تولید ۷۶۱ مگاوات برق در نیروگاههای تجدیدپذیر

سخنگوی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر در خصوص انرژیهای تجدیدپذیر اظهار کرد: طبق آخرین آمار بدست آماده هم اکنون ظرفیت تولید کل نیروگاههای تجدید پذیر در کشور ۷۶۱ مگاوات، سهم نیروگاههای بادی حدود ۳۰۲ مگاوات وسهم نیروگاههای خورشیدی ۳۵۰ مگاوات است که نیروگاههای برق آبی کوچک، زیست توده و نیروگاههای بازیافت حرارتی جزئی از این انرژیها هستند. به گزارش خبرنگاران جوان، محمدنژاد سیگارودی گفت: هم اکنون ۲۰ واحد نیروگاه بادی از جمله نیروگاه ۳۰ مگاواتی در منطقه کهک قزوین، منطقه چاه کن در آذربایجان شرقی، نیروگاه ۲۸ مگابایت منطقه بینالود در خراسان و شهرهایی چون منجیل و رودبار، گیلان وزنجان در منطقه سیاه پوش وجود دارد.

 

مذاکرات ایران و ترکیه برای ازسرگیری تجارت برق

وزرای نیرو و انرژی ایران و ترکیه در نشست خود بر لزوم انجام مذاکرات برای ازسرگیری تجارت برق بین دو کشور و افزایش دو برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکیه تاکید کردند.به گزارش وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" که به همراه رئیسجمهور کشورمان برای شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، وارد آنکار شده است با فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دیدار کرد.در این نشست دو طرف ضمن بررسی فرصتهای همکاری ایران و ترکیه در زمینههای مختلف انرژی بر لزوم افزایش ظرفیت تبادل انرژی بین دو کشور از ۶۴۰ مگاوات به یک هزار و 280 مگاوات تاکید کردند.

 

آغاز جهش سوم پتروشیمی به ارزش 37 میلیارد دلار

وزیر نفت در حاشیه جلسه دولت با اشاره به اینکه با سرمایهگذاریهای بالای 6 میلیارد دلار علاوه بر حل کردن مشکلات زیستمحیطی، این سرمایهگذاریها به ثروت تبدیل میشود، گفت: در حال حاضر 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز هستند، پس این اقدام میتواند باعث کاهش مشکلات زیستمحیطی شود و میتواند مصارف نفتی را نیز کم کند.به گزارش فارس، بیژن نامدار زنگنه ادامه داد: در بخش پتروشیمی، جهش دوم در حال به اتمام رسیدن است و جهش سوم آغاز شده است که در نمایشگاه آتی نفت این موارد عرضه خواهد شد. وی گفت: در جهش دوم 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 25 میلیارد دلار تولید میشود و در جهش سوم این عدد به 37 میلیارد دلار خواهد رسید.

دو پیشنهاد خارجی

برای سرمایه گذاری در پتروشیمی

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سال جاری 2 پیشنهاد خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی داشته ایم و مذاکرات در حال انجام است.

حسین علیمراد در گفتگو با خبرگزاری موج با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه با وجود تحریم های آمریکا علیه کشورمان، به اندازه ایران مزیت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر ایران علاوه بر بهرمندی از گاز پایدار توسعه متوازن نیز در این صنعت داشته است شرایطی که در هیچ یک از کشورهای منطقه از جمله عربستان به عنوان رقیب سنتی ایران وجود ندارد.

عربستان نفت سبک

برای عرضه به خریداران آسیایی ندارد

شرکت آرامکوی عربستان به چندین مشتری آسیایی خود اعلام کرد طبق قراردادهایشان نفت مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می دهد اما به جای نفت سبک باید درجات نفت سنگین دریافت کنند.به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، شرکت نفت عربستان سعودی به شرکت بهارات پترولیوم، دومین پالایشگاه بزرگ دولتی هند اعلام کرد اختلالی در عرضه نفت آن به وجود نیامده است.

ولی شرکت سعودی خواستار انعطاف پذیری در تغییر درجات نفت شد. آرامکو قبلا هم بارها در زمان بروز اختلال های پیش بینی نشده در تولید، ترکیب نفت خود را طی قرارداد های مدت دار تغییر داده بود. سال گذشته، وقتی یکی از واحدهای شرکت بهارات پترولیوم بر اثر آتشسوزی بسته شده بود، آرامکو به آن پیشنهاد داد نفت سبک بیشتری خریداری کند.

بهای جهانی نفت اوج گرفت

قیمت نفت در بازار های روز دوشنبه 25 شهریورماه، با افزایش چشمگیری مواجه شد. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، چهار دلار و ۸۹ سنت بالا رفت و به ۵۹ دلار و ۷۳ سنت رسید نفت خام برنت دریای شمال نیز شش دلار و ۲۰ سنت بالا رفت و به ۶۶ دلار و ۲۵ سنت رسید.به گزارش رویترز،بر این اساس قیمت نفت نفت با افزایش ۱۹.۵ درصدی نسبت به آخرین قیمت ثبت شده خود مواجه شد. نفت وست تگزاس هم با افزایش ۱۵.۵ درصدی نسبت به قیمت پیشین خود مواجه شد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد؛

گروه انرژی: معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل دریای خزر گفت: احداث مجتمع پتروشیمی در گیلان، طی هفته آینده تعیین تکلیف و جزئیات آن در مهرماه اعلام خواهد شد. به گزارش روزنامه تجارت، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یک نشست خبری با تاکید بر این موضع که صنعت پتروشیمی از نظر تاثیر گذاری در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: مجموعه پتروشیمی صرفا یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه یک نظام اقتصادی است که نقش و اهمیت آن روز به روز در اقتصاد افزایش مییابد.

  • معادل 650 هزار بشکه نفت خوراک به صنعت پتروشیمی تحویل داده میشود

    به گفته محمدی در حال حاضر صنعت پتروشیمی نزدیک 33 میلیون تن خوراک دریافت میکند که از این میزان 25 میلیون تن خوراک مستقیم و هشت میلیون تن مربوط به سوخت مورد استفاده در صنعت است که معادل 650 هزار بشکه نفت است.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براینکه ایران 56 مجتمع پتروشیمی دارد که از این تعداد 54 مجتمع تولیدی و دو مجتمع تامین یوتیلیتی است، ادامه داد: ظرفیت صنعت پتروشیمی در حال حاضر 65.8 میلیون تن است و این در حالی است که میزان تولید در سال 92 به میزان 57 میلیون تن بوده است.

  • میزان تولید و مصرف محصولات پتروشیمی در ایران

    به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزان محصول نهایی برای فروش و صادرات 31 میلیون تن است که از این میزان 22 تا 22.5 میلیون تن صادر و 8.5 میلیون تن در داخل کشور مصرف میشود.محمدی خاطرنشان کرد: از رقم 8.5 میلیون تن مصرف داخل به میزان پنج میلیون تن محصول پتروشیمی در بورس عرضه میشود که دو میلیون تن آن اوره است که در بخش کشاورزی مصرف می شود.

  • درآمد 17 میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

    محمدی مجموع درآمد صنعت پتروشیمی را 17 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: میزان اشتغال در این صنعت نیز 108 هزار نفر به صورت مستقیم است که در سال 1400 به 123 هزار نفر خواهد رسید.معاون وزیر نفت اظهار داشت: در صنعت پتروشیمی 44 نوع محصول تولید میشود که از این میزان 18 محصول پلیمری است که خود این به 300 گرید تقسیم میشود و مجموعا 350 نوع محصول پتروشیمی در کشور تولید میشود.

  • تا سال 1400 همه 40 گروه کاتالیست در ایران تولید میشود

    وی در ادامه به بحث پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: ما در این حوزه نیز در دو بخش دستیابی به دانش فنی و همچنین کاتالیستها فعالیت داریم در حال حاضر در صنعت پتروشیمی 40 نوع گروه کاتالیستی داریم که از این تعداد شش گروه تاکنون بومیسازی شدهاند 9 گروه در حال بومیسازی هستیم که تا 1400، 25 گروه بومیسازی خواهیم داشت 15 گروه باقیمانده نیز در مرحله تحقیق و پژوهش هستند بنابراین بعد از 1400 کلیه 40 گروه کاتالیستی در داخل کشور تولید خواهد شد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامههای آتی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سالهای 75 تا 85 جهشی در این صنعت رخ داد و افزایش تولید قابل توجهی بعداز سالهای انقلاب رخ داد به طوری که در سال 92 به 57 میلیون تن ظرفیت رسیدیم اکنون نیز جهش دوم و سوم را تعریف کردیم که براساس برنامههای تعریف شده برای جهش دوم به 100 میلیون تن ظرفیت خواهیم رسید که تا پایان 1400 محقق میشود یعنی میزان درآمد صنعت پتروشیمی از 17 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار در سال 1400 خواهد رسید.

  • تصویر صنعت پتروشیمی در سال 1400

    وی با اشاره به طرحهایی که در فاصله سال جاری تا 1400 به بهرهبرداری میرسند گفت: طی مدت زمان باقیمانده تا سال 1400، 27 طرح به بهرهبرداری میرسد که از جمله آنها متانول کاوه به عنوان بزرگترین متانول جهان با ظرفیت تولید هفت هزار تن طی شش ماه آتی به بهرهبرداری میرسد.وی ادامه داد: همچنین الفین ایلام، متانول بوشهر و تخت جمشید از جمله چهار طرح تعریف شده تا پایان سال 98 هستند.وی گفت: برای سال 99 نیز 16 طرح با ظرفیت بالا به بهرهبرداری خواهد رسید در سال 1400 نیز هفت طرح مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت و به این ترتیب مجتمعهای تولیدی پتروشیمی از 56 به 83 مجتمع تا سال 1400 خواهد رسید.

  • پتروشیمی به یک صنعت دستنیافتنی تبدیل میشود

    محمدی با اشاره به برنامههای تعریف شده برای جهش سوم صنعت پتروشیمی در فاصله سالهای 1400 تا 1404 تصریح کرد: برای این مدت نیز 26 پروژه تعریف شده که هر کدام دارای پیشرفتهای متنوعی هستند و بر اساس آن ظرفیت صنعت به 133 میلیون تن افزایش خواهد یافت که منجر به 37 میلیارد دلار درآمد خواهد شد و در نتیجه آن پتروشیمی بعد از نفت یک صنعت دست نیافتنی خواهد بود.

  • کاهش نرخ خوراک باعث افزایش دلالی میشود

    وی درباره کاهش نرخ خوراک نیز گفت: هر زمانی که ما خارج از قاعده نرخ خوراک را کاهش دادهایم منجر به بروز دلالها شده است به طوری که در سال 97 نسبت به سال 96، 35 شرکت جدید داشتیم و این در حالی است که در شرایط عادی توسعه پنج تا شش درصد مناسب است این رقم افزایش نشان میدهد که تقاضای کاذب ایجاد میشود البته ما در قراردادهای بلندمدت که با شرکتهای بزرگ داریم تخفیفهای پلکانی در نظر میگیریم و فروش اعتباری به صنایع پاییندستی نیز انجام میشود.

رییس اتحادیه خیاطان در رابطه با دوخت و عرضه مانتوی مدارس اظهار کرد: در چند سال گذشته بارها به مدارس و آموزش و پرورش مناطق مختلف تهران اعلام شده که مدارس برای تهیه روپوش به واحدهای مجاز صنفی مراجعه کنند، اما همچنان مدارس نیاز خود را از طریق واحدهای غیرمجاز و زیرزمینی تامین میکنند که در نهایت منجر به ایجاد ضرر و زیان برای خانوادهها میشود.حبیب طهماسبی در گفتوگو با ایسنا، گفت: در صورتی که مدارس و خانوادهها به واحدهای مجاز خیاطی مراجعه کنند روپوش مدارس با توجه به نیاز دانشآموز و کیفیت پارچه، قیمتگذاری و ارائه میشود که در این فرآیند اتحادیه و سازمانهای نظارتی، بازرسی و نظارت قابل توجهی بر کیفیت محصول ارائه شده خواهند داشت.وی ادام افزود: به دلیل نفع برخی افراد و عدم توجه به منافع خانوادهها، مدارس به اتحادیه و اعضای زیرمجموعه آنها برای تهیه روپوش مدارس مراجعه نمیکنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره آخرین شرایط خرید و فروش لوازم خانگی در کشور اظهار کرد: قرار است بعد از ایام محرم و صفر، سه برند (نشان تجاری) کرهای بر روی خط تولید بیایند که اگر این مهم، محقق شود؛ کاهش قیمت را در بازار خواهیم داشت.سید مرتضی میری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: اگر این سه برند بر روی خط تولید بیایند افزایش ۳۵ درصدی را در تولیدهای خود و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی را شاهد خواهیم بود.میری در پاسخ به این پرسش که وضع تولیدات در بازار چگونه است؟ تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به شرایط ارزی و سرمایه در گردش، تولیدکنندگان شرایط خوبی در بازار دارند؛ چرا که توان تولیدی کشور به حدی تقویت شده که کارخانهای را هم در کشور عراق افتتاح کردهایم.

سود ناشی از اختلاط خاک

در گندم به جیب دلالان میرود

رئیس هیات مدیره کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران گفت: سود ناشی از اختلاط خاک و شن در گندم به جیب دلالان و واسطهگران می رود.سید محمدرضا مرتضوی در گفت و گو با ایرنا با بیان این که مشکل مخلوط سازی خاک در گندم مربوط به سالهای گذشته نیز میباشد، افزود: بروز چنین مشکلاتی در خرید گندم مخلوط شده با خاک، شن و ماسه نشات گرفته از سیاستگذاری های اشتباه تصمیمگیران درخصوص افزایش قیمت گندم است که باعث میشود دلالان از این موضوع سود ببرند.به گفته وی، با افزایش قیمت گندم توسط دولت، برخی سودجویان با نبستن دریچههای هوای کمباینها باعث میشوند خاک، خاشاک و شن با گندم مخلوط شود تا با قیمتهای بالاتری آنها را به فروش برسانند، زیرا این حجم اختلاط خاک در گندم منطقی نیست.وی اظهارداشت: آنچه مشخص است، یک ریال از این پول به جیب کشاورزان و گندم کاران نمی رود و آنان از این موضوع منتفع نمیشوند.

تولید برنج به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن میرسد

دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به اینکه ایام محرم تاثیری بر بازار برنج ایرانی ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه برنج مورد نیاز ایام محرم از قبل خریداری شده است، از این رو ماه رمضان، ایام محرم و عید تاثیری بر نوسان قیمت برنج ندارد و تنها برخی مغازه داران ازدیاد تقاضا در این ایام را بهانهای برای افزایش قیمت برنج در بازار قرار دادند.جمیل علی زاده شایق در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: با توجه به شرایط مساعد بارندگی، ذخیره سازی مناسب آب در استانهای گیلان، مازندران و غرب گلستان و آفتاب بسیار مناسب در فصل تابستان، تولید برنج از نظر کمی و کیفی در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.علی زاده شایق با اشاره به اینکه تولید برنج نسبت به سالهای قبل حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن افزایش داشته است، بیان کرد: برآوردهای اولیه حاکی از آن است که تولید برنج از مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کمتر نخواهد بود چرا که اراضی شالیزاری که در سالهای ۹۵ تا ۹۷ به سبب خشکسالی و کم آبی برنج کاشت نشده بود، امسال به زیر کشت رفت.دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت برنج به سبب شرایط مساعد آبی از ۶۰۰ هزار هکتار فراتر رفت، گفت: ذخیره سازی مناسب آب پشت سدها بیش از سالهای گذشته بدان معناست که تولید از شرایط مساعدی برخوردار است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار مطرح کرد؛

گروه اصناف: رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۵ هزار و ۲۰۰ معادل شانهای ۱۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان خرید توافقی تخم مرغ در دسترس نیست، افزود: پشتیبانی امور دام از هفته گذشته اقدام به خرید توافقی تخم مرغ با نرخ ۵ هزار و ۲۰۰ تومان کرده که به منظور کاهش زیان مرغداران قرار است این نرخ را به ۶ هزار تومان افزایش دهد.

نبی پور نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار را ۷ هزار و ۷۸۰ تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخهای کنونی بیانگر زیان بالای ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است که با استمرار این روند، تولیدکنندگان قادر به جوجه ریزی واحدهای خود نخواهند بود.

این مقام مسئول با انتقاد از عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ بالای ۱۵ هزار تومان در خرده فروشیها بیان کرد: با توجه به آنکه هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری با نرخ ۵ تا ۵ هزار و ۴۰۰ تومان داد و ستد میشود، از این رو عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ بالای ۱۵ هزار تومان در خرده فروشیها در سایه کمبود نظارتها و سودجویی برخی مغازه داران اتفاق میافتد.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید تخم مرغ نداریم، افزود: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال مجموع تولید تخم مرغ به رقمی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد که با احتساب مصرف داخل ۲۵۰ تن از مازاد تولید باید از طریق صادرات یا خرید توافقی از چرخه خارج شود.

نبی پور درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: با توجه به اتخاذ تصمیمات یک شبه مبنی بر ممنوعیت صادرات، تجار عراقی حاضر به خرید تخم مرغ از صادرکنندگان نیستند و میگویند در صورت انعقاد قرارداد ۶ ماهه اجازه ورود تخم مرغ ایرانی به کشورشان را میدهند.

به گفته وی، بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۱۳ هزار تن تخم مرغ صادر شده است، در حالیکه تا پایان سال باید ۲۵۰ تن تخم مرغ مازاد از کشور خارج شود که متاسفانه به سبب برخی مشکلات، تجار عراقی تخم مرغ مورد نیاز را با قیمت بسیار بالاتر از ترکیه خریداری میکنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پایان درباره آخرین وضعیت نهادههای دامی تصریح کرد: قیمت فعلی کنجاله سویا در بازار آزاد با نرخ مصوب تفاوت چندانی ندارد، اما قیمت ذرت به سبب کمبود عرضه با نوساناتی در بازار روبروست.

رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران با انتقاد از برگزاری نمایشگاه پاییزه گفت: ما هر سال این بحث را داریم که برگزاری نمایشگاه پاییزه و بهاره یا هر موضوعیت دیگر به اصناف آسیب میزند. واحدهای صنفی فعال در حوزه لوازمالتحریر از هفتهها پیش شروع به خریداری کالا کردند که در آستانه آغاز سال تحصیلی آنها را بفروش برسانند اما یک دفعه این نمایشگاهها برگزار میشود، آن هم بدون نظارت اتاق اصناف که حداقل غرفهها را به واحدهای صنفی یا تولیدکننده واگذار میشود.حسین درودیان گفت نمایشگاههای امسال توسط سازمان حمایت برگزار میشود و تا آنجایی که من اطلاع دارم تعداد کمی از تولیدکنندهها از آن استقبال کردند در حالیکه در سالهای قبل که اتاق اصناف آن را برگزار میکرد حداقل 700 واحد صنفی و تولیدکننده خواهان حضور در این نمایشگاه بودند اما اکنون وضعیت به گونهای است که هر کسی میتواند در خواست غرفه بدهد و کالا عرضه کند و هیچ اتحادیهای بر روند عرضه و تقاضا نظارت ندارد و در این بین، مصرفکننده است که بیشترین آسیب را میبیند.

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به کاهش 10 تنی صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: مهمترین دلیل کاهش صادرات رسمی زعفران ایران رونق قاچاق این محصول ارزشمند از کشور است.

علی حسینی در گفتوگو با ایلنا گفت: بر اساس اعلام گمرک در سه ماهه نخست سال جاری میزان صادرات زعفران از کشور کمی بیش از 40 تن بوده است در حالی که میزان صادرات این محصول در همین بازه زمانی در سال گذشته بیش از 50 تن بود.حسینی کاهش 15 درصدی صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری را هشداری جدی برای آینده بازار این محصول دانست.حسینی گفت: تجار زعفران مجبور هستند برای صادرات هر کیلوگرم زعفران 1000 دلار تعهد ارزی دهند این در حالی است که برای نقل و انتقال 100 دلار با مشکلات زیادی روبهرو هستند.این عضو شورای ملی زعفران پیش بینی کرد میزان تولید زعفران در سال زراعی پیشرو افزایش داشته و به مرز 500 تن برسد.