیأت دولت ارائه میدهند همانند گذشته تخفیفاتی بین ۵ تا ۲۵ درصد در گمرکات این بنادر برای واردات کالا اعمال شود. مسآلهای که قطعا نقش بهسزایی در رونق بخشی این بنادر خواهد داشت.

تلاش برای نظارت عالیه بر عملکرد سازمانهای نظام مهندسی

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه ابزارهای نظارت عالیه بر عملکرد سازمانهای نظام مهندسی ساختمان ایجاد میشود، گفت: با تشکیل دیتا بانک و تکمیل اطلاعات، همزمان، سامانه ای تحت عنوان سامانه صدور پروانه صلاحیت به صورت کشوری شروع به کار خواهد کرد. منصور نویریان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص اصلاح نظامات مهندسی ساختمان را تشریح کرد و گفت: صدور پروانههای صلاحیت مهندسان به صورت سیستمی و هوشمند خواهد شد که این کار به منظور نظارت عالیه بر عملکرد نظامات مهندسی که در قانون نظام مهندسی ساختمان نیز بر آن تاکید شده است انجام میشود. وی اعلام کرد: صدور پروانه صلاحیت مهندسان به صورت موقت و به منظور تکمیل پایگاه اطلاعاتی وزارتخانه از مهندسان و پروانههای صادر شده در دفتر توسعه مهندسی ساختمان انجام خواهد شد و پس از تکمیل به بخش خصوصی واسپاری میشود.

سرپرست معاونت مسکن وزارت راه از مذاکره با بانک مسکن خبر داد؛

گروه راه و مسکن: سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با بانک مسکن برای استفاده از ظرفیت تسهیلات صندوق یکم در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مجمع عمومی و فوقالعاده بانک مسکن گفت: برای افزایش بهرهمندی اقشار میان درآمدی جامعه از تسهیلات صندوق پسانداز مسکن یکم، مذاکرهای با بانک داشتیم تا بتوان از ظرفیت تسهیلات این صندوق در پروژههای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن استفاده شود تا علاوه بر اینکه این واحدها پیشخرید میشود، به دست متقاضی واقعی نیز برسد. وی افزود: اگر این تفاهمنامه به زودی عملیاتی شود نقش ویژهای در تامین مالی پروژههای مسکن در قالب برنامه اقدام ملی صورت میگیرد. وی ادامه داد: صنعت ساختمان نقش قابل توجهی در اقتصاد و رضایتمندی اجتماعی دارد و یک صنعت بکر است اما طی سالیان گذشته متاسفانه به کیفیت آن توجه نشده است. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر اهمیت صندوقهای سرمایهگذاری زمین و ساختمان گفت: با توجه به تاثیر این صندوقها در تامین مالی بخش مسکن میتوانیم از این ظرفیت در تامین مالی جریان عرضه مسکن استفاده کنیم.تعهدات غیرمسکنی بانک مسکن باید به حداقل ممکن برسد.

  • تسهیلات بانک مسکن به بخش غیرمسکنی هدایت نشود

    در خبری دیگر وزیر اقتصاد گفت: با توجه به نقش کلیدی بانک مسکن در اقتصاد، باید به گونه ای عمل کنیم که سهم تسهیلات این بانک تخصصی در بخش های غیر از مسکن به کمترین میزان برسد.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، مجمع عمومی عادی و فوقالعاده سالانه بانکمسکن به ریاست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور سایر اعضای مجمع بانک برگزار شد. در این نشست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه، بانک مسکن نقش متفاوتی نسبت به سایر بانکها دارد، گفت: به همین دلیل از وجوه گوناگون توجهات به این بانک بیشتر است. وی با تاکید بر اینکه در بانک مسکن ظرفیتهای خوبی وجود دارد و بنابراین انتظارات از بانک زیاد است، خطاب به اعضای مجمع گفت: یکی از موضوعات مهم این است که به هر حال بانک مسکن، بانک تخصصی بخش است که در مجمع و سایر نهادهای تصمیم گیر باید به شدت مراقبت کند تا تسهیلات این بانک تا جای امکان به بخش غیرمسکن هدایت نشود. وی تصریح کرد: بانک مسکن واقعا نقش کلیدی در اقتصاد دارد، بنابراین ما در وزارت امور اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی باید به گونهای عمل کنیم که سهم تسهیلات این بانک تخصصی در بخشهای غیر از مسکن به کمترین میزان برسد. رییس مجمع عمومی بانک مسکن در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر حرکت جدی بانک مسکن در راستای بانکداری دیجیتال ادامه داد: ماهیت مشتریان بانک مسکن و بانکهای تخصصی به گونهای است که این بانکها میتوانند گامهای بهتری در راستای بانکداری دیجیتالی نسبت به سایر بانکها بردارند. وی گفت: حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و کاهش تعداد شعب میتواند، بسیاری از هزینههای بانک را صرفه کند. دژپسند تاکید کرد: اگر بانکداری دیجیتال سرعت بگیرد میتواند بخش قابل توجهی از هزینه ها را آزاد کند.

  • تنوع ابزارهای تامین مالی در بانک مسکن

    در این نشست همچنین، مژگان خانلو رییس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با اشاره به اینکه نقاط قوت قابل تقدیری علی رغم مشکلات در بانک مسکن وجود دارد، اظهار کرد: تدوین برنامه راهبردی در بانک و حرکت به این سمت فارغ از قضاوت میزان تحقق این برنامه راهبردی، قابل تقدیر است. این مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه افزود: بانک مسکن از روش های متنوع مالی از جمله انتشار اوراق رهنی(MBC) استفاده می کند و این اقدام مثبتی است. خانلو با بیان اینکه بانک مسکن جزو بانک های منضبط در حوزه پرداخت سود است، گفت: کاهش قیمت تمام شده پول در بانک مسکن هر چند روند نزولی داشته اما باید بیش از این کاهش یابد. این مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه نکاتی هم در راستای بهبود عملکرد بانک مسکن اشاره کرد.

  • افزایش ۵۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه بانک مسکن تصویب شد

    در خبری دیگر اعلام شد که سرمایه ۵۰ هزار میلیارد ریالی بانک مسکن در مجمع عمومی فوق العاده بانک مسکن به تصویب رسید. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، مجمع عمومی فوقالعاده سالانه بانک مسکن روز گذشته (شنبه ۲۳ شهریورماه) به ریاست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور سایر اعضای مجمع عمومی عادی بانک برگزار شد. در این نشست، اعضای هیأت مدیره بانک مسکن، مدیران ستادی، مدیران شرکتهای تابعه و نمایندگان وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی حضور داشتند که در نهایت صورتهای مالی بانک به تصویب اعضای مجمع رسید. مدیرعامل بانک مسکن در این نشست، گزارش عملکردی از فعالیتهای بانک مسکن طی سال جاری ارایه کرد. ابوالقاسم رحیمیانارکی در نشست مجمع عادی بانک گزارشی از عملکرد بانک در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۹۶ به وزیر اقتصاد و اعضای مجمع ارایه کرد.

    در مجمع عمومی فوقالعاده افزایش سرمایه ۵۰ هزار میلیارد ریالی بانکمسکن تصویب شد و به حدود ۱۳۰ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال رسید.