تداوم همکاری ای تی آر با ایران

مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر با بیان اینکه اولین دوره از چک نیمه سنگین ای تی آر در ایران در حال انجام است،
گفت: شــــــرکت ای تـــی آر
پشتیبانی از ناوگان ایران ایر را ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود نادری، مدیر آشیانه شماره ۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران«هما» در جمع خبرنگاران، با اشاره به انجام اولین دوره چک نیمه سنگین دوساله هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در ایران گفت: این هواپیماها بیش از دو سال پیش وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» شدند و اکنون زمان چک دوسالانه آنها فرا رسیده است.

 

بازدید از فرودگاه جهرم

رئيس کميسيون عمران و نماينده جهرم در مجلس شورای اسلامی صبح امروز، ۲۴ شهريور ماه، به همراه رضا بديعی فرد مديرکل فرودگاههای استان فارس از فرودگاه جهرم بازديد کردند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه های استان فارس؛ رئيس كميسيون عمران مجلس در اين بازديد از پروژه احداث ترمينال فرودگاه جهرم از نزديك ديدن كرد و در جريان چگونگي پيشرفت پروژه قرار گرفت.

گفتني است؛ مساحت ترمينال فرودگاه جهرم با ۱۵۰۰ مترمربع به پيشرفت ۷۵ درصدي رسيده و انتظار مي رود تا پايان سال جاري به بهره برداري كامل برسد.

 

شهرهای پیشتاز در تعرض به اراضی

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به آمار عملکرد ۳ ماهه یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ایرانشهر، بوشهر و فارس در بحث تعرض پیشتازند و استانهای خراسان شمالی و قم کمترین تعرض به اراضی را داشتهاند. سرهنگ پاسدار جواد خردمند، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در ۳ ماهه دوم سال ۹۸ بر اساس بررسیهای انجام شده ایرانشهر بیشترین تصرفات و تعرضات در اراضی و استانهای خراسان شمالی و قم کمترین تعرضات را داشتهاند. ایرانشهر بیشترین تصرفات و تعرضات در اراضی و استانهای خراسان شمالی و قم کمترین تعرضات را داشتهاند.

افزایش بارگیری کالاهای اساسی

از بنادر با متوسط ۱۰۰ واگن در روز

دویست و دوازدهمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری كاهش توقف ناوگان ريلی حامل كالاهای اساسی در بنادر به ميزان ۳۰ درصد و دستيابی به متوسط بارگيری ۱۰۰ واگن در روز برای اين محمولات توسط شرکت راهآهن در دویست و دوازدهمین نشست شورايعالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸، دویست و دوازدهمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری كشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور و مشاركت اعضا برگزار شد.

در ابتدا گزارش آخرین وضعیت واردات و حمل كالای اساسی به مقاصد داخلی ارایه شد و با توجه به مسایل گریبانگیر بخش حملونقل اعم از نبود برنامه زمانبندی واردات و نبود تناسب آن با ظرفیت شبكه حمل كشور كه افزایش هزینههای ناشی از دموراژ و كرایه حمل را در پی خواهد داشت، مقرر شد: با هدف استفاده بهینه از ظرفیت مبادی ورودی، كاهش ماندگاری كالا در بنادر و جلوگیری از آسیب محمولات موصوف، كمیته هماهنگی واردات و حمل كالاهای اساسی زیر مجموعه شورایعالی هماهنگی ترابری كشور تشكیل شود.

جابهجایی کالا در غرب هرمزگان

از 2/3 میلیون تن فراتر رفت

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه گفت: بیش از ۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه غرب هرمزگان جابجا شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاسم عسکری نسب با تشریح کارنامه آماری بندر لنگه و بنادر وابسته آن در دوره زمانی پنج ماهه نخست سال ۹۸، اظهار داشت: در مجموع ۳ میلیون و۲۶۴ هزار و ۲۶۶ تن انواع کالا در بنادر غرب استان هرمزگان با مرکزیت بندر لنگه تخلیه و بارگیری شد که ۷۸۳ هزار و ۷۴۴ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۲۲ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

وی با اشاره به صادرات ۳۲۸ هزار و ۲۸۴ تن کالای غیر نفتی در این بنادر افزود: از این میزان، حجم صادرات محصولات کشاورزی، دامی و احشام در بندرلنگه رقمی بالغ بر ۱۰۶ هزار و ۹۸ تن است. حجم واردات غیرنفتی در سال جاری را ۲۷ هزار و ۲۱ تن اعلام کرد و گفت: این رقم در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۴ درصدی داشته است.

افت ۶۲ درصدی قراردادها نشان می دهد؛
 

گروه راه و مسکن: معاملات مسکن کل کشور در ۲۲ روز شهریورماه با منفی ۶۲ درصد به بیشترین افت خود در شش سال اخیر رسید؛ در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۱۳۹۸ تعداد ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که پایینترین میزان دست کم از سال ۱۳۹۲ تا کنون محسوب میشود. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، آمار اتحادیه مشاوران املاک گویای آن است که به دنبال روند کاهنده خرید و فروش مسکن در کل کشور که از اردیبهشت امسال آغاز شده، رکورد منفی در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه به ثبت رسیده است. از یکم تا بیست و دوم شهریورماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش نشان میدهد. اجاره نامه نیز در این مدت ۳۰ هزار و ۷۷۸ مورد بوده که از افت ۱۳ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد. کارشناسان میگویند این حجم اندک حتی در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ که بازار مسکن در رکود قرار داشت نیز مشاهده نشد. پس از آنکه در فروردین ماه ۱۳۹۸ تعداد مبایعهنامهها در کل کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافت، قراردادها در مسیر نزولی قرار گرفت. مطابق آمار تعداد معاملات هر ماه کاهش یافته است؛ به طوری که قراردادهای خرید و فروش مسکن کل کشور در ماههای اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و ۲۲ روز ابتدای شهریور به ترتیب ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۶۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

  • کاهش 79 درصدی معاملات در تهران

    همچنین در شهر تهران آنطور که اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گزارش داده تعداد معاملات مسکن در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۲۲۲۱ مورد بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۷۹ درصد کاهش نشان میدهد. در این مدت همچنین ۸۱۶۱ اجارهنامه امضا شده که نشاندهنده افت ۲۲ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل است. کاهش ۷۹ درصدی معاملات خرید و فروش ملک در پایتخت در شرایطی به ثبت رسیده که آمار اتحادیه از فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مردادماه به ترتیب کاهش ۴۰، ۴۰، ۶۲، ۶۶ و ۷۵ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان میداد. بدین ترتیب بازار مسکن در شهریورماه که آخرین مهلت فصل جابهجایی محسوب میشود در مسیر افت قرار داشته است.

  • قیمت مسکن در سراشیبی

    پس از کاهش معاملات، قیمتهای پیشنهادی و قطعی هم نزولی شده است. گزارشهای دریافتی از کلانشهرها از انجماد داراییها در بخش ملک حکایت دارد و به همین دلیل نرخهای پیشنهادی ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. در تهران هم قیمتهای پیشنهادی و هم قیمتهای قطعی افت کرد. مشاهدات نشان میدهد که عمده مالکان قیمتها را از ۵ تا ۲۰ درصد کاهش دادهاند. نرخ ماهیانه نیز بر اساس آمار رسمی در مردادماه برای اولین بار طی ۲۰ ماه اخیر منفی شد. در مردادماه ۱۳۹۸ قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد یافت. در شرایط کنونی، انتظارات افزایشی جای خود را به انتظارات کاهشی در بازار مسکن داده است. متقاضیان واقعی یا پول ندارند یا در انتظار رسیدن به کف قیمت برای ورود به بازار هستند. به عبارت دیگر، تعلیق معاملات که تا تیرماه از سوی طرف عرضه بود، هماکنون از طرف تقاضا صورت میگیرد.

  • جزئیات کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

    نبض بازار مسکن در ۱۸ منطقه تهران متوقف و قیمت ماهیانه منفی شد. آمار گویای آن است که مردادماه ۱۳۹۸ قیمت آپارتمان در مناطق ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ نسبت به ماه قبل کاهش داشته و تنها در چهار منطقه از تهران شامل ۳، ۸، ۱۶ و ۲۱ نرخها تا حد اندکی افزایش را به ثبت رساند. بیشترین افت قیمت ماهیانه در منطقه ۱۹ با ۸.۸ درصد کاهش مربوط میشود.

  • آرامش بازار مسکن مشروط است

    مهدی سلطانمحمدی، کارشناس بازار مسکن میگوید: هماکنون میتوان با اطمینان از پایان دوره رونق مسکن صحبت کرد. او معتقد است: هدایت امکانات و تقاضای مسکن به اطراف کلانشهرها، کنترل نقدینگی و مهار تورم برای ادامهی روند آرام بازار ملک ضروری است. این کارشناس مسکن با بیان اینکه معمولا چرخههای رونق و رکود مسکن ۲ تا ۳ سال تداوم داشته است گفت: شدت رونق و رکود به پارامترهایی بستگی دارد. بعضی عوامل از رکود عمیق این دوره حکایت دارد؛ چرا که پیشبینی رشد توان خانوار با توجه به تحریمها بعید است. موضوع دیگری که ممکن است این رکود را طولانیتر کند افزایش احتمالی قیمت اسمی مسکن است؛ ولو اینکه قیمت واقعی در مقایسه با تورم کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس، معاملات روز نخست بعد از اجرای دستورالعمل جدید در بازار پایه را نرمال توصیف کرد و از انجام بیش از ۹۵۰۰ معامله در این بازار خبر داد.روح الله دهقان در گفت و گو با بازار سرمایه، گفت: روز د.وشنبه با توجه به عملیاتی سازی دستورالعمل جدید و اجرایی شدن آن در بازار پایه، عملیات بازگشایی این بازار پس از اقدامات فشرده صورت گرفته در ۱۰ روز گذشته با ۹۵۰۹ معامله همراه بود.وی افزود: ارزش این معاملات بالغ بر ۴۲۰ میلیارد ریال بوده و سبب جابجایی حدود ۱۲۸ میلیون سهم شد.به گفته دهقان، در طول ۱۰ روز کاری گذشته با همت کارشناسان شرکت مدیریت فناوری بورس بالغ بر ۲۹۰ نماد معاملاتی به همراه نمادهای حق تقدم شان طبق دستورالعمل جدید در گروه های معاملاتی خود قرار گرفته است.

مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: باید فرآیندهای صریح و روشنی در حوزه بانکی در مناطق آزاد تعریف شود تا مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری در این مناطق هموارتر شود. ایجاد مکانیسم های مالی همچون ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد هم از دیگر مواردی است که به این فرآیند کمک می کند. مرتضی بانک هم چنین از راه اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: بسیاری از فعالیت های بانکی به دلیل فقدان بانکهای مستقل در مناطق آزاد از طریق بورس بین الملل انجام خواهد شد.همچنین علی عبداللهی رییس مرکز فناوری اطلاعات نیز گفت: راه اندازی بورس بین الملل یکی از دستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی است، گفت: این بورس، به بین المللی شدن شرکت های ایرانی کمک می کند و ارتباطات میان سرمایه گذاران را تسهیل میکند.

۱۵۰ هزار میلیارد ریال

ارزش صندوقهای ETF

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، ارزش صندوق های قابل معامله (ETF) در بازار سرمایه را بیش از ۱۵۰هزار میلیارد ریال اعلام کرد.به گزارش بازار سرمایه؛ بر اساس جدیدترین آمارها، ارزش صندوق های قابل معامله در پایان مردادماه ۹۸ به رقم ۱۵۰هزار و ۳۹۶ میلیارد ریال رسید.هم اکنون ۳۸ صندوق قابل معامله در بازار سرمایه ایران فعال هستند که صندوق سرمایه گذاری آرمان پرند مپنا با ۴۱ هزار و۶۴۴ میلیارد ریال بزرگترین صندوق ETF است.صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با ۱۲ هزار و۹۰۰ میلیارد ریال، امین یکم فردا با ۱۰ هزار و۱۹۹میلیارد ریال، آرمان آتی کوثر با ۱۰هزار و۱۳۶ میلیارد ریال، کمند با ۱۰ هزار و۱۱۸میلیارد ریال، پارند پایدار سپهر با ۱۰هزار و۱۰۸ میلیارد ریال، به ترتیب در رتبه های دوم تا ششم بزرگترین صندوق های ETF بازار سرمایه قرار دارند.

رشد شاخص بورس

در بلند مدت ادامهدار است

یک کارشناس بازار سرمایه به رشد بیش از چهار هزار واحدی شاخص بورس در بازار اشاره و بیان کرد: یکی از دلایل مهم رشد اخیر شاخص بورس اقبال بازار به سمت سهمهای بنیادی است که این سهمها به عنوان سهام مهم و شاخصساز در بازار سرمایه محسوب میشوند.امیرعلی امیرباقری در گفتوگو با ایرنا ادامه داد: این سهمها به میزان دیگر سهام رشد نکرد و به تعبیری جزو بازماندهها و کم ریسکهای بازار تلقی میشوند.امیرباقری به تغییر قوانین بازار پایه اشاره و خاطرنشان کرد: وضع قوانین مثبتی که در خصوص بازار پایه در نظر گرفته شد باعث ایجاد حاشیه امنیت برای نقدینگیهای موجود در بورس شد.این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در وضعیت کنونی بازارهای موازی با بورس از جذابیت چندانی برای سرمایهگذاری برخوردار نیستند بنابراین نقدینگیهای موجود در بورس به سمت سهمهایی که رشد چندانی را تجربه نکردند پیش رفت و این امر زمینه اقبال سهمهای بنیادی در بورس را فراهم کرد.وی افزود: در این مواقع باید شاهد عدم عرضه و حمایت حقوقیها از این سهمها باشیم که تاکنون چنین اتفاقی از سوی سهامداران رخ نداده است.

با رشد 3522 واحدی رقم خورد؛

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه25 شهریورماه، با افزایش 3522 واحدی به رقم 305 هزار و 918 واحد رسید.

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 25 شهریور 98 با افزایش 3522 واحد به رقم بیسابقه 305 هزار و 918 واحد رسید.شاخص کل با معیار هم وزن با رشد 1600 واحدی به رقم 86 هزار و 859 واحد رسید.ارزش روز شرکتهای بورسی در بورس تهران به بیش از یک میلیون و 117 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران بورس اوراق بهادار تهران در اقدامی بیسابقه بیش از 7.6 میلیارد برگه بهادار سهام، حق تقدم و اوراق مالی شرکتها را در قالب 593 هزار نوبت معامله و به ارزش 2508 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

از دلایل رکوردشکنی و افزایش شاخص بورس تهران بر اساس گفته کارشناسان میتوان به ورود نقدینگی به بازار بورس دانست که خود آن ناشی از رکود در بازارهای موازی مانند طلا، ارز، سکه، مسکن و زمین بوده است.

همچنین پرداخت سود مناسب توسط شرکتهای بورسی که از محل تجدید ارزیابی داراییها و نیز افزایش فروش ناشی از صادرات با دلار قیمت بالا بوده است و نیز میتوان به سیاست توجه دولت به بازار سرمایه اشاره کرد که در رونق بازار بورس بیتاثیر نبوده است. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش 946 واحد به رقم 82 هزار و 222 واحد رسید و شاخص قیمت با معیار هم وزن 1071 واحد رشد کرده و به رقم 58 هزار و 143 واحد رسید.شاخص آزاد شناور با افزایش 4421 واحد به رقم 350 هزار و 939 واحد رسید.شاخص بازار اول بورس با افزایش 2هزار و 472 واحد به رقم 223 هزار و 49 واحد رسید.شاخص بازار دوم بورس با افرایش 7559 واحد به رقم 618 هزار و 893 واحد رسید.روز دوشنبه25 شهریورماه نمادهای پالایش نفت تهران، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی جم در تقویت شاخص بورس بیشترین اثر را داشتند و نماد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتهاند.نمادهای پر بیننده در بورس ایران مربوط به بانک تجارت و قیمت هر سهم 465 ریال، سایپا، ایران خودرو، پالایش نفت تهران، حمل و نقل بینالمللی خلیج فارس، فولاد مبارکه، بانک صادرات به قیمت هر سهم 505 ریال و گروه مپنا بودند. همچنین در فرابورس ایران شاخص کل امروز 81 واحد رشد کرده و به رقم 4011 واحد رسید.ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 223 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران فرابورس بیش از 1.1 میلیارد سهام حق تقدم، اوراق مالی در قالب 171 هزار نوبت معامله و به ارزش 1267 میلیارد تومان داد و ستد کرد.عمده نمادهای فرابورس در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند. از جمله این نمادها میتوان به نماد پتروشیمی مارون، ذوبآهن اصفهان،تولید نیروی برق دماوند، سنگ آهن گهر زمین، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی زاگرس بودهاند. همچنین نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوبآهن اصفهان، بانک دی، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، سیمان لار سبزوار، صنایع کاغذ پارس، بیمه دی بودهاند.بازگشایی نماد معاملاتی سیمان فارس نو صورت گرفت.همچنین بازگشایی نماد معاملاتی مس شهید باهنر، وقفه نماد معاملاتی سیمان خاش به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت روی داد

یک تحلیلگر بازارهای مالی با بیان اینکه جذب نقدینگی در بازار سهام تشدید شد، اعلام کرد: با ادامه حمایتهای دولت از بازار سرمایه، جهش بورس در نیمه دوم سال ۹۸ نیز ادامه مییابد.بابک احمدی در گفتگو با ایبِنا اظهار داشت: روند رو به رشد بازار سرمایه که از چند ماه قبل و پس از به آرامش رسیدن نوسان های شدید بازار ارز شکل گرفته در هفته های اخیر در یک مسیر صعودی با سرعت بالاتری قرار گرفته که نشان میدهد همچنان ورود نقدینگی در بازار سرمایه به صورت مستمر ادامه دارد و این اتفاق خوبی برای سرمایه گذاران و سهامداران در این بازار است.احمدی درباره اینکه چرا دیگر بازار سرمایه همانند گذشته واکنش های احساسی و منفی به فشار های تحریم ها از خود نشان نمیدهد نیز معتقد است: دیگر حنای تحریم ها در بازار سرمایه برای سرمایه گذاران رنگی ندارد و این بازار در برابر اینگونه فشارها واکسینه شده است. و به همین دلیل دیگر شاهد ریزش های شدید بعد از فشارهای تازه تصمیمها در خصوص تحریم ها نیستیم.

گستردهترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه اماسسیآی با ۰.۴۹ درصد افت به ۵۱۵.۴ واحد رسید. به گزارش اقتصادایران به نقل از سیانبیسی، روز دوشنبه، به دنبال حمله به تاسیات نفتی عربستان و جهش شدید قیمتهای نفت، سهام آسیایی دچار نوسان شد. بازارهای ژاپن به علت تعطیلات رسمی بسته بودند.کامپوزیت شانگهای چین ۰.۱۰ درصد بالا آمد، در حالی که هانگسنگ در هنگکنگ با ۱ درصد سقوط مواجه شد. ایاساکس استرالیا ۰.۰۶ درصد رشد کرد و کوسپی کرهجنوبی ۰.۴۷ درصد بالاتر بسته شد. به دنبال حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان، که نیمی از تولید نفت این کشور را مختل کرد، قیمتهای نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه 25 شهریمور ماه، با جهشی شدید روبرو شدند و جهش شاخص برنت موقتا به ۱۳ درصد هم رسید.از سوی دیگر گزارشی ناامیدکننده از چین نشان داد که رشد تولیدات صنعتی این کشور در ماه آگوست به پایینترین سطح ۱۷.۵ ساله خود رسیده و نسبت به سال گذشته تنها ۴.۴ درصد افزایش یافته است.